X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

نخعی: سینمای تکنیک زده امروز کودکان را از سینما و فیلم دیدن دور کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید نخعی کارگردان و تهیه‌کننده گفت: ما باید کمی ساده تر و صمیمانه تر مبادرت به ساخت فیلم برای کودکان کنیم تا بتوانیم آن ها را با اثرمان همراه و همدل کنیم.

حمید نخعی کارگردان و تهیه‌کننده در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: سینمای تکنیک زده امروز کودکان را از سینما و فیلم دیدن دور کرده است! ما باید کمی ساده تر و صمیمانه تر مبادرت به ساخت فیلم برای کودکان کنیم تا بتوانیم آن ها را با اثرمان همراه و همدل کنیم در غیر این صورت کودک حتماً تمایلی به تماشای اثر نخواهد داشت.

کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «دنیای کیف‌ ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی افکار کودک برای پذیرفتن جهان بیرونی شکل می گیرد نقطه ای است که فیلمساز با کودک برخورد می کند. قطعاً همه ما فیلمسازان سینمای کودک از این نقطه و این جهان به شدت دور هستیم.

وی تأکید کرد: یک تیم ورک عالی باید وجود داشته باشد تا ما بتوانیم کمی خودمان را با نگاه های کودک کد کنیم؛ تا این تیم ورک وجود نداشته باشد قطعاً ممکن نیست که ما بتوانیم در مسیر برگشت اتفاقات درونی و همذات پنداری مورد نظر کودکان برسیم.

نخعی با بیان اینکه بسیار تلخ است که ما به جای اینکه نیاز کودک امروز را پیدا کنیم خود را اسیر تکنیک و تکنولوژی کرده ایم اظهار داشت: اگر در زمان های نه چندان دور کودکان با فیلم های کودک ارتباط بهتری برقرار می کردند به دلیل آن بود که در آن روزگار کودکان ساده تر بودند، زندگی ها ساده تر بود، کودکان ساده تر فکر می کردند و فیلمسازان هم ساده تر فیلم می ساختند اما امروز این گونه نیست.

این سینماگر متذکر شد: همه ما باید بپذیریم که دنیا عوض شده، روزگار عوض شده؛ امروز کودک با تبلت دستش ارتباط برقرار کرده و با دنیای بزرگترها درگیر و عجین شده است. در واقع افرادی که ما آن ها را کودک تصور می کنیم کودک نیستند هیولاهای کوچکی هستند که در مقابل ما قرار دارند، دنیا را می شناسند و نگاه شان نسبت به کودکان ۲-۳ نسل قبل بسیار عوض شده؛ خوب طبیعتاً این اتفاقات ما را در روند ساخت آثارمان به شدت دچار مشکل می کند.

وی تأکید کرد: قطع به یقین ما در سینمای کودک با معضل داستان گویی روبرو هستیم؛ بی شک ما باید در روایت داستان برای کودکان صادقانه رفتار کنیم! کودک با صمیمیت و چند کلام تصویری ساده می تواند اشباع شود اما این نیازمند آن است که ما دنیای این کودکان را بشناسیم. ما باید ساختار ذهنی کودکان را آرام کنیم و از این خشونت جستجو و کاوش گری دورشان کنیم.

نخعی در پایان این گفتگو افزود: محتوای فیلم ها قطعاً باید از پیام زدگی صرف دور شوند و ما باید کودکان را درگیر چالش های به روزی بکنیم که مورد نیاز و پسند آن ها است. بی شک این اتفاق نیازمند تدبیر، زمان و تمرکز است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *