X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

روایت دوراهی‌ها و انتخاب‌های جسورانه زندگی

«از سرگذشت» عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی ویژه ایام محرم است که پخش خود را همزمان با نخستین روز ماه عزاداری حسینی از شبکه نسیم تلویزیون آغاز کرد.

این برنامه به تهیه‌کنندگی محسن نجفی سولاری و به کارگردانی محمد پیوندی و با اجرای علی اکبر قلیچ را شاید در ابتدا می‌توانستیم جز متعدد تاکشو‌های خاص با حال و هوایی مناسبتی قلمداد کنیم که حرف تازه‌ای نیز برای گفتن نداشت، اما از همان روز‌های اول پخش خود توانست رضایت مخاطبان سیما را کسب کرده و در فضای مجازی نیز به جهت همین جذابیت بخش‌هایی از آن دست به دست شود. «از سرگذشت» همانطور که از عنوانش برمی‌آید، در وهله اول نوعی ایهام را به ذهن بیننده‌اش متبادر می‌سازد. چراکه هم می‌تواند اشاراتی به آنچه از سر گذشته است، داشته باشد و هم روایتی درباره «سرگذشت» باشد.

روایت دوراهی‌ها و انتخاب‌های جسورانه زندگی

برنامه از دو دکور برای حضور مهمانانش بهره می‌برد، یکی محله‌ای قدیمی که با پارچه و پرچم و نشان‌هایی از عزاداری سیاه‌پوشیده و دوم کلاه‌خود بزرگی که به عنوان نماد میدان مبارزه حق علیه باطل در مهم‌ترین جبهه آن در تمام طول تاریخ یعنی عاشورا و دشت کربلا مهمان و مجری برنامه را دربر‌می‌گیرد.

استفاده از این دو دکور شاید در نگاه اول هزینه بی‌رویه‌ای برای برنامه سازی به نظر آید، اما انتخابی کاملا هوشمندانه و بر اساس اهداف برنامه است؛ چراکه «از سرگذشت» برنامه‌ای درباره زیست ساده و روزمره مردم عادی جامعه و برخی چهره‌هاست در زمانی که با قرار گرفتن بر سر یک دوراهی ناگزیر به انتخاب‌هایی جسورانه می‌شوند که سرنوشت خود و نزدیکانش را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ آن‌ها که تصمیم می‌گیرند در لشکر یزید باشند و مدعی انتخابی غلط یا عضوی از سپاه امام حسین (ع) و داعیه‌دار انتخابی درست.

از این رو دکور محله‌ای قدیمی بر این زیست مردمی و مهمانان برآمده از دل جامعه و به طور کلی رویکرد برنامه تاکید کرده و صحه می‌گذارد و دکور دوم که کلاه خود است بر موضوع اصلی برنامه و نسبتی که با ایام عزاداری حسینی دارد.

توفیق و دستاورد برنامه «از سرگذشت»، اما به همینجا ختم نمی‌شود؛ بلکه در فحوا و کلام مهمانانی آشکارتر است که مقابل دوربین ابایی از مرور سرگذشت خود ندارند و دوربین برنامه نیز بدون تعارف و بی وقفه از راز‌های آن‌ها پرده برمی‌دارد.

روایت دوراهی‌ها و انتخاب‌های جسورانه زندگی

همین نکته باعث می‌شود تا صراحت لهجه و صداقت برنامه و جسارت مهمان از بیان ناگفته‌ها به مذاق بیننده‌ای که شاید پیش از این عادت داشت «تکرار» را از دریچه این جنس آثار انتظار داشته باشد، خوش بیاید. همچنین «از سرگذشت» لزوما و حتما تلاش ندارد تا به واسطه پخش در ایام محرم نخ تسبیح یا وصلی به این مناسبت پیدا کند.

این برنامه به بهانه ایام عزاداری حسینی و در سالگرد دراماتیک‌ترین واقعه تاریخ اسلام دارد از حوادثی ملموس می‌گوید که برای خاطره فردی و جمعی ما آشنا به نظر می‌رسد، گویی همه چیز در «از سرگذشت» برای شنیدن این قصه آماده است؛ روایت دوراهی‌ها و انتخاب‌های جسورانه زندگی.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *