
سینماپرس: با پایان گرفتن سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، سالنهای نمایشی تهران کار خود را از سر میگیرند.
به گزارش سینماپرس، مجموعه تئاتر شهر به عنوان اصلیترین میزبان جشنواره، روال عادی کار خود را از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه از سر میگیرد.
بر اساس برنامهای که از سوی روابط عمومی این مجموعه اعلام شده است، پیشبینی میشود تئاتر شهر در آخرین ماههای امسال دوره پر رونقی را بگذارند.
در آخرین روزهای بهمن و اسفند، بازیگرانی همچون هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، فاطمه معتمدآریا در نمایشهای مختلف این مجموعه تئاتری به صحنه میروند.
تالار اصلی این مجموعه از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن میزبان نمایش «قهوه قجری» خواهد بود؛ نمایشی به نویسندگی، طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی که با نگاهی به نمایشنامه «هملت» ویلیام شکسپیر نوشته و اجرا میشود.
پسیانی این نمایش را ۲۰ سال پیش در تالار چهارسو تئاتر شهر اجرا کرده بود و حال بعد از این دوره آن رابا بازیگرانی جدید روی صحنه میبرد.
بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) اصغر پیران، نوید جهانزاده، روح الله حقگوی لسان، هوتن شکیبا، نوید محمدزاده هستند.
این نمایش از تاریخ یاد شده هر شب در دو نوبت در ساعتهای ۱۹ و ۲۱ با مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۷۰ تا ۹۵ هزار تومان به صحنه میرود.
با چند روز فاصله، نمایش «بچه» به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی افسانه ماهیان از روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه در تالار چهارسو روی صحنه میرود.
در این اثر نمایشی نیز فاطمه معتمد آریا، سعید چنگیزیان، شیوا فلاحی به ایفای نقش میپردازند.
نمایش «بچه» هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۵ هزار تومان پذیرای مخاطبان است.
در تالار «قشقایی» هم نمایش جدید دیگری با نام «تنها خرچنگ خانگی لای ملافهها خانه میکند، اتللو» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه اجرای خود را آغاز میکند.
در این نمایش اصغر همت، ناهید مسلمی، غلامرضا فرجزاده، ایمان اشراقی، مسیح کاظمی، منصور صوفی، گاتا عابدی به ایفای نقش میپردازند.
نمایش «تنها خرچنگ …» از ۲۳ بهمن ماه ساعت ۱۹ با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز میکند.
در تالار «سایه» نیز نمایش «سه شنبههای لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی خاتمی از روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه بازی محسن افشار، مانلی حسین پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری، نسرین نکیسا روی صحنه میرود.
این اثر نمایشی ساعت ۱۹:۴۵ به مدت زمان ۶۵ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان و اجرا میشود.
«یه گاز کوچولو» دیگر نمایش جدید تالار «سایه» به نویسندگی فرزانه سهیلی و کارگردانی فقیهه سلطانی است که از روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه اجرای خود را آغاز میکند.
بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) گیلدا حمیدی، شهروز دل افکار، افشین غیاثی، مهسا مهجور، نورا هاشمی هستند.
نمایش «یه گاز کوچولو» ساعت ۱۸، به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان اجرا میشود.
کارگاه نمایش نیز از یکشنبه ۲۷ بهمن ماه شاهد اجرای نمایش «الویرا۲۰۲۰ » نوشته بریژیت ژاک به کارگردانی بابک کریمی خواهد بود.
بابک کریمی، مهدخت مولایی، آریا تقی پوریان، علیرضا مجیدی بازیگران این نمایش هستند که از روز ۲۷ بهمن ماه اجرای خود را آغاز میکند. این نمایش از تاریخ یاد شده ساعت ۱۸به مدت زمان ۶۰ و قیمت بلیت ۲۵ هزار تومان پذیرای مخاطبان است.
سه نمایش تازه در مرکز تئاتر مولوی
مرکز تئاتر مولوی دیگر میزبان جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر، در اخرین روزهای بهمن میزبان سه نمایش تازه خواهد بود.
سه نمایش «ابر شلوار پوش» و «و همیشه پاییز» و «پنهانخانه پنج در» پس از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در تالار مولوی به روی صحنه میروند.
نمایش «ابر شلوار پوش» نوشته و کار علیرضا اخوان اجرای خود را از بیستم بهمن ماه در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی آغاز میکند. در این نمایش که هرشب ساعت ۱۹ و به مدت زمان ۵۰ دقیقه روی صحنه میرود، نویسنده و کارگردان اثر به صورت تک پرسوناژ ایفای نقش میکند.
همچنین نمایش «و همیشه پاییز» به نویسندگی و کارگردانی مهیار جوادیها از بیست و سه بهمن در سالن اصلی تئاتر مولوی به صحنه میرود.
در این نمایش نیز که هر شب ساعت ۱۸ و با مدت زمان ۶۰ دقیقه اجرا میشود، ایلناز شعبانی و یکتا طبیبی بازی کرده و دراماتورژی این اثر را حسین توازنیزاده عهدهدار است.
«پنهان خانه پنج در» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت پیشه نیز از ۲۴ بهمن ماه تا ۲۶ اسفند ماه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه میرود.
در این نمایش که هر شب ساعت ۲۰ و با مدت زمان ۷۰ دقیقه اجرا میشود، کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی و آیدا نوروزی بازی میکنند. دراماتورژی این اثر نیز بر عهده محمدامیر یاراحمدی بوده است. نمایشهای فوق در روزهای شنبه اجرا نمیشوند.
کلیه دانشجویان مراکز آموزش عالی با ارائه کارت دانشجویی معتبر میتوانند از تخفیف ۶۰ درصدی مرکز تئاتر مولوی برای دیدن نمایش استفاده کنند.
«عجیبالسلطنه» در تماشاخانه سنگلج
تماشاخانه «سنگلج» امسال میزبان جشنواره تئاتر فجر نبود و فعالیت روتین خود را از هفته گذشته آغاز کرد.
این تماشاخانه قدیمی تهران این روزها میزبان نمایش نمایش «عجیبالسلطنه» نوشته علی بهروز نسب است که با کارگردانی بهنود محمدیپور و بازی فهیمه معین، مهیار احمدی، علی امیرخلیلی، پدرام محمدی، یاسمن حسینی، سوزان صفانیا، مجید اقبالی، غزل میرزایی و امیر رییسیان به صحنه میرود.
این اثر نمایشی هر شب راس ساعت ۱۹ و به مدت ۷۰ دقیقه در تماشاخانه «سنگلج» به نشانی خیابان بهشت، ضلع جنوبی پارک شهر اجرا دارد.
«دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» و «افسانه پری دریایی» در تالار هنر
تالار «هنر» نیز امسال همچون «سنگلج» جزو میزبانان جشنواره تئاتر فجر نبود و این تالار نیز از هفته گذشته روال عادی اجراهای خود را دنبال میکند و این روزها میزبان دو نمایش کودک و نوجوان است.
دو نمایش «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» به نویسندگی شیما شادمانی و کارگردانی امید انصاری و «افسانه پری دریایی» به نویسندگی و کارگردانی رضا بیات از روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه اجرای خود را در تالار هنر آغاز کردهاند.
زینب اشرف زاده، سامان حیدریان، راشین رضایی، آرزو صدری، عرفان فروتن، زهره قاسمی، میثم میثاقی، نوا یوسف زاده در آن به ایفای نقش میپردازند.
این نمایش «دنیای شگفت انگیز اکو و تاکو» هر روز ساعت ۱۸ روی صحنه میرود.
نمایش «افسانه پری دریایی» به نویسندگی و کارگردانی رضا بیات دیگر نمایشی است که اجرای خود را در این تالار آغاز کرده است.
در این نمایش علی برجی، پویا پیروزرام، فرهاد تفرشی، عطیه ترابی، لیلی حسینی، راشین رضایی، فائزه سنایی، میثم عباسی، مریم کوچک خانی، سحر نعمتی، یاسر محمدی، مصطفی غیاثی، مهیار غفاری، فائزه غفاری، حسین فرزین شاد، نفس کامران، نازنین رضایی، مهدیس حلاجی به ایفای نقش میپردازند.
نمایش «افسانه پری دریایی» هر روز ساعت ۱۹:۳۰ به مدت سی شب در تالار هنر واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان ورزنده به صحنه میرود.
قیمت بلیت نمایشهای تالار هنر ۲۰۰۰۰ تومان است که در روزهای یکشنبه نیم بهاست.
«لانچر ۵ » همچنان در ایرانشهر
نمایش «لانچر ۵ » دیگر اثر نمایشی است که در اخرین روزهای بهمن ماه همچنان روی صحنه میرود.
این نمایش در دور سوم اجراهای خود از ۲۶ بهمن ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا میشود.
«لانچر ۵» به نویسندگی و کارگردانی مشترک پویا سعیدی و مسعود صرامی، نمایشی است که بدون هیچ ستارهای توانسته به مدت چندین ماه در سالنهای گوناگون نمایشی روی صحنه بورد و همچنان از اقبال تماشاگران برخوردار شود.
امیر نوروزی، میلاد چنگی، مجید یوسفی، محمد حقشناس، صادق برقعی، مرتضی سلطان محمدی، باسط رضایی، حامد محمودی، مجتبی یوسفی، فرشید روشنی، امیرحسین احمدی، منصور نصیری، پویا عربگری، علی چایچی، بازیگران این اثر نمایشی هستند.
سه برگزیده دانشجویی در تئاتر مستقل
تئاتر «مستقل» نیز این روزها میزبان سه نمایش برگزیده دانشجویی است که تا پایان سال به صحنه میروند.
این نمایشهای از نیمه بهمن ماه اجرای خود را در این تئاتر آغاز کردهاند. نمایش «است» به کارگردانی پرنیا شمس با بازی پروانه ذابح، یاسمن رسولی، ترانه یوسفی، شادی صفشکن، مهتاب کریمی، صدف ملکی، ماهور میرزانژاد یکی از این نمایشهاست که هر شب ساعت ۱۹ به صحنه میرود.
همچنین نمایش «دریم لند» نوشته صبا نجاتی به کارگردانی مرتضا جلیلیدوست اجراهای خود را همزمان با نمایش «است» از ۱۵ بهمن آغاز کرده و هر شب ساعت ۲۱ میزبان علاقهمندان است.
المیرا آشفته، مصطفا امیری، آوا تدین، متین حبیبیان، اسماعیل خزائی، آرش رفیعی، سپهر طهرانچی، رضا مداح، صبا نجاتیالمیرا آشفته، مصطفا امیری، آوا تدین، متین حبیبیان، اسماعیل خزائی، آرش رفیعی، سپهر طهرانچی، رضا مداح، صبا نجاتی در نمایش «دریم لند» به ایفای نقش میپردازند.
«مشق شب» به کارگردانی امیر نجفی دیگر اثری است که این روزها در این تئاتر اجرا دارد. این نمایش هر روز ساعت ۱۷ روی صحنه میرود.
رضا محمدخانی، نیکان راستقلم، علیرضا حقپرست، سمیرا نجاری، علی چاقوچی، یگانه رجبی، برسام نوری، مرتضی یوسفی در این نمایش ایفای نقش میکنند.
«کریملوژی» و «حراج خانگی» در تئاتر هامون
تئاتر «هامون» نیز میزبان نمایش «کریملوژی» میشود که اجرای خود را بعد از برگزاری اولین جشنواره تئاتر «هامون» در این تالار از سر میگیرد. این نمایش به کارگردانی رضا بهرامی و با بازی مجید رحمتی از ۳۰ بهمن تا ۲۶ اسفند راس ساعت ۱۹ روی صحنه میرود.
همچنین نمایش «حراج خانگی» به کارگردانی امیر کامران دیگر نمایشی است که از ۲۸ بهمن تا ۲۶ اسفند در همین تئاتر اجرا میشود. این نمایش در تاریخ یاد شده راس ساعت ۲۱ به صحنه خواهد رفت.
«سپند» میزبان اشکان خطیبی و هنرجویانش میشود
«پزشک نازنین» و «چخوفخوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» به کارگردانی اشکان خطیبی، دو اثر نمایشی هستند که بعد از جشنواره تئاتر فجر در سالن سپند به روی صحنه میروند.
این دو نمایش از ۲۴ بهمن، فقط دو هفته و به ترتیب ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سپند اجرا میشوند.
«پزشک نازنین» بر اساس نمایشنامه نیل سایمون با طراحی و کارگردانی اشکان خطیبی برای دومین بار است که توسط او و هنرجویانش بر روی صحنه میرود.
«چخوفخوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» نیز بر اساس نمایشنامههایی از مایکل فرین، امید سهرابی و اشکان خطیبی، با طراحی و کارگردانی خطیبی دومین نمایشی است که با هنرجویان او بر روی صحنه خواهد رفت.
بازیگران این دو اثر هنرجویان نوجوانی هستند که طی دو سال دوره آموزشی و تمرینی برای این اجرا آماده شدهاند.
«خرس و خواستگاری» و «اولئانا» و چند نمایش دیگر در «شهرزاد»
تئاتر شهرزاد نیز این روزها میزبان چند اثر نمایشی است. نمایشهای «خرس و خواستگاری» و «آشپزخانه» به کارگردانی حسن معجونی از جمله آثار نمایشی این تالار هستند.
«خرس و خواستگاری» با گویش گیلکی و با بازی برنا انصاری، برنوش پورغفار، روشنک شعبانی، مجتبی علیپور، نازنین نباتی، مهیار ندایی، مریم نژاد راس ساعت ۱۸ و سی دقیقه در این تئاتر اجرا دارد.
«آشپزخانه» دیگر نمایش حسن معجونی نیز هر شب راس ساعت ۲۱ در سالن ارکیده شهرزاد به صحنه میرود.
بازیگران این اثر نمایشی (به ترتیب حروف الفبا) مهدی ابوحمزه، آناهیتا آذرپیوند، اورانوس افشاریان، مهشید آقاخانی، سیاوش البخشی نائینی، برنا انصاری، اشکان بخشنده، آیدین بهنامیان، امیرحسین بیات، سپیده بیگلری، پویا پورامین، هاله پورقدیمی، صبا پویشمن، هما جعفری، مهسا جمشیدی، هدیه حسینی نژاد، حسین حسینیان، مژده دایی، یاسمن دهقانی، هلیا رضایی، رکسانا سکایش، مازیار سیدی، کتایون طلایی، شیرین طیبی، محمد عاقبتی، زینب عباسی، سحر علیرضایی، هانیه فراهانی، کیمیا فرهی، امیر قاسمی، پریناز کبیری، سوگل کلابی، احمدرضا مقدسی، نازنین نباتی، شهاب نظام دوست، رکسانا همتی و محمدحسن معجونی هستند.
نمایش «هر کسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز» دیگر اثری است که با نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان در شهرزاد روی صحنه میرود. این نمایش که مدت زمان آن ۱۰۵ دقیقه است، هر شب راس ساعت ۱۸ در سالن گلایل شهرزاد اجرا میشود.
سجاد افشاریان، مرتضی درویشزاده، سعید زارعی، نیکو بستانی، گیلدا ویشکی، نیما خطیب شاد، نگار قربانی، منصوره بنی احمد، هانی صادقی، جواد اصغری، محمد رحمانیان. بازیگران کودک :اشکان غلامی، دیانا حق شناس، بازیگران این نمایش هستند.
«اولئانا» به کارگردانی مهدی کوشکی دیگر نمایش شهرزاد است که با بازی کوشکی و ریحانه پارسا در سالن گلایل اجرا میشود.
این نمایش نیز هر شب در دو نوبت ۲۰ و سی دقیقه و ۲۲ به صحنه میرود.
نمایش «دیگه نمی بینمشون» هم این روزها در سالن صنوبر تئاتر شهرزاد روی صحنه است. این نمایش نوشته و کار میلاد اردوبادی است که با بازی صبا حجت، بهروز کاظمی، مهسا اکبرآبادی، سارا محمودی، علی ناصری، یاسمین کاکاوند به صحنه میرود.
این اثر نمایشی هر روز ساعت ۱۷ و سی دقیقه اجرا میشود.
نمایش «خواب» به کارگردانی محمدرضا خطیب دیگر مهمان این مجموعه تئاتری است که هر شب راس ساعت ۱۹ در سالن صنوبر اجرا میشود.
فریبا خلیلی، حسام حسینی، سارا کمال، علی شفیعی، ابوالفضل خسروجردی، پارسا محمدی، میلاد ربانی، محمدرضا خطیب، فرشید جوانشیر بازیگران این نمایش هستند.
«شنگن» با طراحی و کارگردانی مجتبی فلاحی و بازی روزبه انصاری، شهاب حیدری، مصطفی دهقانی اشک، سپنتا سکوتی، مهرنوش مسعودیان، بهار موسوی، کوشا نشتایی، مجید وهابی و مصطفی ملک مکان، مجتبی فلاحی هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا دارد.
«مجردها» به کارگردانی هومن شهابی و با بازی مهدی کمیلی، آذین فهیمی دیگر نمایشی است که ساعت ۲۱ و سی دقیقه در تئاتر «شهرزاد» به صحنه میرود.
نمایش «اسم» به کارگردانی رضا جاویدی نیز از ۱ اسفند ماه ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود.
سامان دارابی، محمد صدیقی مهر، لاله مرزبان، سارا مقدم و محمد نادری بازیگران نمایش «اسم» هستند.
«منگیا» و چند نمایش دیگر در نوفل لوشاتو
عمارت نوفل لوشاتو نیز در دو ماه پایانی امسال میزبان چند نمایش تازه است. در سالن شماره یک این مجموعه نمایش «منگیا»، نوشته و کار سلما سلامتی، از تاریخ ۲۳ بهمن تا پایان سال، هر شب ساعت ۱۸ به صحنه میرود. رویا بختیاری، حمیدرضا هدایتی، هدی آهنگر، عادل عزیزنژاد، رامتین ره انجام و داود ذاکری گروه بازیگران این نمایش را تشکیل میدهند.
«اپرای ۹۰» نوشته و کار عباس عبداللهزاده، از تاریخ ۲۲ بهمن تا آخر اسفند، هر شب ساعت ۲۱ اجرا دارد.
«شک» به کارگردانی مهران امامبخش، از تاریخ ۲۳ بهمن تا پایان سال، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه خواهد رفت.
در سالن شماره دو این تئاتر نمایش «زخم معده» به نویسندگی و کارگردانی سجاد دستیار، ۵ تا ۳۰ بهمن، هر شب ساعت ۱۸ به صحنه میرود.
«همه دزدها که دزد نیستند» با طراحی و کارگردانی محمدرضا جمال، از تاریخ ۱ تا ۲۰ بهمن، هر شب ساعت ۱۹:۴۵ اجرا دارد.
«مردم وقتی به دنیا اومدم» به کارگردانی مسعود ترابی، از تاریخ ۱۰ تا پایان بهمن، هر شب ساعت ۲۱:۱۵ به صحنه میرود.
«پسر» به کارگردانی علی ثابتقدممقدم، از تاریخ ۲۰ بهمن تا ۲۰ اسفند، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ اجرا دارد.

سینماپرس: تهیهکننده برنامه «سینمایش» در آستانهی پخش زنده مراسم اختتامیه سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در قالب این برنامه، گفت: این مراسم به صورت کامل پوشش داده میشود.
به گزارش سینماپرس، امسال هم مانند چند سال اخیر مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
اختتامیه این جشنواره بعدازظهر روز سه شنبه، (۲۲ بهمن ماه)، از ساعت ۱۸ و ۳۰ در محل برج میلاد تهران برگزار می شود و به صورت زنده از شبکه نمایش سیما پخش خواهد شد.
حامد باقری تنها ـ تهیهکننده سینمایش ـ که در طول برگزاری جشنواره هم هر شب ویژهبرنامهای را روی آنتن فرستاد، در گفتوگویی با ایسنا درباره نحوه پخش زنده مراسم اختتامیه فیلم فجر، گفت: تلاشمان را میکنیم که مراسم را به خوبی پوشش دهیم.
باقری که امسال تهیهکنندگی پخش زنده مراسم اختتامیه فیلم فجر را بر عهده دارد، عنوان کرد که کسانی که از برگزارکنندگان سالهای گذشته مراسم بودند در کنارش حضور داشته و با تجربیاتشان او را راهنمایی میکنند.
این تهیهکننده ضمن اشاره به پخش زنده مراسم اعلام نامزدهای بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر در شب گذشته از شبکه نمایش، همچنین یادآور شد که مراسم اختتامیه سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر با شش دوربین تصویربرداری میشود و در قالب برنامه «سینمایش» به صورت زنده پخش میشود. اجرای این برنامه هم بر عهده وحید رونقی است.

سینماپرس: باید از متولیان برگزاری جشنواره فیلم فجر پرسید آیا هیچ نکته شاخصی در کارگردانی «خروج» وجود نداشته است یا مضمون انتقادی و ضددولتی آن موجب شده نادیده گرفته شود؟
به گزارش سینماپرس، نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته اعلام شدند و فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا در ۵ رشته بهترین طراحی لباس، بهترین چهرهپردازی، بهترین صدا، بهترین جلوههای ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد کاندیدا شد. اما در بخش بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی نامی از ابراهیم حاتمیکیا نبود، این در حالی است که فیلمنامههای دو فیلم «قصیده گاو سفید» و «مغز استخوان» که احکام دینی و قوانین عرفی را زیر سوال بردهاند، در جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی کاندیدا شدهاند!
همچنین در بخش بهترین کارگردانی هم اثری همچون «تومان» که نه داستان مشخصی دارد، نه پرداخت مناسب و نه قابلیت جذب تماشاچی، نامزد دریافت جایزه شده است؛ فیلمی که در آن مسائل ضداخلاقی همچون شرطبندی و قمار، عرق خوری، دوستی دختر و پسر و… هم بارها دیده میشود.
باید از دبیر و داوران جشنواره و متولیان برگزاری این رویداد سینمایی پرسید آیا هیچ نکته شاخصی در کارگردانی «خروج» وجود نداشته است یا مضمون انتقادی و ضددولتی آن موجب شده نادیده گرفته شود؟
این در حالی است که به زعم کارشناسان، سکانس آغازین خروج برای نشان دادن تبحر و پختگی کارگردان کفایت میکند. البته که ابراهیم حاتمیکیا به ندیده شدن در جشنوارههای سینمایی عادت دارد، او چهرهای معترض است و همین امر سبب میشود برای بستن صدایش، او را نبینند و نشنوند. ابراهیم سینمای ایران در نشست خبری «خروج» در واکنش به برخی انتقادها گفت: «به من میگویید دورهات گذشته مربی! حرف خودم را به خودم بر میگردانید؟» این در حالی است که حاتمیکیا در فیلمهایش همواره یک گام تکنیک سینمای ایران را به جلو برده است. در همین خروج هم صحنههای مزرعه پنبه و حضور تراکتورها در جاده و اصطکاک با کامیونها، نشان میدهد که کارگردانی کاربلد و باتجربه پشت آنهاست. این کارگردانی روان به حدی صحنهها را باورپذیر کرده بود که کمتر کسی متوجه شد تمام آنها جلوههای ویژه است.
بازی درخشان فرامرز قریبیان در خروج، هم گویای تلاش و تخصص اوست و هم تبحر کارگردان در بازیگری از او. اما با توجه به انتقادهای این بازیگر ۷۸ ساله از مسئولان سازمان سینمایی و افشاگری درباره ادوار پیشین جشنواره، هیچ بعید نیست جایزه بهترین بازیگری مرد – به رغم پیشبینی بسیاری از منتقدان – از او دریغ شود و سیمرغ روی شانه بازیگری بنشیند که پیش از آغاز جشنواره، آن را تحریم کرده بود!
*فارس
سینماپرس: فیلم «سینما شهر قصه» این حقیقت را عمداً فراموش کرده است که سینمای ایران اساساً از بعد از انقلاب دومرتبه احیا شد و هرچه دارد از انقلاب دارد.
سیدعرفان فاطمی/ فیلم «سینما شهر قصه» خواسته است مانند فیلم «سینما پارادیزو» ستایشنامهای نوستالژیک برای سینما باشد و به گفتهٔ کارگردانش، بازنمایی تاریخ معاصر در سینما، و تاریخ سینما در دل تاریخ معاصر است. این در حالی است که کارگردان پیش از این نیز اثری در ستایش سینما ساخته بود با عنوان «سینما نیمکت» که ممنوعیت فیلم ویدیو و موضوع سانسور و عملکرد نیروهای خودسر در سینما را تمسخر میکرد و مدیران سینمایی را به کوتولههای کاسب گر تشبیه میکرد با این شعار که “آگه بتونن تلویزیون یا سینما را خاموش کنند، نمیتواند تخیل ذهن را خاموش کنند”.
|
اینکه چنین قصهٔ خامی با چنین ایدهای، کش آمده است، نه در ستایش سینما، بلکه در کاهش قدر سینماست. آیا اساساً سینمای قبل انقلاب معجزه داشت تا مثلاً مدح و ستایشی برای آن دوران برویم!؟ سینما در سال ۵۶ عملاً در ورطهٔ تعطیلی و اضمحلال افتاد و حتی نمیتوانست با خودش رقابت کند تا چه برسد رقابت با فیلمهای خارجی. |
فیلم «سینما شهر قصه» این حقیقت را عمداً فراموش کرده است که سینمای ایران اساساً از بعد از انقلاب دومرتبه احیا شد و هرچه دارد از انقلاب دارد. اما فیلمساز مطابق با یک قرارداد ساختگی، مدعی است که سینمای قبل انقلاب، گرمتر و مفرح است و هر چه وارد جریان سینمای بعد از انقلاب میشویم تلختر میشود، دقیقاً مانند پیام فیلم «صدسال به این سالها»!

سینماپرس: همزمان با یوم الله ۲۲ بهمن مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنوارت فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و برگزیدگان داوران جشنواره معرفی شدند. مراسمی که در غیاب آثار و سینماگران ارزشی و با بروز بیتدبیری مدیران سینمایی، محفلی برای ارایه پزهای منورالفکرانه و سیاسی توسط برخی داوران و برگزیدگان شد.
به گزارش سینماپرس این مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.
در ادامه این مراسم تیزر جشنواره و کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای حضار پخش شد.
محمدرضا شهیدیفر در ابتدای مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به آنچه در ماههای گذشته رخ داده اشاره کرد و با اشاره به این که امروز مصادف با چهلمین روز شهادت سردار حاجقاسم سلیمانیاست، گفت: شهادت او ملت ما را بار دیگر همدل کرد.مدتی پس از سقوط هواپیمای اکراینی در روزهایی که مردم ما ملتهب و نگران بودند، به روزهای جشنواره فیلم فجر رسیدیم. هنرمندان ما در این روزها سعی کردند در کنار هم و در کنار مردم باشند. او ابراز امیدواری کرد که از این پس حرفهای امیدبخش و حرفهایی که ما را در همه احوال کنار هم قرار میدهد، بشنویم.
سپس داروغه زاده دبیر جشنواره روی صحنه رفت و گفت: به شما حضار گرامی و سینماگران خوشامد میگویم؛ وی سپس متن از پیش نوشته خود را قرائت کرد که در آن به شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمایی اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره از مهم ترین آیین هایی است که ما را کنار هم جمع میکند.
داروغه زادهادامهداد: در این جشنواره جریان های فکری متنوع در قاب ماندگار سینما به موضوعات مختلفی می پردازند. گفتگو و شنیدن و دیدن آغازیاست برای درک بهتر قسمتی به ظاهر متفاوت از افراد جامعه و شرایطی که در آن حضور دارند. جشنواره مانند عیدانه ای است که تمام اعضای خانواده را کنار هم جمع میک ند و این عیدانه باعث خیزش مردمی در کل کشور می شود. جامعه به آیین هایی نیاز دارد که کنار هم بودن را در آن تجربه کنیم.
در ادامه ویدیویی از برش های کوتاه فیلم های حاضر در جشنواره پخش شد.
سپس سیمرغ بلورین بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد.
در ادامه سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی پور برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم «شاه کش» تعلق گرفت.
در بخشبعدی مراسم نوبت به اهدای جوایز فیلم های کوتاه، مستند و بخش نگاه نو رسید.
با حضور هیأت داوران در این بخش جوایزی به شرح ذیل به برگزیدگان اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» با کارگردانی سعید نجاتی رسید. نجاتی جایزه خود را به سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان اهدا کرد!
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به تهیه کنندگان و کارگردان فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو به سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» رسید.
فرشته طائرپور قبل از اهدای جوایز گفت: سلام میکنم به کسانی که نیامدند اما ما باور داریم دلشان برای سینمای ایران میتپد؛ ایستادن ما روی این سن و فیلم ساختن ما از سر بی اعتنایی به وقایع تلخ اجتماعی نیست و از سر اعتنا است و با دانش و تسلط که امیدبخش آینده فرهنگ این سرزمین است اینجا هستیم؛ یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لبخند به این جشنواره می آییم.
وی ادامه داد: من یک جمله از خواکین فینیکس برنده اسکار بهترین بازیگری نقل می کنم که همه ما یک عشق مشترک داریم و آن سینما و فیلم است. فکر می کنم بهترین هدیه به من فرصتی است که از صدای خود برای بی صداها استفاده کنم.
شهیدی فر سپس با بیان اینکه شهرداری تهران حامی مالی جشنواره فیلم فجر بوده اظهار داشت: در دنیا این اتفاق باسابقه است. وی سپس از حناچی دعوت کرد روی صحنه برود.
شهردار تهران ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یاد میکنم از کسی که یا رفتنش ملت ایران را غمگین کرد؛ سردار دل ها و ۱۷۶ مسافر هواپیمای ماه گذشته که هر ۲ مورد در آستانه چهلمین روز درگذشت شان هستیم آرزوی مغفرت دارم.
وی ادامه داد: ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که شاهد همبستگی اقشار مختلف را به یادگار گذاشته است.
حناچی در بخشی از سخنان خود، حمایت از جشنواره فیلم فجر را وظیفه شهرداری تهران در حمایت از هنرمندان و مردم دانست. او گفت: تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر با افزایش آگاهیهای شهروندان. باید باور کرد که هنر و سینما بهترین وسیله برای تاثیرگذاری بر جامعه، فرهنگسازی و ایجاد نشاط اجتماعی است.
سپس شهیدی فر با اعلام رسیدن به زمان بزرگداشت فریدون جیرانی دعوت کرد تا همه فیلم کوتاهی که برای بزرگداشت وی ساخته شده را نگاه کنند. در این فیلم بازیگرانی همچون نوید محمدزاده، باران کوثری، پرویز پرستویی و… در رابطه با وی اظهار نظر کرده بودند.
سیدغلامرضا موسوی و مهدی صباغ زاده برای بزرگداشت جیرانی روی صحنه رفتند. موسوی گفت: سخن گفتن در مورد جیرانی هم سهل است هم مشکل؛ ما بدون تعارف به او استاد می گوییم. او یک نویسنده، کارگردان و روزنامه نگاری عالی است. ما از خمس علم وی استفاده کردیم. جیرانی ویروس سینما را در مشهد منتشر کرد و ما از طریق وی سینما را جدی گرفتیم. او همه نوع فیلمی را می دید؛ از فیلم هندی گرفته تا فیلمفارسی! جزو ویژگی هایش این است که معلم بسیار خوبی است و به همین دلیل در آموزشگاه های بسیاری فعالیت می کند.
وی افزود: تجلیل از جیرانی تجلیل از سینمای میانه است؛ هنرمندانی که با او کار می کنند همواره بهترین بازی های شان را ارائه داده اند؛ تمام کسانی که با سینما آشنا هستند با جیرانی آشنا هستند. من از کسانی که برای این فیلسوف سینما مراسم بزرگداشت گرفتند تشکر می کنم.
صباغ زاده همچنین با آرزوی بهبودی جیرانی گفت: من سینما را مدیون جیرانی هستم؛ اول انقلاب آقای جیرانی فیلمنامه «آفتاب نشین ها» را نگارش کرده بودند و ما با همکاری آن را تولید کردیم؛ این فیلم جنجال زیادی در مجلس ایجاد کرد چون نمی دانستند شرایط سینما در بعد از انقلاب چیست.
سپس با دعوت شهیدی فر جیرانی با همراهی ابراهیم داروغه زاده روی صحنه رفت و مورد تشویق ممتد حاضران قرار گرفت.
در ادامه مراسم تصاویری از سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پخش شد و حاضران را در اندوه فراق وی فرو برد. سپس اعلام شد تعدادی از خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، هواپیمای اکراینی و ترور در این مراسم حضور دارند. در نهایت از برخی شهدا نام برده شد و مردم به احترام آن ها را ایستاده مورد تشویق قرار دادند.
برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره روی صحنه رفتند. همچنین به نمایندگی سینمای ایران همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری نیز روی صحنه حاضر شدند.
سیمرغ ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به فیلم «آبادان یازده۶۰» به تهیه کنندگی حسن کلامی اهدا شد.
در ادامه مراسم سیدعباس صالحی پشت تریبون رفت و گفت: بار دیگر سینما و جشنواره فجر؛ سینما شاید نتواند دنیا را تغییر دهد اما می تواند دریچه گفتگو را باز کند. امروز ما به گفتگو نیازمندیم. در این ۱۰ روز به زبان سینما با هم گفتگو کردیم. جشنواره فجر فرصتی است برای گفتگوهای اجتماعی؛ ما به نگاه های تازه و چشم اندازهای تازه نیازمندیم.
وی افزود: ایران و انسان به این چشم اندازها نیازهای جدی تری داشته و دارند. جشنواره فرصتی است برای دیدن و تبادل و نقد؛ سینما عشق مردم جهان و ایران است. جشنواره فیلم فجر برای مردم ایران است. امروز پایان ۱۰ روزه سینمای فجر است اما چراغ سینما خاموش نشدنی است.
سپس نوبت به اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ رسید. در این بخش جوایزی به شرح ذیل اهدا شد:
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری به محمد برادران برای فیلم «خروج» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم «روز صفر» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به امیر ملک پور برای فیلم «روز صفر» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم «خورشید» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین صدا به مهدی صالح کرمانی (صدابردار) و آرش قاسمی (صداگذار) برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی به بامداد افشار برای فیلم «پوست» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای فیلم «تومان» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به امیر آقایی برای فیلم «شنای پروانه» رسید.
در ادامه مراسم از تعدادی بازیگران تقدیر شد. شمیلا شیرزاد بازیگر فیلم «خورشید»، ابوالفضل شیرزاد بازیگر فیلم «خورشید»، روح الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» و… در این بخش لوح تقدیر دریافت کردند و با تشویق ممتد حاضران در سالن روبرو شدند.
سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به نازنین احمدی برای فیلم «ابر بارانش گرفته» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به پیمان معادی برای فیلم «درخت گردو» اهدا شد.
سعید راد که برای اهدای جایزه پشت تریبون رفته بود با انتقاد از تحریم کنندگان جشنواره گفت: سینما هستی است و حرکت روبه جلو دارد. ما هیچ کداممان آدم های شکست خورده نیستیم. درباره کسانی که در سالن نیستمند متاسفم. چرا اقای کیمیایی و حاتمی کیا و درویش نیستند؟ قهر چه معنایی دارد؟
سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به کارگردانان «پوست» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» رسید.
جایزه ویژه هیأت داوران به سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به محمدحسین مهدویان برای فیلم «درخت گردو» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «شنای پروانه» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به «روز صفر» اهدا شد.
سینماپرس: فیلم سینمایی«خورشید» اثری در احیا و ستایش غیرت و جوانمردی و وجدان و تعهد است و شخصیتهای فیلم هر نوع به طریقی دارند آزمایش میشوند.
حمید خرمی/ فیلم سینمایی«خورشید» صرف نظر از برخی خرده اشکالات ساختاری و محتوای خود نشان دهنده بلوغ فیلمسازی است که هم ازلحاظ ایدئولوژیک و هم استراتژیک سعی دارد تا نگاه انسانی جمالیاش به انقلاب و کشور و هم میهمان خود را حفظ نموده و از طریق بازنمایی فقرای عفیف و نوجوانان غیور و… با نگاهی سالم و غیر مریض و در راستای کمک به ایجاد آرمانشهر یا همان اتوپیا) مطلوب خود گام برداشته و در عین حال به عنوان یک هنرمند متعهد از وضعیت موجود احساس خطر نموده و سعی دارد تا زنگ خطر افول اخلاق و بروز امیال شهری را در وضعیت موجود اجتماعی گوشزد شود و از این جهت است که «خورشید» با به صدا درآمدن زنگ مدرسه به پایان میرسد.
|
فیلم سینمایی«خورشید» اثری در احیا و ستایش غیرت و جوانمردی و وجدان و تعهد است و شخصیتهای فیلم هر نوع به طریقی دارند آزمایش میشوند و نمایش حُسن ابتلاء قهرمانهمان چیزی است که «خورشید» را از ژانر فلاکت متمایز ساخته و سلب می شود تا کودک و نوجوانان اثر فطرت پذیر به تصویب درآمده و از یک سیر تحولی برخوردار شوند. |
«خورشید» نمودی روشن از ژانر اجتماعی دغدغه مند است. سینمایی که نمی خواهد تنها سیاه باشد و فلاکت و بدبختی را به نمایش بگذارد و انسان ایرانی را بیچاره در سرنوشت مقاوم خود ترسیم کند. بلکه اثری است با دغدغه های واقعی و تفکری مصلحانه که همین سبب می شود تا در دنیای به نمایش درآمده در «خورشید» معلم و مدرسه، منشأ تغییر و تربیت جامعه به تصویر کشیده شوند و این پیام، پیام خوبی است. گشایش پذیری و تحول جامعه از طریق معلم که عنصر تربیت جامعه و خودسازی با اوست، این نوید را میدهد که تغییر نسل و تربیت تمدن، امکانپذیر است و در این مسیر جبر و بنبستی در کار نیست و اساسا ما می توانیم با کوشش و همت اقدام به تربیت نسل موجود و ساختن ایران اسلامی خود با همین طیف از قهرمانان نوجوانِ غیور و عیفیف پراکنده در سطح جامعه مبادرت ورزیم.

سینماپرس: همزمان با یوم الله ۲۲ بهمن مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنوارت فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد. حضور انبوه مردم عادی در این مراسم باعث ایجاد بلبشو و بی نظمی بسیار شده است.
به گزارش سینماپرس این مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.
در ادامه این مراسم تیزر جشنواره و کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای حضار پخش شد.
محمدرضا شهیدیفر در ابتدای مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به آنچه در ماههای گذشته رخ داده اشاره کرد و با اشاره به این که امروز مصادف با چهلمین روز شهادت سردار حاجقاسم سلیمانیاست، گفت: شهادت او ملت ما را بار دیگر همدل کرد.مدتی پس از سقوط هواپیمای اکراینی در روزهایی که مردم ما ملتهب و نگران بودند، به روزهای جشنواره فیلم فجر رسیدیم. هنرمندان ما در این روزها سعی کردند در کنار هم و در کنار مردم باشند. او ابراز امیدواری کرد که از این پس حرفهای امیدبخش و حرفهایی که ما را در همه احوال کنار هم قرار میدهد، بشنویم.
سپس داروغه زاده دبیر جشنواره روی صحنه رفت و گفت: به شما حضار گرامی و سینماگران خوشامد میگویم؛ وی سپس متن از پیش نوشته خود را قرائت کرد که در آن به شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمایی اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره از مهم ترین آیین هایی است که ما را کنار هم جمع میکند.
داروغه زادهادامهداد: در این جشنواره جریان های فکری متنوع در قاب ماندگار سینما به موضوعات مختلفی می پردازند. گفتگو و شنیدن و دیدن آغازیاست برای درک بهتر قسمتی به ظاهر متفاوت از افراد جامعه و شرایطی که در آن حضور دارند. جشنواره مانند عیدانه ای است که تمام اعضای خانواده را کنار هم جمع میک ند و این عیدانه باعث خیزش مردمی در کل کشور می شود. جامعه به آیین هایی نیاز دارد که کنار هم بودن را در آن تجربه کنیم.
در ادامه ویدیویی از برش های کوتاه فیلم های حاضر در جشنواره پخش شد.
سپس سیمرغ بلورین بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد.
در ادامه سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی پور برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم «شاه کش» تعلق گرفت.
در بخشبعدی مراسم نوبت به اهدای جوایز فیلم های کوتاه، مستند و بخش نگاه نو رسید.
با حضور هیأت داوران در این بخش جوایزی به شرح ذیل به برگزیدگان اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» با کارگردانی سعید نجاتی رسید. نجاتی جایزه خود را به سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان اهدا کرد!
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به تهیه کنندگان و کارگردان فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو به سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» رسید.
فرشته طائرپور قبل از اهدای جوایز گفت: سلام میکنم به کسانی که نیامدند اما ما باور داریم دلشان برای سینمای ایران میتپد؛ ایستادن ما روی این سن و فیلم ساختن ما از سر بی اعتنایی به وقایع تلخ اجتماعی نیست و از سر اعتنا است و با دانش و تسلط که امیدبخش آینده فرهنگ این سرزمین است اینجا هستیم؛ یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لبخند به این جشنواره می آییم.
وی ادامه داد: من یک جمله از خواکین فینیکس برنده اسکار بهترین بازیگری نقل می کنم که همه ما یک عشق مشترک داریم و آن سینما و فیلم است. فکر می کنم بهترین هدیه به من فرصتی است که از صدای خود برای بی صداها استفاده کنم.
شهیدی فر سپس با بیان اینکه شهرداری تهران حامی مالی جشنواره فیلم فجر بوده اظهار داشت: در دنیا این اتفاق باسابقه است. وی سپس از حناچی دعوت کرد روی صحنه برود.
شهردار تهران ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یاد میکنم از کسی که یا رفتنش ملت ایران را غمگین کرد؛ سردار دل ها و ۱۷۶ مسافر هواپیمای ماه گذشته که هر ۲ مورد در آستانه چهلمین روز درگذشت شان هستیم آرزوی مغفرت دارم.
وی ادامه داد: ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که شاهد همبستگی اقشار مختلف را به یادگار گذاشته است.
حناچی در بخشی از سخنان خود، حمایت از جشنواره فیلم فجر را وظیفه شهرداری تهران در حمایت از هنرمندان و مردم دانست. او گفت: تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر با افزایش آگاهیهای شهروندان. باید باور کرد که هنر و سینما بهترین وسیله برای تاثیرگذاری بر جامعه، فرهنگسازی و ایجاد نشاط اجتماعی است.
سپس شهیدی فر با اعلام رسیدن به زمان بزرگداشت فریدون جیرانی دعوت کرد تا همه فیلم کوتاهی که برای بزرگداشت وی ساخته شده را نگاه کنند. در این فیلم بازیگرانی همچون نوید محمدزاده، باران کوثری، پرویز پرستویی و… در رابطه با وی اظهار نظر کرده بودند.
سیدغلامرضا موسوی و مهدی صباغ زاده برای بزرگداشت جیرانی روی صحنه رفتند. موسوی گفت: سخن گفتن در مورد جیرانی هم سهل است هم مشکل؛ ما بدون تعارف به او استاد می گوییم. او یک نویسنده، کارگردان و روزنامه نگاری عالی است. ما از خمس علم وی استفاده کردیم. جیرانی ویروس سینما را در مشهد منتشر کرد و ما از طریق وی سینما را جدی گرفتیم. او همه نوع فیلمی را می دید؛ از فیلم هندی گرفته تا فیلمفارسی! جزو ویژگی هایش این است که معلم بسیار خوبی است و به همین دلیل در آموزشگاه های بسیاری فعالیت می کند.
وی افزود: تجلیل از جیرانی تجلیل از سینمای میانه است؛ هنرمندانی که با او کار می کنند همواره بهترین بازی های شان را ارائه داده اند؛ تمام کسانی که با سینما آشنا هستند با جیرانی آشنا هستند. من از کسانی که برای این فیلسوف سینما مراسم بزرگداشت گرفتند تشکر می کنم.
صباغ زاده همچنین با آرزوی بهبودی جیرانی گفت: من سینما را مدیون جیرانی هستم؛ اول انقلاب آقای جیرانی فیلمنامه «آفتاب نشین ها» را نگارش کرده بودند و ما با همکاری آن را تولید کردیم؛ این فیلم جنجال زیادی در مجلس ایجاد کرد چون نمی دانستند شرایط سینما در بعد از انقلاب چیست.
سپس با دعوت شهیدی فر جیرانی با همراهی ابراهیم داروغه زاده روی صحنه رفت و مورد تشویق ممتد حاضران قرار گرفت.
در ادامه مراسم تصاویری از سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پخش شد و حاضران را در اندوه فراق وی فرو برد. سپس اعلام شد تعدادی از خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، هواپیمای اکراینی و ترور در این مراسم حضور دارند. در نهایت از برخی شهدا نام برده شد و مردم به احترام آن ها را ایستاده مورد تشویق قرار دادند.
برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره روی صحنه رفتند. همچنین به نمایندگی سینمای ایران همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری نیز روی صحنه حاضر شدند.
سیمرغ ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به فیلم «آبادان یازده۶۰» به تهیه کنندگی حسن کلامی اهدا شد.
در ادامه مراسم سیدعباس صالحی پشت تریبون رفت و گفت: بار دیگر سینما و جشنواره فجر؛ سینما شاید نتواند دنیا را تغییر دهد اما می تواند دریچه گفتگو را باز کند. امروز ما به گفتگو نیازمندیم. در این ۱۰ روز به زبان سینما با هم گفتگو کردیم. جشنواره فجر فرصتی است برای گفتگوهای اجتماعی؛ ما به نگاه های تازه و چشم اندازهای تازه نیازمندیم.
وی افزود: ایران و انسان به این چشم اندازها نیازهای جدی تری داشته و دارند. جشنواره فرصتی است برای دیدن و تبادل و نقد؛ سینما عشق مردم جهان و ایران است. جشنواره فیلم فجر برای مردم ایران است. امروز پایان ۱۰ روزه سینمای فجر است اما چراغ سینما خاموش نشدنی است.
سپس نوبت به اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ رسید. در این بخش جوایزی به شرح ذیل اهدا شد:
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری به محمد برادران برای فیلم «خروج» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم «روز صفر» رسید.

سینماپرس: همزمان با یوم الله ۲۲ بهمن مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنوارت فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد. حضور انبوه مردم عادی در این مراسم باعث ایجاد بلبشو و بی نظمی بسیار شده است.
به گزارش سینماپرس این مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.
در ادامه این مراسم تیزر جشنواره و کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای حضار پخش شد.
محمدرضا شهیدیفر در ابتدای مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به آنچه در ماههای گذشته رخ داده اشاره کرد و با اشاره به این که امروز مصادف با چهلمین روز شهادت سردار حاجقاسم سلیمانیاست، گفت: شهادت او ملت ما را بار دیگر همدل کرد.مدتی پس از سقوط هواپیمای اکراینی در روزهایی که مردم ما ملتهب و نگران بودند، به روزهای جشنواره فیلم فجر رسیدیم. هنرمندان ما در این روزها سعی کردند در کنار هم و در کنار مردم باشند. او ابراز امیدواری کرد که از این پس حرفهای امیدبخش و حرفهایی که ما را در همه احوال کنار هم قرار میدهد، بشنویم.
سپس داروغه زاده دبیر جشنواره روی صحنه رفت و گفت: به شما حضار گرامی و سینماگران خوشامد میگویم؛ وی سپس متن از پیش نوشته خود را قرائت کرد که در آن به شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمایی اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره از مهم ترین آیین هایی است که ما را کنار هم جمع میکند.
داروغه زادهادامهداد: در این جشنواره جریان های فکری متنوع در قاب ماندگار سینما به موضوعات مختلفی می پردازند. گفتگو و شنیدن و دیدن آغازیاست برای درک بهتر قسمتی به ظاهر متفاوت از افراد جامعه و شرایطی که در آن حضور دارند. جشنواره مانند عیدانه ای است که تمام اعضای خانواده را کنار هم جمع میک ند و این عیدانه باعث خیزش مردمی در کل کشور می شود. جامعه به آیین هایی نیاز دارد که کنار هم بودن را در آن تجربه کنیم.
در ادامه ویدیویی از برش های کوتاه فیلم های حاضر در جشنواره پخش شد.
سپس سیمرغ بلورین بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد.
در ادامه سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی پور برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم «شاه کش» تعلق گرفت.
در بخشبعدی مراسم نوبت به اهدای جوایز فیلم های کوتاه، مستند و بخش نگاه نو رسید.
با حضور هیأت داوران در این بخش جوایزی به شرح ذیل به برگزیدگان اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» با کارگردانی سعید نجاتی رسید. نجاتی جایزه خود را به سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان اهدا کرد!
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به تهیه کنندگان و کارگردان فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» اهدا شد.
فرشته طائرپور قبل از اهدای جوایز گفت: سلام میکنم به کسانی که نیامدند اما ما باور داریم دلشان برای سینمای ایران میتپد؛ ایستادن ما روی این سن و فیلم ساختن ما از سر بی اعتنایی به وقایع تلخ اجتماعی نیست و از سر اعتنا است و با دانش و تسلط که امیدبخش آینده فرهنگ این سرزمین است اینجا هستیم؛ یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لبخند به این جشنواره می آییم.
وی ادامه داد: من یک جمله از خواکین فینیکس برنده اسکار بهترین بازیگری نقل می کنم که همه ما یک عشق مشترک داریم و آن سینما و فیلم است. فکر می کنم بهترین هدیه به من فرصتی است که از صدای خود برای بی صداها استفاده کنم.

سینماپرس: باید از متولیان برگزاری جشنواره فیلم فجر پرسید آیا هیچ نکته شاخصی در کارگردانی «خروج» وجود نداشته است یا مضمون انتقادی و ضددولتی آن موجب شده نادیده گرفته شود؟
به گزارش سینماپرس، نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته اعلام شدند و فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا در ۵ رشته بهترین طراحی لباس، بهترین چهرهپردازی، بهترین صدا، بهترین جلوههای ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد کاندیدا شد. اما در بخش بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی نامی از ابراهیم حاتمیکیا نبود، این در حالی است که فیلمنامههای دو فیلم «قصیده گاو سفید» و «مغز استخوان» که احکام دینی و قوانین عرفی را زیر سوال بردهاند، در جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی کاندیدا شدهاند!
همچنین در بخش بهترین کارگردانی هم اثری همچون «تومان» که نه داستان مشخصی دارد، نه پرداخت مناسب و نه قابلیت جذب تماشاچی، نامزد دریافت جایزه شده است؛ فیلمی که در آن مسائل ضداخلاقی همچون شرطبندی و قمار، عرق خوری، دوستی دختر و پسر و… هم بارها دیده میشود.
باید از دبیر و داوران جشنواره و متولیان برگزاری این رویداد سینمایی پرسید آیا هیچ نکته شاخصی در کارگردانی «خروج» وجود نداشته است یا مضمون انتقادی و ضددولتی آن موجب شده نادیده گرفته شود؟
این در حالی است که به زعم کارشناسان، سکانس آغازین خروج برای نشان دادن تبحر و پختگی کارگردان کفایت میکند. البته که ابراهیم حاتمیکیا به ندیده شدن در جشنوارههای سینمایی عادت دارد، او چهرهای معترض است و همین امر سبب میشود برای بستن صدایش، او را نبینند و نشنوند. ابراهیم سینمای ایران در نشست خبری «خروج» در واکنش به برخی انتقادها گفت: «به من میگویید دورهات گذشته مربی! حرف خودم را به خودم بر میگردانید؟» این در حالی است که حاتمیکیا در فیلمهایش همواره یک گام تکنیک سینمای ایران را به جلو برده است. در همین خروج هم صحنههای مزرعه پنبه و حضور تراکتورها در جاده و اصطکاک با کامیونها، نشان میدهد که کارگردانی کاربلد و باتجربه پشت آنهاست. این کارگردانی روان به حدی صحنهها را باورپذیر کرده بود که کمتر کسی متوجه شد تمام آنها جلوههای ویژه است.
بازی درخشان فرامرز قریبیان در خروج، هم گویای تلاش و تخصص اوست و هم تبحر کارگردان در بازیگری از او. اما با توجه به انتقادهای این بازیگر ۷۸ ساله از مسئولان سازمان سینمایی و افشاگری درباره ادوار پیشین جشنواره، هیچ بعید نیست جایزه بهترین بازیگری مرد – به رغم پیشبینی بسیاری از منتقدان – از او دریغ شود و سیمرغ روی شانه بازیگری بنشیند که پیش از آغاز جشنواره، آن را تحریم کرده بود!
*فارس