X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

از رویت کودکان سینمادوست در سینمای رسانه ها تا حواشی پیش آمده در خصوص یک فیلم/ پخش شهرآورد سینمای رسانه ها را به وجد آورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز ششم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و سینمای رسانه ها سرشار از حاشیه بود؛ علیرغم تمامی وعده های داده شده توسط دست اندرکاران برگزاری جشنواره مبنی بر عدم حضور افراد غیرمرتبط با رسانه، در این روز برخی کودکان سینمادوست در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کردند؛ به خصوص حضور نوه یکی از تهیه کنندگان سینما در این پردیس سینمایی جای تأمل داشت.

به گزارش سینماپرس فیلم های اکران شده در روز ششم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها شامل آثاری همچون: «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی و «مردن در آب مطهر» به کارگردانی نوید محمودی بود. همچنین ٰرأس ساعت ۱۵:۳۰ شهرآورد تهران با حضور تیم های پرسپولیس و استقلال در فودکورت و ۲ سالن پردیس سینمایی ملت پخش شد که بسیاری اهالی فوتبال دوست رسانه را به وجد آورد.

نکته قابل تأمل آنکه برخی اهالی سینما و منتقدان پس از پایان پخش بازی فوتبال به شوخی و جدی ابراز کردند که این سانس از جشنواره مهیج ترین و جذاب ترین سانس فجر ۳۸ بوده و باعث شده تا تلخی بیش از حد فیلم های سینمایی کمی به دست فراموشی سپرده شود.

در ساعات پایانی شب شهردار تهران نیز برای تماشای مستند «زمستان است» به پردیس سینمایی ملت آمد و ضمن بازدید از بخش های مختلف این پردیس سینمایی در جمع اصحاب رسانه نیز حاضر شد. حناچی در خصوص انتقاد یکی از خبرنگاران در مورد عدم تبلیغات شهری مناسب برای جشنواره فیلم فجر در سطح شهر اظهار داشت حتما پیگیر این مسأله خواهد شد!؛ حالا اینکه آقای شهردار در روزهای پایانی تازه می خواهد پیگیر عدم تبلیغات مناسب شهری در خصوص برگزاری جشنواره فجر انقلاب شود خود جای تأمل دارد.

اما یکی از اتفاقات بسیار مهم این روز پخش فیلم سیاه «مردن در آب مطهر» به تهیه کنندگی و کارگردانی برادران محمودی بود. فیلمی که بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان با انتقاد شدید از دست اندرکاران سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر این پرسش را مطرح کردند که چطور فیلمی مانند «مردن در آب مطهر» مجوز ساخت دریافت کرده و در جشنواره فجر انقلاب تصویری زننده از ایران و ایرانی نشان می دهد و به هویت آن ها بی احترامی می کند.

این حواشی ضمن آنکه به نشست خبری این فیلم کشیده شد و انتقادات شدیدی را با خود در پی داشت با واکنش برخی منتقدان نیز روبرو شد.

اما در روز ششم فیلم سینمایی «خورشید» جدیدترین اثر سینمایی مجید مجیدی بالاخره پس از کش و قوس های فراوان به اکران در سینماهای مردمی رسید و با استقبال از سوی مردم و برخی منتقدانی که ترجیح داده بودند به جای حضور در پردیس سینمایی ملت به تماشای این اثر بنشینند مواجه شد. منتقدان در واکنش های ابتدایی شان این فیلم سینمایی را یکی از انسانی ترین و شریف ترین آثار کارنامه مجیدی برشمردند.

ترکیدن گاز دستگاه نوشابه ساز در یکی از غرفه های فودکورت پردیس سینمایی ملت نیز یکی دیگر از حواشی روز ششم جشنواره بود به نحوی که برخی اهالی رسانه با داد و فریاد و ترس فضای پردیس سینمایی ملت را ترک کردند. انتقادات نسبت به برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور در پردیس سینمایی ملت نیز این روزها رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته و بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان معتقدند که مسئولان برگزاری جشنواره فجر بزرگترین خطا را برای انتخاب این پردیس سینمایی نامناسب مرتکب شده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظری: در جشنواره ۳۸ فیلم مناسبی برای نوجوانان وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدرضا منتظری در برنامه تلویزیونی «رسانش» که با اجرای وحید گلستان از شبکه امید پخش می شود اظهار داشت: متأسفانه جای کودکان و نوجوانان در سینمای ایران بسیار خالی است. این ناراحت کننده است که در مهمترین رویداد سینمایی کشور جایی برای قشر کودک و نوجوان باز نشده و آن ها در فیلم ها هیچ حضوری ندارند؛ این در حالی است که وقتی به سینمای جهان به ویژه سینمای غرب و هالیوود و حتی سینمای هند نگاه می کنیم متوجه می شویم چقدر نگاه جدی به کودک و نوجوان دارند و اصلا سینمای شان بر این پایه کودکان و نوجوانان بنا شده است.

به گزارش سینماپرس مشروح گفتگوی سیدرضا منتظری و وحید گلستان در این برنامه به شرح زیر است.

وحید گلستان در ابتدای این برنامه اظهار داشت: علاوه بر ما که با شوق و نگرانی هر روز دنبال این هستیم که چه فیلم هایی مناسب نوجوانان است خیلی های دیگر نیز با شوق این مسأله را دنبال می کنند؛  از جمله رضا منتظری عزیز که در کنار ما حضور دارد.

وی ادامه داد: در همه دنیا مهمترین طیفی که به آن ها توجه می شود نوجوانان هستند؛ حالا پرسش من این است که چه خبر از فیلم های جشنواره و اوضاع فیلم ها از این نظر چطور است؟

منتظری در پاسخ به این سوأل اظهار داشت: متأسفانه جای کودکان و نوجوانان در سینمای ایران بسیار خالی است. این ناراحت کننده است که در مهمترین رویداد سینمایی کشور جایی برای قشر کودک و نوجوان باز نشده و آن ها در فیلم ها هیچ حضوری ندارند؛ این در حالی است که وقتی به سینمای جهان به ویژه سینمای غرب و هالیوود و حتی سینمای هند نگاه می کنیم متوجه می شویم چقدر نگاه جدی به کودک و نوجوان دارند و اصلا سینمای شان بر این پایه کودکان و نوجوانان بنا شده است.

دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس خاطرنشان کرد: ما به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت و بی دغدغگی مسئولان فرهنگی به قشر کودک و نوجوان کمتر به آن ها توجه می کنیم. بنده شخصا فیلمی را در این روزها ندیدم که بتوانم توصیه بکنم کودکان و نوجوانان بروند و آن فیلم را ببینند و یا به آن ها بگویم این فیلم ها می تواند برای شما جذابیت و یا وجوه آموزشی داشته باشد. آنقدر فضای تلخ و سیاهی در جشنواره فجر ۳۸ حاکم است که بهتر است کودکان و نوجوانان نروند و آثار را تماشا نکنند. امیدوارم در روزهای باقی مانده شاهد اتفاقات بهتری باشم.

گلستان نیز در همین خصوص یادآور شد: ما یادمان هست در دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره فیلم فجر فیلم های مهم کودک و نوجوان بودند و جشنواره فجر توجه ویژه ای به این آثار داشت.

منتظری در همین راستا متذکر شد: اصلا جشنواره کودک و نوجوان از دل جشنواره فجر بیرون کشیده و متولد شد. وقتی تاریخ سینمای ایران را مرور می کنیم متوجه می شویم پرداختن به سینمای کودک و نوجوان اهمیت بسیار داشته؛  بی توجهی به مقوله کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر که عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور را با خود به یدک می کشد مثل این است که بگوییم چون جشنواره فیلم مقاومت داریم فیلم های سینمای دفاع مقدس در جشنواره فجر حضور نداشته باشند.

گلستان در همین راستا افزود:  در ۳ دوره گذشته بخش سیمرغ و پروانه ها داشتیم اما این ها راضی کننده و پاسخگوی این نیاز نیست. به عقیده شما در انتخاب یک فیلم خوب چه مولفه هایی را بینندگان باید مدنظر بگیرند؟

منتظری خاطرنشان کرد: باید به فیلم ها از دید کودک و نوجوان نگاه کرد. اولین مولفه این است که آثار باید جذابیت داشته باشد. این جذابیت می تواند در وهله اول از منظر فیلمنامه باشد که ما به شدت در سینمای کودک در این راستا دچار نقصان هستیم. ما نباید فراموش کنیم که سینمای کودک و نوجوان نیاز به قهرمان دارد. کودک در سینما نیاز به آموزش دیدن دارد. فیلم ها باید برآمده از نکاتی باشند که ضمن سرگرم کردن کمی تحول ذهنی در کودک و نوجوان ایجاد کند. تخیل در سینمای کودک فراموش شده، عنصر مهم فانتزی در سینمای کودک و نوجوان فراموش شده،  حتی ما در بحث تولید آثار انیمیشن نیز مغفول مانده ایم.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با طرح این پرسش که چرا الآن وضعیت به گونه ای شده که آثار خوب انیمیشن تولید می شود اما قشر کودک و نوجوان ترجیح می دهد انیمیشن غربی تماشا کند؟ اظهار داشت:  من بارها این را مطرح کرده ام که ما نیاز  به آسیب شناسی در سینمای کودک و نوجوان داریم. اگر دغدغه و اهتمامی از سوی مسئولان سینمایی و آموزش و پرورش وجود دارد باید دغدغه مندانه ورود پیدا کنند و معضلات سینمای کودک را بررسی کنند. یکی از نکاتی که فراموش شده این است که ما حتی کلاس آموزشی برای تربیت فیلمسازان جوان جهت تولید فیلم کودک برگزار نمی کنیم. سیاست امروز سینمای ایران تولید و حمایت از آثار تلخ اجتماعی است.

وی افزود: ما باید آموزشگاه سینمایی ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان راه اندازی کنیم. کسانی هستند که علاقه دارند آموزش تخصصی ببینند. این ها نکاتی است که مغفول مانده و علیرغم اینکه بارها تکرار شده به دلیل عدم اهتمام و دغدغه مندی مسئولان روی زمین مانده است.

منتظری ادامه داد: نه فقط فیلم و سینما که در سطوح دیگر به خصوصدر حوزه آموزش و پرورش ما در حال درجا زدن هستیم. نوجوانان امروز مثل نسل ما نیستند. آن ها به اینترنت و شبکه های ماهواره ای و… دسترسی دارند و با جذابیت های بصری و محتوایی آثاری که مختص آن ها تولید شده آشنایی پیدا کردند و ما نمی توانیم با نگاه نخ نما شده و کهنه دهه ها قبل برای آن ها اثری تولید کنیم و انتظار داشته باشیم آن ها بیایند و استقبال کنند. نیاز است مدیران سینمایی اگر واقعا دغدغه ای دارند فکر کنند چه می توانند بکنند تا قدم مهم و اساسی بردارند و جایی برای سینمای کودک و نوجوان در سینمای کشور باز کنند.

وی تأکید کرد: فیلم هایی که امروز به اسم کودک و نوجوان تولید می شود از نظر محتوا و ساختار دچار مشکل است. جلوه های بصری شان تداعی کننده کارتون های تلویزیونی دهه ۶۰ است.

گلستان نیز در این راستا گفت: سینمای کودک و نوجوان از حیات اصلی اش خارج شده. امیدوارم در روزهای پایانی شما را دوباره در برنامه داشته باشیم تا اگر فیلم خوبی برای نوجوانان در جشنواره ۳۸ وجود داشته آن ها را معرفی کنیم.

منتظری در همین راستا افزود: ما نمی خواهیم حس ناامیدی القا کنیم. فیلم «درخت گردو» کار محمدحسین مهدویان با توجه به سوژه اش که در رابطه با بمباران شیمیایی سردشت است شاید بتواند جذابیتی برای نوجوانان داشته باشد و آن ها را با بخشی از تاریخ معاصر کشورمان آشنا کند. فضای فیلم تلخ است اما اگر دوست دارند بروند و فیلمی را ببیند این را توصیه می کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بداخلاقی‌ها صدای حاتمی‌کیا را درآورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی «خروج» با حضور در نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر، درباره متن و حاشیه این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عصر ۱۸ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان، فرامرز قریبیان، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران، حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده، کارن همایون‌فر آهنگساز و دیگر عوامل فنی فیلم در این نشست حضور داشتند و خسرو نقیبی به‌عنوان منتقد عوامل فیلم را همراهی می‌کرد.

در ابتدای این نشست خسرو نقیبی منتقد این جلسه گفت: جایگاه حاتمی‌کیا در این سال‌ها در سینمای ایران تثبیت شده است و کسی تردیدی در این موضوع ندارد، بعد از یک سه‌گانه که حال و هوای اکشن‌تری داشت فیلم تازه یک تغییر جهت و راه تازه است و یادآور دوره دیگری است. دوره‌ای که «موج مرده» را ساخت. رگه‌های وسترن در «خروج» مشهود است و باز هم فیلم بر یک قهرمان استوار است.

وی افزود: فیلم قوت و قدرت خود را از حضور استثنایی فرامرز قریبیان که قهرمان است می‌گیرد. سکانس‌هایی را شاهدیم که از جنس فیلم‌های قبلی حاتمی‌کیا است. برخلاف سه فیلم قبلی که حضور حاتمی‌کیا به رغم آنکه خارج از فیلم‌ها خشمگین بود اما فیلم‌هایش مصلحانه بودند. در اینجا به نظرم کمی آن خشم را به شکل بارزتری نشان داده شده است. جنس اعتراض از همان مدل موج مرده است انگار آن اعتراض به فیلم‌ها راه یافته است.

هر چه سن ما بالا می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود

در ادامه ابراهیم حاتمی‌کیا در پاسخ به اینکه اگر به جای کاراکتر اصلی فیلم «خروج» بودید به رئیس جمهور چه می‌گفتید، گفت: واقعیت این است که این پانورامای اینجا کمی فشار می‌آورد. گویا هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود و توقع ها هم بالاتر می رود. در بیست دقیقه ابتدایی فیلم می‌گفتیم که این کشاورزان چه می‌خواهند به رییس‌جمهور بگویند حتی در آخر فیلم هم حرف آن‌ها از زبان کامبیز دیرباز گفته می‌شود.

سام قریبیان در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر تجربه هم‌بازی شدن با پدرش گفت: این فرصتی بود که آقای حاتمی‌کیا فراهم کردند. قهرمان اصلی فیلم آقای قریبیان‌ هستند و من هم از این فرصت استفاده کردم. بعد از ۲۶ سال در کنار پدرم حضور پیدا کردم که خیلی برایم تجربه لذت بخشی بود.

سپس پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر فیلم درباره شباهت نقشش در فیلم «خروج» با فیلم «نفس» اظهار کرد: نگران بودم که این نقش شبیه نقشم در فیلم «نفس» شود. نمی‌دانم چگونه شد نتیجه همیشه برایم ترسناک است. سعی کردم این اتفاق نیفتد و با تغییراتی متفاوت شود.

مسئولیت پایان‌بندی فیلم را می‌پذیریم

حاتمی‌کیا درباره پایان‌بندی فیلم و اعمال نظر سفارشی در این زمینه گفت: این پایان‌بندی تحمیلی نبود و مسئولیتش را می‌پذیرم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در زمان «دیده‌بان» گفته از کسب سیمرغ عذاب وجدان می گیرد و اگر بلی این فیلم سیمرغ بگیرد عذاب وجدان می گیرد یا نه؟ بیان کرد: من تا لحظه آخر هرچقدر سیمرغ بگیرم همه را نگه می‌دارم.

حاتمی کیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود چرا با ساخت این فیلم شوخی عمدی با سینما داشته‌اید، گفت: این را نمی‌دانم.

وی عنوان کرد: رفتن به سراغ فیلمی که در روستا باشد برایم جذاب و مسأله بود می‌خواستم از این مرکز دربیایم. بازی کردن با بازیگرانی که تجربه‌های زیادی دارند بسیار لذت‌بخش بود. سفر با تراکتورِ آنها از خاطرم نمی‌رود الان هم که نگاه می کنم از این همراهی آنها لذت می برم.

حاتمی‌کیا در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود «این فیلم درباره اعتراض است و نظرتان درباره عتراضات آبان ماه چیست؟» سکوت کرد.

کارگردان «خروج» درباره شوخی با عنوان «امامزاده پاستور» در فیلم بیان کرد: اینکه گفتیم امامزاده پاستور یک شوخی کلامی این و چیز عجیبی نیست.

وی درباره گریم غیرواقعی رییس‌جمهور در فیلم هم گفت: به شما مربوط نیست که من رییس‌جمهور را نشان می‌دهم یا نه. من در فیلم دلم می‌خواست همین‌قدر که دیدید نشان بدهم.

در هر دولتی بود «خروج» را می‌ساختم

حاتمی‌کیا در پاسخ به پرسشی که چرا در این دولت فیلم را ساخته است، بیان کرد: هر دولتی بیاید همین بحث مطرح است. البته خوب است بدانید ایده این فیلم از سال ۸۹ شروع شد که آنطور که می‌خواهم شکل نمی‌گرفت تا امروز. من‌همه فیلم‌هایم در ادامه هم هستند و نمی‌توان گفت «خروج» تنها در ادامه «گزارش یک جشن» است.

قریبیان درباره نقشش گفت: من نقش‌های معترض را خیلی دوست دارم، چون‌ خودم معترض هستم. «خاک»، «گوزن‌ها»، «سفیر»، «سناتور» همگی نقش‌های معترضی بودند و من این نقش‌های را بسیار دوست دارم. خود من در حال حاضر یک بخشی هستم.

برایم توجه جشنواره مهم نیست

حاتمی‌کیا درباره امکان بی‌توجهی جشنواره به فیلم گفت: من آنقدر در طول این ۳۵ سال فیلم ساختم که دیگر برایم توجه جشنواره مهم نیست. من به این قضیه عادت دارم و این سلیقه داوران است. در باره سالی که فیلم «برج مینو» و «بوی پیراهن یوسف» را ساختم اصلا به فیلم ها توجه نشد و در زمان فیلم «چ» هم همین بی‌توجهی رخ داد پس برایم اهمیتی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه فیلم در بین آرای مردمی حضور ندارد، عنوان‌کرد: من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیاتی برای رسیدگی به کسانی که این هیات را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند.

از هجمه‌ها نگران نیستم، ‌ از بی‌ادبی‌ها دلخورم

کارگردان «بوی پیراهن یوسف» در ادامه درباره انتقاداتی که نسبت به «خروج» در روزهای اخیر مطرح شده است بیان کرد: من نگران هجمه‌ها نبودم. همیشه این موضوع وجود دارد انواع طیف‌های مختلف مخالف وجود دارد. برخی می‌توانند فیلم را دوست داشته باشند برخی نه. اما از بی‌ادبی خوشم نمی‌آید.

وی سپس خطاب به هجمه‌کنندگان گفت: گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده‌است. این چه زبان بی‌حیایی برای من سرباز است؟ چرا بی‌حیا می شویم؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ ما کنار برویم؟ لذت می‌برید از این رفتار؟ از این ور و آن ور این واکنش‌ها وجود دارد.

حاتمی‌کیا تأکید کرد: من از این فضا دلخورم. «خروج» بیستمین فیلم من است و من بیست بار این بالا آمده‌ام. چرا سال به سال سخت تر می‌شود چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار قبر است. انصاف کنید عمرم را بابت هر فیلم می گذارم برای هیچ فیلمی کم فروشی نکرده ام. به نظر ساده می‌آید تراکتور را میان خیابان بیندازید ولی چرا اینگونه با بی‌حیایی حرف می‌زنید. چرا به من گیر می‌دهید؟ این اشکال بزرگ است، از کنار هم بودن افتخار کنید ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی که با چه منطقی سراغ فیلم جاده‌ای رفته است، گفت: من فیلم جاده ای خیلی دوست دارم که تا حالا فرصتش برایم فراهم نشده بود. این‌ نوع فیلم کار بسیار سختی است و خدارا شکر با حضور دوستان ساخت فیلم رقم خورد. در عمر ۵۸ ساله ام بازیگری فرهیخته و روی اصول مثل آقای قریبیان ندیدم. کار کردن با تراکتور بسیار سخت است ومن سر تعظیم بر استادی ایشان فرود می آورم که انقدر در بازی شان ذوب شده بودند که باورش برای ما سخت بود.

خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما

قریبیان اظهار کرد: من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. من وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم در این هفت سال پیشنهادهای زیادی شد، از هیچ‌کدام خوشم نیامد دلم می‌خواست با کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدیم این فرصت پیش آمده است.

وی افزود: می دانستم فیلم زحمت زیادی دارد فقط یک ماه تمرین تراکتورسازی کردم. بنابراین این فیلم را دوست داشتم. همکاری به دلیل زیبایی فیلمنامه ایجاد شد و بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام می‌کنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی می‌کنم چون دیگر حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.

حاتمی‌کیا در پاسخ به اینکه «فکر نمی‌کنید فیلم حرفی برای امروز ندارد» با قاطعیت گفت: «نه» که این پاسخ با تشویق اصحاب رسانه همراه شد.

این فیلمساز درباره فاصله گرفتن از سینمای همیشگی اش بیان کرد: من همه نوع فیلمی ساخته‌ام و تجربیات مختلفی در ژانرها مختلف دارم. سینما مساله من است. این چشم‌های انصاف کجاست. ما برای ساخت این فیلم در شهرستان زحمت زیادی کشیدیم و من تلاش کردم سینما بسازم و همیشه هم این تجربه برای من زیباست.

بعد از اعتراضات آبان مثل اصحاب کهف شده بودیم

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» درباره اینکه آیا فیلم شما به این معناست که نظام اسلامی بعد از ۴۰ سال هنوز سازوکاری برای اعتراض مردمی ارائه نکرده است، گفت: چراکه نه؟ هنوز این مسیر را پیدا نکردیم در فرانسه این اتفاق چند ماه است رخ می دهد ما هنوز جایگاهی پیدا نکردیم که بر همین اساس کل نظام زیر سوال نرود که به حق هم هست وقتی می خواستم این فیلمنامه را شروع کنم قضیه آبان ماه پیش نیامده بود. شدت تحولات به قدری بود که مثل اصحاب کهف شده بودیم، به نظرم این مطالبه‌گری باید اتفاق بیفتد. امیدوارم با آمدن سازوکارهای پارلمانی جدید راهکار پیدا شود. که باید پاسخگو باشند خوشحالم که سهمی در این مطالبه‌گری داشته‌ام.

وی افزود:‌ این فیلم می توانست تلخ باشد من می‌توانستم فیلمی بسازم که از بودنمان پشیمان باشیم، ‌ ولی من کشورم را دوست دارم. همه کشورشان را دوست دارند و مطالبه دارند ولی باید مسیر آن تعریف شود.

آرزومندم درباره حاج قاسم فیلم بسازم

حاتمی‌کیا درباره تصمیم گیری برای ساخت فیلمی درباره شهید قاسم سلیمانی، تصریح کرد: نمی‌دانم. آرزویم این است که فیلم ایشان را بسازم ولی نمی‌دانم چه پیش می‌آید. زمانی آرزویم این بود که درباره شهید چمران فیلم بسازم اما علاقه‌مند هستم درباره زندگی سردار سلیمانی هم حتما فیلمی بسازم.

وی درباره انتخاب اسامی شخصیت‌ها توضیح داد که اسم‌ها به شکل تخیلی انتخاب شده و تنها «بخشی» نام فامیل واقعی شخصیت داستان بود که فیلم براساس آن ساخته شده اما نامش چیز دیگری بوده و «رحمت» نبود.

ترجیح می‌دهم به جای واکنش اینستاگرامی، فیلم بسازم

این کارگردان درباره عدم واکنش به اتفاقات اخیر مثل سقوط هواپیما و اعتراضات آبان ماه توضیح داد: من فیلمم را می‌سازم. من خودم را سیاستمدار نمی دانم یک وری دو وری ندارد. من فیلمم را می‌سازم آن موقعی که تو متوجه این حرف‌ها نبودی من فیلم می‌ساختم.

وی تأکید کرد: توجه من به مسائل و اتفاقات روز با فیلمم است. هر کسی خواست کاری کند با فیلمش توجه کند داشتن اینستاگرام و واکنش‌های چند کلمه‌ای هنر بزرگی نیست من فیلمم را می‌سازم. برای همین هم بعد از فیلمم این اتفاقات می‌افتد و درباره آن ناحقی می‌شود و فیلم ما از آرای مردمی در می‌آید.

حاتمی‌کیا در واکنش به این سوال که فکر نمی‌کنید فیلم «خروج» فیلم حاتمی‌کیا نیست، توضیح داد: حاتمی‌کیا اینجا نشسته است. اینکه تو می‌گویی حاتمی کیا اینطور شده است حاتمی‌کیای خودت است. من اگر پشت شما بیفتم معلوم نیست عاقبتم چه می‌شود من دین و آخرتم را نمی‌فروشم که آنچه شما می‌خواهید باشم. من هرآنچه را که در دیده‌بان به کار بردم در این فیلم به کار برده ام. من یک فیلم سفارشی نساختم.

وی افزود: بچه‌های اوج حتی یک نقطه روی فیلمنامه من نگذاشتند. من به بچه های اوج گفتم حتی شما ممکن است اذیت شوید ولی گفتند اینها حرف ماست. آنچه که گفتم مال خودم است ممکن است انتظاری از حاتمی کیا داشته باشید چرا با حاتمی کیا حاتمی کیا را می زنید همه فیلم هایم بر اساس روز و حال و احوالم که در آن می زیسته‌ام ساخته‌ام اینکه می‌گویید از من بعید بود چیست. من نمی‌گویم شرمنده از این سکانس هستم همه را از ته دلم و خودم ساختم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر ظرفیت دانش‌آموزان را بالا می‌برد/آماده تعامل با ارشاد هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر آموزش و پرورش با حضور در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تأکید کرد که دیدن و فعالیت در تئاتر ظرفیت های دانش آموزان را بالا می برد.

به گزارش سینماپرس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهمین روز سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای تماشای نمایش «بیگانه در خانه» به کارگردانی محمد مساوات در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا کرد، درباره اینکه با توجه به جایگاه و اهمیت وزارت آموزش و پرورش در فرهنگسازی برای کودکان و نوجوانان دارد چرا به هنرهای نمایشی و تئاتر توجه کمی دارد، در جمع خبرنگاران گفت: اتفاقا آموزش و پرورش خیلی به موضوع تئاتر اهمیت می دهد و در حال حاضر همزمان در همه مدارس متوسطه ما جشنواره تئاتر و سرود برقرار است و اصولا معلمان ما، کسانی که با این تکنیک و فن آشنا باشند قطعا کارکرد بهتری دارند.

وی ادامه داد: امروز تلفیق قابلیت های مختلف معلمان برای انتقال مفاهیم فوق العاده اهمیت دارد و یکی از این روش ها استفاده از فنون و ظرفیت های بالای تئاتر است.

حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که چرا اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه تئاتر مقطعی است و چه تعاملی باید میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش شکل بگیرد تا مقوله فعالیت در زمینه تئاتر برای دانش آموزان مقاطع مختلف در طول سال مستمر باشد؟ اظهار کرد: این هفته تجلی یک کاری است که در طول سال تحصیلی انجام می شود. شما می دانید که برای انجام یک کار تئاتری چند ماه زمان برای تمرین نیاز هست.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: ما از هر حرکتی که به توسعه همکاری ها منجر شود استقبال می کنیم.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش برای تماشای تئاتر توسط دانش آموزان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد تعامل و هماهنگی نمی شود؟ یادآور شد: قطعا یکی از ظرفیت هایی که در دانش آموزان توسعه پیدا کند از طریق تماشای تئاتر است زیرا تئاتر روی کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند و همچنین کسانی که به تماشای آن می نشینند تأثیرگذار است. دانش آموزان هم با نقش آفرینی در تئاتر و هم با تماشای تئاتر می توانند ظرفیت های خود را افزایش دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ نشست خبری فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر»


عکس/ نشست خبری فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بداخلاقی‌ها صدای حاتمی‌کیا را درآورد/ خروج قریبیان از دنیای بازیگری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی «خروج» با حضور در نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر، درباره متن و حاشیه این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عصر ۱۸ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان، فرامرز قریبیان، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران، حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده، کارن همایون‌فر آهنگساز و دیگر عوامل فنی فیلم در این نشست حضور داشتند و خسرو نقیبی به‌عنوان منتقد عوامل فیلم را همراهی می‌کرد.

در ابتدای این نشست خسرو نقیبی منتقد این جلسه گفت: جایگاه حاتمی‌کیا در این سال‌ها در سینمای ایران تثبیت شده است و کسی تردیدی در این موضوع ندارد، بعد از یک سه‌گانه که حال و هوای اکشن‌تری داشت فیلم تازه یک تغییر جهت و راه تازه است و یادآور دوره دیگری است. دوره‌ای که «موج مرده» را ساخت. رگه‌های وسترن در «خروج» مشهود است و باز هم فیلم بر یک قهرمان استوار است.

وی افزود: فیلم قوت و قدرت خود را از حضور استثنایی فرامرز قریبیان که قهرمان است می‌گیرد. سکانس‌هایی را شاهدیم که از جنس فیلم‌های قبلی حاتمی‌کیا است. برخلاف سه فیلم قبلی که حضور حاتمی‌کیا به رغم آنکه خارج از فیلم‌ها خشمگین بود اما فیلم‌هایش مصلحانه بودند. در اینجا به نظرم کمی آن خشم را به شکل بارزتری نشان داده شده است. جنس اعتراض از همان مدل موج مرده است انگار آن اعتراض به فیلم‌ها راه یافته است.

هر چه سن ما بالا می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود

در ادامه ابراهیم حاتمی‌کیا در پاسخ به اینکه اگر به جای کاراکتر اصلی فیلم «خروج» بودید به رئیس جمهور چه می‌گفتید، گفت: واقعیت این است که این پانورامای اینجا کمی فشار می‌آورد. گویا هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود و توقع ها هم بالاتر می رود. در بیست دقیقه ابتدایی فیلم می‌گفتیم که این کشاورزان چه می‌خواهند به رییس‌جمهور بگویند حتی در آخر فیلم هم حرف آن‌ها از زبان کامبیز دیرباز گفته می‌شود.

سام قریبیان در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر تجربه هم‌بازی شدن با پدرش گفت: این فرصتی بود که آقای حاتمی‌کیا فراهم کردند. قهرمان اصلی فیلم آقای قریبیان‌ هستند و من هم از این فرصت استفاده کردم. بعد از ۲۶ سال در کنار پدرم حضور پیدا کردم که خیلی برایم تجربه لذت بخشی بود.

سپس پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر فیلم درباره شباهت نقشش در فیلم «خروج» با فیلم «نفس» اظهار کرد: نگران بودم که این نقش شبیه نقشم در فیلم «نفس» شود. نمی‌دانم چگونه شد نتیجه همیشه برایم ترسناک است. سعی کردم این اتفاق نیفتد و با تغییراتی متفاوت شود.

مسئولیت پایان‌بندی فیلم را می‌پذیریم

حاتمی‌کیا درباره پایان‌بندی فیلم و اعمال نظر سفارشی در این زمینه گفت: این پایان‌بندی تحمیلی نبود و مسئولیتش را می‌پذیرم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در زمان «دیده‌بان» گفته از کسب سیمرغ عذاب وجدان می گیرد و اگر بلی این فیلم سیمرغ بگیرد عذاب وجدان می گیرد یا نه؟ بیان کرد: من تا لحظه آخر هرچقدر سیمرغ بگیرم همه را نگه می‌دارم.

حاتمی کیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود چرا با ساخت این فیلم شوخی عمدی با سینما داشته‌اید، گفت: این را نمی‌دانم.

وی عنوان کرد: رفتن به سراغ فیلمی که در روستا باشد برایم جذاب و مسأله بود می‌خواستم از این مرکز دربیایم. بازی کردن با بازیگرانی که تجربه‌های زیادی دارند بسیار لذت‌بخش بود. سفر با تراکتورِ آنها از خاطرم نمی‌رود الان هم که نگاه می کنم از این همراهی آنها لذت می برم.

حاتمی‌کیا در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود «این فیلم درباره اعتراض است و نظرتان درباره عتراضات آبان ماه چیست؟» سکوت کرد.

کارگردان «خروج» درباره شوخی با عنوان «امامزاده پاستور» در فیلم بیان کرد: اینکه گفتیم امامزاده پاستور یک شوخی کلامی این و چیز عجیبی نیست.

وی درباره گریم غیرواقعی رییس‌جمهور در فیلم هم گفت: به شما مربوط نیست که من رییس‌جمهور را نشان می‌دهم یا نه. من در فیلم دلم می‌خواست همین‌قدر که دیدید نشان بدهم.

در هر دولتی بود «خروج» را می‌ساختم

حاتمی‌کیا در پاسخ به پرسشی که چرا در این دولت فیلم را ساخته است، بیان کرد: هر دولتی بیاید همین بحث مطرح است. البته خوب است بدانید ایده این فیلم از سال ۸۹ شروع شد که آنطور که می‌خواهم شکل نمی‌گرفت تا امروز. من‌همه فیلم‌هایم در ادامه هم هستند و نمی‌توان گفت «خروج» تنها در ادامه «گزارش یک جشن» است.

قریبیان درباره نقشش گفت: من نقش‌های معترض را خیلی دوست دارم، چون‌ خودم معترض هستم. «خاک»، «گوزن‌ها»، «سفیر»، «سناتور» همگی نقش‌های معترضی بودند و من این نقش‌های را بسیار دوست دارم. خود من در حال حاضر یک بخشی هستم.

برایم توجه جشنواره مهم نیست

حاتمی‌کیا درباره امکان بی‌توجهی جشنواره به فیلم گفت: من آنقدر در طول این ۳۵ سال فیلم ساختم که دیگر برایم توجه جشنواره مهم نیست. من به این قضیه عادت دارم و این سلیقه داوران است. در باره سالی که فیلم «برج مینو» و «بوی پیراهن یوسف» را ساختم اصلا به فیلم ها توجه نشد و در زمان فیلم «چ» هم همین بی‌توجهی رخ داد پس برایم اهمیتی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه فیلم در بین آرای مردمی حضور ندارد، عنوان‌کرد: من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیاتی برای رسیدگی به کسانی که این هیات را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند.

از هجمه‌ها نگران نیستم، ‌ از بی‌ادبی‌ها دلخورم

کارگردان «بوی پیراهن یوسف» در ادامه درباره انتقاداتی که نسبت به «خروج» در روزهای اخیر مطرح شده است بیان کرد: من نگران هجمه‌ها نبودم. همیشه این موضوع وجود دارد انواع طیف‌های مختلف مخالف وجود دارد. برخی می‌توانند فیلم را دوست داشته باشند برخی نه. اما از بی‌ادبی خوشم نمی‌آید.

وی سپس خطاب به هجمه‌کنندگان گفت: گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده‌است. این چه زبان بی‌حیایی برای من سرباز است؟ چرا بی‌حیا می شویم؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ ما کنار برویم؟ لذت می‌برید از این رفتار؟ از این ور و آن ور این واکنش‌ها وجود دارد.

حاتمی‌کیا تأکید کرد: من از این فضا دلخورم. «خروج» بیستمین فیلم من است و من بیست بار این بالا آمده‌ام. چرا سال به سال سخت تر می‌شود چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار قبر است. انصاف کنید عمرم را بابت هر فیلم می گذارم برای هیچ فیلمی کم فروشی نکرده ام. به نظر ساده می‌آید تراکتور را میان خیابان بیندازید ولی چرا اینگونه با بی‌حیایی حرف می‌زنید. چرا به من گیر می‌دهید؟ این اشکال بزرگ است، از کنار هم بودن افتخار کنید ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی که با چه منطقی سراغ فیلم جاده‌ای رفته است، گفت: من فیلم جاده ای خیلی دوست دارم که تا حالا فرصتش برایم فراهم نشده بود. این‌ نوع فیلم کار بسیار سختی است و خدارا شکر با حضور دوستان ساخت فیلم رقم خورد. در عمر ۵۸ ساله ام بازیگری فرهیخته و روی اصول مثل آقای قریبیان ندیدم. کار کردن با تراکتور بسیار سخت است ومن سر تعظیم بر استادی ایشان فرود می آورم که انقدر در بازی شان ذوب شده بودند که باورش برای ما سخت بود.

خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما

قریبیان اظهار کرد: من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. من وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم در این هفت سال پیشنهادهای زیادی شد، از هیچ‌کدام خوشم نیامد دلم می‌خواست با کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدیم این فرصت پیش آمده است.

وی افزود: می دانستم فیلم زحمت زیادی دارد فقط یک ماه تمرین تراکتورسازی کردم. بنابراین این فیلم را دوست داشتم. همکاری به دلیل زیبایی فیلمنامه ایجاد شد و بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام می‌کنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی می‌کنم چون دیگر حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.

حاتمی‌کیا در پاسخ به اینکه «فکر نمی‌کنید فیلم حرفی برای امروز ندارد» با قاطعیت گفت: «نه» که این پاسخ با تشویق اصحاب رسانه همراه شد.

این فیلمساز درباره فاصله گرفتن از سینمای همیشگی اش بیان کرد: من همه نوع فیلمی ساخته‌ام و تجربیات مختلفی در ژانرها مختلف دارم. سینما مساله من است. این چشم‌های انصاف کجاست. ما برای ساخت این فیلم در شهرستان زحمت زیادی کشیدیم و من تلاش کردم سینما بسازم و همیشه هم این تجربه برای من زیباست.

بعد از اعتراضات آبان مثل اصحاب کهف شده بودیم

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» درباره اینکه آیا فیلم شما به این معناست که نظام اسلامی بعد از ۴۰ سال هنوز سازوکاری برای اعتراض مردمی ارائه نکرده است، گفت: چراکه نه؟ هنوز این مسیر را پیدا نکردیم در فرانسه این اتفاق چند ماه است رخ می دهد ما هنوز جایگاهی پیدا نکردیم که بر همین اساس کل نظام زیر سوال نرود که به حق هم هست وقتی می خواستم این فیلمنامه را شروع کنم قضیه آبان ماه پیش نیامده بود. شدت تحولات به قدری بود که مثل اصحاب کهف شده بودیم، به نظرم این مطالبه‌گری باید اتفاق بیفتد. امیدوارم با آمدن سازوکارهای پارلمانی جدید راهکار پیدا شود. که باید پاسخگو باشند خوشحالم که سهمی در این مطالبه‌گری داشته‌ام.

وی افزود:‌ این فیلم می توانست تلخ باشد من می‌توانستم فیلمی بسازم که از بودنمان پشیمان باشیم، ‌ ولی من کشورم را دوست دارم. همه کشورشان را دوست دارند و مطالبه دارند ولی باید مسیر آن تعریف شود.

آرزومندم درباره حاج قاسم فیلم بسازم

حاتمی‌کیا درباره تصمیم گیری برای ساخت فیلمی درباره شهید قاسم سلیمانی، تصریح کرد: نمی‌دانم. آرزویم این است که فیلم ایشان را بسازم ولی نمی‌دانم چه پیش می‌آید. زمانی آرزویم این بود که درباره شهید چمران فیلم بسازم اما علاقه‌مند هستم درباره زندگی سردار سلیمانی هم حتما فیلمی بسازم.

وی درباره انتخاب اسامی شخصیت‌ها توضیح داد که اسم‌ها به شکل تخیلی انتخاب شده و تنها «بخشی» نام فامیل واقعی شخصیت داستان بود که فیلم براساس آن ساخته شده اما نامش چیز دیگری بوده و «رحمت» نبود.

ترجیح می‌دهم به جای واکنش اینستاگرامی، فیلم بسازم

این کارگردان درباره عدم واکنش به اتفاقات اخیر مثل سقوط هواپیما و اعتراضات آبان ماه توضیح داد: من فیلمم را می‌سازم. من خودم را سیاستمدار نمی دانم یک وری دو وری ندارد. من فیلمم را می‌سازم آن موقعی که تو متوجه این حرف‌ها نبودی من فیلم می‌ساختم.

وی تأکید کرد: توجه من به مسائل و اتفاقات روز با فیلمم است. هر کسی خواست کاری کند با فیلمش توجه کند داشتن اینستاگرام و واکنش‌های چند کلمه‌ای هنر بزرگی نیست من فیلمم را می‌سازم. برای همین هم بعد از فیلمم این اتفاقات می‌افتد و درباره آن ناحقی می‌شود و فیلم ما از آرای مردمی در می‌آید.

حاتمی‌کیا در واکنش به این سوال که فکر نمی‌کنید فیلم «خروج» فیلم حاتمی‌کیا نیست، توضیح داد: حاتمی‌کیا اینجا نشسته است. اینکه تو می‌گویی حاتمی کیا اینطور شده است حاتمی‌کیای خودت است. من اگر پشت شما بیفتم معلوم نیست عاقبتم چه می‌شود من دین و آخرتم را نمی‌فروشم که آنچه شما می‌خواهید باشم. من هرآنچه را که در دیده‌بان به کار بردم در این فیلم به کار برده ام. من یک فیلم سفارشی نساختم.

وی افزود: بچه‌های اوج حتی یک نقطه روی فیلمنامه من نگذاشتند. من به بچه های اوج گفتم حتی شما ممکن است اذیت شوید ولی گفتند اینها حرف ماست. آنچه که گفتم مال خودم است ممکن است انتظاری از حاتمی کیا داشته باشید چرا با حاتمی کیا حاتمی کیا را می زنید همه فیلم هایم بر اساس روز و حال و احوالم که در آن می زیسته‌ام ساخته‌ام اینکه می‌گویید از من بعید بود چیست. من نمی‌گویم شرمنده از این سکانس هستم همه را از ته دلم و خودم ساختم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خداحافظی «فرامرز خان» از سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرامرز قریبیان از بازیگران و هنرمندان برجسته سینمای ایران با اعلام اینکه «خروج» آخرین فیلم او در سینمای ایران است، از قصدش برای خداحافظی از دنیای بازیگری گفت.

به گزارش سینماپرس، فرامرز قریبیان در نشست خبری پس از نمایش فیلم «خروج» در جشنواره فیلم فجر خبر خداحافظی‌اش از سینمای ایران را رسانه‌ای کرد.

این بازیگر کهنه‌کار گفت: «معتقدم خروج بهترین کار من است. نقش بسیار سختی در این فیلم داشتم و فقط یک ماه برای آموزش رانندگی با تراکتور تمرین کردم.»

او در ادامه درباره خداحافظی از سینما با فیلم «خروج» ‌ گفت:‌ «من بعد از فیلم «گناهکاران» در جشنواره شرکت نکردم. من در ۷ سال اخیر هیچ فیلمنامه‌ای را قبول نکردم. دلم می‌خواست با یک فیلمنامه خاص کارم را خاتمه دهم. این آخرین فیلم من است و می‌خواهم از سینما خداحافظی کنم. »

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظری: در جشنواره ۳۸ فیلم مناسبی برای نوجوانان وجود ندارد/ می توان تماشای «درخت گردو» را به نوجوانان توصیه کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدرضا منتظری در برنامه تلویزیونی «رسانش» که با اجرای وحید گلستان از شبکه امید پخش می شود اظهار داشت: متأسفانه جای کودکان و نوجوانان در سینمای ایران بسیار خالی است. این ناراحت کننده است که در مهمترین رویداد سینمایی کشور جایی برای قشر کودک و نوجوان باز نشده و آن ها در فیلم ها هیچ حضوری ندارند؛ این در حالی است که وقتی به سینمای جهان به ویژه سینمای غرب و هالیوود و حتی سینمای هند نگاه می کنیم متوجه می شویم چقدر نگاه جدی به کودک و نوجوان دارند و اصلا سینمای شان بر این پایه کودکان و نوجوانان بنا شده است.

به گزارش سینماپرس مشروح گفتگوی سیدرضا منتظری و وحید گلستان در این برنامه به شرح زیر است.

وحید گلستان در ابتدای این برنامه اظهار داشت: علاوه بر ما که با شوق و نگرانی هر روز دنبال این هستیم که چه فیلم هایی مناسب نوجوانان است خیلی های دیگر نیز با شوق این مسأله را دنبال می کنند؛  از جمله رضا منتظری عزیز که در کنار ما حضور دارد.

وی ادامه داد: در همه دنیا مهمترین طیفی که به آن ها توجه می شود نوجوانان هستند؛ حالا پرسش من این است که چه خبر از فیلم های جشنواره و اوضاع فیلم ها از این نظر چطور است؟

منتظری در پاسخ به این سوأل اظهار داشت: متأسفانه جای کودکان و نوجوانان در سینمای ایران بسیار خالی است. این ناراحت کننده است که در مهمترین رویداد سینمایی کشور جایی برای قشر کودک و نوجوان باز نشده و آن ها در فیلم ها هیچ حضوری ندارند؛ این در حالی است که وقتی به سینمای جهان به ویژه سینمای غرب و هالیوود و حتی سینمای هند نگاه می کنیم متوجه می شویم چقدر نگاه جدی به کودک و نوجوان دارند و اصلا سینمای شان بر این پایه کودکان و نوجوانان بنا شده است.

دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس خاطرنشان کرد: ما به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت و بی دغدغگی مسئولان فرهنگی به قشر کودک و نوجوان کمتر به آن ها توجه می کنیم. بنده شخصا فیلمی را در این روزها ندیدم که بتوانم توصیه بکنم کودکان و نوجوانان بروند و آن فیلم را ببینند و یا به آن ها بگویم این فیلم ها می تواند برای شما جذابیت و یا وجوه آموزشی داشته باشد. آنقدر فضای تلخ و سیاهی در جشنواره فجر ۳۸ حاکم است که بهتر است کودکان و نوجوانان نروند و آثار را تماشا نکنند. امیدوارم در روزهای باقی مانده شاهد اتفاقات بهتری باشم.

گلستان نیز در همین خصوص یادآور شد: ما یادمان هست در دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره فیلم فجر فیلم های مهم کودک و نوجوان بودند و جشنواره فجر توجه ویژه ای به این آثار داشت.

منتظری در همین راستا متذکر شد: اصلا جشنواره کودک و نوجوان از دل جشنواره فجر بیرون کشیده و متولد شد. وقتی تاریخ سینمای ایران را مرور می کنیم متوجه می شویم پرداختن به سینمای کودک و نوجوان اهمیت بسیار داشته؛  بی توجهی به مقوله کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر که عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور را با خود به یدک می کشد مثل این است که بگوییم چون جشنواره فیلم مقاومت داریم فیلم های سینمای دفاع مقدس در جشنواره فجر حضور نداشته باشند.

گلستان در همین راستا افزود:  در ۳ دوره گذشته بخش سیمرغ و پروانه ها داشتیم اما این ها راضی کننده و پاسخگوی این نیاز نیست. به عقیده شما در انتخاب یک فیلم خوب چه مولفه هایی را بینندگان باید مدنظر بگیرند؟

منتظری خاطرنشان کرد: باید به فیلم ها از دید کودک و نوجوان نگاه کرد. اولین مولفه این است که آثار باید جذابیت داشته باشد. این جذابیت می تواند در وهله اول از منظر فیلمنامه باشد که ما به شدت در سینمای کودک در این راستا دچار نقصان هستیم. ما نباید فراموش کنیم که سینمای کودک و نوجوان نیاز به قهرمان دارد. کودک در سینما نیاز به آموزش دیدن دارد. فیلم ها باید برآمده از نکاتی باشند که ضمن سرگرم کردن کمی تحول ذهنی در کودک و نوجوان ایجاد کند. تخیل در سینمای کودک فراموش شده، عنصر مهم فانتزی در سینمای کودک و نوجوان فراموش شده،  حتی ما در بحث تولید آثار انیمیشن نیز مغفول مانده ایم.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با طرح این پرسش که چرا الآن وضعیت به گونه ای شده که آثار خوب انیمیشن تولید می شود اما قشر کودک و نوجوان ترجیح می دهد انیمیشن غربی تماشا کند؟ اظهار داشت:  من بارها این را مطرح کرده ام که ما نیاز  به آسیب شناسی در سینمای کودک و نوجوان داریم. اگر دغدغه و اهتمامی از سوی مسئولان سینمایی و آموزش و پرورش وجود دارد باید دغدغه مندانه ورود پیدا کنند و معضلات سینمای کودک را بررسی کنند. یکی از نکاتی که فراموش شده این است که ما حتی کلاس آموزشی برای تربیت فیلمسازان جوان جهت تولید فیلم کودک برگزار نمی کنیم. سیاست امروز سینمای ایران تولید و حمایت از آثار تلخ اجتماعی است.

وی افزود: ما باید آموزشگاه سینمایی ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان راه اندازی کنیم. کسانی هستند که علاقه دارند آموزش تخصصی ببینند. این ها نکاتی است که مغفول مانده و علیرغم اینکه بارها تکرار شده به دلیل عدم اهتمام و دغدغه مندی مسئولان روی زمین مانده است.

منتظری ادامه داد: نه فقط فیلم و سینما که در سطوح دیگر به خصوصدر حوزه آموزش و پرورش ما در حال درجا زدن هستیم. نوجوانان امروز مثل نسل ما نیستند. آن ها به اینترنت و شبکه های ماهواره ای و… دسترسی دارند و با جذابیت های بصری و محتوایی آثاری که مختص آن ها تولید شده آشنایی پیدا کردند و ما نمی توانیم با نگاه نخ نما شده و کهنه دهه ها قبل برای آن ها اثری تولید کنیم و انتظار داشته باشیم آن ها بیایند و استقبال کنند. نیاز است مدیران سینمایی اگر واقعا دغدغه ای دارند فکر کنند چه می توانند بکنند تا قدم مهم و اساسی بردارند و جایی برای سینمای کودک و نوجوان در سینمای کشور باز کنند.

وی تأکید کرد: فیلم هایی که امروز به اسم کودک و نوجوان تولید می شود از نظر محتوا و ساختار دچار مشکل است. جلوه های بصری شان تداعی کننده کارتون های تلویزیونی دهه ۶۰ است.

گلستان نیز در این راستا گفت: سینمای کودک و نوجوان از حیات اصلی اش خارج شده. امیدوارم در روزهای پایانی شما را دوباره در برنامه داشته باشیم تا اگر فیلم خوبی برای نوجوانان در جشنواره ۳۸ وجود داشته آن ها را معرفی کنیم.

منتظری در همین راستا افزود: ما نمی خواهیم حس ناامیدی القا کنیم. فیلم «درخت گردو» کار محمدحسین مهدویان با توجه به سوژه اش که در رابطه با بمباران شیمیایی سردشت است شاید بتواند جذابیتی برای نوجوانان داشته باشد و آن ها را با بخشی از تاریخ معاصر کشورمان آشنا کند. فضای فیلم تلخ است اما اگر دوست دارند بروند و فیلمی را ببیند این را توصیه می کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از دیپلماسی در سیاست تا دیپلماسی در فرهنگ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران حوزه سینما و جشنواره بین المللی فیلم فجر بعد از ظهر روز گذشته با وزیر امور خارجه دیدار کردند. محمدجواد ظریف در این دیدار بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی در ایجاد مفاهمه و درک مشترک میان ملتها، بر نقش سینما در ایجاد زبان مشترک تاکید کرد. این درحالی است که جناب وزیر با دیپلماسی و مذاکره در سیاست نتیجه نگرفت و حال با توسل به دیپلماسی فرهنگی می‌خواهد پای میز مذاکره با دشمن بنشینیم!

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران حوزه سینما و جشنواره بین المللی فیلم فجر بعد از ظهر روز گذشته با وزیر امور خارجه دیدار و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت جشنواره، دغدغه های اصحاب سینمای کشور در ابعاد بین المللی را مطرح کردند.

محمد جواد ظریف در این دیدار بااشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی در ایجاد مفاهمه و درک مشترک میان ملتها، بر نقش سینما در ایجاد زبان مشترک تاکید کرد. وی با اشاره به توانمندی سینمای ایران در جهان آمادگی وزارت خارجه و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری نزدیک در پیشبرد برنامه های آتی از جمله جشنواره جهانی فیلم اعلام کرد.

ایشان همچنین با اشاره به تلاش بدخواهان ایران و منطقه برای ایجاد یک تصویر مخدوش از کشورمان در جنگ با تروریسم، ظرفیت استفاده از چهره و رشادت های سردار سلیمانی بعنوان قهرمان جهانی مبارزه با افراط گرائی و تروریسم را برای سینمای ایران مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار جمعی از چهره های نام آشنا و فرهیخته سینمای ایران از جمله آقایان عسگرپور، کیانیان، شجاع نوری، اسفندیاری، میری، فریدزاده، حسینی و طالب زاده حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر


نمایشگاه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر

مشاهده خبر از سایت منبع