X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

سخت‌ترین مرحله تولید «مهد پویا» استفاده از صدای کودکان بود

سارا روستاپور، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «مهد پویا» شبکه پویا در استودیوی شبکه خبر درباره حذف مجری در این برنامه گفت: حذف مجری شکل جدیدی از برنامه‌سازی است. سعی کردم بر روی شنیدار بچه‌ها کار کنم. اینکه یک راوی خیلی خوب صحبت کند و بچه‌ها بجای اینکه درگیر مجری، فرم صورت و اجرای او باشند، بیشتر بشنوند و از طریق شنیداری آموزش ببینند.

روستاپور ادامه داد: افتخار داشتم از خانم‌ها وکیلی و نشیبا در برنامه «مهد پویا» استفاده کنم؛ چراکه صدای آنان برای همه بچه‌های دهه ۶۰ و الان ماندگار است. این عزیزان خیلی خوب صحبت می‌کنند و کلمات را خوب بیان می‌کنند. نشاط و انرژی لازم هم به بچه‌ها می‌دهند. 

تهیه‌کننده برنامه «مهد پویا» در پاسخ به این سوال که یکی از ویژگی‌های این برنامه استفاده از صدای کودکان در عروسک‌گردانی است، توضیح داد: یکی از سخت‌ترین مراحل تولید «مهد پویا» استفاده از صدای کودکان بود، تا باورپذیری برنامه بیشتر شود، صدای بچه‌ها به‌طور واقعی شنیده شود و اگر کلماتی را آن بچه‌ها نمی‌توانند ادا کنند، برای بچه‌های داخل خانه هم قابل فهم نیست و آن واژگان را حذف می‌کردیم. یعنی از سطح واژگانی استفاده کردیم، که برای بچه‌های ۴ تا ۵ ساله قابل بیان بود.

وی با بیان اینکه صدای کودکان از قبل ضبط می‌شد و بعد برای عروسک‌گردانان گذاشته می‌شد، توضیح داد: بعد این مراحل کار ضبط شروع می‌شد. اینکار باعث طولانی شدن زمان تولیدمان شد؛ اما برای بچه‌ها شنیدن این صدا‌ها جذاب بود. تک تک بچه‌ها به استودیوی ضبط صدا می‌رفتند و من برایشان جملات را می‌خواندم، آن‌ها هم تکرار می‌کردند. بیشتر دیالوگ‌های برنامه هم تک کلمه‌ای و جملات کوتاه بود، تا برای بچه‌ها قابل بیان باشد. فقط نزدیک ۵ ماه درگیر ضبط صدای بچه‌ها بودیم. 

روستاپور در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه رقیب مهدکودک‌هاست؟ بیان کرد: ما خواستیم فرصت برابر آموزشی ایجاد کنیم. طبق آخرین آمار بهزیستی نزدیک به هشت میلیون کودک کمتر از ۷ سال داریم، که باید به مهد کودک و پیش‌دبستانی بروند. سال گذشته اعلام کردند نزدیک به یک میلیون نفر از آنان می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. شاید با اجباری شدن پیش‌دبستانی آمار‌ها تغییر کند. از آنجایی که یکی از وظایف اصلی شبکه پویا به عنوان شبکه تخصصی کودکان آموزش به کودکان است، باید قبل ورود به دبستان یکسری مهارت‌های دست‌ورزی آموزش داده شود، تا با پیش‌زمینه آموزشی وارد دبستان شوند. 

به گفته این کارگردان، چون بیشترین مشکل بچه‌ها در دوران ابتدایی این است که مهارت‌های دست‌ورزی را آموزش ندیدند و نحوه مداد گرفتن، تلفظ آواها، تشخیص رنگ‌ها، شمارش اعداد و … را نمی‌دانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *