X

بایگانی بهمن 19, 1398

دفتر سینمایی

«پدران» مسئله روز جوانان را مطرح می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام مسلخی تهیه‌کننده فیلم «پدران» در نشست خبری این فیلم با حضور عوامل و بازیگران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد گفت: تلاش کردیم در فیلممان طرح مساله کنیم و به مسائل روز جوانان بپردازیم. ما آدم‌های بدی نیستیم ما را دور نیندازید.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی با حضور کارگردان فیلم، شهرام مسلخی (تهیه‌کننده)، علی ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، مهدخت مولایی، کیوان پرمهر (بازیگران) مهتاب متعصب (طراح لباس)، حمید بخشی (طراح صحنه)، بسطام سعادت (جلوه‌های ویژه بصری)، حسین قورچیان (صدا گذار)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلم‌برداری)، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده (منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان عصر شنبه نوزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

علی‌اکبرعبدالعلی‌زاده منتقد حاضر در نشست درباره فیلم «پدران» گفت: در مواجهه با این فیلم از دو منظر نکاتی را می‌گویم، ابتدا محتوا زیرا فیلم حرف‌های جدیدی درباره اینکه در تغییر فرهنگی کشور هیچ راهکاری نداریم می‌زند و مساله بعدی تقابل نسل‌ها. تا زمانی که هر کسی هنوز فرزند است متوجه دغدغه‌های پدرش نمی‌شود و تا زمانی که خودش پدر نشود نیز همچنان درک نخواهد کرد.

او افزود: عزیزی می‌گفت شما همیشه فکر می‌کنید فرزندتان را می‌شناسید اما مساله اصلی این است که شما او را نمی‌شناسید و همیشه باید طوری رفتار کنید که انگار او را نمی‌شناسید. اتفاقی در جریان فیلم می‌افتد که خانواده‌ها پس از تصادفی که رخ می‌دهد متوجه عدم شناخت کافی خودشان از فرزندانشان می‌شوند.

این منتقد انتخاب همدان به عنوان لوکیشن فیلم را از ویژگی‌های مثبت آن دانست و  تصریح کرد: قرار بر این بود با روحیات، کنش‌ها و زبان مردم آن استان رو به رو و آشنا شویم. من خیلی باجزئیات اقلیم همدان آشنا نیستم و دوست دارم درباره آن بشنوم.

او ادامه داد: در فیلمبرداری «پدران» خیلی کم با آدم‌های قصه مواجه و همراه می‌شویم. کارگردان می‌تواند با بهره گرفتن از عواملی مانند تدوین، صدا و فیلمبرداری فیلمش را برای مخاطب جذاب‌تر کند. فکر می کردم فیلم به خاطر هزینه اندکش به این شکل ساخته شده اما در اصل این ساختار انتخاب سالم صلواتی به عنوان کارگردان بوده است.

در ادامه مهدخت مولایی بازیگر فیلم «پدران» درباره نقش خود گفت: فیلمنامه «پدران» روایت یک داستان ساده و قابل درک بود که هیچ نکته غیرقابل فهمی در آن وجود ندارد. اتفاقی رخ می‌دهد که به سادگی می‌توانیم با آن همراه شویم. در نقشی که ایفا کردم، سعی‌ داشتم یک مسیر ساده داستانی را با زبان قابل فهم بیان کنم.

شهرام مسلخی درباره تهیه‌ این فیلم بیان داشت: شخصا یکی از تهیه‌کنندگانی بودم که از انتخاب این فیلم در جشنواره فجر مطمئن بودم. «پدران» فیلمی نبود که یک کارگردان کار اولی به چنین فیلم‌هایی وارد شود زیرا بسیار پر لوکیشن بود.

او ادامه داد: رسانه در سلیقه مخاطب تاثیر زیادی دارد، تلاش کردیم در فیلممان طرح مساله کنیم و به مسائل روز جوانان بپردازیم. ما آدم‌های بدی نیستیم ما را دور نیندازید.

صلواتی همچنین درباره دلیل نام «پدران» تصریح کرد: ما در فیلم به واسطه پدران می‌خواهیم داستان پسران را نشان دهیم. من پدر هستم و یک پسر ۹ ساله دارم. این فیلم قرار بود پنج سال قبل ساخته شود که اگر این اتفاق در آن زمان می‌افتاد تاثیر ببشتری داشت زیرا در آن زمان مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری داشتند.

کارگردان «پدران» اضافه کرد: سعی کردیم داستان را سرراست بیان کنیم، حتی اگر به آن نگاه تلویزیونی وارد شود. انتخاب نام «پدران» برای فیلم به خاطر پدرانی بود که در فیلم حضور داشتند.

او همچنین درباره لهجه بازیگران توضیح داد: تمام تلاشمان را به خرج دادیم تا مردم شریف همدان را همانطوری که هستند نشان بدهیم. اینکه انتظار داشته باشم تمام بازیگران لهجه همدانی را به خوبی ادا کنند کمی غیرقابل باور است. تمام تلاشمان را انجام دادیم با حضور تمام عوامل همدانی لهجه آنگونه که باید ادا شود.

صلواتی با بیان اینکه فعالیت‌اش در حوزه سینما را از سال ۶۸ آغاز کرده است، افزود: بعد از فیلم «پدران» دوباره فیلم خواهم ساخت. من به همراه نویسنده می‌خواستیم این فیلم قصه داشته باشد و از عوامل و بازیگرانی استفاده کنیم که چهره باشند. از گیشه انتظار زیادی نداریم اما هدفمان ساخت یک فیلم شریف و محترم بود. 

اودرباره انتخاب بازیگران فیلم بیان داشت: ترکیب بازیگران از بازیگران چهره در فیلم‌های کوتاه و تئاتر بود. اگر چیزی در فیلم،  اشتباه است به خاطر تجربه کم من است و سعی می‌کنم در فیلم‌های بعدی تمام تلاشم را به کار بگیرم.

علی ثانی‌فر همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در تمام‌ فیلم‌هایی که در این دوره جشنواره فیلم فجر دارد شبیه هم بازی کرده است، تصریح کرد: درباره شباهتی که در فیلم‌هایی که در جشنواره فجر دارم و می‌بینید بازیگران باید نظر دهند، در حد توانم تلاش می‌کردم لهجه را به خوبی ادا کنم. در «پدران» مانند باقی فیلم‌ها پیش تولید خوبی وجود نداشت، بازیگرانی که در این فیلم بودند لحظاتی داشتند که بازیشان واقعا متاثرکننده بود. 

کارگردان فیلم «پدران» خطاب به منتقد نشست گفت: من در سنندج زندگی می‌کنم و هیچ ارتباطی با منتقدان ندارم. امروز متوجه شدم که در هر نشست یک منتقد حضور دارد و پیش از شروع جلسه به علی اکبر عبدالعلی‌زاده گفتم که بدون ملاحظه درباره فیلمم نظر بدهد و از او متشکرم. 

حسین قورچیان درباره صداگذار فیلم «پدران» بیان داشت: خوشحالم که با سالم صلواتی همکاری داشتم، صلواتی نگاه درستی به صدا دارد و می‌داند این عامل چه تاثیری بر فیلمش دارد. هر فیلمی نقاط مثبت و منفی خودش را دارد اما به نظرم اگر به این فیلم  تخصصی‌تر پرداخته شود، نکات مثبت بیشتری دارد.

 گلاره عباسی بازیگر فیلم «پدران» نیز گفت: ما در فیلم سالم صلواتی می‌خواستیم فیلم خوب تولید کنیم. همه دور هم جمع شدیم تا قصه متفاوتی به تصویر بکشیم. هنوز بازی کردن در فیلم‌های این چنینی جالب است، زمانی که در فیلم کارگردان‌های کاراولی کار می‌کنیم خیلی زمان تمرین نداریم. افتخار می‌کنم در کنار این گروه ایستاده‌ام. 

حمید بخشی طراح صحنه نیز درباره فیلم «پدران» گفت: اگر مشکلی در کار ما بود در صحنه می‌دیدیم به نظرم همه چیز کامل بود، در شرایط سختی این فیلم را ساختیم. خوشحالم که طراحی‌ صحنه به خوبی انجام شده بود و از سالم صلواتی بابت دقت و توجهش متشکرم.  

مهتاب متعصب طراح لباس فیلم «پدران» نیز درباره شباهت نقش علی ثانی فر در دو فیلم «قصیده گاو سفید» و «پدران» گفت: فاصله ساخت «قصیده گاو سفید» و «پدران» زیاد نبود و هر شباهتی ممکن است طبیعی باشد، سعی کردم در رنگ‌ لباس‌ها بعد از بحران و قبل از بحران توجه کنم. البته زمان پیش تولید فیلم، سالم صلواتی مشاوره های خوبی به من دادند و از همکاری با او خوشحالم.  

مهشید ناصری هم در ادامه این نشست درباره حضورش در این فیلم گفت: جزو کم تجربه‌ترین افراد این گروه هستم و بسیار خوشحالم که اولین تجربه‌ فیلم سینمایی‌ام همراه همسرم رقم خورد. هر کسی باید از جایی شروع کند من هم خوشحالم که نقطه شروع کارم از اینجا بود.

همچنین صلواتی در پایان خاطر نشان کرد: جا دارد از نویسنده فیلم «پدران» که به من یاد داد آدم‌ها باید به سینما بیایند و شریف بمانند تشکر کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفته تئاتر و سرود در مدارس در حال اجراست


هفته تئاتر و سرود در مدارس در حال اجراست

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی چرکی و سیاهی و دین‌ستیزی فیلم‌های جشنواره فجر به چشم وزیر ارشاد نمی‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فجر نقطه آغازی برای سال آینده سینمای ایران است. هر جشنواره‌ای ادامه جشنواره سال گذشته است. توفیق‌هایی در سی و هشتمین رویداد سینمایی دیده می‌شود که نتیجه آن در سال سینمایی آینده تاثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که در فیلم‌های امسال جشنواره ملی فجر به وفور سیاه‌نمایی و تقابل با اسلام و همجنس‌گرایی و … دیده می‌شود آن‌هم در شرایطی کنونی کشور که مردم بیش از هر زمان دیگری به امید نیاز دارند.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری جشنواره فیلم فجر گفت: به نظر می‌رسد تداوم نسلی می‌تواند به تکامل هر حوزه فرهنگی و صنعتی و سینما که ترکیبی از این دو است، کمک کند. به این معنا که پیشکسوتان و جوانان این حوزه بتوانند در کنار هم قرار بگیرند.

او گفت: نمی‌توان به تکامل صنعت و هنری که این تداوم نسلی را از دست بدهد، امید بست. از مواردی که امسال به طور روشن می‌توان در جشنواره سی و هشتم دید، حضور پیشکسوتان و جوانان در کنار یکدیگر است. در فجر سی و هشتم هم کسانی حضور دارند که سال‌ها در جشنواره‌های متعدد حاضر بوده‌اند، هم افرادی که در دهه اخیر فعال بوده‌اند و همچنین کسانی که با اولین اثر خود به جشنواره آمده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ترکیب این سه نسل و فعال و پویا بودن آن‌ها در جشنواره امسال چشم‌اندازی را ایجاد می‌کند که می‌شود همچنان به جشنواره فیلم فجر امیدوار بود. به عبارتی نه پیشکسوتان کنار کشیدند و نه راه بر جوانان بسته شده است. این موضوع به نوع مناسباتی که در سازمان سینمایی و مسیر هدایت‌گری سینما در طول سال به منظور ارتباط با این نسل‌ها وجود داشته، مرتبط است. در واقع ارتباطات حرفه‌ای که از طریق پروانه نمایش و مواردی از این دست اتفاق افتاده و ارتباطات دیگری که در حاشیه وجود داشته، دلیل این امر است. به طور کلی این مسیر باعث شده تا ما در جشنواره امسال شاهد این ارتباط نسلی باشیم.

صالحی ضمن اشاره به چشم‌انداز سینمای ایران پس از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: فجر نقطه آغازی برای سال آینده سینمای ایران است. هر جشنواره‌ای نیز ادامه جشنواره سال گذشته است. توفیق‌هایی در سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی دیده می‌شود که نتیجه آن در سال سینمایی آینده تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حضور چند نسل در فضای تولید سینمای سال ۹۸ که در سال ۹۹ اکران می‌شود به جذب کسانی که شیفته سینما هستند کمک می‌کند تا بتوانند کارگردان‌ها و ژانرهای مورد علاقه خود را پیدا کنند. این تنوع فرصت‌های خوبی برای سینمای ایران درآینده ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: سینمایی که به تولید می‌پردازد باید پاسخ‌گوی نیازهای متنوع باشد و بتواند ترکیب‌های مختلفی از این نیازها را اشباع کند. نیازهایی از قبیل آسیب‌های اجتماعی چراکه بخشی از وظیفه سینما پرداختن به دردهای اجتماعی است. از طرفی جامعه ایرانی صرفا به پرداختن به دردها نیاز ندارد. سینما به امید، انرژی‌های مثبت، اهمیت دادن به آینده پیش‌رو و به طور کلی امیدآفرینی نیاز دارد.

سید عباس صالحی تاکید کرد: آنچه که می‌تواند راهبردی برای سینمای ایران باشد و آن را در گیشه موفق بکند توجه به نیازهای متنوع مخاطب سینما است. چراکه توجه به نیازها در کنارهم به ارتقای کمیت مراجعان به سینما کمک می‌کند.

وزیر فرهنگ ضمن اشاره به این مطلب که سینما تنها بیان دغدغه شخصی و فردی نیست و مسیری برای ارتباط با مخاطب و پیش‌برنده صنعت سینما است، ادامه داد: علاوه بر این که مخاطب از سینما انتظار توجه به نیازها و دغدغه‌های شخصی خود را دارد اما به نظر می‌رسد توجه به ترکیب این نیازها می‌تواند در وضعیت سال‌ آینده سینما موثرتر باشد.  

صالحی در پایان از فجر استانی گفت: از اتفاقاتی که در سال اخیر رخ داده گستره رویدادهای فرهنگی و هنری در سراسر ایران است تا درکنار تهران مناطق دیگر ایران نیز از این رویدادها بهره‌مند شوند. از مهم‌ترین این رویدادها جشنواره فیلم فجر است که علاقه‌مندان قابل توجهی در سراسر ایران دارد. با اطلاع‌رسانی‌هایی که امسال صورت گرفته جشنواره فیلم فجر در شهرها گستره بیشتری پیدا کرده و تعداد فیلم‌ها در استان‌ها نیز افزایش یافته است. به عبارتی در کل مراکز استان‌ها وضعیتی شبیه تهران را شاهد هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادبودی برای صادق تبریزی/ آثاری که فقط رویکرد اقتصادی ندارند


یادبودی برای صادق تبریزی/ آثاری که فقط رویکرد اقتصادی ندارند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین آلبوم گروه «رادیو» رونمایی شد/ حضور در یک شب عاشقانه


دومین آلبوم گروه «رادیو» رونمایی شد/ حضور در یک شب عاشقانه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر


عکس / بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«همنوازان فاخته» به فجر رسیدند/ شنیدن تصنیف های قاجاری در نیاوران


«همنوازان فاخته» به فجر رسیدند/ شنیدن تصنیف های قاجاری در نیاوران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سانس‌های فوق‌العاده در شمارش آرا محاسبه نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسئول شمارش آرای مردمی سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه سانس‌های فوق‌العاده در شمارش آرا محاسبه نمی‌شود، گفت: هر صاحب فیلمی که تمایل داشته باشد می‌تواند از تاریخ ۲۸ بهمن به مدت یک هفته با تقاضای کتبی تهیه‌کننده، از جزئیات آرای فیلمش مطلع شود.

به گزارش سینماپرس، علی آشتیانی پور در پی اظهارات ابراهیم حاتمی کیا درباره مهندسی شدن آرای مردمی آن هم در شرایطی که فیلم «خروج» سانس فوق العاده دارد، بیان کرد: امسال رای گیری مثل سال گذشته از طریق اپلیکیشن انجام میشود که آموزش و نحوه رای دادن در آن از طریق آنونس‌های پیش از شروع فیلم‌ها به اطلاع تماشاگران می‌رسد و به طور طبیعی فقط یک فیلم سیمرغ مردمی را دریافت می‌کند و بقیه فیلمها از نگرفتن این جایزه غمگین و معترض هستند و همانگونه که داوری‌های دیگر در ایران مدام مورد هجمه قرار می‌گیرند ما نیز از این مصیبت بی بهره نیستیم.

او ادامه داد: در جشنواره امسال فیلم «خورشید» به دلیل آنکه در سه روز اول جشنواره آماده پخش نشد براساس آیین نامه عملاً از جدول حذف و فیلم «پسرکشی» جایگزینش شد، اما این فیلم هم از امتیاز معقول و مناسبی به اندازه دیگر فیلم‌ها برای اکران مردمی برخوردار نبود و نمی توانست در شرایطی برابر از نمایش برخوردار شود به همین دلیل از رای گیری مردمی حذف شد و الان شمارش آرا برای ۲۱ فیلم انجام می‌شود.

آشتیانی‌پور خاظرنشان کرد: رای گیری مردمی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در ۳۴ سالن سینمای مردمی انجام می‌شود و زمان رای گیری از شروع فیلم به مدت ۴ ساعت خواهد بود که مخاطبان از بین گزینه‌های خیلی پسندیدم، پسندیدم، میانه، نپسندیدم و اصلا نپسندیدم یکی را انتخاب می‌کنند.

او تاکید کرد: هر شب رای گیری انجام می‌شود و برترین آنها صبح روز بعد اعلام میشود اما گاهی برخی دوستان تصور نادرستی درباره نحوه رای‌گیری دارند. در این باره تاکید می‌کنم که هیچ مهندسی صورت نمی گیرد چرا که شرط اول من در پنج سال گذشته برای پذیرش این مسئولیت این بوده که هیچ دخالتی از هیچ مرجعی در رای گیری صورت نگیرد و اینجانب با صراحت و اطمینان خاطر به همه اعلام می‌کنم که  تا لحظه آخر هیچ کس از جایگاه فیلم‌ها اطلاع ندارد و این شرطی است برای اینکه من مسئولیت را بپذیرم مانند سالهای گذشته.

آشتیانی پور گفت: رای‌گیری توسط سینما تیکت انجام میگیرد و نتیجه آرا در سبدهای مختلف در اختیار ما قرار میگیرد که شامل سبد اینترنتی، صاحبان اثار، سینما داران، گیشه، نهادها و ارگان‌های مختلف می‌باشد. برای تمام  صاحبان آثار  در تاریخ اعلام شده سیستم رای گیری قابل رصد و پیگیری است و آنها می‌توانند از تک تک رای‌های داده شده به فیلمشان و حتی اینکه توسط چه کسی و در چه ساعت و دقیقه و ثانیه رای داده شده مطلع شوند اما اینکه ما این جزئیات را اعلام نمی‌کنیم به دلیل این است که نمی‌خواهیم آسیبی به اکران عمومی فیلم ها برسد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال اگر همه  صاحبان فیلم‌ها اعلام کنند که خواهان انتشار تمام اطلاعات و جزئیات فیلم‌های خود هستند این کار برای ما بلامانع است.

او درباره اینکه چرا هر شب یک فیلم از فهرست خارج می‌شود و همین باعث بروز حاشیه‌هایی شده است؟ گفت: این کار برای شور و حال داشتن بیشتر جشنواره همچون سالهای گذشته است. اما این نکته را هم به صراحت می‌گویم که همه ۲۱  فیلم‌ تا پایان وقت رای گیری از آرای مردمی خارج نشده‌اند یعنی شمارش رای آنها همچنان ادامه دارد.  

آشتیانی پور اضافه کرد: برای تمام فیلم‌ها شرایط و ظرفیت‌ مساوی و برابر در نظر گرفته شده اما بنا به ظرفیت سالن‌های نمایش در هر شب ممکن است تغییری در تعداد رای‌های شبانه فیلم ها به وجود آید اما این اطمینان خاطر را می‌دهم که همه ظرفیت ها برای همه فیلم‌ها برابر است. در این بین این نکته را مورد توجه قرار دهید که هیچکدام از سانس‌های فوق‌العاده در شمارش آرا لحاظ نمی‌شوند و در نهایت از میان ۲۱ فیلمی که رای گیری می‌شوند، بیست فیلم از گردونه خارج می‌شوند و فقط یک فیلم به عنوان برترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب می‌شود.

منبع:ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد به جشنواره موسیقی پیام داد/ قدردانی ویژه از هنرمندان


وزیر ارشاد به جشنواره موسیقی پیام داد/ قدردانی ویژه از هنرمندان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش وزیر ارشاد به گلایه‌های حاتمی‌کیا/ مشکلی با انتقاد نداریم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه همزمان با هشتمین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور در پردیس سینمایی ملت از این رویداد بازدید کرد.

وزیر ارشاد در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های حمایتی وزارت ارشاد در حوزه فیلم‌سازی و سینما گفت: براساس برنامه‌ای که برای حمایت از محتوا تدوین شده است، فیلم‌هایی که در این حوزه‌های خاص همچون نهاد خانواده، عزت عمومی، انسجام اجتماعی و رفع گسست‌های اجتماعی مورد حمایت قرار می‌گیرند تا تولید محتوا در این زمینه را تقویت کنیم. به نظر می‌رسد مهمترین مسئله ما در فضای اجتماعی امروز بحث گسست‌های اجتماعی است. این گسست‌ها هم در فضای رابطه حاکمیت و ملت و هم در میان ملت و ملت وجود دارد. اینکه بتوانیم انسجام اجتماعی را ارتقا دهیم خود به خود به رفع این گسست‌ها کمک می‌کند. ۴ موضوع اصلی را مشخص کرده‌ایم که ان‌شالله در همین محورها آثار مورد حمایت قرار می‌گیرند.

اولویت‌های حمایت از سینمای استراتژیک

صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره تولیدات استراتژیک در سینما هم گفت:‌ با این نگاه که ببینیم مهمترین مسئله ما در فضای اجتماع چیست، براساس پیمایش‌هایی که ما و دیگران در این زمینه داشته‌ایم، همانطور که اشاره شد مهمترین موضوع، بحث گسست‌های اجتماعی است. در فضای انسجام اجتماعی چند محور اصلی را تعریف کرده‌ایم که طبیعتا در زمینه حمایت‌های استراتژیک در سینما هم این محورها موردتوجه خواهند بود. عزت و اقتدار ملی با نگاه به پیشرفت‌های آینده، نهاد خانواده، فاصله گرفتن از فردگرایی مضر و همگرایی اجتماعی محورهایی است که در تولیدات سال‌های آینده بیشتر موردتوجه خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی که با توجه به فضای اعتراضات اخیر، لزوم برگزاری جشنواره فجر چه بود هم گفت: همین که امروز شما و ما در این فضا هستیم نشان می‌دهد که جشنواره می‌تواند تأثیرگذاری مهمی در این زمینه داشته باشد. جشنواره رویدادی است که فضای یک سال آینده سینمای ایران را تعیین می‌کند و این اتفاق خوبی برای سینمای ایران است.

به‌دنبال هم‌گرایی حداکثری در سینما هستیم

وزیر ارشاد درباره انتقاد برخی سینماگران در قالب تحریم جشنواره و نیز اعتراض فرامرز قریبیان در نشست خبری فیلم «خروج» نسبت به فضای مدیریت سینما هم گفت: اعتراض آقای قریبیان همانطور که اشاره شد، مربوط به این دوره وزارت ارشاد نبوده است اما نگاه کلی ما این است که بتوانیم اهالی سینما را به‌صورت حداکثری در کنار هم داشته باشیم و خانواده سینمای ایران حداقل دفع را داشته باشد. کنار هم قرار گرفتن‌ها باید تداوم پیدا کند و جشنواره فیلم فجر نماد این هم‌گرایی حداکثری است.

وی درباره چندصدایی بودن جشنواره فیلم فجر و حذف فیلم‌هایی با نگاه متفاوت از ویترین این رویداد هم گفت: تأکید بنده به دوستان ما در هیأت انتخاب و داوران، هم به دبیر جشنواره و هم به رئیس سازمان سینمایی این بوده است که جشنواره سینمایی فجر، ویترین سینمای ایران با همه سلیقه‌های متکثر باشد. همین نکته است که جشنواره فجر را زیباتر کرده و می‌کند. تأکید بر این بوده که هیأت‌های انتخاب و داوری هم با همین رویکرد عمل کنند و امروز هم شاهد این تنوع در فضای جشنواره فجر هستیم که شور و شوق نسبی را هم به همراه داشته است.

صالحی درباره تأثیر جریان تحریم جشنواره فجر از سوی برخی سینماگران، بر برگزاری این دوره از این رویداد گفت: ترجیح می‌دهم اینگونه تعبیر کنم که در پی اتفاقات تلخی که رخ داده بود،‌ پاره‌ای از عکس‌العمل‌های عاطفی را شاهد بودیم اما خوشبختانه آنچه این روزها در جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره‌های هنری فجر شاهد هستیم این است که احساس اهالی فرهنگ و هنر این است که جشنواره‌ها اتفاقی هستند که به راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت. در کنار هم بودن معمولاً اتفاقات بهتری را رقم می‌زند.

وزیر ارشاد درباره موضع یکی از نمایندگان مجلس در تهدید هنرمندان تحریم‌کننده جشنواره‌های فجر هم گفت: موضع ما تا به امروز حرکت در مسیر همگرایی بوده است و این مسیر را حتماً ادامه می‌دهیم. فضای جشنواره‌های فجر هم امروز نشان می‌دهد که خوشبختانه هنرمندان خیلی زود در این رویدادها گردهم آمده‌اند. اهالی هنر ممکن است در مواردی انتقادهایی هم داشته باشند اما در اصل یک خانواده هستند و این خانواده را به راحتی رها نمی‌کنند.

دولت گلایه‌ای از «خروج» ندارد

سیدعباس صالحی درباره شائبه مطرح شده از سوی ابراهیم حاتمی‌کیا مبنی‌بر حساسیت‌های دولت نسبت به فیلم انتقادی «خروج» که حتی منجر به حذف فیلم از فهرست آرای مردمی جشنواره شده است هم گفت: حقیقت اینگونه احساس نمی‌کنم. بالاخره مسئله فیلم ایشان و تم آن از قبل روشن بوده است. نگاه دولت این است که فضای نقد و انتقاد در بخش‌های مختلف اجتماعی من جمله انتقاد از دولت، نکته‌ای است که مورد تحمل است. از همین زاویه به شخص بنده که طبیعتاً خط مستقیم این ارتباط با دولت بوده‌ام هیچ کس از دولت چه قبل از جشنواره چه در ایام نمایش فیلم در جشنواره، زبان به گلایه باز نکرده است.

وزیر ارشاد درباره دیگر انتقاد ابراهیم حاتمی‌کیا از اولویت نداشتن موضوعات ارزشی همچون فیلم‌های دفاع مقدس در وزارت ارشاد و کمک سازمان اوج به رفع این خلا هم گفت: شخصاً چنین تعبیری را از ایشان نشنیدم. متن صحبت‌های ایشان ارجاعی به وزارت ارشاد نداشته است، اما واقعیت این است که بحث دفاع مقدس و موضوعاتی از این قبیل در دستور کار ما بوده و هست، اما امکانات و منابع ما به‌شدت محدود است و این محدودیت پاره‌ای معذوریت‌ها را در زمینه حمایت ایجاد کرده‌ است.

مشاهده خبر از سایت منبع