X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حوزه فرهنگ و هنر در دولت از انزوا خارج شده است/«سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بودجه باز است و در حوزه فرهنگ و هنر کشور تحول مهم رخ داده و از انزوا خارج شده است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه ۱۵ مهر در آیین افتتاحیه خستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه اظهار کرد: رویکرد دولت و اهتمام رئیس جمهوری به ارتقای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور و ارادت و نگاه من هم نسبت به این مساله روشن است. هیچ مساله‌ای در دولت مطرح نشده که رئیس جمهوری به نفع سازمان رای نداده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اعتقاد جدی داریم دیپلماسی فرهنگی از ابزارهای اصلی و کارسازترین ابزار کار ما در خارج از کشور است و به همین دلیل باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مبتنی بر نگاه حاکم بر کشور این تغییر را ایجاد کنیم و نگاه دولت دقیقا همسو با نگاه رهبر عزیزمان بوده است. امروز بهترین و طلایی‌ترین زمان ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور است. باید نگاه‌های سالم تکریم و ارتقا داده شود.

وی با بیان اینکه در دولت اقدام‌های بسیار موثری در حوزه فرهنگ و هنر در این دو سال انجام شده است، اضافه کرد: بعد از دو سال شعار نمی‌دهیم، کارنامه ارائه می‌دهیم. همه زیرساخت‌های لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور را فراهم آوردیم. مساله بودجه دغدغه مهمی بود. نمودار این موضوع در سازمان به حالت صعودی و افزایشی برگشته و البته هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است.

اسماعیلی همچنین گفت: در بند ه تبصره ۹، دولت شرکت‌ها و بانک‌ها را موظف کرده یک درصد بودجه خود را به حوزه فرهنگی در حوزه بین الملل برای فعالیت‌های نرم افزاری اختصاص دهند که از هفته گذشته واریزی‌ها به حساب اعلامی آغاز شده و برای این که دچار قبض و بسط‌های بودجه نشود به حساب صندوق هنر واریز شده تا از آنجا هزینه شود، البته عجله‌ای برای این هزینه کرد وجود ندارد و قرار است در جای خود هزینه شود. در نتیجه دست ما در حوزه بودجه‌ای باز می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: این اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و هنر کشور به عنوان تحول مهم رخ داده و حوزه فرهنگ و هنر در دولت از انزوا خارج شده است. به کسانی که کار نرم افزاری در خارج از کشور انجام می‌دهند صد درصد معافیت مالیاتی می‌دهیم. مجموعه‌های دولتی و خصوصی که به زبان‌های خارجی تولید محتوا کنند شامل این معافیت می‌شوند، سازندگان فرهنگسرا، مجتمع‌ها و مجموعه‌های فرهنگی از صد درصد معافیت مالیاتی بهره مند می‌شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی ما باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و نباید منتظر باشند که ماهیانه پولی از سازمان برسد، گفت: لازم است رایزنان کار کنند و مجموعه‌های مختلف را به کار بگیرید. کار رایزنان فرهنگی از یک کار اداری به کار جهادی تغییر یافته و این در تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم آمده است.

وی گفت: اگر تمام مسایل مادی را هم حل کنیم اگر انگیزه و توان مدیریت به کار نیاید بخشی از کارها روی زمین باقی خواهد ماند. باید با تمام وجود و هم افزایی تلاش کنیم. فضا باید با این تغییر موضوع و جایگاه عوض شود. نقطه برجسته سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی و توجه به کشورهای اسلامی بوده است؛ بنابراین وضعیت فرهنگی ما به ویژه در کشورهای خارجی و تغییر آن به عدد و رقم باید واضح باشد.

اسماعیلی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است. ما نیاز داریم این معنا را مدام تکرار کنیم. امروز با گذشت نزدیک به ۳۰ سال، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، الگو و جایگزین دیگری ندارد. نظام تصمیم گرفته و نگاه رهبری بر این بوده که این مجموعه ممتاز فرهنگی تشکیل شود و حوزه مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی را در خارج از کشور تمشیت، مدیریت، اداره و تدوین کند و با نهادهای دیگری در حوزه بین المللی، سیاست خارجی، اقتصادی و دیگر نهادهای موجود همکاری روشنی را داشته باشد.

وی گفت: با گذشت نزدیک به ۳۰ سال از فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمبودها و نواقصی وجود دارد و مشکلاتی در سازمان بوده و در حوزه‌های هماهنگی کارها، مشکلاتی وجود داشته و بعضا کارهای تکراری و کم اثر انجام شده است. بین همه روسای جمهوری، در این ۳۰ سال اخیر هیچ فردی به اندازه آقای رییس جمهوری امروز دغدغه فعالیت در خارج از کشور را نداشته است.

اسماعیلی در خصوص محورهای سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی است. به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت شهدا و ایثارگران امروز در نقطه والای سیاسی قرار گرفته ایم. مهمترین و موثرترین قدرت در اختیار جمهوری اسلامی قدرت فرهنگی است و حرف‌های ما در حوزه فرهنگی در تمام دنیا اعم از خانواده و خانواده محوری شنیده می‌شود. هیج فرد معتقد به اصالت‌های بشری نیست که در موضوع خانواده با ما هم راستا نشود. با این کلیدواژه‌ها می‌توانیم همگرایی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم. این سیاست قطعی ما است. در موضوع گفت و گوی ادیان سالهاست تلاش می‌شود و با پیگیری‌های رییس جمهوری اتفاق‌های مهمی رخ خواهد داد. تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و باید در این زمینه تلاش کنیم.

گفتنی است که نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت‌های منطقه ای، ظرفیت‌های استانی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *