X

بایگانی مرداد 17, 1402

دفتر سینمایی

برنامه‌هایی چون «حسینیه معلی» و «محفل» نمایانگر هم افزایی و مکمل همدیگر شدن «دین و رسانه» هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صداوسیما عامل توفیق، ماندگاری و برجستگی «حسینیه معلی»، «محفل» و برنامه‌های مشابه را در دو عنصر اخلاص و بصیرت دانست.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در آیین تقدیر از عوامل برنامه حسینیه معلی، پربیننده‌ترین ویژه برنامه سیما در دهه اول محرم با بیان اینکه آنچه باعث رویش و توفیق برنامه‌هایی، چون حسینیه معلی می‌شود، چیزی جز اخلاص نیست، گفت: از همه کسانی که از ابتدا در شکل‌گیری و ساخت این برنامه نقش داشتند، خالصانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: همین دو عنصر اخلاص و بصیرت هم بود که باعث شد بعد از گذشت صدها سال از نهضت حسینی، یک انقلاب بزرگ شیعی از سوی امام خمینی (ره) رقم بخورد و امروز بعد از ۴۴ سال، ریشه این میراث امام خمینی (ره) گسترده‌تر و این شجره طیبه روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین اظهار کرد: ظرفیت رسانه در فضایی مبتنی بر بصیرت و اخلاص منجر به یک هم افزایی و ساخت برنامه ای، چون حسینیه معلی می‌شود و از این پس هم تکثیر و نماینده یک گونه برنامه سازی خواهد شد.

جبلی تاکید کرد: برنامه‌هایی، چون حسینیه معلی و محفل نمایانگر هم افزایی و مکمل همدیگر شدن دین و رسانه هستند. حسینیه معلی ۳۰.۶ درصد مخاطب داشت و به ریشه‌های دوره تحول که بر مبنای منویات رهبری و دو محور هویت محوری و عدالت گستری گسترده شده، توجه کرد. از این رهگذر حسینیه معلی‌ها برخواهد آمد چرا که مخاطب ما که باهویت، باریشه و بافرهنگ است و محتوای متناسب را می‌خواهد و ترجیح می‌دهد.

وی با بیان اینکه حسینیه معلی چارچوب‌شکنی کرد و مخاطب‌شناسی دقیقی داشت و هویت شناسی جامعه ایرانی را مدنظر قرار داده بود، تصریح کرد: مصادیق دو شعار اساسی هویت و عدالت به عنوان سرمشق و الگوی تحول به خوبی در این برنامه دیده شد. وجه عدالت گستری در نمایاندن و در قاب رسانه آوردن آیین‌ها و مناسک حسینی از نقاط مختلف کشور بود و نگاه امتی و جهانی بودن دعوت اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) نیز در آن دیده می‌شد.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در برنامه حسینیه معلی ذاکر اهل بیت و عزادار سیدالشهدا در کنار هم و در طول همدیگر قرار گرفتند.

جبلی در خاتمه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی زاییده هیئت‌ها بود و عزاداری سیدالشهدا (ع) انقلاب را رقم زد و متقابلا انقلاب هم که آمد، جایگاه هیئت را ارتقا داد، گفت: هیئت همیشه حرکت زا است. اعزام به جبهه و مقابله با فتنه‌های سال‌های اخیر از هیئت‌ها شروع شد. ازاین‌رو، اینکه برنامه حسینیه معلی دیده و موثر واقع شده، مسئولیت برنامه را بالاتر برده و در فصل بعدی با عنایت به سیدالشهدا (ع) باید اتفاق جدیدتری رقم بخورد.

همچنین در ادامه این آیین، وحید جلیلی، قائم مقام فرهنگی رئیس رسانه ملی گفت: در جنگ نرم با دو جریان «ایران منهای اسلام» و «اسلام منهای انقلاب» مواجهیم و گاهی دو جریان تجدد و تحجر با یکدیگر علیه انقلاب اسلامی متحد می‌شوند. در حسینیه معلی، لایه‌های اجتماعی و مردمیِ ایران اسلامی و اسلام انقلابی را در جلوه‌ای متنوع، چشم نواز، دلنشین و الهام بخش می‌بینیم و همین است که سرابِ تمناهای توهمی متجددین و متحجرین را رسوا می‌کند. در مدیریت فرهنگی به این گونه مواضع “ذوالفقار”ی که همزمان دو طرف جنگ نرم را آماج کند، نیاز داریم.

توجه به جنبه‌های معارفی در کنار مناسک و آیین عزاداری حسینی
محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی نیز با بیان اینکه این دوره از حسینیه معلی تفاوت‌های جدی با دوره قبل داشت و بسیاری از نکاتی که پیش از محرم توقع و انتظار داشتیم در مجموعه برنامه‌های مناسبتی محرم محقق شود، قله و غایتش را در این برنامه شاهد بودیم گفت: توجه به آیین و مناسک عزاداری سراسر ایران یکی از همین محورها بود و معتقد بودیم نباید مراسم عزاداری را فقط از تهران در قاب رسانه ببینیم.

وی افزود: جمعیت بسیاری به عنوان عزادار در فضای استودیویی حضور یافتند و این خود یک خلق فرم و اتفاق ویژه‌ای بود.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به اینکه مداحان حاضر در برنامه را به عنوان مداح نمی‌دیدیم بلکه به عنوان همکار خودمان می‌دیدیم، اظهار کرد: تعزیه در فصل‌های گذشته مورد توجه بود ودر این فصل هم به آن پرداخته شد. جنبه‌های معارفی در کنار مناسک را در حسینیه معلی شاهد بودیم و با اقبال هم مواجه شد. این برنامه پرمخاطب‌ترین برنامه محرمی تاریخ صداوسیما بوده است و یک دستاورد بزرگ بود و امیدوارم پسندیده باشند و خریده باشند آن‌ها که قرار بوده بپسندند و بخرند.

علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما نیز در این آیین قدردانی عنوان کرد: حسینیه معلی طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان، مخاطب ۳۰.۶ درصدی کسب کرد که این توفیق نشئت گرفته از اخلاص سازندگان و عنایت و برکت خود حضرت بود. از کشورهای دیگر هم پیام‌هایی دریافت کردیم که این برنامه را یک نقطه اتکا و واقعا یک هیئت و حسینیه دیده بودند.

سعید ستودگان، تهیه کننده حسینیه معلی نیز با بیان اینکه از روزی که یاعلی گفتیم، اگر شهامت، شجاعت و جسارت دوستان ما در شبکه ۳ نبود، نه معلایی ساخته می‌شد و نه به این نقطه می‌رسید اظهار کرد: سختی‌هایی در کار وجود داشت، اما هرآنچه رقم خورده از برکت و عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) بوده است و لاغیر.

اصرار داشتیم کار تیتراژ نداشته باشد، «خادم حسینیه» بودیم
سیدبشیر حسینی، سردبیر محتوایی حسینیه معلی نیز با بیان اینکه به پشتوانه ۱۴۰۰ سال آیین و مناسک عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) آمدیم و ۳۸ سفر استانی و یک سفر به عراق داشتیم و برای همه آیین‌ها طراحی انجام شده بود گفت: اگر حمایت باشد و کار ادامه یابد که حتما اینگونه است حسینیه معلی یک گونه مناسکی آیینی خواهد شد عنوان کرد: اصرار داشتیم کار تیتراژ نداشته باشد و در انتها خواسته بودیم مردم فقط برای عوامل حسینیه معلی دعا کنند. ما گفتیم عنوان دیگری نداریم جز اینکه خادم این حسینیه هستیم و تنها آقای ستودگان برای پاسخگویی به رسانه‌ها معرفی شدند.

در بخش دیگری از این مراسم، سید مجید بنی فاطمه با اشاره به اینکه همه تلاش کردند که فقط حسینیه معلی دیده شود و این نگاه ما را به این نقطه رساند گفت: وظیفه مهم ما نگه داشتن این اتفاق خوب است. باید نقاط ضعف را ببینیم و برطرف کنیم. احیای تراث را شاهد بودیم و از شهرهای گوناگون آیین‌های عزاداری را نمایش دادیم. تغزیه همخوانی و… در فصل آخر حسینیه معلی پررنگ‌تر شد و زحمات بسیاری کشیده شد تا سنت‌ها دیده شوند.

در ادامه میثم مطیعی با بیان اینکه از دل کارکردن در این برنامه از سوی همه عوامل، مشهود بود گفت: ما هم به حسب شرایط دیده شدیم، اما اصل کار را دوستان و عوامل برنامه و شبکه سه انجام دادند. مردم با حسینیه معلی ارتباط گرفتند و بازخوردهای خوبی به ما می‌دهند. کار خوبی انجام شده و باید آن را حفظ کرده و ارتقا داد. مسئولیت دوستان م برای آینده سنگین‌تر است. باید حتما جنبه‌های معارفی کار تقویت شود. ما هم به نوبه خود بابت ساخت این برنامه قدردانیم.

عبدالرضا هلالی، دیگر مداح مطرح کشور که در برنامه حسینیه معلی حضور داشت هم پیشنهاد کرد که حسینیه معلی برای ایام فاطمیه نیز ساخته و به سیره زندگانی حضرت زهرا (س) بیشتر پرداخته شود.

مهدی رسولی، نیز با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در این برنامه افتاده گفت: از جمله اتفاقات خوب اینکه حسینیه معلی بستری برای دفاع از کیان هیئت بود و به بستری برای جهاد تبیین نیز تبدیل شد.

نجم الدین شریعتی، مجری برنامه حسینیه معلی هم با بیان اینکه با برنامه سمت خدا علی رغم آنکه ساختار ساده‌ای دارد، تحول جدی در عرصه برنامه سازی رخ داد گفت: حسینیه معلی هم همین را رقم زد و طیف‌های مختلف مردم در سنین متفاوت مخاطب برنامه بودند، سعی کردیم کار نمایشی نشود. این ظرفیت قدرت و نام سیدالشهدا، حسینیه و رسانه بود که در کنار یکدیگر قرار گرفت و توانست چنین خروجی‌ای داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه‌هایی از رضا عطاران، ستاره اسکندری و علی رهبری


اختتامیه جشنواره رسانه‌های ایران، آغاز دور جدید اکران فیلم‌ها، اکران فیلمی با بازی رضا عطاران، اظهارات ستاره اسکندری در روز خبرنگار، درگذشت دو هنرمند، نقد علی رهبری به جشنواره موسیقی فجر، خبری از راه‌اندازی عمره در پاییز و بازگشت گردشگران خارجی از رویدادهای فرهنگی هنری هفدهم مردادماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ویلیام فریدکین» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویلیام فریدکین کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس آمریکایی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، ویلیام فریدکین کارگردان مطرح آمریکایی که ساخت آثاری چون «جن‌گیر»، «ارتباط فرانسوی»، «جادوگر» و «جوی قاتل» را در کارنامه خود دارد در ۸۷ سالگی درگذشت.

او به خاطر فیلم «ارتباط فرانسوی» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برد و برای «جن گیر» دوباره نامزد همین جایزه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای دفاع مقدس فقط رنگ و لعاب نیست/ تاکید بر لزوم به کارگیری افراد متعهد و کاربلد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: آدم هایی که بلد نیستند حتی یک قصه ساده را تعریف کنند نباید تولید فیلم هایی با محوریت شهدا و دفاع مقدس را در دست بگیرند.

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود متذکر شدند: آدم هایی که بلد نیستند حتی یک قصه ساده را تعریف کنند نباید تولید فیلم هایی با محوریت شهدا و دفاع مقدس را در دست بگیرند؛ مدیران سینمایی و فرهنگی تنها شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس را می دهند و به عمد ما را از این عرصه کنار گذاشته اند و بنده با ضرس قاطع عرض می کنم که این اتفاق صد در صد عمدی است و دست هایی در کار است تا سینمای دفاع مقدس به نابودی کشیده شود.

به گزارش سینماپرس رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه چهارم تیرماه در دیدار صدها نفراز پدران، ‌ مادران و همسران شهدا، شهیدان را قهرمانان برتر تاریخ کشور خواندند و با تبیین جایگاه عالی خانواده شهدا از زاویه‌های مختلف «قرآنی»، «جهادی»، «انسانی» و «اجتماعی»، اهالی هنر و رسانه را به تلاش هرچه بیشتر در زنده‌ نگه‌داشتن هنرمندانه یاد شهدا و الگوسازی برای نسل جوان فراخواندند.

ایشان در بخشی از این دیدار فرمودند: «من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانه‌اند، اهل نگارشند، قلم به دستند، شاعرند، نقاشند، هنرمندند. این خاطره‌ها را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سالهای آخر اتفاق افتاده است، انجام گرفته است، خوب است این کتابها و بعضی از فیلمها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است ما تعداد شهدایمان زیادند هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری با ارزشند، یا موضوع کار چند کار هنری؛ می شود فیلم ساخت، میشود کتاب نوشت، میشود نقاشی کرد درباره‌ی اینها، اینها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ی ماست. شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید امتناع نکنید.»

با توجه به اینکه معظم له طی سال های اخیر به کرات در خصوص اهمیت تولید آثار فرهنگی و هنری به ویژه فیلم های ارزشی تأکید کرده اند اما شاهد هستیم که مدیران فرهنگی و هنری و سینمایی همچنان فرهنگ و هنر و بالاخص سینما را در کجراهه هدایت می کنند! همچنان سینمای کشور در اختیار آثار فوق العاده نازل و بی ارزش به اسم سینمای کمدی است و یا از سوی دیگر فیلم های سیاه و تلخ به اسم سینمای اجتماعی تولید می شوند.

بسیاری از سینماگران متعهد و دغدغه مند و ارزشی سال ها است جایی برای کار و فعالیت در سینما ندارند و به ناچار خانه نشین شده اند اما از سوی دیگر برخی روشنفکرمآبان در حال جولان دادن در این سینمای نگون بخت هستند! در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: جواد اردکانی، محمدرضا اسلاملو، علیرضا اسحاقی، مهدی فقیه، عبدالرحمن شلیلیان، محسن علی اکبری، محرم زینال زاده، ولی منصوریان، رضا ایرانمنش و سیدجلال دهقانی اشکذری گفتگو داشتیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

جواد اردکانی کارگردان سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: با کلی گویی و حرف های تکراری هیچ اتفاق مثبتی در خصوص تولید بیشتر آثار هنری در خصوص شهدا صورت نمی گیرد؛ ما امروزه نیازمند یک راهکار و چاره اساسی برای رفع این بحران و نقصان هستیم و باید همگان اهتمام جدی داشته باشند تا به یک چاره مشترک برسیم. همیشه یک کلیاتی در حد شعار تکرار می شود و هیچ حرف تازه و راه جدید و پیشنهاد گره گشایی بیان نمی شود در حالی که وقتی یک بیماری قدیمی و مزمن می شود به درمان دقیق تر و با دقت بیشتری نیاز دارد.

علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که ما نباید با ساخت آثار ضعیف و نازل شهدا را یک بار دیگر به دست خودمان شهید کنیم. آدم هایی که بلد نیستند حتی یک قصه ساده را تعریف کنند نباید تولید فیلم هایی با محوریت شهدا و دفاع مقدس را در دست بگیرند. این اتفاق قطعاً سبب بی ارزش شدن و واژگونی این آثار می شود. مدیران و سیاست گذاران سینما باید تدبیری جدی در این زمینه داشته باشند و تنها از افراد باتجربه و کاربلد برای تولید این آثار بهره بگیرند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما گفت: کسانی که بر مسند مدیریت نشسته اند به باطن عرفانی و نورانی دوران دفاع مقدس باور ندارند و به همین علت است که در زمینه تولید آثار مبتنی بر ارزش های دفاع مقدس و زندگی شهدا کم کاری جدی وجود دارد. کسانی که با باطن دفاع مقدس آشنایی ندارند آن را درک نمی کنند و به ظاهرسازی بسنده می کنند. ما نباید به اسم دفاع مقدس آثاری را در سینما تولید کنیم که باطن و عمق ندارند و به ابعاد معنوی و عرفانی و روحانی آن اشاره نمی کنند.

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: تولید فیلم با محوریت دفاع مقدس و خاطرات شهدا از نان شب خوردن هم واجب تر است؛ این بالاتر از نیاز است و یک ضرورت برای جامعه محسوب می شود اما افسوس که اصلاً کسی به فکر نیست! از وزارت ارشاد گرفته تا تهیه کنندگان همه دنبال کارهای کمدی و خنده دار هستند! آن ها بهانه شان این است که مردم حال شان خوب نیست و با دیدن این کارها شادمان می شوند در صورتی که آن ها اصلاً به فکر مردم نیستند و تنها به پول و منافع مادی خود می اندیشند.

عبدالرحمن شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: فضای فرهنگی کشور ما سال ها تحت اشغال لیبرال مسلکان بوده و آن ها با هر نوع اندیشه ارزشی مقابله کردند و میانه ای با ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدا نداشتند از این رو نیاز است که ما این نقیصه را جبران کنیم و بخش اعظم تولیدات سینمایی و تلویزیونی را به فیلم ها و سریال های دفاع مقدسی اختصاص دهیم. تولید فیلم های دفاع مقدسی بسیار پر هزینه است و باید نهادهای ذی ربط پشتیبان فیلمسازان برای تولید این قبیل آثار باشند و برای آن ها تأمین منابع کنند و قطعاً تا این اتفاق رخ ندهد نمی توانیم شاهد تحول مثبت و اساسی برای تولید فیلم های ارزشی باشیم.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در این راستا خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی در دولت های مختلف بیانات رهبری را نشنیده گرفتند و آنطور که باید و شاهد به فرمایشات مهم معظم له توجه نکردند و نکات ظریفی که ایشان اشاره می کردند برایشان ملاک کار نبوده است. حقیقتاً بنده نمی دانم علت این سهل انگاری ها از سوی مدیران فرهنگی چیست؟ آیا دشمن در پشت پرده این مباحث را مدیریت می کند؟ یا مدیران از روی جهل این کار را انجام می دهند و درک درستی از اوضاع ندارند؟

محرم زینال زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: بنده سال های متمادی برای سینمای دفاع مقدس در مقام بازیگر و کارگردان تلاش کردم اما هیچ گاه تلاش هایم مورد توجه قرار نگرفت با این حال همچنان پای کار سینمای دفاع مقدس هستم و طرح و فیلمنامه آماده کار هم دارم اما کسی از بنده و امثال بنده حمایت نمی کند! بدیهی است که حضور پیشکسوتان می تواند باعث رشد و ترقی سینمای دفاع مقدس شود اما همچنان برای من روشن نشده که چرا و به چه دلیلی رسماً پیشکسوتان نادیده گرفته می شوند.

ولی منصوریان روزنامه نگار فرهنگی تأکید کرد: به‌نظرم برخورد مدیریت فرهنگی کشور با بیانات رهبری سطحی است لذا نتیجه آن می‌شود که روایت سینما از شهدا برای بیلان‌کاری از آب درمی‌آید و فیلم‌ های دم دستی، بدون مخاطب و گیشه و تنها برای ارائه گزارش در دستور کار قرار می‌گیرد. ما در تاریخ ۴۳ سال انقلاب درباره شهدا و در موضوع دفاع مقدس آثار موفق و جریان‌سازی را شاهد هستیم اما مدیریت فرهنگی سینما تمام تلاش خودش را انجام داده تا این آثار تکثیر نشوند و این تلاش با سنگ‌اندازی‌ها متعدد در مسیر تولید و نمایش صورت گرفته است.

رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: مدیران سینمایی و فرهنگی تنها شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس را می دهند و به عمد ما را از این عرصه کنار گذاشته اند و بنده با ضرس قاطع عرض می کنم که این اتفاق صد در صد عمدی است و دست هایی در کار است تا سینمای دفاع مقدس به نابودی کشیده شود. یکی از مهمترین معضلات و مسائل سینمای ایران رانت و تبعیض قائل شدن میان اهالی هنر است. تا زمانی که این ۲ اتفاق در سینما وجود داشته باشند ما از هر ناحیه ای جز صدمه و لطمه چیز دیگری نخواهیم دید. سینمای دفاع مقدس در دهه ۶۰ و ۷۰ به اوج خود رسیده بود اما عده ای خواستند مانع از رونق بیشتر این سینما شوند و از همان دوران تلاش خود را به کار بستند تا این سینما روز به روز کوچک و کوچک تر شود. در آن روزگار فیلم های دفاع مقدس در کنار فیلم های سایر ژانرها تولید و اکران می شد و هر فیلمسازی بنا به دغدغه خود کار خودش را می کرد اما برخی افراد به عمد موجبات کوچک سازی این سینما را فراهم آوردند.

سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: برخی فیلم های دفاع مقدس فقط رنگ و لعاب دارند اما عمق خوبی ندارند چرا که فیلمسازان شان فضای جبهه و جنگ را درک نکرده اند و تا وقتی فیلمساز فضا را درک نکرده باشد قطعاً نمی تواند اثری تولید کند که به مذاق مخاطبان خوش بیاید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محتوای همجنس‌گرایانه «باربی» به مزاج حکام «عربستان سعودی» و «امارات متحده عربی» خوش آمد!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «باربی» سرانجام پس از مدتی توقف در عربستان سعودی و امارات متحده عربی اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، «باربی» که در باکس آفیس جهانی از یک میلیارد دلار هم عبور کرده هنوز در کشورهای عربی به نمایش درنیامده اما حالا گفته می‌شود قرار است این پنجشنبه در عربستان سعودی و امارات متحده عربی اکران شود و به هفته‌ها حدس و گمان مبنی بر اکران نشدن آن پایان دهد.

این فیلم قرار بود اکران خود را در سراسر منطقه هم‌زمان با برنامه اکران جهانی‌اش در ۲۱ جولای آغاز کند اما پس از آن که بحث پاره‌ای تعدیل‌ها مطرح شد، تاریخ جدید اکران آن تا ۳۱ آگوست به تعویق افتاد. به این ترتیب فیلم امکان تجربه رقابت «باربنهایمر» در سینماهای کشورهای حوزه خلیج فارس را از دست داد و این «اوپنهایمر» بود که نهایت استفاده را برد و در هفته اول صدر باکس آفیس را از آن خود کرد.

به نظر می‌رسد اکنون مشکل رفع شده و راه حلی با تعیین تاریخ اکران یافته شده است، البته هنوز روشن نیست که فیلم تا چه حد با تدوین جدید روبه‌رو شده باشد.

اکران «باربی» در حال حاضر به ۲ کشور عربستان و امارات محدود شده و خبری از اکران آن در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود ندارد. اما به طور کلی، بیشتر این کشورها از تصمیم عربستان پیروی می‌کنند؛ هرچند کویت به ویژه درباره موارد ارجاع شده به مفاهیم همجنس‌گرایانه سخت‌گیری جدی دارد و به تازگی اجازه اکران فیلم ترسناک «با من صحبت کن» را نه به دلیل فیلم بلکه برای بازی بازیگر تایید نشده آن لغو کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دست شیطان» پس از سال‌ها مهجوریت به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «دست شیطان» نخستین فیلم جاسوسی سینمای ایران به کارگردانی حسین زندباف و نویسندگی نادر ابراهیمی جمعه ۲۰ مرداد حوالی ساعت ۱۳:۱۵ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این فیلم با حضور جمعی از نام‌داران و چهره‌های سینمای ایران از جمله محمدعلی کشاورز، هادی اسلامی، کیومرث ملک‌مطیعی، محبوبه بیات، آرش تاج تهرانی، عنایت الله شفیعی، هادی مقدم دوست، علی ترابی و حسین خانی‌ بیک در شرایط ملتهب سال ۶۰ (که کشور از یک سو با تجاوز دشمن بعثی مواجه بود و از سوی دیگر با اوج ترور و وحشت آفرینی گروهک‌های ضدانقلاب) ساخته شد.
بعد از ماجرای طبس و عدم توفیق نظامی آمریکا برای نجات گروگان های سفارت‌خانه، جاسوس ایرانی از طرف آمریکایی‌ها به عنوان عکاس وارد پایتخت می‌شود تا محل اسکان گروگان‌ها را که به شهرهای اطراف پایتخت منتقل شده اند، شناسایی و به «سازمان سیا» گزارش کند. مأموران امنیتی رد این جاسوس را پیدا کرده و به بخشی از عکس‌ها و اسلایدهای وی دست می‌یابند و …
علاوه بر حضور چهره‌های سینمایی و خاطره‌بازی با معماری شهرهای ایران و سبک زندگی مردم در آن سال‌ها، مرحوم نادر ابراهیمی نویسنده فیلم‌نامه «دست شیطان» نیز با وجود این که در اصل یک داستان‌ نویس(نه سناریست) بود، اما با تسلط بر ساختار کلاسیک یک فیلمنامه سینمایی کشش جذب مخاطب را تا به پایان حفظ می کند.
«دست شیطان» جمعه ۲۰ مرداد حوالی ساعت ۱۳:۱۵ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شاعر گمشده» با صدای «شهرام ناظری» شنیدنی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از چند سال سکوت، آلبوم «شاعر گمشده» با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی ارشک رفیعی با اشعاری از محمود مشرف آزاد تهرانی (م آزاد) به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این دو هنرمند موسیقی ایران در سال‌های گذشته، آثاری را به مناسبت بزرگداشت و یادواره پدر شعر نو «نیما یوشیج» تهیه و اجرا کرده‌اند.

تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» با صدای شوالیه آواز ایران و آهنگسازی ارشک رفیعی در سال ۱۳۹۴ جایزه تندیس حافظ بهترین ترانه از پانزدهمین دوره جشن سینمایی دنیای تصویر را دریافت کرده است.

آهنگ «برگ ریزان» با شعر(م آزاد) که بعد از حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به مردم زلزله‌زده آن منطقه تقدیم شد و همچنین آهنگ «جان جانم» با شعر ارشک رفیعی که در همدردی با بازماندگان هواپیمای اوکراینی در سال ۹۸ منتشر شد، از دیگر همکاری‌های این دو هنرمند است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهرداد نبئی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهرداد نبئی آهنگساز، تدوینگر و طراح تخصصی صدا در عرصه انیمیشن که تاکنون آثار بسیاری را در این زمینه‌ها خلق نموده در سن ۵۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، زنده یاد مهرداد نبئی از پیشکسوتان عرصه آهنگسازی و طراحی تخصصی صدا در تولیدات انیمیشن کشور بود که کارنامه ماندگار و درخشانی را در این حوزه رقم زد.

او در طول سال‌ها فعالیت خود، توانست شاگردان موفق و بسیاری را در زمینه آهنگسازی و طراحی صدا تربیت نماید به گونه‌ای که همه آن‌ها هم اکنون از چهره‌های بنام و مطرح عرصه آهنگسازی، طراحی صدا و حتی تدوین آثار پویانمایی هستند.

تبحر، دقت و حساسیت در امور کاری از او شخصیتی ماندگار در حوزه انیمیشن ساخت، نامی‌که در حین جاودانگی می‌تواند الگوی خوبی برای فعالان عرصه موسیقی و طراحی صدا، در تولیدات انیمیشن واقع گردد.

طراحی صدا و آهنگسازی برای انیمیشن‌هایی همچون «فرمانروایان مقدس»، «قصه‌ی ما مثل شد» و. از آثاری هستند که از مرحوم مهرداد نبئی در دفتر تولیدات پویانمایی صبا به یادگار مانده است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش ۸۰ اثر خوشنویسی شکسته نستعلیق در فرهنگسرای نیاوران


فرهنگسرای نیاوران میزبان نمایشگاهی از آثار خوشنویسی سیدعلی فخاری خواهد بود. آثار او که خوشنویسی شکسته نستعلیق است از روز جمعه ۲۰ مرداد در گالری یک به نمایش در می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بانوان و شور مضاعف دف‌نوازی


موسیقی‌ ایرانی دارای هویت‌ ویژه‌ای است‌ و در این میان، سازهای کوبه‌ای ازجمله دف نیز جایگاهی استوار و روشن دارند، اما یکی از نکات شایان توجه در مورد دف و دف‌نوازان این است که گرایش بانوان به این ساز نسبت به آقایان بسیار بیشتر است.

مشاهده خبر از سایت منبع