X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

نمایش‌های سیاه بازی و روحوضی به آنتن رادیو صبا بازگشت

نوید جولایی، تهیه‌کننده برنامه «خانواده مبارک» در رادیو صبا درباره شکل‌گیری ایده برنامه گفت: من همیشه در ذهنم به دنبال زنده نگه داشتن آیین‌ها و سنت‌های قدیمی ایرانی بودم. شاید قالب برنامه نو نباشد، ولی به شبکه پیشنهاد دادم تا نمایش‌ها براساس آیین‌های قدیمی که به نمایش‌های روحوضی یا تخت حوضی و سیاه بازی معروف است، طراحی شود.

جولایی ادامه داد: یک شخصیتی به اسم مبارک را خلق کردیم، تا در قالب آن به موضوعات اجتماعی به زبان طنز بپردازیم. آقا مبارک شخصیتی منتقد است، که به زبان طنز و گاهی شیطنت‌آمیز مسائل را بیان می‌کند. اوستا و مرشد ما هم در نقش دانای کل گاهی سخنان مبارک را نقض و گاهی با او همراهی می‌کنند. 

این تهیه‌کننده درباره انتخاب سوژه‌های برنامه بیان کرد: از قبل موضوعات با مدیر گروه رادیو صبا هماهنگ می‌شود. ما وارد فضای سیاست نمی‌شویم و فقط مسائل اجتماعی و روز را انتخاب می‌کنیم، تا بتوانیم روی آن مانور بدهیم. یعنی موضوعاتی که منجر به شادی و خنده مردم شود و برای آنان دغدغه باشد، انتخاب می‌کنیم. 

وی پاسداشت خانواده ایرانی، فرزندآوری، افزایش جمعیت و تاثیر حضور فرزند در روحیات خانواده‌ها را جزو موضوعات برنامه «خانواده مبارک» دانست و ادامه داد: از آنجایی که فضای موسیقایی برنامه زنده است، حفظ موسیقی سنتی در برنامه تاثیرگذار است.

جولایی در پاسخ به این سوال که چقدر بازیگران از بداهه‌گویی استفاده می‌کنند؟ خاطرنشان کرد: برنامه کاملاً براساس متن پیش می‌رود، ولی گاهی بخاطر شیطنت‌هایی که از مبارک سر می‌زند، باید مرشد از هوش بالایی برخوردار باشد، تا بتواند بداهه صحبت کند. از آنجایی که موسیقی زنده پخش می‌شود، کات در برنامه نداریم. گاهی همین بداهه‌گویی‌ها باعث جذابیت «خانواده مبارک» می‌شود. البته در این سبک برنامه‌سازی‌ها بداهه‌گویی موثر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *