X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

با طلایه‌داران عرصه خبر در آستانه روز خبرنگار

خبرنگار بودن به جان خریدن سختی‌ها، سراپا گوش شدن برای شنیدن مشکلات و تلاش برای حل معضلاتی است که در بسیاری مواقع باید از دریچه نگاهی متفاوت، کشف شده و به چالش کشیده شوند. هفدهم مرداد روز سپاس از تلاش‌های مجاهدانه و مجدانه خبرنگارانی است که در عین حال، انعکاس دهنده دستاورد‌های غرورانگیز و لحظات امیدآفرین نیز هستند و غم، شادی، امید و غرور را در قاب تلویزیون به تصویر می‌کشند.

محمود صارمی، خبرنگار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در هفدهم مرداد سال ۱۳۷۷ به دست اعضای گروه تروریستی طالبان در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید؛ سالروز شهادت وی به نام روز «خبرنگار» نامگذاری شده است. روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا با تنی چند از همکاران خبرنگارمان در همین باره سخن بگوییم و از چندوچون کارشان در دوره تحول رسانه ملی بپرسیم.

خبر و خبرنگاری زمان نمی‌شناسد

 نرگس معززی حور از سال ۱۳۹۲ کار خبرنگاری را از خبرگزاری پانا آغاز کرده‌است. او در همان ایام در دانشگاه پذیرش شد و در دوران دانشجویی در یکی از شهرستان‌های زادگاهش اردبیل یادداشت‌هایی به زبان آذری می‌نوشت.

با پایان یافتن دوران دانشجویی به تهران بازگشت و دوباره وارد حیطه خبرنگاری شد و این بار کارش را با خبرنگاری در حوزه اجتماعی و شهری آغاز کرد. از پیگیری آسیب‌های اجتماعی، چون اعتیاد گرفته تا حوادثی، چون پلاسکو را تجربه کرده و می‌گوید: ریزش ساختمان پلاسکو به اندازه‌ای برایش دشوار بوده که طی چند شبانه‌روز نهایت سه یا چهار ساعت استراحت کرده و فشار کار از همان ابتدا خودش را نشان داده و تلخی اتفاقاتی، چون سقوط هواپیمای یاسوج و آتش گرفتن نفتکش سانچی هنوز همراه اوست و با هر یادآوری‌اش، سنگینی غم خانواده‌های جان باختگان را حس می‌کند.

 خبرنگاری دوران کار مداوم و بدون تعطیلی، اما شیرین

معززی در سال ۱۳۹۷ به باشگاه خبرنگاران در تهران رفت و به علت رشته تحصیلی‌اش که حسابداری شاخه مالیاتی بود در حوزه اخبار اقتصادی مشغول به کار شد. او از اردیبهشت ۱۳۹۸ به عنوان دوران طلایی در مسیر حرفه‌ای‌اش یاد می‌کند که به عنوان خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بانک و بیمه فعالیت می‌کرده‌است؛ دورانِ کار مداوم و بدون تعطیلی، اما شیرین.

او می‌گوید: یکی از بهترین اتفاقاتی که بعد از پیگیری‌هایم به نتیجه رسید پرداخت یارانه نوزادان متولد سال ۱۳۹۸ بود که چندین ماه به تعویق افتاده بود. گزارش مکتوبی نوشتم و بعد از چندین بار پیگیری بالاخره چند خانواده که نوزاد تازه متولد شده داشتند، به من خبر دادند که یارانه نوزادشان واریز شده. حس خوبی داشتم و خستگی از تنم بیرون رفت.

وی اتفاق خوب کاری دیگرش را خروج کارخانه هفت تپه از مدیریتی که کارخانه را به ورشکستگی کشانده بود، می‌داند و می‌گوید: با چند تن از کارگران هفت تپه در ارتباط بودم و وقتی پیامک ((خدا به شما خیر بده)) یکی از کارگران را دیدم از اینکه تلاشم ثمربخش بوده، احساس رضایت کردم.

 وقتی زن معتاد به آرزویش برای نوشتن رمان رسید

معززی یکی دیگر از اتفاقات شیرین دوران کاری‌اش را اینگونه برایم روایت می‌کند: شیرینی خبرنگاری را جایی حس کردم که در یکی از مراکز ترک اعتیاد بانوان شهرری، مادری را دیدم که قلم خوبی داشت، اما به خاطر بی توجهی خانواده و اعتیاد مغفول مانده‌بود. کمک مدیر مرکز و همکاری من برای نوشتن متن‌هایش او را به آرزویش که نوشتن یک رمان اجتماعی بود، رساند.

 تهدید برای خبرنگاران مثل نقل و نبات است

این خبرنگار استان تهران در دورانی که حرفه خبرنگاری را برگزیده گرفتار تهدید‌هایی نیز شده است که شنیدن آن از زبان خودش می‌تواند جالب توجه باشد و سختی‌های کارش را نمایان کند: بگذارید برای شما از یک تهدید هم بگویم. البته تهدید برای خبرنگار‌ها مثل نقل و نبات است. پایان سال ۱۳۹۷ خبری را منتشر کردم تحت عنوان «واردات خودرو‌های ۲۵۰۰ سی سی به مناطق آزاد، ممنوع یا آزاد؟». با انتشار این خبر، گمرک پیگیر این موضوع شد و دریافت که خیلی از این واردات منجر به قاچاق از سرزمین فرعی به داخل ایران یعنی سرزمین اصلی می‌شود و گاهی ماشین‌ها با سه برابر قیمت وارد کشور می‌شوند، آن هم در دورانی که به علت مشکلات ارزی واردات خودرو ممنوع بود و کشور با مشکل ارزی دست و پنجه نرم می‌کرد.

او می‌افزاید: دو روز بعد از انتشار این خبر، واردات این خودرو‌ها به مناطق آزاد هم ممنوع اعلام شد تا حقی از مردم ضایع نشود. اما یک ساعت بعد از اعلام ممنوعیت واردات این خودروها، تلفن همراهم پر از تماس‌های ناشناس و پیامک‌های تهدید شد. تهدید به کشتن، تهدید به اخراج تهدید به بی‌آبرویی و…. همگی هم کسانی بودند که با خریدن این خودرو‌ها قصد تجارت غیرقانونی خودرو‌ها را داشتند. چند نفر هم با ترفندی نشانی محل کارم را پیدا کرده و دنبالم بودند. تقریبا چندماهی با استتار و عینک و ماسک رفت و آمد می‌کردم، اما مطمئن بودم با این کار جلو تبعیض بین مردم را گرفته بودیم.

معززی که هم‌زمان با خبرنگاری، کار دبیری خبر نیز انجام می‌داده، ماجرای وقوع یک حادثه را اینگونه تعریف می‌کند و می‌گوید: در یکی از برنامه‌هایی که رئیس جمهور هم حضور داشت وقتی با عجله به سمت مقام مسئول رفتم با دیوار محکم محافظان برخوردم و به زمین افتادم و استخوان مچ دستم آسیب دید.

 تلخ‌ترین خبری که نوشتم

او با بیان اینکه تلخ‌ترین اتفاق زندگی خبری‌اش در تاریخ ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ ثبت شده، گفت: صبح جمعه بود و اصلا نوبت کاری من نبود. بعد از نماز صبح با خبر شهادت حاج قاسم فقط خاطرم هست که به خانواده اطلاع دادم که من باید بروم و رفتم و خاطرم هست تا روز دفن حاج قاسم و سپس سقوط هواپیمای اوکراینی ما نه خوابیدیم و نه چیز درست و حسابی خوردیم.

معززی معتقد است خبرنگارها، هیچ چارچوبی در کارشان وجود ندارد. مثلا پزشک‌ها نوبت کاری دارند. پلیس‌ها هم همین‌طور و حتی سربازها، اما ما اصلا اینطور نیستیم. خبر زمان نمی‌شناسد و خبرنگاری هم همین‌طور.

 یکی از نکات مثبت دوران تحول، فرصت تنفس برای خبرنگار‌ها

این خبرنگار جوان که تقریبا از سال ۱۳۹۸ تا سال۱۴۰۱ که در باشگاه خبرنگاران جوان مشغول فعالیت است، اعتراف می‌کند در طول شبانه روز تنها چهار ساعت استراحت می‌کند و انتهای همکاری او با باشگاه خبرنگاران جوان به تماس تلفنی یکی از همکاران قدیمی‌باز می‌گردد که از او خواسته می‌شود برای کار در خبرگزاری صداوسیما به آن‌ها ملحق شود. او از خرداد سال ۱۴۰۱ به خبرگزاری صداوسیما آمده و دوران تحول، راه را برای امثال او که آرزوی دیرین خدمت در رسانه ملی را دارند باز کرده‌است.

خودش در این باره می‌گوید: هرچند کار سخت‌تر شده، اما یکی از نکات مثبت دوران تحول، فرصت تنفس داشتن برای خبرنگارهاست؛ یعنی کمی قانونمندتر و با چارچوب بیش‌تری کار می‌کنند و خبرنگار با اتمام روز کاری‌اش در اداره و خروجش می‌تواند استراحت فکری کند.

 نیرو‌های کارآمد در مسیر تبدیل وضعیت

او ادامه می‌دهد: دوران تحول نکات مثبت و منفی زیادی داشته، به نظرم نکته مثبتش میدان دادن به تازه نفس‌ها و استفاده از افکار جوان‌تر‌ها بوده و مدیران نگاه یکسانی به نیروی جوان و نیروی قدیمی دارند. از این نظر که در تهیه گزارش و بازبینی گزارش فرقی قائل نیستند. معاونت سیاسی در صدد عمل‌گرایی نیروی انسانی و پرداخت بر اساس بهره وری است. نظام حقوق و دستمزد دائم در این مسیر حرکت می‌کند و نیرو‌های کارآمد در مسیر تبدیل وضعیت هستند. برای منی که دائم در حال پیگیری موضوع بهره وری در ادارات دولتی در گزارش‌هایم هستم. این موضوع نکته بسیار مثبتی محسوب می‌شود.

معززی می‌افزاید: البته و قطعا نقاط ضعفی هم وجود دارد، به طور مثال تعدد ارزیابی‌ها برای یک گزارش و تعداد کم متخصصان بازبین، گاهی خبرنگار را دچار استهلاک زمان و گاهی برخی اعمال سلایق متفاوت کار خبرنگار را سخت‌تر می‌کند.

 ما مدیون خانواده‌هایمان هستیم

وی در انتها می‌گوید: ما مدیون خانواده‌هایمان هستیم. خبرنگار‌ها صبح تا شب در منزل نیستند و نوبت کاری مشخصی ندارند. او گاهی به شوخی به همکارانش می‌گوید که ما تنها شب‌ها به مادر، پدر و همسران سر می‌زنیم و باز برمی‌گردیم اداره. با گذر ۱۰ سال از عمر کاری‌اش می‌گوید: این کار را دوست دارم، شاید در این سال‌ها عمیق‌تر و کمی‌پخته‌تر.

 خدا کند روزی خبر ظهور حضرت، ولی عصر (عج) را مخابره کنم

معززی شاید در سال‌های اول فکر می‌کرد هر مشکلی را باید حل کند، اما حالا با بیان هر مشکلی میزان درگیری مردم را در نظر می‌گیرد و به سراغش می‌رود و هر چه تعداد بیش‌تری با این مشکل درگیر باشند پایش را روی پدال گاز پیگیری بیش‌تر فشار می‌دهد. او هنوز آرزو‌های زیادی در حوزه خبر دارد، آرزو می‌کند روزی با پدر و مادرش عازم کربلا شوند و آنجا گزارشگر باشد. شب میلاد ثامن‌الحجج (ع) کنار گنبد، گزارشگری کند، روزی در سیستان‌وبلوچستان خبر پایان فقر و نداری را بدهد، روزی برسد که خبر زوال صهیونیسم را بنویسد و اینکه روزی با رهبر عزیزش دیدار کند و اینکه خدا کند روزی خبر ظهور حضرت، ولی عصر (عج) را مخابره کند.

 مردم محور بودن، اصلی مهم در خبرنگاری

 فرانک پیری از سال ۱۳۸۷ به طور رسمی فعالیت خود را با واحد مرکزی خبر ایلام در مشاغلی، چون خبرنگاری، گویندگی، تدوین، گزارشگری ادامه داده و حاصل این ۱۵ سال فعالیت در صداوسیما کسب حدود ۲۱ عنوان جشنواره‌ای در سطح ملی، بین‌المللی و استانی بوده‌است. او بیش از ۱۵۰ گزارش ویژه ارزیابی، امتیاز «الف» و «ب» کسب کرده‌است. گزارش‌های فاخری که این ایام نوشته است بیش‌تر مستند‌های تحقیقاتی بوده‌اند. چهار مستند تحقیقاتی را با محور‌های حل مشکلات تولید و جلوگیری از خام فروشی و معرفی ظرفیت‌های استان در سطح ملی تولید کرده که در شبکه‌های ملی بازتاب گسترده‌ای داشته‌است.

 تلخ‌ترین خاطره‌ام غرق شدن در دریاچه سد سیمره

پیری از تلخی‌ها و شیرینی‌های خبرنگاری می‌گوید: یک بار در دریاچه سد سیمره که عمق ۶۰ تا ۸۰ متری داشته در حین تهیه گزارش غرق شدیم و با کمک نیرو‌های نجات غریق نجات پیدا کردیم و این یکی از لحظات سختی بود که تجربه کرد‌ه‌ام.

با توجه به اینکه شغل خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و به‌روز دنیاست و لازم است یک خبرنگار تمام جوانب شغلش را هر روز به‌روزرسانی کند، پیری می‌گوید: انتظار ما این است که برای ارتقای سطح حرفه‌ای مشاغلمان دوره‌های ویژه خبر برگزار شود. یکی دیگر از درخواست‌های این خبرنگار استان ایلام عناوین شغلی است که باید به خبرنگاران داده شود. هنوز هم در بحث تبدیل وضعیت‌ها، عناوین شغلی دیگری به غیر از خبرنگاری به خبرنگاران داده می‌شود و این یک اجحاف در حق خبرنگاران است که باید مورد توجه مسئولان سازمان قرار بگیرد.

این خبرنگار استان ایلام وضعیت شغلی خود را خوب توصیف می‌کند و معتقد است انتظاراتی که مردم برای نمایش و پیگیری حل مشکلاتشان از رسانه ملی دارند، روز به روز بیش‌تر می‌شود.

 توجه ویژه به مردم برای جذب حداکثری مخاطب

او دوره جدید مدیریتی حوزه خبر در دوران تحولی را در حوزه خبرنگاری مناسب می‌داند و می‌گوید: تحولات مثبتی را شاهد بوده‌ام. او مردم محور بودن را جزو اصول اصلی شغلش می‌داند و معتقد است برای جلب اعتماد بیش‌تر مردم و جذب حداکثری مخاطب باید توجه ویژه‌ای به مردم‌محوری به‌ویژه در خبر صورت گیرد.

هر گزارشی که به نتیجه برسد برای خبرنگار شیرین است

 محمدهادی حاجی‌زاده، دانش‌آموخته ارشد روزنامه‌نگاری از دانشگاه صداوسیما، ۱۴ سال است که در صداوسیمای بوشهر به عنوان خبرنگار مشغول به کار است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به شش ماه دبیری پخش خبر ۱۴ شبکه یک و خبر ۱۸:۳۰ شبکه تهران، تدریس خبرنویسی و خبرنگاری تلویزیونی در باشگاه خبرنگاران و برگزاری دوره‌های آزاد اشاره کرد.

گزارش دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس در جزیره فارسی، گزارش‌هایی از تصرف حریم دریا در استان بوشهر که به عقب‌نشینی دستگاه‌های دولتی و نظامی از فاصله ۶۰ متری کشیده شد و گزارش پیگیری ریشه‌کنی نخل‌های استان برای صادرات که منجر به توقف آن شد از جمله کار‌های ماندگاری‌است که انجام داده است.

آموزش خبرنگاری هیچ‌گاه پایانی ندارد

حاجی‌زاده درباره خاطرات حرفه‌ای‌اش می‌گوید: هر گزارشی که در پایان پیگیری، بهره‌ای برای مردم یا دستاوردی برای استان و کشور داشته‌باشد، برای خبرنگار شیرین است و در این سال‌ها چنین گزارش‌هایی کم نبوده‌اند. آموزش هیچ‌گاه پایانی ندارد و مسئولان و گردانندگان رسانه باید دوره‌های آموزشی فصلی و سالانه را برای تمام عناوین شغلی، به‌ویژه مدیران و تولیدکنندگان برنامه‌ریزی کنند.

این خبرنگار مرکز بوشهر به یکی از مشکلات موجود اشاره و عنوان می‌کند: موضوعی که بنا به دلایل گوناگون در این سال‌ها کم‌تر شده و باید دوباره پرشورتر و جدی‌تر دنبال شود، این است که در برخی مراکز استان‌ها مانند بوشهر با وجود نیاز به کار‌های فراوان روزانه، کمبود نیروی خبرنگار و دبیر بر کیفیت کار‌ها اثر گذاشته که ممکن است در آینده انگیزه و توان را کاهش و فرسودگی را افزایش دهد و این موضوع بر اثرگذاری سیاست‌های رسانه بر افکارعمومی خود را نشان خواهدداد.

 به نیرو‌های جوان و تازه‌نفس میدان بدهیم

او می‌افزاید: در کنار این موارد، باید به نیرو‌های جوان و تازه‌نفس و البته کاربلد میدان داده شود تا در کنار بهره‌گیری از تجربه پیش‌کسوتان، جان تازه‌ای به فرآورده‌های خبری بدهند.

وی با اشاره به تحول رسانه ملی می‌گوید: راه سختی پیش روی همه مدیران و کارکنان رسانه ملی برای رسیدن به جایگاه واقعی صداوسیما وجود دارد. نوشتن سند تحول یعنی «می‌دانیم ضعف و قوت کجاست»، «می‌دانیم چه می‌خواهیم»، «برای آن برنامه روشن داریم» و «برای به بار نشستن آن امید داریم.». سند تحول رسانه ملی نقشه راه است و به‌ویژه در بخش خبر دارای برنامه‌ها و چشم‌انداز‌های مهم و پرمغزی است که تنها با نمود آن در فرآورده‌های تولیدی می‌توان به مقصود رسید.

 تحول در رسانه‌ملی و دگرگونی در حوزه خبر

حاجی‌زاده اضافه می‌کند: در حوزه خبر در بخش «محور‌های تحول در رویکردها» تنها به سه بند نخست اگر نگاهی انداخته شود، سیاست‌ها و تصمیم‌های برجسته‌ای دیده شده که با عملیاتی شدن آن می‌توان دگرگونی جدی در خبر صداوسیما را شاهد بود. «جریان‌سازی سندمحور و پیگیری آن تا رسیدن به نتیجه» موضوعی منسجم است که در سال‌های گذشته گاه دست‌کم گرفته می‌شد و بخشی از هزینه و انرژی رسانه و کارکنان آن را هدر می‌داد.

 تمرکز اهالی رسانه بر هدفمند شدن تولید

وی ادامه می‌دهد: البته بی‌شک مواردی بوده‌اند که همکاران در سالیان فعالیت سازمان در بخش خبر به آن پرداخته‌اند و نباید نادیده گرفته شود، اما تأکید ویژه بر آن در سند تحول موجب تمرکز اهالی رسانه برای هدفمند شدن کار‌های تولیدی در بخش‌های گوناگون خبر است.

 به جای انفعال فعالانه برخورد کنیم

این خبرنگار مرکز بوشهر با اشاره به اینکه در بند دوم به «روایت اول و برتر» اشاره و خواسته شده که رویکرد فعال به‌جای انفعالی دنبال شود، می‌گوید: در دنیای انبوه رسانه‌ها به‌ویژه در بخش فضای پرسرعت و پر چرخش و پربیننده مجازی، کار صداوسیما بسیار دشوار است که بتواند سررشته جریان‌ها را در دست بگیرد. البته اینکه کدام موضوع پرچرخش و پربازدید در فضای رسانه‌ای نیازمند پرداختن و چگونه پرداختن است، دانش و هنری است که باید مدیران و گردانندگان رسانه داشته‌باشند تا با مدیریت نیرو‌ها از خبرنگار، دبیر، تصویربردار تا تدوینگر و با همکاری و هم‌افزایی بتوانند بر موضوع سوار شوند و روایت برتر و باورپذیر را داشته‌باشند.

 آموزش در کنار فرصت خلاقیت و نوآوری

وی ادامه می‌دهد: بند سوم البته بندی مهم است که سندنویس به‌خوبی آن را فهمیده و نگاشته است. ادبیات رسانه‌ای و سردبیری به‌جای ادبیات اداری و مدیریتی؛ موضوعی که گاه به‌دلیل دست‌کم گرفتن آن به‌ویژه در خبرنویسی به جایگاه بزرگ‌ترین رسانه کشور آسیب می‌زند. خبر‌های نوشته‌شده در روابط عمومی‌ها و دستگاه‌های رسمی‌گاهی درست به همان شکل در وبگاه و فضای مجازی بخش خبر بارگذاری می‌شوندکه نه جذابیت دارند و نه مناسب مخاطب رسانه ملی هستند. اینکه گفته شد این سند، سند خوب و بایسته‌ای است، اما عمل کردن به آن سخت است، شامل چنین مسائلی می‌شود که آموزش دست‌اندرکاران برای یکدست کردن اجرای سیاست‌ها می‌تواند در کنار دادن مجال به بروز خلاقیت و نوآوری و جذابیت در چارچوب سازمان، کار را جدی‌تر و عملی‌تر پیش ببرد.

 مخاطب همه چیز ماست

 ناصر فریدونی از سال ۱۳۸۴ به عنوان خبرنگار و گزارشگر، جذب صداوسیمای مرکز همدان شد. او خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از دوران حرفه‌ای‌اش دارد و جزو معدود خبرنگارانی است که خبرنگاری در شرایط بحران را گذرانده و مدرک بین‌المللی دارد. او به سوریه سفر کرده و از نزدیک داعش را دیده‌است. فریدونی ۱۴ سال است در رشته خبرنگاری و روابط عمومی تدریس می‌کند. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که اجرا می‌کند و جمعه شب‌ها روی آنتن می‌رود «رو در رو» است. در این برنامه روش جدیدی برای گزارش انتخاب شده، همکاران تصویربردار برنامه اگر جایی مشکلی وجود داشته‌باشد با مردم قرار می‌گذارند و مسئولان مربوطه را سرمحل حاضر می‌کنند و همان‌جا مردم طرح موضوع می‌کنند و مسئولان هم پاسخگو هستند و قول مساعدت می‌دهند.

 سختی‌های تهیه یک برنامه خبری

«رو در رو» ادامه برنامه موفق «پای حرف مردم» است که چندین سال تهیه‌کننده‌اش بوده و هر هفته روی آنتن می‌رفته‌است. فریدونی معتقد است مسئولان ما عادت ندارند در جمع مردم قرار بگیرند و متأسفانه خودشان را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند؛ بنابراین این برنامه به سختی تهیه می‌شود، اما خرسندم از اینکه قدم مثبتی برای مردم برداشته‌ام.

 حرکت رو به جلوی حوزه خبر در دوران تحول

این خبرنگار مرکز همدان با اشاره به اینکه مشکلات گلخانه‌داران، مشکلات بازاریان همدان، مشکلات جاده‌های روستایی و… خواسته‌های مختلفی بوده که مردم از طریق فضای مجازی یا تماس تلفنی مطرح می‌کنند که تلاش می‌کنیم سریع‌تر پیگیری کنیم تا مرتفع شود، می‌گوید: دردوره مدیریتی جدید رسانه ملی، تحرک و پویایی بیش‌تر شده، اما آن تغییری که انتظار دارند هنوز رخ نداده؛ البته به هر روی حرکت رو به جلویی آغاز شده‌است.

او تاکید می‌کند که برای بهتر شدن اوضاع صداوسیما و افزایش مخاطب، سیاستگذاران باید مخاطب‌محوری را پیشه کنند، اینکه در یک مقطع زمانی به برخی از مخاطبان توجه و ماه بعد رهایشان کنیم، روش پسندیده‌ای نیست.

 اما فریدونی گلایه‌هایی هم دارد و می‌گوید: متأسفانه تاکنون مسئولی از مرکز به همدان نیامده تا ما با او صحبت و درد دل کنیم و به نوعی دغدغه‌هایمان را بگوییم. مخاطب همه چیز ماست، مردم پشتوانه نظام و کشورند و تنها مخاطب صداوسیما نیستند.

 چند درخواست از تصمیم‌گیران رسانه‌ملی

وی در ادامه از انتظاراتش از تصمیم‌گیران رسانه ملی می‌گوید: انتظار ما از دوستان تصمیم‌گیرنده و تاثرگذار این است که مخاطب‌محوری را در راس برنامه‌ها قرار دهند و این سند تحولی را که برای رسانه ملی تدوین شده بهتر پیش ببرند.

فریدونی در پایان عنوان می‌کند امیدوارم با روشی که در پیش می‌گیریم پاسدار خون شهدا باشیم و به رهبر و نظاممان خدمت کنیم و شرمنده‌شان نباشیم.

 خبرنگار روز‌های سخت

 سعید عباسی، متولد بیستم اسفند سال ۱۳۵۱، اهل یاسوج است و از سال ۱۳۸۱ از میان چند فرصت شغلی خوب مثل وکالت به علت عشقی که به کار تلویزیون داشته از طریق آزمون جذب سازمان شده‌است. او ابتدای کار گزارشگر رادیو و سپس به جرگه خبرنگاران واحد خبر یاسوج پیوست و ۲۲ سال است که همچنان میکروفن خبرگزاری صداوسیما را در دست دارد.

 به خبرنگاری با تمام وجود عشق می‌ورزم

او از علاقه‌اش به خبر می‌گوید: به خبرنگاری با تمام وجود عشق می‌ورزم. در ادوار گذشته و جشنواره‌های مختلف از جمله همایش رسانه و اقتصاد خبر و برنامه‌های سیاسی و تولیدات مراکز با ارائه آثار هنری فاخر شش رتبه برتر کسب کردم. بر حسب شرایط شغلی در رویداد‌های حساس، تلخ، شیرین، سخت و پر مخاطره از سیل، زلزله، آتش‌سوزی و مخاطرات طبیعی گرفته تا انتخابات و رویداد‌های اجتماعی حضور داشته‌ام.

 خبرنگار روز‌های سخت هستم

او می‌گوید: اگر اغراق و خودستایی نباشد از من به عنوان خبرنگار روز‌های سخت در استان یاد می‌شود. در طول دو دهه کار خبری همه اصول و مشاغل خبری اعم از خبرنگاری، سردبیری، دبیری، گویندگی، تهیه‌کنندگی و مستندسازی را تجربه و خبرنگاری موبایلی را اجرا کرده‌ام و در زمره خبرنگاران کوله‌پشتی قرار دارم.

 عباسی ادامه می‌دهد: در دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ با ارائه گزارش‌های خبری موضوعی و مستند فاخر در ارزیابی‌های اداره کل اخبار استان‌ها جزو ۱۰ خبرنگار برتر استان‌ها بودم و سابقه فعالیت و خدمت در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و گیلان را در کارنامه دارم و در طول خدمت، ۲۱ دوره آموزشی مرتبط با اصول خبرنگاری و… را گذرانده‌ام.

 کم‌رنگ شدن فضای رقابتی یکی از چالش‌های دوران تحول

او البته از کم‌رنگ شدن فضای رقابتی و گرفته شدن فرصت ابتکار از خبرنگاران گلایه می‌کند و می‌گوید: ارتباط بین مراکز کم‌رنگ شده‌است و بعضا ورود خبرنگاران کم تجربه در برخی مواقع آسیب‌هایی به همراه داشته‌است که باید در این دوره به آن بیش‌تر توجه کرد.

عباسی گلایه‌هایی نیز از وضعیت معیشتی خبرنگاران دارد و می‌گوید: وضعیت معیشتی خبرنگاران انگیزه آنان را کاهش داده‌است و با وجود سختی و حساسیت‌هایی که این حرفه دارد و از آن به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور یاد شده، اما در پرداخت حقوق، سختی کار و حساسیت شغلی لحاظ نشده و باید این مهم مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرد.

 چند پیشنهاد برای توانمندسازی خبرنگاران

او برای تسهیل در کار خبر پیشنهاد‌هایی هم دارد از این قرار: توجه به آموزش و توانمندسازی خبرنگاران، حرکت شتابان به سمت خبرنگاری موبایلی، تجهیز خبرنگاران به تجهیزات رسانه‌ای مانند موبایل‌های پیشرفته و میکروفن و … و تخصیص تسهیلات با بهره کم برای خرید این ابزار و.

 نیرو‌های مراکز دیده شوند

 مرضیه شریفی، ۱۸ سال است به عنوان خبرنگار در صداوسیمای خراسان جنوبی فعالیت می‌کند و در این ۱۸ سال تجربه‌های بسیاری کسب کرده، هم تلخ و هم شیرین، اما معتقد است حرفه خبرنگاری او را توانمند کرده‌است. در این سال‌ها توفیقات فراوانی کسب کرده و عامل موفقیت خود را در این می‌داند که تفاوتی میان هیچ یک از گزارش‌هایی که به او واگذار می‌شده قائل نشده‌است.

او از کسب رتبه‌هایش چنین یاد می‌کند: معرفی به عنوان خبرنگار پرتلاش و نمونه، کسب رتبه اول در تولیدات مراکز، کسب رتبه اول کشوری در هجدهمین جشنواره به خاطر دو گزارش «کار و تلاش عشایر» و «دومینو»، تهیه و پخش گزارش تحقیقی مانند سنگ گرانیت، پوست شترمرغ، بز کرکی و محصول زرشک.

 لزوم توجه به جذب افراد شایسته برای حوزه خبر

شریفی از روند ارتقای حرفه‌ای‌اش می‌گوید: این امر قطعاً به آموزش و به‌روزرسانی باز می‌گردد. یک نکته که باید به آن توجه کرد این است که افرادی که تازه وارد سازمان می‌شوند باید از هر لحاظ شایسته باشند، ولی در مواردی دیده می‌شود که این موضوع کم‌رنگ است.

 تحولات بیش‌تر در پایتخت محسوس است

 این خبرنگار مرکز خراسان جنوبی درباره دوره جدید مدیریتی و تغییرمحتوایی و ساختاری معتقد است: بیش‌تر تحولات در مرکز و پایتخت محسوس است نه در مراکز. افرادی که در دوره مدیریتی جدید وارد سازمان شدند به‌خصوص در بخش خبر نیرو‌های مراکز را نمی‌بینند.

او از افق آینده می‌گوید و معتقد است باید بیش از این تلاش کرد تا هم منابع انسانی دلگرم شوند و هم مخاطبان ما روز‌به‌روز افزایش پیدا کنند.

 خبرنگاران رسانه ملی همیشه در نوک پیکان هستند

 بهروز کلانتری، نزدیک به ۱۹ سال است در واحد خبر زنجان به عنوان خبرنگار فعالیت می‌کند. او مدرک کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل دارد و عمده دوره فعالیت خبری‌اش در شهرستان تاریخی سلطانیه، گنبد جهانی سلطانیه بوده و اخیراً توانسته ارتقا پیدا کند و در مرکز استان مشغول به فعالیت شود.

او از سوابق کاری‌اش برای ما می‌گوید: از زمانی که دوربین‌های m۳۰۰۰ که دوربین‌های بزرگی بود و نوار وی. اچ. اس می‌خورد به خاطر عشق و علاقه‌ای که به خبر داشتم تا به امروز که پیشرفت‌های خوبی در حوزه مجازی ایجاد شده، در این عرصه فعالیت دارم.

 خوشبختانه رسانه ملی اثرگذار بوده است

وی می‌افزاید: خوشبختانه رسانه ملی اثرگذار بوده و با حمایت و محبتی که مردم داشتند و سرمایه اجتماعی ما هستند و تعاملی که مسئولان به‌ویژه مسئولان نظارتی داشتند به‌موقع در بزنگاه‌ها، مشکلات و مطالبات مردمی را انعکاس می‌دهیم. مسئولان هم کنار ما هستند و کمک می‌کنند که مطالبات مردم محقق شود.

کلانتری به سوابق کاری‌اش نیز اشاره می‌کند: به غیر خبر، فعالیت سیاسی و اجتماعی هم داشته‌ام؛ یک دوره نماینده مجلس دانش‌آموزی بوده‌ام و پس از آن در دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته و به عنوان مشاور استاندار زنجان برگزیده شده‌ام.

 گزارش‌هایی که به نتیجه رسیدند

وی به گزارش‌های موثری که تهیه کرده نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: شاید هزاران گزارش تهیه کرده باشم، ولی آن‌هایی که شاخص بوده و منتج به نتیجه شده‌اند هم تعدادشان کم نیست و چند مورد را به عنوان نمونه ذکر می‌کنم. یک بار زمستان، ساعت یک و نیم بامداد بود به ما خبر دادند در اتوبان زنجان – قزوین نزدیک به ۱۲ خودرو در بازه‌های زمانی مختلف در چاله‌های اتوبان گیر افتاده‌اند و آسیب زیادی دیده‌اند. ما با وجود سرمای هوا به‌موقع در محل حاضر شدیم و توانستیم مشکل را انعکاس دهیم و فردای آن روز، وزیر راه وقت آقای نیکزاد بعد از انعکاس خبر در محل حاضر شد و ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ترمیم و روکش آسفالت ۱۵۰ کیلومتر جاده زنجان تا قزوین اختصاص داد.

کلانتری ادامه می‌دهد: اخیراً پیگیری‌هایی را در خصوص محور سلطانیه به قیدار که حادثه‌خیز است و حوادث رانندگی زیادی در آن رخ می‌داد در قالب کار رسانه‌ای سخت و فشرده‌ای انجام دادیم و همین امر باعث شد که مسئولان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص بدهند تا آن مرحله از طرح که حادثه‌خیز بود آسفالت شود و مردم از آن بهره‌مند شوند.

 خبرنگاران مظلوم واقع شده‌اند

این خبرنگار مرکز زنجان با بیان اینکه یکی از خاطرات شیرین کاری‌ام انعکاس ارتقای شهر سلطانیه به شهرستان بود، عنوان می‌کند: درخصوص انتظارات از مدیران رسانه ملی هم باید بگویم که خبرنگاران مخصوصاً خبرنگاران رسانه ملی همیشه در نوک پیکان هستند، اما کم‌ترین حمایت از آن‌ها به عمل می‌آید و مظلوم واقع شده‌اند.

او از الزامات کار خبرنگاری چنین می‌گوید: خبرنگاران همیشه باید صادق باشند و بدون سوگیری بر اساس عدالت و منافع مردم حرکت کنند. این رسالت خطیری است که بر عهده ماست. رسانه ملی در جبهه مردم قرار دارد و باید بگویم رسانه ملی در مواجهه با دسته‌ها و گرایش‌های مختلف همیشه استقلال عمل خود را حفظ کرده‌است.

 تازه‌وارد‌ها از سختی‌های راه نترسند

وی در ادامه از تازه واردان به عرصه خبر در رسانه ملی درخواست کرد: ببینند در وجودشان این عشق به خبر را می‌بینند یا خیر؟ آیا ذات سخنوری و دغدغه مردم را دارند؟ نگاه هنری و متفاوت به عناصر و پیرامونشان دارند؟ آیا می‌خواهند در پیشبرد و ارتقای جامعه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و … پیشگام باشند؟ آن‌ها نباید از سختی‌های راه بترسند و بدانند کارآمدترین جا برای خدمت همه جانبه به مردم، حوزه خبر و اطلاع رسانی است که از قدرت ویژه‌ای برخوردار است.

 برجسته شدن هویت خبری رسانه‌ملی در دوران تحول

وی به دوره تحولی رسانه ملی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: تحول از لحاظ ساختاری در خبرگزاری صداوسیما ایجاد شده که این هویت خبری رسانه ملی را برجسته کرده‌است. از لحاظ محتوایی هم با گذر زمان، خبر متحول می‌شود و رفته رفته با اقتضائات زمانی جدید خود را وفق می‌دهد و زبان نسل جدید را خوب می‌فهمد و در این زمینه قدم برمی‌دارد که انتظار می‌رود حمایت‌های بیش‌تری صورت‌گیرد تا در این مسیر قدم‌های استوارتری برداشته‌شود.

 با امید به آینده نگاه می‌کنیم

او افق رسانه ملی را روشن می‌بیند و می‌گوید: ما با امید به آینده نگاه می‌کنیم و مطمئنیم راهی که می‌رویم راه روشنی است و منجر به سعادت و پیروزی ملت ایران می‌شود. همه ما در کنار هم تعریف می‌شویم و درون یک کشتی هستیم و با وجود همه سختی‌ها چیزی نمانده به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطرح شویم و این نیازمند صبوری و بردباری و مقاومت ملت سرافراز ایران است که تاکنون پای اهداف و آرمان‌هایشان مانده‌اند و خواهندماند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *