X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

نشانه تقدیر ساترا در دستان برترین‌های صوت و تصویر فراگیر

چهارمین روز و اختتامیه نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) بعد از اتمام فعالیت غرفه‌داران، در محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و در این اختتامیه از ۱۰ رسانه به جهت غرفه برتر تقدیر شد.

سکو

مدیرعامل رسانه‌هایی مانند تماشاخانه، همآهنگ، کشاورز پلاس، تکیه، روستا تی‌وی، بادصبا، بانک صدای گویندگان، صنعت تی‌وی، آریا تی‌وی و مرکز رسانه‌ای حوزه علمیه قم از تقدیرشدگان اختتامیه بودند. 

سکو

از بین حدودِ ۳۷۲ رسانه دارای مجوز از ساترا ۹۶ غرفه و ۱۱۷ شبکه، شرکت و سکو در این نمایشگاه حضور داشتند. از بین آن‌ها تعدادی از رسانه‌ها مانند تماشاخونه، نوینش، فانو فیلم، فیلم ناب، اینما، آپرا و … از جنس وی‌او‌دی هستند. بادصبا، امروز کالا، شبکه مادر، تکیه، هیئت آنلاین و … با محوریت اپلیکیشن راه‌اندازی شدند. از طرفی، اپراتور‌های مخابراتی همچون همراه اول و ایرانسل هم فرصت حضور در این نمایشگاه را از دست ندادند.

اپراتورها

پیامرسان شاد به عنوان عضوی از زیر مجموعه همراه اول عنوان پیامرسان را با خود یدک می‌کشد و سایر رسانه‌ها در دسته مرکز داده و شرکت‌های نوپا تقسیم‌بندی می‌شوند. بخش معاونت‌ها و زیر مجموعه‌های سازمان صداوسیما هم تا انتهای برگزاری نمایشگاه ساترا را همراهی کردند. 

با‌این حال، سعید مقیسه، رئیس ساترا بار دیگر بر تشکیل شورای راهبری مجمع ساترا تاکید کرد و گفت: تشکیل مجمع رصتا از دیگر اتفاقات رخ داده در نمایشگاه بود. تا الان حدود ۳۷۲ رسانه صوت و تصویر فراگیر ایران از ساترا مجوز دارند. همه آن‌ها بدون پرداخت حق عضویت و امثال آن عضو مجمع رصتا هستند. همه رسانه‌ها می‌توانند در مجمع رصتا با مراجعه به سایت ساترا اعلام آمادگی کنند.

مقیسه بیان کرد: یک ماه برای کاندید شدن در شورای راهبری مجمع فرصت است. بعد از یک ماه انتخابات برگزار می‌شود. در نتیجه، یک شورای راهبری رصتا تشکیل می‌شود که در واحد‌ها و شورا‌ها کمیته‌های تصمیم‌گیری ساترا نماینده برای این صنعت تعیین می‌کند و آن‌ها هم حضور دارند. 

رئیس ساترا افزود: ۱۲ شورا در ساترا وجود دارد که هریک به نوعی از رسانه‌های دارای مجوز حمایت می‌کنند. در شورا‌ها نمایندگانی از خود صنف حضور دارند؛ نمایندگی که شورای راهبری مجمع رصتا معرفی می‌کند.

بدین ترتیب، پس از شناسایی نامزد‌ها برای عضویت در شورا، شورای راهبری مجمع ساترا با مشارکت رسانه‌های دارای مجوز از ساترا در پایان فروردین ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. طبق اطلاعات درج شده در سایت ساترا، کمیته‌های حمایت، محتوا، مقررات، فناوری، سرمایه‌گذاری و تخلفات از کمیته‌های زیر مجموعه مجمع است.

ایجاد شبکه اختصاصی در تلوبیون برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی از سوی ساترا از اقدامات دیگری بود که در نمایشگاه رصتا مطرح شد. به گفته سعید مقیسه رئیس ساترا، ما به تمام نهاد‌های دولتی اعلام کردیم حاضریم در تلوبیون به شما شبکه بدهیم. بدین ترتیب، دولت و وزارتخانه‌های مختلف می‌توانند در پلتفرم از شبکه‌ای برخوردار شوند. این پلتفرم صد‌درصد برای صداوسیماست و به آرشیو سازمان دسترسی دارد. کما اینکه تعدادی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت کشاورزی و خانه کتاب و ادبیات ایران برای داشتن شبکه درخواست داده‌اند.

محمد رستگار، سرپرست اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی هم درباره ایجاد شبکه اختصاصی برای دستگاه‌های حاکمیتی به خبرنگار ما گفت: پیش از این ظرفیت شبکه زدن برای بخش خصوصی و ارگان‌های حاکمیتی وجود داشت که از طریق اپراتور‌های آی‌پی تی‌وی IPTV (می‌توانستند شبکه تاسیس کنند و پخش زنده داشته باشند. 

 به گفته رستگار، اصطلاح شبکه زدن فرایندی بود که نزدیک سه چهار سال روی اپراتور‌های تلویزیون تعاملی تجربش کردیم. فرایند‌ها هم کاملاً فرایند‌های سازمانی است. اگر پخش زنده وجود داشته باشد، دقیقاً مثل سازمان ناظر و میز پخش دارد. بااین حال، ما هزینه نگهداری سرویس را از آن‌ها دریافت می‌کنیم. چراکه ایجاد و نگهداری این سرویس‌ها هزینه دارد. هزینه توسعه تلوبیون، نگهداری سرور و … هم به عهده معاونت فضای مجازی است.

اگرچه امسال اولین دوره برگزاری رصتا بود، ولی از صحبت‌های گوشه و کناری که به گوش می‌رسید، احتمال برگزاری آن در سال آینده وجود دارد.

رصتا

 اختتامیه نمایشگاه هم با مهمانانی همچون وحید جلیلی قائم مقام امور فرهنگی سازمان صداوسیما، سید سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما، محمدمهدی قاسمی مدیر شبکه سلامت، محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، حسن ملکی رئیس شبکه جام‌جم، سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما، محمدرضا خوشرو رئیس شبکه نسیم همراه بود. علی سرتیپی، مدیر پلتفرم فیلم‌نت هم با حضور در این نمایشگاه به شایعات این‌روز‌ها پایان داد و علت عدم حضور این پلتفرم را عدم آمادگی برای حضور پرقدرت اعلام کرد و گفت: هیچ قهری در میان نیست.

اختتامیه

نمایشگاه رصتا مخفف رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران برای اولین‌بار از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اسفند در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با هدف هم‌افزایی و معرفی محصولات سکو‌ها و شرکت‌ها به مخاطبین برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *