X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه ساترا را تثبیت کرد

محسن قائمی‌نسب، قائم مقام ساترا در برنامه «وارونگی» شبکه افق درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه‌ای که ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ با حضور اعضا، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در این شورا به تصویب رسید، تاکید بر ماموریت‌های سازمان صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی دارد.

قائمی‌نسب ادامه داد: این مصوبه مسئولیت ساترا را به عنوان یکی از معاونت‌های سازمان صداوسیما در حوزه شبکه نمایش خانگی و آثار تولیدی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی علنی کرد. از سال ۱۳۹۵ سازمان صداوسیما براساس مسئولیت محول شده برای تشکیلات ساترا اقدام کرد. یعنی یکی از معاونت‌های صداوسیما با نام ساترا مامور حوزه نظارت، تنظیم‌گری و صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر شد.

قائم مقام ساترا در پاسخ به این سوال که باوجود تصویب وظایف ساترا در حوزه تنظیم‌گری از سال‌های گذشته، چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه اخیر را ابلاغ کرد؟ توضیح داد: ما هیچ نقض قانونی نداشتیم. براساس قانون اساسی، نظریه تفسیری شورای نگهبان و تاکیدات مقام معظم رهبری وظیفه صدور مجوز و نظارت بر محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما داده شده بود.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گفته وی، در یکی دو سال اخیر برخی افراد و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع و برداشت‌های متفاوت در باب مسئولیت صداوسیما شبهات ایجاد کردند، که اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد قانونی که ماموریت سیاست‌گذاری کلان فرهنگی کشور را دارد، جایگاه ساترا را تثبیت کرد.

قائمی‌نسب

قائمی‌نسب درباره روال اخذ مجوز برای فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی گفت: اگر هر صنفی در کشور بخواهد زیر پله‌ای داشته باشد، تا کار اقتصادی انجام دهد، باید مجوز اخذ کند. چطور در یک فضای درندشت مجازی عده‌ای تصور می‌کنند که برای فعالیتشان نیاز به اخذ مجوز نیست!

قائم مقام ساترا در پاسخ به شبهات ایجاد شده که صداوسیما شبکه نمایش خانگی را رقیب خود می‌کند، بیان کرد: این شبهه به صداوسیما وارد نیست. فلسفه تولید برنامه در رسانه جذب مخاطب و دیده شدن است. حال همه رسانه‌ها تلاش می‌کنند مخاطب جذب کنند. رقبا در تلاشند مخاطب را از دست این سکو‌ها بگیرند و سعی می‌کنند فعالیت آن‌ها را پنهان کنند. اما آنچه در ساترا دنبال می‌شود و با تاکید رئیس سازمان صداوسیما همراه است این است که نه‌تنها با شبکه‌ها رقابت نمی‌کنیم، بلکه از آن‌ها حمایت هم می‌کنیم.

به گفته وی، در اسفند سال ۱۴۰۱ نمایشگاهی به نام رصتا را برپا کردیم و از حدود ۱۰۰ سکوی نمایشی دارای مجوز دعوت کردیم، تا به‌طور رایگان در عرض ۳ روز خود را معرفی کنند. فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی را برای سکو‌ها مهیا کردیم، مردم با فعالیت آن‌ها آشنا شدند، خود سکو‌ها و فعالین این عرصه با هم آشنا شدند و چه بسا زمینه انعقاد قرارداد‌هایی را فراهم کرد؛ بنابراین ما سکو‌ها را رقیب خود نمی‌دانیم. از طرفی، به صورت مناسبتی بسته‌های حمایتی تولیدات صداوسیما را به‌طور رایگان در اختیار سکو‌ها قرار می‌دهیم، تا سبد عرضه محصولات شبکه نمایش خانگی متنوع باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *