ادای احترام علیرضا قربانی به آتیلا پسیانی در کنسرت یزد
علیرضا قربانی شامگاه ۱۴ مهر ضمن ادای احترام به زندهیاد آتیلا پسیانی، اجرای خود در شهر یزد را به این هنرمند فقید تقدیم کرد.
علیرضا قربانی شامگاه ۱۴ مهر ضمن ادای احترام به زندهیاد آتیلا پسیانی، اجرای خود در شهر یزد را به این هنرمند فقید تقدیم کرد.
تازه ترین کنسرت علیرضا طلیسچی خواننده موسیقی پاپ شامگاه روز جمعه چهاردهم مهر ماه در حالی برگزارشد که وی در کنار هواداران سالروز تولدش را جشن گرفت.
سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بودجه باز است و در حوزه فرهنگ و هنر کشور تحول مهم رخ داده و از انزوا خارج شده است.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه ۱۵ مهر در آیین افتتاحیه خستین اجلاس منطقهای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه اظهار کرد: رویکرد دولت و اهتمام رئیس جمهوری به ارتقای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور و ارادت و نگاه من هم نسبت به این مساله روشن است. هیچ مسالهای در دولت مطرح نشده که رئیس جمهوری به نفع سازمان رای نداده باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اعتقاد جدی داریم دیپلماسی فرهنگی از ابزارهای اصلی و کارسازترین ابزار کار ما در خارج از کشور است و به همین دلیل باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مبتنی بر نگاه حاکم بر کشور این تغییر را ایجاد کنیم و نگاه دولت دقیقا همسو با نگاه رهبر عزیزمان بوده است. امروز بهترین و طلاییترین زمان ارتقای فعالیتهای فرهنگی در خارج از کشور است. باید نگاههای سالم تکریم و ارتقا داده شود.
وی با بیان اینکه در دولت اقدامهای بسیار موثری در حوزه فرهنگ و هنر در این دو سال انجام شده است، اضافه کرد: بعد از دو سال شعار نمیدهیم، کارنامه ارائه میدهیم. همه زیرساختهای لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور را فراهم آوردیم. مساله بودجه دغدغه مهمی بود. نمودار این موضوع در سازمان به حالت صعودی و افزایشی برگشته و البته هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است.
اسماعیلی همچنین گفت: در بند ه تبصره ۹، دولت شرکتها و بانکها را موظف کرده یک درصد بودجه خود را به حوزه فرهنگی در حوزه بین الملل برای فعالیتهای نرم افزاری اختصاص دهند که از هفته گذشته واریزیها به حساب اعلامی آغاز شده و برای این که دچار قبض و بسطهای بودجه نشود به حساب صندوق هنر واریز شده تا از آنجا هزینه شود، البته عجلهای برای این هزینه کرد وجود ندارد و قرار است در جای خود هزینه شود. در نتیجه دست ما در حوزه بودجهای باز میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: این اتفاق مهم در حوزه فرهنگ و هنر کشور به عنوان تحول مهم رخ داده و حوزه فرهنگ و هنر در دولت از انزوا خارج شده است. به کسانی که کار نرم افزاری در خارج از کشور انجام میدهند صد درصد معافیت مالیاتی میدهیم. مجموعههای دولتی و خصوصی که به زبانهای خارجی تولید محتوا کنند شامل این معافیت میشوند، سازندگان فرهنگسرا، مجتمعها و مجموعههای فرهنگی از صد درصد معافیت مالیاتی بهره مند میشود.
وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی ما باید از تمام ظرفیتها استفاده کنند و نباید منتظر باشند که ماهیانه پولی از سازمان برسد، گفت: لازم است رایزنان کار کنند و مجموعههای مختلف را به کار بگیرید. کار رایزنان فرهنگی از یک کار اداری به کار جهادی تغییر یافته و این در تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم آمده است.
وی گفت: اگر تمام مسایل مادی را هم حل کنیم اگر انگیزه و توان مدیریت به کار نیاید بخشی از کارها روی زمین باقی خواهد ماند. باید با تمام وجود و هم افزایی تلاش کنیم. فضا باید با این تغییر موضوع و جایگاه عوض شود. نقطه برجسته سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی و توجه به کشورهای اسلامی بوده است؛ بنابراین وضعیت فرهنگی ما به ویژه در کشورهای خارجی و تغییر آن به عدد و رقم باید واضح باشد.
اسماعیلی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرارگاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است. ما نیاز داریم این معنا را مدام تکرار کنیم. امروز با گذشت نزدیک به ۳۰ سال، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، الگو و جایگزین دیگری ندارد. نظام تصمیم گرفته و نگاه رهبری بر این بوده که این مجموعه ممتاز فرهنگی تشکیل شود و حوزه مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی را در خارج از کشور تمشیت، مدیریت، اداره و تدوین کند و با نهادهای دیگری در حوزه بین المللی، سیاست خارجی، اقتصادی و دیگر نهادهای موجود همکاری روشنی را داشته باشد.
وی گفت: با گذشت نزدیک به ۳۰ سال از فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمبودها و نواقصی وجود دارد و مشکلاتی در سازمان بوده و در حوزههای هماهنگی کارها، مشکلاتی وجود داشته و بعضا کارهای تکراری و کم اثر انجام شده است. بین همه روسای جمهوری، در این ۳۰ سال اخیر هیچ فردی به اندازه آقای رییس جمهوری امروز دغدغه فعالیت در خارج از کشور را نداشته است.
اسماعیلی در خصوص محورهای سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی است. به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت شهدا و ایثارگران امروز در نقطه والای سیاسی قرار گرفته ایم. مهمترین و موثرترین قدرت در اختیار جمهوری اسلامی قدرت فرهنگی است و حرفهای ما در حوزه فرهنگی در تمام دنیا اعم از خانواده و خانواده محوری شنیده میشود. هیج فرد معتقد به اصالتهای بشری نیست که در موضوع خانواده با ما هم راستا نشود. با این کلیدواژهها میتوانیم همگرایی ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم. این سیاست قطعی ما است. در موضوع گفت و گوی ادیان سالهاست تلاش میشود و با پیگیریهای رییس جمهوری اتفاقهای مهمی رخ خواهد داد. تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و باید در این زمینه تلاش کنیم.
گفتنی است که نخستین اجلاس منطقهای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصتهای منطقه ای، ظرفیتهای استانی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار میشود.
روایتهایی از آتیلا پسیانی، اکران «شهر زیبا»ی فرهادی در آمریکا، اظهارات وزیر ارشاد درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور، تمدید کنسرت ارکستر سمفونیک تهران و یک کشف تازه در تپه سیلک کاشان از اخبار فرهنگی هنری ۱۵ مهرماه بود.
سینماپرس: پوستر فیلم کوتاه «صوراحیل» به کارگردانی اسماعیل عظیمی، از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با حضور در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «صوراحیل»، به کارگردانی اسماعیل عظیمی و تهیه کنندگی علیاصغر سلطانینژاد که در ژانر ملودرام اجتماعی تهیه و تولید شده است، همزمان با اولین حضور جشنوارهای خود در چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، از پوستر خود رونمایی کرد.
حمیدرضا پگاه و مهدیه نساج بازیگران اصلی و محمد سلمان سرانجام، بازیگر خردسال، «صوراحیل» هستند که در این فیلم کوتاه نقش آفرینی کردهاند.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «صوراحیل» که براساس اقتباسی از داستان کوتاهی نوشته مهدی شریفی، آمده است: «صوراسرافیل؛ تا حالا این اسم شنیدی!؟ اسم یه فرشته است، اسم شیپورشم صورِ.»
مسعود محمدیان، پوستر فیلم کوتاه «صوراحیل» را طراحی کرده است.
عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از:
تهیه کننده: علیاصغر سلطانینژاد، کارگردان: اسماعیل عظیمی، مجری طرح: خانواده عقیق، نویسنده: اسماعیل عظیمی و علی آهنگری، مدیر فیلمبرداری: رامین راستجو، طراح صحنه و لباس: مهران بستانی، مدیر صدابرداری: میثم معتمدی، طراح گریم: شهابالدین رضوی، تدوین: سیدجواد موسوی، اصلاح رنگونور: سامان مجد وفائی، طراحی و ترکیب صدا: رضا حیدری، موسیقی: آرش بادپا، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: ابوالفضل احمدی، دستیاران کارگردان: فاطمه سادات جوادی و محمد مهدی قاسمی، بازیگردان کودک: احمد شریفیفرد، منشی صحنه: پریسا تاجالدینی، دستیار اول فیلمبردار: محمدجواد پورمیرزا، دستیاران فیلمبردار: جواد افرایی و مهدی صفری، اپراتور دوربین: محمدرضا قادری نسب، دستیار صدا: نادر تاج آبادی، دستیار صحنه: ایلا تهرانی، دستیار لباس: الهه نجفی، اجرای گریم: سحر صالحی و امیرحسین مرادی، عکاس: نسیم روحانی، مستند پشت صحنه: حسین مهلوجیان، پوستر: مسعود محمدیان، مدیر تولید: فاضل حائری یزدی، جانشین تولید: مرتضی غمخوار، دستیاران تولید: حیدر حائری یزدی و حمید صفرزاده، تدارکات: محمد جعفری، پشتیبانی فنی: دفتر تجهیزات لنزیران، تهیه شده در: انجمن سینمای جوانان ایران و مشاور رسانهای: محمد کفیلی.
نمایشگاه انفرادی تجربیات دیداری در قالب نقاشی ایرانی با عنوان «واکاوی» در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران افتتاح میشود.
سینماپرس: سهیل کریمی از ساخت مستندی درباره حوادث اقتصادی اوایل دهه ۷۰ و تجربه متخصصینی که باعث باز شدن گرههای معیشتی آن دوران شد خبر داد.
به گزارش سینماپرس، سهیل کریمی، مستندساز در گفتوگو با توانا با اشاره به ساخت جدیدترین مستند خود به نام «گره ۷۴» گفت: پیش تولید این مستند از ماه های آغازین سال جاری شروع شد و همین روزها ساخت آن کلید می خورد. این مستند حالت “داکیو دراما” دارد و به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم میپردازد.
“داکیو دراما” سبکی در ساخت فیلم مستند است که در آن مستندات به صورت روایی و نمایشی اجرا می شودو وقایع گذشته را بازسازی می کند.
وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که داشتم، گرفتاریهای اقتصادی خاصی در سالهای آغازین دهه ۷۰ گریبانگیر مردم بوده که به واسطه گروهی از متخصصین حوزه اقتصادی، آن گره در آن مقطع باز شد؛ گرهای که منجر به برخی شورشهای اجتماعی در جامعه شده بود.
این مستندساز تصریح کرد: من در این مقطع به عنوان کارگردان، راوی این موضوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستم و به سراغ افرادی میروم که این گرفتاریها را دارند و در کنار آن به شکل موازی هم، به موضوع شورشهای اجتماعی آن مقطع از تاریخ انقلاب میپردازم. همچنین به آن گرهای که به واسطه تیمی در آن مقطع باز شد، میپردازیم و به دولتمردان، اقتصاددانان و کسانی که خود را به نوعی متخصص میدانند تجربههای پیشین را ارائه میدهیم تا گره کوری بر روی گره مردم نزنند و مردم را در گرفتاریهای بیشتری غوطهور نکنند.
کریمی خاطرنشان کرد: سازمان اوج سرمایهگذار این مستند است.
سهیل کریمی از مستندسازان مطرح ایرانی است که دهها اثر مستند توسط او ساخته شده و سفرهای متعددی برای تولید مستندهای خود به کشورهای مختلف داشته است.
وی که موسس کانون مستندسازان جهادی و پیشترها مدیر واحد مستند موسسه فرهنگی شهید آوینی بوده است، مستندهایی همچون شکست همینه، حاج والی، در جستوجوی آسمان، کاک جلال، همیشه جاری همچون کارون، کیمیاگر نقش، تا صبح ظهور، ابر مرد شیدایی، خدا در مدیترانه، زخم پیوار، ردپای آذرخش، خواب آشفته، شعبده شیطان و کربلای افغانستان را در کارنامه خود دارد. او در کنار مستندسازی به برگزاری دورههای آموزشی روزنامهنگاری، مستندسازی، تدوین، تئوری سینما و خبرنگاری میپردازد. کریمی دارای تالیفاتی با رویکرد رمان، داستان کوتاه و فیلمنامه بلند و کوتاه نیز است.
مجموعه کنسرتهای فصل پاییز ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم مهر در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر همزمان با برگزاری مسابقات آسیایی هانگژو کنسرتی را در تالار اپرای این شهر رهبری کرد.
سینماپرس: عبدالله علیخانی گفت: مدیران شعار می دهند چون میزهای شان را دوست دارند و می خواهند با شعارهای قشنگ میزهای شان را نگه دارند.
عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: مدیران شعار می دهند چون میزهای شان را دوست دارند و می خواهند با شعارهای قشنگ میزهای شان را نگه دارند اما افسوس که به وضعیت سینما به شدت بی توجهند و تدبیری برای رفع بحران ندارند.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «عطش» و «آواز قو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه همواره در اغلب دولت ها و در بسیاری از حوزه ها با مدیرانی روبرو هستیم که تنها شعار می دهند اما به شعارها و وعده های خوب خود جامعه عمل نمی پوشانند! آن ها شعار می دهند تا میز و پست های شان حفظ شود و مسأله اینجا است که بعد از اتمام دوره مدیریتی شان کسی آن ها را بازخواست نمی کند و از آن ها سوأل نمی کند که در دوران مدیریت شان چه کاری انجام دادند و چه کردند!
وی ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات امروز سینمای کشور پول های انبوه دولتی است که وارد سینما شده و نظم این حوزه را به هم زده است. از سوی دیگر برخی افراد نیز برای پولشویی وارد سینما شده اند و همه این مسائل دست در دست هم داده تا اغلب آدم های حرفه ای سینما از این حوزه کناره گیری کنند و سینما تنها به دست دولت و پولشویان بیفتد.
علیخانی تأکید کرد: بی تردید اگر وضعیت سینما به همین منوال پیش برود اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور شاهد خداحافظی تمامی سینماگران حرفه ای از این هنر-صنعت خواهیم بود.
این سینماگر پیشکوت سپس با بیان اینکه سینما به مثابه بیماری است که با دستگاه تنفس می کند متذکر شد: سینمای ایران را به نوعی می توان تعطیل شده به حساب آورد؛ به عنوان مثال از همین ابتدای سال تا الآن جز دو فیلم «فسیل» و «شهر هرت» که فروش قابل قبولی داشته اند مابقی فیلم ها حتی نتوانستند خرج خود را درآورند.
وی تصریح کرد: حضور در سینمای ایران دقیقاً مشابه بازی قمار شده؛ به گونه ای که یکی دو نفر در آن می برند و بقیه مال باخته و بیچاره می شوند. سینمای ایران مدت ها است به دلیل سیاست های غلط مدیران در کما رفته و تنها بودجه های هنگفت دولتی است که در ظاهر این حوزه را سر پا نگه داشته است.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «رز زرد» و «عقرب» در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش اعظمی از پول های دولتی هم صرف ساخت آثاری می شود که اصلاً مخاطبی ندارند و این مسأله اصلاً قابل قبول نیست. علاوه بر این مدیران هم تنها سلیقه شخصی شان را بر سینما حاکم کرده اند و بر اساس سلیقه خود سینما را پیش می برند و سلیقه ۸۵ میلیون نفر مردم ایران را که سینما در اصل متعلق به آن ها است رسماً فراموش کرده اند. بنده بر اساس تجربه ای که دارم عرض می کنم که اگر شرایط به همین صورت پیش برود قطعاً روزهای بدتری در سینما خواهیم دید.