X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

مطبوعات می‌گفتند «کار درست را انجام بده» سیاه‌پوستان را به شورش تحریک می‌کند و این فیلم نباید در آمریکا نمایش داده شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسپایک لی در شب تجلیل از چهره‌های برجسته امسال جشنواره فیلم تورنتو از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خوانده بودند، انتقاد کرد.

به نقل از ورایتی، شب پیش (یکشنبه) جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۳ از چهره‌های برجسته امسال خود تجلیل کرد.

دریافت‌کننده جایزه ایبرت که در تجلیل از یک کارگردان برجسته اهدا می‌شود امسال اسپایک لی بود که به انتقاد از منتقدانی پرداخت که معتقد بودند فیلم «کار درست را انجام بده» ساخته وی هنگام اکران در سال ۱۹۸۹، می‌توانست موجب برانگیختن شورش‌هایی شود.

وی این اظهارات را زمانی به زبان آورد که برای دریافت جایزه ایبرت که به یاد راجر ایبرت منتقد فقید سینما در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اهدا می شود، روی صحنه رفت.

لی در حالی که جایزه خود را از چاز ایبرت، همسر منتقد فقید دریافت می‌کرد، گفت: همسر شما وقتی به حمایت از من برخاست که در مطبوعات می‌گفتند «کار درست را انجام بده» سیاه‌پوستان را به شورش تحریک می‌کند و این فیلم نباید در آمریکا نمایش داده شود.

لی از دیوید دنبی و جو کلین به عنوان ۲ نفر از شاخص‌ترین منتقدان علیه این فیلم یاد کرد که نوشته بودند باید به خدا امیدوار بود که محله شما به شورش کشیده نشود. وی در ادامه عنوان کرد: مبارزه اما همچنان ادامه دارد، چون این یک زمین بازی یکنواخت نیست.

اسپایک لی برنده اسکار تنها نام بزرگ حاضر در این مراسم نبود و کولمن دومینگو، ویکی کریپس، پاتریشیا آرکت، پدرو آلمادوار و شان لوی نیز روز یکشنبه در مراسم اهدای جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو تجلیل شدند.

کولمن دومینگو که برای کارش در درامی درباره زندان با عنوان «بخوان بخوان» جایزه بازیگری را دریافت کرد، گفت: اگر می‌بینید که من نقش یک شرور را بازی می‌کنم یا در نقش یک قهرمان یا رهبر حقوق مدنی ظاهر می‌شوم از نظر من این یک خدمت است. این چیزی است که برای من مهم است و به افرادی که با آنها کار می‌کنم بسیار بها می‌دهم چون می‌خواهم همه کسانی را که با آنها کار می‌کنم دوست داشته باشم.

ویکی کریپس که برای بازی در داستان عاشقانه وسترن «مردگان صدمه نمی‌زنند» جایزه بازیگری را دریافت کرد نیز گفت: هیچوقت نمی‌دانم در مورد جوایز چطور فکر کنم، اما خوشحالم که آن را دریافت می کنم.

پاتریشیا آرکت بازیگر هم برای اولین کارگردانی بلند خود «دختر عجیب» که در تورنتو به نمایش در می‌آید و درامی درباره زن جوانی است که به عنوان دستیار شخصی نویسنده‌ای کار می‌کند، جایزه گرفت. او اعتراف کرد گاهی از تغییر شیوه بازیگری در فیلم‌هایی مانند «پسربچگی» و «عاشقانه واقعی» به عنوان فیلمی کم‌هزینه با برنامه فشرده فیلمبرداری می‌ترسید.

پدرو آلمادوار، برنده جایزه جف اسکال در محتوای رسانه، با فیلم کوتاه جدیدش «راه عجیب زندگی» در تورنتو حضور دارد. این کارگردان مولف اسپانیایی نه تنها به خاطر هنر، بلکه به خاطر تلاشی که می‌کند تا جامعه منصف‌تر باشد، تجلیل شد. آلمادوار بیان کرد زمانی به دنیا آمد که کشورش تحت حکومت ژنرال فرانکو بود، اما بلافاصله پس از مرگ دیکتاتور و شکوفایی دموکراسی وارد دنیای سینما شد.

او گفت: من با فیلم‌هایم ثابت می‌کنم تغییری که در کشور من انجام شده واقعی بوده است.

شان لوی به عنوان تهیه کننده «چیزهای عجیب» و کارگردان «مرد آزاد» و سریال بعدی نتفلیکس با عنوان «همه نوری که نمی‌توانیم ببینیم» با جایزه دستاورد شغلی نورمن جویسون تجلیل شد. لوی تاکید کرد خیلی خوش شانس بوده که برای امرار معاش کار هنری انجام می‌دهد و گفت: این یک امتیاز است که در یک زمینه خلاقانه کار کنید و بتوانید روایت‌هایی بسازید که با انسان‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. چیزی بیش از یک رویا که به حقیقت پیوسته است.

لوکاس زال فیلمبردار فیلم‌های «جنگ سرد» و «آیدا» نامزد اسکار هم جایزه تنوع را دریافت کرد و با اشاره به همکارانی مانند جاناتان گلیزر و پاول پاولیکوفسکی گفت: بسیار مفتخر شدم که با چنین کارگردانان بزرگی کار کردم. من از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم و دریافتم هرگز راه مستقیم و آسانی وجود ندارد و حتی زیباترین چیزها می‌تواند از یک اشتباه بیرون بیاید.

از دیگر برگزیدگان این مراسم کارولینا مارکوویچ بود که با دومین فیلمش «تلفن» در جشنواره حضور دارد و جایزه استعدادهای نوظهور را دریافت کرد.

در عین حال شب جوایز و تجلیل از چهره‌های هنری بزرگترین برنامه برای گردآوری کمک مالی سالانه جشنواره است و سال پیش در این مراسم ۱.۳ میلیون دلار جمع آوری شد.

این جشنواره در سال‌های پیش از جسیکا چستین، راجر دیکینز، برندان فریزر، آنتونی هاپکینز، خواکین فینیکس، تایکا وایتیتی، میشل یو و کلوئه ژائو تجلیل کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *