X

بایگانی اردیبهشت 12, 1402

دفتر سینمایی

«بانک ملی» بانک عامل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، ناشران متقاضی حضور در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند نسبت به افتتاح حساب در بانک ملی به عنوان بانک عامل این دوره از نمایشگاه و ثبت اطلاعات در سامانه ثبت نام نمایشگاه اقدام کنند.

ضروری است ناشران محترم در هنگام افتتاح حساب و ثبت اطلاعات بانکی خود در سامانه، به این نکته توجه داشته باشند که نام صاحب حساب با اطلاعات مودی مالیاتی که در مراحل قبل در سامانه ثبت نام وارد نموده اند یکسان باشد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ست» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خوشبختی صابر ابر/ برادران لیلا از نگاه طوفان/خوردن موز ۱۲۰هزار دلاری


از جای خالی یک معلم در تئاتر نوشتیم، برادران لیلا را از نگاه طوفان بررسی کردیم، صابر ابر از خوشبختی‌اش نوشت، قوانین آکادمی اسکار تغییر کرد، یک باستان‌شناس و خواننده کانادایی درگذشتند، از حاشیه‌های سنگ قبر ناصرالدین شاه نیز نوشتیم و موز ۱۲۰ هزار دلاری را دوباره خوردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: کشور در اوج دوره توسعه علمی و فرهنگی است/نمایشگاه «کتاب تهران» می‌تواند تجلی بخش امید به جامعه باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ارتباط‌های بین‌المللی درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد: کشورهای مختلف نامزد مهمان ویژه این دوره بودند. از گوشه و کنار دنیا در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب مهمان داریم و با حضور چند میلیونی مردم تهران و سایر شهرها روزهای پرنشاط را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از پوستر سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مجید صحاف مدیرکمیته روابط‌عمومی این نمایشگاه سه شنبه ۱۲ اردیبهشت برگزارشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توجه مسئولان این وزارتخانه در بخش‌های مختلف برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: امید است همکاری تا پایان نمایشگاه ادامه داشته باشد، نیازمند همکاری همه نهادها و سازمان‌های مرتبط هستیم؛ این دوره، نقطه عطفی در میان دوره‌های پیشین خواهد بود و مخاطبان از این نمایشگاه استفاده خواهندکرد.

محمدمهدی اسماعیلی با اعلام اینکه امروز گزارشی درباره سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هیات دولت ارائه خواهدکرد، ادامه داد: با همدلی مسئولان در قوای سه‌گانه، اصحاب رسانه، این رویداد به مهم‌ترین رویداد فرهنگی تبدیل خواهدشد.

به گفته او بزرگ‌ترین وسعت ممکن در مصلی برای این رویداد فرهنگی درنظر گرفته شده‌است.

کشور در اوج دوره توسعه علمی و فرهنگی است

اسماعیلی درباره ارتباط‌های بین‌المللی درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد: کشورهای مختلف نامزد مهمان ویژه این دوره بودند. از گوشه و کنار دنیا در این نمایشگاه مهمان داریم و با حضور چند میلیونی مردم تهران و سایر شهرها روزهای پرنشاط را تجربه خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکمیل چرخه حمایتی دولت از حوزه نشر کتاب را وظیفه این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: از لحاظ کمی، کیفی و نهادهای مشارکت کننده این دوره در شرایط بهتری نسبت به دوره‌های قبل قرار دارد. همچنین کشور در اوج دوره توسعه علمی و فرهنگی است، نمایشگاه می‌تواند تجلی بخش امید به جامعه باشد.

او افزود: امیدوارم برنامه‌ها در یک هفته مانده به نمایشگاه پیش رود و مردم با حضور در نمایشگاه به این تفاوت‌ها پی ببرند.

پوستر نمایشگاه در فرآیندی ازمیان طراحی‌های مختلف انتخاب شد

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ابراز امیدواری از برگزاری موفق این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: امیدواریم این نمایشگاه موفق و پیش برنده باشد. نهادهای مختلفی در برگزاری این دوره همکاری کردند، از حمایت‌های وزیر تشکر می‌کنیم.

یاسر احمدوند همچنین درباره پوستر طراحی شده برای سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: پوستر نمایشگاه در فرآیندی ازمیان طراحی‌های مختلف انتخاب شد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ست» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از آیین رونمایی از پوستر سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به ایرنا درباره تاثیر استفاده از کاغذ تولید ایران در قیمت کتاب، توضیح داد: باید توجه داشت تولید کتاب در نتیجه چرخه کامل اتفاق می‌افتد. هزینه‌های کارگر، چاپ و صحافی هنوز پابرجا است، تلاش داریم هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم. همچنین، نظام حمایتی از ناشران، کتاب‌فروشان و مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهیم.

برآورد می‌کنیم تولید کاغذ امسال بیش از نیاز (حدود ۸۰ تا ۸۵ تن کاغذ) خواهدبود

محمدمهدی اسماعیلی یکی از پنج راهبرد کلان فرهنگی دولت را تلاش برای ارتقای مصرف بهینه فرهنگی اعلام کرد و افزود: هدف این است که بتوانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم، قبل از پایان اردیبهشت وضعیت فعلی را تشریح خواهم کرد و فصل به فصل تغییرات را با جامعه فرهنگی در میان خواهیم گذاشت تا بتوانم مقولات کمی را به کیفی تبدیل کنیم.

اهتمام دولت خودکفایی در امر تولید کاغذ بود

اسماعیلی درباره وضعیت کاغذ وارداتی به ایران گفت: در آخرین روزهای سال گذشته که ارز ترجیحی وجود داشت، تلاش کردیم برای نشر، کتاب و مطبوعات به اندازه کافی کاغذ وارد کنیم و مجوزهای آن را دریافت کردیم. بخشی از کاغذها وارده شده و بخشی هم در حال انجام است.

با وجود همه محدودیت‌ها مجموعه‌های تولیدی افزایش ظرفیت داشتند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اهتمام دولت خودکفایی در امر تولید کاغذ بود، ادامه داد: از سال قبل کارگروهی در معاونت اول ریاست جمهوری با ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور فعال شده است؛ وزارت فرهنگ، صمت و معاونین مرتبط و مسئولان بانک‌های مرتبط در این کارگروه حضور دارند. جلسه دوم این کارگروه در روزهای آینده و قبل از شروع سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار خواهدشد.

مجموعه‌های تولیدی افزایش ظرفیت داشتند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در یکسال اخیر در بخش تولید اتفاق خوبی افتاده است، افزود: با وجود همه محدودیت‌ها مجموعه‌های تولیدی افزایش ظرفیت داشتند و بخش‌های دیگر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستند، کارهای خوبی انجام شده است. اساسا پیگیری این موضوع در حوزه صنعتی وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود. اما به این دلیل که خودمان را در قبال سرانه فرهنگی و اینکه کتاب و حوزه فرهنگ تا جای ممکن ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد، مسئول می‌دانیم؛ این اقدامات را ماموریت خود فرض کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: در پایان هفته قبل به خوزستان و استان فارس سفر واز مجموعه‌های در حال تولید و آماده‌سازی بازدید کردم. وعده‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای فعالیت دولت اعلام کرد، در حال اجرا است. اعلام شده بود که سعی می‌شود در طول این دوره (در حد دو سال) در کاغذ به خودکفایی برسیم، در این حوزه آمادگی لازم را داریم و امیدوارم به زودی این جشن را بگیریم. برآورد می‌کنیم تولید کاغذ امسال بیش از نیاز (حدود ۸۰ تا ۸۵ تن کاغذ) خواهدبود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خزاعی: علی‌رغم حضور دولت مردمی و «مدیران انقلابی» در «سازمان سینمایی» همچنان شاهد خلأهایی در حوزه جریان فرهنگی انقلاب هستیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی، گفت: هم‌اندیشی‌های مشترک با سایر مراکز فرهنگی تاثیرگذار در حوزه سینما برای رونق اشتغال و معیشت سینماگران امری ضروری است؛ چرا که به طور بدیهی، سازمان سینمایی به تنهایی نمی‌تواند بار مسئولیت کمک و ارتقای ضریب اشتغال سینماگران را به دوش بکشد.

به گزارش سینماپرس، نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با مدیران ارشد سازمان سینمایی روز گذشته در مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با تقدیر و تشکر از حمایت‌های بنیاد روایت فتح در چالش‌ها و بحران‌های امروز سینما گفت: بنیاد روایت فتح در دورانی که بنده در سازمان سینمایی قرار گرفتم همواره حامی و همراه ما مخصوصاً در چالش‌های مکرر و فشارهای متعدد اتفاقات سال گذشته بوده است. صادقانه عرض می‌کنم که روایت فتح جزو محدود مجموعه هایی بود که در بحران از ما حمایت کرد و در کنارمان قرار داشت. در حالی که بسیاری از بحران ها و چالش های یکساله اخیر ارتباط مستقیمی با سازمان سینمایی نداشته و کل جریان فرهنگی انقلاب را هدف گرفته بود.

محمد خزاعی با اشاره به جلسه مشترک با مجموعه های فرهنگی و سینمایی افزود: این جلسات با نهادها و دستگاه‌های مختلف به منظور نزدیکی مدیران به یکدیگر و هم‌افزایی بیش از گذشته و در جهت تقویت ظرفیت های اشتغال و همکاری پیش بینی شده است.

خزاعی با بیان اینکه رشد تولیدات سینمایی همسو با جریان دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب در این دوره جدی‌تر شده است تاکید کرد: این امر مربوط به فرد و شخص خاصی نمی شود و محصول کار گروه و تیمی است.

وی ادامه داد: تشویق و ترغیب موسسات و مجموعه‌های فرهنگی و سینمایی به منظور افزایش ضریب تولید در راستای توسعه اشتغال و معیشت، پیگیری برای تسهیل و کاهش مشکلات پروژه‌های سینمایی با موضوعات جنگی و دفاع مقدس، تبادل نظر برای بهره برداری آسان تر از امکانات شهرک دفاع مقدس، برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی به منظور تقویت جریان اکران فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس، همچنین، گسترش پاتوق ها و فضاهای گفتگو از جمله محورهای مطرح شده در این نشست مشترک بود.

به گفته وی سازمان سینمایی به دلیل تراکم و گستردگی امور شاید بعضا نتواند با همه طیف‌ها، همکاران و سینماگران نشست داشته باشد اما روند را به گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که به طور هفتگی با ده‌ها فیلمساز و سینماگر در بخش‌های مختلف دیدارهایی داشته باشیم و دغدغه‌ها و مطالبات‌شان را بشنویم و پیگیری کنیم. وی اضافه کرد: نشست‌ها و هم اندیشی های مشترک با سایر مراکز فرهنگی تاثیرگذار در حوزه سینما برای رونق اشتغال و معیشت سینماگران امری ضروری است؛ چرا که به طور بدیهی، سازمان سینمایی به تنهایی نمی تواند بار مسئولیت کمک و ارتقای ضریب اشتغال سینماگران را به دوش بکشد و هم افزایی مجموعه های فرهنگی و سینمایی در این زمینه مهم است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بحران‌ها و چالش‌های به وجود آمده طی یک سال گذشته در سینما، گفت: از همان روزهای اول حضورم در سازمان، با چالش‌های مکرری مواجه بوده‌ایم که بسیاری از آن ها پیش از آنکه مربوط به سینما و جریان فرهنگ و هنر باشند، مرتبط با «فرامتن سینما» بوده است.

خزاعی با بیان اینکه صیانت از سرمایه اجتماعی سینما نیازمند همگرایی همه طیف ها و سلایق است ادامه داد: ما تعارف و رودربایستی با کسی نداریم. یکی از نقدهایی که به ما می‌شود این است که کمی محافظه‌کارانه اقدام کنید اما محافظ کاری، کار ما نیست. به انداز کافی محافظه‌کاران در حوزه فرهنگ بوده‌اند. ما رودربایستی با کسی نداریم و با تکیه بر قوانین و عدالت محوری حرکت می‌کنیم. همچنانکه در جشنواره سال گذشته اعلام کرده‌ام میدان‌داری بچه‌های انقلاب و سینماگران متعهد و دارای دغدغه ملی تحقق آرزویی چندین ساله بوده است. البته، این به معنای حذف طیف‌ها، سلایق یا افراد دیگری نیست. معتقدم دامنه انقلاب گسترده است و محدود به طیف و گروه خاصی نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به خلأهای موجود در هنرمندان همسو با جبهه فرهنگی انقلاب، عنوان کرد: به نظرم علی‌رغم حضور دولت مردمی و مدیران انقلابی در سازمان سینمایی همچنان شاهد خلأهایی در حوزه جریان فرهنگی انقلاب هستیم که می‌بایست توسط محافل و پاتوق‌های مکمل دیگری اصلاح و پر شود. در این مورد قطعاً نهادها و دستگاه‌هایی مانند بنیاد روایت می‌توانند با برپایی و احیای محافل و بسترهای گفتگو و اندیشه‌ورزی نقش مؤثری ایفا کنند …

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم همراهی و حمایت‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف از سینمای دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: پیشنهاد می‌کنم در جلسات فرهنگی که با حضور مراکز و دستگاه های ذیربط برگزار می‌شود موضوع احیای حمایت ها و کمک‌ها از سینمای دفاع مقدس پیگیری شود. جریان سینمای دفاع مقدس به حمایت های جدی تر سپاه و نهادهای نظامی و ذیربط نیاز دارند.

وی با بیان اینکه سازمان سینمایی با اهتمام به گونه های مختلف فیلمسازی و سلایق اجتماعی تلاش کرده است برای همه گروه مخاطبان در سبد اکران سالانه فیلم داشته باشد تصریح کرد: امسال در هر چرخه اکران آثار دفاع مقدس را در کنار سایر گونه های سینمایی بر پرده‌های سینماها خواهیم داشت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به حمایت‌های سازمان سینمایی از فرآیند تولید تا پخش سینمای مقاومت، گفت: مجموعه روایت فتح با داشتن انجمن‌ها و گروه‌های مختلف در زیرمجموعه‌های خود، اکنون به‌نوعی نهاد متولی سینمای مقاومت به شمار می‌رود زیرا در حوزه‌های مختلف سینما چون فیلم کوتاه، مستند، فیلم سینمایی بلند فعال است و لازم است در حوزه‌ پخش و اکران فیلم ها، حضوری مؤثر و فعال داشته باشد. حتی در حوزه اکران هم باید برنامه ریزی و فکری اساسی صورت گیرد و پیشنهاد می‌کنم کارگروه اکران فیلم‌های سینمای انقلاب و دفاع مقدس تشکیل شود.

از ویژگی‌های شاخص این دوران بیان مواضع انقلابی بدون لکنت و رودربایستی بوده است

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به تحول صورت گرفته در دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان سینمایی در بیان اندیشه‌ها و نگاه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: دوره جدید مدیریت دکتر خزاعی بر سازمان سینمایی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که سابقاً در حوزه بیان اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه سینما وجود داشته، برطرف شد و رویدادها و اتفاقاتی که ایشان و همکارانشان در این مدت رقم‌زده‌اند برای جامعه سینمایی، هنری و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بسیار امیدوارانه و امیدبخش بوده است.

سیدمحمد نادری افزود: دغدغه‌های این دوره مدیریت سازمان به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و جبهه فرهنگی انقلاب بسیار نزدیک بوده و از ویژگی‌های شاخص این دوران بیان مواضع انقلابی بدون لکنت و رودربایستی بوده است معضلی که در دوران مدیریتی بسیاری از مدیران گذشته سازمان سینمایی باعث لطمه خوردن پیکره سینما شد و اکنون خدا را شاکرم که بدنه مدیران و مشاوران رئیس سازمان سینمایی را دوستان و برادرانی تشکیل می‌دهند که همدل، یکدست و یکپارچه هستند.

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح هم‌چنین با اشاره به اهم فعالیت‌های این بنیاد در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ در کنار جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، تفاهم‌نامه‌های همکاری با کنگره‌های شهدا در سپاه‌های استانی به‌عنوان یکی از فناوری‌های نرم فرهنگی برای تولید و ساخت ۷ فیلم سینمایی را جمع‌بندی و به امضا رسانده‌ایم، به‌هرحال ظرفیت استان‌ها، امامان جمعه استان، استانداری‌ها، ادارات ارشاد استانی و فرماندهان سپاه استانی در کنگره‌های شهدا به دلیل موضوعیت و محوریت شهدا و هدفی واحد، بدون خط‌کشی‌های مرسوم، در کنار هم جمع هستند. این در حالی است که سال گذشت، بنیاد فرهنگی روایت فتح به عضویت شورای عالی سیاست‌گذاری کنگره‌های شهدا درآمده و در حوزه تولید محتوا خصوصاً بر اساس اهدافی که در ستاد کنگره‌های شهدا تعریف شده، تولید فیلم‌های سینمایی در دستور کار قرار گرفت. همچنین بر اساس سند اعتلا ۱۰ ساله و نقشه راه ۵ ساله‌ای که برای بنیاد ترسیم کرده‌ایم، ۷۰ درصد از سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی روایت فتح به سمت کمک و همراهی به کنگره‌ها معطوف شده است.

وی در خصوص اقدامات و فعالیت‌های شهرک سینمایی دفاع مقدس به‌عنوان یکی از رده‌های زیرمجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح، عنوان کرد: مجموعه شهرک سینمای دفاع مقدس با ظرفیت ۵۸۰ هکتار مساحت سرزمینی که در ابتدای دهه ۷۰ با تدبیر رهبر معظم انقلاب شکل گرفته، با مشکلات فراوانی اعم از اراضی شهرک که معارضین بسیاری داشته، مواجه بود که در سال گذشته حدود ۴۰۰ هکتار آن به مرحله صدور سند رسیده و مالکیت روایت فتح بر آن تثبیت ‌شده است. از طرفی در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۸ فیلم سینمایی تحت پشتیبانی ما قرار. گرفت. درحالی که شهرک مجموعه‌ای خودگردان است اما تنها ۱۰ درصد هزینه از پروژه‌های سینمایی دریافت می‌کند که این مبالغ نیز صرف تهیه مواردی چون ناریه، تانک و بالگرد و امکانات می‌شود.

تجمیع منابع در تولیدات هنری همواره بازی دو سربرد است

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز با اشاره به اهتمام ویژه پیرامون زیرساخت‌ها سینمایی در کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: آنچه باعث تسریع در روند تولید در سینمای کشور می‌شود بدون شک تاسیسات زیر ساخت، همانند شهرک سینمای دفاع مقدس است، کاری که کشورهایی حوزه خلیج فارس در حال انجام آن هستند و معتقدم شهرک سینمای دفاع مقدس همانند برج میلاد سینمای ایران بوده و برای همه سینماگران کشور است.

سید محمد حسینی همچنین در خصوص تولیدات استانی و برنامه‌های پیش‌روی انجمن در ساخت آثار سینمایی، عنوان کرد: تجمیع منابع در تولیدات هنری همواره بازی دو سربرد است که هم از هزینه‌های بیهوده جلوگیری شده و هم آن منبع در جای درست خود هزینه می‌شود. با همین رویکرد ما به استان‌ها رفتیم، جایی که زمانی منبع مالی مناسبی برای تهیه و تولید نداشته‌اند اما با تجمع منابع اکنون همراه و حامی ما هستند. در راستای ساخت و تولید آثار سینمایی ما به استان هایی رفته‌ایم که در کنار استعدادهای درخشان و بکر سینمایی با تکثر و تورم سوژه و موضوعات رو به رو شدیم، موضوعاتی که همگی ملی و جذاب هستند.

در این نشست مشترک، اصغر فارسی، قادر آشنا، حبیب ایل بیگی، علیرضا اسماعیلی، محمد حمیدی مقدم، سیدمهدی جوادی، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، محمدرضا سوقندی، سیدصادق موسوی، روح الله سهرابی، بهمن حبشی، کریم خوشمرام، داود مرادیان و مهدی محمد خانی، علیرضا استرابی، محمد حبیبی، محسن جوادی، مهدی متولیان و محمد محمدی، سعید زنگنه، لیلا زهدی، قاسم عزتی و حسن شیرازی نیز حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از عناصری که زمینه را برای آشتی مخاطبان با تلویزیون فراهم می‌کند تولید آثار فاخر و باکیفیت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سپند امیرسلیمانی می‌گوید: شاید مسئولان هدف خود را تنها بر پر کردن آنتن قرار داده‌اند و مخاطب و ذائقه او اهمیت چندانی برایشان ندارد، به هر حال تلویزیون رسانه ملی ایران و دارای بیشترین برد رسانه‌ای است.

به گزارش سینماپرس، سپند امیرسلیمانی در گفت‌وگو با میزان درباره حضورش در عرصه هنر طی ماه‌های اخیر بیان کرد: من کم کار نبوده‌ام و همیشه در صحنه حضور داشته‌ام. باید توجه داشت میزان تولیدات کاهش داشته و دلیل این امر را نمی‌دانم، اما آنچه مسلم است کاهش تولیدات با کیفیت است. اگر یک هنرمند کمتر جلوی دوربین می‌رود دلایل خاصی دارد. طبیعی است که همه پیشنهادات کاری به من داده نمی‌شود همچنین برخی از پیشنهادهایی که به من داده می‌شود، دوست ندارم، به همین دلیل آن‌ها را انتخاب نمی‌کنم. در برخی موارد نیز به دلیل اینکه تفاهمی بین من و عوامل ایجاد نمی‌شود، قرارداد منتفی می‌شود، بدین ترتیب تعداد نقش‌هایی که یک بازیگر ایفا می‌کند، محدود است.

وی عنوان کرد: سری نخست مسابقه «کهکشان» را اجرا کردم که از شبکه پنج سیما پخش شد، اما در ادامه درگیر کار دیگری شدم و در این مسابقه حضور پیدا نکردم. همچنین بازی سریال «بی همگان» را پشت سر گذاشتم.

امیر سلیمانی در مورد علل دور شدن مخاطب از قاب تلویزیون اظهار کرد: این نکته‌ای است که مسئوالان باید به آن پاسخ دهند و من نمی‌توانم در مورد آن اظهار نظر داشته باشم، با این حال همه متوجه شده‌اند که تلویزیون مخاطبان خود را از دست داده است، اما نمی‌دانم چرا تدبیری در این زمینه اندیشیده نمی‌شود! شاید مسئولان هدف خود را تنها بر پر کردن آنتن قرار داده‌اند و مخاطب و ذائقه او اهمیت چندانی برایشان ندارد، به هر حال تلویزیون رسانه ملی ایران و دارای بیشترین برد رسانه‌ای است.

بازیگر «بوتیمار» تصریح کرد: یکی از عناصری که زمینه را برای آشتی مخاطبان با تلویزیون فراهم می‌کند تولید آثار فاخر و باکیفیت است. مردم به خوبی اثر ارزشمند و باکیفیت را می‌شناسند و چنانچه تولیدات بی‌کیفیت ارائه شود، آن‌ها ترجیح می‌دهند تا فناوری دیگری را جایگزین تلویزیون کنند، به همین دلیل تغییر در روند کیفیت برنامه‌ها و تولید آثار با کیفیت می‌تواند جامعه را با تلویزیون آشتی دهد.

وی مشکلات بازیگران را مطرح و بیان کرد: مشکلات مالی و اقتصادی بازیگران سبب می‌شود تا در انتخاب نقش‌ها حساسیت نداشته باشند. در عین حال محدودیت سوژه و بعضی از مسائل فرهنگی، امکان ساخت فیلم با موضوع جدید را از فیلمسازان گرفته است. برخی از فیلم‌سازان برای ساخت فیلم‌هایی با مضمون جدیدتر ریسک نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با همان ایده‌های قبلی به ساخت فیلم بپردازند و این امر سبب می‌شود آثار فاخر و با کیفیت شکل نگیرد و مخاطب خسته و دلزده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید «ماموریت غیرممکن» سرانجام به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سرانجام تولید «ماموریت غیرممکن: روز شمار مرگ- قسمت اول» به پایان رسیده و فیلم آماده اکران است.

به گزارش سینماپرس و به نقل از آسوشیتدپرس، ۳ سال پس از شروع فیلمبرداری فیلم هفتم از «ماموریت غیرممکن» تام کروز، حالا به صورت رسمی اعلام شده که تولید این فیلم به پایان رسیده و آماده نمایش شده است.

کریستوفر مک‌کواری کارگردان این فیلم این خبر را در اینستاگرام اعلام کرد.

فیلمبرداری «روزشمار مرگ» از فوریه ۲۰۲۰ در ایتالیا آغاز شد اما با توجه به شیوع کرونا ۷ بار تولید آن متوقف شد و هر بار مکان آن تغییر کرد. قابل توجه اینکه ایتالیا از کانون‌های اصلی کووید در ماه‌های اولیه همه‌گیری بود.

مک کواری نوشت: تقدیم به بهترین گروهی که تا به حال بوده و خواهد بود. افرادی که آن‌جا نبودند هرگز متوجه نمی‌شوند و آنها که حضور داشتند هرگز فراموش نمی‌کنند. با صمیمانه‌ترین تشکرها نه‌تنها از شما، بلکه همچنین از خانواده‌ها و عزیزانتان.

در اثر تاخیرهای مداوم در تولید این فیلم بودجه آن تا ۲۹۰ میلیون دلار بالا رفت؛ در حالی که فیلم قبلی یعنی «فال‌آوت» در سال ۲۰۱۸ با بودجه ۱۹۰ میلیون دلاری ساخته شد.

قسمت دوم فیلم هفتم که فیلم هشتم این مجموعه است نیز در دست تولید است.

این فیلم سومین فیلم از مجموعه فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» است کارگردانی آن را کریستوفر مک کواری انجام داده است.

گفته می‌شود قسمت هفتم در ۱۸۵ دقیقه یعنی کمی بیش از ۳ ساعت تدوین شده است.

اوایل همین هفته ۲۰ دقیقه از این فیلم در رویداد «سینما کان» در وگاس به نمایش درآمد و گفته شد فیلم هفتم ۲ روز زودتر از موعد اعلام شده و ۱۲ جولای امسال اکران می‌شود. این فیلم قرار بود ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ توسط پارامونت پیکچرز اکران شود. تاریخ اکران قسمت دوم آن هم ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ خواهد بود.

تام کروز، ربکا فرگوسن، هایلی اتول، اسای مورالس، پام کلمنتیئف، شیا ویگهام، سایمون پگ، هنری چرنی، ونسا کربی، وینگ ریمز، کری الویس، ایندیرا وارما، راب دلینی، چارلز پارنل و مارک گیتیس از بازیگران «روز شمار مرگ» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هایپررئالیسم و رد پا» در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد


نمایشگاه‌های «رد پا – درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون» و «هایپررئالیسم: از تصویر تا واقعیت» با حضور مسئولان و هنرمندان عصر دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بازتابی از اسپانیا» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود


نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «بازتابی از اسپانیا» در گالری‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاون فرهنگی کانون: متوسط مراجعه به «کتابخانه‌های کانون» در سراسر کشور سه نفر در روز است که این امر مقرون به صرفه نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: متوسط مراجعه به کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور سه نفر در روز است که این امر مقرون به صرفه نیست. از این جهت مشکلات این حوزه باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم جذب بیشتری داشته باشیم.

به گزارش سینماپرس، نشست «هم‌اندیشی و تعامل مسئولان و مربیان مراکز کانون استان تهران؛ تبیین چشم‌انداز فعالیت‌های ۱۴۰۲ با تمرکز بر طرح‌های نوین» دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، مریم حقی مدیرکل کانون استان تهران، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و جمعی از مربیان مراکز کانون استان تهران برگزار شد.

لزوم تغییر رویکرد در مهندسی فعالیت‌ها و جذب مخاطب کانون

در ابتدای این نشست فرهاد فلاح ضمن تبریک روز معلم، مربیان کانون را معلم‌های نمونه دانست و گفت: در این مدت در مراکز کانون در استان‌های مختلف حضور پیدا کردیم تا صدای مربیان را بشنویم و این ارتباط و نشست‌ها ضروری است. تغییرهایی در کانون رخ داده و این تغییر جزو سنت‌های الهی است و بالاخره نیز رخ می‌دهد که این امر هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. اکنون ما باید سنگ بنایی بگذاریم که دیگران هم بتوانند آن را ادامه بدهند.

تنها ۲ درصد از دانش آموزان کشور عضو کانون پرورش فکری کودکان هستند

او در مورد تبدیل وضعیت مربیان کانون تصریح کرد: از میان حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای پاره‌وقت مراکز استان‌های سراسر کشور حدود ۵۰۰ نفر درخواست تبدیل وضعیت کردند. در این راستا فعالیت‌هایی صورت گرفته و درحال برنامه‌ریزی هستیم تا از طریق دوره‌های آموزشی و… این امر انجام شود. هر مربی در گروه ادبی، فرهنگی و هنری آموزش خواهد دید و ارتقا می‌یابد. البته دوره آموزشی میان رشته‌ای فرهنگی ادبی یا فرهنگی هنری خواهیم داشت. پیش‌بینی این است که ۹۵ درصد از این نیروها جذب خواهند شد. همچنین این فرایند هر شش ماه یکبار تکرار خواهد شد تا باقی نیروهای پاره‌وقت به نیروی تمام‌وقت تبدیل شوند.

وی همچنین مطرح کرد: بیش از ۱۶میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و آمار نشان می‌دهد دو درصد از این تعداد جذب کانون شده‌اند؛ متوسط مراجعه به کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور سه نفر در روز است که این امر مقرون به صرفه نیست. از این جهت مشکلات این حوزه باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم جذب بیشتری داشته باشیم. همچنین لازم است در نمونه فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی، طراحی، الگوی رفتاری با مخاطب و… بازبینی کرده و آن‌ها را به روز کنیم. اکنون زیست کودکان و نوجوانان و حتی خانواده‌ها تغییر کرده است و در این راستا نیز باید تغییر رویکردی در مهندسی فعالیت‌ها و جذب مخاطب داشته باشیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: باتوجه به حضور و فعالیت فرزندان در فضای مجازی و استفاده آن‌ها از تلفن همراه باید فعالیت‌هایی را تدارک ببینیم تا کودکان و نوجوانان بتوانند از آن بهره ببرند. باید در بازی، سبد موسیقی، فیلم و… آن‌ها نقشی داشته باشیم. درواقع باید سبدی طراحی کنیم که برای خانواده‌ها به صرفه باشد. اکنون دیگر الگوی فعالیت‌های دو دهه قبل پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست و باید مواجهه آن‌ها با موارد جذاب دیگر صورت گیرد و در طول مسیر آن‌ها را با کتاب مواجه کنیم. همچنین باید این الگوی عرضه به گونه‌ای باشد که متناسب با هر استان و شهر و روستا باشد. باید به این نکته توجه داشت که مرکز و الگو و روش موضوعیت ندارد؛ نیازمند پیدا کردن راه برای رسیدن به هدف و تأثیرگذاری است.

اهمیت طراحی زیست‌بوم دیجیتال حوزه کودک و نوجوان

وی ضمن تاکید بر این‌که کودک و نوجوان هدف ماست، اضافه کرد: باید وارد حوزه‌های جدید شویم؛ در غیر این‌صورت با شکست همراه خواهیم شد. کانون باید به شاخه علوم و فنون ورود پیدا کند، فناوری فضایی را ساده‌سازی کرده و بچه‌ها را به این حوزه علاقه‌مند کند. به واقع باید دریچه علوم فناوری، حقوق کودکان و باقی علوم را برای بچه‌ها باز کنیم. در این زمینه کمیته‌هایی همچون کمیته علم و فناوری تشکیل شده و کمیته‌های دیگری نیز در حال شکل‌گیری است.

او تاکید کرد: اضافه کردن عنصر خانواده به قالب فعالیت‌های کانون مبحث حائز اهمیتی است؛ خانواده باید مخاطب جدی کانون محسوب شود. بیان این نکته هم ضروری است که بیشتر مراکز مختلف در کشور به ارتباط مادر و فرزند پرداخته‌اند و به گمانم کانون باید در کنار توجه به ارتباط مادر و فرزند بر ارتباط پدر و فرزند نیز تمرکز کند.

فلاح در پایان سخنان خود گفت: باید نیاز خانواده‌ها را کشف و آن نیازها را تامین کنیم. صحنه جدید نیازهای بچه‌ها را ترسیم کنیم و آن بخش‌ها را فعال کنیم. لزوم اتفاق ویژه در حوزه فناوری در کانون احساس می‌شود. طراحی زیست‌بوم دیجیتال حوزه کودکان و نوجوانان نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ مجموعه‌ای که بتواند نیازهای جامع بچه‌ها را پوشش دهد و بعد تربیتی هم داشته باشد.

ضرورت عضوگیری جهشی در کانون

در بخش دیگری از این نشست مدیرکل کانون استان تهران با اشاره به اینکه سهم کانون از ثبت‌نام و عضوگیری دو درصد است، بیان کرد: اکنون فصل عضوگیری است؛ همه باید به صورت هماهنگ در این راستا تلاش کنیم تا بچه‌ها بیشتر به مراکز مراجعه کنند. ضروری است این امر را به صورت جدی پی بگیریم و امیدواریم جهشی را در عضوگیری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهد باشیم.

مریم حقی همچنین مطرح کرد: نکته دیگر این است که نوجوانان ما مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. از این رو لازم است در کارها و فعالیت‌های آینده، برنامه مستقل و تفکیک‌شده‌ای برای این گروه سنی در نظر گرفته شود. همچنین لازم است کلاس‌های بخش کودک را از بخش نوجوان منفک کنیم.

در خلال نشست «هم‌اندیشی و تعامل مسئولان و مربیان مراکز استان تهران؛ تبیین چشم‌انداز فعالیت‌های ۱۴۰۲ با تمرکز بر طرح‌های نوین»، مهتاب شهیدی مربی مسئول مرکز شماره ۹ کانون تهران در بخش فرهنگی، آزاده مرجانی مربی هنری مراکز کانون تهران در بخش هنری و آزاده شعفی مربی ادبی مراکز کانون تهران در بخش ادبی از دغدغه‌های خود و مسائل و پیشنهادهای مختلف سخن گفتند. از جمله این موارد ارائه کتاب‌های جدید با خط بریل، فیلم، بازی و کتاب و مجلات مختلف به کتابخانه‌های کانون، ارتقای طرح کانون مدرسه، اجرای تئاترهای دوره‌ای، برگزاری جلسه‌های مشاوره در مراکز و به‌روزرسانی کارگاه‌های نوشتن خلاق بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «علی رهبری» به صحنه روسیه


علی رهبری جدیدترین برنامه‌های خود را در اپرای «مارینسکی» اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع