X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

محمود کریمی سردمدار مداحی درخواستی شنوندگان

یکی از برنامه‌های مورد استقبال سال گذشته که منجر شد امسال هم در جدول پخش برنامه‌های رادیو محرم قرار گیرد، «شور شیدایی» بود، که با هدف پخش مداحی‌های درخواستی شنوندگان روانه آنتن می‌شد.

محمد‌حسن جلالی، تهیه کننده برنامه ظهرگاهی «شور شیدایی» رادیو محرم درباره این برنامه با محوریت پخش مداحی‌های درخواستی شنوندگان گفت: «شور شیدایی» برنامه‌ای برای پخش مداحی‌های درخواستی شنوندگان با نوای محلی اقوام مختلف و سنت‌های عزاداری است. البته چندتا پویش هم در برنامه گنجانده شده است.

جلالی ادامه داد: بخاطر هتک حرمت به قرآن کریم پویش «نذر تلاوت» را با هدف دعوت به کار خیر قرار دادیم. هر روز به نیت یکی از اصحاب و یاران حضرت سیدالشهدا (ع) سوره‌های یک صفحه‌ای را از مخاطب می‌خواهیم، تا هرچقدر می‌توانند تلاوت سوره آن روز را تقبل کنند. پویش دیگر جمع‌آوری کمک برای موکب جمکران است، تا به اندازه بضاعت مردم، نذورات برای موکبِ مسیر پیاده‌روی اربعین جمع کنیم. مردم خیلی استقبال کردند و برای این کار خیر مبالغ زیادی جمع‌آوری شد.

مداحی

تهیه کننده برنامه «شور شیدایی» در پاسخ به این سوال که گاهی سوال پیش می‌آید با وجود پیشرفت تکنولوژی چرا باید شنونده از رادیو درخواست پخش مداحی را داشته باشد، افزود: قطعاً منابع آرشیوی رادیو بخصوص رادیو معارف جای دیگری پیدا نمی‌شود و این منابع غنی است. بخصوص اینکه مداحی‌ها و نوحه‌هایی قدیمی در دسترس نیست و فقط کافی است شنوندگان شعر ابتدایی مداحی‌ها را از ما بخواهند. از طرفی، تنوع مداحی‌ها و نوحه‌های محلی رادیو با جای دیگری قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه تا به‌حال سابقه نداشته دهه اول محرم شاهد سبک‌های جدید و پرشور مداحی باشیم، بیان کرد: برعکس در زمان همه‌گیری کرونا خیلی از کار‌ها و صدابرداری‌ها ضعیف بود. اما امسال متناسب با حجم جمعیت و شور عزاداری نوع مداحی‌ها سابقه نداشت. همکاران آرشیو هم قطعات مداحی‌ها را می‌گرفتند و مداحی‌های بروز امسال را پخش می‌کردند، که یکی از ویژگی‌های برنامه امسال بود. 

کریمی

جلالی در پاسخ به این سوال که اگر شنونده‌ای درخواست مداحی آقای کریمی را داشت، کدام مداحی ایشان را پخش می‌کردید؟ توضیح داد: مداحی یکی دو شب گذشته ایشان را پخش می‌کردیم. یعنی همکارانمان شبانه‌روزی کار می‌کردند، تا قطعات را بروز کنند، که از نظر زمانی و ویرایشی زمانبر بود. ولی با پخش شباهنگام مداحی از تلویزیون، صبح مداحی روی آنتن رادیو می‌رفت.

بنی فاطمه

تهیه کننده برنامه «شور شیدایی» درباره پخش مداحان درخواستی شنوندگان گفت: شنوندگان بیشتر مداحی آقایان کریمی، بنی فاطمه، بذری، حسن عطایی، محمد‌حسین حدادیان و حسین طاهری درخواست داشتند. این افراد مداحان جدیدی هستند، که از پدرانشان جلوتر هستند. ولی هنوز مداحی‌های آقای کریمی جزو درخواست‌های اول شنوندگان است.

وی با بیان اینکه اهل تسنن هم جزو شنوندگان ما بودند و از ما درخواست مداحی داشتند، بیان کرد: بعضی از افغانستانی‌ها و پاکستانی‌های داخل کشور هم از ما خواسته بودند در کنار پخش مداحی، از نوحه‌های خارجی هم استفاده کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *