X

بایگانی مهر 11, 1402

دفتر سینمایی

گنجینه‌های نمایش آیینی در تمام دنیا قابلیت ارائه دارد

در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حامد شیخی یکی از کارگردانان راه‌یافته به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی است که از استقبال مردم در کشور‌های مختلف از جمله ارمنستان، آلمان و فرانسه از نمایش‌های آیینی و سنتی یاد کرد. 

این هنرمند با اشاره به این‌که نمایش‌های آیینی و سنتی از پشتوانه فرهنگی غنی برخوردار بوده گفت: نمایش‌های آیینی و سنتی فاکتور مهمی است که از تئوری فاصله گذاری «برتولت برشت» خیلی بارزتر استفاده می‌شود.

حامد شیخی کارگردان نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» ادامه داد:  چنانچه براساس گفته‌های  افرادی همچون «پیتر بروک»  چنانچه  «برتولت برشت» نمایش‌های ایرانی از جمله تعزیه و روحوضی را می‌دید می‌توانست تئوری فاصه گذاری را کامل‌تر نشان دهد. نمایش‌های آیینی و سنتی هویت ماست و باید برای بقای تمام گونه‌های آن از جمله سیاه بازی و تعزیه  تلاش کرده و نگذاشت از بین برود.

وی افزود: ژانر این نمایش با داستان صادق هدایت متفاوت بوده و در زمان همکاری با آقای مسعود کیمیایی ایشان تعریف می‌کردن «زمانی که برای فیلمبرداری فیلم داش آکل به شیراز رفتن،   پیرمرد برنج فروشی را دیدن که در بچگی نوچه کاکا رستم بوده است»، ولی بخاطر ارادت خود به صادق هدایت داستان ایشان را می‌سازند.

نمایش آیینی

شیخی گفت: نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» با بهره گیری از شیوه‌های نمایش‌های سنتی داستان تعریف شده توسط پیرمرد برنج فروش را ارائه می‌کند. در بخشی از نمایش که در مجلس زنانه‌ای که دور هم جمع می‌شوند شخصیتی زن پوش حضور داشته که در دربار شاهان مختلف هم این موارد بوده است که این اثر پایان دوره احمدشاه را نشان می‌دهد. همچنین در آثار نمایش‌های آیینی و سنتی گاهی از ابزار طنز برای ارائه بیان نکات اخلاقی استفاده شده  تا تماشاچی را به هوای لحظات مفرح به فضایی برای پذیرش نکات اخلاقی ببرند. 

نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» به نویسندگی  و کارگردانی حامد شیخی و تهیه‌کنندگی فاطمه عبدالرحیمی است که حامد شیخی، امید رهبر، لاله ذوالفقاری، رضا نیلی، مهرداد حسین زاده، عنایت خادم بشیری، مهدی هنرسازان، علی آقاپور، شکوفه سلحشور، سارا ابراهیمی، ژیلا گنجه، مریم بابایی، فاطمه فرضی، نوشین ادیب، امیر حسین فهادان، متین صفار و شیوا طاهری  بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. این نمایش کاری از گروه هنری تندیس،   قصه واقعی داش آکل را روایت می‌کند. 

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کار آواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیکر فردوس کاویانی به سوی خانه ابدی بدرقه شد+عکس

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فردوس کاویانی با حضور هنرمندان و جمعی از مردم امروز صبح سه شنبه ۱۱ مهر در خانه هنرمندان برگزار شد.

اصغر همت هنرمند و بازیگر اجرای این مراسم را بر عهده داشت و در سخنانی به خاطره‌هایی از بازیگری او در سال‌ها پیش اشاره کرد.

شهرام گیل‌آبادی رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر در ادامه عنوان کرد: همه ما در برابر مهربانی این بزرگ باید زانو بزنیم. این صحنه تنها این جمله را به یاد می‌آورد که بگویی‌ای مرگ از جان رفیقانم چه می‌خواهی. خواهشم این است که در ذهن‌مان مهربانی او را به یاد بسپاریم.

پیکر فردوس کاویانی

وی اضافه کرد: سال ۶۸ که «سفارت خانه» را اجرا می‌کند می‌گوید ما موظفیم مهربانی را ترویج کنیم. من هم این جمله را خواندم و آمدم بگویم ما هنرمندان موظفیم مهربانی‌ها را ترویج کنیم. وجه کارگردانی و بازیگری او هم از همین حیث است که پر از مهر بود.

گیل‌آبادی تصریح کرد: او در مصاحبه‌هایش روی یک نکته دیگر تاکید دارد و آن انتخاب است و می‌گوید ما باید انتخاب‌های درست داشته باشیم تا به شایستگی در کنار مردم باشیم.

فردوس کاویانی

سپس پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران در سخنانی با تسلیت به خانواده او و جامعه زرتشتیان بیان کرد: من وقتی وارد سریال «آژانس دوستی» شدم یک جوان بیست و چند ساله بودم. آن روز‌ها برای من دانشگاه بود و هرچه یاد گرفتم از این دوستان بود و چیزی بیش از مهربانی ندیدم. این روز‌ها در انجمن می‌شنوم که جوان‌تر‌ها دیر سر کار می‌آیند یا نظم ندارند، اما من آن روز‌ها بسیار از بزرگان‌مان یاد گرفتم.

وی تاکید کرد: فردوس کاویانی آخرین بازیگر طنز فاخر ایران است که او را از دست دادیم طنز ایران مدیون اوست.

مراسم تشییع فردوس کاویانی

اصغر همت در ادامه با تأیید سخنان بازغی تصریح کرد: در عرصه‌ای که چیز‌هایی به نام طنز و کمدی به خورد ما دادند که طنز و کمدی نیست بلکه هجو است باید بگوییم او واقعاً از طنازان بی‌نظیر بود.

در بخش دیگر هادی مرزبان پشت تریبون رفت و گفت: فکر نمی‌کردم هیچ‌گاه برای فردوس بیایم و حرف بزنم. وقتی این جمعیت در این روز تعطیل می‌آید یعنی فردوس نازنین بود. گاهی به او می‌گفتم تو در خوب بودن افراط می‌کنی. خوبی او را از بعد مظلومیت هم باید دید که چقدر مظلوم واقع شد.

تشییع پیکر فردوس کاویانی

مرزبان یادآور شد: او شاید فقط در یکی دو کار من نبود و از سال ۶۸ برای همه کارهایم به او زنگ می‌زدم. فردوس تنها بازیگری بود که هرگاه می‌خواست سراغ یک فیلم و سریال برود از من می‌پرسید تو تئاتر نداری و ابتدا تئاتر را به فیلم و سریال ترجیح می‌داد.

وی اضافه کرد: زمانی که حالش خیلی خوب نبود از او برای «تانگوی تخم‌مرغ داغ» دعوت کردم ابتدا نپذیرفت و گفت دیگر نمی‌تواند بازی کند و من خواهش کردم فقط در این نمایش حضور داشته باشد و گفتم تو برکت این کار هستی بیا و فقط باش.

خاکسپاری فردوس کاویانی

در بخش دیگر مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما و تلویزیون یادآور شد: وقتی کسی که دوستش داریم و عاشقش هستیم ما را ترک می‌کند لحظه تلخی است. من البته معتقدم افرادی مثل فردوس کاویانی میرا نیستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های کاویانی عنوان کرد: به جرأت می‌گویم او تنها کسی است که در زندگی دیدم هرگز بد کسی را پیش من نگفت و ضعف کسی را پیش من آشکار نکرد.

پیکر فردوس کاویانی

جعفری جوزانی اضافه کرد: او با بازی و نگاهش و حس ناب و درخشانی که در درونش بود دل‌های خشک را آبیاری می‌کرد.

این کارگردان تصریح کرد: هنرمندان این شانس را دارند که ده‌ها زندگی را زندگی می‌کنند و این تجربه را به دیگران هم انتقال می‌دهند. ما هنرمندان را دوست داریم، چون زندگی‌های خشک را آبیاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: زبان، پدر و مادر، منطقه جغرافیایی همه اتفاق است و در زندگی عاشق کسی می‌شوی که حتی از خون و یا خویشاوند تو نیست و به دلیل خصوصیات او علاقمندش می‌شوید و من فردوس کاویانی را این چنین دوست داشتم.

جعفری جوزانی با اشاره به سخنانی که درباره شرایط این سال‌های فردوس کاویانی گفته شد و اینکه چندان دوست نداشت کسی به دیدنش برود اظهار کرد: فردوس کاویانی دوست نداشت با دیدن شرایطش غمی بر دل کسی سنگینی کند.

وی در ادامه گفت: ما بازیگران را دوست داریم، چون این هنرمندان شخصیت‌های متعددی را به زندگی ما می‌آورند و من احساس می‌کنم هر وقت فردوس را بخواهم کنار من است. این‌ها سیاسیون یا سیاست‌باز نیستند. در دل ملت جای دارند و هرگز نمی‌میرند.

اسماعیل خلج نیز در سخنانی گفت: من در فضای مجازی صفحه‌ای دارم که بیش از چند هزار متن و پست گذاشته‌ام، اما هیچ‌گاه از درگذشت کسی ننوشته‌ام و فردوس کاویانی تنها کسی بود که درباره درگذشتش نوشتم.

وی در حالی که اشک می‌ریخت و به سختی می‌توانست صحبت کند، گفت: بگذارید گریه کنم برای این مرد نازنین که بازی‌های زیبای خود را به جای گذاشت.

در پایان آرمیتا کاویانی دختر این هنرمند در پشت میکروفن قرار گرفت و بیان کرد: بابا پر از عشق و وفا بود، نه معنای کینه را می‌دانست و نه می‌دانست بدخواهی چیست. قلبش برای ایران می‌زد دغدغه‌اش ایران و هموطنانش بود چه در ایران چه خارج از ایران. من بعد از چند دهه هنوز شاهد بازتاب عشق و مهر او به ایران هستم. همه با مهر و محبت و عشق نام پدرم را نگه داشتند.

وی با سپاسگزاری از حمایت‌های مردم و هنرمندان بیان کرد که سپاسگزاری ویژه‌اش از مادرش است که در این سال‌ها ذره‌ای از عشقش به پدرش کم نشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ​​«سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» محصول مستقیم حضور و برنامه‌ریزی «دولت سیزدهم» خواهد بود و هر گونه ضعف و کاستی منجر به ایجاد مقایسه می شود.

محمدرضا مهدوی‌پور/ «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» پس از دو سال سرگردانی و بلاتکلیفی حالا قرار است در روز جمعه ۱۴ مهرماه افتتاح شود و فعالیت خود را رسما آغاز نماید. این در حالی است که بضاعت کم و ضعیف تیم‌اجرایی و مرور وضعیت سردرگم دبیرخانه این رویداد توجه به چند نکته را ضروری می‌سازد:

۱/ «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» محصول مستقیم حضور و برنامه‌ریزی «دولت سیزدهم» خواهد بود و هر گونه ضعف و کاستی در برگزاری آن قطعا منجر به ایجاد یک مقایسه میان رفتار جشنواره در «دوران کرونا» و پیش از آن با وضعیت حال و پیوند زدن آن با رویکرد آرمانی دولت را در پی خواهد داشت. مقایسه‌ای ملموس که می‌تواند به عنوان یک ابزار و شاخص برای بی‌عرضه و ناتوان نشان دادن متولیان فرهنگی در دولت و هجمه به ایشان مورد استفاده قرار گیرد.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۲/ این واقعیتی است که دبیر کنونی «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» پس از دو سال فرصت سوزی و حضور فردی کم بضاعت در این جایگاه قرار گرفته و تنها سه ماه است که عهده‌دار مدیرعاملی «بنیاد سینمایی فارابی» شده است. زمان محدودی که عملا انتظار تغییرات گسترده و بروز تحولات چشمگیر در یک ساختار به شدت عقب افتاده را غیر منصفانه و ناموجه می‌سازد. اما باید توجه داشت که اکنون در سومین سال از حضور «دولت سیزدهم» به سر می‌بریم و از این جهت ذهنیت عمومی دیگر پذیرای چنین معذوریاتی برای درجا زدن یک ساختار مهم فرهنگی و سینمایی در کشور نمی‌باشد؛ بالاخص آنکه توقعات بر روی زمین مانده از «بنیاد سینمایی فارابی» حالا با ذهنیت عمومی از حضور مدیر انقلابی و کاربلدی همچون «مجید زین العابدین» قرین گردیده است.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۳/ عموم افراد دخیل در برگزاری «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در زمره کارمندان «بنیاد سینمایی فارابی» بوده و از تجربه لازم برای برگزاری چنین رویدای برخوردار می‌باشند؛ بالاخص آنکه سابقه سال‌ها برگزاری این رویداد در «اصفهان» به سهولت قابل دستری بوده و پروتکل‌های برگزاری آن به سرعت از قابلیت به روزرسانی برخوردار می‌باشد. در این شرایط وقوع هر گونه خلل در فرایند اجرایی و برگزاری حداقلی و عادی این جشنواره می‌تواند مصداقی بارز از برای فهم نحوه عملکرد همان جریان مرموز ریشه دوانده و به ارث رسیده در «فارابی» باشد؛ جریانی که هیچ گونه تمایل و علاقه‌ای برای رقم زدن یک رویداد پُررونق و بانشاط فرهنگی و ثبت آن در کارنامه سینمایی کودک «دولت سیزدهم» ندارند و برای این بی‌میلی خود بهانه‌سازی می‌نمایند.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۴/ برگزاری ضعیف «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» یک شگرد پیش پا افتاده برای ناکارآمد نشان دادن «دولت سیزدهم» و نگاه متعالی آن به عرصه فرهنگ و توجه ویژه به سینمای کودک و نوجوان است. شگردی که ظاهرا پیاده‌سازی آن با همکاری و هماهنگی برخی نیروهای جایابی شده در مدیریت اجرایی این رویداد سینمایی در حال پیگیری است و مرور وضعیت تابه امروز جشنواره مصداقی روشن از برای این ادعا می‌باشد.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۵/ «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» پس از یک‌سال تاخیر برگزار می‌شود؛ وقفه‌ای که اگر چه از وجاهت بین المللی این جشنواره کاست و به عنوان یک آبرو ریزی در سابقه و عملکرد «وزارت ارشاد دولت سیزدهم» ثبت گردید؛ اما در عین حال فواید مادی و معنوی بسیار خوبی را برای طیف حاضر در دبیرخانه این رویداد به همراه داشت؛ که در این میان دوسال برخوردای از حقوق و مزایای احکام اداری این رویداد و دریافت حق ماموریت و سفرهای متعدد به اصفهان و … را می‌توان به عنوان بخش عریان این بهره‌مندی قلمداد نمود.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۶/ بی‌رغبتی تیم اجرایی «جشنواره سی و پنجم» برای رقم زدن یک رویداد بانشاط و سرزنده سینمایی اگر چه در وضعیت حال حاضر اصفهان و با لمس سردرگمی و عدم حاضر بودن محیط برگزاری فیزیکی جشنواره قابل مشاهده است. اما به روزرسانی پایگاه اطلاع رسانی و سایت یک جشنواره سینمایی را می‌توان به عنوان پیش‌پا افتاده‌ترین اقدام هر دبیرخانه قلمداد نمود. اقدامی حداقلی که متاسفانه به سبب همان بی‌رغبتی نهادینه در تیم اجرایی، هنوز توسط تیم مستقر در روابط عمومی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» صورت نپذیرفته و مراجعان و علاقمندان به سینمای کودک و نوجوان را دو روز مانده به برگزاری این رویداد با «صفحاتی پُراز خالی» مواجه می‌سازد!


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۷/ فراموشی شان و «جایگاه بین المللی» جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از دیگر ضعف‌های «جشنواره سی و پنجم» است. فراموشی غیر قابل جبرانی که موجب تنزل یکباره جشنواره از سطح استراتژیک و فروکاست گرید بین المللی آن شده و خود به تنهایی می‌تواند از شاهکارهای مدیریتی فردی محسوب شود که به عنوان «مدیر امور بین‌الملل» در «جشنواره سی و پنجم» حاضر است و سال‌هاست «معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی» را عهده‌دار می‌باشد. این در حالی است که دعوت از سینماگران مطرح حوزه کودک و نوجوان در منطقه پیرامون ایران و یا عدم پیگیری و دعوت و تسهیل در حضور فیلم‌های کودک تولید شده در کشورهای حوزه مقاومت و … حداقل اقداماتی بود که مدیریت اجرایی جشنواره می‌توانست آن را در کمترین زمان ممکن رقم زند.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۸/ عدم دعوت و ثبت‌نام از خبرنگاران فعال در عرصه سینمای کودک و نوجوان و ارایه تسهیلات برای فعالیت رسانه‌ای خبرگزاری‌های مختلف به عنوان ابتدایی‌ترین اقدامات برای ایجاد رونق و شور یک جشنواره و بجای آن اتخاذ تصمیمات مضحکی همچون نیمه بندی فعالیت رسانه‌ها در محیط جشنواره و با کارکرد تور سه روزه اصفهان گردی برای تعدادی معدود از افراد گلچین شده و ممانعت از حضور آزاد عکاسان و فیلمبرداران و ایجاد محدودیت برای خبرگزاری‌های تخصصی در پوشش حرفه‌ای «جشنواره سی‌ و پنجم» و حتی عدم تدبیر برای نمایش آثار جشنواره در تهران برای منتقدین و رسانه های محروم شده از حضور در جشنواره، اگر چه معلول سپردن مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره به فردی با حداقل سابقه ممکن در اداره روابط عمومی یک جشنواره سینمایی آن هم در کلاس بین المللی است؛ اما در کلیت خود منجر به فروکاست کیفیت برگزاری جشنواره شده و از وجاهت این رویداد سینمایی پرسابقه می‌کاهد.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


۹/ عدم هماهنگی امور ابتدایی و متداولی همچون ارایه برنامه و تبلیغات مناسب برای اکران آثار و در کنار آن تعویق فروش بلیت فیلم‌ها تا ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۱۴ مهر ماه از جمله اتفاقاتی است که از ضعف عملکرد مدیریت اجرایی «جشنواره سی‌ و پنجم» نشات می‌گیرد. ضعفی که با اقدامات مبتذلی همچون عدم دعوت عمومی از منتقدان سینمای کودک و نوجوان و ایجاد خط ارتباطی مستقیم اهالی رسانه با صاحبان آثار و شرکت کنندگان در این رویداد و بجای آن ثبت‌نام از ۳۷۷ نوجوان برای جذب و آموزش خبرنگاری و یا کپی‌برداری‌های ناشیانه‌ای از طرح‌های شکست خورده‌ای همچون «داوران کودک و نوجوان» و ده‌ها اقدام غیر حرفه‌ای دیگر همراه گردیده است؛ اقداماتی بسیار ابتدایی و معمولی که عدم برنامه ریزی صحیح برای اجرایی شدنشان، بیش از هر چیز شائبه نوعی قصد و غرض برای حیثیت زدایی از «دبیر جشنواره سی‌ و پنجم» را به اذهان متبادر می‌سازد.


افول و یا منگی «سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» به سود چه جریانی است؟


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نیاز سنجی نکردیم که مردم چه نوع سینمایی را بیشتر دوست دارند/یک گروه سینمارو داریم و آنها برای ما ملاک هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ما نمی‌دانیم عموم مردم چه نوع سینما، تئاتر و رمان و شعری را دوست دارند؟ چقدر مردم شعر دفاع مقدس دوست دارند؟ چقدر شعر عاشقانه دوست دارند؟ هیچ کاری در حوزه نیازسنجی و در حوزه نظرسنجی نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمود اکرامی‌فر را تقریبا همه می‌شناسند هم به دلیل اینکه کتاب‌های متعددی از او در حوزه شعر معاصر منتشر شده است و هم اینکه شاعر و ادیب شناخته شده‌ای است و به عنوان دبیر و داور بسیاری از کنگره‌های ادبی در سال‌های اخیر فعالیت کرده و شعر و شاعران معاصر را بسیار خوب می‌شناسد. یکی از حوزه‌های شعری که اکرامی فر هم درباره‌اش شعر دارد و هم چندین بار دبیر برگزاری کنگره مرتبطش بوده، شعر دفاع مقدس است. درباره این گونه ادبی و فراز و فرودهایش با این شاعر نام آشنای کشورمان گپ و گفتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم : شما که چند دوره دبیر کنگره شعر دفاع مقدس بودید، تا امروز روند رشد و توسعه شعر دفاع مقدس را چطوری ارزیابی می‌کنید؟

این کنگره‌های شعر دفاع مقدس تا کنگره نوزدهم و بیستم روند روبه رشد داشت، اما بعد از آن که جریان کرونا مطرح شده بود و یک سری اتفاقات بعدی روی داد، وقفه‌ای در جریان این کنگره‌ها ایجاد شد و دو سه سالی برگزار نشد. طبعاً تولید اشعار کم و استقبال هم کم شد. بعد از کرونا هم تلاش زیادی شد که به همان شور و شوق و اشتیاق و تولید دوره‌های قبل برگردیم ولی چون فاصله‌ای افتاده بود من احساسم این است که نه اینکه بدتر شده باشد ولی این فرآیندی که وجود داشت، قدری کند شد و به نظر من آن وقفه اثراتی بر کند شدن این فرایند گذاشت.

جایزه کنگره دفاع مقدس نسبت به ده سال پیش خیلی کم شده است

تسنیم : یعنی شما کنگره شعر دفاع مقدس را یک عامل خیلی مهم در تولید شعرهای دفاع مقدس می دانید؟

به هر حال برای تولید کار، انگیزه، رقابت، مسابقه و جایزه لازم است؛ در کنار آن تعهد و شور و شوق و اشتیاقی که آدم‌ها به مسئله‌ای به نام دفاع مقدس دارند، ولی به هرحال شاعر هم مثل خیلی از افراد دیگر یک ظرفیت سرایش دارد و وقتی مسائل دیگری برای سرایش قرار در اولویت قرار بگیرند و برایشان تبلیغ شود و کنگره گذاشته شود، خود به خود این مسئله یک مقداری کنار می‌رود. ولی به نظر من وجود کنگره‌های شعر دفاع مقدس با جایزه‌های خوب اثر گذار است. البته یک زمان برای کنگره شعر ۱۵ سکه جایزه می‌دادند و به هر حال یا جایزه‌های کنگره در ده سال پیش نسبت به الان خیلی بیشتر بود و الان جایزه‌های کم شدند؛ جایزه نفر اول ۱۵ میلیون تومان یعنی اندازه نصف یک سکه می‌شود. طبعاً این جایزه‌ها تمایل به رقابت را هم کم می‌کند ولی اگر کنگره برگزار شود و جوایز خوبی در نظر گرفته شود و تدابیر بهتری اندیشیده شود، حتماً در حوزه تولید اثرگذارتر خواهد بود و تولید فاخری که تاریخ مصرف کنگره‌ای نداشته باشد بلکه تاریخ مصرف آن برای آیندگان باشد و ۱۰۰ سال یا ۵۰۰ سال یا هزار سال دیگر به این شعر استناد شود، تولید خواهد شد؛ همانطور که ما به شعرهای هزار سال قبل خودمان استناد می‌کنیم آیندگان هم به شعرهای امروز استناد خواهند کرد.

تسنیم : مسئله‌ای که الان وجود دارد، فضای مجازی است. به نظرتان فضای مجازی باعث نشده که سطح کیفی شعرهای دفاع مقدس پایین بیاید؟

کلاً فضای مجازی این شرایط را فراهم می‌آورد که فرستنده پیام بیشتر شود یعنی همه آدم‌هایی که شهروند هستند در یک سطح می‌توانند رسانه باشند ما امروز با پدیده‌ای تحت عنوان شهروند رسانه مواجه هستیم که شهروندان ما خودشان با گوشی همراهشان یک رسانه هستند. خودشان مهندسی پیام می‌کنند؛ یعنی تعیین پیام، تولید پیام، دروازه‌بانی پیام و توزیع پیام. حالا بخش خاصی از این شهروندان یعنی شاعران در نظر بگیرید. آن‌ها به دلیل اینکه ذاتاً تولیدکننده هستند، در نتیجه ذاتاً آفریننده پیام هستند و بیشتر دوست دارند پیام‌های خودشان را که خالق آن هستند ارائه کنند و این باعث شده ما با پدیده‌ای تحت عنوان شاعر رسانه مواجه شویم؛ اکثر شعرا خودشان سایت دارند، در فضاهای مجازی صفحه دارند و کار خودشان را ارائه می‌کنند.

این فرصت فضای مجازی از یک جهت خوب است برای اینکه به تولیدکنندگان پیام می‌افزاید و افراد بیشتری می‌توانند تولید پیام و توزیع پیام کنند. اما چون خیلی از ما سواد رسانه‌ای لازم را نداریم در نتیجه در دروازه‌بانی پیام و اینکه چه پیامی بفرستیم، با مشکل مواجه می‌شویم و در نتیجه شعرهای ضعیف در فضای مجازی زیاد پخش می‌شود و نتیجه این خواهد بود که ما با انبوهی از شعرهای خوب و بد در فضای مجازی مواجه هستیم که شما وقتی یک شعری را می‌خواهید جستجو کنید ده‌ها و صدها از آن نوع شعر می‌آید که جدا کردن خوب از بد و سره از ناسره با مشکل مواجه می‌شود.

تسنیم : پس شما این آسیب فضای مجازی را فقط محدود به شعر دفاع مقدس نمی‌دانید؟

بله این موضوع کلی هست و در پیام‌های عاطفی، شعرهای سیاسی، اجتماعی و عاشقانه هم هست. علت این است که همه شهروندان و به ویژه همه شاعران خودشان یک رسانه هم هستند و شهروند رسانه و شاعر رسانه باعث شده که فرستنده پیام زیاد شود و وقتی فرستندگان پیام زیاد می‌شوند و احتمال اینکه پیام‌های ضعیف هم ارسال شود، زیاد است و ما راجع به هر مسئله‌ای انبوهی از پیام داریم که بخش عمده آن ضعیف هستند و قابل قبول نیستند و بخش اندکی قابل تأمل هستند که آن بخش اندک گاهی در دل این بخش زیاد گم می‌شود.

تسنیم : موضوع مهم دیگری که وجود دارد موضوع نیازسنجی در حوزه شعر است الان نیازسنجی در حوزه شعر دفاع مقدس وجود دارد؟

ما در حوزه نیازسنجی، نظرسنجی کم کار کردیم و نه تنها در حوزه شعر دفاع مقدس که کلاً در حوزه هنری و ادبی نیاز سنجی نداریم. ما الان نیاز سنجی نکردیم که تئاتر با چه تمی مورد قبول واقع می‌شود. نیاز سنجی نکردیم که مردم چه نوع سینمایی را بیشتر دوست دارند؟ یک گروه سینمارو داریم و آنها برای ما ملاک هستند. آن‌ها گیشه ما را پر می‌کنند ذائقه هنری ما هستند و بعد عملاً یک گروه خاص از تئاتر استقبال می‌کنند؛ ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار نفر و تئاتری‌های ما برای همین ۱۰۰ هزار نفر کار می‌سازند. آن‌ها می‌آیند پول می‌دهند و خوششان می‌آید و کار برای آن‌ها می‌سازند. بعد اسمش را کار هنری برای جامعه می‌گذاریم در صورتی که ما نمی‌دانیم عموم مردم چه نوع سینما، تئاتر و رمان و شعری را دوست دارند؟ چقدر مردم شعر دفاع مقدس دوست دارند؟ چقدر شعر عاشقانه دوست دارند؟ هیچ کاری در حوزه نیازسنجی نمی‌شود در حوزه نظرسنجی هم نمی‌شود. در حوزه اثرسنجی هم نمی‌شود یعنی ما نه نیازسنجی داریم نه نظرسنجی داریم نه اثرسنجی داریم. نه می دانیم مردم چه می‌خواهند، نه می‌دانیم مردم راضی هستند یا نیستند. نظرسنجی هم نداریم نمی‌دانیم چقدر تحت تأثیر قرار گرفتند. اثرسنجی هم نداریم و ما به همین حالتی که هست بسنده کردیم. ما می‌گوییم اینها خوششان بیاید کاری می‌کنند که ما خوشمان بیاید. این ما چند نفر هستند؟

قطعاً ما به تعداد سینماروها و به تعداد تئاترروها و تعداد خوانندگان کتاب شعر اضافه نکردیم. در صورتی که حتی کم هم کردیم. تیراژ کتابها پایین آمده است. علتش هم این است که برخی از تولیدات ما نیاز مخاطبان ما نیست، نیاز شاعر است. شاعر هم نمی‌داند که مردم چه چیزی را دوست دارند و چیزی را که خودش دوست دارد تولید می‌کند و انتظار دارد مردم بخرند. درصورتی که اینطوری نیست مردم چیزی می‌خرند که دغدغه خودشان باشد نه دغدغه تولید کننده‌اش.

تسنیم : این اتفاق چطور باید بیافتند؟ خود شاعر باید بین مردم باشد یا مثلاً باید یک کار سیستمی باشد؟

مسئولان فرهنگی یک کشور باید یک سیستم نیازسنجی و نظرسنجی و اثرسنجی داشته باشند که بدانند جامعه به چه چیزی نیاز دارد و این علمی هم باشد. نمونه‌ای بگیرند برای پر کردن پرسشنامه و … یک نمونه که معرف کل جامعه باشد و فقط قشر خاصی نباشد که در یک جلسه بگویند این خوب است و بعد برویم بسازیم. اگر ما یک فرایند نیازسنجی، نظرسنجی و اثرسنجی داشته باشیم که مردم چه می‌خواهند و نظرشان راجع به آنچه تولید کرده‌ایم چیست و چقدر اثر داشته است، می‌توانیم براساس آن برنامه‌ریزی کنیم تا کاری انجام شود. ما نمی‌دانیم مردم واقعاً چه چیزی دوست دارند؟ فقط آنهایی را می‌بینیم که در اطراف ما هستند ما نمی‌دانیم نظر مردم راجع به فیلم ساخته شده و شعر و کتاب چیست و نمی‌دانیم که این اثر مفید بود؟ مضر بود؟ خوب بود؟ بد بود؟ گاهی وقت‌ها یک کتاب را منتشر می‌کنیم؛ خودمان تولید می‌کنیم، با هزینه خودمان می‌خریم و به جاهای دیگر می‌فروشیم و به عنوان هدیه می‌دهیم!

تسنیم : الان می‌توانیم بگوییم شعر دفاع مقدس بازار دارد؟

چرا نداشته باشد؟

باید برای چرایی دفاع مقدس اثر تولید کنیم

تسنیم : بازارش کجاست؟

اگر خوب از وطن و از قهرمان‌های خود دفاع کنیم و آنها را خوب مطرح کنیم قطعاً خریدار دارد. بستگی دارد که شما چه بگویید و برای که بگویید و جامعه هدف شما چه باشد؟ الان جوان‌های ما راجع به دفاع مقدس سوال می‌کنند که چرا هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد؟ ما راجع به چرایی این کم کار کردیم نیاز جامعه امروز ما این است که ما راجع به چرایی دفاع مقدس که حفاظت از آب و خاک و شرف و ناموس و دین و آیین ما بوده حرف بزنیم. مصداقی هم حرف بزنیم. بعد راجع به چگونگی آن حرف بزنیم که دفاع ما چطوری اتفاق افتاد و چقدر شهید دادیم و اینها چه کسانی بودند چه بزرگوارانی بودند. به نظر من اگر ما یک قدری هوشمندانه‌تر و با توجه به جامعه هدف و معطوف به هدف با توجه به نیازها و دغدغه‌های جامعه‌مان حرف بزنیم، در هر زمینه خریدار دارد. چطور شده ما می‌رویم از یک سری داستان و افسانه‌هایی که در شاهنامه یا کتاب‌های دیگر آمده و به گونه‌ای هویت ساز ما هستند و البته بخش عمده آن داستان و افسانه است، اینقدر دوست داریم و می‌خریم؟ بعد مگر می‌شود راجع به واقعیت‌های تاریخی خودمان که در سرنوشتمان اثرگذار بودند، کتاب خوب تولید کنیم و خریدار نداشته باشد؟

الان شاید بهترین کتاب‌هایی که خریدار دارند کتاب‌هایی است که در حوزه روایت‌های دفاع مقدس منتشر شده‌اند، من مدیر نشر جام جم هستم و می‌بینم کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس چاپ کردیم مثل موتورسوار چمران، فروش خوبی داشتند. بستگی به این دارد که شما چه چیزی را برای چه کسی و چگونه روایت کنید و بگویید؟ اگر ما به این سه سؤال عالمانه و اندیشیده و حساب شده، پاسخ بدهیم آن موقع می‌توانیم خوب کار کنیم و بدانیم چه چیزی بگوییم، چطوری بگوییم و به چه کسی بگوییم؟ یا به چه کسی چه چیزی را چطوری بگوییم؟ اگر به این سوال‌ها به ترتیب پاسخ عالمانه بدهیم؛ نه احساسی و عاطفی و سوگیری شده، آن موقع کار خوب پیش می‌رود.

مخاطب خودش را در شعرها نمی‌بیند

تسنیم : کتاب‌هایی که در مورد زندگی شهدای دفاع مقدس هستند به صورت داستانی و خاطره مخاطب خودشان را تقریباً پیدا کردند و خوب فروخته می‌شوند فکر می‌کنم شعر هنوز شعر دفاع مقدس آنطور که باید نتوانسته مخاطب خودش را پیدا کند یا فروش داشته باشد. چه قدر با این نظر موافق هستید؟

شاید مخاطب خودش را در شعرها نمی‌بیند شاید شعرها خیلی دنبال زیبایی و تخیل و اغراق و … هستند. مخاطب در داستان‌ها و روایت‌ها می‌تواند همزاد پنداری با قهرمان کند ولی در شعر نمی‌تواند. زمانی شعرا منظومه‌هایی برای شهدای شاخص دفاع مقدس می‌سرودند و آن موقع خوب خریدار داشت. در کتاب داستانی یک داستان یا دو داستان مشخص آمده ولی در شعر هر بیت یک حرف می‌زند. شاید این پراکندگی که در شعر هست مخاطب را نمی‌گیرد. به نظرم سؤال شما احتیاج به پژوهش دارد. باید از مردم پرسید چرا شعر نمی‌خوانید و رمان می‌خوانید؟ چرا داستان‌ها و خاطرات در حوزه دفاع مقدس را دوست دارید و چرا شعر دفاع مقدس نمی‌خوانید؟ شاید به ما خواهند گفت، خودم را بهتر اینجا می‌بینم و یا می‌توانم همزادپنداری بیشتری کنیم یا این شیوه داستانی و روایتی که هست را بیشتر می‌پسندم. چون انسان‌ها ذاتاً داستان را دوست دارند و برای همین هست بخش عمده‌ای از آموزه‌های ما در قرآن هم داستانی آمده و داستان‌های متعددی در قرآن آمده تا خداوند رحمان حرف اساسی خودش را بزند.

تسنیم : به نظرتان نمی‌آید اگر شعر دفاع مقدس ارتباط منسجم‌تری با موسیقی داشته باشد و موسیقی ما هم پای شعر رشد کند، مخاطب شعر دفاع مقدس بیشتر می‌شود؟

یک تولیدکننده پیام هرچقدر بتواند مخاطب بیشتری را درگیر کند، اثرگذاری بیشتری دارد و مخاطب را قانع‌تر می‌کند. اگر شما بتوانید اندیشه عقل احساس عاطفه مخاطب را بیشتر درگیر کنید قطعاً اثرگذاری بیشتری دارد. اگر شعر با ملودی و موسیقی همراه و خوب ساخته و پرداخته شود، البته همخوانی تم محتوا با تم موسیقی مهم است، مخاطب بیشتری دارد. اگر همه اینها خوب کنار همدیگر چیده شوند و یک بسته بندی زیبایی داشته باشند قطعاً شنیداری‌تر و اثرگذارتر خواهند بود. موسیقی به هرحال چه بخواهیم چه نخواهیم بخشی از زندگی ما هست وقتی صدای قلب ما موسیقی و ریتم دارد و وقتی ریتم‌هایش به هم می‌ریزد می گوییم دچار آریتمی شده و وقتی صدای پاهایمان ریتم دارد، نبضمان ریتم دارد، پس ریتم در زندگی ما نقش آفرینی بالایی دارد حالا به نظر من اگر شعر و موسیقی درست با هم تلفیق شوند به مراتب میزان اثرگذاری آن بیشتر از شعر خالی است. البته به نوع مخاطبش هم بستگی دارد بعضی از مخاطبان دوست دارند در خلوت خودشان فقط بخوانند و فکر کنند. ولی معمولاً مخاطب عام همراه با موسیقی دوست دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رایزنان فرهنگی» ما باید به آنچه انتخاب کرده‌اند و مسئولیتی که پذیرفته‌اند ایمان کاملی داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک دیپلمات فرهنگی گفت: مردم ما اگر بدانند که ما در عرصه استقلال و خودکفایی، بین کشورهای منطقه، چه شرایط خوبی داریم، قطعاً تصورات متفاوتی خواهند داشت.

به گزارش سینماپرس، عباس خامه‌یار، رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه ما امروز دچار تحولات بنیادینی در جهان و به خصوص در منطقه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و البته فرهنگی هستیم، گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با اثرگذاری خود بر جبهه مقاوت قدرتی است که حرفی برای زدن دارد و تمام قدرت‌های بزرگ حرف و اثری در جهان دارند که نادیده گرفتن آن‌ها تبعات خود را دارد.

وی ادامه داد: امروز ما به عنوان یک نظام ایدئولوژیک مطرح هستیم و در تحولات فکری در جهان اسلام، جهان عرب و منطقه اثرگذاریم و بر این اساس نیازمند کسانی هستیم که پرچمدار اصول فکری و فرهنگی هستند تا بنشینند و یک هم اندیشی و وفاق فکری را بر اساس اتفاقات گذشته، حال و آینده ترسیم کنند.

خامه‌یار تغییراتی که طی دهه‌ها در منطقه و جهان رخ داده است را غیرقابل انکار بیان کرد و گفت: امروز به دنیای جدیدی وارد شده‌ایم که فضای قبلی را درهم شکسته است. امروز فضای مجازی را داریم که بسیار حقیقی‌تر از هر حقیقتی است و در سال‌هایی که گذشت تحولاتی در کشورهای عربی را داشتیم که منشاء آن همین فضای مجازی است.

وی در ادامه سخنانش، توصیه کرد: باید مختصات فکری نسل جدید را که بسیار دورتر و متفاوت‌تر از نسل ما است، دریابیم و بر اساس آن چاره جویی کنیم و چنین مواردی موضوعی نیست که صرفا شامل حال ما باشد و در تمام جهان مطرح است. مثلا بحث تهاجم فرهنگی حتی در کشوری، چون فرانسه هم مطرح است که حساسیت‌های بسیاری نسبت به زبان و دخالت فرهنگی سایر کشورها در قلمرو خود دارند. قوانینی که امروز در کشوری مانند فرانسه برای سن دسترسی به فضای مجازی و داده‌هایی خاص وضع شده قابل تامل است؛ یا در کشوری مانند کره جنوبی قانون‌مندی برای استفاده از رسانه‌های جمعی و اینترنت برای فرزندان و سنینی خاص به شدت و حساسیت دنبال می‌شود.

نقش مردم در دستیابی به اقتدار فرهنگی هر کشور

این دیپلمات فرهنگی همچنین، ابراز کرد: ما در عرصه بین‌الملل توانایی بالقوه بزرگ بودن را به دلیل و پشتوانگی فرهنگ و تمدن غنی خود داریم و تنها نیاز است که آن را با چاشنی رفتار و کردار درست خود به کار بگیریم.

وی درباره نقش مردم در دستیابی به اقتدار فرهنگی هر کشور گفت: گاهی استفاده از مردم ابزاری است؛ استفاده‌ای که همه حکومت‌ها از آن با عناوینی، چون امت، ملت، مردم، خلق و … بهره می‌گیرند که جنسی از تبلیغ خود سیستم و شعاری است، اما شکل دیگر زمانی است که مردم را دخیل در امور می‌بینیم. اگر مردم کشورمان را در امور مشارکت دهیم و به آنان آگاهی دهیم که جایگاه ما در منطقه چیست و اثرگذاری سیاسی و فکری ایران در پازل اثرگذاری کشورهای منطقه چگونه است، قطعا شرایط تفاوت خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: نسل امروز تاریخ نخوانده و نمی‌خواند پس باید به آنان آگاهی داد. وقتی مردم به جایگاه خویش واقف شوند هم بازیگران خوبی خواهند بود و هم در کنار نظام قرار خواهند گرفت.

رایزن پیشین فرهنگی ایران در لبنان با تاکید بر این موضوع که هیچ کشوری در جهان عرب و منطقه که تاریخ تمدنی هم دارند به اندازه ایران مستقل نیست، اظهار کرد: به دلیل حضورم در منطقه به این موضوع واقفم و مثال‌های متعددی را دیده‌ام. مردم ما اگر بدانند که ما که هستیم و چگونه هستیم قطعا تصورات متفاوتی خواهند داشت، اما متاسفانه امروز رسانه‌های جمعی و فضای مجازی وارادتی، تصورات غلطی را در اذهان تثبیت کرده است.

خامه‌یار در پاسخ به این پرسش که عملکرد رایزنان فرهنگی ایران در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور باید چگونه باشد؟ بیان کرد: رایزنان فرهنگی ما باید به آنچه انتخاب کرده‌اند و مسئولیتی که پذیرفته‌اند ایمان کاملی داشته باشند؛ نمی‌شود من در محیطی که آدم‌هایشان را نادان و عقب مانده بدانم، تعامل از جنس همتایی داشته باشم. پس باید شرایط را بپذیرم و چنین نگاهی وظیفه اخلاقی و انسانی است و پس از این پذیرش، عشق، همراهی، همفکری و همکاری متولد می‌شود و این شکل از همکاری است که اثرگذار است.

وی ادامه داد: یک رایزن فرهنگی باید بداند که همواره زیر ذره‌بین است و هرکار او به حساب کشور و نظام و فرهنگ و مردمش گذاشته می‌شود و کوچکترین کنش و رفتار مثبت و منفی یک رایزن به همه مردم یک کشور تعمیم داده می‌شود. پس یک رایزن باید خودش را به عنوان یک دعوت کننده نشان دهد که با عمل به کاری نیکو دعوت می‌کند و نه با زبان؛ پس کردار و منش و روش و عمل یک رایزن فرهنگی بهتر از بیانش، معرف او است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: کسی شما را دوست دارد که او را دوست داشته باشید و این راز آفرینش و خلقت است. بزرگان ما هم روی این مسئله تاکید کرده‌اند. نمی‌شود با کسی که دوست ندارید کار کنید و به نتیجه برسید. رعایت این موارد می‌تواند به رایزنی که می‌خواهد پیام رسان راستین و واقعی تمدن و تاریخ و فرهنگ خود باشد مجال موفقیت دهد.

رایزن پیشین فرهنگی ایران در لبنان با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که قرار است به زودی در تهران برگزار شود، بیان کرد: سالیان سال و حدود دو دهه نشست‌های منطقه‌ای را نداشته‌ایم که از خلال آن به یک هم اندیشی و هم فکری کلان برسیم؛ نشست‌های کلانی هم که بوده در بحث اداری بوده و جنبه بازبینی و بازاندیشی فکری نداشته است و آخرین بار سال‌ها پیش در لبنان برگزار شده بود. حال و پس از گذشت سالیان در چهارچوب همسایگان این نشست را داریم که بسیار حیاتی است و هر قطعه این پازل (کشورهای منطقه) فضای دیپلماسی منطقه را ترسیم می‌کند.

خامه‌یار همچنین، ابراز کرد: ما باید به این رفتارها و قوانین دقت کنیم و نباید تحت لوای سیاست زدگی‌ای که همواره گریبان ما را گرفته است به موضوعات نگاه کنیم. نقش اصلی در چنین تحولاتی را نهادهای فکری برون مرزی برعهده دارند و اجلاس‌هایی، چون آنچه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیش رو دارد یکی از مهمترین بسترها برای بررسی چنین موضوعاتی است.

شایان ذکر است، نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه به میزبانی و همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه سال جاری در حسینیه الزهرا (س) این سازمان در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن مناسب‌ترین بستر فرهنگی برای آموزش کودکان و نوجوانان ما است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهین جواهریان فیلمساز و مدرس سینمای انیمیشن و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: همواره از پیشنهاد انتخاب و داوری در جشنواره فیلم کوتاه تهران استقبال و در این رویداد معمولاً شرکت می‌کنم؛ زیرا فضایی است تا دوستانی را ببینم که دلتنگ‌شان هستم.

به گزارش سینماپرس، مهین جواهریان تهیه‌کننده، کارگردان و مدرس حوزه سینما و تصویرگری که مسئولیت انتخاب و داوری آثارپویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره انتخاب‌ها در این بخش گفت: حساسیتم به انتخاب و داوری بسیار است و هربار که آثار را داوری می‌کنم از خود می‌پرسم آیا در داوری عدالت را برقرار کردم یا خیر؟ اما مجدداً دلم برای داوری تنگ می‌شود و این کار را قبول می‌کنم. هنگامی که به داوری آثار می‌پردازم آسیب‌شناسی بسیاری بر روی موضوعات مختلف انجام می‌دهم و برای مثال به امکان‌های فیلم‌سازی در شهرهای متعدد می‌پردازم.

وی با اشاره به علاقه‌اش به جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: دلیلی که هرساله در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت می‌کنم دیدن همکاران و دوستانم هست که دلتنگ‌شان می‌شوم و همین امر سبب می‌شود تا از امر انتخاب و داوری چنین رویداد مهمی هم استقبال کنم.

وی در ادامه بیان کرد: خاطرم هست سال‌های گذشته آثار ارسالی به جشنواره فیلم کوتاه تهران، زمان کمتری داشت اما درحال حاضر آثار کوتاه تا ۳۰ دقیقه تعریف می‌شود، اگر بخواهم صرفا درباره بخش پویانمایی بگویم نظرم این است که می‌توان حداکثر زمان این آثار را تا ۱۵ دقیقه هم لحاظ کرد، زیرا ۳۰ دقیقه در پویانمایی می‌تواند یک فیلم نیمه بلند باشد؛ اگرچه در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیشتر آثار ارسال شده در بخش پویانمایی حدود ۸ دقیقه بودند.

جواهریان درباره ایده‌ فیلم‌های کوتاه پویانمایی جشنواره و رعایت اصول تصویرگری در آن‌ها گفت: تعداد زیادی از آثار از شهرهای مختلف کشور بودند، از این جهت بسیاری از شرکت کنندگان امکانات کافی نداشتند و البته قابل تحسین است که با همت، امکانات کم و بدون آموزش در جشنواره شرکت کردند؛ دوست داشتم اگر بشود امتیازی برای شرکت‌کنندگان شهرستان‌ها در دوره‌های بعدی هم بگذاریم.

وی درباره دیدگاه خود نسبت به جایگاه پویانمایی در سینمای ایران گفت: انیمیشن ما تقریباً تا حوالی دوران کرونا اهمیت و رشد بسیاری پیدا کرده بود و واقعا در جشنواره پویانمایی‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بخش انیمیشن جشنواره فیلم کوتاه تهران، کیفیت فیلم‌های ایرانی عالی بود و مخاطب حتی حاضر نبود یک لحظه از فیلم را از دست بدهد؛ اما متاسفانه انیمیشن و تمام هنرها به اقتصاد وابسته هستند. یعنی هرگاه اقتصاد افت پیدا کند هنر همان وضعیت را می‌یابد و هرگاه اقتصاد شکوفا شود هنر هم جلوه بیشتری می‌یابد، در نتیجه چون شرایط اقتصادی کشور مناسب نبود، انیمیشن آسیب زیادی دید. ساخت انیمیشن برخلاف ظاهر دلنشینی که دارد، یک کار سخت زمان بر و طاقت فرسا است.

جواهریان درباره عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: به نظرم عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران خوب بوده است؛ اما هیچ ارگانی به تنهایی نمی‌تواند کاری را پیش ببرد و بقیه نهادها نیز باید همراه باشند. بسیاری نمی‌دانند اصلا انیمیشن چیست و در این شرایط چطور می‌توانیم به کودک و نوجوانی که آینده سازی می‌کنند، فرهنگ را آموزش دهیم؟ در حالی که انیمیشن مناسب‌ترین بستر فرهنگی برای آموزش کودکان و نوجوانان ما است. شاید باورتان نشود اما جالب است بدانید یکی از واحدهای درسی فرانسه درباره فیلم‌های ایرانی است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذر پندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۱۴ عنوان اثر تجربی در «جشنواره فیلم کوتاه تهران» قطعی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی هیات انتخاب و داوری و همچنین عناوین فیلم‌های راه یافته به بخش تجربی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، مسعود مددی، رامتین شهبازی و بنیامین هفت‌لنگ مسئولیت انتخاب و داوری فیلم‌های کوتاه تجربی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را بر عهده دارند.

همچنین اسامی فیلم‌های کوتاه تجربی برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

عناوین فیلم‌های کوتاه تجربی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به ترتیب حروف الفبا و به شرح زیر اعلام شد:

«اولریکا» به کارگردانی حسن وحدانی از تبریز

«آخرین برف» به کارگردانی شایان نقیبی از تهران

«آدمی» به کارگردانی احسان میرزائی از قزوین

«پا د بوره» به کارگردانی محمد کچویی از اصفهان

«تغییرپذیر» به کارگردانی محمدرضا بابادی از اهواز

«جازری» به کارگردانی کیان زمانی از تهران

«حجم تراکم» به کارگردانی رضا دانش‌پژوه از یاسوج

«عبور» به کارگردانی حمیدرضا نوروزی از اصفهان

«لطفا خمیازه نکشید» به کارگردانی مازیار کاظمی و محمدرضا کاظمی از تربت حیدریه

«متفورمین» به کارگردانی فرنام مرادی‌نژاد از خمینی‌شهر

«من» به کارگردانی امیرحسین ریاحی و فربد فرزانه از اصفهان متولد «یوکای» به کارگردانی سهراب کریمی و سعید رمضانیان از تهران

همچنین سه فیلم کوتاه تجربی زیر از سه جشنواره منطقه‌ای «ایساتیس»، «خلیج‌فارس» و «دنا» به طور مستقیم به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردند که به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

«گوشزد» به کارگردانی مهدی کشتکار از قم (تندیس بهترین فیلم تجربی شصت و پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد-ایساتیس)

«مکعب قرمز» به کارگردانی فرهان بهپور از مشگین شهر (تندیس بهترین فیلم تجربی شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس)

«هبوب» به کارگردانی شیوا بافهم از شیراز (تندیس بهترین فیلم تجربی شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا)

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ تشییع پیکر «فردوس کاویانی»


سینماپرس: مراسم تشییع مرحوم فردوس کاویانی با حضور جمعی از اهالی سینما و علاقمندان وی در خانه هنرمندان برگزار شد و برای تدفین به آرامستان قصر فیروزه تهران، آرامگاه زرتشتیان تهران منتقل گردید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازغی: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم/ای کاش بیشتر قدر بزرگترهای این هنر را بدانیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر «فردوس کاویانی» بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران از خانه هنرمندان ایران تشییع و برای تدفین به آرامستان قصر فیروزه تهران، آرامگاه زرتشتیان تهران منتقل شد.

به گزارش سینماپرس، صبح سه شنبه یازدهم مهرماه جمعی از هنرمندان و دوستداران فردوس کاویانی در محوطه خانه هنرمندان ایران گردهم آمدند تا این بازیگر قدیمی را بدرقه خانه ابدی خود کنند.

اصغر همت که اجرای مراسم را برعهده داشت فردوس کاویانی را مظهر پندر نیک، کردار نیک و گفتار نیک نامید و گفت: آن عکسی‌که پنج نفر بازیگر اصلی آژانس دوستی در آن هستند و فکر میکنم بعداز آن پنج تن اصلی، پنج تن ثانویه است، الان دیگر سه نفر آنها در میان ما نیستند.

شهرام گیل آبادی، رییس انجمن کارگردانان خانه تئاتر به عنوان یکی از سخنران های مراسم گفت: اگر ما هنرمندان زمان‌شناس نباشیم، نمی‌توانیم کنار مردم قرار بگیریم و فردوس کاویانی چنین ویژگی را داشت.

عکس‌های مراسم تشییع فردوس کاویانی

پژمان بازغی، رییس انجمن بازیگران خانه سینما با تسلیت به اهالی تئاتر و سینما و نیز زرتشتیان و مردم کرمان و با اشاره به اینکه به احترام آنها لباس سفید پوشیده است، گفت: من نظم و انضباط را به عنوان یک جوان در سریال آژانس دوستی یاد گرفتم در حالی که همیشه در انجمن از بی‌نظمی بازیگران جوان زیاد صحبت می‌شود.

او افزود: ما آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم و ای کاش بیشتر قدر بزرگترهای این هنر را بدانیم.

در ادامه هادی مرزبان در سخنانی بیان کرد: هیچ گاه تصور نمی‌کردم برای فردوس کاویانی اینجا بیایم و حضور شما در روز تعطیل نشان از جایگاه این بازیگر دارد. گاهی به او می‌گفتم تو در خوبی افراط می‌کنی و این خوبی ممکن است به حماقت بزند به همین دلیل معتقدم این وجه از شخصیت او مظلوم واقع شد. فردوس کاویانی دیگر رفت ‌ولی قدر همدیگر را بدانیم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: فردوس تنها بازیگری بود که وقتی می‌خواست قراردادی را برای کاری تصویری ببندد به من زنگ می‌زد و می‌گفت تو تئاتر نداری؟ در حالی که بقیه وقتی کاری را شروع می‌کردم می‌گفتند تئاترهایت را بگذار برای وقتی که ما بیکار بودیم. او در این اواخر دوست نداشت کسی‌او را ببیند و همیشه از طریق همسرش با او صحبت میکردم اما یک ماه قبل همسرش گفت می‌خواهد با تو صحبت کند. البته من چندان متوجه نشدم چه می‌گفت ولی مدام به او گفتم که صحنه منتظر توست.

در بخشی دیگر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی مجلس نیز گفت: به ایران این مرز پرگهر درود می‌فرستم و نیز درود می‌فرستم به هنرمندان ایران و روان‌شاد استاد فردوس کاویانی که یک ایرانی زرتشتی بود، اما هم نداشت. (اشاره به توییت اهانت‌آمیز یکی از مجریان صدا و سیما به زرتشتی بودن فردوس کاویانی)

وی ادامه داد: او عاشق فرهنگ ایرانی بود که در ماه مهر متولد شد و در همین ماه هم از بین ما رفت. او در ماهی از دنیا رفت که ما جشن ملی مهرگان را داریم و معتقدم ارمغانی‌که برای ما داشت، شادی ‌و نور بود. ما اعتقاد داریم او در سرای نور جا دارد و همینجا بین ماست. او برگزیده زرتشتی ما بود که جایزه‌های زیادی گرفت و بزرگترین جایزه او قلب ما بود.

سپس مسعود جعفری جوزانی با حضور در جایگاه گفت: کسانی که دوست داریم، همیشه مانا هستند و انگار هر زمان بخواهی حضور دارند. ‌ او تنها کسی بود که هرگز ضعف ‌و بدی کسی را نزد من نگفت. او بیخودی به این دنیا نیامده بود بلکه آمده بود تا این دنیا را برای ما قابل تحمل کند. او هنرمند، به معنای واقعی بود که باتلاق‌های گندیده را که به ظاهر دنبال عرفان بودند خشک می‌کرد.

او گفت: یکسری آدم در این دنیا هستند که خویشاوند نیستند ولی آنها را بسیار دوست داریم. من فکر می‌کنم دلیلی که او دوست نداشت کسی را ببیند برای این بود که غمی به دل کسی ننشیند. او هرگز نمرده و هنرمندانی چون او هرگز نمی‌میرند.

اسماعیل خلج هم در بخشی دیگر با درود فرستادن بر فردوس کاویانی گفت: من اینستاگرامی دارم که حدود ۴۵۰۰ پست دارد ‌و هیچ پستی درباره مرگ نداشتم جز این آخری که برای فردوس نوشتم «بگذارید گریه کنم برای این مرد نازنین …»

در پایان آرمیتا کاویانی دختر این هنرمند گفت: نامش فردوس بود. در مهر به دنیا آمد و روز قبل از جشن مهرگان به فردوس رفت. بابا فقط پر از مهر و عشق و دوستی بود. اصلا معنی نفرت ‌ودروغ و دشمنی را نمی‌دانست. او عاشق ایران بود، دغدغه‌اش ایران و هموطنانش بود چه داخل کشور و چه ایرانی‌هایی که بیرون از ایران هستند. ‌ من سالهاست ایران را همراه بابا دیدم؛ مخصوصا در این دو روز که همه با عشق نام پدرم را نگه داشتند.

او همچنین از مادرش و عشقی که همواره به پدرش داشت قدردانی کرد.

در آخر این مراسم پیکر فردوس کاویانی به سمت آرامگاه زرتشتیان تهران بدرقه شد تا مراسم خاکسپاری در آنجا انجام شود.

همایون اسعدیان، قاسم زارع، قطب‌الدین صادقی، مهدی میامی، اکبر رحمتی، اسماعیل خلج، رضا بابک، فرزانه کابلی، عزت‌الله رمضانی‌فر، منوچهر شاهسواری، حبیب دهقان‌نسب، حسن فتحی، مهدی شفیعی (مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی)، کورش سلیمانی، اتابک نادری، میکاییل شهرستانی، قاسم زارع از جمله حاضران در این مراسم بودند.

فردوس کاویانی کوثرخیری، از زرتشتیان ایران و متولد چهارم مهر ۱۳۲۰ دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شد. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در نمایش‌های تئاتر آغاز کرد. کاویانی بازیگر فیلم‌های مشهور شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و نیز سریال‌های محبوب دههٔ ۱۳۷۰ مانند همسران و آژانس دوستی بود و آخرین اثر هنری‌اش را با نقش‌آفرینی در نمایشی در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در تولیدات مضمون محور «سینمای کودک» برای کودک و نوجوان ایرانی حرف نو و ایده جذاب نیاز است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام مجید زین‌العابدین دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در آستانه آغاز این رویداد، منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خدا
سینما هنر متعالی و جامعی است که علاوه بر وجوه هنری، تکنیکی و حرفه‌ای، از علوم انسانی و علوم تربیتی نیز الهام گرفته است.
سینما امروز مظهر دیپلماسی عمومی و زبان مشترک بین ملت‌ها و هنر تبادل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را در ذات و ماهیت خود دارد.
سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران زمین برای نیل در مسیر پیشرفت باشد.
شعار جشنواره امسال هم با همین رسالت و نگرش، تنقیح و تهذیب یافت؛ بچه‌ها کمال‌طلب، حقیقت‌جو و آرمان‌خواه هستند و میلِ صعود به قلّه‌ها را دارند. پرواز به آسمان آرزوها و صعود به دست نیافتنی‌ها، رویای بچه‌هاست. حرکت به سمت قلّه، افکار و شخصیت بچه‌ها را به سوی کمال رشد می‌دهد.
اینک پس از چهار سال فترت از برگزاری این رویداد به شکل حضوری، چراغ جشنواره فروغ دوباره گرفته و خانه جشنواره بار دیگر سرشار از شور و شوق و هیاهوی کودکان و نوجوانان است که از یک سو اندیشه و خلاقیت هنری سینماگران کودک و نوجوان را به رخ می‌کشد و از دیگر سو نشاط و ذوق دنیای کودکی را در سرزمین سینما متجلی می‌کند.
قطار فیلم‌های جشنواره در سی و پنجمین ایستگاه برای بیست و سومین مرتبه به اصفهان، شهر زندگی رسیده است. شهری که نمادی از عقبه تمدنی و فرهنگی ما ا یرانیان است و همه به داشتن اصفهان در قلب ایران عزیز افتخار می‌کنیم؛ اصفهان شهر فرهنگ و هنر، دیار صنعت و علم و بلاد ایمان و اخلاق است.
معتقدم باید نسل آینده این سرزمین با اتکای به اصالت دینی و فرهنگی تربیت شوند و ریشه‌های هویتی خود را بشناسند، به همین علت در تولیدات مضمون محور سینمای کودک، برای کودک و نوجوان ایرانی حرف نو و ایده جذاب نیاز است.
سینمای کودک و نوجوان با معصومیت کودکانه و لطافت نوجوانانه قرین و هم‌نشین است. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، محل تعاطی افکار اهالی این سینما نیز هست. واقعیت این که سینمای کودک و نوجوان با وجود همه گام‌های خوبی که در چهار دهه برای رشد و بلوغ خود برداشته، هم‌چنان نیازمند برنامه‌ریزی، راهبری و حمایت برای احیای تولید و اکران است. افول تولید و اکران در دوره کرونا، توقف‌ها و تکانه‌هایی را در آثار این حوزه ایجاد کرد. باید دست در دست هم دهیم تا سینمای کودک و نوجوان از نو روی پا بایستد.

جشنواره سی و پنجم فرصت جدید برای توجه به آثار و تولیدات سینمای کودک و نوجوان است. همه سینماگران، اهالی فرهنگ و هنر و خانواده اصلی سینما میزبان اصلی این رویداد هستند. خداوند مهربان را شاکر هستم که توانستیم با همراهی و همدلی همکارانم در تهران و اصفهان، مدیران و مسؤولان ذیربط، چراغ جشنواره را بیافروزیم. تلاش همکارانم در دبیرخانه، ایجاد بهترین شرایط شایسته نام جشنواره و شأن سینمای کودک و نوجوان است. اینک فصل از نو ایستادن است.
مجید زین‌العابدین
دبیر جشنواره

مشاهده خبر از سایت منبع