X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

اسکندری: سیاست گذاران فرهنگی مردم را به سمت عاری شدن از تفکر سوق داده اند/ فیلم های سینمایی بسیار سخیف و بی هویت شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستاره اسکندری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: سیاست گذاران فرهنگی مردم را به سمت عاری شدن از تفکر سوق داده اند، این اتفاق از زمانی رخ داد که سیاست گذاران تصمیم گرفتند بازار و اقتصاد را بر اندیشه مسلط کنند که در کار خود موفق شدند و از عرصه فرهنگ جز ویران سرایی جا نگذاشتند.

بازیگر فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطالعه و کتاب خوانی باید جزئی از زندگی افراد به ویژه هنرمندان باشد. تأثیرگذاری مطالعه بر روی رفتار و گفتار و اندیشه افراد قطعاً بسیار زیاد است اما متأسفانه امروزه ما با فضایی روبرو هستیم که فضای مجازی تأثیرش بر آحاد افراد جامعه و هنرمندان بسیار بیشتر از مطالعه کتاب های عمیق شده و این باعث تأسف است.

وی ادامه داد: هنرمندان هم متأسفانه این روزها به شدت درگیر فضای مجازی شده اند و سعی دارند با حضور پررنگ در فضای مجازی خود را متخصص در همه امور نشان دهند اما این دسته افراد باید بدانند که نمی توانند تصویری خاص و جدید از خود به مردم القا کنند چرا که مردم بسیار هوشمند هستند و قطعاً هنرمندانی که به صورت ظاهری خود را در همه زمینه ها اندیشمند نشان می دهند را با هنرمندانی که به صورت واقعی اهل کتاب و اندیشه و مطالعه هستند تشخیص می دهند.

اسکندری با بیان اینکه همانطور که اشاره کردم سیاست گذاران فرهنگی از زمانی که به صورت ضرب الاجل تصمیم گرفتند سینما و تئاتر، هنرمندان و مردم را عاری از تفکر کنند ما شاهد اتفاقات دردآور زیادی بودیم اظهار داشت: متأسفانه این سیاست گذاران باعث شدند تا فرهنگ کشور به بازی گرفته شود. در حالی که در همه جای دنیا سیاست گذاران سعی می کنند باعث رشد و تقویت فرهنگ شوند در کشور ما روز به روز سطح فرهنگ بیشتر تنزل می کند.

بازیگر فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» تصریح کرد:  برنامه های رسانه ملی باعث شرمساری و فیلم های سینمایی نیز بسیار سخیف و بی هویت شده اند؛ در تئاتر و سینما ما با آثاری مواجه هستیم که بسیار سخیف و کم مایه هستند. این اتفاق در کشوری که سبقه طولانی در ادبیات و فرهنگ دارد مایه شرمساری است. بنده تأکید می کنم تا زمانی که مبنای همه چیز در کشور ما مبتنی بر اقتصاد مطلق باشد وضعیت به همین صورت خواهد بود.

وی در همین راستا افزود: تلویزیون ما سرشار از تبلیغ کالاهای مصرفی شده و مردم را به سمت مصرف گرایی و زندگی تجملاتی سوق می دهد، ما مرتب شاهد تولید مسابقه ها و برنامه های بی کیفیت، تقلیدی و بی ربط همراه با ارزش گذاری های غلط در رسانه ملی هستیم. سینمای ما محل ورود پول های کثیف شده و پول کثیف با خود اندیشه کثیف به همراه دارد. ما باید بدانیم اوضاع بسیار خطرناک تر از چیزی است که ما راجع به آن حرف می زنیم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: من شخصاً به اهالی رسانه نقد دارم؛ کارشناسان و منتقدان ما کجا هستند؟ جامعه شناسان ما کجا هستند؟ چرا ما این خطر جدی را احساس نمی کنیم؟ چرا در رسانه ها به این مسائل توجه نمی کنند؟ چرا مسأله فرهنگ و ارتقای سطح کیفی آثار فرهنگی و هنری در کشور ما دغدغه هیچ کس نیست؟ چرا برای بالاتر رفتن سرانه مطالعه مردم کاری صورت نمی گیرد؟

اسکندری در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: همانطور که بارها تأکید کردم مطالعه می تواند تأثیر بسزایی بر زندگی همه مردم بگذارد، مطالعه می تواند یک جامعه را از پلشتی ها نجات دهد اما این سیاست گذاران فرهنگی ما هستند که باعث شده اند امروز به اینجا برسیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *