X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

فیلمبرداری فصل حجاز «سلمان فارسی» در ایران خواهد بود

حسین طاهری، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» در استودیوی گفت‌وگوی ویژه خبری درباره ساخت دکور‌های مربوط به فصل ایران باستان گفت: با کسب تجربه از دوره‌های گذشته برای ساخت مجموعه‌های الف ویژه تلاش شد، تا در شهرک سینمایی غزالی دکور‌های فصل ایران باستان را جانمایی کنیم. پیش‌بینی ما این است ۸۰ هزار متر برای فصل ایران نیاز باشد. تا الان حدود ۲۵ هزار متر برای فیلمبرداری آماده شده است. تا دو ماه دیگر بقیه دکور‌ها را برای فیلمبرداری می‌سازیم.

طاهری در پاسخ به این سوال که برای ساخت دکور‌ها تجهیزاتی از خارج کشور وارد شده؟ توضیح داد: تلاش آقای میرباقری این بود بجز بازیگران خارجی تمام کار‌ها با کمک نسل جوان و گذشته سینما و تلویزیون ایران ساخته شود. از طرفی، در سال اول که فاز صفر مجموعه را آغاز کردیم، با تحقیق و پژوهش به دنبال مستندات بودیم. هم میدانی هم کتابخانه‌ای مطالعات معماری، طراحی لباس، آکسسوار و … انجام دادیم.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» با بیان اینکه اگرچه این مطالعات باید از نگاه کارگردان عبور کند، ولی ما به اسناد تاریخی وفادار بودیم، بیان کرد: با وجود اینکه بعضی بنا‌ها و دکور‌ها بعد اتمام مجموعه‌ها در شهرک غزالی ماندگاری نداشتند و با بارش باران و وزش طوفان به بازدیدکنندگان و سایر پروژه‌ها صدمه میزدند، شهرک سینمایی غزالی طرح جامعی را ارائه کرد. آن‌ها به ما مجوز دادند، تا در کدام منطقه فیلمبرداری را آغاز کنیم، که لطمه به سایر دکور‌ها نزند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ساخت دکور‌های «سلمان فارسی» دکور‌های دیگری تخریب شدند، گفت: خیر. ممکن بود در محل ضبط ما دکور‌ها و خرابه‌هایی از سریال امام علی (ع) باقی مانده باشد، که شهرک سینمایی غزالی در طرح جامع خود به حفظ سرمایه‌ها تاکید می‌کند، یا همان بنا را مستحکم می‌کند. بنا به تاکید سازمان صداوسیما تلاش می‌کنیم بنا به شرایط جغرافیایی و منطقه دکور‌های مربوط به ایران باستان را ماندگار بسازیم، تا حدود ۶۰ تا ۷۰ سال باقی بماند.

طاهری درباره پیش تولید فصل حجاز گفت: ما به موازات شروع فصل ایران باستان پیش تولید فصل حجاز را آغاز کردیم. گروه طراحی، تولید و پژوهش فصل حجاز شروع بکار کردند. به همین دلیل کمترین وقفه را برای تولید حجاز خواهیم داشت. قطعاً فیلمبرداری فصل حجاز در ایران خواهد بود؛ مگر اینکه بنا به ضرورت بخواهیم قسمت کوچکی را خارج از ایران ضبط کنیم. ولی شاید نیاز نباشد به کشور‌های دیگر توجه کنیم. چون تیم آقای میرباقری تجربه مفصلی در ساخت چنین مجموعه‌هایی دارند.

تهیه‌کننده «سلمان فارسی» درباره تعداد بازیگران خارجی بیان کرد: ما برای جذب افراد در این مجموعه فراخوان دادیم. حدود ۲۰ هزار نفر از دوستان از اقصی نقاط ایران ثبت‌نام کردند. از حدود ۷۰۰۰ نفر مصاحبه کردیم. تقریباً ۱۵۰۰ نفر از هنرمندان هنرورِ استان‌های مختلف با ما همکاری کردند و جلوی دوربین رفتند. در بخش بازیگران خارجی بیش از ۴۰ بازیگر از کشور‌های مختلف همچون مراکش، تونس و … حضور دارند. این بازیگران جزو بازیگران ستاره کشور‌های خودشان هستند. یعنی در بین بازیگران خارجی از افراد درجه یک و قابل استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در فصل ایران باستان از بیش از ۷۰ بازیگر درجه یک داخلی استفاده خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: از هنرور‌های دیگری هم استفاده می‌کنیم. بنا داریم تمام قد از جلوه‌های ویژه داخلی استفاده کنیم. نگاه ما با جلوه‌های ویژه روز دنیا جلو می‌رود. پیش‌بینی فعلی ما این است دو سال فصل ایران باستان و دو سال فصل حجاز طول می‌کشد. به موازات آن تدوین، موسیقی و … شروع خواهیم کرد. اگر حمایت‌های بیشتری شود و نگاه دولت به این سمت باشد که «سلمان فارسی» زودتر ساخته شود، می‌توانیم با سرعت بیشتری کار را به پخش برسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *