X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

«پروانه معصومی» نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس جمهور در پیامی درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان، را به جامعه هنری، علاقمندان و دوستداران و به‌ویژه خانواده محترم پروانه معصومی تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت درگذشت مرحومه پروانه معصومی تصریح کرد: این بازیگر مردمی و نام‌آشنا در عرصه فعالیت‌های هنری با رعایت اخلاق حرفه‌ای و ایفای نقش‌های مؤثر و ارزشمند، نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان، مرحومه پروانه معصومی، موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

این بازیگر مردمی و نام‌آشنا در عرصه فعالیت‌های هنری با رعایت اخلاق حرفه‌ای و ایفای نقش‌های مؤثر و ارزشمند، نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.

اینجانب مصیبت وارده را به جامعه هنری، علاقمندان و دوستداران و به‌ویژه خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهنگ: «بیتا فرهی» یک بانوی خاص سینما بود/ انگار از ازل برای سینما ساخته شده بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر بیتا فرهی بازیگر سینما و تلویزیون ایران با حضور همکارانش در سینما و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر بیتا فرهی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون صبح امروز ۷ آذر ماه در خانه سینما شماره ۲ برگزار شد.

فرخ نعمتی، داریوش فرهنگ، شهره سلطانی، علی دهکردی، منوچهر شاهسواری، منظر لشکری، اندیشه فولادوند، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، کوروش سلیمانی و … از جمله حاضران در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، ستاره اسکندری که اجرای این مراسم را بر عهده داشت پشت تریبون قرار گرفت و شعری را خواند.

سپس کوروش سلیمانی برای خواندن بیانیه انجمن بازیگران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به نوبه خودم و از طرف هیات مدیره انجمن بازیگران تسلیت می‌گویم. یکی از افتخارات من این است که در سریالی با با بیتا فرهی همکاری داشتم.

در این بیانیه آمده بود: «بانوی سینمای ایران خانم فرهی هم از قطار پیاده شد. دیگر انگار عادتمان شده که جلوی خانه سینما یا تالار وحدت برای بدرقه هنرمندی دور هم جمع شویم. هنوز درگیر خبر بیتا فرهی بودیم که خبر فوت پروانه معصومی هم ما را شوک کرد، اگر تعداد هنرمندان درگذشته امسال را مرور کنیم به عمق تلخی این سال پی می‌بریم. بیتا فرهی زنی سرشناس و تحصیل کرده بود که می‌شد شمایل زن مدرن ایرانی را دید. او بازیگر سینمای تفکر برانگیز بود. بیتا فرعی را هر که دیده، می‌تواند شهادت دهد که وقار، مهربانی، تشخص و مردم داری جزو ویژگی های او بوده که یاد و خاطره او را در ذهن ما ماندگار می‌کند. سلام ما را به مهرجویی و شکیبایی و یار سفر کرده دیگر برسانید.»

در ادامه و بعد از خواندن دلنوشته مسعود کیمیایی سپس داریوش فرهنگ پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: هنرمندان مایه از جام می‌گیرند و خرد و خردورزی. یکی از خانم‌های هنر پر کشید و از بینمان‌ رفت، او بانوی خاص سینما بود. چندی نبود که از خبر سلاخی مهرجویی باخبر شدیم و هنوز آن را هضم نکرده یکی از همکاران خردمند خودمان را از دست دادیم. این یک سونامی وحشتناک است که سراغ هنرمندان آمده است. کار ما این شده است که به جای زندگی از مرگ سخن بگوییم، به جای نور و روشنایی از تاریکی ها صحبت کنیم، به جای زیبایی از زشتی‌ها، از دست های آلوده و قلب و افکار آلوده صحبت کنیم.

وی ادامه داد: مگر این دل پاره پاره شده یا ترک خورده ما چقدر طاقت دارد که خبر پشت خبر و بدی پشت بدی سراغ همکاران ما آمده است. بیتا فرهی یک بانوی خاص سینما بود. به تک‌تک عکس های او نگاه کنید، انگار از ازل برای سینما ساخته شده بود و چه خوب وارد سینما شد و چه بد از بین ما رفت. هنرمندان ۲ بار می‌میرند یک بار از این همه اما و اگر دق می‌کنند و یک‌بار هم با مریضی و دور افتادگی و استرس. چند روز پیش قبل از فوتش به بیمارستان رفتم، درست نمی‌توانست صحبت کند اما با ایما و اشاره به من گفت سینما در چه حال است و اوضاع و احوال چگونه است من گفتم مشغول هستیم. روح این بانوی خاص شاد باشد. درود می‌فرستم به همه آنهایی که در شرایط سخت در سرما و گرما و این همه رنج کار می‌کنند تا روح امثال بیتا فرهی شاد باشد.

فرهنگ یادآور شد: همکاران همچنان نمی‌گذارند پرچم کار روی زمین بیفتد. ما هنوز نتوانستیم خبر درگذشت مهرجویی را هضم کنیم که این خبر آمد، این چه زندگی است؟ چرا باید این همه ناملایمات سراغ همکاران و قلب‌های ما بیاید. شب گذشته در مراسم ختم این بانوی خاص بودم که دخترش مهسا از من خواست چند کلمه صحبت کنم. وقتی عکس های او را می‌دیدم متوجه شدم که او ویژه و خاص بود و شخصیت و منش و روش خاص خود را داشت. من این شانس را داشتم که یک بار در یک سریال با او همکار شدم، هیچ وقت ندیدم از خودش صحبت کند یا خودش را جدی بگیرد اما کارش را جدی می‌گرفت. هیچ کدام از ما شایسته نیست خودمان را جدی بگیریم اما کارمان را جدی می‌گیریم.

در ادامه لیلا حاتمی روی صحنه آمد و بیان کرد: درگذشت بیتا فرهی را به مهسا و خانواده محترم او و خانواده سینما و دوستداران سینما تسلیت می‌گویم. ما قبل از اینکه با بیتا فرهی کار کنیم، با او دوست بودیم. من به بیتا، تو می‌گفتم. خانم فرهی مثل هنرپیشه ها نبود، او زن بود؛ همان زنی که برای مردها و زن‌ها، زن است. هروقت او را می‌دیدم بچه‌ها به سراغش می‌رفتند. او با صلابت و شیک پوش بود. نمی‌دانم او خجالتی بود یا نه اما باصفا و بی ریا بود. فکر کنم اصلا غرور نداشت. فکر کردن به او و حالاتش اشک من را درمی‌آورد. او یک انسان واقعی حواس جمع بود.

سپس سهیلا رضوی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: در مورد دوست نازنینم خان بیتا باید بگویم که شاهد زنی زیبا و برازنده بودم. او پر از زندگی بود. در سینما شاهد زنی حرفه‌ای و در رفاقت شاهد زنی حساس بودم، او مانند اسمش بیتا بود. او رفت تا کنار مادرش بیارامد.

علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما هم در ادامه بیان کرد: مگر می‌شود یک ستاره را از آسمان به زمین آورد؟ یک ستاره همیشه ستاره است و همواره در آسمان می‌ماند. او ستاره‌ای بی بدیل بود که در آسمان بود و در آسمان می‌ماند، هرچند اگر جسم خاکی او به خاک برود سینمای ما طاقت و تاب از دست دادن ستاره‌های خود را ندارد اما باید این مسیر را ادامه بدهیم و این قطار نباید متوقف نشود. هنوز خبر درگذشت او را هضم نکرده بودیم که خانم معصومی را از دست دادیم که در آثار ماندگاری حضور داشت.

سپس مهسا قریشی دختر این هنرمند روی صحنه آمد و گفت: مادر عاشق کشور و خاکش بود و دوست داشت اینجا نفس بکشد. او عاشق کارش بود و گزیده کار می‌کرد. هیچ وقت از شرایط سخت گله نکرد و عاشق زندگی کردن بود. به تصمیم خودش از فرانسه به ایران برگشت چون عاشق مردمش بود. ارزش آدم‌ها برای او به انسان بودن آنها بود. مادرم دوست داشت در خانه خود باشد و آن‌قد مردم را دوست داشت که دوست نداشت در قطعه هنرمندان دفن شود. او عاشق هوای بارانی بود و امروز هم باران می‌بارد …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالی یکبار رفاقت از جنس پادکستر‌ها در رویداد ملی پادکست فارسی

نشست اولین رویداد ملی پادکست فارسی از سوی شبکه رادیویی جوان با دبیری وحیدی اسدی و با حضور هیئت داوران و اصحاب رسانه برگزار شد.

پیش از این دبیر رویداد ملی پادکست فارسی در گفت‌وگو با ما اصلی‌ترین هدف برگزاری این رویداد را معرفی برترین پادکسترهای فارسی به مخاطبان در کشور دانسته و گفته بود که آموزش ساخت، انتشار و بازاریابی پادکست برای نسل جدید تهیه‌کنندگان رادیویی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد ملی است.

اسماعیل باستانی، مجری و یکی از داوران این رویداد تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه را ۴۷۰ اثر عنوان کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۵۰۰۰ پادکست فارسی در کشور فعالیت می‌کنند که این پادکست‌ها در پادگیرهای مختلف بارگذاری می‌شوند. اپلیکیشن‌های داخلی که پادکست را بارگذاری می‌کنند؛ شامل شنوتو، تهران پادکست، فیدیبو و ناملیک هستند. در اپلیکیشن‌های خارجی هم می‌توان به کست‌باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست و … اشاره کرد.

پادکست فضای شخصی‌‌سازی شده است

سعید معدن‌کن، یکی دیگر از داوران این رویداد درباره پادکست گفت: پادکست فضای شخصی‌‌سازی شده است؛ آن هم با محتوا و روایتی که پادکستر با علاقه خودش ارائه می‌دهد. به همین دلیل، داوری کردن روایت شخصی‌سازی شده در قالب‌های مختلف کار سختی است. هر پادکستی که از دل برآید، لاجرم بر دل می‌نشیند؛ یعنی پادکست باید بتواند بهترین ارتباط را برقرار کند. بنابراین، نقطه به نقطه ارتباط گرفتن با افراد کار سنگینی است. 

معدن‌کن افزود: پادکست‌ها علاوه‌بر اینکه باید دارای محتوای مناسب و روایت سالم باشند، باید از پشتوانه‌های علمی هم برخوردار باشند. چون رویداد ملی است. در مجموع پادکستی که بتواند بهتر ارتباط برقرار کند، جدای از تعداد شنوندگان دست برتر را دارد.

پادکست یکی از راه‌های قصه‌گویی مدرن است

علی بیاگوی به عنوان دیگر اعضای هیئت داوران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از آثار دریافتی را شنیدید، بیان کرد: از بین ۴۷۰ پادکست ۱۵۰ پادکست را بررسی کردیم. ما از همه طیف اثر دریافت کرده بودیم. یعنی از پادکسترهای مبتدی گرفته تا افراد نام‌آشنای این حرفه اثر دریافت کردیم. پادکست یکی از راه‌های قصه‌گویی مدرن است، که در بستر اینترنت به وجود آمد. داوری پادکست‌ها کار را برای ما سخت می‌کرد، ولی سعی کردیم معیارهایی را مورد توجه قرار دهیم، تا راحت‌تر پادکست‌ها را انتخاب کنیم.

جادوی صدا مرا به عالم رسانه دعوت کرد

محسن صفایی، عضو دیگر هیئت داوران در پاسخ به این سوال که شما باید نقش موسیقی را در پادکست‌ها بررسی کنید، آیا میانه‌تان با موسیقی خوب است؟ گفت: اولین‌بار چیزی که مرا به عالم رسانه دعوت کرد، تصویر نبود؛ بلکه جادوی صدا بود. موسیقی بخصوص بی‌ کلام سال‌های کودکی و نوجوانی مرا درگیر کرده بود. رویداد پادکست فرصتی بود تا دوباره یادی از عهد قدیم کنیم و در صداها و موسیقی‌های مختلف گم شویم. 

یکی از ضعف‌های جدی پادکست‌سازان انتخاب موسیقی است 

باستانی یکی از ضعف‌های جدی پادکست‌سازان را انتخاب موسیقی دانست و تصریح کرد: عموماً همکاران هر آنچه را بپسندند، انتخاب می‌کنند؛ بجز یکی دو نوع پادکست بقیه این گونه نیست که برگردند و موسیقی مدنظر را انتخاب کنند. 

پادکست جان خیلی از ماها را نجات داده است

احسان طریقت از دیگر اعضای هیئت داوران به نقش پادکست در زندگی افراد اشاره کرد و توضیح داد: پادکست جان خیلی از ماها را نجات داده است. یعنی پادکست انگیزه و موتور محرکی بوده، تا بلند شویم و یک کاری را انجام دهیم. وقتی از پادکست صحبت می‌کنیم، از ستایش استمرار می‌گوییم. ۱۵ هزار نفر پادکست می‌سازند و در یک جریان بی‌انتها شرکت کردند و دلی کار می‌سازند. حال از بین پادکست‌ها اسپانسر و منفعت مالی شکل گرفته است؛ البته نه برای همه. با این حال، محرکه ابتدایی پادکست آن چیزی بوده که پادکستر دوست داشته انجام بدهد.

پادکست انتخابگری را به مخاطب هدیه داد

در ادامه معدن‌کن با بیان اینکه پادکست در دنیای جدید انتخابگری را به مخاطب هدیه داد، گفت: وقتی آدم پادکست خوب گوش می‌کند، لذت می‌برد. 

جای چتر فراگیر برای پادکسترهای فارسی خالی بود

وحیدی اسدی هم به عنوان دبیر رویداد ملی پادکست فارسی درباره هدف برگزاری این رویداد گفت: پیشتر فکر کرده بودیم که چقدر جای چتر فراگیر برای پادکسترهای فارسی که در کشورمان فعالیت می‌کنند خالی است. پادکسترهایی که ممکن است مبتدی یا حرفه‌ای باشند. به همین دلیل، به این فکر افتادیم کسانی که علاقه‌مند به ساخت پادکست‌اند یا پادکستر هستند، زیر چتر قرار بگیرند و باهم حرف بزنند، تا تجربیاتشان را باهم تبادل کنند. 

رویداد ملی پادکست فارسی از جنس رفاقت است

اسدی در پاسخ به این سوال که چرا به یاد رویداد ملی افتادید؟ گفت: جشنواره یک رقابت است، ولی ما در رویداد ملی پادکست فارسی رفاقت داریم. سالی یکبار رفاقت می‌کنیم، تا از هم یاد بگیریم، پادکست‌های همدیگر را بشنویم، پادکسترهای جدید تربیت کنیم و جوانان علاقه‌مند را زیر چتر فراگیر قرار دهیم، تا بستر جدیدی در رسانه صداپایه تحت وب شکل بگیرد.

گفتنی است رویداد ملی پادکست فارسی به‌منظور شناسایی، آموزش و معرفی برترین پادکست‌های فارسی کشور و نیز ایجاد رقابت پویا و سازنده میان پادکسترهای فارسی و کشف و رشد استعدادهای این حوزه، برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار بزرگان در«یادها» شنیدنی شد/ انتشار یک آلبوم متفاوت


«یادها» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده در ژانر موسیقی ایرانی است که با نوازندگی احسان کلهر، سهیل حسنوی و امیر خیری پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نامیرا» به «شهرک سینمایی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنرجویان هنرستان صداوسیما از پشت صحنه فیلم «نامیرا» که در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) تصویربرداری می‌شود، دیدن کردند.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «نامیرا» به کارگردانی شهریار بحرانی در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) ادامه دارد. «نامیرا» نام فیلمی است، به کارگردانی شهریار بحرانی و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری که به حواشی عاشورا و قیام امام حسین (ع) می‌پردازد.

داود میرباقری نویسنده فیلمنامه «نامیرا» است که براساس رمان «نامیرا» نوشته صادق کرمیار آماده شده است.

میرباقری در ماه‌های گذشته مشغول ساخت سریال «سلمان فارسی» بوده و بحرانی هم در کارنامه خود ساخت فیلم‌هایی همچون «حمله به اچ ۳»، «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» را داشته است.

هنرجویان هنرستان صداوسیما از پشت صحنه فیلم «نامیرا» در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص)، دیدن کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک کودک با ۶۵۵ کتاب خوانده‌شده در ۸ ماه رکورددار کتاب‌خوانی شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پنج کودک و نوجوان ایرانی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آبان بیشترین کتاب را از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور امانت گرفته‌اند، معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، این آمار به بهانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی و اجرای پویش ملی کتاب‌خوانی کانون از سامانه جامع عملکرد مراکز کانون استخراج شده و بر اساس آن مانلی محمودان از مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ کانون تهران با ۶۵۵ کتاب خوانده‌شده به‌عنوان نفر اول، باران عبدالله‌زاده از مرکز شماره یک کانون مهاباد استان آذربایجان غربی با ۵۳۰ کتاب مطالعه‌شده نفر دوم و ماهور تقی‌پور از مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون ارومیه استان آذربایجان غربی با ۵۲۶ کتاب مطالعه‌شده نفرسوم این بررسی آماری معرفی شده‌اند.

همچنین از تارا سلیمانی عضو مرکز فرهنگی هنری کانون قصر شیرین استان کرمانشاه با ۴۲۱ کتاب مطالعه‌شده “به‌عنوان نفر چهارم و محمدمهدی بنی‌اسدی عضو مرکز فرهنگی هنری کانون سرایان استان خراسان جنوبی با ۳۸۹ کتاب خوانده شده به‌عنوان نفر پنجم در بین کتاب‌خوانان برتر کانون پرورش فکری نام برده شده است.

امانت‌دهی کتاب یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بیش از ۱۰۳۰ مرکز کانون پرورش فکری برای کودکان و نوجوانان در سراسر کشور است، مراکزی که بر اساس همین آمار بیش از یک میلیون و ۵۸۰هزار جلد کتاب در همین بازه زمانی به بچه‌ها امانت داده‌اند.

در عین حال، در مراکز کانون فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی با هدف مطالعه کتاب اجرا می‌شود، فعالیت‌هایی مانند معرفی کتاب، کتاب‌خوانی، شعرخوانی، قصه‌گویی، نقاشی یا سفال‌گری و اجرای نمایش با استفاده از شخصیت‌های کتاب از جمله فعالیت‌های کتاب محور کانون است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ملیکا شریفی‌نیا» مجری «کودک‌شو» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کودک‌شو» با تیم جدید در حال ساخت فصل ششم‌اند و شبکه نسیم با چند برنامه ویژه به استقبال شب یلدایی خاص خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، خبرهایی از خداحافظی پژمان بازغی و تغییر تیم تولید «کودک‌شو» دست به دست می‌شود؛ پیگیری‌ها از شبکه نسیم نشان می‌دهد فصل ششم این برنامه تلویزیونی با تیم تولید جدید و مجری جدیدی بعد از شب یلدا روی آنتن خواهد آمد.

البته چند روز قبل از یلدای باستانی فصل پنجم این برنامه تلویزیونی به پایان می‌رسد. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد احتمال زیاد ملیکا شریفی‌نیا به عنوان مجری به «کودک‌شو» خواهد آمد که در نوع خودش جالب است. ناگفته نماند این رویه را شبکه نسیم با مجری «خوش نمک» و «از سرگذشت» نشان داده که به دنبال استفاده از تجربه‌های جدید در اجراست.

«کودک شو» از سال ۱۳۹۶ پخش خود را از تلویزیون آغاز کرد و تاکنون در پنج فصل روی آنتن قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دردها بسیار زیاد است اما گویا مسئولان سینمایی به عمد چشم خود را روی دردها بسته‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در خصوص وضعیت وخیم معیشتی سینماگران گفت: وضعیت سینما، فرهنگ و زندگی سینماگران خراب است اما مدیران سینمایی برای فروش کمدی های نازل خوشحال هستند و شادی می کنند!

برنده سه سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این شادی ها در خصوص وضعیت سینما و فیلم ها شوآف و شعار است! ای کاش ما به جای این کارها به فکر همکاران مان باشیم که در وضعیت وخیم معیشتی به سر می برند؛ ما قبل از سینماگر بودن انسان هستیم و باید به فکر یکدیگر باشیم. من نمی توانم چون سقف بالای سرم است به فکر اجاره نشین ها نباشم! من نمی توانم چون نانی در سفره دارم به فکر کسانی که برای ارتزاق روزانه شان دچار معضلات اساسی هستند بی‌توجه باشم.

وی یادآور شد: مازیار شیخ محبوبی چندی پیش خودش را در خانه با کابل صدابرداری حلق آویز کرد؛ چرا این اتفاق تلخ افتاد؟ قطعا به دلیل بحرانی بود که گریبان او را گرفته بود. امروزه خیلی از سینماگران خیلی ها حال خوشی ندارند. بحران بسیار زیاد است و نمی دانم چه می توان کرد که این بحران کاهش پیدا کند.

زاهدی در همین راستا یادآور شد: اصغر شاهوردی صدابردار برجسته سینما الآن زندگی دارد؟ خانمش این همه برایش زحمت می کشد اما نقش مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری در قبال او چیست؟ دردها بسیار زیاد است اما گویا مسئولان به عمد چشم خود را روی دردها بسته اند!

این صدابردار برجسته سپس با تأکید بر اینکه مدیران و مسئولان فرهنگی ملزمند برای بلندمدت فکر کنند اظهار داشت: سینماگران پیشکسوت سال ها برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم زحمت کشیدند و شایسته نیست که این چنین به حال خود رها شوند و کسی یادی از ایشان نکند! همکاران عالی رتبه من اغلب مستأجر و اجاره نشین هستند و وضعیت بسیار بدی دارند، آیا این زندگی شایسته یک فعال فرهنگی و هنری است؟

صدابردار فیلم های سینمایی «درباره الی» و «خاک آشنا» تصریح کرد: امروز کار سینماگران به جایی رسیده که مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع ورود کند و تدبیری برای رفع بحران سینماگران داشته باشد؛ متأسفانه مدیران که شمشیر را برای اهالی سینما از رو بسته اند و فقط برای ایشان خط و نشان می کشند!

زاهدی متذکر شد: همه می دانیم که وضعیت سینما خراب است. وضع فرهنگ ما خراب است. این فیلم های کمدی فقط زندگی سینماداران را نجات داد اما قطعا ذهنیت فرهنگی فیلمسازان و سینماگران ما چنین آثار نازلی نیست!

وی در پایان این گفتگو افزود: شاید یک بخش کوچک ما سینماگران درآمد خوب داشته باشند اما بقیه از پس تأمین زندگی شان برنمی آیند؛ این یک حقیقت تلخ است و نمی توان روی آن سرپوش گذاشت و نادیده اش گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران دچار روزمرگی شده اند و به عمق مسائل استراتژیک توجهی ندارند/ برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه مستند شاهد نیستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز مطرح کشور در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: تا وقتی مسئولان از خواب بلند نشوند وضعیت رسانه ای و مستندسازی در کشورمان بهبود پیدا نمی کند و ما در حوزه رسانه ای عقب تر از بسیاری از کشورهای دیگر قرار خواهیم داشت.

کارگردان مستندهای «سلاح قلم» و «رزم آهنگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نقصان مدیریت فرهنگی و رسانه ای در کشورمان بسیار زیاد است. مدیران دچار روزمرگی شده اند و به عمق مسائل استراتژیک توجهی ندارند و هیچ برنامه ریزی بلندمدت و هدف داری را در این حوزه شاهد نیستیم.

وی یادآور شد: بنده به عنوان یکی از شاگردان شهید آوینی به یاد دارم که ایشان همواره اعتقاد به تهاجم رسانه ای و آفندی داشت اما خیلی از مدیران در همان دوران هم طرز فکر ایشان را نمی پسندیدند و دنبال این بودند که در بزنگاه های حساس موضع انفعالی داشته باشند. بی تردید چنین نگاهی توسط مدیران به نفع و صلاح حوزه فرهنگی، هنری و رسانه ای کشور نیست و باید مدیرانی پای کار بیایند که نگاه شان آفندی باشد.

کیوان نیا سپس با طرح این پرسش که چرا باید در برخی مقاطع حساس مانند «طوفان الاقصی» ما از تصاویر شبکه هایی مانند «الجزیره» و… استفاده کنیم اظهار داشت: پرسش بنده از مسئولان محترم فرهنگی این است که چرا هیچ تدبیری برای این ندارند که مستندسازان دغدغه مند و کاربلد ما در این بزنگاه های حساس و تاریخی با امکانات خوب و حمایت ویژه رهسپار رفتن به این مناطق شوند و آثار درخشانی را خلق کنند و تصاویری اختصاصی از وضعیت جنگ را به مردم کشورمان نشان دهند؟

این سینماگر تأکید کرد: بنده بار دیگر تأکید می کنم فقدان استراتژی در حوزه فرهنگی و رسانه ای بسیار زیاد است. ما بارها در برنامه های مختلف و جلسات متعدد در این باره گفتگو کردیم، نقطه نظرات مان را با مسئولان در میان گذاشتیم و متذکر شدیم که شرایط دنیا روز به روز پیچیده می شود و باید تدبیری اندیشه کرد تا در حوزه رسانه ای و مستندسازی عقب نمانیم اما گویا این موارد کمتر جزو دغدغه های مسئولان است.

وی در پایان این گفتگو افزود: تردیدی نیست که باید از نیروهای متخصص و امتحان پس داده استفاده کرد، باید از آن ها دعوت به کار کرد تا بتوان تحولی عظیم در حوزه مستندسازی و رسانه ای کشور به وجود آورد و تا این اتفاق رخ ندهد ما قطعاً نمی توانیم پیشرفت چشمگیری را در این حوزه شاهد باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ مادری نمی‌تواند ستم به «کودکان غزه» را تحمل کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهوش وقاری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به فجایع غزه و کشتار کودکان و زنان فلسطینی گفت: بی‌تفاوت بودن نسبت به این مساله بدترین وجه ممکن است، اکنون که شاهدیم کودکان فلسطینی در این وسعت کشته می‌شوند، فکر نمی‌کنم هیچ مادری و زنی بتواند این غم و ستم را تحمل کند.

به گزارش سینماپرس، مهوش وقاری در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا در این باره که زنان فلسطینی با مقاومت خود چه پیامی برای جهان دارند، اظهار داشت: زنان نقش خیلی مهمی در این مقاومت داشتند و توانستند این نقش خود را ایفا کنند.

زنان نقش خیلی مهمی در این مقاومت داشتند و توانستند این نقش خود را ایفا کنند

وی با اشاره به همایش اشک مریم و گردهمایی زنان علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: ما جمع شده‌ایم که به سایر خانم‌ها و همجنس‌های خودم پیام بدهیم که به واقع نقش مهمی دارند.

بی‌تفاوت بودن بدترین وجه ممکن است. چون به هر حال هر کدام از ما می‌توانیم نقش خاصی داشته باشیم

وقاری با اشاره به نقشی که زنان می‌توانند در قبال حوادث و فجایع غزه داشته باشند، اظهار داشت: بی‌تفاوت بودن بدترین وجه ممکن است. چون به هر حال هر کدام از ما می‌توانیم نقش خاصی داشته باشیم.

این پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: ما هر کدام به عنوان یک مهره هستیم. وقتی در کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم قدرتی داشته باشیم و به همه ثابت کنیم که نقش مادرانه خودمان را می‌توانیم ایفا کنیم.

هیچ مادری و زنی نمی‌تواند این غم و ستم را تحمل کند

وقاری تصریح کرد: ما می‌توانیم تاثیرگذار در تمام مسائل باشیم. بویژه اکنون که شاهدیم کودکان فلسطینی دائم از بین می‌روند، فکر نمی‌کنم هیچ مادری و زنی بتواند این غم و ستم را تحمل کند.

مشاهده خبر از سایت منبع