X

بایگانی شهریور 2, 1402

دفتر سینمایی

تولید سوران ایفای رسالت تاریخی در معرفی قهرمانان کرد بود

پیمان جبلی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما میزبان همسر شهید امیر سعیدزاده، شخصیت محوری سوران، همچنین عوامل سریال و مدیران سازمان سینمایی سوره بود، یاد و خاطره شهید سعیدزاده (سعید سردشتی) و شهدای دفاع از وطن، به ویژه شهدای کرد را گرامی داشت و گفت: امیدوارم نظایر این کار جذاب، دیدنی، اثرگذر، راهبردی و مهم را بیش از این‌ها ببینیم.

رئیس رسانه ملی همچنین به سعدا حمزه‌ای، همسر شهید سعیدزاده که بیشترین بار رنج و سختی‌های این داستان واقعی را متحمل شده، ادای احترام کرد و گفت: این کار ارزشمند، یک رسالت تاریخی بود که با همت تیم سازنده انجام شد. از سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره نیز برای روایت این داستان واقعی و جلوگیری از تحریف تاریخ قدردانی می‌کنم.

وی درباره حساسیت کار دست‌اندرکاران سوران در ترسیم شرایط خاص برهه تاریخی روایت داستان و نیز افشای جنایات گروهک کومله نیز سخن گفت و افزود: به تصویر کشیدن این بخش از تاریخ معاصر، روایت‌های دروغین درباره گروهک‌هایی، چون کومله و دمکرات را خنثی می‌کند و نسل جوان و نوجوان امروز و حتی نسل‌های بعدی را از پس پرده ادعا‌های رنگارنگ آن‌ها و ماهیت جنایت‌هایی که رقم زدند، آگاه می‌کند.

جبلی تأکید کرد: اگر ما تاریخ واقعی را بازنمایی نکنیم، دیگرانی با اهداف و نیاتی دیگر، تاریخ واقعی را ذبح می‌کنند و آن را به‌شکل دروغین می‌نمایانند. سوران توانست تاریخ واقعی مبارزات مردم کرد و قهرمانی‌هایشان مقابل دشمنان این آب‌وخاک را را به‌دور از شعارزدگی و به‌شکل باورپذیر به تصویر بکشد و یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز سوران همین روایت باورپذیر تاریخ بود.

رئیس رسانه ملی با اشاره به گنجینه غنی کردستان، خطه فرهنگ و هنر ایران که دارای هنرمندان بسیاری در حوزه‌های شعر، ادب، موسیقی و… است، عنوان کرد: سوران دستاوردی مهم در تبیین تاریخ معاصر کشورمان در کردستان عزیز بود. کار دیگری هم مرتبط با قهرمانان کرد در دست تولید داریم که به‌تدریج تا پایان سال در جدول پخش قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان صداوسیما به استفاده از هوش مصنوعی در جلوه‌های ویژه این مجوعه نمایشی و اهمیتی که در آینده در تولیدات نمایشی خواهد داشت، نیز پرداخت و اظهار کرد: در تلاشیم هرچه سریع‌تر به فناوری‌های نوین مجهز شویم. همچنین برنامه رسانه ملی این است که در جغرافیای متنوع کشور، در هر منطقه، مجموعه‌ای را به‌عنوان شهرک سینمایی تجهیز کند تا دست عوامل تولید آثار نمایشی در بخش‌های مختلف کشور باز باشد. این‌گونه هم وجهه عدالت در استقرار امکانات تولید تأمین می‌شود و هم به سرعت کار و تنوع اقالیم در تولیدات کمک می‌شود.

محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی نیز ضمن قدردانی از عوامل ساخت مجموعه نمایشی سوران گفت: سوران یک اتفاق و هم‌افزایی بین دستگاهی بود. صداوسیما باید به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی از سایر دستگاه‌های فرهنگی کمک بگیرد و بهره‌مند شود. امید است باتوجه به ظرفیت‌های ایجاد شده، سیر تولید آثار نمایشی مستند و تلویزیونی در حوزه هنری با این همکاری‌ها امتداد یابد.

جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره نیز با بیان این که در مرکز سریال سازمان از دو و نیم سال قبل کار را آغاز و یکی از راهبرد‌های اصلیمان را بر اقتباس گذاشتیم و این رویکرد در حال گسترش است گفت: از گنجینه غنی ادبیات پایداری در انتشارات سوره استفاده و ۱۰ تا ۱۲ پروژه احصا شده که سوران برگرفته از کتاب «عصر‌های کریسکان» به قلم کیانوش گلزار راغب یکی از آن‌ها بود.

وی افزود: چند پروژه دیگر نیز وارد مراحل پیش تولید و تولید شده اند؛ به عنوان مثال از این میان نگارش طرح از کتاب‌های «مهاجر سرزمین آفتاب» و «آب‌نبات هِل‌دار» آغاز شده است.

جعفریان به حرکت به سمت تولید صنعتی و بهره‌مندی از هوش مصنوعی به عنوان رویکرد‌های جدید مدنظر اشاره و عنوان کرد: سنگ بنای خوبی گذاشته و گام‌های اولیه در این تعامل و هم‌افزایی میان دو نهاد، برداشته شده و زمینه برای توسعه همکاری‌ها بیش از پیش فراهم شده است.

مجتبی فرآورده، تهیه کننده مجموعه نمایشی سوران نیز با اشاره به این که یکی دو تجربه در دل سوران شکل گرفت که اگر تجربه‌ها را به کار ببندیم بهره‌های مضاعفی در سریال سازی و حوزه تصویر خواهیم برد اظهارکرد: نخست در حیطه طراحی و تولید و دوم در حوزه اقتباس است. اگر همه تولیدکنندگان آثار تصویری عزم خود را جزم کنند که از هر ۱۰ کارشان حداقل ۸۰ درصد به سمت اقتباس برود، در زمان اندکی غنای تصویری و تولیدی ما بیشتر خواهدشد. امیدوارم بیش از این‌ها شاهد ساخت آثار نمایشی اقتباسی باشیم.

کیانوش گلزار راغب، نویسنده کتاب عصر‌های کریسکان نیز در این آیین تجلیل گفت: دوره تحول در صداوسیما و وزه هنری را به فال نیک می‌گیریم. از جانب خودم و خانواده سعیدزاده از همه عوامل سوران قدردانی می‌کنم. با سوران پیوند خوبی میان ادبیات و حوزه تصویر برقرار شد که می‌تواند در آینده بهبود یابد و برآورنده انتظارات باشد.

در ادامه سروش محمدزاده، کارگردان این مجموعه نمایشی با بیان این که یکی از مهمترین اقداماتی که باید به طور جدی در آینده مدنظر قرار بگیرد ساخت یا توسعه شهرک‌های سینمایی است گفت: ساده‌ترین روز‌های فیلمبرداری ما در شهرک غزالی گذشت و ساخت و توسعه شهرک‌ها برای چنین سریال‌هایی که در تاریخ معاصر می‌گذرند می‌توانند راهگشا باشند، ضمن آنکه تولید ارزان‌تر تمام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مروری بر حوادث سرنوشت‌ساز تاریخی در «پیوست»

برنامه «پیوست» در قالب یک میان برنامه کوتاه سعی دارد به دور از اطاله کلام و با توجه به اسناد و مدارک تاریخی، ضمن مروری کوتاه به مناسبت‌های سرنوشت‌ساز تاریخی کشورمان، توضیحاتی پیرامون آن حوادث ارائه کند.

با توجه به اهمیت حافظه تاریخی هر کشور و نقش تأثیرگذاری آن در پیشینه فرهنگ و تربیت مردم جامعه و به منظور یادآوری مباحث دوره‌های مختلف تاریخی کشورمان جهت حفظ یکپارچگی و تأثیر مثبتی که در هویت جمعی جامعه دارد، این برنامه به بررسی حوادث بزرگ و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران می‌پردازد و شامل ریزموضوعات تاریخی است که به صورت خرده‌روایت‌ها بیان خواهد شد.

اهمیت حافظه تاریخی در هویت و بقای یک ملت از آنجاست که اساساً پایداری و استمرار گروه‌های انسانی در طول زمان و طی نسل‌ها در گرو سلامت و قوت حافظه تاریخی آن‌هاست. ملت ایران، حوادث بزرگ و سرنوشت‌سازی را پشت سر گذاشته که در این برنامه به برخی از آنان اشاره می‌شود. مواردی همچون «جنگ‌های ایران و روسیه و قرارداد‌های ترکمانچای و گلستان، جنبش مشروطه، تحصن معترضان در سفارت انگلستان، بر دار کردن مجتهد طراز اول تهران شیخ فضل‌الله نوری، قحطی بزرگ ایران در بین سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ و نقش حکومت مرکزی و دولت انگلستان و محتکران داخل کشور در آن، کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و روی کار آمدن رضاخان و سلسله پهلوی، جدایی اراضی ایران، شهادت روحانیون، کشتن شعرا، روشنفکران و ادیبان، از دین شعاری تا دین ستیزی، قلع و قمع کردن عشایر ایران، فساد دربار، نقش آمریکا و غرب در اتفاقات دوران پهلوی، حرکت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، ماجرای منافقین و بنی‌صدر، ترور شخصیت‌های مهم انقلاب، جنگ تحمیلی و قطعنامه ۵۹۸، فتنه مربوط به انتخابات سال ۸۸، نقش آمریکا و انگلیس در تاریخ ایران و…»

حال این حوادث و ریشه‌های عمیق‌تر آن، بخشی از خاطره جمعی مردم ایران است که قاعدتاً در حافظه تاریخی نسلی که در آن زیسته، می‌ماند؛ اما با گذشت زمان و تحریف تاریخ توسط رسانه‌های معاند و… نسل‌های جدید از تاریخ گذشته کشورمان خبر نخواهند داشت.

برنامه «پیوست» کاری از گروه اجتماعی اقتصاد شبکه دو سیماست که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد بنکدار و علی ترابی قصد دارد اقشار مختلف مردم بالأخص نسل جدید را با زمینه‌ها، بسترها، علل و پیامد‌های بحران تاریخی کشورمان آشنا سازد.

از عواملی که با این برنامه همکاری دارند می‌توان به لطیفه سادات مرتضوی (نویسنده)، محسن بهرامی (گوینده)، محمدمهدی سهرابی (مجری طرح)، محسن محبی‌نیا، مهرداد قدرتی کیا و مهدی سهرابی (تدوینگران)، آرمان حیدری (مدیر تولید)، امین آهنگر و علی ترابی (تصویربرداران) و شیدا سپهر (گرافیک) اشاره کرد.

این برنامه در مناسبت‌های تاریخی خاص که یادآور بروز حادثه‌ای بزرگ در کشورمان بوده، در فواصل برنامه‌ها از شبکه دو پخش خواهد شد. تاکنون ۱۶ مناسبت تاریخی در این برنامه مورد کاوش قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماجرای» مسلمان شدن سلمان فارسی شنیدنی می‌شود

شبکه رادیویی صبا به مناسبت بزرگداشت سلمان فارسی روز پنجشنبه دوم شهریور برنامه مستند «ماجرا» را راهی آنتن می‌کند.

«ماجرا» عنوان یکی از برنامه‌های رادیو صباست که در قالب مستند گزارشی به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجرا‌های معروف می‌پردازد. این برنامه با شعار در جستجوی حقیقت به بررسی رویداد‌های تاریخی با نگاهی تازه می‌پردازد.

این برنامه به مناسبت روز بزرگداشت سلمان فارسی مستندی تهیه کرده است که در جستجوی پاسخ این سوال است که «چگونه مردی به نام روزبه از ایران تبدیل به سلمان فارسی شد؟» به بررسی شخصیت سلمان فارسی پیش از مسلمان شدن می‌پردازد.

انسیه شمس‌اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: در مستند ماجرا به مناسبت روز بزرگداشت سلمان فارسی صحابی مشهور پیامبر (ص) و از یاران امام علی (ع) با محمد جواد یاوری عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم و کارشناس تاریخ اسلام و شیعه مصاحبه شده است، که در این گفتگو مسیر تبدیل شدن مردی به نام روزبه و تبدیل شدنش به سلمان فارسی را مرور کردیم.

شمس اللهی افزود: در این برنامه درباره جزئیات علت مسلمان شدن سلمان، در پاسخ به این سوال که «آیا به دلیل برده بودن در آن زمان اسلام آورده یا نه» نظر کارشناس را پرسیدیم و در نهایت درباره مرتبه بالای علمی و ایمانی سلمان نکاتی ارائه شده است.

این برنامه روز پنجشنبه ساعت ۱۵:۳۰ به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی تقدیم مخاطبان می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«استان یزد» میزبان «جشنواره تئاتر کودک و نوجوان» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استان یزد میزبان بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شد.

به گزارش سینماپرس، استان یزد میزبان بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شد.

با توجه به لزوم اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی سریع برای اجرایی شدن هر چه بهتر این رویداد هنری و با پیگیری‌ها و رایزنی‌های معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و بر اساس تفاهم اولیه صورت گرفته با استاندار یزد، جشنواره به این استان منتقل شد.

بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری امیر مشهدی عباس برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران «جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران» در ده رشته اصلی معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مینا صدری دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با صدور احکامی، داوران این رویداد هنری را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، مینا صدری دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با صدور احکامی جداگانه، داوران این رویداد هنری را منصوب کرد.

بر این اساس، داوران رشته‌های ده‌گانه سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران عبارتند از:

نقاشی: پریسا شاد قزوینی، لاله یزدان‌جو

مجسمه‌سازی: رضا قره‌باغی، بشیر ناصری

نگارگری: حسین عصمتی، بهرام مهربان

گرافیک: حسین چمن‌خواه، سید ایمان نوری

خوشنویسی: مهدی اسماعیلی مود، عباس نوری

تصویرسازی: رضا دالوند، مجید ذاکری یونسی

سفال و سرامیک: سارا محدث، امین حائری

عکاسی: سید شهاب‌الدین واجدی، سید علی رضویان

طراحی: خشایار قاضی‌زاده، مهدی ضیاءالدینی

کاریکاتور: کیارش زندی، محمد سامان صولی

سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، به همت اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر استان‌ها، از روز گذشته در شهرستان سنندج آغاز شده است و تا ۵ شهریور جاری ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سالن معلمان» نماینده آلمان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آلمان فیلم سینمایی «سالن معلمان» ساخته ایلکر چاتاک را به عنوان نماینده خود برای بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی نود و ششمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، فیلم «سالن معلمان» ساخته ایلکر چاتاک با بازی لئونی بِنِش و تهیه‌کنندگی اینگو فلیس از سوی آلمان به رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۴ معرفی شد.

این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در بخش پانورامای برلیناله تجربه کرد و برنده جایزه لیبل سینمای اروپا شد و پس از آن ۵ جایزه در جوایز فیلم آلمان از جمله لولای طلایی برای بهترین فیلم بلند دریافت کرد و به فهرست نهایی جایزه فیلم اروپا هم راه پیدا کرد.

سونی پیکچرز امتیاز این فیلم را برای آمریکای شمالی و لاتین و همچنین اروپای شرقی خریداری کرده و «بی‌فور فیلمز» هم این فیلم را به تمام ناطق دیگر جهان به جز آسیای جنوب شرقی می‌برد.

داستان فیلم درباره یک معلم ایده‌آل گرا در یک مدرسه آلمانی است که وقتی یکی از دانش‌آموزان‌اش متهم به دزدی می‌شود با عواقب متعددی روبه‌رو می‌شود.

ایلکر چاتاک با فیلم «سادکات» (وفاداری) که فیلم فارغ‌التحصیلی‌اش از مدرسه رسانه هامبورگ بود برنده جایزه طلایی اسکار دانشجویی برای بهترین فیلم خارجی در سال ۲۰۱۵ شد.

زددی‌اف و آرته از تولیدکنندگان فیلم «سالن معلمان» ‌ هستند و فیلم از سوی صندوق فیلم فدرال آلمان (DFFF) و فیلم فدرال آلمان حمایت شده است.

مستند وندرس با عنوان «آنسلم» درباره آنسلم کیفر نقاش و مجسمه‌ساز آلمانی یکی از نامزدهای راه یافته به فهرست منتخب امسال آلمان بود.

تمام آثار ارسالی و مطالب برای مسابقه اسکار باید تا ساعت ۵ بعد ازظهر ۲ اکتیر به آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک ازسال شده باشند.

تاکنون استونی با مستند «خواهری سونای دود» ساخته آنا هینتس، کره جنوبی با «آرمانشهر بتنی» به کارگردانی ام تائه‌وا، تاجیکستان با «ملودی» ساخته بهروز سبط رسول و سوییس با «تندر» ساخته کارمن ژاکیه فیلم‌های منتخب خود را به اسکار معرفی کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران


مینا صدری دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با صدور احکامی، داوران این رویداد هنری را منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«استعاره‌های مشوش» در باشگاه افتتاح می‌شود


«استعاره‌های مشوش» عنوان کارنمای گروهی به کیوریتوری مهرنوش علی‌مددی است که روز جمعه ۳ شهریور در گالری باشگاه افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لازم است بدانیم در مقابل سیل بنیان‌کن فرهنگ برهنگی که ناشی از فرهنگ و هویت غربی است و جهان را قبضه می‌کند چه کار باید کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون توسعه و فناوری سازمان سینمایی و دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران گفت: سینما آینده‌ای پیش رو دارد و با ورود هوش مصنوعی لازم است بدانیم چگونه باید با فناوری‌های روز جهان پیش برویم و در مقابل به سیل بنیان‌کن فرهنگ برهنگی که ناشی از فرهنگ و هویت غربی است و جهان را قبضه می‌کند چه کار باید کرد.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا در گفت‌وگو با ایرنا درباره ششمین دوره جایزه سال پژوهش سینمای ایران اظهار داشت: این جایزه از رویدادهای بسیار مهم و مبنایی فعالیت‌های سازمان سینمایی است؛ چراکه در طول یک سال فعالیت‌های پژوهشی که در سراسر کشور و در مراکز دانشگاهی، پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و توسط پژوهشگران ما خارج از این حوزه در قالب پژوهش مستقل، پایان‌نامه دانشجویی در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد باید دیده شود.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت به این موضوع از مناظر مختلف گفت: از یک منظر تلاش بر این است تا زحماتی که در این عرصه کشیده می‌شود دیده شوند و بتوان پژوهش‌هایی را که احیانا کاربردی و مرتبط با مباحث نظری و زیربنایی سینمایی است شناسایی و از آنها بهره‌برداری کرد و از منظر دیگر، رسانه‌ها به این پژوهش‌ها بپردازند.

آشنا گفت: منظر دیگر، تجلیل و تقدیر از فعالان این عرصه است که کار بزرگی انجام می‌دهند و در جایزه سال پژوهش سینمای ایران به آن توجه می‌شود.

دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اشاره به ۵ دوره برگزاری این رویداد تاکنون اظهار داشت: فراخوان ششمین دوره جایزه در محورهای سینما؛ امیدآفرینی و اعتمادسازی، سینما؛ دین، انقلاب و دفاع مقدس، سینما؛ اقتصاد، اشتغال و کار آفرینی، سینما؛ صنعت، تکنولوژی، زیرساخت و فناوری، سینما؛ مخاطب، خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، سینما؛ عزت، اقتدار و هویت ملی و سینما؛ آینده نگری، راهبردها، تمدن نوین اسلامی اعلام شده است.

آشنا گفت: به دنبال این هستیم که سینما در حوزه امیدآفرینی و اعتمادسازی در جوانان و مردم، امید به آینده و زندگی را ترسیم کرده و به تصویر بکشد و این‌که بدانیم چقدر توانسته اعتماد عمومی را نسبت به داشته‌ها، هویت، اصالت، ریشه‌ها و نظام سیاسی حاکم بر کشور جلب کند و چه رابطه‌ای بین سینما و این عنوان وجود دارد.

به دنبال این هستیم که سینما امید به آینده و زندگی را ترسیم کرده و به تصویر بکشد

وی اظهار داشت: ایران، یک کشور اسلامی و دین جزو محوری‌ترین موضوعاتی است که به آن ایمان داریم، عشق می‌ورزیم و علاقمندیم و قریب به اتفاق مردم ایران هم اعم از شیعه و سنی در این کشور مسلمان هستند. مبتنی بر این دین و تفکر و بر اساس آموزه‌های دینی و بدون تردید اندیشه سیاسی شیعی، انقلاب اسلامی شکل گرفته است. می‌خواهیم بدانیم بین اینها و سینما چه رابطه‌ای و نسبتی وجود دارد و چقدر توانسته‌ایم در سینما به مباحث دینی و دین‌داری و نقش دین در جامعه، زندگی، خانواده و کشورداری بپردازیم.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: همچنین این‌که سینمای ایران راجع به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چه تولیداتی داشته تا بتواند مفاهیم و مبانی انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد و آن را به مخاطبان داخلی و خارجی ارائه کند.

معاون توسعه و فناوری سازمان سینمایی ادامه داد: اگر اقتصاد سینما و مجموعا هر فعالیت فرهنگی و هنری تضمین نشده باشد و به مباحث اقتصادی آن توجه نشود حتما دچار شکست می‌شود و توان آن رو به تحلیل می‌رود مگر این که دولت حمایت کند و چون در هیچ کشوری هیچ دولتی تماما از سینما حمایت نمی‌کند به دنبال این هستیم که بدانیم سینمای ما چقدر توانسته برای اهالی سینما سهمی در اشتغال و کارآفرینی و فروش داشته باشد. فیلم‌های کوتاه، مستند و بلند به نسبت خودشان تعدادی شغل ایجاد می‌کنند.

سینما باید نگاه‌ها را به سمت حوزه کارآفرینی سوق دهد

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که سینمای ما چقدر توانسته نگاه جامعه را به سمت کارآفرینی سوق دهد. سینما باید کاری تولید و ایده‌ای مطرح کند تا نگاه‌ها را به سمت حوزه کارآفرینی سوق دهد.

آشنا اظهار داشت: در زمینه تکنولوژی و زیرساخت هم، امروزه فناوری در دنیا به سرعت در حال تغییر است و فناوری‌های جدیدتری به عرصه می‌آید. قصد داریم این را رصد کنیم و پژوهشگران ما بگویند در دنیا در حوزه زیرساخت و فناوری جدید چقدر ابزار و عناصری وجود دارد که سینمای ما عقب نیفتد. یا آنها را تولید و یا وارد کرده و یا به فیلمسازان، مدیرران جهت داده شود تا از فناوری‌های روز جهان آگاهی یابند.

معاون توسعه و فناوری سازمان سینمایی در عین حال در خصوص محور سینما؛ مخاطب، خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی اظهار داشت: هر فعالیت فرهنگی و هنری بدون مخاطب ابتر است مگر این که کار ویژه و موضوع مهمی را برای خواص طرح کنیم تا بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: همانگونه که اگر کتابی چاپ شود اما خریدار و مخاطب نداشته باشد باید خمیر شود، در حوزه فیلم هم اگر مخاطب‌شناسی نشود و ذائقه مردم سنجیده نشود مخاطبی نخواهد داشت و هزینه انجام شده به هدر می‌رود.

در حوزه فیلم اگر ذائقه مردم سنجیده نشود مخاطبی نخواهد داشت

آشنا تصریح کرد: پژوهشگران ما رسالتی دارند تا ببینند راجع به فیلمی که می‌خواهیم تولید کنیم چقدر به موضوع مخاطب توجه شده است و این که چه کاری کنیم تا مخاطب موضوع اصلی کار ما قرار گیرد. یک اشکال جدی که اکنون به مجموعه سینمای کشور سالیان سال وارد است و همچنان ادامه دارد این است که سینما برای کودکان و نوجوانان و قشر خاص تعریف نشده است. لازم بود قائده‌مند شده و به سبک زندگی ایرانی – اسلامی توجه کنیم.

دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران ادامه داد: ایران دارای تمدن چندین هزار ساله است و از گذشتگان و منابع موجود به یاد داریم که محبت، مودت و احترام به بزرگترها، ایثار، از خودگذشتگی، عشق به هموطن و همنوع صفات شناخته شده ایرانیان در جهان است و خودمان هم ادعا داریم هنر در نزد ایرانیان است و بس. اگر این ادعا درست باشد که تا حدودی هم درست است باید دید سینمای ما چقدر به این بعد توجه کرده است و وظیفه تحلیل در این باره به عهده پژوهشگران است.

وی تاکید کرد: در سینمای هالیوود به صورت نوشته یا نانوشته به فرهنگ غربی، اقتصاد آزاد و آزادی از نگاه خودشان توجه دارند یعنی چارچوب های مهم و کلیدی خط قرمز آنهاست. اگر چه ممکن است مخالف دولت وقت آمریکا باشند اما اندیشه‌ها و هویتشان را پاسداری می‌کنند.

آشنا گفت: باید دید در سینمای خودمان چقدر توانستیم هویت ملی و ایرانی بودنمان را به تصویر بکشیم و با تاریخ و تمدنی که داریم چقدر در تولیدات خصوصا برون مرزی توانستیم چهره زیبایی از ایران ارائه کنیم یا بر عکس به سمت تولیداتی رفته‌ایم که نشان دهیم کشوری مفلوک، فقیر و مشکل دار است. تلاش داریم بدانیم سینمای ما چقدر توانسته زیبایی ایران را ترسیم کرده و به اقتدار و عزت ایران پرداخته است.

دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران افزود: سینما آینده‌ای پیش رو دارد و با ورود هوش مصنوعی لازم است بدانیم چگونه باید با فناوری‌های روز جهان پیش برویم و در مقابل به سیل بنیان‌کن فرهنگ برهنگی که ناشی از فرهنگ و هویت غربی است و جهان را قبضه می‌کند چه کار باید کرد.

آشنا آخرین مهلت ارسال آثار به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را ۲۵ مهر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در راستای سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم و با هدف تقویت فضای تحقیق و پژوهش در حوزه سینمای ایران، هم‌زمان با هفته پژوهش، در نیمه دوم آذرماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. بدین منظور، از تمامی استادان، دانشجویان، سینماگران و پژوهشگران حوزه سینما دعوت می‌شود تا با ارسال آثار خود در این رویداد ملی شرکت کنند.

شرایط آثاری که می‌توانند به این دوره راه یابند شامل موارد زیر است:

۱_ مقالات علمی، پژوهشی، پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکترا، پژوهش بصری، طرح نامه (پروپوزال)، (اعم از چاپ شده در نشریات علمی- پژوهشی یا دیگر نشریات علمی- تخصصی مورد تایید، همچنین مقالات چاپ نشده آماده انتشار) در فاصله زمانی اول مهر ماه ۱۴۰۰ تا بیستم مهرماه ۱۴۰۲ به نگارش یا انتشار درآمده باشند.

۲_ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی می‌توانند رزومه، اسناد و مدارک کلیه فعالیت‌های کمی و کیفی خود را در حوزه پژوهش‌های مربوط به سینمای ایران، در مدت زمان اعلام شده، به دبیرخانه جایزه پژوهش اعلام دارند.

۳_ پایان‌نامه‌ها مطابق با شرایط و معیارهای هر دانشگاه قابل پذیرش هستند.

۴_ آثار «پژوهشی بصری» برای مطالعه و شناخت سینمای ایران (فیلم به مثابه مقاله یا کتاب پژوهشی) آثار ارسالی باید کمتر از ۳۰ دقیقه و سال تولید آنها از سال ۱۴۰۰ به بعد باشد.

۵_ آثارنباید دردوره‌های پیشن این جایزه ارائه شده باشند.

دبیرخانه جایزه پژوهش سینمایی سال حق استفاده از چکیده پژوهش‌ها در سامانه، کتاب، مجلات، بروشورها و تولید خبر مربوط به این رویداد را دارد.

به پژوهشگران برگزیده جوایزی به شرح زیر اهداء خواهدشد که شامل موارد زیر است:

برترین طرح پژوهشی:

تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال

برترین رساله دکتری: تندیس، لوح تقدیر ومبلغ ۳۰۰ میلیون ریال

برترین پایان‌نامه کارشناسی ارشد:تندیس، لوح تقدیر ومبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

برترین مقاله علمی: تندیس، لوح تقدیر ومبلغ ۲۰۰ میلیون ریال

برترین پژوهش بصری: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال

درصورت عدم احراز رتبه «برترین» در هر کدام از بخش‌ها، به اثری که شایسته تقدیر شناخته شود،

لوح تقدیر و پنجاه درصد از مبلغ جایزه اعطا خواهد شد.

بخش حمایتی:

حمایت از سه «طرحنامه پژوهشی (پروپوزال)» پذیرفته شده درباره سینمای ایران هر اثر تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال جهت اجرا اعلام برگزیدگان و برگزاری اختتامیه در هفته پژوهش خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران جشنواره هنرهای تجسمی جوانان معرفی شدند


دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با صدور احکامی، داوران این رویداد هنری را منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع