فعالیتهای نویسندگان در حمایت از غزه تبدیل به جریان شود
یک هنرمند گفت: تاکنون فعالیتهای خوبی به مدد هنرمندان و نویسندگان در حمایت از مردم غزه انجام شده ولی لازم است این فعالیتها با حضور متفکران به جریانی ماندگار بدل شود.
یک هنرمند گفت: تاکنون فعالیتهای خوبی به مدد هنرمندان و نویسندگان در حمایت از مردم غزه انجام شده ولی لازم است این فعالیتها با حضور متفکران به جریانی ماندگار بدل شود.
سینماپرس: دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی، اسامی داوران بخشهای مختلف این رویداد را منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس، اسامی داوران در بخشهای آثار تلویزیونی و رادیویی، آثار سینمایی، آثار هنرهای ترکیبی رایانهای، آثار کتاب و رساله دانشگاهی و آثار نمایشی به شرح زیر اعلام شد:
داوران بخش تلویزیونی – ترکیبی، میزگرد و گفتوگو، گزارش خبری و نماهنگ
سیدعباس سجادی، بیژن مقدم، محمدرضا معصومزادگان، محمد مناجاتی و اقبال واحدی
داوران بخش تلویزیونی – آثار داستانی، پویانمایی و سریال نمایش خانگی
محمدحسین تمجیدی، منوچهر شاهسواری، بهروز شعیبی، سیدعباس فاطمی و مهدی فرجی
داوران بخش تلویزیونی – آثار مستند: محمدرضا بهشتی منفرد، حامد شکیبانیا و جواد قارایی
داوران بخش سینمایی – مسابقه فیلمهای سینمایی:
احمدرضا درویش، رسول صدرعاملی و پوران درخشنده
داوران بخش سینمایی- داستانی کوتاه و پویانمایی:
مصطفی پورعلی، مهین جواهریان، رضا دبیرینژاد، سیمون سیمونیان، نیما عباسپور، طیبه فلکیان و سیدعطاالله مجابی.
داوران بخش سینمایی – فیلمنامه:
هادی احمدی روئینی، شادمهر راستین و لیلا کفاشزاده.
داوران بخش سینمایی- مستند:
علیرضا قاسمخان، مهناز مظاهری و پژمان مظاهریپور.
داوران بخش رادیویی – پادکست، ترکیبی ساده، مستند و نمایش:
علیرضا ایزدی، مریم جلالی، فتحاله حداد، یونس شکرخواه، منصور ضابطیان، امیرحسین مددی و حمیدرضا مدقق.
داوران بخش کتاب:
غلامرضا امیرخانی، رضا سامه، آتوسا مومنی، جبرئیل نوکنده و ذاتاله نیکزاد.
داوران بخش رساله دانشگاهی:
سعید امیر حاجیلو، فاطمه داوری، محمدرضا رحیمزاده، علی طلوعی و اسکندر مختاری.
داوران بخش هنرهای رایانهای:
ابراهیم حقیقی، سیدمحمدحسین سجادی نیری، حسین شیخ الاسلامی، بهرام عظیمی، مژده لواسانی، حسن میثمی و هادی میرزایی.
داوران بخش آثار نمایشی – نمایشنامهنویسی: اسماعیل خلج، شهرام احمدزاده و روزبه حسینی.
داوران بخش آثار نمایشی – فیلم- تئاتر:
سیما تیرانداز، احسان حاجیپور و فریدون محرابی.
داوران بخش آثار نمایشی – واقعه خوانی:
بهزاد فراهانی، داود فتحعلی بیگی و محسن میرزاعلی.
داوران بخش آثار نمایشی – تئاتر عمارت:
شهرام گیلآبادی، حسین کیانی و آرش دادگر.
دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی توسط معاونت میراث فرهنگی کشور با دبیری علیرضا تابش از هشتم تا دهم آذرماه در قزوین برگزار خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، این پویش سراسری که همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور وزیر آموزش و پرورش به صورت رسمی رونمایی شد، با شعار «آینده خواندنی است» در بستر برنامه کاربردی شاد اجرا میشود و تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نیز ادامه مییابد.
بر اساس این خبر تهیه فیلمهای کوتاه، پادکست، نماهنگ کتاب صوتی، خوانش کتاب از سوی اعضای خانواده برای دانشآموز، عکاسی از کتابخانههای خانگی، برگزاری مسابقه کتابخوانی و ارایه کتابهای کودک و نوجوان با تخفیفهای ویژه در سایت فروش کانون به مناسبتهای مختلف از جمله برنامههایی است که برای اجرای گستردهتر و فراگیر این پویش در سراسر کشور پیشبینی شده است.
همزمان با اجرای این پویش، طرح کانون و مدرسه نیز بهعنوان یک طرح باسابقه و اثرگذار در سراسر کشور برگزار میشود تا بهموازات آن، پویش «خوانش کتاب» بیش از پیش به دانشآموزان و اولیای مدارس و خانوادهها معرفی شود.
بر همین اساس، ۱۰۰ ثانیه با کتاب، روی خط کتاب (نوجوان)، برایم بخوان (خانواده)، مسابقه عکاسی «عکس از کتابخانه خانگی» (کودک و نوجوان)، بهوقت کتاب (بخش ویژه)، معرفی کتاب خوب، ارائهی فهرست کتابهای مناسب (ویژهی والدین) و بخش فروش فوقالعاده سایت دیجیکانون digikanoon.ir برخی از بخشهای پویش ملی «خوانش کتاب» ویژه دانشآموزان (کودک و نوجوان) و خانوادهها است.
این پویش علاوه بر توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بهعنوان یک ویژگی ممتاز فرهنگی و زمینهای برای توسعهی فرهنگی کشور، در عینحال بهدنبال دستیابی به اهداف دیگری مانند بالابردن کمی و کیفی فعالیت کتابخوانی دانشآموزان، تقویت سواد خواندن از طریق تقویت مهارتهای دیداری، شنیداری، گفتاری و خواندن، ایجاد بستر مناسب برای تقویت کنشگری دانشآموزان، معرفی کتاب مناسب و استفاده بهینه از فضای مجازی با جلب مشارکت دانشآموزان، خانوادهها در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
علاقهمندان به مشارکت در این پویش فرهنگی ملی میتوانند به صفحه ویژه پویش «خوانش کتاب» در برنامه کاربردی «شاد» مراجعه کنند. شیوهنامه برگزاری پویش نیز حاوی اطلاعات کامل این رویداد در سامانه کانون پرورش فکری به نشانی kpf.ir و پایگاه خبری کانون به نشانی kanoonnews.ir بارگذاری شده است.
فراخوان پویش ملی خوانش کتاب، کتابخوانی دانشآموزان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
رمزینه یا Qr_code زیر را برای دسترسی سریع به فراخوان پویش ملی خوانش کتاب اسکن کنید:
محمود سالاری معتقد است، هنرمندان پیشکسوت با سنین بالا همچنان به خلق اثر هنری فکر میکنند و آثارشان همچنان توان رقابت با آثار زنده کشور و همچنین آثار تازه تولید شده را دارد.
سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت ۱۰ عنوان فیلم بلند داستانی، ۷ عنوان فیلم مستند داستانی و ۱۹ عنوان فیلم کوتاه داستانی و غیرسینمایی موافقت کرد.
به گزارش سینماپرس، در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی، با ساخت فیلمهای بلند داستانی «پاگچی» به تهیهکنندگی پیام مهرنوش و کارگردانی محمدباقر زنگنه، داستانی بلند «میجان و قصه کهربا» به تهیهکنندگی مشترک کمال مقدم و زهرا زمانی و کارگردانی کمال مقدم، «گرگاس» به تهیهکنندگی علی عظیمزاده تهرانی و کارگردانی کوشا یوسفی، «بیرگ» به تهیهکنندگی امید برزگر و کارگردانی مهدی تقیپور، «بریالی» به تهیهکنندگی و کارگردانی راضیه سلیمانی، «روی خط قرمز» به تهیهکنندگی محمدعلی شکرگزار و کارگردانی محمدحسین شکرگزار، «تا بیست و سه» به تهیهکنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول، «بوی خون» به تهیهکنندگی محمدرضا یکانی و کارگردانی علیرضا شاهحسینی، «خبرچین» به تهیهکنندگی مشترک پیام مهرنوش و عرفان احتشامی و کارگردانی عرفان احتشامی، «خدای بچههای کوچک» به تهیهکنندگی محمدرضا عمایدن و کارگردانی فرهاد طب نوری موافقت شد.
همچنین فیلمهای مستند «شهر گمشده» به تهیهکنندگی بیژن میرباقری و کارگردانی مهدی افشارنیک، «قهوه عثمانی» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد نوژان حیدری، «رویای حاتم» به تهیهکنندگی و کارگردانی پیمان غنیزاده، «فراسوی امید» به تهیهکنندگی و کارگردانی بهنام مشکاه، «بازگشت فلامینگوها» به تهیهکنندگی محمدجواد آرمانمهر و کارگردانی مشترک حسین آزادی و محمدجواد آرمانمهر، «دشتی به وسعت تاریخ» به تهیهکنندگی محمدعلی شکرگزار و کارگردانی محمدحسین شکرگزار و «موی تای» به تهیهکنندگی و کارگردانی عبدالله رفیعی موفق به کسب پروانه ساخت غیرسینمایی شد.
این شورا برای فیلمهای کوتاه داستانی «رویای نیمه جان» به تهیهکنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و علی مردانی و کارگردانی آرمین اعتمادی، «آب کثیف» به تهیهکنندگی امید برزگر و کارگردانی علی سبکبار، «گراز وحشی» و «الگوریتم دلتا» به تهیهکنندگی و کارگردانی عادل شکوی، «نفس نکش» به تهیهکنندگی و کارگردانی میلاد نسیم سبحان، «ببر» به تهیهکنندگی حسین نعمتی و کارگردانی کیانوش اسلامی، «نقرهای» به تهیهکنندگی مشترک حمید صابری و نوید رفیعی و کارگردانی حمید صابری، «انعکاس روی آب» به تهیهکنندگی امیر تیموری و کارگردانی احسان تیموری، «مسلخ» به تهیهکنندگی مشترک مهدی قیومی و آرمین انتظاری و کارگردانی مهدی قیومی، «کد آبی» به تهیهکنندگی شقایق احسانی و کارگردانی شیما احسانی، «ساعت بازدید» به تهیهکنندگی و کارگردانی وحید صداقت، «جامانده» به تهیهکنندگی مشترک جعفر مهیاری و حسن تدینی و کارگردانی جعفر مهیاری، «رستاخیز» به تهیهکنندگی و کارگردانی وحید کردلو، «ققنوس» به تهیهکنندگی و کارگردانی اسلام علی عبدلی، «تا ظهر» به تهیهکنندگی نوید مینایی و کارگردانی آرزش فروزشنژاد، «شیوای تلخ» به تهیهکنندگی خدیجه شکری و کارگردانی مصطفی ضابط، «صبح روز آزادی» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین پیر علمی، «وارث» به تهیهکنندگی و کارگردانی امیرحسین مهماندوست و «وودی آلن» به تهیهکنندگی و کارگردانی عاطفه مولوی پروانه نمایش صادر کرد.
میرعلیرضا حسینی، متولد سال ۱۳۶۲ اهل تبریز است که از دهه ۸۰ شروع به کار در زمینه خوشنویسی کرده و امروز به مهارتی دست یافته که با ذره بین میتوان هنرش را دید.
سینماپرس: سیدعبدالمجید رکنی تهیه کننده برنامه «سمت خدا» در خصوص جای خالی روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) گفت: فیلمسازان و برنامه سازان باید ویژگی هایی از اهل بیت (ع) را به مخاطب معرفی کنند که آن خصوصیات منحصربفرد بوده و رقیب نداشته باشد؛ اگر چنین اتفاقی رخ بدهد قطعاً پیر و جوان جذب آن اثر خواهند شد، آن را خواهند پذیرفت و به اهل بیت (ع) اقتدا خواهند کرد.
وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بازنمایی از سیره اهل بیت (ع) و جایگاه اهل بیت (ع) در رسانه و کتاب و نمایش و سینما باید فراتر از آنچه که تاکنون صورت گرفته باشد. ما اگر صرفاً در آثار و برنامه ها وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) یا امیرالمومنین (ع) را مهربان نشان دهیم که مثلاً آن ها یتیم نوازند، به کوچکتر از خود سلام می کنند و… ویژگی های خوبی است که ممکن است خیلی از افراد دیگر هم دارای این خصلت و ویژگی باشند.
رکنی در همین راستا ادامه داد: از این رو ما باید دست روی ویژگی های واحد اهل بیت (ع) بگذاریم؛ باید دست روی ویژگی هایی بگذاریم که هیچ یک از انسان های دیگر در کره زمین چنین ویژگی هایی را نداشته و ندارند و نخواهند داشت. متأسفانه آنچه تاکنون از ویژگی های ائمه اطهار (ع) در اغلب فیلم ها و برنامه ها ذکر شده برخی خصیصه ها مانند یتیم نوازی، مهربانی، کمک به دیگران، توجه به نظافت و… بوده است. بدیهی است وقتی یک جوان صرفاً در آثار سینمایی و تلویزیونی همین ویژگی ها را ببیند جذب اثر نمی شود چرا که بسیاری افراد دیگر هم در جوامع مختلف چنین ویژگی هایی را دارا هستند.
این برنامه ساز خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که جوانان ائمه اطهار (ع) را الگوی خود قرار دهند. ما صرفاً باید از دین مبین اسلام و بزرگان دین خصیصه هایی را بگوییم که هیچ یک از دین ها و آیین های دیگر آن خصیصه ها را ندارند. ما باید کاری کنیم که جوانان ما هیچ وقت میل پیدا نکنند که به سمت فرقه های دیگر گرایش پیدا کنند.
وی متذکر شد: یک بزرگی می گوید اگر بخواهیم تا سر خیابان برویم با یک چراغ معمولی می شود اما راه ابدی را نمی توان با یک چراغ معمولی رفت و این راه چراغ خاص می خواهد. ما باید این چراغ خاص را به دست جوانان مان بدهیم.
رکنی با تأکید بر اینکه رسانه های مختلف باید در خصوص روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) فعال باشند اظهار داشت: رسانه می تواند محبت اهل بیت (ع) و دین داران را در دل جوانان بگستراند و آن ها را به ابدیت رهنمون کند. اهل بیت(ع) باید نزد عموم مردم به ویژه جوانان محبوب شوند. این نیازمند فکر و برنامه ریزی و دقت است و توجه ویژه ای باید به آن داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که نقش مدیران فرهنگی را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید تصریح کرد: یک مثالی است که می گوید «از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است»؛ من می خواهم بگویم این طنز نیست چرا که یک نفر باید شیره خورده باشد که بفهمد شیرین است تا بتواند آن را به دیگران توضیح دهد.
رکنی در همین باره اظهار داشت: اگر کسی نفهمیده باشد نماز شیرین است نمی تواند به مردم بفهماند نماز شیرین است. اگر کسی انس اهل بیت (ع) را نداشته باشد نمی تواند آن را به درستی تبیین و بازگو کند. مدیر فرهنگی باید شیرینی را چشیده باشد اگر نچشیده باشد نمی تواند آن را به مردم معرفی کند. آدم موثر فرهنگی باید دلبستگی به آموزه های دین و پیامبر در درونش آنچنان عمیق باشد تا اثر عمیق ایجاد کند در غیر این صورت اثر سفارشی و شعاری می شود.
گروه تنبورنوازان طرز به خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی فرشید کاکاوند، هفته آینده در سالن فرهنگسرای ارسباران روی صحنه میرود.
یکی از نقاشیهای «ونگوگ» که در مقطعی از تاریخ ربوده شده است و به ندرت به نمایش گذاشته میشود در یک نمایشگاه جدید به همراه شاهکارهایی از «پیکاسو» و «گوگن» به نمایش گذاشته میشود.
سینماپرس: علی خسروی کارگردان مستند در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: فیلمسازی بحران در ایران دچار مشکل است؛ ما فقط نه در مورد موضوعات بسیار مهمی مانند غزه که در مواقع دیگر مانند وقوع سیل و زلزله که بحران انسانی به وجود می آورند آمادگی کار نداریم و نمی دانیم اصلاً چطور می توانیم در این چرخه فعالیت داشته باشیم.
برنده لوح افتخار جشنواره فیلم عمار برای ساخت مستند «پاییز حرم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم مدیران فرهنگی باید دست به یکپارچه سازی بزنند؛ یکپارچه سازی به این معنا که تمامی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور را گرد هم و زیر یک چتر واحد جمع کنند؛ از کارشناسان و صاحب نظران و متخصصان در امور متعدد نظرخواهی کنند تا در مواقع بحرانی دچار کاستی و کمبود نشویم.
وی ادامه داد: امروزه ما شاهد تشکیل برخی کارهای مقطعی هستیم. این کارهای مقطعی هیچ ثمره و عایدی در حوزه فرهنگی و هنری کشور ندارند. برنامه ریزی در حوزه فرهنگ و هنر باید بلندمدت و اصولی باشد.
این سینماگر سپس با بیان اینکه ما در کشورمان نیازمند تشکیل اتاق جنگ رسانهای هستیم اظهار داشت: اصولاً ما اتاق جنگ رسانهای نداریم. این اتاق باید توسط مدیر ارشد فرهنگی شکل بگیرد و پیش برود و محصول تولید کند. یک سری ارگان ها مثل اوج و حوزه میآیند اتاقک های کوچک با تعداد محدودی افراد خاص تشکیل می دهند که شاید به جلسه دوم هم نرسد. این کارها هیچ فایده ای ندارد و ما باید کلان تر به این موضوع نگاه کنیم.
خسروی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: من فکر می کنم اصولاً فیلمسازی بخش زیادی اش مرتبط است به اینکه فیلمساز و فیلم فرزند زمانه شان باشند. هر انسان آزاده ای و هر هنرمند آزاده ای نسبت به اتفاقات پیرامونش در دنیا نباید بی تفاوت باشد. اتفاق مهمی مثل جنگ غزه یا مشکلات اقتصادی خودمان مانند تحریم های ظالمانه و… باید مورد توجه فیلمسازان باشد.
وی در همین راستا تصریح کرد: وقتی آدم از دور محصولات تولید شده در سینمای کشور را تماشا می کند میبیند محصولاتمان اکثرشان فرزند زمانه خودشان نیستند. در همین اتفاقات کشور خودمان فاصله است بین فیلمسازان و اتفاقات جاری در ایران و دنیا؛ این اتفاق در حالی است که هر فیلمسازی باید نسبت به این ماجراها واکنش داشته باشد.
این هنرمند متذکر شد: الآن فیلمسازان ما کجا هستند؟ برای من باعث تعجب است و ناراحت می شوم که در خصوص فجایع مهمی مانند غزه بیانیه امضا می کنند! این بیانیه امضا کردنها یک چیز ابتدایی است و فیلمسازان باید واکنش عملی نشان دهند.
خسروی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما نقش مدیر فرهنگی در خصوص این بی توجهی هنرمندان به مسائل کلان چیست و به نظر شما در خصوص همین جریان اخیر غزه چرا هنرمندان کهنه کاری مانند آقای برجی به منطقه اعزام نشدند گفت: بنده فکر می کنم برای حضور مستندسازان در منطقه و… نمی توان شتاب زده و هیجانی عمل کرد. شاید مسائلی پشت پرده باشد که ما از آن بی اطلاع هستیم. به هر صورت این وظیفه مدیر فرهنگی است که به صورت شفاف اعلام کند چه اتفاقی رخ داده که هنرمندان داوطلب نتوانستند به منطقه اعزام شوند.
این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: به صورت کلی شاید برخی مسائل امنیتی و سیاسی وجود داشته باشد که ما اطلاع نداریم. امثال آقای رضا برجی که کهنه کار این عرصه است شاید به دلیل همین فقدان ساماندهی دچار مشکل شده اند و نتوانسته اند به منطقه اعزام شوند. به نظرم نقش مدیر فرهنگی این است که بتواند یک صدای واحد و یک برنامه ریزی درستی برای ساماندهی فیلمسازانی که می خواهند در این عرصه کار کنند ایجاد نمایند. شاید نیاز به یک فراخوان عمومی باشد.