X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

بررسی واقعه ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در «ماجرای روز معلم»

برنامه مستند «ماجرا» با شعار هر نام آوری ماجرایی دارد به بررسی دلایل شهرت و محبوبیت فرهیختگان و بزرگان ایران زمین می‌پردازد. این برنامه روز سه شنبه به مناسبت فرارسیدن روز معلم راهی آنتن می‌شود.

انسیه شمس اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: در مستند «ماجرا» به مناسبت روز معلم به ماجرای کشته شدن معلمی به نام ابوالحسن خانعلی در جریان اعتصاب سراسری معلمان در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ و ارتباط این حادثه با نامگذاری روز ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز معلم می‌پردازد.

وی افزود: تصور عمومی و غالب مردم این است که ۱۲ اردیبهشت تنها به خاطر شهادت استاد مرتضی مطهری در شامگاه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ و اعلام آن در روز بعد به عنوان «روز معلم» نامگذاری شده و قبل از آن چنین مناسبتی وجود نداشته است؛ حال آن که در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ خورشیدی در تجمع اعتراضی معلمان در میدان بهارستان دبیر یکی از دبیرستان‌های تهران به نام ابوالحسن خانعلی به قتل رسید و از آن پس حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد که پس از انقلاب اسلامی و ترور مرتضی مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

شمس اللهی بیان کرد: برای پاسخ سوالاتمان درباره این موضوع و واقعه ۱۲ اردیبهشت لیلا علاقمند پژوهشگر و گزاشگر برنامه به گفتگو با روح الله شفیعی کارشناس تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.

این مستند روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی و گزارشگری لیلا علاقه‌مند راهی آنتن صبا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *