X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

نخستین فیلم جاسوسی ایران روی آنتن شبکه پنج

«دست شیطان» نخستین فیلم جاسوسی سینمای ایران به کارگردانی حسین زندباف و نویسندگی نادر ابراهیمی جمعه ۲۰ مرداد حوالی ساعت ۱۳:۱۵ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

 این فیلم با حضور جمعی از نام‌داران و چهره‌های سینمای ایران از جمله محمدعلی کشاورز، هادی اسلامی، کیومرث ملک‌مطیعی، محبوبه بیات، آرش تاج تهرانی، عنایت الله شفیعی، هادی مقدم دوست، علی ترابی و حسین خانی بیک در شرایط ملتهب سال ۶۰ (که کشور از یک سو با تجاوز دشمن بعثی مواجه بود و از سوی دیگر با اوج ترور و وحشت آفرینی گروهک‌های ضدانقلاب) ساخته شد. 

بعد از ماجرای طبس و عدم توفیق نظامی آمریکا برای نجات گروگان‌های سفارت‌خانه، جاسوس ایرانی از طرف آمریکایی‌ها به عنوان عکاس وارد پایتخت می‌شود تا محل اسکان گروگان‌ها را که به شهر‌های اطراف پایتخت منتقل شده اند، شناسایی و به «سازمان سیا» گزارش کند. مأموران امنیتی رد این جاسوس را پیدا کرده و به بخشی از عکس‌ها و اسلاید‌های وی دست می‌یابند و علاوه بر حضور چهره‌های سینمایی و خاطره‌بازی با معماری شهر‌های ایران و سبک زندگی مردم در آن سال‌ها، مرحوم نادر ابراهیمی نویسنده فیلم‌نامه «دست شیطان» نیز با وجود این که در اصل یک داستان نویس (نه سناریست) بود، اما با تسلط بر ساختار کلاسیک یک فیلمنامه سینمایی کشش جذب مخاطب را تا به پایان حفظ می‌کند.

«دست شیطان» جمعه ۲۰ مرداد حوالی ساعت ۱۳:۱۵ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاشیه‌های بازدید رئیس‌جمهور از رسانه ملی و دیدار با خبرنگاران + فیلم

سید‌ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه در آستانه روز خبرنگار در سازمان صداوسیما حضور یافت و پس از ادای احترام به مقام شهدای گمنام در جوار مسجد بلال، از معاونت صدا در ساختمان شهدای رادیو، نمایشگاه دستاوردهای رسانه ملی، معاونت سیما، معاونت سیاسی و خبرگزاری صداوسیما بازدید کرد.

رئیسی ایتدا با حضور در استودیو شماره یک صدای رسانه ملی ضمن دیدار و گفتگو با تعدادی از گویندگان پیشکسوت، در جریان تولید برنامه‌های رادیویی در این بخش قرار گرفت و هنرمندان و صداپیشه‌گان رادیو با اجرای نمایش طنز از رئیس‌جمهور میزبانی کردند. شوخی رادیویی‌ها با پژو ۲۰۶ و وام مسکن جوانان و وام فرزندآوری دولت باعث خنده رئیس‌جمهور شد.

رئیس‌جمهور در ادامه حضور خود در سازمان صداوسیما از نمایشگاه آخرین محصولات فناورانه، تولیدات عرضه شده و برنامه‌های در حال ساخت رسانه ملی از‌جمله سریال سلمان فارسی بازدید کرد.

رئیسی سپس به تماشای سکانس‌هایی از سریال سلمان فارسی نشست و وعده داد که در آینده‌ای نزدیک به پشت صحنه این سریال برود.

بازدید رئیس جمهور

رئیس‌جمهور همچنین در مرکز همایش‌های صداوسیما از نمایشگاه دستاوردهای فنی، تولیدات عرضه شده و  برنامه‌های در حال ساخت رسانه ملی دیدن کرد.

 

بازدید رئیس جمهور از رسانه ملی و دیدار با خبرنگاران

 

رئیس‌جمهور پس از آن با حضور در برنامه شبکه یک و برنامه سیمای خانواده گفت: خانواده گرچه کوچک‌ترین واحد اجتماعی محسوب می‌شود، اما در عرصه جامعه بسیار تاثیرگذار است. اگر خانواده‌ها نشاط و رفاه داشته باشند، تاثیر آن در اجتماع مشاهده می‌شود و این ماموریت مشترک ماست؛ دولت در عرصه اقدام و عمل و رسانه در عرصه تبیین و تنویر و فرهنگ‌سازی باید برای رسیدن به این اهداف تلاش کنند.

استودیوی خبر ۱۴ مقصد بعدی آقای رئیسی بود. او در این استودیو در یک گفتگوی زنده تلویزیونی ضمن تبریک روز خبرنگار به همه فعالان عرصه رسانه در سازمان صداوسیما و دیگر رسانه‌ها، گفت: رسانه به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان نقش مهمی در انتقال دیدگاه‌ها و انتظارات متقابل آنان به‌هم دارد.

رئیس‌جمهور در تحریریه جرس معاونت سیاسی سازمان صداوسیما نیز با بیان اینکه علت حضور امروزم در صداوسیما عرض تشکر از همه بود اظهار کرد: صداوسیما مرکزی مهم و به عبارتی مهمترین مرکز هدایت افکار عمومی است. البته رسانه‌ها و مراکز دیگر هم در این مهم نقش دارند، اما نقش صداوسیما بی‌بدیل است.

دیدار با خبرنگاران

آقای رئیسی در حین بازدید از میزهای تخصصی خبرگزاری صداوسیما، از باشگاه خبرنگاران جوان هم دیدن کرد و روز خبرنگار را خبرنگاران تبریک گفت. توجه رئیس‌جمهور به قاب عکس خبرنگار شهید باشگاه خبرنگاران جوان هم در نوع خودش جالب توجه بود.

رئیس‌جمهور در جریان بازدید از خبرگزاری صداوسیما برای دقایقی با خبرنگاران هر تحریریه هم به گپ‌و‌گفت دوستانه پرداخت و به سوالات آنها درخصوص موضوعات مختلف جواب داد. یکی از خبرنگاران رسانه ملی هم به رئیس‌جمهور گفت رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند با اخبار جهت‌دار خود درباره ایران، مغزها را شستشو دهند ولی ما در اینجا مغزها را روشن و دلها را شستشو می‌دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پرونده باز است» فیلم انسانی و شریف است/برخی ابراز تعجب می‌کردند که چرا اینقدر حرف و حدیث درباره سیاه‌نمایی این فیلم وجود دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده «پرونده باز است» به کارگردانی زنده‌یاد کیومرث پوراحمد ضمن اشاره به شرایط نامطلوب اکران این فیلم در سینماها از سکوت برخی دوستان جوگیر زنده‌یاد پوراحمد انتقاد کرد و مدعی شد: برخی حتی ابراز تعجب می‌کردند که چرا اینقدر حرف و حدیث درباره سیاه‌نمایی این فیلم وجود دارد چراکه فیلم یک فیلم انسانی و شریف است.

به گزارش سینماپرس، علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پرونده باز است» به کارگردانی زنده‌یاد کیومرث پوراحمد در گفتگو با مهر، درباره شرایط اکران عمومی این فیلم توضیح داد: سینمای اجتماعی ما اساساً در حال فراموشی است و در این شرایط فروش فیلم «پرونده باز است» هم قطعاً راضی‌کننده نیست.

وی ادامه داد: فیلم ما نزدیک به ماه محرم اکران شد و وعده داده بودند که از اکران این جنس فیلم‌ها در این ایام، حمایت شود، اما این اتفاق رخ نداد. «پرونده باز است» از روی تقویم بیش از ۴ هفته است که اکران شده اما حدود یک هفته از آن سینماها به‌طور کامل تعطیل بوده است.

این تهیه‌کننده با اشاره به درگذشت کیومرث پوراحمد افزود: خاطرم هست در زمان درگذشت این کارگردان، شورای صنفی نمایش اعلام کرد از اکران آخرین ساخته مرحوم پوراحمد حمایت خواهد کرد اما در عمل اتفاقی نیفتاد و مانند فیلم‌های دیگر با این فیلم برخورد شد. یعنی اگر فیلم فروش مناسب نداشته باشد، بلافاصله فیلم دیگری را جایگزین آن خواهد شد. ضمن اینکه در برخی از سینماها فیلم ما همانند هنر و تجربه اکران شده است!

تهیه‌کننده «پرونده باز است» درباره تأثیر کیفیت فیلم بر فروش پایین این روزهای آن هم گفت: بالاخره این فیلم، فیلم تلخی است و من متوجه هستم که یک فیلم اجتماعی تلخ چه شرایطی در اکران دارد، اما نکته اینجاست که حمایتی هم از این فیلم نشد و نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که چون این فیلم آخرین یادگار زنده‌یاد پوراحمد بوده، با همه جور امکانات و حمایت روانه اکران شده است.

امید اصلی ما به اکران آنلاین است

وی ادامه داد: بالاخره فیلم ضعف‌هایی هم دارد که باعث شده است فروش آن پایین‌تر از سطح متوسط هم هست و با توجه به رویکرد شورای صنفی می‌دانم که به‌زودی هم فیلم از اکران حذف می‌شود. به همین دلیل امید ما به اکران آنلاین فیلم است.

قائم‌مقامی در ادامه با اشاره به حواشی به‌وجود آمده برای فیلم «پرونده باز است» در فرآیند حضور این فیلم در جشنواره گفت: بعد از بیانیه آقای پوراحمد درباره حضور فیلم در جشنواره، حاشیه‌هایی به‌وجود آمد و نسخه‌ای در جشنواره حضور پیدا کرد که با نسخه اکران فعلی تفاوت‌های زیادی دارد. این نسخه ۱۰ دقیقه کوتاه‌تر شده و تدوین آن هم تغییر کرده است. دوستانی که در مراسم اخیر حضور داشتند بعد از دیدن فیلم آن را یک فیلم شریف می‌دانستند.

آخرین فیلم پوراحمد فقط ۱۲ هزار مخاطب دارد؟/ سکوت دوستان جوگیر!

این تهیه‌کننده با گلایه از واکنش‌های احساسی بعد از درگذشت کیومرث پوراحمد گفت: تعدادی از دوستان در آن مقطع جوگیر شدند و شروع کردند با پست و استوری از «استاد» بنویسند اما زمان اکران آخرین فیلم آقای پوراحمد حتی یک کلمه درباره آن ننوشتند و حمایت نکردند! در حالی که از نظر مالکیت هم ۳۰ درصد از این فیلم متعلق به آقای پوراحمد است.

قائم‌مقامی ادامه داد: تا امروز حدود ۱۲ هزار نفر فیلم «پرونده باز است» را در اکران عمومی دیده‌اند. این طیف، مخاطبانی هستند که همواره و در هر شرایطی به سینما می‌روند و اینگونه نیست که حواشی به‌وجود آمده برای فیلم تأثیری بر میزان مخاطبان این فیلم داشته باشد. البته هنوز تلاش می‌کنیم در برخی سینماها فیلم را در چرخه اکران نگه داریم تا مجموع فروش آن مقداری بالاتر بیاید.

پوراحمد ۱۱ سال پیش می‌خواست این فیلم را بسازد

تهیه‌کننده «پرونده باز است» درباره دیدگاه و دغدغه کیومرث پوراحمد برای ساخت این فیلم، گفت: مرحوم پوراحمد ۱۱ سال پیش قرار بود این فیلم را با همراهی تهیه‌کننده دیگری بسازد که نتوانستند برای آن مجوز بگیرد. او این قصه را بسیار دوست داشت و اگر اینگونه نبود که بعد از ۱۱ سال بار دیگر سراغ آن نمی‌رفت. حتی در مقطعی در سال ۹۲ هم با هم می‌خواستیم این فیلم را بسازیم که شرایطش مهیا نشد و سراغ فیلم‌های بعدی رفتیم.

وی افزود: زنده‌یاد پوراحمد در دستخط به جا مانده از خود هم درباره این فیلم نوشته و ابراز امیدواری کرده است که این فیلم بتواند حداقل یک نفر را از قصاص نجات دهد. او واقعاً به این داستان و این فیلم امید داشت. نسخه فعلی فیلم هم نسخه‌ای است که آقای پوراحمد تا آخرین روزهای زندگی‌شان روی بازتدوین و اصلاح آن نظارت داشتند.

قائم‌مقامی درباره همکاری کیومرث پوراحمد در مقام کارگردان با بازیگران نوجوان و اغلب شناخته‌نشده فیلم «پرونده باز است» گفت: بازیگران نوجوان فیلم از سوی آقای فرزاد ظریفی دستیار کارگردان معرفی شدند اما آقای پوراحمد در طول ساخت فیلم، رفتار و ارتباط بسیار خوبی با آن‌ها داشت. شاید حین فیلمبرداری گاهی عصبانی می‌شد اما بچه‌ها می‌دانستند که او برای خروجی کار دل می‌سوزاند و به آن‌ها سخت می‌گیرد.

این فیلم ارتباط با هیچ پرونده واقعی‌ای ندارد

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه داستان فیلم مربوط به قوانین قضائی قدیم و حوالی سال ۹۰ است و با قوانین جدید، سرنوشت نوجوان فیلم تغییر می‌کرد، گفت: اگر امروز قرار بود این داستان با توجه به قوانین فعلی روایت شود، پایان آن تغییر می‌کرد. برخلاف برخی خبرهای منتشرشده هم واقعیت این است که فیلم ارتباطی با هیچ پرونده واقعی‌ای ندارد.

وی درباره بازخوردهای مردمی در اکران عمومی فیلم «پرونده باز است» هم گفت: بازخوردهای خوبی را شاهد بوده‌ایم. برخی حتی ابراز تعجب می‌کردند که چرا اینقدر حرف و حدیث درباره سیاه‌نمایی این فیلم وجود دارد چراکه فیلم یک فیلم انسانی و شریف است.

تهیه‌کننده «پرونده باز است» درباره انتخاب بازیگران هم توضیح داد: آقای بازغی قبلاً در فیلم «تیغ و ترمه» با آقای پوراحمد همکاری داشت. ابتدا قرار بود بازیگر دیگری این نقش را ایفا کند که درگیر فیلم دیگری شد و پژمان بازغی جایگزین شد چراکه آقای پوراحمد واقعاً او را دوست داشت و رابطه دوطرفه خوبی با هم داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تضمین حداقل ۲۵ هفته‌ استخدام برای هر نویسنده تا پایین آمدن میزان اختلاف دستمزد بازیگران مرد و زن در آمریکای متمدن! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تا کمتر از یک هفته دیگر و ۳ ماه پس از اعتصاب نویسندگان هالیوود، بازیگران، وارد دومین ماه اعتراض خود می‌شوند. اعتصابی که احتمالا تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، ولو برای چند ماه دیگر، تداوم خواهد داشت و این روند، زنگ خطر بزرگی برای کمپانی‌های فیلمسازی، اتحادیه تهیه‌کنندگان، جشنواره‌های سینمایی و البته اسکار تلقی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، هالیوود طی این روزها، حال و روز چندان خوشایندی ندارد. از نیمه‌های اردیبهشت امسال بود که انجمن نویسندگان آمریکا، در اعتراض به آن‌چه نابرابری و تضییع حقوق اعضای صنف خود خواند، اعتصاب گسترده‌ای را آغاز کرد. اعتصابی که طبق انتظارها، به رسته بازیگران نیز کشید تا انجمن بازیگران نیز اواخر تیرماه به نویسندگان بپیوندد تا هالیوود عملا با خطر تعطیلی مواجه باشد.

برای ورود به اعتصاب بازیگران، ابتدا باید به مورد نویسندگان پرداخت. انجمن نویسندگان آمریکا در یک سند طولانی پیشنهاد داده بود در هر سریال تلویزیونی، باید بین ۶ تا ۱۲ نویسنده بر اساس تعداد قسمت‌ها فعالیت داشته باشند اما این پیشنهاد از سوی استودیوها پذیرفته نشد و آنها با بی‌تفاوتی از کنار این پیشنهاد عبور کردند.

اما این تمام خواسته انجمن نویسندگان نبود. آنها همچنین خواستار تضمین حداقل هفته‌های استخدام برای هر نویسنده از ۱۰ تا ۵۲ هفته شده بودند. درخواست بعدی، به تقاضای دریافت دستمزد از پخش مجدد برنامه‌ها در سامانه‌های نمایش آنلاین مربوط بود که استودیوها از کنار تمام این پیشنهادها، گذشتند و به هیچ‌یک از این موارد پاسخ ندادند.

این اختلاف‌ها سبب شد تا انجمن نویسندگان آمریکا، بزرگ‌ترین اعتراض و تحصن ۱۵ سال گذشته را رقم بزند و این اعتصاب را به تیتر خبری نخست رسانه‌های جهان تبدیل کند.

با تداوم این اعتصاب، انجمن بازیگران آمریکا با حدود ۱۶۰ هزار عضو نیز در هفته پایانی تیرماه اعلام کرد که آنها نیز اعتصاب خواهند کرد. بازیگران نیز به‌مانند فیلمنامه‌نویسان، خواهان افزایش حقوق و دستمزدها هستند. به اعتقاد آنها، گسترش شبکه‌های نمایش خانگی سبب سودآوری کلان این پلتفرم‌ها شده است درحالی‌که سطح دستمزد بازیگران، تقریبا در اندازه پیشین مانده است.

اختلاف دستمزد بازیگران مرد و زن هالیوود، سال‌هاست که به محلی برای اعتراض بازیگران تبدیل شده است. بسیاری از بازیگران زن مطرح هالیوود، نصف یا یک‌سوم بازیگران مرد دستمزد می‌گیرند و این موضوع، بارها به رسانه‌ها کشیده شده و تحقیقاتی راجع آن کرده‌انداتحادیه تهیه‌کنندگان اما برخلاف استودیوها که در برابر اعتراض نویسندگان سکوت کرده بود، اعلام کرد که بالاترین درصد افزایش سطح حداقل دستمزد را در ۳۵ سال گذشته پیشنهاد داده و همزمان، افزایش قابل توجهی در بیمه بازنشستگی، مراقبت‌های بهداشتی و مزایای دیگری را به اتحادیه بازیگران ارائه کرده که تمامی این پیشنهادها رد شده است.

همچنین برخی نگرانی‌ها راجع هوش مصنوعی و اتفاقی که می‌تواند از این مسیر متوجه بازیگران سینما شود و رفع این نگرانی‌ها، از دیگر مواردی است که زمینه اعتراض بسیاری از بازیگران را فراهم کرده است.

تاثیر این اعتراض‌ها بر هالیوود

نخستین اتفاقی که بابت این اتفاق بر هالیوود مترتب است، تاخیر در فرآیند تولیداتی سینمای آمریکاست. تحصن بازیگران سبب شده تا آنها، تنها در بهترین حالت، پروژه‌های تحت قرارداد خود را به اتمام برسانند و از پذیرش پیشنهادات جدید خودداری کنند. آنها همچنین در مراسم افتتاحیه آثار و یا اکران‌های مردمی در سراسر جهان حضور نداشته و هیچ تبلیغی را برای فیلم در حال اکران خود در صفحات اجتماعی‌شان بارگذاری نمی‌کنند.

مراسم فرش قرمز برخی فیلم‌های جدید، به تعویق افتاده و پروژه تبلیغات محیطی و رسانه‌ای این آثار نیز فعلا متوقف شده است. در گام ابتدایی اوپنهایمر و عمارت تسخیرشده، نخستین قربانیان تحریم بازیگران برای حضور در فرش قرمز این آثار بوده‌اند.

نگرانی بزرگ‌تر اما از فصل جوایز است که در صورت تداوم اعتراض‌ها تا یک ماه آینده، تاثیر مخرب خود را بر جشنواره‌های کوچک و بزرگ جهانی خواهد گذاشت. امی، نخستین قربانی این اعتراض‌ها بود که پس از سال ۲۰۰۱ که به دلیل حوادث ۱۱ سپتامبر، تاریخ برگزاری خود را به تعویق انداخت، امسال هم پس از ۲۲ سال، اقدام به تاخیر در برگزاری کرده است.

این تمام ماجرا نیست و جشنواره‌های تورنتو، تلوراید، نیویورک و ونیز نیز به عنوان مقاصد بعدی، احتمالا از این اعتصاب، متضرر خواهند شد. شنیده‌های برخی رسانه‌های آمریکایی حاکی از آن است که در این مدت، مدیران این جشنواره‌ها ضمن برقراری تماس‌هایی با انجمن، خواستار همکاری معمول و مرسوم آنها با این فستیوال‌ها شده‌اند. درخواست‌هایی که طبق اعلام آن رسانه‌ها، با پاسخ روشنی مواجه نشده است.

نابرابری دستمزد بازیگران آمریکا

بحث نارضایتی بازیگران هالیوود از دستمزدهای خود، موضوع مرتبط با سال میلادی جاری نیست. اختلاف دستمزد بازیگران مرد و زن، سال‌هاست که به محلی برای اعتراض بازیگران تبدیل شده است. بسیاری از بازیگران زن مطرح هالیوود، نصف یا یک‌سوم بازیگران مرد دستمزد می‌گیرند و این موضوع، بارها به رسانه‌ها نیز کشیده شده و تحقیقاتی راجع آن صورت گرفته است.

به‌عنوان مثال سه استاد دانشگاه آمریکایی در رشته اقتصاد، با تجزیه و تحلیل دستمزدهایی که ۲۴۶ بازیگر مرد و زن از بازی در ۱۳۴۳ فیلم هالیوودی بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ گرفته‌اند، به این نتیجه‌ رسیدند که میانگین دستمزد مردان، حدود ۱.۱ میلیون دلار بیش از دستمزد زنان است و این تفاوت در ۳۵ سال گذشته، همچنان ثابت مانده و دستخوش دگرگونی نشده است.

طی سال گذشته، تام کروز برای بازی در تاپ گان: ماوریک، حدود ۹۶ میلیون دلار دستمزد گرفت. ویل اسمیت برای آزادی ۳۵ میلیون دلار، دی‌کاپریو برای قاتلان ماه کامل، ۳۰ میلیون دلار، دواین جانسون برای بلک آدام ۲۲/۵ میلیون دلار، ویل فرل برای سفر جادویی ۲۰ میلیون دلار، کریس همسورث برای قسمت دوم استخراج ۲۰ میلیون دلار، وین دیزل برای ایکس ۲۰ میلیون دلار، تام هاردی برای سومین قسمت ونوم ۲۰ میلیون دلار و واکین فینیکس هم برای قسمت دوم جوکر، ۲۰ میلیون دستمزد گرفتند. اما در برابر این حجم دستمزد بازیگران مرد، گران‌ترین بازیگر زن سال گذشته هالیوود، مارگوت رابی بود که برای باربی، ۱۲/۵ میلیون دلار دستمزد گرفت.

این نظام پرداخت دستمزد، سال‌هاست که از سوی بازیگران زن و حتی مرد هالیوود، مورد انتقاد قرار دارد و به همین دلیل، بسیاری از بازیگران مطرح هالیوود، در اعتصاب اخیر حضور دارند. میزان حضور بازیگران به‌اندازه‌ای زیاد است که برخی بازیگران مطرح هالیوود نظیر دواین جانسون، جورج کلونی، مریل استریپ، اپرا وینفری، هیو جکمن، دواین جانسون، نیکول کیدمن، مت دیمون، لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لوپز، بن افلک، رایان رینولدز، بلیک لایولی، جولیا رابرتز و آرنولد شوارتزنگر، هر یک با اعطای ۱ میلیون دلار و بیشتر، به برنامه کمک‌رسانی اضطراری به اعتصاب‌کنندگان کمک کرده‌اند. این برنامه درصدد است تا به هنرمندانی که در جریان اعتصاب بازیگران با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، کمک کند.

این همدلی، آخرین امید استودیوها و اتحادیه تهیه‌کنندگان را نقش بر آب کرد چرا که آنها انتظار داشتند تا بسیاری از بازیگران حاضر در این اعتصاب، به دلیل تنگناهای معیشتی و مالی، قید حضور در این اعتراض‌ها را زده و به پروژه‌ها بپیوندند.

برنامه کمک‌رسانی اضطراری، برای مواجهه با چنین اتفاقی برنامه‌ریزی شده که در مدت کوتاهی، با استقبال بازیگران چهره بسیاری مواجه شده و بنابراین باید منتظر تداوم این اعتراض‌ها تا رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب ماند چرا که تداوم این جریان، علیرغم تاخیر در برنامه‌ریزی پروژه‌ها در امر تولید و اکران، تهدیدی بزرگ برای جشنواره‌ها و فصل جوایز و البته اسکار است که می‌تواند یک رکورد منفی را برای تمامی طرف‌هایی که مقابل بازیگران و نویسندگان ایستاده‌اند، به ارمغان بیاورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جبهه انقلاب اسلامی و سیاست و راهبردش اتکا به گذشته و امید به آینده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متکی به قدرت لایزال هیئت مذهبی است، گفت: دشمن برای محرم امسال خواب‌های نامبارکی دیده بود.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه دومین مهرواره هوای نو که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مسوولان فرهنگی کشور و پیرغلامان سیدالشهدا(ع) در تالار وحدت برگزار شد، افزود: محرم نرم افزاری است که انقلاب اسلامی از آن استفاده کرد و امام(ره) به خوبی به قدرت ماورایی آن واقف بودند و با استفاده از همین شبکه هیئت توانستند پیروزی انقلاب اسلامی را رقم بزنند. آن روزها شبکه اجتماعی نبود و رژیم حاکم اختناقی ایجاد کرده بود که افراد از صحبت کردن با یکدیگر هم حذر داشتند، چطور این ‌پیام انقلاب اسلامی به دنیا رسید و دل‌ها را پای این نهضت آورد؟ این شبکه بزرگ و مومنانه همه نرم افزارهای دشمن را از کار انداخت.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متکی به نرم افزار حیات‌بخش محرم است، اظهار کرد: به روزهای سخت جنگ نگاه کنید، شهدا از کجا وارد عرصه مبارزه شدند و سپاه محمد رسول الله(ص) شکل گرفت و وارد عرصه شدند و شب‌های فراموش نشدنی اروند و والفجر هشت را آفریدند؟ نواهایی که به یادگار مانده نوحه‌های زیبا و خاطره انگیزی که امروز هم روح ما را نوازش می‌دهد حاصل این شبکه هیئات و مساجد بود.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز نیز انقلاب اسلامی متکی به قدرت لایزال هیئت مذهبی است، عنوان کرد: در جنگ ترکیبی که دشمن به راه انداخته دیدید که اراده جوانان و امید و ایمان آنها را نشانه گرفته است برای اینکه آنها را ناامید کنند، اما جبهه انقلاب اسلامی و سیاست و راهبردش اتکا به گذشته و امید به آینده است.

وی افزود: دشمن برای محرم امسال خواب‌های نامبارک دیده بود، این بار مایوس از همه بخش‌ها، محرم را محل زورآزمایی قرار دادند، اما اصلا مردم نشنیدند، مگر شور حسینی متاعی است که ما به ازایی داشته باشد؟ مردم ما از گذشته برای اینکه به زیارت امام حسین(ع) بروند از داشته و نداشته خود مایه می‌گذاشتند، امروز که به برکت ولایت فقیه جامعه پیش می‌رود، وقتی آمار حضور مردم در عزاداری امام حسین(ع) را می‌گوییم، برخی کینه می‌کنند. اینکه ۸۱ درصد مردم عزادار امام حسین(ع) هستند و بیش از ۵۴ درصد مردم نذری دادند، باید بشنوند آنها که دوست ندارند بشنوند. این واقعیت مکتب عاشورایی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم ما با همه تفاوت‌ها و نگرش‌ها و سلایق، از شیعه و سنی و پیر و جوان زیر پرچم امام حسین(ع) جمع شدند. اینجا خیمه وحدت است و انشاالله این مسیر ادامه می‌یابد؛ ما از این هیئت دنبال آماده سازی مقدمات ظهور هستیم؛ ما آماده رزم در کنار امام مصلح عدالت گستریم و انشاالله عزاداران حسینی همه زیر پرچم حضرت مهدی(عج) گرد هم خواهند آمد و این پرچم را به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست صاحب اصلی خواهیم داد.

هیئت‌ها حوزه بانوان را جدی خواهند گرفت
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز به برگزاری جشن‌های مردمی در کشور اشاره کرد و گفت: خدا را سپاس می‌گوییم که بهترین جشن‌ها و شادی آفرینی ها، بزرگترین سفرها حول محور محبت اهل بیت و گسترده‌ترین تعظیم شعائر قرآن کریم در هیئت‌ها برقرار و برگزار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی با تاکید بر پیوستن بخش بین‌الملل به مهرواه هوای نو گفت: دوره بعد مهرواره هوای نو حتما نگاه ویژه ای به حوزه بین‌الملل خواهد داشت زیرا اتفافات عظیمی در حوزه کشورهای مختلف در حوزه محبت اهل بیت و محافل حسینی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: آمار حضور اقشار و سنین مختلف مردم ایران در محافل عزای سیدالشهدا(ع) در دهه اول محرم شگفت‌انگیز است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: هیئت‌ها بیش‌ از پیش حوزه بانوان را جدی خواهند گرفت. به‌خصوص در حوزه جهاد تبیین که سرسلسله آن زینب کبری(س) است. از دختران و بانوان عزیز هیاتی در حوزه جهاد تبیین انتظار ویژه‌ای می‌رود و همه بخش‌های خانواده سازمان تبلیغات اسلامی برای خدمت به این عرصه در کنار شماست.

هوای نو ۴۰ سال آینده را طراحی می‌کند
دبیر دومین مهرواره هوای نو نیز در آئین اختتامیه این رویداد گفت: ثبت نام در این دوره در فضای مجازی انجام شد، که ۶۸۹۲ هیئت شرکت کردند. در مجموع ثبت‌نام هیات‌ها ۲۵ درصد رشد نشان می‌داد.

وحید ملتجی افزود: این دوره از مهرواره در ۱۵ هزار و پانصد و ۶۸ رشته و چهار بخش برگزار شد، و ۱۲۵ داور آثار ارسالی دومین مهرواره هوای نو را داوری کردند.

وی با بیان اینکه مهرواره هوای نو امسال در ۴۱ رشته مستقل طراحی شده بود، افزود: تعداد رشته های شرکت‌کنندگان بالای صد رشته بود که آثار ارسالی در ۲۶ جلسه شورای مرکزی بررسی و آثار مورد داوری قرار گرفت.

ملتجی عنوان کرد: هوای نو جشنواره نیست، فضایی است تا در کنار هم باشیم. اصل این است که هیئت هویت ساز است. مدیریت هیئات باید به گروه های مردمی سپرده شود و هیئت‌ها باید نبض فرهنگ جمهوری را در دست بگیرند، در این صورت هیئت، موتور پیشران انقلاب اسلامی خواهد بود.

دبیر دومین مهرواره هوای نو گفت: هوای نو مربوط به آینده است و ۴۰ سال آینده را طراحی می کند، البته دستی در سنت دارد. در این مسیر از شما هیئتی ها طلب یاری داریم و از مسئولان می خواهیم امورات را به نهادهای مردمی واگذار کنند.

در اختتامیه دومین مهرواره هوای نو از چهره‌های برگزیده سال هیئت قدردانی شد و مدعوین به تماشای دو اجرای نمایشی (نگاره طاووس) و (زخم خاک) نشستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آرش زینال خیری» دبیر پنجمین جشنواره ملی فیلم بسیج شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور «آرش زینال خیری» دبیر پنجمین جشنواره ملی فیلم بسیج منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، آرش زینال خیری مدیر فرهنگی و تهیه کننده سینما و تلویزیون به عنوان دبیر این جشنواره معرفی و منصوب شد.

آرش زینال خیری کارشناس ارشد هنرهای نمایشی،متولد 1359 در شهر تبریز می باشد و عضو شورای سیاست گذاری فیلم بسیج سازمان بسیج هنرمندان کشور است.

خیری پیش از این به عنوان تهیه کننده، مدیر تولید و مجری طرح در چندین پروژه سینمایی، مستند و تلویزیونی از جمله فیلم سینمایی موقعیت مهدی، تلسکوپ، دلشوره، تلالو، فانوسک‌های آبادی، عین الیقین، مهتاب، احمد بای، اعتراف، توران، روز 47 و سریال‌های مدینه، قصه‌های تبیان، آنام، بانوی عمارت، برادرجان، تک ضرب، زمین گرم، و حکم رشد از جمله سوابق وی به شمار می‌رود.

پنجمین جشنواره ملی فیلم بسیج با شعار “ایمان ،امید ،آینده” به همت انجمن سینمایی سازمان بسیج هنرمندان سال جاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌هایی چون «حسینیه معلی» و «محفل» نمایانگر هم افزایی و مکمل همدیگر شدن «دین و رسانه» هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صداوسیما عامل توفیق، ماندگاری و برجستگی «حسینیه معلی»، «محفل» و برنامه‌های مشابه را در دو عنصر اخلاص و بصیرت دانست.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در آیین تقدیر از عوامل برنامه حسینیه معلی، پربیننده‌ترین ویژه برنامه سیما در دهه اول محرم با بیان اینکه آنچه باعث رویش و توفیق برنامه‌هایی، چون حسینیه معلی می‌شود، چیزی جز اخلاص نیست، گفت: از همه کسانی که از ابتدا در شکل‌گیری و ساخت این برنامه نقش داشتند، خالصانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: همین دو عنصر اخلاص و بصیرت هم بود که باعث شد بعد از گذشت صدها سال از نهضت حسینی، یک انقلاب بزرگ شیعی از سوی امام خمینی (ره) رقم بخورد و امروز بعد از ۴۴ سال، ریشه این میراث امام خمینی (ره) گسترده‌تر و این شجره طیبه روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین اظهار کرد: ظرفیت رسانه در فضایی مبتنی بر بصیرت و اخلاص منجر به یک هم افزایی و ساخت برنامه ای، چون حسینیه معلی می‌شود و از این پس هم تکثیر و نماینده یک گونه برنامه سازی خواهد شد.

جبلی تاکید کرد: برنامه‌هایی، چون حسینیه معلی و محفل نمایانگر هم افزایی و مکمل همدیگر شدن دین و رسانه هستند. حسینیه معلی ۳۰.۶ درصد مخاطب داشت و به ریشه‌های دوره تحول که بر مبنای منویات رهبری و دو محور هویت محوری و عدالت گستری گسترده شده، توجه کرد. از این رهگذر حسینیه معلی‌ها برخواهد آمد چرا که مخاطب ما که باهویت، باریشه و بافرهنگ است و محتوای متناسب را می‌خواهد و ترجیح می‌دهد.

وی با بیان اینکه حسینیه معلی چارچوب‌شکنی کرد و مخاطب‌شناسی دقیقی داشت و هویت شناسی جامعه ایرانی را مدنظر قرار داده بود، تصریح کرد: مصادیق دو شعار اساسی هویت و عدالت به عنوان سرمشق و الگوی تحول به خوبی در این برنامه دیده شد. وجه عدالت گستری در نمایاندن و در قاب رسانه آوردن آیین‌ها و مناسک حسینی از نقاط مختلف کشور بود و نگاه امتی و جهانی بودن دعوت اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) نیز در آن دیده می‌شد.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در برنامه حسینیه معلی ذاکر اهل بیت و عزادار سیدالشهدا در کنار هم و در طول همدیگر قرار گرفتند.

جبلی در خاتمه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی زاییده هیئت‌ها بود و عزاداری سیدالشهدا (ع) انقلاب را رقم زد و متقابلا انقلاب هم که آمد، جایگاه هیئت را ارتقا داد، گفت: هیئت همیشه حرکت زا است. اعزام به جبهه و مقابله با فتنه‌های سال‌های اخیر از هیئت‌ها شروع شد. ازاین‌رو، اینکه برنامه حسینیه معلی دیده و موثر واقع شده، مسئولیت برنامه را بالاتر برده و در فصل بعدی با عنایت به سیدالشهدا (ع) باید اتفاق جدیدتری رقم بخورد.

همچنین در ادامه این آیین، وحید جلیلی، قائم مقام فرهنگی رئیس رسانه ملی گفت: در جنگ نرم با دو جریان «ایران منهای اسلام» و «اسلام منهای انقلاب» مواجهیم و گاهی دو جریان تجدد و تحجر با یکدیگر علیه انقلاب اسلامی متحد می‌شوند. در حسینیه معلی، لایه‌های اجتماعی و مردمیِ ایران اسلامی و اسلام انقلابی را در جلوه‌ای متنوع، چشم نواز، دلنشین و الهام بخش می‌بینیم و همین است که سرابِ تمناهای توهمی متجددین و متحجرین را رسوا می‌کند. در مدیریت فرهنگی به این گونه مواضع “ذوالفقار”ی که همزمان دو طرف جنگ نرم را آماج کند، نیاز داریم.

توجه به جنبه‌های معارفی در کنار مناسک و آیین عزاداری حسینی
محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی نیز با بیان اینکه این دوره از حسینیه معلی تفاوت‌های جدی با دوره قبل داشت و بسیاری از نکاتی که پیش از محرم توقع و انتظار داشتیم در مجموعه برنامه‌های مناسبتی محرم محقق شود، قله و غایتش را در این برنامه شاهد بودیم گفت: توجه به آیین و مناسک عزاداری سراسر ایران یکی از همین محورها بود و معتقد بودیم نباید مراسم عزاداری را فقط از تهران در قاب رسانه ببینیم.

وی افزود: جمعیت بسیاری به عنوان عزادار در فضای استودیویی حضور یافتند و این خود یک خلق فرم و اتفاق ویژه‌ای بود.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به اینکه مداحان حاضر در برنامه را به عنوان مداح نمی‌دیدیم بلکه به عنوان همکار خودمان می‌دیدیم، اظهار کرد: تعزیه در فصل‌های گذشته مورد توجه بود ودر این فصل هم به آن پرداخته شد. جنبه‌های معارفی در کنار مناسک را در حسینیه معلی شاهد بودیم و با اقبال هم مواجه شد. این برنامه پرمخاطب‌ترین برنامه محرمی تاریخ صداوسیما بوده است و یک دستاورد بزرگ بود و امیدوارم پسندیده باشند و خریده باشند آن‌ها که قرار بوده بپسندند و بخرند.

علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما نیز در این آیین قدردانی عنوان کرد: حسینیه معلی طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان، مخاطب ۳۰.۶ درصدی کسب کرد که این توفیق نشئت گرفته از اخلاص سازندگان و عنایت و برکت خود حضرت بود. از کشورهای دیگر هم پیام‌هایی دریافت کردیم که این برنامه را یک نقطه اتکا و واقعا یک هیئت و حسینیه دیده بودند.

سعید ستودگان، تهیه کننده حسینیه معلی نیز با بیان اینکه از روزی که یاعلی گفتیم، اگر شهامت، شجاعت و جسارت دوستان ما در شبکه ۳ نبود، نه معلایی ساخته می‌شد و نه به این نقطه می‌رسید اظهار کرد: سختی‌هایی در کار وجود داشت، اما هرآنچه رقم خورده از برکت و عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) بوده است و لاغیر.

اصرار داشتیم کار تیتراژ نداشته باشد، «خادم حسینیه» بودیم
سیدبشیر حسینی، سردبیر محتوایی حسینیه معلی نیز با بیان اینکه به پشتوانه ۱۴۰۰ سال آیین و مناسک عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) آمدیم و ۳۸ سفر استانی و یک سفر به عراق داشتیم و برای همه آیین‌ها طراحی انجام شده بود گفت: اگر حمایت باشد و کار ادامه یابد که حتما اینگونه است حسینیه معلی یک گونه مناسکی آیینی خواهد شد عنوان کرد: اصرار داشتیم کار تیتراژ نداشته باشد و در انتها خواسته بودیم مردم فقط برای عوامل حسینیه معلی دعا کنند. ما گفتیم عنوان دیگری نداریم جز اینکه خادم این حسینیه هستیم و تنها آقای ستودگان برای پاسخگویی به رسانه‌ها معرفی شدند.

در بخش دیگری از این مراسم، سید مجید بنی فاطمه با اشاره به اینکه همه تلاش کردند که فقط حسینیه معلی دیده شود و این نگاه ما را به این نقطه رساند گفت: وظیفه مهم ما نگه داشتن این اتفاق خوب است. باید نقاط ضعف را ببینیم و برطرف کنیم. احیای تراث را شاهد بودیم و از شهرهای گوناگون آیین‌های عزاداری را نمایش دادیم. تغزیه همخوانی و… در فصل آخر حسینیه معلی پررنگ‌تر شد و زحمات بسیاری کشیده شد تا سنت‌ها دیده شوند.

در ادامه میثم مطیعی با بیان اینکه از دل کارکردن در این برنامه از سوی همه عوامل، مشهود بود گفت: ما هم به حسب شرایط دیده شدیم، اما اصل کار را دوستان و عوامل برنامه و شبکه سه انجام دادند. مردم با حسینیه معلی ارتباط گرفتند و بازخوردهای خوبی به ما می‌دهند. کار خوبی انجام شده و باید آن را حفظ کرده و ارتقا داد. مسئولیت دوستان م برای آینده سنگین‌تر است. باید حتما جنبه‌های معارفی کار تقویت شود. ما هم به نوبه خود بابت ساخت این برنامه قدردانیم.

عبدالرضا هلالی، دیگر مداح مطرح کشور که در برنامه حسینیه معلی حضور داشت هم پیشنهاد کرد که حسینیه معلی برای ایام فاطمیه نیز ساخته و به سیره زندگانی حضرت زهرا (س) بیشتر پرداخته شود.

مهدی رسولی، نیز با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در این برنامه افتاده گفت: از جمله اتفاقات خوب اینکه حسینیه معلی بستری برای دفاع از کیان هیئت بود و به بستری برای جهاد تبیین نیز تبدیل شد.

نجم الدین شریعتی، مجری برنامه حسینیه معلی هم با بیان اینکه با برنامه سمت خدا علی رغم آنکه ساختار ساده‌ای دارد، تحول جدی در عرصه برنامه سازی رخ داد گفت: حسینیه معلی هم همین را رقم زد و طیف‌های مختلف مردم در سنین متفاوت مخاطب برنامه بودند، سعی کردیم کار نمایشی نشود. این ظرفیت قدرت و نام سیدالشهدا، حسینیه و رسانه بود که در کنار یکدیگر قرار گرفت و توانست چنین خروجی‌ای داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ویلیام فریدکین» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویلیام فریدکین کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس آمریکایی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، ویلیام فریدکین کارگردان مطرح آمریکایی که ساخت آثاری چون «جن‌گیر»، «ارتباط فرانسوی»، «جادوگر» و «جوی قاتل» را در کارنامه خود دارد در ۸۷ سالگی درگذشت.

او به خاطر فیلم «ارتباط فرانسوی» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برد و برای «جن گیر» دوباره نامزد همین جایزه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای دفاع مقدس فقط رنگ و لعاب نیست/ تاکید بر لزوم به کارگیری افراد متعهد و کاربلد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: آدم هایی که بلد نیستند حتی یک قصه ساده را تعریف کنند نباید تولید فیلم هایی با محوریت شهدا و دفاع مقدس را در دست بگیرند.

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود متذکر شدند: آدم هایی که بلد نیستند حتی یک قصه ساده را تعریف کنند نباید تولید فیلم هایی با محوریت شهدا و دفاع مقدس را در دست بگیرند؛ مدیران سینمایی و فرهنگی تنها شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس را می دهند و به عمد ما را از این عرصه کنار گذاشته اند و بنده با ضرس قاطع عرض می کنم که این اتفاق صد در صد عمدی است و دست هایی در کار است تا سینمای دفاع مقدس به نابودی کشیده شود.

به گزارش سینماپرس رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه چهارم تیرماه در دیدار صدها نفراز پدران، ‌ مادران و همسران شهدا، شهیدان را قهرمانان برتر تاریخ کشور خواندند و با تبیین جایگاه عالی خانواده شهدا از زاویه‌های مختلف «قرآنی»، «جهادی»، «انسانی» و «اجتماعی»، اهالی هنر و رسانه را به تلاش هرچه بیشتر در زنده‌ نگه‌داشتن هنرمندانه یاد شهدا و الگوسازی برای نسل جوان فراخواندند.

ایشان در بخشی از این دیدار فرمودند: «من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانه‌اند، اهل نگارشند، قلم به دستند، شاعرند، نقاشند، هنرمندند. این خاطره‌ها را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سالهای آخر اتفاق افتاده است، انجام گرفته است، خوب است این کتابها و بعضی از فیلمها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است ما تعداد شهدایمان زیادند هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری با ارزشند، یا موضوع کار چند کار هنری؛ می شود فیلم ساخت، میشود کتاب نوشت، میشود نقاشی کرد درباره‌ی اینها، اینها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ی ماست. شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید امتناع نکنید.»

با توجه به اینکه معظم له طی سال های اخیر به کرات در خصوص اهمیت تولید آثار فرهنگی و هنری به ویژه فیلم های ارزشی تأکید کرده اند اما شاهد هستیم که مدیران فرهنگی و هنری و سینمایی همچنان فرهنگ و هنر و بالاخص سینما را در کجراهه هدایت می کنند! همچنان سینمای کشور در اختیار آثار فوق العاده نازل و بی ارزش به اسم سینمای کمدی است و یا از سوی دیگر فیلم های سیاه و تلخ به اسم سینمای اجتماعی تولید می شوند.

بسیاری از سینماگران متعهد و دغدغه مند و ارزشی سال ها است جایی برای کار و فعالیت در سینما ندارند و به ناچار خانه نشین شده اند اما از سوی دیگر برخی روشنفکرمآبان در حال جولان دادن در این سینمای نگون بخت هستند! در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: جواد اردکانی، محمدرضا اسلاملو، علیرضا اسحاقی، مهدی فقیه، عبدالرحمن شلیلیان، محسن علی اکبری، محرم زینال زاده، ولی منصوریان، رضا ایرانمنش و سیدجلال دهقانی اشکذری گفتگو داشتیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

جواد اردکانی کارگردان سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: با کلی گویی و حرف های تکراری هیچ اتفاق مثبتی در خصوص تولید بیشتر آثار هنری در خصوص شهدا صورت نمی گیرد؛ ما امروزه نیازمند یک راهکار و چاره اساسی برای رفع این بحران و نقصان هستیم و باید همگان اهتمام جدی داشته باشند تا به یک چاره مشترک برسیم. همیشه یک کلیاتی در حد شعار تکرار می شود و هیچ حرف تازه و راه جدید و پیشنهاد گره گشایی بیان نمی شود در حالی که وقتی یک بیماری قدیمی و مزمن می شود به درمان دقیق تر و با دقت بیشتری نیاز دارد.

علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که ما نباید با ساخت آثار ضعیف و نازل شهدا را یک بار دیگر به دست خودمان شهید کنیم. آدم هایی که بلد نیستند حتی یک قصه ساده را تعریف کنند نباید تولید فیلم هایی با محوریت شهدا و دفاع مقدس را در دست بگیرند. این اتفاق قطعاً سبب بی ارزش شدن و واژگونی این آثار می شود. مدیران و سیاست گذاران سینما باید تدبیری جدی در این زمینه داشته باشند و تنها از افراد باتجربه و کاربلد برای تولید این آثار بهره بگیرند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما گفت: کسانی که بر مسند مدیریت نشسته اند به باطن عرفانی و نورانی دوران دفاع مقدس باور ندارند و به همین علت است که در زمینه تولید آثار مبتنی بر ارزش های دفاع مقدس و زندگی شهدا کم کاری جدی وجود دارد. کسانی که با باطن دفاع مقدس آشنایی ندارند آن را درک نمی کنند و به ظاهرسازی بسنده می کنند. ما نباید به اسم دفاع مقدس آثاری را در سینما تولید کنیم که باطن و عمق ندارند و به ابعاد معنوی و عرفانی و روحانی آن اشاره نمی کنند.

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: تولید فیلم با محوریت دفاع مقدس و خاطرات شهدا از نان شب خوردن هم واجب تر است؛ این بالاتر از نیاز است و یک ضرورت برای جامعه محسوب می شود اما افسوس که اصلاً کسی به فکر نیست! از وزارت ارشاد گرفته تا تهیه کنندگان همه دنبال کارهای کمدی و خنده دار هستند! آن ها بهانه شان این است که مردم حال شان خوب نیست و با دیدن این کارها شادمان می شوند در صورتی که آن ها اصلاً به فکر مردم نیستند و تنها به پول و منافع مادی خود می اندیشند.

عبدالرحمن شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: فضای فرهنگی کشور ما سال ها تحت اشغال لیبرال مسلکان بوده و آن ها با هر نوع اندیشه ارزشی مقابله کردند و میانه ای با ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدا نداشتند از این رو نیاز است که ما این نقیصه را جبران کنیم و بخش اعظم تولیدات سینمایی و تلویزیونی را به فیلم ها و سریال های دفاع مقدسی اختصاص دهیم. تولید فیلم های دفاع مقدسی بسیار پر هزینه است و باید نهادهای ذی ربط پشتیبان فیلمسازان برای تولید این قبیل آثار باشند و برای آن ها تأمین منابع کنند و قطعاً تا این اتفاق رخ ندهد نمی توانیم شاهد تحول مثبت و اساسی برای تولید فیلم های ارزشی باشیم.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در این راستا خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی در دولت های مختلف بیانات رهبری را نشنیده گرفتند و آنطور که باید و شاهد به فرمایشات مهم معظم له توجه نکردند و نکات ظریفی که ایشان اشاره می کردند برایشان ملاک کار نبوده است. حقیقتاً بنده نمی دانم علت این سهل انگاری ها از سوی مدیران فرهنگی چیست؟ آیا دشمن در پشت پرده این مباحث را مدیریت می کند؟ یا مدیران از روی جهل این کار را انجام می دهند و درک درستی از اوضاع ندارند؟

محرم زینال زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: بنده سال های متمادی برای سینمای دفاع مقدس در مقام بازیگر و کارگردان تلاش کردم اما هیچ گاه تلاش هایم مورد توجه قرار نگرفت با این حال همچنان پای کار سینمای دفاع مقدس هستم و طرح و فیلمنامه آماده کار هم دارم اما کسی از بنده و امثال بنده حمایت نمی کند! بدیهی است که حضور پیشکسوتان می تواند باعث رشد و ترقی سینمای دفاع مقدس شود اما همچنان برای من روشن نشده که چرا و به چه دلیلی رسماً پیشکسوتان نادیده گرفته می شوند.

ولی منصوریان روزنامه نگار فرهنگی تأکید کرد: به‌نظرم برخورد مدیریت فرهنگی کشور با بیانات رهبری سطحی است لذا نتیجه آن می‌شود که روایت سینما از شهدا برای بیلان‌کاری از آب درمی‌آید و فیلم‌ های دم دستی، بدون مخاطب و گیشه و تنها برای ارائه گزارش در دستور کار قرار می‌گیرد. ما در تاریخ ۴۳ سال انقلاب درباره شهدا و در موضوع دفاع مقدس آثار موفق و جریان‌سازی را شاهد هستیم اما مدیریت فرهنگی سینما تمام تلاش خودش را انجام داده تا این آثار تکثیر نشوند و این تلاش با سنگ‌اندازی‌ها متعدد در مسیر تولید و نمایش صورت گرفته است.

رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: مدیران سینمایی و فرهنگی تنها شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس را می دهند و به عمد ما را از این عرصه کنار گذاشته اند و بنده با ضرس قاطع عرض می کنم که این اتفاق صد در صد عمدی است و دست هایی در کار است تا سینمای دفاع مقدس به نابودی کشیده شود. یکی از مهمترین معضلات و مسائل سینمای ایران رانت و تبعیض قائل شدن میان اهالی هنر است. تا زمانی که این ۲ اتفاق در سینما وجود داشته باشند ما از هر ناحیه ای جز صدمه و لطمه چیز دیگری نخواهیم دید. سینمای دفاع مقدس در دهه ۶۰ و ۷۰ به اوج خود رسیده بود اما عده ای خواستند مانع از رونق بیشتر این سینما شوند و از همان دوران تلاش خود را به کار بستند تا این سینما روز به روز کوچک و کوچک تر شود. در آن روزگار فیلم های دفاع مقدس در کنار فیلم های سایر ژانرها تولید و اکران می شد و هر فیلمسازی بنا به دغدغه خود کار خودش را می کرد اما برخی افراد به عمد موجبات کوچک سازی این سینما را فراهم آوردند.

سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: برخی فیلم های دفاع مقدس فقط رنگ و لعاب دارند اما عمق خوبی ندارند چرا که فیلمسازان شان فضای جبهه و جنگ را درک نکرده اند و تا وقتی فیلمساز فضا را درک نکرده باشد قطعاً نمی تواند اثری تولید کند که به مذاق مخاطبان خوش بیاید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محتوای همجنس‌گرایانه «باربی» به مزاج حکام «عربستان سعودی» و «امارات متحده عربی» خوش آمد!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «باربی» سرانجام پس از مدتی توقف در عربستان سعودی و امارات متحده عربی اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، «باربی» که در باکس آفیس جهانی از یک میلیارد دلار هم عبور کرده هنوز در کشورهای عربی به نمایش درنیامده اما حالا گفته می‌شود قرار است این پنجشنبه در عربستان سعودی و امارات متحده عربی اکران شود و به هفته‌ها حدس و گمان مبنی بر اکران نشدن آن پایان دهد.

این فیلم قرار بود اکران خود را در سراسر منطقه هم‌زمان با برنامه اکران جهانی‌اش در ۲۱ جولای آغاز کند اما پس از آن که بحث پاره‌ای تعدیل‌ها مطرح شد، تاریخ جدید اکران آن تا ۳۱ آگوست به تعویق افتاد. به این ترتیب فیلم امکان تجربه رقابت «باربنهایمر» در سینماهای کشورهای حوزه خلیج فارس را از دست داد و این «اوپنهایمر» بود که نهایت استفاده را برد و در هفته اول صدر باکس آفیس را از آن خود کرد.

به نظر می‌رسد اکنون مشکل رفع شده و راه حلی با تعیین تاریخ اکران یافته شده است، البته هنوز روشن نیست که فیلم تا چه حد با تدوین جدید روبه‌رو شده باشد.

اکران «باربی» در حال حاضر به ۲ کشور عربستان و امارات محدود شده و خبری از اکران آن در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود ندارد. اما به طور کلی، بیشتر این کشورها از تصمیم عربستان پیروی می‌کنند؛ هرچند کویت به ویژه درباره موارد ارجاع شده به مفاهیم همجنس‌گرایانه سخت‌گیری جدی دارد و به تازگی اجازه اکران فیلم ترسناک «با من صحبت کن» را نه به دلیل فیلم بلکه برای بازی بازیگر تایید نشده آن لغو کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع