X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

بررسی رشد و افول زبان فارسی در برنامه «از پارسی تا فارسی»

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بهزاد محمود‌زاده، تهیه‌کننده برنامه «از پارسی تا فارسی» رادیو گفت‌وگو درباره این برنامه که با هدف رشد زبان فارسی روانه آنتن می‌شود، گفت: هدف برنامه «از پارسی تا فارسی» بررسی بهانه‌ها و مسیر‌های مختلف زندگی در تاثیرگذاری زبان و ادب فارسی بوده است. به عنوان مثال، چقدر مادران در حفظ و توسعه زبان فارسی نقش دارند.

محمود‌زاده ادامه داد: نقش زبان‌های محلی، نویسندگان، تاریخ، فضای مجازی و … را در زبان فارسی جست‌وجو کردیم، تا ببینیم تاثیرات زبان فارسی چیست. مثلاً وقتی مغول‌ها به ایران آمدند، چه تاثیری گذاشتند. آیا تاثیرات بجا مانده بر زبان فارسی مثبت بوده یا منفی. 

زبان فارسی

تهیه‌کننده برنامه «از پارسی تا فارسی» با بیان اینکه ما در برنامه ثابت کردیم که چقدر نقش پدر و مادر در حفظ زبان فارسی فرزند موثر است، افزود: در برنامه صحبت کردیم که کدام والدین نقش موثری دارند و چطور می‌توانیم نقش آن‌ها را تقویت کنیم. از اساتید و کارشناس مجریان متبحر مانند آقایان آذر، کاکاوند، محمدی، اکرامی‌فر و … استفاده کردیم و از ارگان‌هایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی با کمک دکتر حداد‌عادل و اساتید فرهنگستان، موسسه دهخدا، بنیاد سعدی، بنیاد فارابی، بنیاد فردوسی و … بهره‌مند شدیم.

به گفته وی، در آیتم «یک اشاره» اساتید دهخدا و فرهنگستان زبان و ادب فارسی تعریف واژه جدید زبان فارسی را توضیح می‌دهند. در آیتم دیگری بر دست‌نوشته‌ها و متون قدیمی فارسی دست گذاشتیم و افرادی که در ثبت آن‌ها نقش داشتند معرفی کردیم. در «باغ کتاب» معرفی کتاب را داشتیم. مقدمه و انتهای برنامه هم با شعر خوب آغاز و به اتمام می‌رسد.

«از پارسی تا فارسی» پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ روانه آنتن رادیو گفت‌وگو می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *