X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

حدیث امام باقر (ع) درباره صله رحم


حدیث امام باقر (ع) درباره صله رحم را در اینجا بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوشش مسابقات دو و شنای بانوان در رادیو ورزش با گزارشگری بانوان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر رادیو ورزش بیان کرد که به زودی گزارشگری مسابقات دو و شنای بانوان در رادیو ورزش انجام می شود.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا میرحسینی مدیر رادیو ورزش درباره برنامه‌های شبکه در ایام نوروز به خبرنگار مهر بیان کرد: غیر از برنامه‌هایی که به صورت روتین تدارک دیده‌ایم و با هدف پاسخگویی به نیازهای رادیو ورزش طراحی شده است برنامه‌هایی هم برای مسابقات ورزشی داریم.

وی ادامه داد: ما چهار مسابقه مهم ورزشی داریم که سه مسابقه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود همچنین بازی شهرآورد در ۱۰ فروردین برگزار می‌شود و آن را هم پوشش می‌دهیم. البته ویژه‌برنامه «هوادار» را داریم که چند ساعت قبل از مسابقه به ورزشگاه می‌روند و ان شاءالله برنامه ویژه ای را از ورزشگاه روی آنتن می‌برند.

میرحسینی درباره تولید برنامه‌های موردنیاز خانم‌ها هم بیان کرد: یکی از رویکردهای ما پاسخ به نیازهای مخاطبان خانم است چون معتقد هستیم با نگاهی که به سبک زندگی داریم باید مخاطب خانم شبکه ورزش افزایش یابد بنابراین برنامه‌های جدیدی مثل «بانوی قهرمان» و چند برنامه دیگر را در شبکه تولید می‌کنیم.

وی افزود: بعد از تعطیلات نوروز نیز برنامه جدیدی را با نام فعلی «خانه مهر» برای صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ تدارک دیده‌ایم که با رویکرد ورزشی و با محوریت زنان و خانواده روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو ورزش درباره گزارشگری مسابقات ورزشی مرتبط با زنان نیز تصریح کرد: یکی از حوزه‌ها برای پاسخگویی به نیاززنان بحث مسابقات ورزشی است که ما تاکنون بسکتبال بانوان، کشتی کلاسیک بانوان، هندبال بانوان و والیبال بانوان را پوشش داده‌ایم و در آینده نزدیک مسابقات دو و میدانی و مسابقات شنا را هم اضافه خواهیم کرد که توسط خانم‌ها پوشش و گزارشگری خواهد شد.

وی در پایان درباره تربیت گزارشگران زن با توجه به مسابقات ورزشی بانوان عنوان کرد: بخشی از این گزارشگران را از بدنهخود این رشته‌ها انتخاب کرده و آموزش داده‌ایم و بخشی هم از دوستان خود رادیو که توانمند هستند آموزش داده می‌شوند و به همین نحو در حال تکمیل گزارشگران هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش فیلم جدید ریتی پان در بخش «نمایش‌های ویژه» جشنواره جهانی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ریتی پان کارگردان کامبوجی با فیلمی که نماینده معرفی شده از سوی کشورش به اسکار 2019 بوده است در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور می یابد.

به گزارش سینماپرس، ریتی‌پان کارگردان نامدار کامبوجی که در سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه صلح را دریافت کرد، در دوره سی‌وهفتم جشنواره با فیلم «قبرهای بی نام و نشان» (Graves Without a Name) در بخش «نمایش‌های ویژه: بهترینِ کشورها» حضور خواهد داشت.

«قبرهای بی نام و نشان» مستندی شاعرانه است که در امتداد مکاشفات ریتی پان فیلمساز نام آشنای کامبوجی درباره تاثیرات پایدار نسل‌کشی در کامبوج ساخته شده است. داستان این فیلم درباره پسری سیزده ساله است که بیشتر اعضای خانواده خود را از دست داده و جستجوی قبرهای آنها را آغاز می کند.

فیلم جدید ریتی پان تاکنون در جشنواره های ونیز، تلوراید و… روی پرده رفته و نماینده معرفی شده از سوی سینمای کامبوج در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۱۹ بوده است.

ریتی پان سال ۹۷ با حضور در ایران مهمان سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر بود و جایزه صلح را از این رویداد بین المللی دریافت کرد. این جایزه توسط الیور استون فیلمساز آمریکایی دیگر مهمان ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در اختتامیه جشنواره به ریتی پان اهدا شد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر کشور در برنامه «شب‌های هیرکان» شبکه‌های استانی را عامل وحدت ملی دانست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر کشور در برنامه «شب‌های هیرکان» سیمای مرکز گلستان گفت: رضایت‌مندی خوبی در مدیران استان گلستان نسبت به صدا و سیمای این مرکز وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، عبدالرضا رحمانی فضلی با حضور در برنامه تلویزیونی «شب‌های هیرکان» صدا و سیمای مرکز گلستان اظهار کرد: راه‌اندازی شبکه‌های استانی با هدف تقویت وحدت ملی صورت گرفت و این هدف محقق شده است.

وی با اشاره به دوره معاونت خود در رسانه ملی افزود: من جزو بانیان راه‌اندازی شبکه‌های استانی بودم و از همان زمان، هدف از این کار توسعه استان‌ها و تقویت وحدت ملی بود.

وزیر کشور با بیان اینکه برخی مخالف جدی تشکیل شبکه‌های استانی بودند گفت: آنها استدلال می‌کردند که خرده فرهنگ‌های بومی موجب واگرایی می‌شود ولی مجموعه مدیران صدا و سیما عقیده داشتند وحدت، در کثرت به وجود می‌آید و مجموعه اقوام و فرهنگ‌ها، ایران اسلامی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: معتقدم برخی برنامه‌های شبکه‌های استانی، مخاطبان بیشتری از شبکه‌های سراسری دارند زیرا مردم با زبان و فرهنگ خودشان، برنامه‌های مورد علاقه‌شان را می‌بینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۹


عکس/ سینما در سالی که گذشت-۹

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آلفرد هیچکاک»؛ فیلمسازی که سینما مدیون اوست/ زرگرنژاد: هیچکاک بدون شک جزو بهترین فیلمسازان تاریخ سینماست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آلفرد هیچکاک به زعم اکثر سینماگران و سینمادوستان جهان بزرگترین کارگردان تاریخ است و اگر چنین جایگاهی را برای او نپذیریم نیز نمیتوان تأثیرات بزرگی که او بر هنر سینما گذاشته را نادیده گرفت؛ بسیاری بر این باورند که هنر سینما به آلفرد هیچکاک مدیون است و نشریات معتبر بزرگی در دنیا هیچکاک را به عنوان بزرگترین فیلمساز تاریخ معرفی کرده اند که از جمله آن ها می توان به نشریه سایت اند ساوند اشاره کرد.

علی ناصری/ هیچکاک در ۱۳ ماه اوت سال ۱۸۹۹ در لندن متولد شد. وی کوچکترین فرزند خانواده بود و یک خواهر و برادر داشت. سال ۱۹۱۵ کارش را از یک استودیوی فیلمسازی در انگلستان، با سمت «طراح تیتراژ فیلم» شروع کرد. او که در آلمان تحت تأثیر سبک اکسپرسیونیسم قرار گرفته بود، در بریتانیا کارگردانی را آغاز نمود با وجود آنکه هیچکاک سبکی منحصر به فرد داشت اما از تأثیرپذیری او از سینمای سایر کشورها نمی توان چشم پوشید، به ویژه مکتب مونتاژ شوروی و آثار سرگئی آیزنشتاین، سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فیلمساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث در ۲ اثر مهمش، تولد یک ملت و تعصب؛ این تأثیرپذیری نه تنها در گفته های خود هیچکاک، بلکه در نمونه ای ترین آثارش نیز مشهود است.

هیچکاک کار خود را در سینمای صامت آغاز کرد اما با ورود صدا به سینما خیلی سریع این قابلیت مهم را درک کرد و از آن در فیلم هایش به بهترین شکل استفاده کرد که این مسأله می تواند یکی از اصلی ترین تأثیرهای مهم هیچکاک باشد. او بر خلاف اکثر همکارانش در آن زمان خیلی زود از صدا در جایگاهی درست استفاده کرد و راهکار استفاده از این قابلیت را به دیگر همکارانش گوشزد کرد.

هیچکاک به خوبی فضاسازی و قصه گویی را می شناخت. او قدرت عجیبی در سرگرم کردن مخاطبان خود داشت و می توان او را از پیشروترین فیلمسازانی دانست که در کنار حفظ ارزش های هنری به سرگرم کردن مخاطبان خود بیش از هر چیز اهمیت می دهد و در راستای این هدف با خلاقیت بالایی که دارد میتواند تعلیق و بسیاری از تکنیک های دیگر را به خوبی وارد سینما کند.

هیچکاک در تقطیع پلان ها، دکوپاژ، میزانسن، موسیقی و… به فضا و مضمونی که قصد دارد می رسد و از این رو او را می توان فیلمسازی واقعی دانست که ارزش سینما را بیش از هر چیز در سرگرم کننده بودن می بیند.

از مهمترین آثار سینمایی این کارگردان میتوان به فیلم های «مردی که زیاد میدانست»، «ربه کا»، «طناب»، «ام را به نشانه مرگ بگیر»، «پنجره پشتی»، «مرد عوضی»، «سرگیجه»، «شمال از شمال غربی»، «روانی» و «پرندگان» اشاره کرد.

به بهانه عید نوروز و آشنایی با نظرات سینماگران ایرانی در رابطه با بزرگان سینمای جهان با حمید زرگرنژاد فیلمساز جوان سینمای کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می توانید این گفتگو را مطالعه کنید.

*****************

حمید زرگرنژاد کارگردان سینمای کشور در ابتدای اظهاراتش با تأکید بر اینکه تأثیر هیچکاک بر هنر سینما از هر سینماگر و کارگردان دیگر در تاریخ پررنگتر است اظهار داشت: او بدون شک جزو بهترین فیلمسازان تاریخ سینما است.

زرگرنژاد خاطرنشان کرد: هیچکاک بر فیلمنامه نویسی در سینما تأثیر بزرگی گذاشت و با مخاطب شناسی دقیق آثاری خلق کرد که مخاطبان عام و خاص سینما به آثار توجه کردند. زیبایی شناسی موجود در آثار این کارگردان به قدری دقیق و غنی است که با گذشت زمان چیزی از ارزش های این کارگردان کم نشده و هنر هیچکاک به عنوان یک فیلمساز تأثیرگذار در سینما نقش دارد.

وی افزود: به عنوان مثال می توان به سکانس قتل در فیلم سینمایی «روانی» اشاره کرد. در این سکانس تقطیع پلان ها و صحنه ها به شکل صورت گرفته که جذابیت اثر بسیار بالا رفته و از طرفی موسیقی نیز به فضاسازی کمک بسیاری کرده و در واقع هیچکاک در همین سکانس تسلطش بر فیلمسازی و کارگردانی را نشان می دهد.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: در آن زمان مطمئناً فیلمسازی کار بسیار دشوارتری بوده، چرا که برای هر کات و قطعی در اتاق مونتاژ تدوین گر و فیلمساز مجبور به انجام کارهای بسیار سختی بودند و از طرفی تصویربرداری نیز به دلیل کمبود امکانات و پیشرفت تکنولوژی کار بسیار طاقت فرسا تری بود اما می بینیم که در همان زمان هیچکاک به حدی در دکوپاژها وسواس دارد که هر سکانس با چندین پلان نمایش داده می شود و خورد بودن سکانس ها با وجود اینکه کار بسیار سختی در آن زمان بوده در اکثر آثار این کارگردان دیده می شود. هیچکاک از هیچ تلاشی برای تبدیل کردن ذهنیتش به عینیت دریغ نمی کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «ماهورا» گفت: یکی از نکات جالب در مراحل فیلمسازی این کارگردان این بود که او پیش از شروع فیلمبرداری یک عکاس به لوکیشن می فرستاد و لوکیشن مدنظر را از هر نظر مورد بررسی قرار میداد. او در روند نگارش فیلمنامه نیز نظارت دقیق داشت و سینما واقعاً به هیچکاک مدیون است.

وی افزود: هیچکاک معتقد بود که فیلم سینمایی در یک اتاق تاریک همراه با یک جمع دیده شود تا بتواند مخاطب را جادو کند. او آنقدر به این بخش که جنبه ای از سرگرمی در آن دیده میشود اهمیت می داد که میتوانست مخاطبان خود را در هنگام دیدن فیلمش روی صندلی سینما میخکوب کند.

زرگرنژاد در ادامه تأکید کرد: مطمئناً در آثار این فیلمساز فرم و محتوا در هم تنیده شده اند و او به خوبی می داند که پیام دادن رسالت یک فیلم نیست. در آثار هیچکاک از پس دکوپاژها، نورپردازی ها، شخصیت پردازی و به طور کلی زیبایی شناسی است که به مضمون می رسیم و شاید داده های مضمونی آثار هیچکاک در حد و اندازه های آثار فیلمسازی چون تارکوفسکی نباشد اما نکته حائز اهمیت این است که آثار هیچکاک پیش از مضمون به فرم توجه دارند.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: آن چیز که امروز ما باید از آلفرد هیچکاک بیاموزیم می تواند جمله معروف وی باشد که برای ساخت یک فیلم خوب ۳ چیز لازم است؛ فیلمنامه خوب، فیلمنامه خوب و فیلمنامه خوب.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دری؛ ستاره ای در آسمان هنر ایران!/ سینماگران همزمان با نوروز ۹۸ از فراق این کارگردان می گویند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه رسید که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ سیدضیاءالدین دری یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در مردادماه سال ۹۷ به دیار باقی شتافت. اینک در آستانه نوروز هنرمندانی همچون: امیرعلی دانایی و شفیع آقامحمدیان از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس سید ضیاءالدین دری کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس سال ۱۳۳۲ در محله نواب تهران دیده به جهان گشود و بعد از سال ها حضور مستمر در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای ارتقا و رشد هنر این مرز و بوم ۲۶ مرداد سال جاری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت؛ مرگ دری بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخل و خارج از کشور پیدا کرد و مردم و سینماگران او را به بهترین شکل ممکن تا سرای ابدی اش بدرقه کردند.

دری سال های سال به واسطه ساخت فیلم ها و سریال های مطرح و پرمخاطب در دل و جان مردم ریشه دوانده بود و قطعاً تا ده ها سال نام و یاد او هرگز در میان مردم، اهل هنر و هنرمندان از بین نخواهد رفت.

او دارای تحصیلات ناتمام در رشته‌ علوم ارتباطات بود. سید ضیاءالدین دری فعالیت هنری را با تلویزیون آغاز کرد. دری کارگردان سریال هایی در حوزه تاریخ معاصر است که از جمله آن ها می توان به سریال های محبوب «کیف انگلیسی» با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا و «کلاه پهلوی» اشاره کرد. «سردار سنجرخان» تازه‌ ترین پروژه این سینماگر فقید بود که توسط خود وی نگارش شده و قرار بود به زودی ساخته شود که دست اجل به دری مهلت انجام این کار را نداد.

هنرمندان مطرحی همچون: امیرعلی دانایی و شفیع آقامحمدیان در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در فراق این کارگردان مطرح سینما، تلویزیون کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

امیرعلی دانایی بازیگر جوان سینما و تلویزیون با بیان اینکه یکی از ویژگی های بارز شخصیت زنده یاد سیدضیاءالدین دری مهربانی و خوش قلب بودن ایشان بود اظهار داشت: من برای ایشان حدود ۵ هزار پلان بازی کردم؛ علاوه بر ساخت اثر من همواره در کنار ایشان بودم و با ایشان صحبت می کردم و با هم مراوده داشتیم اما حتی یک بار به خاطر نمی آورم که ایشان صدای شان را بلند کرده باشند، به شخصی توهین کرده باشند و یا دل کسی را شکسته باشند.

وی ادامه داد: زنده یاد دری انسانی بسیار شریف و دوست داشتنی بود و الفبای هنر بازیگری را به من یاد داد و به همین دلیل برای من نه تنها یک فیلمساز که یک استاد و یک پدر سینمایی محسوب می شود.

این سینماگر جوان تأکید کرد: ایشان تمام فنون سینما را به من آموختند و به من اعتماد به نفس می دادند؛ همه این ها باعث شد تا من در اثر ایشان توأم با آرامش کار کنم. زنده یاد دری با دقت و وسواس بسیار زیادی کارشان را انجام می دادند و هنرمندی صاحب سبک و مولف بودند که قطعاً آثارشان تا دهه ها بعد همچنان می تواند در آسمان هنر کشور بدرخشد. آثار ماندگار زنده یاد دری به خصوص آثاری که برای تلویزیون تولید کردند هرگز از یاد مردم نخواهد رفت و من بسیار متأسفم که ایشان طی سال های آخر حیات شان برخلاف میل باطنی شان نتوانستند اثری تولید کنند.

دانایی در خاتمه گفتگویش با سینماپرس یادآور شد: «پهلوان خشمگین» اثری بود که زنده یاد دری مدت ها در پی تولید آن بودند اما مسئولان از تولید این اثر حمایتی نکردند و متأسفانه این اثر که سناریوی فوق العاده ای هم داشت به تولید نرسید و من امیدوارم که حداقل اینک پس از درگذشت شان به یاد زنده یاد دری این اثر که فیلمنامه ای درخشان دارد تولید شود.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز با بیان اینکه درگذشت زنده یاد دری ضایعه ای جبران ناپذیر برای سینما و تلویزیون کشور بود اظهار داشت: ما در سینما و تلویزیون کشورمان مگر چند فیلمساز بزرگ، متعهد، ولایی و دغدغه مند مانند زنده یاد دری داریم؟ زنده یاد دری یکی از نوابغ سینما و تلویزیون ایران بود که آثار ماندگارش در رابطه با تاریخ معاصر کشور هرگز از یادها نخواهد رفت.

وی ادامه داد: سینمای ما یک سینماگر سیاسی داشت که آن هم زنده یاد دری بود! بنده به جرأت می گویم طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد سینما و تلویزیون کشور چنین فیلمساز اندیشمند، خلاق، متبحر، کارشناس و سینماشناس که بتواند نگاه سیاسی درست خود را در قالب فیلم و سینما تلفیق کند نداشته ایم. زنده یاد دری نگاهی بسیار عمیق و درست به سیاست داشت و تسلط جدی اش بر تاریخ و سیاست همیشه مثال زدنی بود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ایشان هرگز به صورت باری به هر جهت کار نمی کردند. تمام تلاش زنده یاد دری این بود که اثری ماندگار خلق کند و آن اثر را برای ملت ایران به یادگار بگذارد که خوشبختانه در این مسیر موفق هم شد چرا که آثار ایشان تا سال های متمادی بر تارک فرهنگ و هنر این کشور خواهد درخشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره‌بازی با «آقای صدا» در سینما/۱۷سالگی صدفیلم در کارنامه داشتم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسحاق خانزادی از صدابرداران و صداگذاران پیشکسوت سینما در مرور نوروزی خاطرات خود ضمن اشاره به آغاز کارش در سینما در سن ۱۳ سالگی، از صداگذاری نزدیک به ۱۰۰ فیلم تا ۱۷ سالگی خود گفت.

به گزارش سینماپرس، اسحاق خانزادی از جمله فعالان پیشکسوت عرصه صدا در سینمای ایران است. وی که متولد ۱۳۲۹ در شهرستان دماوند است، فعالیت خود در سینما را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز کرد و تا امروز ۱۳۰۴ فیلم را صداگذاری و صدابرداری کرده است.

این هنرمند تا امروز توانسته جوایزی همچون جایزه ویژه هیأت داوران در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «شیر سنگی» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سال ۱۳۶۵، سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری در هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «در مسیر تندباد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سال ۱۳۶۷، سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «اعتراض» به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۸، جایزه بهترین صداگذاری در ششمین دوره جشنواره دفاع مقدس برای فیلم «حمله به اچ ۳» به کارگردانی شهریار بحرانی، جایزه بهترین صداگذاری و صدابرداری در پنجمین دوره جشنواره دفاع مقدس برای فیلم «جنگ نفتکش‌ها» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا، جایزه بهترین صداگذاری برای فیلم «نگین» به کارگردانی اصغر هاشمی در ششمین دوره جشن خانه سینما، جایزه بهترین صدابرداری در جشنواره تولیدات سیما برای فیلم و مجموعه تلویزیونی «مریم مقدس» به کارگردانی شهریار بحرانی ۱۳۷۹ را از آن خود کرده است.

همزمان با ایام نوروز ۹۸ با این هنرمند پیشکسوت سینمای ایران به گفتگو نشستیم تا از خاطرات خود طی سال‌ها فعالیت در سینما بگوید. بخش اول این دیدار و گفتگوی نوروزی را در ادامه می‌خوانید؛

* جناب آقای خانزادی برای شروع کمی از فرآیند ورود خود به حرفه سینما بگویید؛ چه شد که این حرفه را انتخاب کردید؟

زادگاه پدری من شهر دماوند است که در زمان کودکی تابستان‌ها به آنجا می‌رفتیم، البته محل سکونت خانواده ما در آن زمان در تهران و در منطقه امام حسین بود، وقتی که کلاس ششم را به پایان رساندم و به دبیرستان رفتم، با توجه به اینکه علاقه بسیاری به سینما داشتم، آقای متوسلانی بزرگ که یکی از معلم‌های بی‌نظیر من در عرصه کار در سینما بود، شرایطی را برای من فراهم کرد تا بتوانم در سینما کار کنم.

۱۱ یا ۱۲ ساله بودم که وارد استودیو «عصر طلایی» با مدیریت آقای امینی شدم. آقای امینی اوایل نمی‌پذیرفت که من در این استودیو کار کنم اما بعد از خواهش‌های بسیار من و تأیید آقای متوسلانی، قبول کرد که من در این استودیو مشغول به کار شوم. قرار شد بعد از مدرسه یعنی بعد از ظهرها در استودیو «عصر طلایی» کار کنم.

روز اول کارم، کت و شلوار پوشیدم و خیلی شیک به استودیو «عصر طلایی» رفتم. به خاطر دارم که ۳ بعد از ظهر وارد این استودیو شدم و هنوز کسی نیامده بود، در حیاط استودیو بودم که چشمم به باغچه‌های پر از ته سیگار افتاد، استودیو «عصر طلایی» در منطقه نارمک خیابان پدر ثانی قرار داشت، یک استودیو بسیار بزرگی که دارای لابراتوآر پیشرفته، استودیو صدا و عکس بود.

تصمیم گرفتم تا ته سیگارهایی را که در باغچه ریخته بود جمع کنم، این کار تا ۵ بعد از ظهر طول کشید. معمولاً آقای امینی بعد از ظهرها ساعت ۵ وارد استودیو می‌شد، وقتی وارد حیاط شد و باغچه را دید بسیار تعجب کرد و به سرایدار استودیو که موسی نام داشت آفرین گفت که باغچه را تمیز کرده است. آقا موسی هم گفت من این کار را نکردم و این پسربچه همه باغچه را تمیز کرده است.

فکر می‌کنم همین کار من باعث شد تا آقای امینی از من خوشش بیاید، از من پرسید که چه کاری را در سینما دوست داری، گفتم نمی‌دانم، من بازیگری را خیلی دوست دارم، آن زمان اصلاً نمی‌دانستم صداگذاری و صدابرداری چه هست!

*پس برای بازیگر شدن به استودیو «عصر طلایی» رفتید و دوست داشتید در سینما بازیگر شوید؟

بله، آن زمان هرچه از سینما می‌دانستم، آن چیزی بود که روی پرده بود و این یعنی بازیگر. آقای امینی من را به لابراتوآراستودیو برد و به من گفت که کنار زنده یاد علی خرم که آن زمان مسئولیت لابراتوآر استودیو را برعهده داشت، بمانم. یک هفته‌ای در لابراتوآر بودم و آنجا را تمیز کردم. در واقع لابراتوآر از اهمیت بسیاری در پروسه تولید فیلم برخوردار بود و باید بسیار تمیز باشد و هیچ گرد و خاکی در آن نباشد.

وقتی چراغ سالن میکس روشن شد دیدم که چه سالن زیبایی است، سالن پر از عکس‌های قشنگ بود و همان لحظه انگار تمام دنیا را به من دادند و مجذوب این فضا شدمبعد از گذشت یک هفته کار در لابراتوآر آقای امینی به من گفت دوست داری در لابراتوآر کار کنی و من گفتم نه. آقای امینی همان موقع من را به طبقه دوم استودیو برد، در آن طبقه استودیو صدا بود و وقتی درها را باز کرد وارد اتاق رژیاستودیو صدا شدم و وقتی چراغ سالن میکس را روشن کرد، دیدم چه سالن زیبایی است. سالن پر از عکس‌های قشنگ بود و همان لحظه انگار تمام دنیا را به من دادند و من مجذوب این فضا شدم.

صدابردار استودیو در آن سال‌ها آقایی به نام داریوش عزیزی بود که بعدها فیلمبردار شد، از همان روز من دستیار داریوش عزیزی شدم. آنجا به من یاد دادند نوار صدا را‬ که آن زمان نوار ۵/‌۱۷ میلیمتری بود چگونه بعد از خورد شدن و مونتاژ کردن، اضافه‌های آن را با چسب‌های مخصوص به هم بچسبانم. نزدیک به یک ماه کار من به هم چسباندن این نوارها بود و همان جا بود که یاد گرفتم فیلم، صدا چیست و یک فیلم چگونه دوبله می‌شود.

* اولین فیلمی که دوبله آن را از نزدیک دیدید چه فیلمی بود؟

بعد از گذشت یک ماه که تازه فهمیده بودم در استودیو چه کارهایی می‌کنند. دوبله یکی از فیلم‌های سینمایی آن زمان به نام «جلاد» را آوردند تا صدابرداری شود. به خاطر دارم یک روز ساعت ۵ بعد از ظهر، خانم‌ها و آقایان مختلفی به استودیو آمدند که گوینده بودند. آن زمان آقای چنگیز جلیلوند مدیر دوبلاژ بود و یکی‌یکی آنها را صدا می‌کرد تا به جای نقش‌هایی که به آنها داده بودند، صحبت کنند. از همان زمان و با دیدین چنین فضای متفاوتی، تلاش کردم تا طی یک سال و نیم این شغل را از صفر تا صد یاد بگیرم.

نزدیک به ۳ ماه هر روز بعد از رفتن صدابردار، در یک دفتر بزرگ نقشه میز میکس که در استودیو بود را کشیدم به گونه‌ای که در این نقشه جای همه ولوم ها و بخش‌های دیگر دقیقاً طراحی شده بود و از روی نقشه برای خودم تمرین می‌کردم که چگونه با میکسر صدا کار کنم چرا که اجازه نداشتم به این میز دست بزنم.

در واقع آن زمان کنار آپارات بودم و فیلم را می‌گذاشتم تا زمانی که گویندگان می‌خواستند به جای بازیگری حرف بزنند، جایی که لازم بود فیلم را قطع و یا دوباره استارت می‌زدم و نمی‌توانستم وارد اتاق رژی شوم. هر روز که صدابردار استودیو می‌رفت من هم از طریق نقشه‌ای که کشیده بودم تمام تلاش خود را می‌کردم تا ببینم این صدا چگونه وارد دستگاه می‌شود و بعد چگونه از بلندگو خارج می‌شود.

* در چنین شرایطی چگونه توانستید اولین تجربه صداگذاری را پشت سر بگذارید؟

داستان از اینجا شروع شد که یک میکروفن پیدا کردم و از یکی از همکارانم خواستم تا صدایش را ضبط کنم و در نهایت با تمرین‌های بسیار یاد گرفتم که صدا چگونه از میکروفن وارد دستگاه میکس می‌شود.

زمانی که به گذشته فکر می‌کنم با خودم می گویم خدایا چه قدرتی به من داده بودی که یک بچه چنین جسارتی داشت که به صاحب استودیو بگوید که من صداگذاری یک فیلم را انجام می‌دهم! یک سال بعد نزدیک به ۱۳ سالم بود که از نظر خودم حس کردم یک آدم توانمند در این عرصه شده‌ام. به خاطر دارم زنده‌یاد احمد نجیب‌زاده فیلمی ساخته بود. داریوش عزیزی صدابردار استودیو آن زمان به ایتالیا سفر کرده بود و برای استودیو به دنبال یک صدابردار بودند تا این فیلم را صدابرداری کنند. به امین امینی مدیر استودیو «عصر طلایی» که همیشه به من فرصت‌های بسیار می‌داد، گفتم من ضبط صدای فیلم را برعهده می‌گیرم، آقای امینی به من گفت مگر می‌توانی این کار را انجام دهی، گفتم بله.

زمانی که به گذشته فکر می‌کنم با خودم می گویم خدایا چه قدرتی به من داده بودی که یک بچه چنین جسارتی داشت که به صاحب استودیو بگوید که من صداگذاری یک فیلم را انجام می‌دهم! آقای امینی پیشنهاد من را پذیرفت. به خاطر دارم ساعت ۴ بعد از ظهر دوبلورها آمدند و من وارد اتاق ضبط شدم، بخش اول را که ضبط کردیم، ناگهان کارگردان فیلم وارد شد، گفت چه کسی صدای فیلم را می‌گیرد و همه من را نشان دادند. کارگردان فیلم با دیدن من بسیار عصبانی شد و شروع به داد و بیداد کرد و با امینی تماس گرفت که چرا بعد از این همه زحمتی که کشیده‌ام، صدای فیلم من را دست یک بچه داده‌اید.

آقای امینی همیشه از من حمایت می‌کرد. دفتر آقای امینی آن زمان در خیابان نادری بود و تا استودیو «عصر طلایی» ۲۰ دقیقه فاصله داشت، در این زمان کارگردان اجازه کار نداد، زمانی که آقای امینی وارد استودیو شد گفت فیلم برای من است و من تهیه‌کننده این اثر هستم و من تصمیم می‌گیرم که چه کسی چه کاری انجام دهد، کارگردان قهر کرد و از استودیو رفت. اما آقای جلیلوند و دیگر گویندگان ماندند و فیلم را دوبله کردند، این کار ۳ روز طول کشید.

* جالب است که فارغ از جسارتی که اشاره کردید توانایی فنی قبول چنین مسئولیتی را در ۱۳ سالگی داشتید؛ صداگذاری را چگونه آغاز کردید؟

از زنده یاد روبیک منصوری که یکی از اساتید بزرگ صداگذاری ایران بود، دعوت شد تا به عنوان صداگذار در استودیو مشغول به کار شود، صداگذاری را هم از وی و آقای واروژ یاد گرفتم. در واقع در سن ۱۷ سالگی یعنی سال ۱۳۴۹ صداگذاری را به خوبی یاد گرفته بودم و از مهمترین فیلم‌هایی که تا آن زمان کار کرده بودم می‌توان به «نقره داغ» به کارگردانی زنده یاد ایرج قادری، «کوچه مردها» به کارگردانی سعید مطلبی، «علی کنکوری» مسعود اسدالهی اشاره کرد.

در سال ۵۷ بر اساس نظر همکارانم تبدیل به یکی از شاخص‌های صدای ایران شدم؛ برای رسیدن به این جایگاه تمام تلاش خود را کردم و در حال آموزش و یادگیری بودممی‌توانم بگویم در سن ۱۷ سالگی نزدیک به ۱۰۰ فیلم کار کرده بودم. به خاطر دارم در این مدت با کارگردانانی چون بهرام ری‌پور، سعید مطلبی، نظام فاطمی، مهدی رئیس فیروز، احمد نجیب‌زاده، مسعود اسدالهی، امین امینی، محمد متوسلانی کار کرده بودم که بیشتر فیلم‌های «عصر طلایی» را می‌ساختند. در واقع کار در این استودیو برای من مانند یک دانشگاه با اساتید بزرگ بود و زمانی که فیلمشان را به من می‌سپردند خیالشان راحت بود، وقتی امروز این فیلم‌ها را می‌بینم برایم بسیار جالب است. به عنوان مثال در «کوچه مردها» سه ترانه از ایرج ضبط کردم که مثلاً به جای فردین لب می‌زند و همه این کارها را درست در زمانی انجام دادم که سن بسیار کمی داشتم.

البته باید بگویم که کار بسیار سختی بود، آن زمان این گونه نبود که نوازنده، خواننده به صورت جداگانه قطعه را ضبط کنند، همه با هم در استودیو جمع می‌شدند تا ترانه موردنظر را ضبط کنند و صدابردار باید آنقدر توانایی داشت که بتواند همه صداها را به خوبی بشنود تا ضبط خوبی داشته باشد. آن زمان در ابتدای کار اندازه قدم به برخی از دستگاه‌ها نمی‌رسید و مجبور بودم از چهارپایه استفاده کنم و حالا که به گذشته نگاه می‌کنم خدا را شکر می‌کنم که توانستم کارم را در آن سال‌ها به گونه‌ای انجام دهم که اسم و رسمی برای خود پیدا کنم که این آوازه به وزارت فرهنگ و هنر رسید و در آنجا مشغول به کار شدم.

* چگونه از «عصرطلایی» به وزارت فرهنگ و هنر راه پیدا کردید؟

در واقع بدون آنکه به سربازی رفته باشم، در وزارت فرهنگ و هنر استخدام شدم. در آن زمان استودیو «عصر طلایی» ورشکسته شد، زنده‌یاد بهرام ری پور بعد از اینکه متوجه شد این استودیو ورشکسته شده است من را به اداره تولید فیلم وزارت فرهنگ و هنر برد و به آقایی به نام سیروس شبدیز معرفی کرد.

سیروس شبدیز رئیس واحد صدا و تدوین این وزارت خانه بود. آن زمان وزارتخانه مربوطه بزرگ‌ترین استودیو صدا و تدوین در خاورمیانه را داشت که دستگاه‌های روز دنیا در آن وجود داشت. یک سال و نیم در این استودیو کار کردم و ۶ فیلم با کارگردانانی چون زنده‌یاد سهراب شهید ثالث، کامران شیردل در فیلم «آن شب که بارون آمد» و آلبر لاموریس در «باد صبا» کار کردم. هر کدام از این آثار جزو بهترین آثار آن سال‌ها به شمار می‌رفت و این اداره از کار من بسیار راضی بود، همان زمان‌ها بود که ضبط صدا صحنه را نیز آغاز کردم.

بعد از مدتی از من خواستند مدارک لازم برای استخدام در وزارتخانه را بیاورم که صد در صد نیازمند مدرک پایان خدمت بود، گفتم که من سربازی نرفته‌ام، همین مساله سبب شد تا به دماوند بروم و برای سربازی اقدام کنم، مساله جالب این است که بعد از ثبت نام در سربازی شرایطی به وجود آمد که از سربازی معاف شدم، وقتی که به وزارتخانه بازگشتم به دلیل معاف شدنم برای من جشن گرفتند و استخدام شدم.

در آن زمان با کامران شیردل یک اثر مستند کار کردم و در «چریکه تارا» با بهرام بیضایی و بسیاری دیگر از فیلمسازها کار کردم. در سال ۵۷ بر اساس نظر همکارانم تبدیل به یکی از شاخص‌های صدای ایران شدم؛ برای رسیدن به این جایگاه تمام تلاش خود را کردم و در حال آموزش و یادگیری بودم. به خاطر دارم آقای شبدیز یک فرد تحصیل‌کرده در حوزه صدا بود و کمک‌های بسیاری به من کرد.

* مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نون. خ» جای «پایتخت» را پر کرده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدتقی فهمیم معتقد است سریال «نون. خ» در عین اینکه جای پایتخت‌های ادوار گذشته را پر کرده است، حال و هوای عید و فضایی متفاوت دارد.

به گزارش سینماپرس، «محمدتقی فهیم» در مطلبی که در صفحه شخصی خود نوشته، آورده است: تا اینجای آمده، سریال نون خ قابل تحمل تر است. در عین اینکه جای پایتخت های ادوار گذشته را پر کرده است، حال و هوای عید و فضایی متفاوت دارد. اگر چه در رویکرد غالبش، به طنز کلامی متکی است و کمتر موقعیت کمیک دارد اما در کلام حد نگه داشته است.

سعید آقاخانی پس از کارهای متعدد تلویزیونی پختگی لازم را به رخ می کشد. از هوش آقا خانی همین بس که در استفاده از لهجه، ضمن رعایت حدود تایید گرفتن از هم ولایتی هایش، به کردی غلیظ هم نیفتاده تا مخاطبان فارسی زبان هم بدون زیرنویس، داستان را دنبال کنند. این سریال بار دیگر تلنگری است که برنامه سازان اگر با طرح و برنامه از تهران خارج شوند با دست پر باز خواهند گشت و ظرفیت نمایشی  دیگر، دستمایه قرار دادن تولید تخمه آفتابگردان است که خود تبدیل به کاراکتر جذابی شده است.

ولی از جایی که نورالدین به تهران سفر می کند و با دامادش زوج همسفر می شوند، سریال از نفس می افتد و حتی قلاب طلبه داور فوتبال با مزه هم کمکی نمی کند. آقا خانی هرچقدر در منطقه کردنشین و اورامانات و … قدرتمند و تازه است، برای تهرانش، همچنان کلیشه روستایی ساده دل و بچه شهری های نازک نارنجی و تلکه کن و … را پیش چشم داشته است. (خصوصا نصیحت های منبری اش به این و آن خیلی توی ذق می زند) البته سریال هنوز در میانه  است و شاید اتفاقات جدیدی در راه باشد که آتمسفر روستا هم در شهر بروز کند، خدا را چه دیدید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای پروژه مشترک نمایشی حوزه هنری و کانون‌های مساجد در سال ۹۸ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور گفت: براساس تفاهم‌نامه سال ۹۷ بین حوزه هنری و کانون‌های مساجد در عرصه نمایش امسال شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای با حوزه هنری در زمینه تئاتر منعقد کرد.

وی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: حوزه هنری در عرصه تئاتر فعال عمل کرده است، ما ۴۰ نمایشنامه در زمینه نگارش و اجرا تفاهم بستیم، نیمی از هزینه‌هایش را داده‌ایم و نیمی را نیز حوزه تقبل کرده است تا این پروژه کلید بخورد.

وی درباره موضوعات این نمایش‌ها گفت: غالباً مسائل دینی، مذهبی، اجتماعی و مسائلی که چالش‌های اساسی جامعه است به عنوان موضوعات این نمایش‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ارزانی درباره زمان اجرای این نمایشنامه‌ها گفت: فعلاً که پروژه برای سال ۹۷ کلید خورده و تا پایان سال ۹۸ این رخداد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان از کل کشور در این کار همراهی خواهند داشت، گفت: افرادی که بخواهند در این پروژه همراهی کنند باید به حوزه هنری یا به معاونت فرهنگی کانون‌های مساجد مراجعه کنند. کسانی که نمایشنامه قوی داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام ارزانی اظهار داشت: ما چند کار فاخر تئاتری در کاشان داشتیم که اخیراً یکی از آنها اجرا شد. سال قبل هم یک کار دیگر داشتیم. در عرصه تعزیه هم برخی کانون‌ها فعال شده‌اند این اتفاق خوبی است چرا که توریست‌ها هم می‌توانند این کارها را تماشا کنند.

وی در پایان گفت: برای محرم سال ۹۸ تصمیم داریم در برخی حسینیه‌ها کارهایی انجام دهیم، صندلی بگذاریم و مردم تعزیه تماشا کنند. هزینه‌هایش را هم خود مردم می‌توانند کمک کنند این یک کار گردشگری دینی می‌شود چرا که توریست‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند و حضور داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع