X

بایگانی شهریور 20, 1402

دفتر سینمایی

۱۰ متن به داوری در «بخش نمایشنامه نویسی» رسیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات انتخاب «بخش نمایشنامه نویسی» بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اسامی نامزدهای دریافت جایزه این بخش را اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، هیات ارزیابی و انتخاب «بخش نمایشنامه نویسی» بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی متشکل از علیرضا حنیفی، اعظم بروجردی و محمدرضا آزاد اسامی نامزدهای دریافت جایزه این بخش را اعلام کردند …

هیات انتخاب این بخش پس از دریافت آثار شرکت کنندگان ازطریق دبیرخانه، آثار ارسالی را در محل ستاد جشنواره بررسی و نتایج نهایی را (بدون ترتیب و اولویت) به شرح زیر اعلام کردند.

۱-نمایشنامه «شاماران»، نویسنده: علیرضا داوری از بندرعباس (استان هرمزگان)

۲- نمایشنامه «راپرت چی»، نویسنده: داود معینی کیا، از تهران (استان تهران)

۳- نمایشنامه «خاطره مجلس سوخته یک زن»، نویسنده: حمیدرضا قاسمی از فلاور جان (استان اصفهان)

۴- نمایشنامه «برفچال»، نویسنده: مهیار هزارجریبی از بهشهر (استان مازندران)

۵- نمایشنامه «هشت خان»، نویسنده: داود ابراهیمی از کرج (استان البرز)

۶- نمایشنامه «آجر پنجم»، نویسنده: علی حسینقلی زاده از تبریز (استان آذربایجان شرقی)

۷- نمایشنامه «خستو شدن حملط به روایت سور کاروانیا»، نویسنده: رضا عاشوری فر از لنگرود (استان گیلان)

۸- نمایشنامه «اصلی کرم»، نویسنده: عدالت فرزانه از اردبیل (استان اردبیل)

۹- نمایشنامه «بایرام شاه»، نویسنده: قبچاق از ارومیه (استان آذربایجان غربی)

۱۰- نمایشنامه «روز مرگ در داستان بازی خانه»، نویسنده: مرجان موسی نژاد از رشت (استان گیلان)

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی وسنتی به دبیری احمد جولایی مهر ماه ۱۴۰۲ با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وبه میزبانی استان آذربایجان شرقی در شهر تبریزبرگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایده‌آل‌‎ترین شکل اجرا این است که زمان فیلمبرداری حداقل مکالمات میان «کارگردان» و «فیلمبردار» رد و بدل شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک مدیر فیلمبرداری گفت: سینما دستور زبان خاص خودش را دارد که آن را از سایر هنرها تفکیک می‌کند.

به گزارش سینماپرس، علی لقمانی با اشاره به نقطه مشترک میان فیلمبردار و کارگردان یک اثر سینمایی، گفت: موارد مشابه زیادی بین کارگردان و فیلمبردار وجود دارد که هر دو باید به آن واقف باشند؛ برای رسیدن به فضای درست بصری فیلم نیاز است که کارگردان به قواعد فنی زبان سینما آشنا باشد، زیرا اگر آشنا نباشد ممکن است یک اثر بصری تولید کرده باشد، اما آن اثر، سینمایی نیست؛ سینما دستور زبان خاص خودش را دارد که آن را از سایر هنرها تفکیک می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از اجزای بصری فیلم ساختار تصویر است، افزود: ساختار فیلم از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از آن‌ها معماری درون تصویر است و این معماری می‌تواند در هدفی که فیلمساز قرار است از طریق تصویر به آن برسد بسیار موثر باشد. تصویر نیز زمانی موثر است که حس مورد نظر در آن ایجاد شده باشد و به مخاطب منتقل شود.

لقمانی درباره ایجاد یک تصویر مناسب نیز گفت: برای ایجاد این حس و فضای درست نیاز به یک سری قواعد داریم که دانستن آن به ما کمک می‌کند تا فضای مناسب را به وجود بیاوریم. بسیاری از تصاویری که می‌بینیم از لحاظ معماری و ساختار، ضدهدف حرکت می‌کنند بنابراین همانند یک اثر نقاشی، ترکیب‌بندی آنچه روی پرده دیده می‌شود بسیار مهم است. ممکن است در سینما یک صحنه و دکوپاژ واحد را به اشکال مختلفی ترسیم کنیم که این اشکال مختلف با مخاطب ایجاد ارتباطات متفاوتی می‌کند.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «شهرزیبا» ادامه داد: امروزه عمده ابزاری که برای فیلمسازی کوتاه و مستند به کار می‌بریم همین دوربین‌هایی عکاسی است که تصویر هم می‌گیرد و این ابزار، شیوه‌های عملکردی خاصی به استفاده‌کنندگان تحمیل کرده که پیش از این وجود نداشت. اینکه ساختار بصری ما در یک میزانسن ثابت چه تفاوتی می‌تواند داشته باشد و چگونه آرایش، چینش و معماری درون نما را با زیبایی شناسی خاص لنزها تغییر دهیم و این تغییرات چگونه کمک می‌کند که مخاطب با موضوع ارتباط برقرار کند مواردی است که یک فیلمبردار باید به آن آگاه باشد.

فیلمساز مولف معماری فیلم را می‌شناسد

وی درباره لنزها در فیلمبرداری، توضیح داد: هر چقدر فاصله کانونی لنزها کمتر باشد، زاویه دید آن بازتر خواهد بود. به عنوان مثال، در یک لنز ۱۸-۱۳۵ (۱۸ زاویه بازتر است و ۱۳۵ زاویه بسته‌تر است) بدین ترتیب با لنز ۱۸ وقتی قرار است نما ثابت باشد و کمترین فاصله کانونی را داشته باشیم، مجبوریم دوربین را تا جایی که می‌توانیم جلو ببریم تا مدیوم شات بدست بیاید، اما وقتی با لنز ۱۳۵ می‌گیریم مجبوریم فاصله بگیریم تا همان اندازه که با ۱۸ گرفتیم ثبت شود.

مدیر فیلمبرداری «طهران تهران» ساخته داریوش مهرجویی با بیان اینکه جابجایی دوربین در جهت سوژه یک اصل مهم در فیلمسازی است، افزود: اگر در صحنه‌ای دو بار این کار را انجام دادند به این معنی نیست که فیلمبرداری بلد نیستند بلکه می‌خواهند به نمای مورد نظر برسند.

وی درباره ساخت تصویر نیز گفت: معمولا وقتی می‌خواهیم کنار هم عکس بگیریم علاقه داریم کنار هم باشیم، اما وقتی می‌خواهیم در فضا عکس بگیریم کمی متفاوت است، زیرا ممکن است خود آن محل هم هویتی داشته باشد که در عکس مهم باشد به همین دلیل برای نمایش هویت و شخصیت پدیده مورد نظر باید از لنزمان به خوبی استفاده کنیم و متناسب با میزانسن و هدف فیلمنامه عمل کنیم. برای ثابت نگه داشتن اندازه، فاصله را از سوژه بیشتر کرده و وسعت سوژه را کم می‌کنیم تا در جهت زیبایی‌شناسی تصویری از آن لنز استفاده کنیم. در استفاده از نوع لنز باید دقت کرد، زیرا هر کدام از لنزها یک حس را به مخاطب منتقل می‌کند درواقع با انتخاب یک لنز می‌توانید کار دیگر عوامل گروه را ارتقا دهید یا نازل کنید.

مدیر فیلمبرداری «اشک سرما» درباره ارتباط تصویر و فیلمنامه بیان داشت: شروع و ارتباط تصاویر از مرحله فیلمنامه است؛ وقتی فیلمنامه‌ای را می‌خوانید کم‌کم تصویر متناسب با موضوع و فضای فیلمنامه شکل می‌گیرد و از همانجا و حتی در حین فیلمبرداری ساخت تصویر شروع می‌شود بنابراین از مرحله فیلمنامه تا فیلمبرداری، جلسات مشاوره و گفت‌وگوی فیلمبردار با کارگردان بسیار مهم و ضروری است، زیرا ممکن است فضایی در ذهن فیلمبردار شکل بگیرد که با کارگردان همسو نباشد به همین دلیل نیاز به جلسات متعدد است.

مدیر فیلمبرداری «جزیره رنگین» ساخته زنده یاد خسرو سینایی ادامه داد: آنچه مسلم است مخاطب در صحنه فیلمبرداری حضور ندارد و متخصص فیلمبرداری هم نیست به همین دلیل هر کدام از تصاویر گرفته شده را می‌پذیرد. در واقع با انتخاب لنز مورد نظر به تماشاگر تحمیل می‌کنیم که سوژه در چه فاصله‌ای قرار دارد و مخاطب هم مجبور است بپذیرد. اگر به عنوان فیلمبردار نسبت به لنزها و زیبایی‌شناسی آن‌ها شناخت داشته باشیم می‌توانیم در جغرافیای صحنه دخل و تصرف کنیم.

لقمانی با اشاره به مولف بودن در یک اثر سینمایی، گفت: زمانی می‌توانید فیلمساز مولف باشید که معماری فیلم را بدانید و فیلم معمار خاص خود را داشته باشد و تبدیل به اثر سینمایی شده باشد و باید بدانید که اختیار چینش پلان‌های یک کارگردان مولف در دست تدوینگر او نیست. گاهی گفته می‌شود کارگردان مولف می‌تواند در همه موارد دخالت کند در صورتی که تنها می‌تواند نظر خود را ارائه بدهد. فیلمساز وظیفه دارد پیش از شروع فیلمبرداری با عوامل خود درباره به ساختار فیلم صحبت کند.

وی درباره انتخاب عوامل یک فیلم بیان داشت: اگر به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان عوامل خود را درست انتخاب کنیم با چالش کمتری مواجه خواهیم شد و توجه داشته باشیم که باید به افراد باتجربه اعتماد کنیم، زیرا شاید آن‌ها ایده‌هایی داشته باشند که بیشتر به ما کمک کند. عمدتا کارگردان‌های بزرگ جهان در طول عمر حرفه‌ای خود تنها با یک یا دو فیلمبردار کار می‌کنند و در این شکل نکته قابل توجه این است که نوع نگاه فیلمبردار و کارگردان در طول کارهای مشترک کم‌کم به هم نزدیک می‌شود. ایده‌آل‌ترین شکل اجرا این است که زمان فیلمبرداری حداقل مکالمات میان کارگردان و فیلمبردار رد و بدل شود البته این موضوع در سینمای مستند بیشتر دیده می‌شود.

در بخش دیگری از این کارگاه «لقمانی» به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نابازیگر فیلمبردار را وارد چالش می‌کند، گفت: هر فیلمی قاعده خود را دارد. به عنوان مثال، در فیلم «کلید» ساخته ابراهیم فروزش از یک کودک و یک نوزاد به عنوان بازیگر استفاده شده است که با توجه به بچه بودنشان نابازیگرتر از آن‌ها نمی‌توان پیدا کرد، زیرا آن‌ها پلان‌ها را نمی‌فهمند و فیلمبردار به ناچار باید می‌پذیرفت که دقیقا مانند فیلمنامه فیملبرداری کند تا بازیگر متوجه شود.

لقمانی با بیان اینکه باید واقع‌بین باشید و بدانید با چه پروژه‌ای سر و کار دارید و طبق آن خود را هماهنگ کنید، ادامه داد: درست است به عنوان تکنسین ماجرا، چیزهایی را از دست می‌دهیم، ولی باید این منطق را بپذیریم که نتیجه کلی فیلم باید خوب باشد، زیرا اگر فیلمبرداری خوب باشد و فیلم تاثیرگذار نباشد فایده‌ای ندارد. برآیند همه این عملیات باید باعث شود فیلم اوج بگیرد و همه در خدمت فیلم باشند تا آن نتیجه نهایی حاصل شود قطعا اگر با این آگاهی پیش برویم مشکلی پیش نمی‌آید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت فیلمبرداری دیجیتال و آنالوگ در سال‌های اخیر توضیح داد: اگر از ابتدا با فضای مجازی و الکترونیک آشنا بودیم شاید برای ما فرقی نمی‌کرد، اما برای کسی که تجربه فیلمبرداری با سیستم آنالوگ را داشته کمی سخت است. تصور می‌کنم در حال حاضر فضای دیجیتال به جایی نرسیده که بتوانیم بگوییم از تصاویر آنالوگ عبور می‌کند. هنوز تصویر دیجیتال حس و حالی که تصویر آنالوگ سینمایی داشته را نتوانسته پوشش دهد، اما شاید در ۱۰ سال آینده این اتفاق بیفتد.

لقمانی با بیان اینکه نوع کارکرد نیز مهم است، یادآور شد: کار با سیستم آنالوگ همراه خود تمرکز و دقت می‌آورد، زیرا برای آن هزینه می‌شود و مانند سیستم دیجیتال نیست که هر زمان بخواهیم تصاویر ثبت شده را پاک کنیم. این موضوع ناخداگاه روی تمرکز و توجه ما تاثیر می‌گذارد و بعد از اتمام کار با خود می‌گوییم کاش دقت بیشتری کرده بودیم.

وی در پایان بیان داشت: یکی از تفاوت‌هایی که فیلمبرداری دیجیتال ایجاد کرده حضور بازیگرانی از دو نسل مختلف است. بازیگرانی که با سیستم آنالوگ تربیت شده‌اند به دلیل نوع ساخت فیلم و محدودیت برداشت، دیالوگ‌های خود را کاملا حفظ می‌کردند و وقتی می‌بینند برخی بازیگران مقابل آن‌ها دیالوگ‌های خود را حفظ نمی‌کنند اذیت می‌شوند و این سوء تفاهم را ایجاد می‌کند که بازیگران قدیمی بداخلاق هستند.

گفتنی است، در بخشی از این کارگاه «علی لقمانی» علاوه بر ارائه مباحث نظری به صورت عملی، درمحوطه باز موزه سینما به آموزش اصول اولیه فیلمبرداری و آشنایی با دوربین و لنزهای مختلف نیز پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از رضا ژیان و اکبر عبدی تا هادی حجازی‌فر


مراسم تشییع پیکر شمس آقاجانی، یک روایت شنیدنی از رضا ژیان و اکبر عبدی، برگزاری دومین جلسه شورای عالی سینما و مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی هوشنگ جاوید، تدوین پیش‌نویس سند موسیقی، بازگشایی تئاتر «هامون» هادی حجازی‌فر، خشک شدن چشمه هفت‌هزارساله تهران و پیش‌بینی‌هایی درباره سفرهای شهریور و مهر از اخبار بیستم شهریور بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مطبوعات می‌گفتند «کار درست را انجام بده» سیاه‌پوستان را به شورش تحریک می‌کند و این فیلم نباید در آمریکا نمایش داده شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسپایک لی در شب تجلیل از چهره‌های برجسته امسال جشنواره فیلم تورنتو از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خوانده بودند، انتقاد کرد.

به نقل از ورایتی، شب پیش (یکشنبه) جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۳ از چهره‌های برجسته امسال خود تجلیل کرد.

دریافت‌کننده جایزه ایبرت که در تجلیل از یک کارگردان برجسته اهدا می‌شود امسال اسپایک لی بود که به انتقاد از منتقدانی پرداخت که معتقد بودند فیلم «کار درست را انجام بده» ساخته وی هنگام اکران در سال ۱۹۸۹، می‌توانست موجب برانگیختن شورش‌هایی شود.

وی این اظهارات را زمانی به زبان آورد که برای دریافت جایزه ایبرت که به یاد راجر ایبرت منتقد فقید سینما در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اهدا می شود، روی صحنه رفت.

لی در حالی که جایزه خود را از چاز ایبرت، همسر منتقد فقید دریافت می‌کرد، گفت: همسر شما وقتی به حمایت از من برخاست که در مطبوعات می‌گفتند «کار درست را انجام بده» سیاه‌پوستان را به شورش تحریک می‌کند و این فیلم نباید در آمریکا نمایش داده شود.

لی از دیوید دنبی و جو کلین به عنوان ۲ نفر از شاخص‌ترین منتقدان علیه این فیلم یاد کرد که نوشته بودند باید به خدا امیدوار بود که محله شما به شورش کشیده نشود. وی در ادامه عنوان کرد: مبارزه اما همچنان ادامه دارد، چون این یک زمین بازی یکنواخت نیست.

اسپایک لی برنده اسکار تنها نام بزرگ حاضر در این مراسم نبود و کولمن دومینگو، ویکی کریپس، پاتریشیا آرکت، پدرو آلمادوار و شان لوی نیز روز یکشنبه در مراسم اهدای جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو تجلیل شدند.

کولمن دومینگو که برای کارش در درامی درباره زندان با عنوان «بخوان بخوان» جایزه بازیگری را دریافت کرد، گفت: اگر می‌بینید که من نقش یک شرور را بازی می‌کنم یا در نقش یک قهرمان یا رهبر حقوق مدنی ظاهر می‌شوم از نظر من این یک خدمت است. این چیزی است که برای من مهم است و به افرادی که با آنها کار می‌کنم بسیار بها می‌دهم چون می‌خواهم همه کسانی را که با آنها کار می‌کنم دوست داشته باشم.

ویکی کریپس که برای بازی در داستان عاشقانه وسترن «مردگان صدمه نمی‌زنند» جایزه بازیگری را دریافت کرد نیز گفت: هیچوقت نمی‌دانم در مورد جوایز چطور فکر کنم، اما خوشحالم که آن را دریافت می کنم.

پاتریشیا آرکت بازیگر هم برای اولین کارگردانی بلند خود «دختر عجیب» که در تورنتو به نمایش در می‌آید و درامی درباره زن جوانی است که به عنوان دستیار شخصی نویسنده‌ای کار می‌کند، جایزه گرفت. او اعتراف کرد گاهی از تغییر شیوه بازیگری در فیلم‌هایی مانند «پسربچگی» و «عاشقانه واقعی» به عنوان فیلمی کم‌هزینه با برنامه فشرده فیلمبرداری می‌ترسید.

پدرو آلمادوار، برنده جایزه جف اسکال در محتوای رسانه، با فیلم کوتاه جدیدش «راه عجیب زندگی» در تورنتو حضور دارد. این کارگردان مولف اسپانیایی نه تنها به خاطر هنر، بلکه به خاطر تلاشی که می‌کند تا جامعه منصف‌تر باشد، تجلیل شد. آلمادوار بیان کرد زمانی به دنیا آمد که کشورش تحت حکومت ژنرال فرانکو بود، اما بلافاصله پس از مرگ دیکتاتور و شکوفایی دموکراسی وارد دنیای سینما شد.

او گفت: من با فیلم‌هایم ثابت می‌کنم تغییری که در کشور من انجام شده واقعی بوده است.

شان لوی به عنوان تهیه کننده «چیزهای عجیب» و کارگردان «مرد آزاد» و سریال بعدی نتفلیکس با عنوان «همه نوری که نمی‌توانیم ببینیم» با جایزه دستاورد شغلی نورمن جویسون تجلیل شد. لوی تاکید کرد خیلی خوش شانس بوده که برای امرار معاش کار هنری انجام می‌دهد و گفت: این یک امتیاز است که در یک زمینه خلاقانه کار کنید و بتوانید روایت‌هایی بسازید که با انسان‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. چیزی بیش از یک رویا که به حقیقت پیوسته است.

لوکاس زال فیلمبردار فیلم‌های «جنگ سرد» و «آیدا» نامزد اسکار هم جایزه تنوع را دریافت کرد و با اشاره به همکارانی مانند جاناتان گلیزر و پاول پاولیکوفسکی گفت: بسیار مفتخر شدم که با چنین کارگردانان بزرگی کار کردم. من از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم و دریافتم هرگز راه مستقیم و آسانی وجود ندارد و حتی زیباترین چیزها می‌تواند از یک اشتباه بیرون بیاید.

از دیگر برگزیدگان این مراسم کارولینا مارکوویچ بود که با دومین فیلمش «تلفن» در جشنواره حضور دارد و جایزه استعدادهای نوظهور را دریافت کرد.

در عین حال شب جوایز و تجلیل از چهره‌های هنری بزرگترین برنامه برای گردآوری کمک مالی سالانه جشنواره است و سال پیش در این مراسم ۱.۳ میلیون دلار جمع آوری شد.

این جشنواره در سال‌های پیش از جسیکا چستین، راجر دیکینز، برندان فریزر، آنتونی هاپکینز، خواکین فینیکس، تایکا وایتیتی، میشل یو و کلوئه ژائو تجلیل کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امروز کنار هم بودن ما کشورهایی باهویت و فرهنگی باشکوه، پیام رسای ِنظم نوین جهانی را به تمام دنیا مخابره می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری به‌عنوان نماینده ایران در چین، پیشنهاد شکل‌گیری اتحادیه کودک و نوجوان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های را مطرح کرد.

به گزارش سینماپرس، حامد علامتی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که این روزها به دعوت فدراسیون جوانان و سفارت جمهوری خلق چین، به‌عنوان نماینده ایران در رویداد بین‌المللی جوانان کشورهای عضو سازمان شانگ‌های چین حضور یافته است، در سومین روز از حضور خود در این رویداد به سخنرانی پرداخت و با استقبال خوب نمایندگان کشورهای حاضر مواجه شد.

او در سخنان خود گفت: امروز کنار هم بودن ما، کشورهایی باهویت و فرهنگی باشکوه، پیام رسای ِنظم نوین جهانی را به تمام دنیا مخابره می‌کند. خوداتکایی کشورهای عضو سازمان شانگ‌های و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های منطقه‌ای، فصل نوینی را می‌تواند پیش روی جوانان کشورهایمان و از آن مهم‌تر فضای امید آفرینانه‌تری را در سطح جهانی برای تمام آزادی‌خواهان فراهم سازد. ما تقویت همکاری کشورهای عضو شانگ‌های و احیای جاده ابریشم را فرصتی برای تعمیق دوستی‌ها و ایجاد حرکت‌های پایدار در حوزه رشد جوانان می‌دانیم.

مدیرعامل کانون همچنین افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی که رهبری ملت بزرگ ایران در مقابله با امپریالیسم را بر عهده دارند، سیاست قطعی نظام اسلامی را مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در جهان می‌دانند. نظام سلطه با استعمار فکری جهانیان به دنبال افول انسانیت در بعد معنویت، عقلانیت و به‌تبع آن جلوگیری از پیشروی جوامع است و موانع متعددی را برای ممانعت از پیشرفت و عدالت جهانی فراهم کرده و ما را از شناخت دقیق قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود منصرف ساخته است.

علامتی ادامه داد: جدی‌ترین ابزار آن نیز رسانه است که در دنیای امروز بشر، راهبری ذهن مخاطبین جهان را به دست گرفته است و ارزش‌های والای انسانی را بسیار زیرکانه مهندسی کرده است. حال راه برون‌رفت از این مسئله چه می‌تواند باشد!؟

معاون وزیر آموزش‌وپرورش همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد فرصت تربیت معنویت پایه خردگرا و تمرکز به خردگرایی به‌جای لذت‌گرایی و تفکر عمیق نسبت به سیاست‌ورزی‌های نظام سلطه و استعمار فکری مردم مظلوم جهان را، می‌توان از طریق فعالیت‌های محوری در عرصه‌های فرهنگی و هویتی، گسترش تعاملات برون‌مرزی و رشد علم و فناوری به‌صورت هم‌افزایی در علوم مختلف به‌ویژه علوم‌انسانی به‌عنوان سازنده اصلی تمدن‌ها و آینده جوامع، به دست آورد تا رهاورد این گردهمایی‌ها باشد. تحقق این امور در حوزه جوانان صورت نخواهد گرفت، مگر با توجه جدی به مقوله تربیت کودک و نوجوان.

او اظهار کرد: در فرهنگ شرقی ما محبت حرف اول را می‌زند و رقابت در آن معنایی ندارد. همین مسئله نیز موجب شده تا کیان خانواده جوامع غربی، دچار چالش باشد، اما اگر ما به فرهنگ و سنت‌های خودمان بازگردیم در فرهنگ شرق اصل بر خانواده است و باید تلاش شود تا جوانان در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های به اصل خانواده و محبت محور بودن در زندگی برگردند. احترام به والدین، معلم و دولت از نکاتی است که می‌بایست در حوزه جوانان بدان تأکید داشت. باید به سمت احترام به یکدیگر رفت و این را میان جوانان شکل داد تا فرهنگ شرقی حاکم و احیا شود تا جوامع بافرهنگ شرقی را در میان کشورها با هدایت به سمت احترام، به نقطه مطلوب برسانیم. بر همین اساس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های برای رسیدن به یک آینده درخشان نیازمند همکاری و هم‌افزایی بیشتر در این زمینه هستند که با شکل‌گیری اتحادیه‌ای مختص به کودک و نوجوان در این سازمان می‌توان شاهد اتفاقات درخشانی در آینده بود و ما تشکیل این اتحادیه را پیشنهاد می‌کنیم.

علامتی در ادامه به توجه ویژه ریاست جمهوری به حوزه پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: فضای رشد و بالندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل‌گرفته است و با عقلانیت، معنویت و استقلال به یک ترکیب بسیار سازنده‌ای رسیده است که امروز شاهد رشد و بالندگی جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف علم، فناوری و شکوفایی اخلاق و معنویت هستیم. این اجلاس به ما و شما کمک خواهد کرد که باتوجه‌به عقاید و فرهنگ کشورهای عضو سازمان شانگ‌های از نزدیک آشنا شویم و به‌جای رقابت با شناخت از ظرفیت‌های یکدیگر، به سمت همکاری و هم‌افزایی حرکت کنیم.

او در پایان سخنان خود نیز بیان کرد: من به نمایندگی از مردم جمهوری اسلامی ایران آینده خوبی را برای مردم جهان به‌ویژه مردم چین آرزو می‌کنم و از زحمات همه مسئولین امر در برگزاری این گردهمایی تشکر و قدردانی به عمل می‌آورم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان نمایشگاه منطقه‌ای «ایثار»


فراخوان دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی «ایثار» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: همانطور که وعده داده بودیم فرایند تدوین و بررسی «سند ملی موسیقی» امروز به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای هنر کشور از پایان تدوین سند ملی موسیقی و ارسال آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، جلسه شورای هنر کشور دوشنبه بیستم شهریور با ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری محمدحسین ایمانی خوشخو و با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور جلسه ادامه بررسی سند ملی موسیقی کشور برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این نشست از تدوین و بررسی سند ملی موسیقی خبر داد و گفت: همانطور که وعده داده بودیم با همکاری صمیمانه اعضای شورای هنر، فرایند تدوین و بررسی سند ملی موسیقی در این شورا امروز به پایان رسید و با انجام ویرایش نهایی برای تصویب و ابلاغ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود. این سند مبتنی بر اندیشه، آرا و فتاوای فقهی امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و بر ارتقای فضای موسیقی انقلاب و پیراستن از آسیب‌های موجود استوار شده است.

اسماعیلی ادامه داد: در کنار دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیرخانه تدوین این سند، چهره‌های هنری شناخته شده، اصناف و هنرمندان موسیقی نیز نقش آفرینی کردند که از زحمات آنها تقدیر می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عملکرد شورای هنر از زمان آغاز مجدد آن در دولت جدید را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در جلسات گذشته شورای هنر سعی بر این بوده که بیشتر بحث‌ها از موضوعات انتزاعی که آفت چنین جلساتی است، به دور باشد و مسائل، موضوع محور و با هدف حل مسئله پیگیری شود. تاکنون همه دستوراتی که در این شورا مصوب شده در کشور به مرحله اجرا رسیده است و نقاطی که نیاز به بازتعریف دارد شناسایی و در حال پیشرفت است.

وی تصریح کرد: به طور کلی سعی شده مصوبات شورای هنر با سایر بخش‌های تصمیم گیری در کشور هماهنگ باشد و خارج از سیاستگذاری‌های کلان کشور نباشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظر اعضای شورای هنر در فراهم کردن زمینه ورود نخبگان و برگزیدگان جشنواره‌ها به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند از نقاط تحول در وضعیت فرهنگی و علمی کشور باشد.

وی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم یک دبیرخانه اجرایی و ستاد عملیاتی هماهنگی اجرا با همکاری نهادهای اصلی کشور و خانه موسیقی زیر نظر شورای هنر تأسیس شود تا مصوبات این شورا توسط آن و با تشکیل ستاد احتمالی مورد پیگیری قرار گیرد.

در جلسه امروز شورای هنر بخش هفتم سند ملی موسیقی با عنوان الزامات اجرایی از سوی اعضای شورا بررسی شد.

در بخشی از این سند آمده است: مسئولیت اجرایی سازی سند ملی موسیقی بر عهده کمیته تخصصی این سند است که پس از این، شورای ملی موسیقی کشور نامیده می‌شود. ریاست این کمیته بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این کمیته شامل معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون صداوسیما، معاون وزیر علوم و آموزش و پرورش، نمایندگان و اساتید حوزه علمیه، مدیران سه نهاد موسیقی کشور شامل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز موسیقی حوزه هنری و دفتر موسیقی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. پنج نماینده از میان اصناف، دانشگاهیان و چهره‌های برجسته حوزه موسیقی به پیشنهاد وزیر فرهنگ از دیگر اعضای این شورا خواهند بود.

حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، محمدرضا جعفری جلوه مشاور رئیس سازمان صداوسیما، محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر، محمدحسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی رجبی دوانی پیشکسوت هنرمند هنرهای تجسمی در این جلسه حضور داشتند و نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین «سند موسیقی» به پایان رسید/ جزئیات تشکیل شورای ملی موسیقی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای هنر کشور از پایان تدوین سند ملی موسیقی و ارسال آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آزمون‌های صدور کارت صلاحیت تدریس استاندارد می‌شود؟


شیوه اجرای آزمون‌های صدور کارت صلاحیت تدریس آموزشگاه‌های آزاد هنری بازنگری و بروزرسانی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخبر: باید تمامی اعضا برای برگزاری منظم جلسات حساسیت ویژه‌ای داشته باشند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دومین جلسه شورای عالی سینما در دولت سیزدهم برگزار شد و پس از پیگیری و بررسی اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات اولین جلسه این شورا، در خصوص طرح ها و مصوباتی در راستای پیشرفت و توسعه سینمای کشور بحث و تصمیم‌گیری انجام شد.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه شورای عالی سینما در دولت سیزدهم، به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، رئیس فرهنگستان هنر و اعضای حقیقی شورای عالی سینما، صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد.

محمد مخبر با تاکید بر ضرورت توجه به ابعاد سیاست گذاری و نرم افزاری در این حوزه، گفت: یکی از وظایف مهم شورای عالی سینما پیش بینی و فراهم نمودن بعد سخت افزاری، تهیه تجهیزات روز دنیا، ساخت شهرک‌های سینمایی و دیجیتالی است اما ضرورت دارد در کنار این اقدامات یک پیوست نرم افزاری و سیاست‌گذاری نیز دیده شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نفوذ و تاثیر بالای محصولات سینمایی و نمایشی برای تبیین مسائل مختلف در کشور در بین آحاد جامعه، افزود: سینما مهمترین ابزار برای اشاعه و صدور تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در داخل و در سطح منطقه و جهان است.

مخبر خاطر نشان کرد: شورای عالی سینما باید به محل تدوین جریان عملیاتی تبیین و ترویج تمدن اسلامی، آرمان های جمهوری اسلامی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تبدیل شود و سینما مهمترین ابزار و مولفه جدی برای حفاظت و اشاعه فرهنگ است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جایگاه و نقش شورای عالی سینما در جهت دهی و ایجاد امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای پیشرفت و توسعه اقتصاد سینمای کشور تاکید کرد: دبیرخانه شورای عالی سینما موظف است افق پنج ساله این شورا را هر چه سریعتر تهیه و تدوین نماید و بخش اعظم فعالیت های این دبیرخانه باید مختص به تدوین سیاست های سینمایی و هنری کشور باشد.

وی افزود: برگزاری، پیگیری مصوبات، تعیین محتوای جلسات شورای عالی سینما در بین سایر شوراها و نهادهای فرهنگی اهمیتی اساسی دارد که باید تمامی اعضا برای برگزاری منظم جلسات حساسیت ویژه ای داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تبریک روز ملی سینما به تمامی سینماگران و هنرمندان این عرصه، از اقدامات شورای عالی سینما در دولت سیزدهم در راستای برنامه ریزی برای ساخت سینماهای جدید، ورود تجهیزات و امکانات سینمایی روز دنیا، حمایت مالی، معیشتی و مسکن سینماگران و توسعه اقتصاد سینما قدردانی و تاکید کرد این رویه باید با کیفیت و کمیت بهتر و بیشتری ادامه یابد.

وی با بیان اینکه باید هماهنگی و همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت فیلم های مختص کودک و نوجوان و تعیین محتوای مناسب با سنین آنان افزایش یابد، اظهار داشت: سینمای کودک هم در بعد رونق اقتصاد سینما و همچنین نقش و نفوذ آثار سینمایی در تربیت کودکان حائز اهمیت اساسی است که باید پیشنهادات ساخت فیلم های سینمایی ویژه دانش آموزان و کودکان در شورای عالی آموزش و پرورش و دولت مطرح و مصوب شود.

مخبر همچنین بر تقویت جریان سینمایی در استان ها و بهره گیری از نخبگان هنری و فرهنگی به ویژه در شهرستان های محروم کشور تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور از شورای عالی سینما خواست تا با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی با دستگاه های ذیربط به ویژه وزارت خارجه زمینه را برای صادرات آثار سینمایی ایران در حوزه کشورهای همسایه و منطقه و همچنین تولید آثار مشترک سینمایی و هنری با کشورهای حوزه تمدن اسلامی و ادبیات مقاومت فراهم نماید.

در این جلسه اقدامات انجام شده و پیگیری مصوبات اولین جلسه شورای عالی سینما از جمله روند تدوین طرح حقوق معنوی مخاطبان سینمای ایران، طرح کمک به تجهیز و روزآمد سازی ۱۰۰ شعبه و نمایندگی دفتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور، حمایت از سینماگران فاقد مسکن با اختصاص ۲۰۰۰ واحد مسکونی و اختصاص اعتبارات لازم برای تولید مشترک فیلم با کشورهای حوزه تمدنی و محور مقاومت ارائه شد.

در ادامه این جلسه نیز چندین مصوبه در راستای توسعه اقتصاد و بازار سینمای کشور از جمله طرح تخصیص بنیاد ملی پویانمایی و تقویت صنعت پویانمایی کشور مطرح و ایجاد ساختار این بنیاد به تصویب رسید.

ورود مواد اولیه تجهیزات و فناوری های تخصصی صنعت سینما که امکان تولید در داخل ندارند، اختصاص اعتبار برای طرح سینما کارت به کارکنان و بازنشستگان دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی و طرح اکران صبحگاهی فیلم های سینمایی برای دانش آموزان از جمله طرح هایی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

از دیگر مصوبات این جلسه می توان به امکان برگزاری جشنواره ای منطقه ای فیلم خزر، احداث شهرک سینمایی دیجیتال بر مبنای استودیو های دیجیتال تولید فیلم و زمینه سازی برای برخورداری طرح های مهم سینمایی از منابع و تسهیلات ارزان قیمت بانکی و طرح حمایت از سینماگران استان ها اشاره کرد.

همچنین درخصوص اصلاح نحوه اخذ مالیات از هنرمندان پیشنهاداتی مطرح و مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح پیشنهادی در این زمینه را تهیه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع