X

بایگانی مهر 9, 1402

دفتر سینمایی

۳ اثر جدید همایون شجریان با همکاری پی پاد منتشر شد


سه قطعه جدید از همایون شجریان با حمایت شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد منتشر و به علاقه مندان تقدیم شد. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آیین» و «تئاتر» دو روی یک سکّه‌اند/هنرهای آیینی و سنّتی نزدیک‌ترین تصویر از زندگی حقیقی اقشار فضیلت‌گرا را نشان می‌دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام وزیر فرهنگ به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: تقویت مردمی کردن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی آن می‌شود.

متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

«هنرهای نمایشی از آن رو که بیشترین یکسانی و آیینگی را با زندگی فردی و تعاملات اجتماعی انسان‌ها دارند، در دوره‌ها و تحوّلات گوناگون تاریخی ملّت‌ها، همواره ساخت و ساحتی متفاوت پذیرفته‌اند، امّا اصالت مفهومی و جوهره مشترک جلوه‌های مختلف آنها همگی در این است که حوزه‌های آیینی خود را از بن‌مایه‌های فکری و وزن فرهیختگی مردم آن قلمرو فرهنگی برگرفته‌اند و همگی بازتاب نمادین لایه‌ها و منظرهای ذهنی و آرمانی اجتماع‌شان بوده‌اند.

به بیانی دیگر، آیین و تئاتر، ۲ روی یک سکّه‌اند و هنرهای آیینی و سنّتی مردمان، از جمله ساکنان شریف و هنرور ایران اسلامی، از سویی نزدیک‌ترین تصویر از زندگی حقیقی اقشار فضیلت‌گرای این مردم را نشان می‌دهند و از سویی دیگر، وسیع‌ترین تعریف را از هنر تئاتر به مخاطب خود ارائه می‌کنند.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی هنرمندان این مرز و بوم گرامی نیز که اینک بیست و یکمین دورۀ بروز و نمود خود را در گستره بین‌المللی تجربه می‌کند، از چنین تعریفی بهره می‌گیرد و اعتبار گرانسنگ خود را وامدار سنن و آیین‌های جاری در چنین فرهنگ و مردمی است و اتفاقاً از این رو بایستی در طی مسیر ارزش‌گرایی و تأثیرگذاری خود، مردمی بودن را در هر دوره، به نسبتی مضاعف تقویت کرده و مخاطبان بیشتری را از متن و بطن ملت بزرگوارمان به صحن و ساحت این رویداد بزرگ هنری بیاورد و بر سرمایۀ اجتماعی خود بیفزاید.

این تأکید بر مردمی کردن هنر، پیشانی نوشت حرکت‌های فرهنگی هنری دولت مستقر و خدومی است که توان خود را از باور عمیق و ایمان قلبی خدمتگزارانش به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های وسیع مردم نجیب این کشور، از اقصی نقاط گمنام آن تا آشناترین نقطۀ زیست اجتماعی‌اش می‌گیرد و به افق اتصال به دریای توفیق و ماندگاری‌های فرهنگی تا فردا و فرداهای پیش رو، امیدی واثق دارد.

از این رو با تمام امید و تواضع، دست دعا به درگاه لایزال احدیّت فرابرده و سربلندی و سرافرازی این ملت هنرمند و خداجو را خواستارم و ایّامی پرفروغ‌ تر و مرزهایی گسترده‌تر را برای هنرمندان حاضر در برنامه‌ها و اجراهای منظور در «بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی» ایران عزیز، آرزو می‌نمایم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکاسانی که به جای اسلحه دوربین داشتند!/ حفظ گنجینه عکس دفاع مقدس


جاسم غضبانپور بیان کرد نکته حائز اهمیت در عکس‌های جنگ این است که عکاسان آنها به جای اسلحه، دوربین در دست داشتند و جلوتر از رزمندگان و خط شکن‌ها در نوار مرزی عکس‌شان را ثبت کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فردوس کاویانی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در سن ۸۲ سالگی، از دنیا رفت.

به گزارش سینماپرس، این هنرمند با سابقه که از مدت‌ها قبل دچار کسالت و بیماری بود، ساعتی پیش در منزل شخصی خود در تهران درگذشت.

فردوس کاویانی کوثرخیری (زادهٔ ۴ مهر ۱۳۲۰ _درگذشت ۹ مهر ۱۴۰۲) بازیگر ایرانیِ تئاتر، سینما و تلویزیون است. او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شد. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در نمایش‌های تئاتر آغاز کرد.

کاویانی بازیگر فیلم‌های مشهور شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و نیز سریال‌های محبوب دههٔ ۱۳۷۰ مانند همسران و آژانس دوستی است و آخرین اثر هنری‌اش را با نقش‌آفرینی در نمایشی در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.

خبرگزاری سینماپرس درگذشت این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون را به خانواده و اهالی سینما تسلیت عرض می‌نماید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه عکس دوربین حماسه


نمایشگاه عکس دوربین حماسه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماه دیدم» رونمایی شد/ آلبومی با اشعار مولانا


نشست خبری و مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «ماه دیدم» شامگاه گذشته (۸ مهرماه) در حالی برگزار شد که منتقدان این آلبوم زا به عنوان اثری با رگه‌های اصالت توصیف کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۵۲ عنوان اثر داستانی در «جشنواره فیلم کوتاه تهران» قطعی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم‌های کوتاه داستانی بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، عناوین فیلم‌های کوتاه داستانی راه یافته به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به ترتیب حروف الفبا و به شرح زیر اعلام شد:

«اذان صبح به افق یزد» به کارگردانی زهره صباغیان از یزد

«استیک» به کارگردانی کیارش دادگر از تهران

«افسانه کوه ننوک» به کارگردانی محمدرضا مرادی از تهران

«اکو» به کارگردانی یوسف شفیق از گرگان

«اوروبروس» به کارگردانی فرهنگ عمرانی از گرگان

«آپولو» به کارگردانی فرزاد رنجبر از سمنان

«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی از تهران

«آدلاید» به کارگردانی فرهاد غریبی از تهران

«آلفا» به کارگردانی مسعود محمدی تاکامی و مهیار صیفوری از تهران

«بازسازی» به کارگردانی علی توکلی از تهران

«بی هوا» به کارگردانی رویا پارسا از تهران

«پسر خورشید» به کارگردانی راد پورجبار از تهران

«پیله» به کارگردانی مونا فرخنده از تهران

«تاخاری‌ها» به کارگردانی محمد آریانیک از تهران

«تاکسیدرمیست» به کارگردانی بهزاد علوی و سوسن سلامت از تهران

«ترموستات» به کارگردانی روزبه اخوان از رشت

«تکان» به کارگردانی شاهین حق‌شعار از تهران

«جاذبه غیرنیوتنی» به کارگردانی علیرضا صادقی از تهران

«خوانا بنویسید» به کارگردانی مرتضی علیزاده از مشهد

«خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی از سنندج

«خیال آبی» به کارگردانی الناز قنبری از تهران

«داستانی اسباب بازی» به کارگردانی علیرضا استوار از تهران

«داستان یک شب دزدی» به کارگردانی مهدی هادی‌زاده از تهران

«دَدَ چوپان» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی از رشت

«دنیا منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو از تهران

«روزی روزگاری سینما» به کارگردانی علیرضا شمالی از گرگان

«رویای نیمه جان» به کارگردانی آرمین اعتمادی از تهران

«زاک» به کارگردانی علی خسروی از تهران

«زمرّد» به کارگردانی مجتبی اسماعیل‌زاده بلوچ از تهران

«سربسته» به کارگردانی یاسر خیّر از تهران

«سردست» به کارگردانی فاطمه سادات جوادی از قم

«شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد از تهران

«صوراحیل» به کارگردانی اسماعیل عظیمی از قم

«صونا» به کارگردانی زهرا ترکمنلو از تبریز

«ضلعی برای خروج» به کارگردانی احسان همتی از شیراز

«قوتار» به کارگردانی علی علیزاده از قزوین

«کوچ» به کارگردانی امید یوسفی از تهران

«گربه ماهی» به کارگردانی امیرحسین مهماندوست از تهران

«لاری» به کارگردانی میثم مرادی از تهران

«مدیر مدرسه» به کارگردانی میکائیل دیانی از تهران

«مورچه» به کارگردانی فرهاد شنتیایی از تهران

«نابومی» به کارگردانی سعید قندهاری از نجف آباد

«ناظر» به کارگردانی ابوالفضل عزیزی از تهران

«نیمکت» به کارگردانی بهروز شمشیری از تبریز

«همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» به کارگردانی حسن حکمت‌روش از تهران

«یوفو» به کارگردانی سیدحمید حسینی و سیدمهدی حسینی از بیرجند

همچنین شش فیلم کوتاه داستانی زیر از سه دوره جشنواره منطقه‌ای «ایساتیس»، «خلیج‌فارس» و «دنا» به صورت مستقیم به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردند که به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

«برادران آب‌تنی» به کارگردانی سروش البخشی نائینی از آبادان و برگزیده بهترین کارگردانی فیلم داستانی از شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا

«بعد از نیمه شب» به کارگردانی محمدرضا باقری از تهران و برگزیده بهترین کارگردانی فیلم داستانی از شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج‌فارس

«زنانِ لجمَن» به کارگردانی زیور حجتی از اصفهان و برگزیده بهترین کارگردانی فیلم داستانی از شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد-ایساتیس

«شیهه دور» به کارگردانی صمد قربان‌زاده از ارومیه و برگزیده بهترین فیلم جشنواره از شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا

«کرم‌چاله» به کارگردانی سیداحسان طالقانی اصفهانی از اصفهان و برگزیده بهترین فیلم جشنواره از شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد-ایساتیس

«کمپانی» به کارگردانی ایلناز خیرخواه از قزوین و برگزیده بهترین فیلم جشنواره از شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج‌فارس

بیژن میرباقری، هاتف علیمردانی، محمدرضا شفاه، مریم بحرالعلومی، امیر بوالی، یوسف منصوری و امیر پذیرفته به عنوان اعضای هیات انتخاب، فیلم‌های داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را انتخاب کرده‌اند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا این موسیقیدان بزرگ مغضوب رضاشاه شد؟


سال ۱۹۱۷ از مقام خود در ارتش کناره‌گیری کرد و تصمیم گرفت که زندگی‌اش را وقف موسیقی سازد؛ البته تا پایان عمر، نزد دوستانش «کلنل» خطاب می‌شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شیپور چاودار» بهترین فیلم «سن‌سباستین» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شیپور چاودار» ساخته کارگردانی از شهر سن‌سباستین بهترین فیلم جشنواره ۲۰۲۳ شد و صدف طلایی جشنواره را ربود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، در مراسم اختتامیه هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم سن‌سباستین، «شیپور چاودار» دومین فیلم از کارگردان اسپانیایی ژایونی کامبوردا موفق به کسب جایزه صدف طلایی، برترین جایزه جشنواره شد تا برای چهارمین سال متوالی معتبرترین جایزه جشنواره به یک کارگردان زن برسد.

هیات داوران بین‌المللی، متشکل از کارگردان فرانسوی کلر دنی، در کنار بازیگر و تهیه کننده چینی فن بینگ بینگ، تهیه کننده و کارگردان کلمبیایی کریستینا گالگو، عکاس فرانسوی بریژیت لاکوم، بازیگر اسپانیایی ویکی لونگو، تهیه کننده و توزیع کننده کانادایی رابرت لانتوس و کارگردان آلمانی کریستین پتزولد، نه تنها یک فیلم اسپانیایی، بلکه اثر یک کارگردان زن را که دقیقاً در سن سباستین متولد شده به عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند.

«شیپور چاودار» داستانی سخت از آزمون مادری در دهه ۱۹۷۰ در گالیسیا است و سفر احساسی زنی را دنبال می‌کند که در طول مسیر قاچاقچیان از جامعه کوچک خود به پرتغال می‌گریزد. این فیلم به‌عنوان یک درام زیبا، یکی از فیلم‌های کلاسیک‌تر بخش رقابتی امسال جشنواره بود که از میان ۱۶ عنوان خود امسال به‌طور غیرمعمولی پذیرای فیلم‌های کمدی بیشتری بود.

در این میان کمدی بامزه «پوان» از آرژانتین به کارگردانی و نویسندگی مشترک ماریا آلچه و بنجامین نایشتات ۲ جایزه گرفت. «پوان» جایزه بهترین فیلمنامه و صدف نقره‌ای بهترین بازیگر را برای مارسلو سوبیوتو که نقش پروفسور فلسفه دوست‌داشتنی و بدبختی را بازی می‌کند که ماجراجویی‌هایش موجب کاهش کرامتش می‌شود، به دست آورد.

«کالاگ» درام ایزابلا اکلوف کارگردان سوئدی که با اقبال ملایمی از سوی منتقدان مواجه شد، هم ۲ جایزه شامل جایزه ویژه هیات داوران و همچنین بهترین فیلمبرداری را به خانه برد.

۲ فیلم برگزیده آسیایی که به طرز عجیبی مکمل یکدیگر بودند نیز در فهرست برندگان بخش رقابتی جای گرفتند؛ درام صمیمی، تکان دهنده اما دردناک تایوانی «سفر در بهار» درباره مردی کهنسال که پس از مرگ ناگهانی همسرش در تلاش برای کنار آمدن با آن است جایزه بهترین کارگردانی را برای پنگ تزو-هویی و وانگ پینگ-ون دریافت کرد و جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول (به صورت مشترک با مارسلو سوبیوتو) به تاتسویا فوجی برای «غیبت بزرگ» ساخته کی چیکا-اورا از ژاپن تعلق گرفت.

صدف نقره‌ای بهترین نقش مکمل هم به هوویک کوچکریان برای «یک عشق» ساخته ایزابل کوشِت از اسپانیا رسید و «بهادر شجاع» ساخته دیوا شاه از هند عنوان بهترین فیلم یک کارگردان جدید را به خانه برد.

جایزه تماشاگران برای بهترین فیلم هم به «جامعه برف» ساخته خوان آنتونیو بایونا رسید که امسال از سوی اسپانیا به اسکار معرفی شده و جایزه تماشاگران برای بهترین فیلم اروپایی هم به «من کاپیتان» متئو گارونه اهدا شد که امسال فیلم نماینده ایتالیا در اسکار بین‌المللی است.

در این جشنواره با اهدای جوایز افتخاری دونوستیا به هایائو میازاکی، خاویر باردم و ویکتور اریس از این چهره‌ها تجلیل شد.

با توجه به غیبت بسیاری از بازیگران مطرح به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا، جشنواره امسال کمی معمولی‌تر از هر سال بود.

هفتاد و یکمین دوره جشنواره سن سباستین از ۲۲ تا ۳۰ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۸ مهر) برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اطلاعات آرشیو جنگش را بیرون کشید/ این عکس‌ها از گنجینه بانک مرکزی باارزش‌ترند!


مراسم تجلیل از عکاسان دفاع مقدس روزنامه اطلاعات در حاشیه افتتاح نمایشگاه دوربین حماسه برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع