X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

از دل مدیریت سال ۶۵ به بعد «سینمای متفکر» در ایران رشد می‌کند/کسانی که در «فارابی» سرکار بودند جزو دسته «روشنفکران دینی» محسوب می‌شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فریدون جیرانی در چهارمین شب از نشست «بر سینمای ایران چه گذشت»‌ درباره وضعیت مدیریت سینما در دهه ۶۰ سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، چهارمین شب از سلسله نشست‌های «بر سینمای ایران چه گذشت» به همت سازمان سینمایی سوره و به بهانه نمایش مجموعه مستندی به همین نام اثر شهرام میراب‌اقدم که محصول مرکز مستند سوره است، به میزبانی امیر قادری و با حضور اهالی سینما با سلیقه‌ها و گرایش‌های متنوع و گوناگون از جمله جابر قاسمعلی، عباس نادران، حجت قاسم‌زاده اصل و … پنجشنبه شب ۶ مهر ماه در سالن شهر هفتم پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.

در این شب از نشست فریدون جیرانی، مهدی فخیم‌زاده، سیدضیا هاشمی، مهدی سجاده‌چی و سجاد نوروزی مهمان اصلی برنامه بودند.

ادامه نشست به صحبت‌های فریدون جیرانی اختصاص داشت، وی بیان کرد: دهه ۶۰، یک دست نیست. سال ۶۰ تا ۶۲ بحران سیاسی ایران است، در دهه ۶۰ حزب جمهوری اسلامی منفجر می‌شود و رئیس جمهور و نخست‌وزیر در انفجار شهید می‌شوند. سال ۶۱ نیز بنی صدر برکنار می‌شود و اختلافات درون نیروهای سنتی اوج می‌گیرد. سپس ۲ دسته تفکر در جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد، دسته به شدت محافظه‌کار و دسته‌ای که به رایکال‌های سنتی نزدیک می‌شوند و بعدها به ترتیب به راست و چپ تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال ۶۲ تفکری وجود دارد که می‌گوید سینما باید تبدیل به مسجد شود. آقایان رخ‌صفت و رضا تهرانی نماینده روشنفکری مسلمانی بودند که بعدها از حوزه هنری به کیهان رفتند و کیهان فرهنگی را راه‌اندازی کردند. از آخر ۶۱، آقای خاتمی می‌آید و به روایت آقای بهشتی، از ایشان می‌خواهد که معاون سینمایی شود. آقای بهشتی می‌گوید اگر از من کسی بهتر است آن را دعوت کنید که بعدها آقای انوار معرفی می‌شود. آقای بهشتی با دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما از جمله مهدی فخیم‌زاده، داوودنژاد و سیروس الوند از نسل دوم شروع به راه‌اندازی سینمای جدید ایران می‌کنند. البته دوستان دیگری هم در این مسیر حضور دارند.

جیرانی عنوان کرد: فکر ممنوعیت فیلم خارجی که مانع رشد سینما بوده است و همچنین عوارض از دل بخش حرفه‌ای سینمای ایران بیرون می‌آید. آقایان بهشتی و انوار آن زمان عوارض را کم کردند و انحصار ورود فیلم خارجی را از انجمن واردکنندگان می‌گیرند. ناگفته نماند که انجمن واردکنندگان بعد از انقلاب آشفته شد، نیروهای جوان در ساختمان آلومینیوم آمده بودند و آثار را به شکل خاصی بدون رایت درست و اکران می‌کردند. حتی پایان یک فیلم خارجی را در اول فیلم دیگری می‌گذاشتند. آن زمان من در مقاله‌ای که در مجله فیلم منتشر شد، درباره فیلمسازی خارجی در ایران نوشتم و اشاره کردم که دوبله و نریشن را تغییر می‌دادند.

وی افزود: آقای انوار ورود فیلم خارجی را در اختیار گرفت و با ۶۳-۶۲ سالن، سینما را راه انداخت. دوستان معتقدند بین سال ۶۲ تا ۶۴ که راه‌اندازی سینما بود این مدیریت اشکالی ندارد. در اینجا نسل سوم وارد سینما شد؛ از دل دانشکده هنرهای دراماتیک، دانشکده هنرهای زیبا و از دل سینمای آزاد که چهره شاخص آن کیانوش عیاری با «تنوره دیو» و رخشان بنی‌اعتماد است. نسلی که تحت تأثیر سینمای روشنفکری دهه ۴۰ بودند. آن زمان یک اتفاق افتاد، یک فیلم در کانون پرورش آن زمان با نام «دونده» ساخته شد، به خارج از کشور رفت، جایزه گرفت و مدیریت دهه ۶۰ را متوجه یک نوع فیلم دیگر کرد که می‌تواند در جاهای دیگر جایزه بگیرد. راه‌اندازی سینما با تفکر دیگری قاطی شد که بنیاد سینمایی فارابی بخش بین‌الملل ایجاد کرد و بعداً این بخش، بسیار قدرتمند و تعیین‌کننده در اواخر دهه ۶۰ شد.

ماجرای ورود فیلم‌های روشنفکری به جشنواره پنجم چه بود؟

این سینماگر با بیان اینکه سال ۶۴ چند فیلم مانند «مادیان»، «تنوره دیو» و … بیرون آمد، مطرح کرد: من تصورم این است که بهرام بیضایی در «مادیان» نقش داشته است. در «مادیان» شخصیت زن سرپایی به نام «رضوانه» داشتیم و قبل از آن هم فیلم «گل‌های داوودی» بیرون آمده بود که زنی با نام «عصمت» در آن بود و معتقدم پروانه معصومی با نگرش شخصی خود، شخصیت را در اجرا عوض کرد. اینها تأثیری روی سینما و تفکر مدیریت گذاشت. بعد داریوش مهرجویی «اجاره نشین‌ها» را کار کرد و «ناخدا خورشید» در اواخر ۶۴ کار شد. این سمت در حوزه هنری نیز تغییراتی در حال رخ دادن بود. در حقیقت از مخملبافی که «استعاذه»، «توبه نصوح» و … را ساخته بود تبدیل شد به «بایکوت» که اثری اکشن بود که از نظر من تحت تأثیر فرج حیدری بوده و حتی بیشتر او آن فیلم را ساخته، اگرچه قصه برای خود مخملباف است.

جیرانی ادامه داد: در جشنواره پنجم شاهد ورود چند فیلم روشنفکری هستیم. فیلم «گزارش یک قتل» با شخصیت محوری زن به جشنواره راه پیدا می‌کند؛ اتفاقی که قبل از این نداشتیم. «ثریا» در فیلم «گزارش یک قتل» که هما روستا نقش آن را ایفا می‌کند، روی تفکر آقای بهشتی و دیگران اثرگذار است. در پایان سال ۶۵ آقای بهشتی در مصاحبه‌ای بسیار مفصل با مجله فیلم می‌گوید ما سینما را راه‌اندازی کردیم و می‌خواهیم به سمت کیفیت حرکت کنیم. از اواخر سال ۶۵ تفکر درجه‌بندی بیرون می‌آید که اوایل «الف»، «ب»، «ج» و «د» بود.

وی یادآور شد: فیلم‌هایی که درجه‌بندی «الف» و «ب» داشتند، اکرانشان در سینماها باز بود و آثاری با درجه بندی «ج» اکرانشان محدود و فیلم‌هایی با درجه‌بندی «د» اصلاً در سینماها اکران نمی‌شدند. خیلی از فیلم‌ها «د» گرفتند. سینمای تجاری ایران در این درجه‌بندی، درجه پایین می‌گیرد و اولین اختلاف‌ها آغاز می‌شود. تا جایی که به یاد دارم درجه‌بندی فیلم‌های «اجاره‌نشین‌ها»، «ناخدا خورشید» که از نظر من بسیار فیلم زیبایی است، «طلسم» و «گزارش یک قتل»، «الف» بود و فیلم‌هایی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده بودند، در درجه‌بندی «ب» و «ج» قرار گرفتند. ما در اواخر سال ۶۵ کاشت اولین نطفه اختلاف‌ها را داریم.

فروش بالای «تاراج» باعث ممنوع‌الکاری ایرج قادری شد!

جیرانی در ادامه با بیان اینکه کسانی که در بنیاد سینمایی فارابی سرکار بودند، جزو دسته روشنفکران دینی محسوب می‌شدند، بیان کرد: سال ۱۳۶۴ در شوروی گراسیاس پرسترویکا ایجاد و این سَمت اولین ترجمه کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» منتشر می‌شود و آرای آل پوپر مورد توجه قرار می‌گیرد. آن زمان مهمترین مقالاتی که روشنفکری دینی را متحول می‌کند، منتشر می‌شود. همه این موارد در گذرگاه سال ۶۵ تا ۶۶ که تحولات غریبی داریم، روی دوستان اثر می‌گذارد. در این میان بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی آثاری می‌سازند که قهرمان آن زن است. پیش از اینها مهدی فخیم‌زاده در «میراث من جنون» زن را به تصویر کشیده بود، اما از آنجا که این اثر در زمانی ساخته شده بود که حجاب آزاد بود، سال ۶۰ و پس از انقلاب به سختی اکران شد.

وی تاکید کرد: در حوزه هنری هم با تحولات غریبی مواجه می‌شویم یعنی آقای مخملباف کم‌کم از «بایکوت» به «دستفروش» می‌رسد و مصاحبه می‌کند و می‌گوید که «حلبی‌آبادها هنوز هست!». نتیجه این اتفاقات در سال ۶۷ تبدیل به فیلم‌های تند سیاسی مانند «عروسی خوبان» می‌شود و دعوای اصلی از همینجا شروع می‌شود. در اوایل سال ۶۷ مجمع تولیدکنندگان سینمای ایران به وجود می‌آید و تمام دست‌اندرکاران سینمای حرفه‌ای دور هم جمع می‌شوند و نسل سوم را که کیانوش عیاری می‌شود، جذب می‌کنند. در حقیقت همه تفکرات کنار هم قرار می‌گیرند.

این سینماگر تصریح کرد: آقای انوار بارها گفته است که «ما مخالف سینمای تفنن و بازاری بودیم و معتقدیم آن سینما مبتذل است و باید سینمای اندیشمند را راه بیندازیم». از دل مدیریت سال ۶۵ به بعد سینمای متفکر در ایران رشد می‌کند اما سینمای صنعتی ایران به دلیل نگاه معیوب به داستانگویی در سینما دچار نابودی می‌شود. به عنوان مثال وقتی فیلم «تاراج» می‌فروشد، دوستان نگران و ایرج قادری ممنوع‌الکار می‌شود. ناگفته نماند که ایرج قادری را علی لاریجانی زمانی که وزیر ارشاد شد از ممنوع‌الکاری خارج کرد.

«خانه دوست کجاست» نمونه روشن تفکر روشنفکری دینی است

جیرانی تاکید کرد: اگر بخواهیم بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را نام ببریم، از سال ۶۵ تا سال ۷۱ ساخته شده است. جلوی رشد سینمای صنعتی ایران نیز گرفته شد اما بعداً می‌بینیم که آقای فخیم‌زاده در دوران علی لاریجانی «همسر» را می‌سازد. دوره مدیریت دهه ۶۰ پُرتناقض است. از یک طرف با سینمایی به اصطلاح رو پا روبرو هستیم؛ «دندان مار»، «هامون». گرایش اصلی آقای بهشتی «خانه دوست کجاست» بود، ایشان در جلسه خصوصی به عباس کیارستمی می‌گوید فیلم را تو بساز. در حالی که فرهاد شیبانی قرار بود کارگردانی کند.

وی با بیان اینکه آقای بهشتی در مصاحبه اخیر خود با روزنامه شرق دقیقاً روی «خانه دوست کجاست» تاکید کرده و گفته است که با این فیلم فهمیده که سینمای انسانی چیست، بیان کرد: «خانه دوست کجاست» نمونه روشن و مشخص تفکر روشنفکری دینی در نیمه دهه ۶۰ است. مخملباف از «توبه نصوح» به «شب‌های زاینده رود» می‌رسد که «سایه» دختر محمد علاقه‌مند، استاد مردم‌شناسی، می‌گوید که «من نمی‌خواهم زن باشم. زن‌ها در این جامعه آزاد نیستند. مردها هم می‌توانند زن داشته باشند و هم معشوقه اما زن اینجا آزاد نیست» و محمد علاقه‌مند آخرین جمله‌ای که در کلاس می‌گوید این است که «باید به مردم به گونه‌ای نگاه کنیم که در حال تغییرند». این جمله از مقالات بسط و تئوریک آقای سروش بیرون می‌آید.

فریدون جیرانی نیز در جمع‌بندی سخنان خود یادآور شد: قبل از انقلاب سه کشور خارج از غرب، سینما داشتند؛ مصر، ترکیه و ایران. سینمای مصر شبیه فیلم‌فارسی ایران و سینمای ترکیه نیز شبیه سینمای فارسی ایران بود. در کشورهای خاورمیانه اساساً صنعت سینما به میزانی که در ایتالیا و انگلیس بوده، اصلاً نبوده است. مصر بعداً تغییراتی کرد و ترکیه هم که سینمای تجاری‌اش دچار تحول شد. بخشی از سینمای روشنفکری ما متأثر از سینمای مصر و بعد هند است. صنعت سینما در کشوری مانند ایران اصلاً به آن میزانی که در غرب وجود دارد، وجود ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پس از اتفاق تلخ «معراجی‌ها» دریافتیم که دیگر استفاده از مواد نظامی به صلاح نیست و وقت آن رسیده است که این مواد از سینما خارج شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن روزبهانی، طراح جلوه‌های ویژه معتقد است که سینمای ایران در زمینه طراحی جلوه‌های ویژه میدانی نسبت به استانداردهای جهانی جلوتر است.

به گزارش سینماپرس، مبحث طراحی جلوه‌های ویژه در سینما و اهمیت آن امروزه دیگر بر کمتر کسی پوشیده است. اساسا جلوه‌های ویژه میدانی یکی از کلیدی‌ترین عناصر تولید فیلم در سینمای امروز محسوب می‌شود. در جهان کنونی جلوه‌های ویژه میدانی پیشرفت‌های متعدد و گسترده‌ای را تجربه کرده و به موازات آن خروجی و کیفیت تولیدات سینمایی نیز افزایش یافته است.

جلوه‌های ویژه میدانی گستره متکثر و متنوعی از وقایع را دربرمی‌گیرد؛ از حرکت جعبه دستمال کاغذی روی میز ناهارخوری تا انفجارهای بزرگ در میدان جنگ، همه و همه توسط گروه طراحان جلوه‌های ویژه انجام می‌شود؛ گروهی که شاید زحمات و تلاش‌هایشان در سینمای ایران آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است.

پس از اتفاق تلخی که برای زنده‌یاد شریفی در پشت صحنه فیلم سینمایی «معراجی‌ها» رخ داد، دریافتیم که دیگر استفاده از مواد نظامی به صلاح نیست و وقت آن رسیده است که این مواد از سینما خارج شود. برای این منظور، جلسات متعددی را با دوستان وزارت دفاع، سپاه و سایر نهادهای نظامی برگزار کردیم و خوشبختانه در نهایت، این اتفاق رخ داد.

سینمای دفاع مقدس، یکی از برجسته‌ترین مصادیق نمود جلوه‌های ویژه میدانی است و تمامی آثار تولیدشده در این سینما به نحوی از انحاء با جلوه‌های ویژه میدانی سروکار داشته‌اند. ایجاد انفجار، آتش، دود، باران و… همه و همه در حوزه تخصصی طراحی جلوه‌های ویژه میدانی جای می‌گیرد و کمک می‌کند تا حس و حالی شبیه به آنچه در میدان جنگ تحمیلی حادث شده است، نزد مخاطب ایجاد شود.

اینک همزمان با هفته دفاع مقدس، به سراغ «محسن روزبهانی»، طراح باسابقه و کارکشته جلوه‌های ویژه میدانی در سینمای ایران رفته‌ایم و با او درباره تجربه‌های پرشمارش در زمینه طراحی جلوه‌های ویژه میدانی در سینمای ایران و نیز وضعیت این حرفه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

محسن روزبهانی که با ۱۱ بار دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی جلوه‌های ویژه میدانی از جشنواره فیلم فجر، رکوردار این رشته است، در کارنامه خود سابقه حضور در پروژه‌های دفاع مقدسی بسیاری را دارد که ازجمله آنها می‌توان به: «عقاب‌ها»، «سجاده آتش»، «دوئل»، «تنگه ابوقریب»، «۲۳ نفر»، «سرو زیرآب»، «معراجی‌ها»، «زیباتر از زندگی»، «۳۳ روز»، «خداحافظ رفیق» و… اشاره کرد.

آنچه در ادامه می آید، مشروح نخستین بخش از گفت‌وگوی مفصل تسنیم با این طراح با تجربه جلوه‌های ویژه میدانی سینمای ایران است:

تسنیم: اجازه بدهید بحث را با این پرسش آغاز کنیم که شما به عنوان طراح جلوه‌های ویژه میدانیدر سینما کارتان را چگونه و از کجا آغاز کردید.

سال ۱۳۶۰ با بازی در فیلم «پیشتازان فتح» به عنوان بازیگر وارد سینما شدم. فیلمی که کارگردانی آن برعهده زنده‌یاد ناصر مهدی‌پور بود و علاوه بر بازیگری در این فیلم، کار جلوه‌های ویژه آن را هم انجام دادم. دومین فیلمی که در آن حضور پیدا کردم، «عقاب‌ها» به کارگردانی زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان بود که در سال ۱۳۶۲ اتفاق افتاد. اواخر همان سال، قرارداد حضور در فیلم سینمایی «میرزا کوچک خان» به کارگردانی ناصر تقوایی را امضا کردم اما پس از تغییر کارگردان، تیم تولید هم تغییر کرد.

سینما را رها کردم و به جبهه رفتم

در همین اثنا من به جبهه رفت و آمد داشتم. پس از مدتی به کلی سینما را رها کردم و روانه مناطق جنگی شدم. سال ۱۳۶۹ بود که از منطقه بازگشتم؛ زیرا در آنجا مسئولیت تیپ آبی-خاکی را برعهده داشتم و مدتی طول کشید تا بتوانیم کار را تحویل دهیم و بازگردیم. در آن اوایل جلوه‌های ویژه به معنای امروزی در سینما نداشتیم. فقط فردی به نام نادر میرکیانی بود که کارهای تاریخی انجام می‌داد و در آن مقطع مشغول پروژه «سربداران» بود. با همراهی او تیمی را تشکیل دادیم تا امور جلوه‌های ویژه را پیش ببریم. دورانی بود که ما نمی‌دانستیم چگونه باید چاشنی بزنیم و اساسا چاشنی بدنی وجود نداشت. صرفا تعداد محدودی موجود بود که آنتونیو برای فیلم «دلیران تنگستان» به ایران آورده بود و این‌ها دست کسانی مثل مرحوم بهرام‌پور که از طراحان قدیمی سینما بودند، مانده بود.

فیلم‌های نظامی را با ۱۰ سرباز تجهیز می‌کردیم

سال ۱۳۶۹ که به سینما بازگشتم، طراحان جلوه‌های ویژه افزایش یافته‌ بودند و افرادی چون رضا رستگار، داود رسولیان، محسن شرف‌الدین، اصغر پورهاجریان و… نیز به عنوان طراح جلوه‌های ویژه فعالیت می‌کردند. در این مقطع شرایط نسبتا خوبی در سینما حاکم بود. سال ۱۳۷۱ به عنوان تدارکات نظامی در برخی فیلم‌های جنگی حضور یافتم. خاطرم هست که در آن مقطع مرا نزد آقای حسین گیل فرستادند. آن زمان تدارکات اغلب فیلم‌های نظامی برعهده من بود و با ده سرباز و چند نیروی رسمی، تمامی فیلم‌های نظامی را تجهیز می‌کردیم. در آن زمان هنوز شهرک دفاع مقدس ساخته نشده بود. همزمان با کار تدارکات نظامی، کار جلوه‌های ویژه را هم آغاز کردم. اولین کار جدی من در سینما به عنوان طراح جلوه‌های ویژه میدانی، فیلم سینمایی «سجاده آتش» بود. بلافاصله پس از آن، فیلم سینمایی «آخرین شناسایی» را کار کردم و سپس فعالیت مستمرم در این حوزه آغاز شد.

تسنیم: لابه‌لای صحبت‌هایتان اشاره کردید در آغاز، جلوه‌های ویژه به معنای امروزین آن در سینما وجود نداشت. طبیعتا در چنین شرایطی آموزش هم وجود نداشته است. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که شما کارتان به شیوه تجربی و خودآموخته دنبال کرده‌اید.

۸۰ درصد فیلم «نجات سرباز رایان» دربرگیرنده جلوه‌های ویژه بصری است. وقتی «دوئل» در کشورهای خارجی به نمایش درآمد، خارجی‌ها درباره تفاوت این فیلم با «نجات سرباز رایان» گفته بودند که فرق این دو اثر سینمایی با یکدیگر مثل تفاوت گل طبیعی و مصنوعی است. جلوه‌های ویژه بصری هرگز جذابیت‌های جلوه‌های ویژه میدانی را ندارد.

بله، ما حتی تمام چاشنی‌ها را خودمان ساختیم. خاطرم هست چاشنی‌های الکتریکی که اکنون استفاده از آنها ممنوع است را برش می‌دادیم و از مواد موجود در آنها برای چاشنی‌های بدنی و زمینی استفاده می‌کردیم. کم‌کم رضا رستگار فرمولی را در اختیارم قرار داد که از طریق به کارگیری آن، توانستیم چاشنی‌های بدنی، زمینی و دیواری بسازیم. تا همین چند سال پیش هم بچه‌های ما از مواد نظامی (تی‌ان‌تی، چاشنی و فتیله) استفاده می‌کردند و خوشبختانه اکنون چند سالی است که مواد نظامی را کنار گذاشته‌ایم و به طور کامل از مواد پیروتکنیک استفاده می‌کنیم.

تجربه تلخ «معراجی‌ها» باعث شد که مواد نظامی را کنار بگذاریم

من در تمامی فیلم‌های اخیرم مثل «تنگه ابوقریب» یا «اتاقک گلی» که سال قبل کار کردم، برای ایجاد انفجار، شلیک و… از مواد پیروتکنیک استفاده کردم. حُسن بزرگ مواد پیروتکنیک این است که بی‌خطرند. حُسن دیگر این مواد، سرعت پایین آنهاست و سرعت پایین باعث می‌شود که در فیلم‌برداری، نمایش بهتری پیدا کنند، مخاطب فرصت بیشتری برای تماشایش داشته باشد در چشم او نمود بهتری بیابد. پس از اتفاق تلخی که برای زنده‌یاد شریفی در پشت صحنه فیلم سینمایی «معراجی‌ها» رخ داد، دریافتیم که دیگر استفاده از مواد نظامی به صلاح نیست و وقت آن رسیده است که این مواد از سینما خارج شود. برای این منظور، جلسات متعددی را با دوستان وزارت دفاع، سپاه و سایر نهادهای نظامی برگزار کردیم و خوشبختانه در نهایت، این اتفاق رخ داد.

تسنیم: اکنون سینمای ما نسبت به استانداردهای روز دنیا در زمینه طراحی جلوه‌های ویژه میدانی چه وضعیتی دارد؟

ما جلوتریم. به جرأت می‌توانم بگویم که در زمینه جلوه‌های ویژه میدانی از آنها بهتر هستیم. من بارها گفته‌ام که اگر فیلم سینمایی «نجات سرباز رایان» را در کنار «دوئل» قرار دهید و جلوه‌های ویژه را از آن حذف کنید، متوجه تفاوت‌ها می‌شوید. شما می‌دانید که «دوئل» اصلا جلوه‌های ویژه تصویری نداشت و هرآنچه که در این فیلم می‌بینید، جلوه‌های ویژه میدانی است. حتی هواپیماها هم به صورت واقعی سر صحنه حاضر شدند و به اندازه یک پلان هم جلوه‌های ویژه بصری نداشتیم. اما ۸۰ درصد فیلم «نجات سرباز رایان» دربرگیرنده جلوه‌های ویژه بصری است. وقتی «دوئل» در کشورهای خارجی به نمایش درآمد، خارجی‌ها درباره تفاوت این فیلم با «نجات سرباز رایان» گفته بودند که فرق این دو اثر سینمایی با یکدیگر مثل تفاوت گل طبیعی و مصنوعی است. جلوه‌های ویژه بصری هرگز جذابیت‌های جلوه‌های ویژه میدانی را ندارد.

در طراحی جلوه‌های ویژه میدانی از استانداردهای جهانی جلوتریم

مخاطب حرفه‌ای متوجه این تفاوت‌ها و جذابیت‌های موجود در هر یک از آنها می‌شود. کار ما به گونه‌ای است که باید بتوانیم مخاطب را به وجد بیاوریم و آدرنالینش را افزایش دهیم. از نظر من، جلوه‌های ویژه بصری فاقد چنین ظرفیتی است و این اتفاق صرفا از طریق طراحی جلوه‌های ویژه میدانی می‌تواند رقم بخورد.

آموزش جلوه‌های ویژه میدانی امری سینه به سینه است و از طریق دستیاری اتفاق می‌افتد. اساسا ماهیت کار ما به ‌گونه‌ای نیست که کسی بتواند سر کلاس آن را یاد بگیرد. طراح باید تجربه عینی داشته باشد، باید در صحنه حضور یابد و همه چیز را از نزدیک لمس کند. طراح باید چند سال تجربه دستیاری را پشت سر بگذارد و هنگامی که مورد تایید مدیر قرار گرفت، مستقل شود.

تسنیم: روند حرکت سینمای ما در زمینه جلوه‌های ویژه میدانی را از ابتدا تا به امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به موازات گذر زمان، توانسته‌ایم سیر تطور و پیشرفتی منطقی را تجربه کنیم؟

ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که یکی از محاسن حوزه کاری ما این بود بیشتر افرادی که در زمینه جلوه‌های ویژه کارشان را آغاز کردند، بچه‌های سپاه بودند. من هم چندین سال در جبهه حضور داشتم و همه چیز را از نزدیک دیده بودم؛ مثلا می‌دانستم وقتی کاتیوشا به زمین اصابت می‌کند، چه حالتی ایجاد می‌شود. انفجار توپ و خمپاره با یکدیگر متفاوت است. همواره تلاش می‌کردم فضای کارم را در سینما به واقعیت‌های جنگ تحمیلی نزدیک کنم. طبیعتا وقتی یک نارنجک منفجر می‌شود، نباید مخاطب شاهد کوهی از آتش باشد. اساسا انفجارها آتش ندارند؛ تنها انفجارهایی که آتش دارند، یکی موشک هواپیماست، قبل از اینکه سوختش تمام شود و دیگری بمب آتش‌زاست. همچنین در صورت اصابت به ماشین یا مخزن سوخت هم آتش ایجاد می‌شود. توپ، خمپاره، کاتیوشا و… آتش‌زا نیستند و هنگام اصابت، صرفا خاک می‌کنند. تازه این هم بستگی به جنس زمین دارد. در زمین‌های سفت، ممکن است خاک هم بلند نشود و فقط دود سیاهی که ناشی از انفجار مواد است، ایجاد شود. ما در سینما مجبور هستیم صحنه‌ها را با کمی اغراق برای مخاطب به نمایش بگذاریم و این برآمده از ذات سینماست.

در هیچ فیلمی آتش غیرواقعی ایجاد نکرده‌ام

با وجود این، من همواره تلاش کرده‌ام در کارهایم اتقاق غیرواقعی خلق نکنم. تاکنون در هیچ فیلمی استفاده غیرضروری از فوگاز نکرده‌ام. حتی گاهی اوقات سر این موضوع با کارگردان‌ها بحث و اختلاف نظر پیدا کرده‌ایم؛ زیرا آنها خواسته‌اند که آتش غیرطبیعی ایجاد کنم اما من زیر بار این خواسته نرفته‌ام. وقتی آرپیجی به کوه برخورد می‌کند، منطق ندارد که آتش ایجاد شود. از نظر من با مرور سیر طبیعی جلوه‌های ویژه در سینمای ایران، می‌توانیم بگوییم که تجربه‌هایمان در این زمینه به مرور پخته و جذاب‌تر شده است.

تسنیم: اهمیت اجرای پروژه‌های مشترک با کشورهای خارجی در زمینه طراحی جلوه‌های ویژه میدانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اساسا شکل گیری چنین همکاری‌هایی چقدر می‌تواند به رشد، تجربه‌اندوزی و ارتقای سطح کیفی جلوه‌های ویژه در سینمای ایران منجر شود؟

ما سابقه چنین همکاری‌هایی را داریم و هم‌اکنون نیز بچه‌هایمان در کشورهایی چون سوریه و عراق کار می‌کنند. یکی از دستیاران من به نام حمید سلیمانی که برای فیلم‌های «چ» و «رستاخیز» جایزه گرفت، اینک در هلند مشغول کار است و تا جایی که من اطلاع دارم، آخرین پروژه‌اش هم با بازی «نیکلاس کیج» همراه بود. کشورهای همسایه از اینکه بتوانند بچه‌های ما را سر پروژه‌هایشان ببرند، استقبال بسیاری می‌کنند و برای همکاری با طراحان ما سر و دست می‌شکنند. به نظرم این یک فرصت است.

کشورهای همسایه برای طراحان ما سر و دست می‌شکنند

من حتی حاضر شدم به طراحان غیرایرانی آموزش دهم. تیمی از بچه‌های حشدالشعبی عراق بودند که در زمینه سینما فعالیت داشتند و متقاضی یادگیری جلوه‌های ویژه میدانی بودند. من به دوستان اعلام کردم که حاضرم تجربه‌ام را در اختیارشان بگذارم. برخی گفتند که اگر این کار را انجام دهی شاید دیگر بچه‌های خودمان نتوانند در پروژه‌های سینمایی کشورهای همسایه حضور پیدا کنند، اما من گفتم این حرف‌ها کدام است؟ روزی را خدا می‌دهد. تا به امروز هم با همین اعتقاد پیش رفته‌ام، کما اینکه اکنون چهار، پنج نفر از دستیارانم مستقل شده‌اند و برای خودشان کار می‌کنند. کرمی، ترکمان، کاوس روزبهانی، علی قرایی و… همگی دستیاران من بودند که اکنون مستقل شده‌اند. این اتفاق باید رخ دهد. اگر من بخواهم غیر از این فکر کنم که پس از مرگم چهل سال تجربه با خودم زیر خاک دفن می‌شود!

تسنیم:کمی درباره وضعیت آموزش جلوه‌های ویژه میدانی صحبت کنیم. اساسا کم و کیف آموزشی که در این حوزه اتفاق می‌افتد به چه صورت است؟ آیا به صورت سینه به سینه است یا به شیوه آکادمیک و از طریق حضور در کلاس هم می‌تواند محقق شود؟

آموزش جلوه‌های ویژه میدانی امری سینه به سینه است و از طریق دستیاری اتفاق می‌افتد. اساسا ماهیت کار ما به ‌گونه‌ای نیست که کسی بتواند سر کلاس آن را یاد بگیرد. طراح باید تجربه عینی داشته باشد، باید در صحنه حضور یابد و همه چیز را از نزدیک لمس کند. طراح باید چند سال تجربه دستیاری را پشت سر بگذارد و هنگامی که مورد تایید مدیر قرار گرفت، مستقل شود.

آموزش جلوه‌های ویژه سینه به سینه است نه آکادمیک

نکته دیگر این است جلوه‌های ویژه برخلاف آنچه که تصور می‌شود، فقط مربوط به فیلم‌های جنگی نیست. من چند مورد از جایزه‌هایی که دریافت کرده‌ام برای طراحی جلوه‌های ویژه میدانی فیلم‌های غیرجنگی بوده است؛ مثلا فیلم‌هایی چون: «قاعده بازی»، «شهرآشوب» و یا «تقاطع» که در آن برای چپ کردن ماشین جایزه گرفتم. شاید تنها کسی که در ایران به خاطر چپ کردن ماشین جایزه گرفته است، من باشم (می‌خندد). به طور کلی هرچیز خاصی که بخواهد از حالت طبیعی و واقعی‌اش خارج شود، در حیطه جلوه‌های ویژه جای می‌گیرد. مثلا تصور کنید قرار است جعبه دستمال کاغذی که روی میز ما قرار دارد، حرکت کند؛ این کار در حوزه تخصصی جلوه‌های ویژه تعریف می‌شود. گاهی اوقات برای انجام چنین کارهایی طراحان صحنه هم به موضوع ورود کرده و مثلا در صحنه، باران یا دود ایجاد می‌کنند. من همین‌جا از دوستان طراحم می‌خواهم که به این حوزه ورود نکنند؛ چرا که حوزه‌ای کاملا تخصصی محسوب می‌شود و اساسا برای خودشان هم خطرناک است. کما اینکه اخیرا در یکی از پروژه‌های سینمایی، بچه‌های صحنه برای ایجاد دود اقدام کرده بودند که متاسفانه دو تن از آنها با سوختگی مواجه شدند.

بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان دقیقه ۹۰ ما را صدا می‌کنند!

تسنیم: اساسا جلوه‌های ویژه میدانی چه مقدار از هزینه‌های ساخت یک فیلم سینمایی را به خود اختصاص می‌دهد؟

جلوه‌های ویژه در سینما پرهزینه‌ترین صحنه‌ها را دارد و بسیار هم زمان‌بر است. متاسفانه در سینمای ما به این حوزه چندان بها داده نمی‌شود و اساسا یکی از گلایه‌های ما از تهیه‌کنندگان و کارگردانان هم همین است. مثلا بسیاری از کارگردانان یا تهیه‌کنندگان در دقیقه ۹۰ ما را صدا می‌کنند؛ زمانی که تنها چهار، پنج روز به اتمام پروژه باقی مانده است و این زمان کوتاه به هیچ وجه کفاف کار ما را نمی‌دهد. این درحالی است که طراح جلوه‌های ویژه باید از روز اول در پروژه حاضر باشد. هنگامی که طراح صحنه می‌خواهد دکور فیلم را بسازد، طراح جلوه‌های ویژه باید در کنار او باشد؛ زیرا در این صورت، هزینه و زحمت تیم تولید هم کمتر می‌شود. در سینمای ایران به ندرت فیلمی داشته‌ایم که طراح جلوه‌های ویژه از مرحله پیش‌تولید در پروژه حضور پیدا کرده باشد. تنها برای فیلم سینمایی محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی چنین اتفاقی رخ داد و ظاهرا در سریال حضرت موسی (ع) هم چنین روالی حاکم است. برای فیلم حضرت معصومه (س) که امیدوارم در آینده نزدیک ساخته شود نیز قرار است شرایط به همین ترتیب باشد.

طراح جلوه‌های ویژه باید فرصت آزمون و خطا داشته باشد

تسنیم: شما در کارتان فرصت آزمون و خطا هم دارید؟

یکی از مشکلات ما همین است. مثلا برای یک پروژه سینمایی اخیرا با من صحبت کرده‌اند که قرار است در آن زودپز به فاصله یک متری بازیگر بترکد. قطعا چنین اتفاقی باید پیش از برداشت نهایی امتحان شود. با وجود این، در بسیاری از پروژه‌های سینمایی فرصتی برای آزمون و خطا به طراح جلوه‌های ویژه میدانی داده نمی‌شود و طبیعتا این روند بر کیفیت و خروجی نهایی تاثیر منفی می‌گذارد. اگر زمان کافی در اختیار طراح قرار داده می‌شود، می‌تواند بسیاری از موارد را پیش از برداشت نهایی آزمون کند و در نهایت، اجرای کیفی‌تری را به معرض نمایش بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد به موازی کاری نهادها تا لزوم ورود نهادهای سیاست گذار/ نفوذ برخی افراد در نهادها باعث انحراف آثار دفاع مقدسی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از فعالان حوزه سینمای دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس متذکر شدند: در گلوگاه برخی نهادها افرادی نشسته اند که جلوی تولید فیلم های هدفمند دفاع مقدسی را می گیرد!

به گزارش سینماپرس جنگی که از اواسط سال ۱۳۵۹ توسط دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ملت ایران تحمیل شد و طی سال های متمادی موجب جانفشانی ها و از خودگذشتگی های ملت بزرگ ایران گردید و تبدیل به برگ زرینی در تاریخ این مرز و بوم شد و در امتداد خویش باعث به وجود آمدن گونه ای نوین از سینما با عنوان «سینمای دفاع مقدس» در کشورمان گردید.

دفاع مقدس تنها نوعی از سینما است که در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سینمای ایران به وجود آمده و طی تمامی این سال ها با ساخت فیلم های درخشانی تجلی یافته است؛ اما متاسفانه از دوره اصلاحات این گونه سینمایی به دلیل عملکرد ضعیف و یا نگاه های التقاطی مدیران سینمایی به کما رفته و دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد.

سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند.

اهمیت سینمای دفاع مقدس به قدری والاست که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: “کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند. “

علیرغم انتظارات از مدیران فرهنگی و سینمایی دولت انقلابی سیزدهم متأسفانه آن ها نیز آنچنان که باید از تولید فیلم های دفاع مقدسی و سینماگران دغدغه مند و متعهد این حوزه حمایت نکردند و همین اتفاق باعث انتقادات جدی نسبت به عملکرد آن ها شده است.

در همین راستا با ۵ تن از فعالان حوزه سینمای دفاع مقدس آقایان: محمد عسگری، هادی محمدپور، حمید بهمنی، هادی انباردار و اصغر نقی زاده گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمد عسگری کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است؛ به عنوان مثال در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است. تولید فیلم های دفاع مقدسی نباید به صورت بی هدف و باری به هر جهت باشد. بسیاری از فیلم هایی که در دهه ۷۰ تولید شدند به دلیل شعار زدگی و تکرار مکررات کم کم مخاطب این گونه سینمایی را دلزده کردند. حال ما نیازمند آن هستیم که مخاطب دلزده را با تولید آثار خلاقانه خوش بین کنیم و حرف های نویی را بزنیم.

هادی محمدپور کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس به سمت تولید فیلم در خصوص شهدای غیر سرشناس نمی روند و همین باعث شده بعضاً ما شاهد تولید چند فیلم مشابه راجع به یک عملیات یا یکی از شهدا باشیم. صرفاً نباید فقط به افراد سرشناس توجه شود و باید سرباز صفرها و بسیجی ها هم دیده شوند چرا که نیت همه این عزیزان یکی بود و همه برای ایران و اسلام کار می کردند. بنده معتقدم اتفاقاً برای کسانی که سرشناس نیستند بیشتر باید کار شود چرا که شاخص ها را همه مردم می شناسند.

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس تصریح کرد: در گلوگاه بنیاد سینمایی فارابی فردی نشسته که جلوی تولید بسیاری از فیلم های دفاع مقدسی را می گیرد؛ چرا باید فردی مانند آقای احمدیان در مهمترین جای بنیاد سینمایی فارابی نشسته باشد؟ این دردی که بنده عنوان می کنم درد ده ها فیلمساز است! بنده و امثال بنده از بس دویدیم و از این نهاد به آن ارگان و از آن سازمان به آن بنیاد رفتیم خرد شدیم، پیر شدیم! بدیهی است با این بروکراسی های پیچیده و غلط فرهنگ سینمای دفاع مقدس ترمیم نمی شود. متأسفانه از زمانی که شبه روشنفکران و اصلاح طلبان در کشور قدرت گرفتند تولید فیلم های دفاع مقدسی کاهش جدی پیدا کرد. به نحوی که بخش عمده ای از تولیدات سینمای ما در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مربوط به فیلم های دفاع مقدسی می شد اما سال ۷۷ تولید این فیلم ها به تعداد انگشتان یک دست رسید و اوایل دهه ۸۰ سالی نهایتاً یک یا دو فیلم در این حوزه تولید می شد.

هادی انباردار تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: متأسفانه هم و غم مدیران سینمایی پرداختن به فضاهایی جز دفاع مقدس است و به همین علت است که ما شاهد مهجوریت و سرخوردگی این سینمای اصیل و ارزشمند هستیم. چرا علیرغم تأکیدات رهبری مبنی بر اقتباس از کتب متعلق به خاطرات شهدا و سرداران فیلم های شاخص در این حوزه تولید نمی شود؟ واقعاً نمی دانم وقتی شخص اول مملکت چنین دغدغه ای دارد و چنین به صراحت در این باره سخن می گوید پس چرا مسئولان فرهنگی دست روی دست گذاشته اند و در این راستا کار درخور توجهی صورت نمی دهند؟

اصغر نقی زاده بازیگر سینما نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: تا شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام به خرج ندهد سینمای دفاع مقدس جان نخواهد گرفت! مسئولان عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که باید سیاست های سینما را تبیین کنند، آن ها هستند که باید مدیران فرهنگی و سینمایی را ملزم به ساخت و حمایت آثار دفاع مقدسی کنند و تا این اتفاق رخ ندهد ما نمی توانیم امیدی به بهبود شرایط تولید این قبیل فیلم ها داشته باشیم. گویا مسئولان نمی دانند که ما اگر فیلم های دفاع مقدسی را کنار بگذاریم ناخودآگاه روحیه میهن پرستی و سلحشوری را در نسل جوان کاهش می دهیم. ما نباید اجازه دهیم روحیه میهن پرستی در نسل جوان ضعیف شود. بی تردید تولید فیلم های دفاع مقدسی می تواند روحیه میهن پرستی و استکبارستیزی را در نسل جوان تقویت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از صدرنشینی ثابت یک فیلم تا مخاطب هزار نفری ۱۰ فیلم در حال اکران! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وضعیت گیشه سینماها در روزهای آغازین پاییز علیرغم اکران فیلم های جدید همچون گذشته نامناسب است! ۱۰ فیلم در حال اکران به صورت میانگین مخاطبانی حدود هزار نفر داشتند که نشان دهنده وضعیت نامناسب فروش سینماها است.

به گزارش سینماپرس «میان صخره ها» به کارگردانی مختار عبدالهی با فروش تنها ۲ قطعه بلیت کم مخاطب ترین فیلم هفته گذشته بود؛ «پرونده باز است» کیومرث پوراحمد نیز تنها ۱۷ قطعه بلیت فروخت و «بابا سیبیلو» ادوین خاچیکیان نیز به فروش ۱۰۳ قطعه بلیت بسنده کرد.

در راستای فروش اندک و فاجعه بار گیشه سینماها «شهرک» علی حضرتی تنها ۱۱۴ قطعه بلیت فروخت و «نگهبان شب» رضا میرکریمی نیز به تنها ۱۲۹ مخاطب رضایت داد.

به استناد آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۴ جمعه هفتم مهرماه «ستون ۱۴» امیرحسین همتی تنها ۴۰۴ مخاطب داشت و «دست انداز» کمال تبریزی نیز تنها ۵۵۶ نفر را به سالن های سینما کشاند! «کت چرمی» ۱۵۲۲ مخاطب و «بعد از رفتن» رضا نجاتی تنها ۱۶۷۶ بیننده داشت.

«مصلحت» حسین دارابی ۲۳۲۹ بلیت به فروش رساند و «عروسی مردم» مجید توکلی به ۲۴۷۰ مخاطب رضایت داد. در راستای فروش اندک فیلم ها «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش نیز تنها ۲۵۰۵ مخاطب را مجاب به حضور در سالن های سینما کرد!

این در حالی است که پس از گذشت حدود ۷ ماه از آغاز اکران «فسیل» کریم امینی همچنان یکه تاز و صدرنشین گیشه است؛ این فیلم طی هفته گذشته حدود ۸۱ هزار نفر مخاطب داشت و «شهر هرت» نیز با حدود ۶۹ هزار نفر مخاطب رتبه دوم جدول فروش را از آن خود کرد. «هتل» جدیدترین فیلم اکران شده سینما به کارگردانی مسعود اطیابی نیز توانست با حدود ۴۲ هزار مخاطب دذ رتبه سوم جدول فروش جا بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لولاکی: خودی و ناخودی کردن، عدم اختصاص بودجه مناسب، فقدان اکران مناسب معضل سینمای کودک و نوجوان است


سینماپرس: عرفان لولاکی گفت: امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شاهد از بین رفتن این معضلات و تحولات مثبت و ارزشمند در این حوزه باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین نهایی سریال «سنجرخان» در حال انجام است/فکر می‌کنم در فصل زمستان می‌تواند به آنتن برسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور استان‌های صدا و سیما اعلام کرد که سریال «سنجرخان» در حال انجام تدوین نهایی است و می‌تواند زمستان به آنتن برسد.

به گزارش سینماپرس، حسن عابدینی معاون امور استان‌های صدا و سیما درباره سریال‌های جدیدی که در این معاونت در حال ساخت است به مهر گفت: ما در کردستان تعاملی با استانداری و جامعه فرهنگی این استان داشتیم که به صورت سالانه به دلیل ظرفیت‌های هنری و نمایشی که در این نقطه جغرافیایی وجود دارد ۲ یا سه سریال را به تولید برسانیم و روی آنتن ببریم.

وی اضافه کرد: «نون. خ» یکی از سریال‌هایی است که با نگاهی به این منطقه در حوزه طنز ساخته می‌شود و مخاطبان می‌شناسند اما معاونت ما در فضای جدی سریال‌های مختلفی دارد که مجموعه «سنجرخان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از این نمونه است.

عابدینی درباره این مجموعه و روند تولید آن بیان کرد: تدوین نهایی سریال «سنجرخان» در حال انجام است و در حال تدارک آن هستیم که فکر می‌کنم در فصل زمستان می‌تواند به آنتن برسد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما درباره دیگر سریال‌ها تصریح کرد: ۲ سریال هم در مرحله نگارش و پیش‌تولید داریم که یکی «مستوره اردلان» است و پیش‌تولید آن در حال انجام است. این پروژه از ظرفیت بالای نمایشی برخوردار است و حتماً از کارگردان شاخصی برای آن بهره گرفته خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به سریال دیگری بیان کرد: «ساروبیره» این روزها در مرحله نگارش است، همانطور که می‌دانید برخی از این سریال‌ها نیاز به روند پژوهشی طولانی‌مدت دارند که زیر نظر پژوهشگران مختلف انجام می‌شود. بعد از آماده‌سازی فیلمنامه نیز می‌تواند وارد پیش‌تولید شود. این سریال درباره یکی از مبارزان کُرد است که در مقابل استثمار ایستاد.

عابدینی بیان کرد: سریال دیگری هم در حوزه تاریخ معاصر داریم که با محوریت شهید فاطمه اسدی در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شود. از چند ماه پیش توافقنامه‌ای با استان کردستان انجام شد که هنرمندان هم حضور داشتند. برخی از این سریال‌ها سال آینده به پیش‌تولید می‌رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم سیاه و ضدپدر «آه سرد» به گیشه می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق از ۱۲ مهرماه در سینماهای «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق و تهیه‌کنندگی رضا محقق از ۱۲ مهرماه اکران خود را در سینماهای «هنر و تجربه» آغاز می‌کند. همچنین آیین رونمایی فیلم یکشنبه (نهم مهر) ساعت ۱۹ در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

«آه سرد» نخستین فیلم سینمایی در کارنامه ناهید صدیق است که خود نیز فیلمنامه آن را نوشته است.

این فیلم سال گذشته در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران بخش سینمای سعادت به ناهید صدیق اهدا شد.

در خلاصه داستان فیلم «آه سرد» آمده است: «بها و بهرام در جاده‌ای سرد و کوهستانی همراه و همسفر شده‌اند بی‌آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنجی بیست ساله پایان دهد.»

ایمان صدیق و علی باقری بازیگران اصلی این فیلم هستند. محمد اشکانفر، سالار دریامجد، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی، برسام بهرامی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

دیگر عوامل «آه سرد» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی‌تیرانی، مدیر صدابرداری: آرش برومند، طراح گریم: سیدجلال موسوی، تدوینگر: پویان شعله‌ور، طراحی و ترکیب صدا: حسن مهدوی، آهنگساز: فواد قهرمانی، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، آرش کاظم زاده، جلوه‌های ویژه بصری: هادی اسلامی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: صالح غربی‌جوان، طراح صحنه و لباس: ناهید صدیق، عکاس: محمود بهرامی، تولید: عیسی خیبرمنش، هماهنگی تولید: امیرمهدی نوری، طراح پوستر: احسان برآبادی، دستیار تدوین: مصطفی وزیری، مدیر صحنه: علی کاشانی، دستیار یک فیلمبردار: سیدمهدی حسینی، دستیار دوم کارگردان: شبنم شعاریان، گروه تدارکات: محمد وطن‌چی، حمید صالحی‌زاده، محسن زندی، منشی صحنه: مهران رضایی، دستیاران فیلمبردار: علی افضلی، وحید حاتمی‌کیا، رضا دعاوی و سیدفرشاد شورابی، مجری گریم: حسین محمدنژاد، دستیار صدابردار: علیرضا متقی، دستیار لباس: زهرا امیری خدمات: محمدرضا مقراضی و سپهر مقراضی، تیتراژ: محمدرضا دوستی، مشاور رسانه‌ای: نغمه دانش‌آشتیانی، سرمایه‌گذار و مجری طرح: احمد بهرامی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۱۴ عنوان پویانمایی در «جشنواره فیلم کوتاه تهران» قطعی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عناوین فیلم‌های پویانمایی راه یافته به مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، عناوین فیلم‌های پویانمایی راه یافته به مسابقه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیر و به ترتیب حروف الفبا اعلام شد:

«بالاتر از نور» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سمیه نیلی از اصفهان

«پَتتیک» به کارگردانی نرگس ذاکری و تهیه‌کنندگی نرگس ذاکری و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از تهران

«پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و تهیه‌کنندگی مرجان کشانی و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از تهران

«تبر» به کارگردانی اسماعیل جباری و تهیه‌کنندگی محمد وهابی و انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر لاهیجان از لاهیجان

«دژکاک» به کارگردانی آزاد معروفی و تهیه‌کنندگی زهرا ابراهیمی و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از تهران

«دنیای خاکستریِ خاکستری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدمحسن پورمحسنی شکیب از رشت

«ده سالگی» به کارگردانی فاطمه جعفری و تهیه‌کنندگی امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تهران

«ققنوس» به کارگردانی مونا شمس و تهیه‌کنندگی مونا شمس و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از تهران

«کاسه برنجی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین حبیبی اصل از اردبیل

«متورم» به کارگردانی زهرا خورشیدی و تهیه‌کنندگی زهرا خورشیدی و مهدی رنگرز از بابلسر

«ملودی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی امینی از تهران

همچنین سه انیمیشن زیر از سه دوره جشنواره منطقه‌ای «ایساتیس»، «خلیج فارس» و «دنا» به صورت مستقیم به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردند که به ترتیب حروف الفبا، عبارتند از:

«جنگ و رنگ» به کارگردانی عدنان زندی و تهیه‌کنندگی عدنان زندی و انجمن سینمایی جوانان ایران، دفتر سنندج از سنندج و برگزیده شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر – خلیج فارس

«حفره بعدی» به کارگردانی فاطمه احمدی و تهیه‌کنندگی فاطمه احمدی و انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر اراک از اراک و برگزیده شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج – دنا

«همه دیوارها کوتاهند» به کارگردانی حسن دهقاندوست و تهیه‌کنندگی المیرا بشارت‌ده از اصفهان و برگزیده شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد – ایساتیس

مهین جواهریان، بابک نکویی و حامد جعفری مسئولیت انتخاب و داوری آثار پویانمایی راه‌یافته به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده دارند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«منوچهر صهبائی» رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران شد


سینماپرس: مدیرعامل بنیاد رودکی طی حکمی منوچهر صهبائی را به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کتایون عضدی» مسئول نگارخانه هنر ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی کتایون عضدی را به عنوان مسئول نگارخانه هنر ایران منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خراسانی‌زاده با صدور حکمی کتایون عضدی را به عنوان مسئول نگارخانه هنر ایران منصوب کرد.

در حکم خراسانی‌زاده خطاب به عضدی آمده است: «نظر به تخصص، تجارب و شایستگی سرکار عالی، به موجب این ابلاغ، شما را به عنوان «مسئول نگارخانه هنر ایران» وابسته به اداره کل هنرهای تجسمی منصوب می‌نمایم.

در همین راستا انتظار می‌رود نسبت به اجرای موارد ذیل اهتمام داشته باشید:

۱- پیگیری مجدّانه جهت احیای نگارخانه هنر ایران و تأمین زیرساخت‌ها و استانداردهای فنی آن

۲- تدوین شیوه‌نامه‌های مربوط به درخواست برگزاری نمایشگاه، بررسی و انتخاب آثار و سایر موارد مورد نیاز نگارخانه بر اساس قوانین و مقررات

۳- برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متنوع در نگارخانه، در راستای سیاست‌های توانمندسازی و حمایت از هنرمندان، متناسب با راهبرد عدالت فرهنگی

۴- برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و هنرمندان ارجمند سایر استان‌ها از فضای نگارخانه برای نمایش آثار و دستاوردهای هنری خود در تهران

۵- تبدیل نگارخانه هنر ایران به پاتوقی برای نمایش آثار، نقد و بررسی، نشست‌های آموزشی و تخصصی و تعاملات هنری

۶- صدور گواهی برپایی نمایشگاه و برگزاری رویداد جهت ثبت در سوابق حرفه‌ای هنرمندان

۷- تعامل با سایر نگارخانه‌ها و انجمن‌های تخصصی هنرهای تجسمی به منظور برگزاری برنامه‌های مشترک

۸- ارائه گزارش مستمر برنامه‌ها و نمایشگاه‌ها جهت انعکاس به مراجع بالادست

۹- رعایت دقیق و شفاف قوانین، مقررات و ضوابط، به‌ویژه «دستورالعمل تأسیس و فعالیت نگارخانه‌ها»

۱۰- همکاری کامل با واحدهای اداره کل هنرهای تجسمی و معاونت امور هنری وزارت متبوع و تأمین و تحقق سیاست‌های ابلاغی آنها

توفیقات سرکارعالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در ذیل توجهات حضرت ولی عصر(عج) و رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از درگاه الهی خواستارم.»

کتایون عضدی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی است. او از سال ۱۳۹۹ تاکنون به عنوان معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی در اداره کل هنرهای تجسمی مشغول به فعالیت بود و در کارنامه کاریش، سوابق متعدد دیگری نظیر رئیس گروه‌های آموزشی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری وزارت فرهنگ، نماینده اداره کل هنرهای تجسمی در فرهنگستان هنر، مدیر کمیته هماهنگی رؤسای آموزش مراکز آموزش عالی علمی_کاربردی وزارت فرهنگ، نماینده تخصصی معاونت امور هنری در شورای علمی-فرهنگی بانوان وزارت فرهنگ و… دیده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع