X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

گنجینه‌های نمایش آیینی در تمام دنیا قابلیت ارائه دارد

در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حامد شیخی یکی از کارگردانان راه‌یافته به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی است که از استقبال مردم در کشور‌های مختلف از جمله ارمنستان، آلمان و فرانسه از نمایش‌های آیینی و سنتی یاد کرد. 

این هنرمند با اشاره به این‌که نمایش‌های آیینی و سنتی از پشتوانه فرهنگی غنی برخوردار بوده گفت: نمایش‌های آیینی و سنتی فاکتور مهمی است که از تئوری فاصله گذاری «برتولت برشت» خیلی بارزتر استفاده می‌شود.

حامد شیخی کارگردان نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» ادامه داد:  چنانچه براساس گفته‌های  افرادی همچون «پیتر بروک»  چنانچه  «برتولت برشت» نمایش‌های ایرانی از جمله تعزیه و روحوضی را می‌دید می‌توانست تئوری فاصه گذاری را کامل‌تر نشان دهد. نمایش‌های آیینی و سنتی هویت ماست و باید برای بقای تمام گونه‌های آن از جمله سیاه بازی و تعزیه  تلاش کرده و نگذاشت از بین برود.

وی افزود: ژانر این نمایش با داستان صادق هدایت متفاوت بوده و در زمان همکاری با آقای مسعود کیمیایی ایشان تعریف می‌کردن «زمانی که برای فیلمبرداری فیلم داش آکل به شیراز رفتن،   پیرمرد برنج فروشی را دیدن که در بچگی نوچه کاکا رستم بوده است»، ولی بخاطر ارادت خود به صادق هدایت داستان ایشان را می‌سازند.

نمایش آیینی

شیخی گفت: نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» با بهره گیری از شیوه‌های نمایش‌های سنتی داستان تعریف شده توسط پیرمرد برنج فروش را ارائه می‌کند. در بخشی از نمایش که در مجلس زنانه‌ای که دور هم جمع می‌شوند شخصیتی زن پوش حضور داشته که در دربار شاهان مختلف هم این موارد بوده است که این اثر پایان دوره احمدشاه را نشان می‌دهد. همچنین در آثار نمایش‌های آیینی و سنتی گاهی از ابزار طنز برای ارائه بیان نکات اخلاقی استفاده شده  تا تماشاچی را به هوای لحظات مفرح به فضایی برای پذیرش نکات اخلاقی ببرند. 

نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» به نویسندگی  و کارگردانی حامد شیخی و تهیه‌کنندگی فاطمه عبدالرحیمی است که حامد شیخی، امید رهبر، لاله ذوالفقاری، رضا نیلی، مهرداد حسین زاده، عنایت خادم بشیری، مهدی هنرسازان، علی آقاپور، شکوفه سلحشور، سارا ابراهیمی، ژیلا گنجه، مریم بابایی، فاطمه فرضی، نوشین ادیب، امیر حسین فهادان، متین صفار و شیوا طاهری  بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. این نمایش کاری از گروه هنری تندیس،   قصه واقعی داش آکل را روایت می‌کند. 

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کار آواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *