X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

شهید ابراهیم هادی را فرازمینی نشان ندادیم

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقل کردند زمانی که کانال کمیل در جنگ تحمیلی دفاع مقدس به محل دود و آتش تیراندازی‌ها و خمپاره‌های دشمن تبدیل شده بود، یک نفر بود یک تنه کانال کمیل را سر پا نگه داشت. وقتی سه نفر از رزمندگان در حال عقب‌نشینی به عقب خط مقدم بودند و به دیگر رزمندگان ملحق شدند نقل کردند که ما در این پنج روز زیر جنازه‌ها مخفی شده بودیم؛ ولی یک نفر بود که در این مدت کانال سر پا نگه داشت.

آن‌ها می‌گفتند او یک طرف آر‌پی‌جی می‌زد و یک طرف تیربار شلیک می‌کرد. شهدا را ته کانال می‌چید و آذوقه و آب را بین مجروحان پخش می‌کرد. این رزمنده کسی جزء ابراهیم هادی نبود!

ابراهیم هادی

اسماعیل یوسفی، کارگردان انیمیشن «سلام بر ابراهیم» در پاسخ به این سوال که چه شد شهید ابراهیم هادی را الگویی مناسب برای معرفی به نوجوانان دیدید، گفت: شهید هادی در دوران نوجوانی مانند همه نوجوانان آن دوره اخلاق پهلوانی در ذاتش بود. 

یوسفی ادامه داد: زمانی که شهید ورزش می‌کرد و می‌دید طرف مقابل از قدرت بدنی بالایی برخوردار نیست، به او می‌باخت. یا وقتی می‌خواست با کشتی‌گیری کشتی بگیرد، اما او می‌گفت به پول کشتی نیاز دارد، به او می‌باخت. شهید ابراهیم هادی این خصوصیات را در سنین نوجوانی داشت؛ درحالی که شاید اخلاق پهلوانی در سنین بزرگسالانی یا در کسانی که پیش اساتید اخلاق از نفسشان مراقب می‌کنند دیده شود.

کارگردان انیمیشن «سلام بر ابراهیم» با بیان اینکه مرکز پویانمایی صبا سفارش داد تا شخصیت شهید هادی برای نوجوانان و جوانان به عنوان الگو ترسیم شود، افزود: فصل ۴ این انیمیشن درباره حضور ایشان در دفاع مقدس و یکسال آخر منجر به شهادت ایشان در عملیات‌های فتح‌المبین و والفجر مقدماتی بود. اما نحوه شکل‌گیری شخصیت شهید در دوره طفولیت، کودکی، نوجوانی و اوایل جوانی روایت نشد. الان فصل یک «سلام بر ابراهیم» در مرحله پیش تولید است.

به گفته وی، تولید این انیمیشن در چهار فصل است. فصل اول مربوط به دوران کودکی، نوجوانی، اوایل جوانی تا پیروزی انقلاب اسلامی است. فصل دوم درباره ورود ابراهیم به جبهه غرب است. فصل سوم و چهارم پیرامون اقدامات شهید ابراهیم هادی در عملیات‌های فتح‌المبین و والفجر مقدماتی است، که منجر به شهادت ایشان می‌شود. از آنجایی فصل چهارم ساخته شد و در تلویزیون پخش شد، ما الان در حال تولید فصل‌های اول، دوم و سوم هستیم.

یوسفی در پاسخ به این سوال که مرکز پویانمایی صبا به دنبال این بوده تا ابتدا شخصیت شهید ابراهیم هادی در جنگ دفاع مقدس ترسیم شود و بعد از آشنایی نوجوانان با شهید به دوران کودکی، نوجوانی و جوانی او پرداخته شود، توضیح داد: بله. از طرفی، مردم ابراهیم هادی را با کتاب «سلام بر ابراهیم» و حماسه آفرینی‌اش در کانال کمیل می‌شناسند. هیچ‌کس شناخت کافی از دوران کودکی و نوجوانی او ندارد.

ابراهیم هادی

کارگردان انیمیشن «سلام بر ابراهیم» درباره نحوه اقتباس از کتاب در انیمیشن بیان کرد: ما از کتاب «سلام بر ابراهیم» استفاده کردیم، ولی جدای از کتاب مصاحبه‌های جداگانه با خانواده و دوستان ابراهیم هادی انجام شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که گاهی برای ترسیم شهید در فیلم و سریال‌ها متوسل به اغراق می‌شویم، تا شخصیت شهیدان را اسطوره‌ای و دست نیافتنی جلوه دهیم، تصریح کرد: در فیلم و انیمیشن برای اسطوره‌سازی و قهرمان‌سازی از عنصر تخیل استفاده می‌کنند، تا مخاطب جذب شخصیت داستان شود. اگر ما یک سریال یا انیمیشن سینمایی داشتیم، که در ژانر دفاع مقدس نبود، قطعاً سناریو داستان را براساس تخیل پیش می‌بردیم.

به گفته یوسفی، ولی ما در مضامین دفاع مقدس با سوژه‌ای مواجه هستیم که طرفدار زیادی دارد و خانواده، دوستان و سازمان‌ها فرهنگی مرتبط با شهید حاضرند و با تاریخچه شهید آشنا هستند. ما اگر بخواهیم اشخاصی مانند ابراهیم هادی که در زمان خودمان زندگی می‌کرد روایت کنیم، نمی‌توانیم از تخیل استفاده کنیم تا شخصیت داستان شبیه کار‌های هالیوودی شود. ما باید به منابع و مصاحبه‌های انجام شده پایبند باشیم. 

کارگردان انیمیشن «سلام بر ابراهیم» ادامه داد: به فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس مانند «ایستاده در غبار» و «غریب» نگاه کنید می‌بینید سناریو و درام خاصی وجود ندارد. بیوگرافی یک شخصیت را از صفر تا صد نشان دادند و در حاشیه‌ها روایت‌هایی را اضافه کردند، تا به جذابیت فیلم بیفزاید. 

وی با بیان اینکه براساس سیاست‌های سازمان صداوسیما ما باید شخصیت‌هایی مانند ابراهیم هادی را زمینی نشان دهیم، گفت: نباید شهیدان را فرا زمینی و غیر قابل دسترس نشان دهیم. ابراهیم یک جوانی بود که مثل ما زندگی کرده، ولی به دلیل تفکرات خاصش به شخصیت ماندگار تبدیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *