ارسال بیش از ۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ملی عکس ایران جوان
تربت حیدریه- رئیس نخستین جشنواره ملی عکس ایران جوان گفت: ۳۰۰۴ اثر از ۲۴ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ارسال شد.
تربت حیدریه- رئیس نخستین جشنواره ملی عکس ایران جوان گفت: ۳۰۰۴ اثر از ۲۴ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ارسال شد.
نخستین شب بخش اجراهای صحنهای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۴ به میزبانی استان کرمانشاه با اجراهایی از استانهای لرستان و کرمانشاه کار خود را آغاز کرد.
سینماپرس: برنامه نمایش نخستین جشنواره بینالمللی فیلم «حوا» که به همت بنیاد بینالمللی گوهرشاد و از ۲۰ تا ۲۳ تیر مله در تهران برگزار میشود اعلام شد.
به گزارش سینماپرس، نخستین جشنواره بینالمللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بینالمللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار میشود.
این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمانهای فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال میکند.
همچنین در آستانه برگزاری نخستین جشنواره فیلم حوا از پوستر و جدول نمایش آثار این جشنواره با عنوان مادری که زندگی میبافد رونمایی شد.
میکاییل براتی طراح پوستر ملی نخستین جشنواره بینالمللی فیلم حوا با اشاره به نحوه شکلگیری ایده این پوستر بیان کرد:ایده طراحی این پوستر را در مشورت با میکاییل دیانی و دست اندرکاران جشنواره پیش بردیم. سوژه اصلی آن هم مادری است که در حال بافتن است که با موضوع محوری جشنواره که زن و خانواده است پیوند دارد.
همچنین در دامن او نگاتیوها و برش هایی از زندگی خود و تاثیری که بر رشد و بالندگی خانواده اش دارد، دیده میشود و نشان از این باور دارد که در دامان مادر است که فرزندان و اعضای خانواده رشد یافته و پیشرفت میکنند. وی درباره سبک به کار گرفته در این پوستر توضیح داد: با توجه به بینالمللی بودن جشنواره سعی کردیم از سبکی نه کاملا ایرانی که ایرانی با رگههای بین المللی استفاده کنیم که برای مخاطبان غیرایرانی نیز قابل درک و باور باشد.
براتی درباره دشواری طراحی پوستر برای جشنوارههای موضوعی گفت: به دلیل اینکه جشنوارهها عمدتا موضوع محور هستند و قرار است اطلاعات زیادی را به واسطه پوسترشان مطرح کنند، کار برای طراحان سخت میشود؛ چراکه اساسا ذات گرافیک نیز بر اختصاری بنا شده است.
وی درباره زمان طراحی عنوان کرد: طراحی پوستر جشنواره فیلم حوا در زمان کوتاهی اتفاق افتاد و شاید از شکل گیری ایده تا پایان طراحی آن در مجموع چهار یا پنج روز زمان برد. همچنین برای این پوستر از هوش مصنوعی هم استفاده کردم به این شیوه که بخشی را از هوش مصنوعی گرفتم و بعد روی آن خودم طراحی و نقاشی کردم.
وی درباره رنگهای موجود در پوستر نیز بیان کرد: به دلیل رعایت و هماهنگی و حفظ هارمونی جشنواره از رنگ هایی استفاده کردیم که در تبلیغات جشنواره هم به کار رفته است. نخستین جشنواره بینالمللی فیلم حوا به همت بنیاد بینالمللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار میشود.
اردوان کامکار آهنگساز و نوازنده شناختهشده سنتور در تازهترین فعالیت موسیقایی کتاب موسیقی فیلم سنتوری را پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.
سینماپرس: حمید نخعی کارگردان و تهیهکننده گفت: ما باید کمی ساده تر و صمیمانه تر مبادرت به ساخت فیلم برای کودکان کنیم تا بتوانیم آن ها را با اثرمان همراه و همدل کنیم.
حمید نخعی کارگردان و تهیهکننده در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: سینمای تکنیک زده امروز کودکان را از سینما و فیلم دیدن دور کرده است! ما باید کمی ساده تر و صمیمانه تر مبادرت به ساخت فیلم برای کودکان کنیم تا بتوانیم آن ها را با اثرمان همراه و همدل کنیم در غیر این صورت کودک حتماً تمایلی به تماشای اثر نخواهد داشت.
کارگردان و تهیهکننده انیمیشن سینمایی «دنیای کیف ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی افکار کودک برای پذیرفتن جهان بیرونی شکل می گیرد نقطه ای است که فیلمساز با کودک برخورد می کند. قطعاً همه ما فیلمسازان سینمای کودک از این نقطه و این جهان به شدت دور هستیم.
وی تأکید کرد: یک تیم ورک عالی باید وجود داشته باشد تا ما بتوانیم کمی خودمان را با نگاه های کودک کد کنیم؛ تا این تیم ورک وجود نداشته باشد قطعاً ممکن نیست که ما بتوانیم در مسیر برگشت اتفاقات درونی و همذات پنداری مورد نظر کودکان برسیم.
نخعی با بیان اینکه بسیار تلخ است که ما به جای اینکه نیاز کودک امروز را پیدا کنیم خود را اسیر تکنیک و تکنولوژی کرده ایم اظهار داشت: اگر در زمان های نه چندان دور کودکان با فیلم های کودک ارتباط بهتری برقرار می کردند به دلیل آن بود که در آن روزگار کودکان ساده تر بودند، زندگی ها ساده تر بود، کودکان ساده تر فکر می کردند و فیلمسازان هم ساده تر فیلم می ساختند اما امروز این گونه نیست.
این سینماگر متذکر شد: همه ما باید بپذیریم که دنیا عوض شده، روزگار عوض شده؛ امروز کودک با تبلت دستش ارتباط برقرار کرده و با دنیای بزرگترها درگیر و عجین شده است. در واقع افرادی که ما آن ها را کودک تصور می کنیم کودک نیستند هیولاهای کوچکی هستند که در مقابل ما قرار دارند، دنیا را می شناسند و نگاه شان نسبت به کودکان ۲-۳ نسل قبل بسیار عوض شده؛ خوب طبیعتاً این اتفاقات ما را در روند ساخت آثارمان به شدت دچار مشکل می کند.
وی تأکید کرد: قطع به یقین ما در سینمای کودک با معضل داستان گویی روبرو هستیم؛ بی شک ما باید در روایت داستان برای کودکان صادقانه رفتار کنیم! کودک با صمیمیت و چند کلام تصویری ساده می تواند اشباع شود اما این نیازمند آن است که ما دنیای این کودکان را بشناسیم. ما باید ساختار ذهنی کودکان را آرام کنیم و از این خشونت جستجو و کاوش گری دورشان کنیم.
نخعی در پایان این گفتگو افزود: محتوای فیلم ها قطعاً باید از پیام زدگی صرف دور شوند و ما باید کودکان را درگیر چالش های به روزی بکنیم که مورد نیاز و پسند آن ها است. بی شک این اتفاق نیازمند تدبیر، زمان و تمرکز است.
اسماعیل عباسی عضو شورای طراحی دوره جامع عکاسی و عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران به ارایه توضیحاتی درباره عکاسی پرداخت.
سینماپرس: پوستر و فراخوان هنری ششمین جشنواره بینالمللی افشای حقوق بشر آمریکایی در حوزه هنری انقلاب اسلامی رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، در مراسمی که در محل دفتر ریاست حوزه هنری برگزار گردید از پوستر و فراخوان این رویداد فرهنگی هنری رونمایی شد.
در ابتدای این نشست اسماعیل آجرلو دبیر جشنواره با بیان گزارشی از برگزاری ادوار پیشین این جشنواره گفت: از سال ۱۳۹۵ دبیرخانه افشای حقوق بشر آمریکایی شد توسط جمعی از جوانان و سازمان های مردم نهاد و پس از تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص افشای حقوق بشر آمریکایی تشکیل شد. امسال نیز قصد داریم به یاری خداوند ششمین دوره این رویداد را با همیاری نخبگان داخلی و خارجی این عرصه در بخش های مندرج در فراخوان های جشنواره برگزار نمائیم.
محمد مهرابی رئیس حوزه هنری استان البرز و مدیر کمیته هنری این جشنواره نیز گفت: امسال رویکرد موضوعی جشنواره زن در آیینه حقوق بشر آمریکایی خواهد بود و امیدواریم که در کنار سایر بخش های هنری نظیر کارتون و کاریکاتور، استند آپ کمدی و شعر طنز و هجو بتوانیم به اهداف مورد نظر خود دست یابیم.
محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری با تقدیر و تشکر از این حرکت جهادی و مومنانه نیز بیان کرد: مساله حقوق بشر مساله مهمی است که به صورت بسیار پررنگ و پرسروصدایی توسط مدعیان دروغین حقوق بشر علیه ملت ها و امت های مظلوم و ستمدیده و با هژمونی رسانه ای و هنری گسترده غرب علیه انسانیت و فطرت بشری در حال وارونه جلوه دادن و تغییر جایگاه ظالم و مظلوم است. اما این گونه برنامه ها و فعالیت های دبیرخانه ای باعث می شود تا غفلت های گذشته جبران شود و ملل مختلف درکنار جامعه متدین و مسلمان ایران در خصوص حقوق بشر مطالبه گر باشند.
وی استمرار این حرکت مردمی و جهادی را از جمله نقاط برجسته این رویداد بر شمرد و گفت: این جریان باید هرسال با قوت بیشتری ادامه پیدا کند و در سطح بین المللی نیز باید دارای جایگاه شود. امروزه دیگر معادلات جهانی تغییر کرده و روایت غالب هنری و رسانه ای باید در دستان ملتهای مظلوم و ستمدیده باشد و همه ما وظیفه داریم در این خصوص کمک کنیم.
در پایان این مراسم نیز از پوستر و فراخوان این جشنواره توسط محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری و دکتر اسماعیل آجرلو رونمایی شد.
هنرمندان و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در بخش هنری جشنواره می توانند به سایت جشنواره به نشانی www.us-humanrights.ir مراجعه نمایند.
اولین سری کتابهای تاریخی شفاهی نشر گهگاه شامل کتابهای هارون یشایایی، قباد شیوا و بهروز غریبپور به روایت ناصر فکوهی منتشر شد.
سینماپرس: یک تهیهکننده و پخشکننده سینما با تاکید بر اینکه «باید آزادی عمل بیشتری در اختیار تولیدات داخلی باشد» گفت: اگر تلویزیون قصد بازنگری بر تولیدات شبکه نمایش خانگی را دارد، ابتدا در مورد تولیدات خودش اقدام کند تا مخاطبان از دسترفتهاش را برگرداند و اگر حواشی کمتر شود روی کیفیت ساخت میتوان تمرکز کرد.
به گزارش سینماپرس، حبیب اسماعیلی با اشاره به مصوبه اخیر شــورای عالــی انقلاب فرهنگی در خصوص نظارت بر شبکه نمایش خانگی به ایسنا گفت: واکنشهایی که بعد از این خبر از سمت هنرمندان بازتاب بسیاری پیدا کرد چندان دور از ذهن نبود. صدور مجوزهای شبکه نمایش خانگی از ابتدا با وزارت ارشاد بود و بعد به ساترا سپرده شد. اتفاقی که به مرور دایره ممیزی را تنگتر کرد و این روزها بحث واگذاری شبکه نمایش خانگی به تلویزیون مطرح شده است. فکر میکنم هنرمندان زیادی با این گزاره همنظر هستند که اگر تلویزیون قصد بازنگری بر تولیدات شبکه نمایش خانگی را دارد میتواند ابتدا در مورد تولیدات خودش اقدام کند و بسیاری از مخاطبانش را که در سالهای اخیر از دست داده بازگرداند.
او با بیان اینکه «متاسفانه تلویزیون جایگاه سابق را میان مخاطبانش ندارد» ادامه داد: باید این را در نظر گرفت که با تغییر زمان، نیاز داریم تا در مورد همه چیز تصمیمات جدیدتری بگیریم و مواردی بسیاری را بهروز کنیم. طبیعی است که این مورد شامل حال نظارتها هم میشود. خصوصا در زمانهای که مخاطبان دسترسی بهتر و بیشتری به ماهواره و فیلمهای روز دنیا دارند و از جریان روز عقب نمیمانند.
این تهیهکننده سینما افزود: باید در این شرایط دست کم آزادی عمل بیشتری در اختیار تولیدات داخلی باشد، مقصودم از این حرف به هیچ وجه ولنگای نیست؛ مقصود این است که میتوان با توجه به شرایط، تصمیمات درستتری برای پلتفرمهای ایرانی گرفت.
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: باید این را در نظر داشت که تلویزیون هم تا سالهای پیش سریالهای خوبی برای مخاطبانش تهیه میکرد؛ سریالهایی که مخاطبپسند بود و این موضوع به مرور کمرنگ شد و خاصیتش را از دست داد. در حال حاضر مردم چندان میلی به دنبال کردن تلویزیون ندارند و حتی در مواردی میتوان مشاهده کرد که اعتماد مردم به این رسانه از دست رفته است.
اسماعیلی یاداور شد: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و سینماها به سمت تعطیلی رفت، شبکه نمایش خانگی نفوذ بیشتری میان خانوادهها پیدا کرد. در این مدت کیفیت متفاوتی را از این سریالها شاهد بودیم که عمدتا مخاطبپسند بودند. طبیعی است که آزمون و خطاهایی نیز وجود دارد و میتوان انتظار داشت به مرور کیفیت بهتری از سریالسازی را در پلتفرمها شاهد باشیم و فکر میکنم اگر این حواشی کمتر شود و روی کیفیت ساخت تمرکز کنیم، اتفاقات به مراتب بهتری را در سریالهای شبکه نمایش خانگی شاهد خواهیم بود.
مراسم اختتامیه نمایشگاه «در برابر فراموشی» دوشنبه ۱۹ تیر در سالن ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.