X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

رضوی: مگر سینمای کودکی هم وجود دارد که برای آن جشنواره برگزار می کنند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زحل رضوی گفت: سینمای کودک کلاف سردرگمی شده که هر گره ای از آن باز می شود به گره دیگر می رسیم.

زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: پرسش بنده از متولیان سینمای کودک و نوجوان این است که مگر سینمای کودکی هم وجود دارد که برای آن جشنواره برگزار می کنند؟

کارگردان انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله این است سینمای کودک و نوجوان دیگر وجود ندارد. سینمای کودک یک قبر خالی است که جنازه اش پوسید و تمام شد و رفت! کدام سینمای کودک و نوجوان؟ چه جشنواره ای وقتی اغلب فیلمسازان کاربلد این سینما بیکار و خانه نشین هستند؟

وی ادامه داد: متأسفانه این جشنواره ها و هیاهوها در سینما بیشتر کارهای شوآف گونه است که پشت آن نه قشر فرهنگی قرار داد و نه قشر هنری! بیشتر شبیه به یک لجبازی و جناح بندی است و بس!

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تغییرات صورت گرفته مدیریتی در بنیاد سینمایی فارابی امیدی به بهبود شرایط دارید یا خیر تصریح کرد: تاکنون در کدام نهاد مدیر جدیدی آمده که وضعیت بهتر از قبل شود؟ ما انسان هایی با تجربه هستیم و می دانیم متأسفانه مدیران جدید هم همان راه مدیران قبلی را می روند.

رضوی سپس با بیان اینکه مدیران فیلمسازان سینمای کودک را سرخورده و دلزده کرده اند متذکر شد: باور کنید من که اینقدر با عشق و علاقه این سینما را دنبال می کردم به جایی رسیده ام که دیگر نه دلم می خواهد فیلمنامه ای بنویسیم و نه کاری ارائه دهم. چقدر من باید اذیت شوم و بروم و بیایم و در نهایت هم رفت و آمد و تلاش هایم بی ثمر باشد؟ ما که عمر نوح نداریم و پیر می شویم و دیگر کشش گذشته را نداریم که بیش از این بخواهیم عمرمان را در این راه هدر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سینمای کودک کلاف سردرگمی شده که هر گره ای از آن باز می شود به گره دیگر می رسیم. کار به جایی رسیده که دیگر نمی توانیم این همه گره را باز کنیم. توانایی مان را از دست داده ایم و جان مان به لب رسیده است.

این کارگردان تأکید کرد: وقتی همه کسانی که سابقه طولانی در حوزه سینمای کودک دارند نه مورد مشورت قرار می گیرند و نه به آن ها توجهی می شود چه امیدی می توان به آینده داشت؟ مدیران فقط در پی آن هستند که ظاهر قضیه را حفظ کنند و برای همین هم هرزگاهی چند نفر از ما را دعوت می کنند و با ما حرف می زنند و به قول خودشان جلسات آسیب شناسی برگزار می کنند که در نهایت هم ثمری ندارد چرا که هرگز به توصیه های مطرح شده از سوی سینماگران کودک توجه نمی کنند.

رضوی در پایاین این گفتگو افزود: سینمای کودک یک خانه کاغذی است که هر لحظه در انتظار آن هستیم که یک باد بیاید و این خانه را از پایه و بنیاد از جا بکند و ویرانش کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدا و سیما: هیچ یک از نهادهای نظارتی ذی‌صلاح در خصوص جلوگیری از پخش آگهی‌های «دیجی کالا» و «ازکی» مکاتبه یا تماسی نداشته‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

روابط عمومی سازمان صدا و سیما درباره ابهامات مطرح شده پیرامون چرایی پخش تبلیغات بازرگانی ۲ سکوی خدماتی اطلاعیه داد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی سازمان صدا و سیما در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده پیرامون چرایی پخش تبلیغات بازرگانی ۲ سکوی خدماتی «دیجی کالا» و «ازکی» اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن اطلاعیه به این شرح است:

«روابط عمومی سازمان صدا و سیما در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده پیرامون چرایی پخش تبلیغات بازرگانی دو سکوی خدماتی «دیجی کالا» و «ازکی» به استحضار افکار عمومی می‌رساند: قراردادهای این ۲ سکو در اداره‌کل بازرگانی سازمان صدا و سیما، مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و ضوابط پذیرش و پخش آگهی‌های بازرگانی منعقد و اجرایی شده‌ است. ملاک پذیرش و پخش تبلیغات بازرگانی برای تمام صاحبان آگهی، قانون و مجوزهای قانونی است که هریک از صاحبان آگهی متناسب با تولیدات یا خدمات خود باید آنها را از مبادی مختلف دریافت و به رسانه ملی ارائه کنند. رسانه ملی نیز پس از احراز صحت آنها، طبق مقررات قانونی و قرارداد فی مابین اقدام به پخش آگهی می کند. طبیعتاً هر دو سکوی یاد شده نیز تمامی اسناد و مدارک و مجوزهای قانونیِ مورد تأیید را ارائه نموده اند.

علاوه بر اینکه شرکت‌های مذکور با اخذ مجوز از نهادهای ذی‌ربط و طبق ضوابط و قوانین مربوطه فعالیت می‌کنند، هیچ یک از نهادهای نظارتی ذی‌صلاح نیز در خصوص جلوگیری از پخش آگهی‌های این مجموعه‌ها مکاتبه یا تماسی با اداره کل بازرگانی صدا و سیما نداشته‌اند.

همچنین بر اساس اطلاعات اداره‌کل بازرگانی، مشکل اخیر این شرکت‌ها با ارائه تعهد به مراجع ذی‌صلاح و نهادهای مربوطه مرتفع شده و در زمان مورد نظر و قبل از حل مشکل هیچ‌گونه پخش آگهی نداشته‌اند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سم‌پاشی» پروانه نمایش گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروانه نمایش فیلم سینمایی «سم‌پاشی» صادر شد.

به گزارش سینماپرس، با صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی «سم‌پاشی» به نویسندگی و کارگردانی علی یاور و تهیه‌کنندگی محمدعلی سجادی، این فیلم در نوبت اکران قرار گرفت.

امیر آقایی، امیر جعفری، لیلا اوتادی، رضا یزدانی، نازلی رجب‌پور، هدیه بازوبند و مهدی ماهانی بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«سم پاشی» مضمونی اجتماعی دارد و از نگاهی نو و متفاوت به معضلات روز جامعه پرداخته است.

علی یاور دو سریال رسانه خانگی «سایه باز» و سریال تلویزیونی «بندر امن» را در نوبت پخش دارد که بزودی پخش خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتخبان «مدرسه» به جشنواره‌های برتر و بین‌المللی فرستاده می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر نهمین جشنواره فیلم مدرسه گفت: بعد از پایان جشنواره منتخبین آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای خواهند گذراند و آثار آنها در جشنواره‌های برتر و بین‌المللی شرکت داده و از آثار بعدی آنها نیز حمایت خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین اخوین با تاکید بر این مهم که این جشنواره یک رویداد استعدادیابی می‌باشد و نقطه‌ای است برای شناسایی و رشد و پرورش دانش آموزان مستعد در حوزه فیلمسازی، اظهار داشت: در جشنواره مدرسه شرکت کنندگان پس از ارسال اثر و داوری توسط جشنواره یک فرایند را طی خواهند کرد که شروع کار آن‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: در این فرآیند مستعدان شناسایی شده و روند استعدادیابی منجر به رشد آنها خواهد شد که در نهایت خود می‌توانند از تولیدکنندگان جدی در کشور باشند.

اخوین بیان داشت: خوشبختانه در سال‌های برگزاری این جشنواره شاهد ظهور هنرمندانی هستیم که در حال حاضر جزوه تولیدکنندگان جوان در کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: امسال بخش جدیدی به نام منتورینگ به جشنواره افزوده شده که صاحبان هر اثر ارسال شده می‌توانند درخواست منتورینگ کرده و بعداز مشاهده و بررسی آثار آنها نکاتی در روند بهبود آن پیشنهاد خواهد شد که توسط فیلمساز اصلاح می‌شود.

دبیر نهمین جشنواره فیلم مدرسه تاکیدکرد: دوره‌های آموزشی مختلفی نیز بر روی سایت جشنواره قرار خواهد گرفت و سعی برآن است تا بیشتر بر نقش آموزشی جشنواره تاکید شود.

اخوین گفت: بعد از پایان جشنواره منتخبین آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای خواهند گذراند و آثار آنها در جشنواره‌های برتر و بین المللی شرکت داده خواهد شد و همچنین از آثار بعدی آنها نیز حمایت خواهد شد.

دبیر نهمین جشنواره فیلم مدرسه، یادآور شد: دانش آموزان علاقمند از سراسر کشور و در تمامی مقاطع تحصیلی می‌توانند آثار خود را تا روز دهم شهریور ماه و از طریق تارنمای جشنواره (www.madresefestival.ir) ارسال و بارگذاری نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی سرتیپی» سرانجام «ستاره بازی» خود را اکران می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی محصول سال ۱۳۹۸ از چهارشنبه اول شهریور در سینماهای کشور اکران خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی که محصول مشترک ایران و آمریکاست در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. همچنین این فیلم قرار است از اواسط اکتبر توسط کمپانی آمریکایی شِک سینما در سراسر آمریکا و کانادا بر روی پرده برود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: امروز بیست و نه نوامبره، از اون هالووین لعنتی یه ماه می گذره، من یه کار بد کردم، یه کار خیلی بد…

در این فیلم بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، ملیسا ذاکری، علی مصفا و مایکل مدسن ستاره سینمای آمریکا به همراه مارشال منش، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین و دان لیستر به ایفای نقش پرداخته اند.

اکران فیلم سینمایی «ستاره بازی» از چهارشنبه اول شهریور در سینماهای کشور آغاز خواهد شد.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: معین مطللبی، طراح صحنه و لباس: مجید میر فخرایی، طراح گریم: رکسانا رضوی، صدابردار: کامبیز فراهانی، صداگذار: امیر حسین قاسمی، طراح جلوه های ویژه: محمد لطفعلی، تدوین: امیر ادیب پرور، مدیر روابط عمومی: بابک جوادی، مدیر تدارکات: حسین آذربرا، مدیرتولید: حسن صنعتی، مجری طرح: رضا شکوری، تهیه کننده: علی سرتیپی، پخش از فیلمیران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایران کشوری است که تمدنی با استمرار چند هزار ساله دارد/تمدن ایران کهن همچنان فعال و سرزنده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: همان‌طور که تک‌تک افراد با شخصیت خودشان شناخته می‌شوند، ملت‌ها هم با فرهنگ خود شناخته می‌شوند. می‌توانیم بگویم که فرهنگ برای ملت‌ها به منزلۀ شخصیت برای افراد است. فرهنگ شخصیت جمعی است و ادبیات آیینه‌ای است که در آن می‌توان فرهنگ هر کشور را دید.

به گزارش سینماپرس، غلامعلی حدادعادل در ادامه برنامه‌های بزرگداشت صد و بیست سالگی روابط دوجانبۀ ایران و برزیل، در پیامی ویدئویی به نشست معرفی ادبیات کلاسیک ایران در پرتو شعر و نثر که با حضور حسین قریبی سفیر کشورمان، معاون وزیر خارجۀ برزیل، معاون و سایر مسوولان دانشگاه سان‌پائولو عالی‌ترین دانشگاه برزیل و آمریکای لاتین برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختم که می‌توانم از راه دور و از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم حضور داشته باشم و به استادان و علاقه‌مندان به ادبیات شرق و ادبیات فارسی در برزیل سلام بگویم و ‌از خدمات آن‌ها برای زبان و ادبیات فارسی قدردانی کنم. برگزاری این رویداد برای آشنایی با بزرگان و ادبیات سایر کشورها اقدام شایسته‌ای است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: با خواندن ادبیات ما با جهان‌بینی ملت‌ها و ارزش‌ها، ظرافت‌های روحی و عالم درونی ملت‌ها آشنا می‌شویم. این عالم درون ملت‌ها چیزی نیست که با ظاهر جغرافیا و ساختمان‌ها شناخته شود. این عالم درون را باید از طریق فکر و ادراک عاطفه و ذوق، شعر، هنر و ادبیات شناخت.

وی افزود: ایران کشوری است که تمدنی با استمرار چند هزار ساله دارد. شاید در دنیای امروز فقط چند کشور باشند که هویّت واحد خود را در طول چند هزار سال حفظ کرده‌اند و هنوز هم زنده و بالنده هستند و به پیش می‌روند. بسیاری از تمدن‌ها بوده‌اند که امروز دیگر نام و نشانی از آن‌ها نیست و فقط باید آن‌ها را در تاریخ جست‌وجو کرد. اما تمدن ایران کهن همچنان فعال و سرزنده است.

حداد عادل ادامه داد: یکی از مشخّصات این تمدن، زبان و ادبیات آن است. ایران در جهان با ادبیات خود شناخته شده است. با ادبیات، ایران توانسته در جاهای دور و نزدیک جهان حضور و نفوذ پیدا کند. زبان فارسی نزدیک به هشت‌صد سال زبان رسمی مردم شبه‌قّارۀ هند بوده است هندی که شامل هندوستان، پاکستان و بنگلادش نیز می‌شده است.

به گفتۀ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در کشورهای اروپایی از حدود پانصد سال پیش، آثار شاعران درجۀ اول فارسی، مانند سعدی، حافظ و فردوسی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسه، روسی، اسپانیایی و… ترجمه شده است. مجموعۀ ادبیات فارسی گنجینه‌ای غنی است که نه‌تنها به ملت ایران بلکه به کل جهان اختصاص دارد. به‌تازگی نیز، یونسکو آثار مولانا، شاعر عرفانی فارسی‌زبان را به‌عنوان بخشی از گنجینۀ ارزشمند جهانی به ثبت رسانده است.

وی افزود: ما از برگزاری همایشی در برزیل برای آشنایی با زبان فارسی استقبال می‌کنیم. آشنایی مردم برزیل با ادبیات فارسی با نویسندگان بزرگ با شاعران قدیم ایران سبب می‌شود که مردم برزیل مردم ایران را بهتر بشناسند. هر چه شناخت ملت‌ها از یکدیگر بیشتر باشد صلح در جهان بیشتر خواهد شد. دشمنی‌ها تا حدودی نتیجۀ نشناختن است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: ما هم در ایران مایل هستیم تا با ادبیات برزیل آشنا شویم. شاعران و نویسندگان برزیلی که با زبان پرتغالی شعر و داستان می‌نویسند، حتماً می‌توانند روحیّات و خلقّیات مردم برزیل را به مردم ایران معرفی کنند. خوشبختانه روابط دو کشور ایران و برزیل از هر زمان دیگر بهتر است و با روی‌ کار آمدن رئیس جمهور جدید در برزیل ما به آیندۀ روابط دو کشور امیدوارتر هستیم. امیدواریم در کنار توسعۀ روابط سیاسی اقتصادی دو کشور روابط فرهنگی هم با تلاش مسئولان دو کشور گسترش بیشتری یابد.

درآیین گشایش این برنامه، سخنرانان هر یک به جنبه‌های مختلف ادبیات فارسی و ویژگی‌های خاص آن پرداختند و آن را عامل پیوند مردم ایران با سایر ملل و عامل غنای فرهنگی و ادبی جهان دانستند.

در این رویداد فرهنگی کم‌سابقه در کشور برزیل، استادان زبان و ادبیات فارسی دربارۀ جلوه‌هایی از ادبیات گذشتۀ ایران و آثار و احوال بزرگانی هم‌چون فردوسی، حافظ، مولانا، عطار و نظام‌الملک سخن گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران را با کارنامه و عملکرد و تولیدشان قضاوت می‌کنند/کمیت و تعداد مهم است، اما کیفیت و نگاه هم تعیین کننده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی بعد از ظهر یکشنبه ۲۹ مرداد با حضور در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و اطلاع از روند فعالیت‌ها در این مرکز تایید کرد: استان‌های ایران مملو از استعداد درخشان در زمینه مستند و انیمیشن است، باید این ظرفیت‌ها را کشف کرد.

به گزارش سینماپرس، یکشنبه ۲۹ مردادماه محمد خزاعی همراه با یزدان عشیری مدیر کل اداره روابط عمومی و غلامرضا نجاتی مدیر کل حراست سازمان با حضور در مرکز گسترش و اطلاع از روند فعالیت‌های هر بخش، درباره اهمیت تولید و نمایش آثار مستند صحبت کرد.

محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز در آغاز جلسه رئیس سازمان سینمایی با مدیران مرکز، گفت: خوشحالم که امروز میزبان شما هستیم، از همکارانم خواستم پیرو این حضور و با توجه به علاقه‌مندی و پیگیری شما در بحث تولید و نمایش آثار مستند و وضعیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» گزارش‌هایی را ارائه بدهند که به طور شفاف در جریان امور قرار بگیرید. مدتهاست برنامه‌ریزی برای برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» را آغاز کرده‌ایم که در این جلسه شما هم از روند کارها در این زمینه مطلع خواهید شد. همواره توجه و حمایت شما نسبت به مرکز گسترش وجود داشته و این باعث شده، ما فارغ از دغدغه مسائل مالی به ایده‌های بلند پروازانه و راه‌های تازه بیاندیشیم.

محمد خزاعی پس از گزارش عبدالحسین بدرلو معاون مستند مرکز گسترش، گفت: دو سال از عمر فعالیت سازمان سینمایی در دولت سیزدهم گذشت و زمان آن فرا رسیده که با نگاه به چشم‌اندازها و افق‌هایی که روز نخست، برای هر زیر مجموعه سازمان تعیین کرده‌ایم، روند دستیابی به این برنامه‌ریزی را بررسی کنیم. یک سری فعالیت‌ها همیشگی است و در همه دوره‌ها هم بوده، در این دوره با نگاه و دیدگاهی دیگر پیگیری شده است، بعضی فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ایده و درخواست و برنامه‌ریزی ما و مدیران موسسات است که بخشی از آن محقق شده و بخشی هنوز به شکل کامل محقق نشده است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: بخشی از مسائلی که ممکن است در زمینه تولید وجود داشته باشد، ماجرای مباحث مالی و کمبود بودجه است، این را نمی‌شود نادیده گرفت، اما کمبود بودجه در هیچ بخشی از سازمان سینمایی نباید مانع پیشبرد کارها شود. باید روش‌هایی را پیش بینی و تعیین کنیم تا تولید و عرضه فیلم مستند را رونق بدهیم، تماشاگر در این حوزه را افزایش بدهیم. راه‌ها و مسیرهای تجربه شده فراوان است، راه‌های نرفته هم بسیار است، باید انرژی و تفکرمان را برای تحقق آن چشم‌اندازها متمرکز کنیم.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در تولید مستند فقط به دنبال موضوعات سیاسی یا مطالبه گری نیستیم، مستندهایی تولید کنیم که مسئله مردم در آن وجود داشته باشد. در این سال‌ها مستندهای قابل توجهی در زمینه محیط زیست، آثار مربوط به قوم نگاری یا مسائل اجتماعی در مرکز ساخته شده، حتما موضوع‌های دیگری هم هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در بخش ملی و بین الملل مشارکت با تلویزیون‌ها، نهادها و ارگان‌ها می‌تواند به تولید آثاری بیانجامد و این فضایی تازه در بخش مستند به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خوشبختانه آقای حمیدی مقدم و همکارانشان در مرکز گسترش، طوری رفتار و عمل کرده‌اند، چتر حمایتی‌شان برای فعالان حوزه مستند و انیمیشن گسترده بوده و تعامل با سینماگران وجود داشته است. مرکز گسترش پایگاه خوبی برای مستندسازان بوده، از این ظرفیت و اعتماد استفاده کنید. آقای حمیدی مقدم توجهی ویژه به استان‌ها داشته و در این دوره، شاهد رونق فعالیت مستندسازان در استان‌ها هستیم.

خزاعی در ادامه گفت: دو سال پیش روست و زمان داریم تا نقاط ضعف و قوت در هر بخش را بررسی کرده و به نتیجه برسیم. تولید مستند، محصول زمان کوتاه نیست، می‌شود در بعضی پروژه‌ها، چشم‌اندازها را تعیین و کار را شروع کنیم. حتی اگر این آثار در این دو سال به ثمر نرسند، اما زمینه ساخت آن‌ها فراهم شده است. در همه چیز نمی‌شود به برنامه و تولید در زمان کوتاه فکر کرد.

وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: مدیران را با کارنامه و عملکرد و تولیدشان قضاوت می‌کنند. کمیت و تعداد مهم است، اما کیفیت و نگاه هم تعیین کننده است. در دو سالی که پیش روست در همه بخش‌ها چشم اندازها را دوباره بررسی کنیم و به طراحی نقشه راه تازه برسیم. همگرایی و همراهی با نهادها و ارگان‌ها، تلویزیون، حوزه هنری و … را جدی بگیریم. در منطقه و کشورهای همسو هم می‌توانیم فعالیت‌های مشترک در زمینه تولید و نمایش حتی برگزاری کارگاه، جشنواره و هفته فیلم داشته باشیم.

محمد حمیدی مقدم در این بخش با اشاره به توجه سازمان‌ها به مرکز گسترش گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر توجه سازمان‌ها و نهادها به مرکز برای تولید مستند بیشتر شده است، ما به دنبال ساخت آثار صرفا سفارشی نیستیم. اگرچه بخشی از سینمای مستند می‌تواند به این موضوع اختصاص داشته باشد، اما بیشتر به دنبال این هستیم که از طریق همکاری با نهادها در بخش درآمد زایی و تامین فضای اشتغال برای جامعه مستندسازان وارد فضاهای تازه و امن شویم.

رئیس سازمان سینمایی پس از ارائه گزارش گروه سینمایی «هنر و تجربه» توسط محمد طیب مدیر این گروه گفت: وضعیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» در دوره تازه برای ما بسیار مهم است، تصمیمی که گرفته شد تا این گروه زیر نظر سازمان باشد، چالش برانگیز بود و عده‌ای گمان داشتند «هنر و تجربه» تعطیل شده و دیگر آثار متفاوت سینمای ایران فضا و امکانی برای دیده شدن ندارند. متوجه هستم که روند اکران فیلم‌ها و حضور فیلمسازان در این بخش رونق گرفته است.

محمد خزاعی ادامه داد: تعداد سالن‌های «هنر و تجربه» باید در تمام مراکز استان‌ها افزایش یابد، حتی باید در این زمینه به رونق تولید هم فکر کنیم، یعنی آثاری برای عرضه در «هنر و تجربه» ساخته شوند، تمرکز در این مدت بیشتر روی نمایش آثاری بوده که قبلا ساخته شده و فضایی برای دیده شدن نداشته‌اند. استان‌ها ظرفیت فراوانی از فیلمسازان را دارند که می‌توانند با هزینه‌هایی اندک‌تر از تولیدات جریان اصلی فیلم بسازند و آثارشان نه فقط در سینماهای تهران که در استان‌ها و با مشارکت نهادهای آن استان روی پرده برود. «هنر و تجربه» باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند. همچنین اکران فیلم‌های کوتاه و مستند هم باید در «هنر و تجربه» دنبال شود.

رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن گزارش بخش پژوهش و استانی توسط سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش مرکز گفت: استان‌ها ظرفیت‌های بسیاری دارند و ما باید در همه بخش‌ها زمینه فعالیت فیلمسازان استانی و دیده شدن آثارشان را تقویت کنیم. در گذشته هنرمندانی، به طور شخصی تلاش کرده و وارد سینمای حرفه‌ای می‌شدند، اما الان در مرکز و در سایر بخش‌ها، با رصد جدی و برنامه ریزی‌های آموزشی و حمایتی از فیلمسازان و هنرمندان مواجه هستیم. جوانی که دور از پایتخت زندگی می‌کند هم باید فرصت کند، فیلم بسازد و بیاموزد. حمایت از آنها، یکی از اولویت‌های ماست. مرکز گسترش باید کشف کننده این استعدادها باشد.

محمد خزاعی ادامه داد: مناطق محروم مملو از استعدادهای درخشان است، نمی‌توانیم به دلایل مختلف در همه جای ایران دفتر و نمایندگی داشته باشیم، اما می‌توانیم از طریق آموزش آنلاین، به علاقه‌مندان حوزه مستند که در استان‌ها فعال هستند، کمک کنیم. برگزاری کارگاه و ورک شاپ، انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی، کارهایی است که باید در بخش پژوهش مرکز با جدیت دنبال شود.

رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن گزارش شهنام صفاجو درباره تولید انیمیشن و آثار مستند در حال ساخت در مرکز گفت: هم در زمینه تولید مستند و انیمشن در استان‌ها و مراکزی غیر از تهران، استعدادهای شناسایی نشده فراوانی وجود دارد. به نظرم یکی از وظایف مرکز این است که این استعدادها را به ویژه در بخش انیمیشن کشف و معرفی کند. ورود به دنیای انیمیشن‌های بلند، توجه به ساخت فیلم در این حوزه و بستر برای رسیدن به آثاری که فروش بالا و مخاطب دارند، مهم است.

در این جلسه عبدالحسین بدرلو معاون مستند، عباس اسدالهی معاون مالی و حقوقی، محمد طیب مدیر بازرگانی و مدیر «هنر و تجربه»، سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش و امور استان‌ها، هومن مرادی کرمانی مدیر مستند، شهنام صفاجو مدیر تولید، شیرین نادری مدیر بین الملل، محمدرضا بهشتی مدیر امور جشنواره‌ها، علی قلی زاده مدیر اداری، ناصر محسنی مدیر مالی و محدثه واعظی پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معتقدم کسانی که ضعیف می‌نویسند و کاملا امتحان خود را در داستان‌نویسی پس نداده‌اند نباید به سراغ «زندگی‌نامه‌ شهدا» بروند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: راضیه تجار نویسنده کتاب «اسم تو مصطفاست» انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب را موجب متعهدتر شدنش در نوشتن دانسته و می‌گوید: ما نویسندگان باید به امثال شهید صدرزاده‌ها بیشتر ادای دین کنیم.

به گزارش سینماپرس، نوشتن از مدافعان حرم در سال‌های گذشته، مسیر جدیدی را پیش روی ادبیات مقاومت قرار داد. ادبیاتی که تلاش دارد فارغ از نگاه‌های ملی‌گرایانه، مقاومت را در جغرافیای کشورهای اسلامی به تصویر بکشد.

«اسم تو مصطفاست» زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده به روایت سمیه ابراهیم پور همسر شهید است که به قلم راضیه تجار از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

شهید مصطفی صدرزاده، شهید مدافع حرم، در تاریخ ۱ آبان سال ۱۳۹۴ در حلب سوریه به شهادت رسید و این کتاب روایتی داستانی از ویژگی‌های برجسته اخلاقی و رفتاری شهید صدرزاده است، ‌ نویسنده در کتاب ضمن معرفی مصطفی و خانواده او، به بیان فعالیت‌های شهید در بسیج در دوران جوانی و دفاع از انقلاب و حضورش در جریان فتنه سال ۸۸ و مجروحیتی که در این خصوص برایش به وجود آمده پرداخته، سپس نحوه آشنایی مصطفی با فتنه داعش در عراق، سوریه و تلاش مصطفی برای حضور جهت دفاع از حریم آل‌الله را بیان می‌کند.

از دیگر نکته‌های جالب در زندگی شهید مصطفی صدرزاده اصرارش برای حضور در صحنه نبرد با داعش و دفاع از حریم اسلام است. با توجه به این که مصطفی سربازی نرفته و اجازه خروج از کشور را نداشته، دو مرحله با رفتن به عراق سعی می‌کند از آن طریق خود را به سوریه برساند که موفق نمی‌شود، لذا تصمیم می‌گیرد به عنوان افغانستانی و همراه با تیپ فاطمیون عازم سوریه گردد که نهایتاً با سعی و تلاش پیگیر موفق می‌شود.

در سوریه به لحاظ نبوغ و شجاعتی که از خودش بروز می‌دهد مسئولیت تعدادی از رزمندگان افغانستانی را به عهده گرفته و موفق به آزادسازی مناطق مهم و استراتژیکی از خاک سوریه می‌گردد که ضمن مورد تقدیر و تمجید قرار گرفتن از طرف سردار قاسم سلیمانی، تا سطح فرمانده تیپ فاطمیون رشد می‌کند.

«پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» به انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب بر کتاب‌های «اسم تو مصطفاست» و «سرباز روز نهم» اختصاص دارد، ‌ این مراسم هم‌اکنون در اولین رویداد ملی تکریم فعالان مساجد سراسر کشور باعنوان «مثل مصطفی» در جمکران در حال برگزاری است.

خبرگزاری تسنیم به مناسبت انتشار تقریظ رهبری بر کتاب «اسم تو مصطفاست» گفت‌وگویی با راضیه تجار نویسنده این کتاب داشته است، ‌ تجار در این گفت‌وگو از ارتباط قلبی و روحی که با شهید پیدا کرده و از اهمیت ورود نویسندگان حرفه‌ای ادبیات داستانی به حوزه نوشتن از شهدای مدافع حرم سخن می‌گوید. این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

* تسنیم:‌ راضیه تجار معمولا با رمان‌هایش شناخته شده است، ‌ اگرچه در زمینه دفاع مقدس نیز کتاب‌هایی داشته‌اید، ‌ اما زندگی‌نامه نویسی آن هم زندگی‌نامه شهدای مدافع حرم تاکنون از شما دیده نشده بود، ‌ چه شد که به سمت نوشتن از شهید صدرزاده روی آوردید؟

من از سال ۶۴ نویسندگی را آغاز کردم و آثاری نیز در رابطه با دفاع مقدس داشته‌ام، ‌ اما چند سال پیش در دیداری از مسئولان انتشارات روایت فتح خواستم تا شهیدی را به من معرفی کنند تا درباره او بنویسم، ‌ شهید مصطفی صدرزاده در همان ایام به شهادت رسیده بود و من اصلاً او را نمی‌شناختم. خواستم تصویر شهید را ببینم‌ چون قاعدتاً به عنوان یک نویسنده باید با شهید و سوژه ارتباط قلبی پیدا می‌کردم، پس از اینکه تصویر شهید را دیدم و درباره او مطالعه کردم، ‌ این ارتباط تاحدودی برقرار شد و کار آغاز شد. من مصاحبه‌ها را خودم انجام ندادم، ‌ یکی از نیروهای انتشارات این کار را انجام داد و بعد از مطالعه مصاحبه‌ها با همسر شهید ارتباط گرفتم و این ارتباط در تمام مسیر نوشتن ابهامات را برطرف می‌کرد و در پیشبرد داستان بسیار موثر بود.

*تسنیم:‌ در سال‌های اخیر زندگی‌نامه‌نویسی شهدا و خاطرات شفاهی به عنوان عرصه‌ای مهم از ادبیات معاصر خود را نشان داده و موفقیت‌هایی را پشت سر گذاشته است، ‌ با این حال عمده آثار توسط نویسندگان نوقلم و تازه‌کار نگاشته شده‌اند، ‌ نویسندگان حرفه‌ای حوزه ادبیات داستانی و رمان یا اصلا وارد این عرصه نشده‌اند یا کمتر وارد شده‌اند، این عرصه چه اندازه نیاز به ورود نویسندگان حرفه‌ای ادبیات دارد؟

اولاً، من معتقدم نباید کسانی که ضعیف می‌نویسند و کاملا امتحان خود را در داستان‌نویسی پس نداده‌اند، نباید به سراغ زندگی‌نامه‌ شهدا بروند. این بسیار مهم است، که نویسندگان با تجربه که به صورت جدی قلم خود را در این حوزه آزموده‌اند وارد این حوزه شوند تا بار کیفی آثاتر بیشتر شود. نباید اینگونه تصور کرد که نوشتن از زندگی‌نامه شهدا کاری سهل و آسان است، ‌ اتفاقا این نوشتن بسیار دشوار و ریزه‌کاری‌های فراوان دارد.

من در نگارش این زندگی‌نامه داستانی خاطرات مستند را از دل روایت‌ها بیرون کشیدم و تلاش کردم به داستانی‌ترین شکل ممکن آن را روایت کنم، در نثر، زبان، ‌ توصیفات و… برای اینکه کار قد و قامت داستانی پیدا کند، ‌ از تخیل نیز استفاده شده است.

نوشتن این زندگی‌نامه برای من که بارها قلمم را در حوزه رمان و داستان آزموده بودم، ‌ دو سال به طول انجامید، ‌ برخی پرسش‌ها در طول کار برایم پیش آمده بود که باید برای آن‌ها پاسخی پیدا می‌کردم، ‌ می‌خواهم بگویم، ‌ نباید تصور شود که نوشتن از شهدا کاری یک شبه یا چند ماهه است، ‌ نویسنده باید روح خود را دخیل کند و با دل و جان بنویسد، ‌ وقت بگذارد تا سامانی به کار و قلم داده شود.

من معتقدم نویسندگان زبردست و جدی که سال‌ها در حوزه‌های مختلف نوشته‌اند، ‌ باید این حوزه را نیز تجربه کنند، به خاطر اینکه اولا یک جنگ هشت ساله در کشورمان داشتیم که آحاد مردم درگیر آن بودند و نویسندگان آینه‌دار هستند و باید منعکس‌کننده وقایع جامعه باشند، ‌ مقاومت در سوریه نیز بخشی از این دفاع بود و نباید سکوت کرد، مدافعان حرم ادامه‌دهنده همان راه دفاع مقدس بودند، ورود نویسندگان حرفه‌ای به این حوزه نوعی ادای دین است به کسانی که رفتند و جانشان را تقدیم کردند، نویسنده‌ای که این توانایی را دارد، با قلم و تکنیکش بخشی از این حقایق را به صورت داستانی ارائه کند تا مخاطبان بیشتری آن را بخوانند و به جانشان بنشینند، ‌ باید نسبت به این ادای دین احساس مسئولیت کنند.

* تسنیم:‌ فرمودید که قبل از آغاز به نوشتن به دنبال برقراری ارتباط روحی و قلبی با سوژه بودید، ‌ این مهم در ادامه راه چگونه میسر شد؟

اگر پرسش شما این است که آیا من دریافت‌هایی از شخصیت این شهید داشتم؟ باید بگویم، ‌ بله. من احساس می‌کردم، ‌ هر چه جلوتر می‌روم، ‌ پرداختن به این سوژه جذاب‌تر است، ‌ با برخی از خصوصت شهید که آشنا می‌شدم، ‌ بیشتر به عمق شخصیت او پی می‌بردم، یک جوان فعال، هوشمند امروزی و در ضمن جهادگر، با ایمان ولایی، همسردوست، بچه‌دوست که بخشی از سنت‌ها را با خود می‌کشد، به هدف بلند خود می‌اندیشد. یک جنوبی خون‌گرم پرعاطفه با همسری از خطه شمال که قاعدتا تضادهایی هم با هم دارند، همسرش از سر عشق و علاقه از او می‌خواهد بماند و نرود، ‌ برای او و بچه‌هایش باشد، ‌ اما او با وجود عشق بی‌پایانی که به خانواده‌اش دارد، ‌ کارش و زندگی‌اش دارد، ‌ به دنبال هدف اصلی زندگی خود می‌رود و به آن می رسد. یک فرد متعالی که دروغ نمی‌گوید، ‌ به خانواده و وطن خود خیانت نمی‌کند، ‌ ارزش‌مدار است.

*تسنیم:‌ خانم تجار از شما کتاب‌های متعددی در ذهن مخاطبان باقی مانده است، طبیعتا هر کتاب برای شما در حمن فرزندی است، ‌ جایگاه این کتاب در میان سایر آثارتان کجاست؟

درست است، من همه آثارم را دوست دارم، ‌ اما این کتاب برایم متفاوت است، پتانسیلی در این اثر نهفته است که هر بار که آن را تورق می‌کنم، برای خودم جذاب است و هر بار مطالعه‌اش می‌کنم. این پتانسیل قطعا از شهید است.

*تسنیم: تصور می‌کردید که کتاب مورد توجه رهبر انقلاب قرار گیرد و بر آن تقریظ بنویسند؟

من بسیار خوشحال شدم و برایم باعث افتخار است، ایشان نگاه صائب و درستی در زمینه ادبیات دارند و این حوزه را دیده‌بانی می‌کنند، ‌ جلودار هستند و برای فعالان این حوزه مسیر را روشن می‌کنند، ‌ طبیعتا مخاطبان نیز به این دیده‌بانی توجه دارند و معمولا تجربه نشان داده که آثاری که مورد توجه رهبر انقلاب قرار می‌گیرند، ‌ با استقبال قابل توجه مخاطب نیز همراه می‌شوند.

کتاب «اسم تو مصطفاست» تاکنون ۲۲ بار چاپ شده است و این یعنی مواجهه مخاطب باکتاب قابل توجه بوده است، ‌ پس از تقریظ هم قطعا مخاطبان بیشتری با شهید مصطفی صدرزاده، ‌ منش، شخصیت و سبک زندگی‌اش آشنا خواهند شد.

* تسنیم: بسیاری از نویسندگان تقریط رهبری بر کتابشان را نقطه عطفی در کارنامه حرفه‌ای خود می‌دانند، ‌ آیا خانم تجار بعد از تقریظ با خانم تجار پیش از آن تفاوتی خواهد داشت؟

من همیشه از قلبم دستور گرفتم، با صداقت تمام هر چه قدر توانایی درونی داشتم، ‌ به میان گذاشتم، کم‌کاری نکردم، کم‌فروشی نکردم و حالا با تقریظی که رهبر بر یکی از کتاب‌هایم نوشته‌اند، ‌ قطعا احساس مسئولیت من بیشتر خواهد شد و یقیناً از حالا به بعد متعهدتر خواهم نوشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش حضور بانوان در هشت سال دفاع مقدس از اولویت های فیلمسازی در بنیاد شهید است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران از آغاز ساخت فیلم «پس از واقعه» با موضوع اسرای کربلا به همت این بنیاد خبر داد و گفت: تولید این فیلم با حضور محمد حسن اختری رئیس بنیاد بین‌المللی عاشورا در منطقه کویری بیابانک خور کلید خورد.

به گزارش سینماپرس، فرهاد مختاری در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: یکی از اولویت‌های موضوعی معاونت فرهنگی بنیاد شهید برای تولید فیلم‌های سینمایی، ساخت آثاری با موضوعیت «زنان» است در همین راستا بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال تهیه فیلمی با عنوان «پس از واقعه» است.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، با بیان اینکه این فیلم در ابتدا «شور عاشقی» نامگذاری شده بود، توضیح داد: با بررسی های صورت گرفته اسم فیلم به «پس از واقعه» تغییر یافت.

وی افزود: در فیلم سینمایی «پس از واقعه» سعی می شود تا روایت اسارت اسرای کربلا و حضرت زینب (س) و سختی هایی که از کوفه به سمت شام متحمل شدند را به تصویر بکشیم.

مختاری ابراز امیدواری کرد: این فیلم برای حضور در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده شود.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «پس از واقعه» در ۵۵ قسمت به کارگردانی و نویسندگی داریوش یاری تولید می شود که پیش از این فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را ساخته است.

مختاری گفت: نمایش حضور بانوان در هشت سال دفاع مقدس از اولویت های فیلمسازی در بنیاد شهید است و در این زمینه تولید دو فیلمنامه با عناوین «دست‌ ناپیدا» به کارگردانی «انسیه شاه حسینی» و «خواهر طاهره» با موضوع زندگی مرحومه مرضیه حدیدچی با حمایت این نهاد در دستور کار قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / تیزر فیلم سینمایی «سم پاشی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «سم پاشی» به کارگردانی علی یاور و تهیه‌کنندگی محمدعلی سجادی و با بازی امیر آقایی، امیر جعفری، لیلا اوتادی، رضا یزدانی، نازلی رجب‌پور، هدیه بازوبند و مهدی ماهانی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع