X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

فیلی: تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس در سینما و تلویزیون همواره مهجور واقع شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد فیلی گفت: دلاوری های بزرگی در تاریخ اسلام شکل گرفته که جای آن در قالب آثار سینمایی و تلویزیونی به شدت خالی است.

محمد فیلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس در سینما و تلویزیون همواره مهجور واقع شده اند و خیلی کم به آن ها پرداخته شده است.

بازیگر سریال های تلویزیونی «مختارنامه» و «سلمان فارسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ایثارگری رزمندگان دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل جزو مسائلی است که برای همه ما ملموس بوده اما نمی دانم چرا در رابطه با این دوران که مردم با تمام وجودشان آن را درک کرده اند نیز اثری تولید نمی شود؟

وی در همین راستا ادامه داد: مشابه همین رشادت ها را ما در تاریخ اسلام نیز به کرات شاهد بوده ایم؛ دلاوری های بزرگی در تاریخ اسلام شکل گرفته که جای آن در قالب آثار سینمایی و تلویزیونی به شدت خالی است و قطعاً هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید چندین اثر شاخص سینمایی و تلویزیونی شود.

فیلی سپس با بیان اینکه سیاست گذاران و مدیران سینما و تلویزیون باید پاسخگوی چرایی این کم کاری ها باشند اظهار داشت: همه ما به خوبی می دانیم که چنین تولیداتی چقدر برای جامعه و به ویژه نسل جوان مورد نیاز است؛ همه ما واقفیم که این نوع آثار تأثیر بسزایی بر جامعه می گذارند و به همین علت نباید از تولید این قبیل آثار غفلت کرد.

این سینماگر یادآور شد: واقعه کربلا جزو دورانی از تاریخ اسلام است که همه ما از کودکی بارها در مورد آن شنیده ایم؛ پای روضه ها و منبرها بوده ایم اما همین واقعه وقتی در قالب سریالی مانند «مختارنامه» تولید و پخش شد تازه توانست تأثیر شگرف تصویر در جامعه را نشان دهد. این اعجاز تصویر است که می تواند یک جامعه را با خود همراه و همدل کند و نباید از این عنصر با اهمیت دوری و غفلت کرد.

بازیگر فیلم های سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» و «شاخه های بید» خاطرنشان کرد: جوانان همواره تشنه یاد گرفتن هستند و چه بهتر که ما برای جوانان جامعه مان آثار ارزشمند و ناب تولید کنیم تا دشمنان نتوانند آن ها را به بیراهه هدایت کنند.

وی در بخش دیگر این گفتگو با بیان اینکه مسئولان همواره وعده حمایت از تولید آثار فاخر و ارزشی می دهند اما گویا وعده خود را فراموش می کنند تصریح کرد: همیشه ما شاهد شنیدن وعده های شیرین از زبان فلان وزیر یا مقام عالی یا مدیر فرهنگی و… هستیم و دلشاد می شویم که قرار است کارهای ارزشمندی در حوزه تاریخ اسلام و دین و دفاع مقدس انجام شود اما متأسفانه این وعده ها به راحتی فراموش می شوند که شاید یکی از عمده دلایل این اتفاق هزینه زیاد تولید این قبیل آثار باشد.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: به عقیده بنده هر کار بهایی دارد و از آنجا که تولید این نوع آثار فرهنگی و هنری یک ضرورت برای کشورمان محسوب می شود هرچقدر بها داشته باشد باید بهایش پرداخت شود. مسئولان هرگز نباید این بودجه ها را سنگین بدانند و تمامی ارگان ها، نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها باید پای کار آمده و بخشی از بودجه های خود را برای تولید این قبیل آثار هزینه کنند.

فیلی در پایان این گفتگو افزود: همه ما به خوبی می دانیم که فرهنگ و هنر در دنیای امروز یکی از مهمترین ارکان است و این رکن مهم نباید توسط مسئولان کشور ما به فراموشی سپرده شود تا خدای ناکرده برخی نااهلان بتوانند از این غفلت سوءاستفاده کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *