X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

برنامه‌سازی مردمی یا سلبریتی محوری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون بدون استراتژی و متکی به سلبریتی خالی از خلاقیت نه تنها در جذب مخاطب موفق نخواهد بود بلکه هر روز یک قدم از جامعه فاصله می گیرد.

طرح انتخاب چهره‌های مردمی یا معرفی فعالان اجتماعی اتفاق جذاب و جریان سازی است که از اسفندماه با انتخاب ۱۱ نفر و نهایتا یک نفر رای یک میلیونی به مرحله اول خود پایان داد. اما این پایان طرح شبکه اول  سیما نیست و طرح انتخاب و معرفی “چهره های مردمی” در سال جاری به صورت ماهانه با فصلی ادامه می‌یابد.

طرحی که می‌تواند آغاز یک جریان سازی موثر در رسانه ملی باشد؛ رویکردی که می‌تواند به سال‌ها برنامه سازی یکنواخت و کلیشه‌ای تلویزیون پایان دهد. نوار تکرار و خالی از هر نوع خلاقیت و نوآوری بالاخره توسط “فرمول یک” رنگ و لعاب جدیدی به خود گرفت و سلبریتی‌های جدیدی از جنس مردم روی آنتن آمدند.

 مخاطب امروز با دسترسی به  ابزارهای رسانه‌ای مدرن و گستردگی فضای مجازی و شبکه های ماهواره‌ای منتظر یک اتفاق جدید در تلویزیون است. رقص یا لودگی مجری یا شوخی‌های مضحک در جذب مخاطب کارساز نیست.  

نکته ای که می‌تواند یک برنامه را به اوج و شکوه استقبال مخاطب برساند استراتژی، فکر و ایده است. اتفاقی که خوشبختانه امسال در شبکه یک افتاد و شایسته تقدیر است که فارغ از نقاط ضعف و قوت برنامه سازی، ۷ میلیون از مخاطبین به چهره‌های رای دادند که ناشناخته و گمنام بودند حتی از سر تواضع هیچ تبلیغی هم برای گرفتن رای انجام ندادند. اما مردم پای این برنامه و استراتژی جدید تلویزیون ایستادند و نشان دادند فقط سلبریتی، شوخی‌های تکراری و رفتارهای کلیشه‌ای عیار یک برنامه را بالا نمی‌برد که تامل و تفکر در برنامه سازی و رفتار اصولی و نگرش خلاقانه یک برنامه را به موفقیت می‌رساند.

این استراتژی منحصر به فرد روی آنتن آمدن مردم در قامت یک الگو یا همان اصطلاح فرمول یکی‌ها “چهره های مردمی” قطعا می‌تواند یک اتفاق دنباله دار با هدف در رسانه ملی باشد اگر از ساخت برنامه‌های بدون استراتژی دست برداریم و به فکر و ایده نو و خلاقانه بها بدهیم.

برای مخاطب امروز نباید به هر ترفندی متوسل شد که مخاطب با زکاوت از روی صدق و اصول به یک برنامه نمره و عیار می‌دهد. فکر و نگرش در برنامه سازی آنقدر مستحکم و قابل اعتناست که با هر ترفند و هجمه‌ای هم زیر سوال نخواهد رفت؛ چرا که در چند روز اخیر برخی کوشیدند با هجمه پراکنی دنبال مطرح کردن خود و تفکرات پوشالی‌شان در برنامه سازی هستند که دوران کپی برداری و در جا زدن به پایان رسیده است.

امروز تلویزیون مردم را با فعالانی از جنس خودشان آشنا می‌کنند و قدری از حضور نخ نما و بدون هدف برپایه سلبریتی‌ها فاصله گرفته‌اند. البته به سبک حضور سلبریتی‌ها در کنار چهره‌های مردمی که فرمول یک به نمایش درآورد کار را جذاب تر می‌کند.

زمانی برای روی آنتن آمدن سلبریتی‌ها مبالغ آن چنانی اختصاص پیدا می‌کرد اما در فرمول یک امسال چنین اتفاقی نیفتاد و سلبریتی این برنامه تلویزیونی از درآمد شخصی خودش برای طرح مدرسه سازی برنامه پول گذاشتند و این امر روی آنتن زنده اعلام شد.

اتفاقی که به یک معضل برنامه سازی در تلویزیون تبدیل شده که تهیه کننده می‌کوشد با ترافیک دعوت از سلبریتی‌ها و رد و بدل شدن پول های آنچنانی برای چند دقیقه حضور تلویزیونی خودشان و ایده تکراری شان را به اثبات برسانند. اما دیگر مخاطب رسانه‌ای با این نوع رفتارهای برنامه سازی اغنا نمی‌شود.  به جای هجمه پراکنی، دروغ پردازی و خالی از ایده بودن و استراتژی از خلاقیت در برنامه سازی استقبال کنیم و به بسط و گسترش فرهنگ الگوسازی مردمی در تلویزیون کمک کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل جدید با کلید واژه نفوذ ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی نقویان مستندساز: بعد از پخش خارج از دید ۲ انتقادهایی در مورد آرشیوهای این مجموعه به وجود آمد. یکی از تهیه‌کننده‌های سینما و تلویزیون در جایی گفته بودند که وقتی کسی توانایی این را دارد که برای کار خود آرشیو به دست بیاورد، جز ویژگی‌ها و توانمندی‌های او است.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «خارج از دید۲» با کلید واژه نفوذ در زمستان ۹۷ به روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت و ۱۰ قسمت ابتدایی آن پخش شد. مهدی نقویان کارگردان این اثر از ساخت ۱۰ قسمت بعدی این مجموعه خبر داد.  

مهدی نقویان در مورد تولید ۱۰ قسمت دوم مجموعه «خارج از دید ۲» گفت: پس از تولید و پخش ۱۰ قسمت ابتدایی «خارج از دید ۲»، این روزها درگیر ساخت ۱۰ قسمت دوم آن هستم که با کلید واژه نفوذ ساخته خواهد شد. در این قسمت‌ها بیش‌تر به سراغ نفرات و گزینه‌های موردی رفته‌ایم در حالی که در ۱۰ قسمت قبلی به سراغ مفاهیم مرتبط با موضوع نفوذ رفته بودیم. باید بگویم که بازخوردهایی که از ۱۰ قسمت اول به دستمان رسید، کمک بسیار خوبی برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت‌مان بود. باید دقت داشت که تاکنون کار رسانه‌ای قوی در مورد نفوذ انجام نشده بود و خارج از دید ۲ اولین گام در این راستا و تجربه ای نوپا بود. بر همین اساس، نکات مثبت و منفی به دست ما رسید و تلاش کردیم تا این نکات را در ۱۰ قسمت دوم اعمال کنیم تا مجموعه بهتری ساخته شود.

او در مورد روند تولید این مجموعه گفت: تحقیق و نگارش این ۱۰ قسمت انجام شده است و تصویربرداری را نیز آغاز کرده‌ایم. اکنون کار تولید قسمت اول به پایان رسیده است و نهایی شده است. هم‌چنین قسمت‌های بعدی نیز گام به گام پیش خواهد رفت. به نظرم تا ۲-۳ ماه آینده تولید این مجموعه به پایان خواهد رسید و از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد.

نقویان به موضوع استفاده از تصاویر آرشیوی که حواشی را در ماه‌های اخیر برای خارج از دید به همراه داشته است، اشاره کرد و گفت: بعد از پخش خارج از دید ۲ انتقادهایی در مورد آرشیوهای این مجموعه به وجود آمد. یکی از تهیه‌کننده‌های سینما و تلویزیون در جایی گفته بودند که وقتی کسی توانایی این را دارد که برای کار خود آرشیو به دست بیاورد، جز ویژگی‌ها و توانمندی‌های او است. مثلا یک تهیه‌کننده سینما این قدر توانایی دارد که هلی‌کوپتر وارد شهر کرده و به زمین می‌نشاند. این کار توانایی او است. توانایی من تعهد به انقلاب است و چیز دیگری نیست. من هیچ آرشیوی ندارم و پخش نمی‌کنم. آنان باید بروند و اعتماد دیگران را جلب کنند. این موضوع به متعهد بودن آنان برمی‌گردد. من هم همین مسیر را طی کردم و اگر برای کار بعدی خود بخواهم آرشیو دریافت کنم، باید مسیر قانونی آن را طی کنم. کسی که این کار را تولید می‌کند یک نامه به من می‌دهد و من را به مرکز آرشیو معرفی می‌کند. در حقیقت، هیچ مزیت خاصی برای من وجود ندارد که حتما آرشیو دریافت کنم. البته نقد من به این موضوع این است که وقتی آرشیو در اختیار بعضی از دوستان قرار داده می‌شود، خیلی سطحی با آن برخورد می‌کنند و وقتی که احتیاجات ابتدایی آنان برطرف شد، دیگر کار با آن ندارند و به دنبال دریافت آرشیوهای ناب‌تر نمی‌روند. مطمئنا این کار تلاش و هزینه بیش‌تری می‌خواهد. همیشه تلاش کرده‌ام تا این موضوع را رعایت کنم و وقتی که فرصت برایم فراهم شد، بهترین استفاده را از آرشیو ببرم. دریافت آرشیو نیز مانند کار تولیدی دردسرهای خاص خود را دارد. من این قول را به همه دوستان و همکاران می‌دهم که اگر حرکت کنند، هیچ بن‌بستی برای دریافت آرشیو وجود ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگیری‌ نژاد پرستانه بازیگر امریکایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مارک والبرگ بازیگر امریکایی از نوجوانی اعتقاداتی نژادپرستانه داشت. او در سن ۱۵ سالگی دو بار به دلیل آزار و اذیت سیاه پوستان محکوم شد.

به گزارش سینماپرس، مارک والبرگ بازیگر و تهیه کننده‌ی مشهور آمریکایی است که ابتدا کار خود را با نوازندگی رَپ آغاز کرد و به شهرت رسید. فوربز شرکت رسانه‌ای آمریکایی، در سال ۲۰۱۷ مارک والبرگ را با درآمد ۶۸ میلیون دلار به عنوان پردرآمدترین بازیگر تاریخ معرفی کرد. پدر و مادر وی در سال ۱۹۸۲ از هم جدا شدند و والبرگ در سن ۱۱ سالگی درگیر مسائل و مشکلات زیادی شد و در سن ۱۳ سالگی به اعتیاد روی آورد. او در دبیرستان کوپلی تحصیل میکرد، اما هیچگاه موفق به فارق التحصیلی از آنجا نشد و مدرک دیپلم خود را در سال ۲۰۱۳ در سن ۳۲ سالگی دریافت کرد.

او از نوجوانی اعتقاداتی نژادپرستانه داشت در سن ۱۵ سالگی دو بار به دلیل ازار و اذیت سیاه پوستان محکوم شد و همچنین در سن ۱۶ سالگی نیز به یک مرد میانسال ویتنامی با چوب حمله ور شد و با ضربه‌های محکم او را بی هوش کرد و پلیس نیز او را به خاطر اقدام به قتل دستگیر کرد و ۴۵ روز به زندان فرستاد و بعد از آن نیز به کانون اصلاح تربیت فرستاده شد.

سه برادر دیگر مارک نیز به دلایلی در زندان به سر می‌بردند و مارک نیز برای اینکه به سرنوشت آن‌ها دچار نشوند تغییر رویه داد و در مسیر درستی قرار گرفت.

اولین فعالیت هنری او نیز در همان سن ۱۶ سالگی بود که پا به عرصه موسیقی گذاشت بعدها نیز وارد دنیای مدلینگ شد و در تبلیغات تلویزیونی شرکت می‌کرد. اولین تجربه بازیگری والبرگ در سال ۱۹۹۳ به فیلم جانشین باز می‌گردد و دو سال بعد نیز فیلمی با نام «خاطرات بسکتبال» در کنار لئوناردو دی کاپریو بازی کرد که نام اورا بسیار بر سرزبان‌ها انداخت مورد تحسین مردم و منتقدین قرار گرفت.

مجموعه فیلم  «تد» نیز از فیلم‌های موفق و پرفروش وی محسوب می‌شود که توانست محبوبیت زیادی را در بین مردم به دست آورد.

والبرگ در سال ۲۰۱۹ با رئا دورهام مدل معروف آمریکایی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های «برندان جوزف» و «مایکل» همچنین دو دختر به نام‌های «الا رائه» و «گریس مارگارت» است.

گذشته وی باعث شده که به فعالیت در امور خیریه علاقه‌مند باشد، به همین خاطر در سال ۲۰۰۱ موسسه‌ی جوانان مارک والبرگ را با هدف پرداختن به مشکلات جوانان تاسیس کرد. وی همین طور با چندین مرکز خیریه برای کمک به زنان و کودکان بی خانمان همکاری می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دورهمی»، «خندوانه» و «عبدی‌شو» کارهای محکم تلویزیون نیستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر «ملک سلیمان» با انتقاد از بی‌توجهی مسئولین فرهنگی به جامعه، گفت: گلایه‌دارم که کارهای محکم و تأثیرگذار جایش در تلویزیون خالیست و به جای آن برنامه‌هایی چون «دورهمی»، «خندوانه» و «عبدی‌شو» روی آنتن می‌روند.

به گزارش سینماپرس، مردم هنوز او را با کاراکتر “بابا رحمت” یا به لفظ گمپه گُلُم، مهدی فقیه را می‌شناسند. خودش هم جالب است می‌گوید در کوی و برزن یک مرتبه صدایم می‌کنند سلام! گمپه گُلُم. گمپه گُلُم را شیرازی‌ها “دسته گلم” می‌گویند. از آخرین بار که سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد در جشنواره فیلم فجر را به او اهداء کردند خیلی می‌گذرد اما خیلی کمتر در پرده نقره‌ای او را دیده‌ایم و خیلی کمتر در تلویزیون شاهد حضورش بوده‌ایم. شاید به ندرت فیلمی به فقیه پیشنهاد شده که خودش هم دوست ندارد در هر کاراکتر و هر موقعیتی حضور پیدا کند. تا جائیکه به خبرنگار تسنیم می‌گوید “حدود چهار سال اسشتش بیکارم ولی دوست ندارم کاری انجام بدهم که مفاهیم انسانی در شأن ملت و نظام نداشته باشد و به جای آن حاضرم کارهای سخت انجام بدهم. ” البته فقیه این روزها در سریال «سامو بندری» به کارگردانی ابراهیم فروزش ایفای نقش می‌کند که قرار است در سال ۹۸ روی آنتن شبکه‌های سیما برود.

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون یکی از خلأهای مهم در سینما و هنرهای امروز را فقدان مولفه اساسی توجه به مفاهیم انسانی در جامعه است، تصریح کرد: یکی از مولفه‌های بزرگی که ما به عنوان هنرمند باید پیرو و پایبند آن باشیم حالا در هر رشته هنری، مفاهیم انسانی است که از توجه به جامعه نشأت می‌گیرد. چقدر خودمان را نزدیک کردیم به آدم بودن و انسان بودن که بتوانیم مفاهیم را برای جامعه هم واقعاً به طریق تصویر، نوشته و دیگر رشته‌های هنری به نمایش درآوریم. می‌دانید چرا “چالی چاپلین” توانست در عرصه کمدی و طنز موفق باشد چون به مثابه سخن پیامبر اکرم(ص) دست روی سر یتیم می‌کشید، یک انسان بود و در وهله بعدی توانست این انسانیت را با هنرمندی‌اش همراه کند. جای این توجه به مفاهیم انسانی و همگام بودن با جامعه در میان سینماگران و هنرمندان ما کمتر شده و فقدان آن هر روز هم بیشتر احساس می‌شود.

وی به خاطرات دوران نوجوانی و ورودش به عرصه هنر اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،  گفت: وقتی خاطرات نوجوانی‌ام و دوران دبیرستان را مرور می‌کنم یاد مرحوم استاد محی‌الدین لایق می‌افتم که زنگ آغاز هنرمندی‌ام آنجا به صدا درآمد. جایی که در مدرسه “حیات” برای مبعث حضرت رسول اکرم(ص) جشن می‌گرفتند به این مناسبت آقای لایق که نویسنده خوبی هم بود یک نمایش به نام «دورنمای مکه» نوشت تا در مدرسه اجرا شود. بیرون هم بلیت فروشی برپا شد و شهرداری به خاطر عوارض یک قدری مانع‌تراشی کرد. نامه‌ای در روزنامه نوشتیم که در اواخر دهه ۴۰، وزیر وقت دو نفر را مأمور کرد تا این مشکل برطرف شود. آن دو نفر مرحوم عزت‌الله انتظامی و استاد علی نصیریان بودند.

فقیه تأکید کرد: مرحوم انتظامی و استاد نصیریان کارها را دیدند از این تئاتر خوششان آمد. یادم می‌آید آقای انتظامی با فولکس خودشان از تهران به شیراز آمدند تا این کار را ببینند و این توجه بسیار ستودنی بود. چرا که امروز برای یک استاد دانشگاه بلیت هواپیما هم می‌گیرند به مناطق دورافتاده نمی‌رود. آنجا نصیریان ما را وادار کردند که بنویسیم و مشوق فعال کردن قلم نمایشنامه‌نویسی ما شدند. از همان موقع بیشترین کار عروسکی را انجام دادم و مدتی در دانشکده دراماتیک شروع به تحصیل کردم. در این راستا یک بورسیه‌ای برای فرانسه هم فراهم شد تا در دانشگاه ونسن تئاتر را ادامه بدهم.

مهدی فقیه در نقش شیطان «ملک سلیمان»

وی با اشاره به خدمات ارزشمند استاد انتظامی و نصیریان، افزود: من هیچ‌وقت خدمات استادم محی‌الدین لایق و توجه و تشویق‌های استاد انتظامی و نصیریان را فراموش نمی‌کنم که پتانسیل بزرگی شدند برای اینکه شیراز از لحاظ تئاتر خیلی فعال و پویا شود. کارهای بسیار خوبی بر روی صحنه تئاتر شیراز رفت؛ کارهای بسیاری که مجید افشاریان و مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی می‌نوشتند. اما به هر حال سال ۶۸ بود که «تابستان ۵۸» را با مجتبی راعی کار کردم و پایم به سینما باز شد. «هور در آتش» اوج کار من در سینما بود که این اعتماد را عزیزالله حمیدنژاد انجام داد و به «ستارگان خاک» و «قله دنیا» و «لیلی با من است» رسیدم. خدا را شاکرم که با یک محقق اسلامی- قرآنی چون شهریار بحرانی هم «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» را کار کردم. البته در این راستا کمتر افتخار پیدا کردم در تلویزیون سریال بازی کنم.

فقیه در پاسخ به این سوال که امروز احساس می‌کنید چه خلأها و اتفاقاتی در تلویزیون جایشان خالیست، تأکید کرد: مردم امروز «دورهمی»، «خندوانه» و «عبدی‌شو» می‌بینند و زمانی «سربداران» و سریال‌ها و برنامه‌های با محتواتر و قوی‌تری روی آنتن تلویزیون بود که مردم برای تماشایش ثانیه‌شماری می‌کردند. جای این نوع پرداخت‌ها و مفاهیم خالیست و البته احساس می‌کنم مسئولین فرهنگی ما هم دیگر دغدغه‌مندی گذشته را ندارند و انگار جامعه را نمی‌شناسند. در صورتیکه حضرت امام(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی اعتقاد داشتند انقلاب ما فرهنگی بود. این‌ها درد است که آنقدر از این آرمان‌ها فاصله گرفته‌ایم. حالا مهم نیست که فقیه حدود چهار سال در دوران بیکاری به سر می‌برد. اما همیشه سعی کرده‌ام کارهای مفاهیم انسانی در شأن ملت و نظام انجام دهم و کاری احساس کردم این سمت و سو را ندارد از آن فاصله گرفته‌ام. حاضرم کارهای سخت انجام دهم ولی در موقعیت‌هایی قرار نگیرم که هیچ مفهوم و آرمانی را برای جامعه‌ام نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

مهدی فقیه همراه با جمال شورجه و رضا فیاضی در خلیج فارس

وی با اشاره به ضعف فیلم‌سازی در عرصه دفاع‌مقدس، گفت: من شیراز هستم و کار باشد به تهران می‌آیم؛ استاد راهنمای دانشگاه تهران با گرایش عروسکی بودم اما نمی‌توانستم در تهران بمانم، چون معلوم نبود چه اتفاقی قرار است بیفتد و وضعیت مالی و اقتصادی اقتضا نمی‌کرد در تهران ماندگار شویم. من بسیار گلایه دارم به کارهای نمایشی امروز که گریبان پرداخت‌های دفاع‌مقدسی را هم گرفته است. حضرت امام(ره) می‌فرمودند این شهدا یک شبه ره صدساله رفتند و الان فیلم‌های دفاع‌مقدس ما ردّ لاستیک توییتاهایی که در جبهه بود را به نمایش درمی‌آورد. در واقع آن مفاهیم بدون محتوا و سرمنزل، فیلم دفاع‌مقدس شدند یا این ردّ لاستیک‌ها سریال شدند.

فقیه با اشاره به اینکه ما یادم رفته در سینما و تلویزیون چه کسانی کاربلد هستند، خاطرنشان کرد: چرا امروز امثال شهریار بحرانی کاری نباید در تلویزیون انجام دهند یا در سینما به مرور پیشنهاد کار داشته باشند و از طرفی شخصیتی چون عزیزالله حمیدنژاد هم بعد از سال‌ها کاری داشته باشد و باز برود در پستو و خبری از او نباشد. ما یادمان رفته چه کسانی کاربلد هستند و چه کسی از متوسط هم رو به پایین کار می‌کنند. ما دیدیم وقتی بحرانی «مریم مقدس» می‌سازد چه اتفاقی حتی در بعد جهانی هم برای این فیلم می‌افتد یا حمیدنژاد سریال «بانوی عمارت» را روی آنتن می‌برد چقدر مخاطب جذب می‌کند. قدر این کاربلدها را بدانیم و امیدوارم ان‌شاالله در سال جدید یک مقداری فکر بیشتری راجع به فرهنگ و هنر انجام شود. اولین چیزی که می‌گویند بودجه است که واقعاً فقدان بودجه هم از بی‌توجهی مسئولین فرهنگی نشأت می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جهادگران فرهنگی روایت فتح در مناطق سیل زده گلستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جهادگران فرهنگی روایت فتح با حضوردرمناطق سیل زده استان گلستان به ثبت وقایع و مستندسازی اقدامات انجام شده و شرایط و وضع موجود پرداختند.

به گزارش سینماپرس، امین صافی زاده مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح با اعلام این خبرگفت: به دلیل بحران پیچیده و مشکلات عدیده ای که دراستان گلستان و براثر سیل و بارندگی شدید ایجاد شد،تصمیم براین شد که گروهی به نمایندگی از روایت فتح و با هدف خدمت به آسیب دیدگان راهی این مناطق شوند.براین اساس یک گروه متشکل از 2 عکاس 2 فیلمبردار و 1نفر متصدی امور فضای مجازی و یک مدیرتولید از طرف روایت فتح به منطقه اعزام شدند تا در بطن حادثه به ثبت وقایع و مستندسازی حادثه اقدام نمایند.

صافی زاده افزود:بنا به گزارش های دریافتی کلیه ظرفیت و توان گروه های جهادی ،نیروهای بسیجی و سپاه و ارتش و هلال احمر درحال خدمت رسانی به آسیب دیدگان هستند و به صورت خودجوش نیز شاهد حضور جمعی از مدافعان حرم،طلاب و حتی دانش اموزان دبیرستانی نیز هستیم.وی فعالیت های بسیج، ارتش، سپاه و هلال احمر را ستودنی توصیف کرد و گفت: بنیاد فرهنگی روایت فتح بااعزام این گروه دربطن و محل حادثه روایت متفاوتی را از حضور نیروهای ارزشی و بسیجی درقالب خدمت به مردم عزیز کشورمان را ارائه خواهد داد که انشاالله درآینده ای نزدیک شاهد انعکاس این موضوع ازطریق رسانه ملی خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

“زوج یا فرد”امشب پخش نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) سریال نوروزی «زوج یا فرد» امشب یکشنبه روی آنتن نمی‌رود.

به گزارش سینماپرس، سریال نوروزی «زوج یا فرد» امشب یکشنبه به دلیل فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم  (ع) پخش نمی‌شود و قسمت بعدی  این مجموعه دوشنبه  روی آنتن شبکه سه می‌رود.

سریال نوروزی «زوج و فرد» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده  و تهیه‌کنندگی مهران مهام  از شبکه سه پخش می شود.

هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، آتیه جاوید، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی و … دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عرفانی؛ آوای سحرانگیز هنر!/ سینماگران همزمان با نوروز ۹۸ از فراق این هنرمند می گویند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ حسین عرفانی یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در شهریور ماه سال ۹۷ به دیار باقی شتافت. اینک همزمان با نوروز هنرمندانی همچون: منوچهر والی زاده و سیامک اطلسی از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس حسین عرفانی سال ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد و بعد از سال ها حضور مستمر در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای ارتقا و رشد هنر این مرز و بوم و دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۷ دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت؛ مرگ عرفانی بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخل و خارج از کشور پیدا کرد و مردم و سینماگران او را به بهترین شکل ممکن تا سرای ابدی اش بدرقه کردند.

وی با بیش از ٥ دهه فعالیت، دوبلور بازیگرانی همچون: اکبر عبدی، کاظم افرندنیا، جمشید هاشم‌پور، محمد برسوزیان، محمد مطیع و شخصیت‌های خارجی مانند آرنولد، تامی لی جونز، ساموئل ال جکسون، دنزل واشنگتون، لارنس فیش برن، دیتر هالروردن، مورگان فریمن و سیلوستر استالونه بوده است.

از خصوصیات این گوینده دامنه صدایی بسیار وسیع او بود که با صدایی بسیار بم یا بسیار زیر گویندگی‌های بسیار خوبی از خود به یادگار گذاشته است. وی قابلیت تیپ سازی بالایی داشت و در عین حال شخصیت گویی بسیار توانا بود.

حسین عرفانی همانند بسیاری از هنرمندان موفق عرصه دوبله کار خود را با تئاتر آغاز کرد. وی از سال ۱۳۳۵ , فعالیت هنری خود را در تئاتر آغاز نمود. وی پیش از ورود به عرصه دوبله با سینما و دوبلورها آشنا بود و در سن ۱۹ سالگی به علی کسمایی، در استودیو «مولن روژ» معرفی شد. پس از مدتی نزد احمد رسول‌زاده رفت و در فیلم «پروفسور کم‌حافظه» به کار گویندگی پرداخت.

احمد رسول‌زاده با دیدن توانایی‌های وی او را به عنوان یکی از دوبلور خوب آینده برشمرد. پس از کار در استودیو «مولن روژ» به استودیو «شهاب رفت». در سال‌های بعد با مدیران دوبلاژ بسیاری از جمله عطاءا … کاملی آشنا شد و در نخستین نقش اول خود به جای اورسن ولز صحبت کرد.

وی انتخاب مناسبی برای گویندگی به جای شخصیت‌های سرشناس نقش اول مرد فیلم‌های پرآوازه بود. گویندگی وی به جای ستارگانی چون هامفری بوگارت در فیلم‌های «شاهین مالت» و «کازابلانکا» و مردان میانسالی مانند کلارک گیبل در «بربادرفته» بود. از آنجا که وی مجموعه فیلم‌های آرنولد شوارتزنگر را دوبله کرده بود به عنوان گوینده ثابت نقش‌های وی شناخته می‌شد.

این هنرمند به هنر بازیگری علاقه داشت و در فیلم ها و سریال های متعددی نیز به ایفای نقش پرداخته بود که از جمله آن ها می توان به فیلم های «خوش خیال» و «شب بخیر غریبه» اشاره کرد.

حسین عرفانی شوخ‌طبع، گشاده‌رو، بسیار باشخصیت، و دوست داشتنی بود به نحوی که وجود او در محیط کار باعث شادی همه می‌شد. شهلا ناظریان دوبلور و بازیگر برجسته کشور نیز همسر این هنرمند فقید است.

هنرمندان مطرحی همچون:
منوچهر والی زاده و
سیامک اطلسی همزمان با نوروز ۱۳۹۸ در فراق این دوبلور و بازیگر ارزنده سینما و تلویزیون با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

منوچهر والی زاده دوبلور و بازیگر پیشکسوت سینما با تأکید بر اینکه حسین عرفانی دوست و برادر و همدم و رفیقم بود و هنوز رفتنش را باور ندارم به سینماپرس گفت: بنده و حسین عرفانی نزدیک به ۶۰ سال در کنار یکدیگر بودیم. حسین ۲ ویژگی بسیار مهم داشت؛ اول هنر ارزنده و والایش بود که او را از سایرین متمایز می کرد و دوم منش و معرفت و اخلاق انسانی اش!

وی ادامه داد: حسین صدایی داشت که بنده یقیناً می گویم در هنر دوبلاژ دیگر هرگز نظیر آن نخواهد آمد. ما هیچ وقت نمی توانیم چنین صدایی را داشته باشیم. صدای او طبیعی و خدادادی زیبا بود و با توجه به اینکه حسین همیشه سعی می کرد با حس هنرپیشه ها سخن بگوید باعث می شد بهترین اتفاق ممکن در نقش گویی هایش بیفتد.

والی زاده در پاسخ به این سوأل که بهترین دوبله زنده یاد عرفانی به نظر شما کدام است اظهار داشت: واقعاً از میان این همه آثار درخشان حسین انتخاب کردن یک اثر به شدت دشوار است اما من بر این باور هستم که فیلم «ویولون زن روی بام» یکی از ماندگارترین و بی نظیرترین آثاری است که حسین آن را در دوران جوانی اش با مدیریت دوبلاژ محمود قنبری دوبله کرد و برای آن زحمات بسیاری کشید و همین هم باعث شد همچنان بعد از گذشت دهه ها دوبله این فیلم تکرار نشود و همان دوبله همچنان باقی مانده است.

وی ادامه داد: سریال «دی دی» هم با هنرمندی حسین که در چندین نقش مختلف حرف می زد سر و صدای زیادی به پا کرد و مردم از آن بسیار خوششان آمد.

این هنرمند سپس در رابطه با همکاری های مشترک خود با حسین عرفانی گفت: ما کارهای مشترک بسیاری با هم داشتیم و در واقع از پیش از انقلاب با هم همکاری داشتیم. در سال ۵۵ سریال «تلخ و شیرین» را با هم بازی کردیم. حسین علاوه بر یک دوبلور حرفه ای بودن مجری و بازیگر بسیار توانا و کاربلدی هم بود و من همیشه شخصاً از او بسیار آموختم. ما از اوایل سال ۵۸ تا سال ۶۲ نیز چند سال در یک تئاتر لاله زار با هم بازی می کردیم و هر شب در کنار هم بودیم و همین باعث نزدیکی و رفاقت بیشترمان شد.

وی افزود: به هر حال من خاطرات بسیار خوبی از حسین دارم و امیدوارم که شهلا ناظریان گرامی همسر هنرمند حسین عزیزمان و همچنین دخترش مهسا که خود الآن مدیر دوبلاژ است همگی سلامت باشند و دیگر هرگز غم سراغ شان نیاید.

والی زاده در خاتمه اظهارتش گفت: امیدوارم جوانانی که وارد عرصه کار می شوند سعی کنند از قدیمی ها و تجربیات آن ها بهره ببرند تا دوبلاژ افت نکند و آبروی این هنر نرود.

سیامک اطلسی بازیگر و دوبلور سینما و تلویزیون نیز با تأکید بر اینکه حسین عرفانی گوینده ای تراز اول، خوش مشرب، خوش صدا، خوش بیان، مردمی و بسیار بی ریا و صمیمی بود به سینماپرس گفت: هنرمندانی مانند حسین عرفانی به واسطه کارهای درخشانی که از خود به یادگار گذاشته اند هرگز نمی میرند؛ هنرمندان واقعی با هنرشان همیشه زنده هستند و زنده خواهند ماند و حسین هم هنرمندی است که تاریخ هنر این مرز و بوم نمی تواند آن را فراموش کند.

وی ادامه داد: حسین علاوه بر اینکه هنرمندی متبحر و کاربلد بود انسان نیکوسرشتی نیز بود و همیشه وقتی سر کار می آمد با خودش دنیایی از شور و انرژی می آورد و همیشه هم لبخند بر لب داشت و با همه هم رفیق بود.

بازیگر سریال تلویزیونی «پدر سالار» در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما دلیل ماندگار شدن هنرمندانی مانند حسین عرفانی در قلب های مردم چیست اظهار داشت: خیلی از هنرمندان می آیند و می روند و در یادها و قلوب نمی مانند اما حسین جزو هنرمندانی است که همیشه در قلب مردم باقی خواهد ماند؛ حسین انسانی شاداب و بشاش بود و با مردم ارتباط بسیار خوبی داشت و بنده معتقدم یکی از دلایل مهم ماندگاری اش رفتار نیکی بود که با مردم داشت.

وی افزود: من بارها شاهد بودم در کوچه و خیابان که با لبخند جواب مردم را می داد؛ این نکات را مردم خوب به خاطر می سپارند. حسین اخلاقی بسیار بسیار نیک داشت، با همه مهربان بود و بین انسان ها تفاوتی قائل نمی شد، این ویژگی ها او را با دیگران متمایز می کرد، حسین مردمدار بود و به همین دلیل هم مردم دوستش داشته و دارند و خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال نوروزی «زوج یا فرد» امشب پخش نمی‌شود


سریال نوروزی «زوج یا فرد» امشب یکشنبه به دلیل فرارسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) پخش نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نام دیگر شهر نقده چیست؟ + تصاویر


نقده با توجه به آثاری که در اطرافش کشف شده، شهری به قدمت تاریخ ایران و شمال غربی کشور است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگیری‌ نژاد پرستانه بازیگر امریکایی در جوانی


بیوگرافی بازیگر امریکایی و دردسر‌های او در سن ۱۶ سالگی را در زیر بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع