X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

جذابیت انیمیشن های خارجی نسبت به ایرانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حامد تأملی، طراح اسباب‌بازی می‌گوید: جذابیت انیمیشن‌های خارجی نسبت به ایرانی و عدم رعایت مالکیت معنوی شخصیت‌های خارجی از موانع بازار پردازی در ایران است.

به گزارش سینماپرس، حامد تأملی طراح و تولیدکننده اسباب‌بازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر شخصیت‌های کارتونی خارجی بر روی کودکان گفت: تأثیر بازار پردازی شخصیت‌های کارتونی خارجی در ایران به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان به‌ویژه اسباب‌بازی در فروش کالاها بر کسی پنهان نیست. به گونه‌ای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بی‌بهره نیستند و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیت‌های خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد.

به گفته تأملی، فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های با کیفیت روز دنیا به علت عدم التزام ایران به قوانین کپی‌رایت بین‌المللی و به مدد دسترسی به اینترنت به راحتی در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد و با کمترین هزینه به تماشای آن می‌نشینند، در این میان معدود شخصیت‌های بومی ایرانی مانند کلاه‌قرمزی، پسرخاله، جناب‌خان، شخصیت‌های شهر موش‌ها و مجموعه شکرستان توانسته‌اند از ظرفیت‌های بازار پردازی استفاده کنند که اغلب به علت مشکلات عدیده‌ای که پیش آمده است، چندان با موفقیت روبرو نشده‌اند.

او درباره بازار پردازی شخصیت‌ها کارتونی و تبدیل شدن آن‌ها به اسباب‌بازی اظهار کرد: تأثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیت‌های سینمایی و انیمیشنی که دامنه نفوذ وسیعی بر کودکان دارند از یک‌سو و از سوی دیگر گردش مالی هنگفتی که حول این شخصیت‌ها شکل می‌گیرد مقوله «بازار پردازی شخصیت» و کسب‌وکارهای مرتبط به آن را اهمیت ویژه‌ای بخشیده است.

این طراح اسباب‌بازی در ادامه افزود: به‌طور کلی می‌توان مشکلات پیش روی بازار پردازی شخصیت‌های ایرانی را جذابیت انیمیشن‌های خارجی نسبت به ایرانی، عدم رعایت مالکیت معنوی شخصیت‌های خارجی، سازوکارهای مبهم برای ثبت شخصیت، تُنک بودن سبد کالایی مربوط به شخصیت، نبود کسب و کارهای بازار پردازی و Licensing، دانست که رفع این موضوعات می‌تواند راهکارهای مناسبی را برای گسترش کسب‌وکارهای این حوزه ارائه دهد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمبودهای رسانه‌ای مازندران با چه پر می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهترین رسانه برای استان مازندران به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی‌اش و همچنین زندگی یک چهارم مردم آن در مناطق کوهستانی، رادیوست.

به گزارش سینماپرس، استان مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جمعیتی کشور است. جمعیت این استان بیش از سه میلیون نفر است و در مواقع تعطیلات عمومی با توجه به حجم گردشگران زیادی که سالانه از این استان بازدید می‌کنند، این جمعیت به بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

بر طبق آخرین سرشماری‌ها نزدیک به یک چهارم مردم استان به طور کامل در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند. این مناطق به دلیل دوری از دریا و افزایش تدریجی ارتفاع در اراضی جلگه‌ای، تغییرات آب و هوایی خاصی نسبت به مناطق کناره دریا دارد. به طوری که در ارتفاعات هزار و هشتصد تا سه هزار متری، آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و یخ بندان طولانی و تابستان‌های کوتاه و معتدل وجود دارد. در ارتفاعات بالای سه هزار متر که دمای هوا به شدت پایین می‌آید، نیز زمستان‌ها بسیار سرد همراه با یخ بندان طولانی و تابستان‌ها کوتاه و خشک است. در این نواحی هوا غالباً برفی است و در ارتفاعات مهم چون تخت سلیمان و دماوند یخچال‌های کوهستانی و طبیعی ایجاد شده است. بنابراین روزهای سرد و برفی سال در این مناطق زیادتر از دیگر مناطق استان است. به عبارتی از ماه دوم پاییز در ارتفاعات استان بارش برف آغاز شده و تا نیمه‌های فروردین معمولاً بارش برف را داریم.

به دلیل دسترسی سخت و وجود راه‌های کوهستانی طولانی و صعب العبور که قطعاً با اتومبیل‌های تولید داخل به راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت، بسیاری از روستاهای این استان از برخی امکانات محرومند. به عنوان مثال هنوز هم بسیاری از این روستاها «برق» ندارند که از جمله آن‌ها می‌توان به «کهنه ده» از توابع بخش کجورِ شهرستان نوشهر اشاره کرد. بالطبع زمانی که برق در این مناطق وجود ندارد نباید انتظار برخی امکانات جانبی دیگر را داشت. به عنوان مثال در مناطق کوهستانی مازندران حتی یک سالن سینما هم وجود ندارد.

همچنین با وجودیکه استان مازندران از سابقه تاریخی مناسبی در زمینه انتشار مطبوعات برخوردار است (تاریخ انتشار نخستین نشریه محلی در این استان سال ۱۲۹۰ است) و اکنون نیز بیش از ۲۰ نشریه استانی مشغول به فعالیت هستند، اما در اکثر مواقع سال مناطق کوهستانی این استان از روزنامه بی‌بهره هستند و به دلیل شرایط سخت دسترسی و وجود راه‌های کوهستانی حادثه خیز در فصول پاییز و زمستان تقریباً هیچ روزنامه‌ای به مناطق کوهستانی نمی‌رسد. این استان چه در مناطق شهری و جلگه‌ای و چه در مناطق کوهستانی از نظر داشتن کتابخانه‌های عمومی نیز وضعیت مناسبی ندارد. اکثر روستاهای مناق کوهستانی تقریباً از داشتن کتابخانه محرومند و صرفاً در مواقعی از سال (قطعاً تابستان‌ها و مواقعی که راه‌های کوهستانی خطرناک نباشند) کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندکی از خوراک فرهنگی کودکان و نوجوانان را تأمین می‌کنند. وضعیت این استان از نظر داشتن اینترنت پرسرعت نیز چندان تعریفی ندارد. در مرکز استان یعنی شهر ساری و شهرهای بزرگ و پرجمعیتی چون قائمشهر، بابل، آمل، نوشهر، چالوس و… سرعت پایین اینترنت صدای شهروندان را درآورده است.

مناطق کوهستانی همچنین از نعمت داشتن رسانه تلویزیون نیز تقریباً بی‌بهره هستند. با تمام این اوصاف اما رادیو در همه این مناطق کارآیی دارد. اکنون همه گوشی‌های موبایل، از پیشرفته‌ترین آن‌ها (گوشی‌های به اصطلاح هوشمند) تا ساده‌ترین‌شان مجهز به رادیو هستند و دیگر نیازی نیست که حتماً یک دستگاه رادیو داشت.

بنابراین رادیو می‌تواند در مناطق کوهستانی این استان خلأ نبود رسانه‌های دیگر را پر کند و بالطبع ابزار مهمی برای فرهنگسازی است. می‌توان با برنامه‌های مناسب که خوراک همه گروه‌های سنی را تأمین کند، در راستای فرهنگسازی مناسب گام برداشت. آن طور که از مشاهدات میدانی خود به نتیجه رسیده‌ایم، بیشتر اهالی ساکن در مناطق کوهستانی از رسانه رادیو استفاده می‌کنند و ساعات بسیاری از شبانه روز را به بهره بردن از رادیو اختصاص می‌دهند، که البته طبیعی است، چرا که رسانه دیگری در اختیار آنان نیست. البته اکنون رادیوی مازندران که از ساری پخش می‌شود، فعالیت‌های خوبی دارد، اما برنامه‌هایش مناسب برای تمام گروه‌های سنی نیست، (به عنوان مثال برنامه‌های مربوط به کتاب در رادیو ساری بسیار کم است و صرفاً خلاصه می‌شود در معرفی برخی منابع تاریخی در لابه‌لای برنامه‌های دیگر) ضمن اینکه در تمام ساعات شبانه‌روز برنامه ندارد. با تمام این اوصاف امروزه باید به علاقه مازندرانی‌ها به رادیو توجه بیش از پیش شود. این رسانه می‌تواند ابزار بسیار مهمی در راستای فرهنگسازی باشد، چیزی که اکنون مورد غفلت مسئولان و برنامه‌سازان قرار گرفته است.

پیشینه رادیو در مازندران

علاقه مازندرانی‌ها به رادیو به چند دهه قبل باز می‌گردد. هنگامی که نخستین رادیو در این استان با عنوان «رادیو ساری» درست ۳۲ سال پس از تولد رادیو در ایران یعنی در سال ۱۳۴۹، آغاز به کار کرد با استقبال بسیار مردم روبه‌رو شد. این رادیو با یک فرستنده نه چندان قوی ابتدا صرفاً شهر ساری و حومه را پوشش می‌داد و اهم برنامه‌های آن پخش اخبار بود. این رادیو از سال ۱۳۵۴ با نصب فرستنده پرقدرت ۱۰ کیلو واتی در خزر آباد ۸۵ درصد از شهرهای استان زیر پوشش برنامه‌های صدا قرار گرفت. در مردادماه سال ۱۳۷۵ شبکه پیام و در تیر ماه سال ۱۳۷۶ شبکه استانی صدای مرکز آغاز به کار کرد که به طور میانگین با ۱۴ ساعت تولید و پخش برنامه در روز با پوشش ۹۹ درصد در استان به فعالیت و امر برنامه سازی مشغول هستند.

اما یکی از مهم‌ترین و در عین حال ماندگارترین رادیوهای استانی در مازندران «رادیو دریا» ی شهر چالوس بود. رادیو دریا در ۲۵ خرداد سال ۱۳۵۱ راه اندازی شد. هدف از راه اندازی این رادیو راهنمایی مسافران تابستانی شمال ایران و ارائه اطلاعات آب و هوایی، وضعیت جاده، نشانی مراکز اقامتی، تفریحی و درمانی برای ایشان و همچنین پخش موسیقی و برنامه‌های تفریحی برای آنها بود. این رادیو به تقلید از رادیو ساحل در پراگ پایتخت چکسلواکی تأسیس شده بود. رادیو ساحل به کشتی‌های عبوری آمار توفان و وضعیت آب و هوا و خط سیر کشتی‌های عبوری را اطلاع رسانی می‌کرد تا دچار حادثه نشوند.

رادیو دریا در هر سال فقط به مدت سه ماه یعنی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور برنامه داشت. این رادیو هر روز ۱۸ ساعت برنامه از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح تا ۱:۳۰ دقیقه نیمه شب، پخش می‌کرد که شامل دو برنامه ترکیبی صبحگاهی و عصرگاهی به نام دریا بود. برنامه صبحگاهی از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ و برنامه عصرگاهی از ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰ پخش می‌شد. در سایر ساعات نیز برنامه‌های این رادیو را پخش موسیقی‌های ملایم، غربی، سنتی و شاد تشکیل می‌داد. در هر سی دقیقه نیز یک بخش خبری کوتاه مشابه رادیو پیام فعلی از این رادیو پخش می‌شد.

این رادیو تا سال ۵۷ ادامه داشت. پس از پیروزی انقلاب نیز این رادیو با مدیریت حسن یوسفی نماینده شهرستان تنکابن در مجلس شورای اسلامی برنامه‌های خود را ادامه داد و فرستنده آن نیز تا چند سال فعال بود. پس از تعطیلی رادیو دریا در خواست‌های متعددی از سوی مردم و مسئولان شهرهای غرب استان مازندران، برای راه اندازی مجدد آن ارائه شده بود. مدتی هم برنامه‌های گلبانگ ساحل رادیو مازندران (صدای تبرستان) در روزهای پنج شنبه و جمعه به مدت ۳ ساعت عصرها پخش می‌شد. ولی مردم درخواست راه اندازی مجدد رادیو دریای چالوس به صورت مستقل بودند. اکنون رادیو دریا به صورت رله برنامه‌های رادیو ایران و رادیو ساری برای ساکنان غرب استان فعالیت دارد و برنامه خاص مستقل در تابستان‌ها ندارد. همچنین محله رادیو دریا در چالوس و ویلاهایش از خود این رادیو مشهورتر است.

از عوامل اصلی رادیو دریا در قبل از انقلاب می‌توان به جمشید عدیلی و همسرش مولود کنعانی، منوچهر نوذری، ژاله علو، زینت مؤدب، مولود ذهتاب، فریدون توفیقی، ایرج فهیمی، محمود امینی و محمود معلمیان به عنوان گوینده و شاهرخ نادری به عنوان تهیه کننده و بنیانگذار این رادیو اشاره کرد. حیدر صارمی، هرمز شجاعی مهر (مجری فعلی سیما) و چند گوینده دیگر نیز پس از انقلاب با رادیو دریا قبل از تعطیل شدن همکاری داشتند. منوچهر نوذری، جمشید عدیلی و مولود کنعانی گویندگان دائمی رادیو دریا از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ بودند.

اما چرا این رادیو به شدت موفق بود؟ رادیو دریا، برنامه‌هایی صمیمی، مردمی و متنوع داشت و ساعات فراغت ساکنان غرب استان مازندران را به خوبی پر می‌کرد. ضمن اینکه تنی چند از مطرح‌ترین و ماندگارترین گویندگان رادیو از جمله ژاله علو و زنده‌یاد منوچهر نوذری نیز در آن به گویندگی مشغول بودند. از تجربه‌های این رادیو بعدها برنامه‌سازان در سطح ملی استفاده بردند و اکنون رادیو جوان را می‌توان دنباله‌روی مشهور رادیو دریا دانست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«میم کاف» به ماه رمضان نمی رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان نگارش فیلم‌نامه «میم کاف» پیش‌تولید این مجموعه تلویزیونی خانوادگی، شاد و مفرح پس از پایان تعطیلات نوروز با نهایی شدن متن کار آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «امیر پور وزیری» کارگردان و سرپرست تیم نویسندگان در گفت و گو با فارس گفت: نگارش این مجموعه تلویزیونی از چندین ماه گذشته به سفارش سیما فیلم آغاز شده است.

وی ادامه داد: تاکنون پانزده قسمت از این مجموعه نوشته‌ شده و از این هفته نگارش ۱۰  قسمت پایانی کار را شروع می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنم تا اواخر فروردین‌ماه نگارش کار تمام می‌شود.

وی تاکید کرد: با آماده شدن متن پس از تعطیلات نوروز، پیش‌تولید کار را شروع می‌کنیم.

این کارگردان در مورد زمان پخش این مجموعه افزود: ابتدا قصد داشتیم این مجموعه را برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده کنیم، اما کار برای این زمان آماده نمی‌شود و  ۵ ماه تصویربرداری دارد.

«میم کاف» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است و سرپرستی تیم نویسندگان را امیر پور وزیری بر عهده دارد و فیلم‌نامه توسط محسن ملکی و حسین حقیقی در حال نگارش است. این سریال بیست‌وپنج قسمتی داستانی خانوادگی، شاد و مفرح دارد که جوانان در آن حضور دارند و بسیار شاد است.

امیر پور وزیری پیش‌ از این سریال «مینو» را روی آنتن شبکه یک سیما داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور هانس یورگ وایسبریخ در جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هانس یورگ وایسبریخ تدوینگر آلمانی با حضور در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه تخصصی برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، هانس یورگ وایسبریخ تدوینگر آلمانی با حضور در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه تخصصی برگزار می‌کند.

به گزارش ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، هانس یورگ وایسبریخ (Hansjörg Weißbrich) تدوینگر سینمای آلمان که با کارگردان‌های مطرح آلمان همکاری کرده است برای برگزاری کارگاه تخصصی تدوینِ فیلم مهمان سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود.

هانس یورگ وایسبریخ یکی از تدوینگران شاخص بین‌المللی است که تاکنون در مجامع سینمایی کشور آلمان موفق به دریافت سیزده جایزه به عنوان بهترین تدوینگر شده است.

او در فیلم‌های «۲۳»، «رکوئیم» و «خانه ای برای آخر هفته» به کارگردانی هانس کیریستیان اشمید همکاری کرده است.

 این سینماگر آلمانی همچنین تدوینگر فیلم «جان رابه» و «کولونی» به کارگردانی فلوریان گالن برگر بوده است.

وایسبریخ همچنین در فیلم «قطار شبانه به لیسبون» به کارگردانی بیله آگوست و فیلم «فرانکو فونیا» به کارگردانی الکساندر سوکوروف به عنوان تدوینگر حضور داشته است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای موفقیت سریال‌های طنز باید به روز باشیم/ مخاطب جزئی از سریال‌ است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «زوج یا فرد» گفت: اگر سازنده سریال‌های طنز دغدغه مخاطب را داشته باشند و مخاطب را جزئی از سریال‌های خود بدانند، می‌توانند سریال‌های موفقی را روانه آنتن تلویزیون کنند.

به گزارش سینماپرس، «مهران غفوریان» بازیگر نقش «فرشید» در سریال «زوج یا فرد» به کارگردانی علیرضا نجف زاده در گفتگو با فارس، درباره اینکه چه عواملی منجر به موفقیت آثار طنز نزد مخاطبان می شود؟، گفت: در وهله اول باید به روز باشیم و در گام‌های بعدی تلاش بیشتری برای موفقیت آثار طنز در تلویزیون به کار بریم.

وی در ادامه با بیان عواملی که در این زمینه حائز اهمیت است، افزود: هرچه عوامل سازنده یک سریال حساسیت بالایی روی خروجی کار خود داشته باشند و برایشان مهم باشد که چه خوراکی به مخاطب می‌دهند و دغدغه ساختن کار خوب را داشته باشند، نتیجه بهتر و موفق‌تر خواهد بود.

بازیگر سریال «در حاشیه» ادامه داد: اگر همه ما این موارد را رعایت کرده باشیم یعنی اینکه به مخاطبمان توجه کردیم و او را نیز جزئی از آن اثر دانستیم. اگر اینطور باشد سریال به خوبی دیده خواهد شد و مردم آن را دوست خواهند داشت، چراکه بر طبق سلیقه او عمل کردیم.

سریال «زوج یا فرد» به کارگردانی علیرضا نجف زاده و تهیه کنندگی مهران مهام هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود. در این سریال مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، یوسف تیموری، اشکان اشتیاق، مهران غفوریان و … به ایفای نقش پرداختند. شخصیت محوری این سریال شخصیتی به نام کمال شهری است که مدیر ارشد یک وزارتخانه است و قصه سریال از موضوعات روز جامعه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تأکید بر مهجوریت سینمای دفاع مقدس و مقاومت تا انتقاد از انفعال مسئولان در قبال ورود پول های کثیف به سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: مهجوریت سینمای دفاع مقدس، انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی، پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان سینما، نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران، اهمیت سینمای مقاومت و… بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۸ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱-سینمای مهجور دفاع مقدس

تعدادی از سینماگران با بیان اینکه فقدان حضور مدیران ارزشی، توجه به گیشه و تمرکز بر تولید فیلم های نازل و سطحی و سیاست گذاری های غلط دلایل اصلی افول سینمای دفاع مقدس است تأکید کردند: حضور مدیران ارزشی و انقلابی در نهادهای فرهنگی و هنری کشور می تواند سینمای انقلاب و دفاع مقدس را از مهجوریت نجات دهد.

سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند یا از سوی دیگر سینمای ایران را سرشار از فیلم های نازل و سبک و سطحی همچون «گشت ارشاد» و «هزار پا» و «دم سرخ ها» و… کرده اند.

این اتفاقات باعث شده تا سینماگران سینه سوخته و دغدغه مند حوزه انقلاب و دفاع مقدس که با جان و دل شان در این سینما کار کرده و توجه به این گونه مهم سینمایی را جزو ضروریات و وظایف زندگی خود می دانند به کرات صدای اعتراض خود را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به گوش مسئولان سینمایی برسانند اما اسفا که هیچ گوش شنوایی در میان مسئولان وجود ندارد و به همین دلیل سینمای ارزشمند دفاع مقدس که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند.»، رو به نابودی رود!

در همین رابطه با ۷ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: انسیه شاه حسینی، روح الله سهرابی، ثریا قاسمی، مریم دوستی، حمید زرگرنژاد، عباس لاجوردی و سیدجلال دهقانی اشکذری گفتگو کردیم. شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷

۲-انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی

همزمان با ماه محرم تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: سیستم مدیریتی در سینما سرشار از ایراد است و نیاز جدی امروز سینما حضور مدیری انقلابی در سازمان سینمایی است، این افراد با بیان اینکه مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند اظهار داشتند: تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست.

سینمای ایران این روزها با استناد بر سخنان بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما و کارشناسان فرهنگی در تسخیر فیلم های نازل و مبتذل و سخیفی درآمده که نه با فرهنگ ایرانی قرابتی دارند و نه فرهنگ اسلامی؛ سینمای ایران این روزها کاملاً به ورطه ابتذال سقوط کرده و مدیران فرهنگی هم که گویا برایشان تنها نکته حائز اهمیت مبحث اقتصاد و گیشه و فروش در سینماها است چشم خود را روی ابتذال های گسترده در سینما بسته اند و به جای حمایت از سینمای دینی و تاریخی و مذهبی از فیلم ها و فیلمسازانی حمایت می کنند که هیچ گونه سنخیتی با ارزش ها ندارند.

همین اتفاقات باعث شده بسیاری از هنرمندان سینه سوخته و دغدغه مند و مومن و انقلابی این روزها فریاد اعتراض شان بیشتر شنیده شود؛ برخی از این سینماگران با بیان اینکه: «از مدیرانی که بدون دانش و تجربه و مهارت اداره سینما را در دست گرفته اند و هم و غم شان عکس گرفتن با «سلبریتی ها» است و می خواهند به این وسیله برای خود کسب اعتبار کنند نمی توان انتظار تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت، متأسفانه ما بعضاً با افرادی در سیستم مدیریتی روبرو هستیم که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارند و قطعاً نمی توان انتظار داشت که این افراد برای توسعه و ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی (ع) تلاشی داشته باشند.» خواستار تغییر جدی در سیستم مدیریتی سینمای کشور هستند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محسن علی اکبری، داریوش یاری، شاهرخ کیوان نیا، محمدرضا شرف الدین، رضا برجی، ابوالفضل همراه، محسن یزدی، اسماعیل سلطانیان، ماشاالله شاهمرادی زاده و حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر گفتگو کردیم. دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷

۳-پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان!

در پی هشدار رسانه ها مبنی بر ورود پول های کثیف و مشکوک به سینما که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینما مواجه شده است تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد نسبت به انفعال مدیران سینمایی تأکید کردند باید نسبت به تخلفات گسترده در سینما و شبکه نمایش خانگی ورود شود و بساط رانت خواران از سینما برچیده گردد، بساطی که موجب بیکاری و خانه نشینی هنرمندان شده است.

بعد از اعتراض تهیه کنندگان سینما درباره ورود پول‌های کثیف سینما و استفاده از سینما برای پولشویی، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نیز نسبت به ورود پول‌های کلان از منابع نامشخص به سینما و عواقب آن هشدار دهد و از نهادهای قضایی و مدیران سینما بخواهد تا تدبیری جدی در این راستا داشته باشند.

این اتفاق در حالی است که رسانه های متعهد، انقلابی و دغدغه مند طی سال های اخیر مرتباً این هشدار را می دادند که ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای کشور می تواند ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره فرهنگ و هنر کشور وارد سازد اما متولیان سینما با بی توجهی به این هشدارهای مهم هیچ اقدام جدی و بازدارنده ای برای حضور برخی افراد به عنوان سرمایه گذار و یا تهیه کننده در سینما و شبکه نمایش خانگی نکردند؛ این اتفاق باعث شد این سوأل برای برخی افراد پیش بیاید که آیا متولیان سینما در خواب غفلت هستند یا به فکر سودهای نجومی و زد و بند با کسانی که پول کثیف وارد سینما می کنند!؟

در همین راستا با ۷ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: پوران درخشنده، کاظم راست گفتار، حسن برزیده، حسن هدایت، مسعود آب پرور، امید بنکدار و سحر صباغ سرشت گفتگو کردیم. دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷

۴-نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران

سینماگران با انتقاد نسبت به شرایط سینمای امروز عنوان کردند: امروزه سینمای ما مصداق بارز نفوذ فرهنگی شده است، چه معنا دارد در سینما کمدی های جلف، فیلم های سیاه نما، آثار ضد ارزش های دینی و ملی و بعضاً با عبور از خط‌ قرمزهای مسلم در ترویج روابط جنسی و حتی همجنسگرایی تولید شود!؟ سینماپرس با توجه به رسالت خود در زمانه ای که مصداق های عینی نفوذ فرهنگی بر پرده سینماهای سراسر کشور دیده می شوند و فیلمسازان متعهد خانه نشین شده اند. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، شفیع آقامحمدیان، محمد قهرمانی، حمید بهمنی، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، اکبر حر و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. در این گفتگوها از نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخواست شده تا مقابله جدی با مسببان نفوذ فرهنگی در کشور داشته باشند. دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷

۵-انتظارات سینماگران از مدیریت سینما

تعدادی از سینماگران گفتند: نیاز به حضور مدیری داریم که با باندبازی و رانت خواری در سینما مقابله کند، بساط فیلم های مبتذل به اسم سینمای کمدی را جمع نماید و در مقابل به سینمای ارزشی توجه کند. همچنین بخش عمده ای از سینماگران نسبت به بی توجهی به وضعیت بد معیشتی و بیکاری گسترده اهالی سینما انتقاد کردند.

۱۶ تن از سینماگران کشور آقایان: عباس رافعی، مجید قاری زاده، امیر پورکیان، منوچهر مصیری، اسماعیل براری، نادر مقدس، سامان سالور، محسن محسنی نسب، امیرحسین شریفی، داود بیدل، ابراهیم وحیدزاده، کاوه سجادی حسینی، علیرضا رئیسیان، شفیع آقامحمدیان، منصور لشگری قوچانی و حسین فرحبخش نظرات و پیشنهادات خود را طی گفتگو با سینماپرس مطرح کردند. دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷

۶-سینمای مقاومت از منظر اهالی سینما

به بهانه برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت جمعی از سینماگران با هشدار نسبت به ایجاد انحراف در سینمای مقاومت تأکید کردند: این جشنواره یکی از مهمترین و استراتژیک ترین جشنواره های سینمایی کشور است و باید بسیار گسترده تر برگزار شود؛ متولیان سینما اگر واقعاً برای سینمای ارزشی بهایی قائلند چرا از تولید فیلم هایی با مضامین دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و… حمایت نمی کنند؟

طی سال های اخیر بی توجهی نابخشودنی مدیران سازمان سینمایی نسبت به سینمای استراتژیک، نادیده گرفتن و خانه نشین شدن بخش اعظمی از سینماگران ارزشی و متعهد به نظام و انقلاب، تأسیس یک نهاد که انحصار تولید فیلم های ارزشی را در دست گرفته و نسبت به قدیمی ها و سینه سوختگان این عرصه بی توجه است و برخی انحرافات در روند برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و تغییر استراتژی ها در این رویداد با واکنش های گسترده ای روبرو شده که در همین رابطه ۴ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: علیرضا سربخش، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدسعید سیدزاده و ابراهیم اصغری با ما گفتگوهایی انجام دادند. سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷

۷-سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات

همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت تعدادی از مستندسازان کشور با انتقاد از وضعیت فعلی سینمای مستند تأکید کردند: بی توجهی به آثار استراتژیک و بی مهری به مستندسازان بحران، باندبازی و ظاهرگرایی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معضلات اصلی امروز سینمای مستند است و متأسفانه مسئولان سینمای مستند توجهی به مضامین مهم و استراتژیک ندارند و حمایت ها بر اساس سلایق حزبی و سیاسی است!

مستندسازان حوزه جنگ و مقاومت، مستندسازان بحران و مستندسازان استراتژیک امروزه بیکار و خانه نشین شده و گلایه های زیادی از مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دارند و قاطبه آن ها خواستار آن هستند تا باندبازی ها در این مرکز پایان یابد تا همه مستندسازان بتوانند به صورت یکسان کار و فعالیت داشته باشند.

در همین رابطه ۶ تن از مستندسازان مطرح کشور آقایان: رضا برجی، محمدرضا اجاقی، احمد جان میرزایی، محمدحسین جعفریان و شاهرخ کیوان نیا و خانم: خاطره حناچی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷

جدا از سوژه ها، سینماپرس طی ۲ مرحله از اهالی رسانه و منتقدان در خصوص سیاست های غلط جشنواره فیلم فجر سوألاتی کرد که ۲۸ کارشناس فرهنگی، منتقد و خبرنگار ضمن پاسخگویی به این سوألات پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به مدیران سازمان سینمایی و مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر مطرح کردند.

جشنواره فیلم فجر از منظر اهالی رسانه و منتقدان- بخش اول

جمعی از اهالی رسانه و منتقدان در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد به سیاست کوچک سازی و خنثی سازی جشنواره انقلاب طی سالهای گذشته، تأکید داشتند این جشنواره باید با شکوه و عظمت کامل برگزار گردد؛ این دسته از اهالی رسانه تأکید داشتند بنا به نظر بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور در کانون ها، انجمن ها و نهادهای مختلف جشنواره های ملی و جهانی باید با یکدیگر ادغام شوند.

طی سال های اخیر تصمیمات غیر کارشناسی صورت گرفته در برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراضات و انتقادات متعدد اهالی سینما و رسانه گردیده است. اعتراض به موضوعاتی همانند کوچک سازی جشنواره، جداسازی بخش های ملی و جهانی، تغییر مکان برگزاری جشنواره، جداسازی اهالی رسانه و سینما و … که هیچگاه نیز پاسخی در خور از سوی مدیران سینمایی در بر نداشته است.
سینماپرس بنا به رسالت حرفه ای خود و برای انعکاس انتقاد و اعتراض اهالی رسانه نسبت به برخی تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر که طی سال های اخیر این جشنواره را به سمت کوچک سازی، خنثی سازی، یخ زدگی و بی اهمیت شدن سوق داده است طی یک گزارش که در ۲ بخش مجزا منتشر می شود با برخی از چهره های حوزه نقد و رسانه در خصوص این مسائل گفتگوهایی انجام داده و یا یادداشت هایی اختصاصی را از آن ها دریافت نموده است که در این گزارش و گزاش آتی منتشر خواهد شد.

در بخش اول این گزارش ۱۸ تن از اهالی رسانه و منتقدان سینمای کشور آقایان و خانم ها: جبار آذین (منتقد و مدرس سینما)، مهدی احمدی (مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند)، زهرا چخماقی (خبرنگار صدا و سیما)، یاسمن خلیلی فرد (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، فریده ذاکری (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، صبا شادور (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، سارا طالبی زاده (دبیر فرهنگی روزنامه حمایت)، محمدصادق عابدینی (خبرنگار روزنامه جوان)، افشین علیار (خبرنگار و منتقد روزنامه هنرمند)، حمید غفاریان (سردبیر سایت ۳۰نما ایران)، محسن فاضلی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، آرش فهیم (دبیر فرهنگی روزنامه کیهان)، عباس کریمی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، حسین گیتی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)،  لاله محمودی شرق (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، احمدرضا معراجی (خبرنگار سایت فیلم نت نیوز)، اشکان منصوری (خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان) و علی ناصری (خبرنگار خبرگزاری برنا) اعتراض و انتقاد خود را نسبت به مسئولان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر ابراز داشتند و خواستار آن شدند که مسئولان و دست اندرکاران جشنواره اشتباهات خود را تکرار نکرده و صدای انتقاد اهالی رسانه و منتقدان سینما که کارشناسان و صاحب نظران اصلی هنرهفتم محسوب می شوند را بشنوند و مجدداً جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر را با یکدیگر ادغام کرده و از یخ زدگی، کمرنگ شدن و خنثی سازی جشنواره فیلم فجر پرهیز کنند؛ لازم به ذکر است انتشار مصاحبه ها و یادداشت های اهالی رسانه و منتقدان بر اساس حروف الفبا صورت گرفته است. سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷

جشنواره فیلم فجر از منظر اهالی رسانه و منتقدان- بخش دوم

جمعی از اهالی رسانه و منتقدان در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از شیوه مدیریتی مدیران سینمای کشور و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر بیان کردند: مصادیق انقلابی سال ها است در کشور کمرنگ شده و جشنواره نیز به عنوان یکی از مصادیق بارز انقلاب در حوزه فرهنگ دچار رخوت شده است. در بخش دوم این گزارش ۱۰ تن از کارشناسان فرهنگی، اهالی رسانه و منتقدان مطرح سینمای کشور آقایان و خانم ها: مریم پوریامین (کارشناس فرهنگی، عضو موسس انجمن روزنامه نگاران مسلمان و عضو پیشین شورای سیاست گذاری شبکه نمایش خانگی)، حسین تبریزی (خبرنگار حوزه فرهنگی اداره کل اخبار رادیو)، علیرضا سربخش (مدیر مسئول ماهنامه «سینما رسانه»، عضو هیأت منصفه مطبوعات و عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان)، محسن شهمیرزادی (خبرنگار روزنامه وطن امروز)، سحر قناعتی (خبرنگار صدا و سیما)، محمدرضا محقق (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، حمید محمدی (سردبیر فرهنگی خبرگزاری فارس)، مصطفی محمودی (منتقد سینما، مدرس دانشگاه و سردبیر برنامه های فرهنگی رادیو)، سعید مستغاثی (رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران) و انسیه نجفی (عضو علی البدل شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران) اعتراض و انتقاد شدید خود را نسبت به مسئولان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر ابراز داشتند. این دسته از کارشناسان سینما و اهالی رسانه با تأکید بر اینکه سینمای امروز در تاریکی مطلق به سر می برد خواهان حضور فیلم هایی مرتبط با انقلاب اسلامی در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر شدند؛ لازم به ذکر است انتشار مصاحبه ها و یادداشت های اهالی رسانه و منتقدان بر اساس حروف الفبا صورت گرفته است. دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷

علاوه بر این ۳ تن از فعالان رسانه ای و منتقدان سینما در خصوص وضعیت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نظرات شان را در رابطه با مسائل واقعی صنفی بیان کردند. آن ها با تأکید بر اینکه اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف و یا گاهاً چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنف‌ها از حقوق صنفی آن رسته مشاغل حمایت می‌کند اظهار داشتند: اتفاقی که در تشکیلات زیرمجموعه صنفی خانه سینما کمتر شاهد آن هستیم و متأسفانه اغلب صنوف و تشکیلات به جای رسیدگی به وضعیت بحرانی و معیشتی و بیکاری اعضای شان تنها به فکر خودشان و نزدیکان شان هستند. جبار آذین، سعید مستغاثی و آرش فهیم از منتقدانی بودند که با ما سخن گفتند. دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷

*****************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در پاییز ۹۷ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در پی عدم اعلام نام دبیر جشنواره فیلم فجر تا پایان تابستان سینماپرس با انتشار یادداشتی تحت عنوان «آیا حیدریان توان انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر را در چهلمین سال پیروزی انقلاب ندارد؟ / وقتی پازل خنثی و کمرنگ سازی جشنواره تکمیل می شود!» نوشت: جشنواره فیلم فجر بدون شک یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور پس از انقلاب اسلامی و بسیار دارای اهمیت است اما متأسفانه طی سال های اخیر به خصوص از زمان روی کار آمدن حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی این رویداد مهم فرهنگی و سینمایی همواره با مشکلات و معضلات جدی روبرو شده به نحوی که در سی و ششمین دوره این جشنواره که سال گذشته برگزار شد شاهد یخ زدگی، کوچک شدن و بی رونقی این رویداد بودیم و اینک در حالی که وارد فصل پاییز شده ایم علیرغم وعده های مکرر رئیس سازمان سینمایی همچنان معرفی دبیر مهمترین رویداد سینمای کشور در بلاتکلیفی به سر می برد! یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷

همزمان با اعلام نام ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سینماپرس یادداشتی با عنوان «ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر ماند/ وقتی سازمان سینمایی مدیر ندارد!» منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: علیرغم انکارهای متعدد ابراهیم داروغه زاده مبنی بر عدم پذیرفتن دبیری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و بیش از ۶ ماه معطلی برای اعلام نام دبیر این دوره از جشنواره توسط محمدمهدی حیدریان باز هم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر شد!؛ حال این پرسش به وجود می آید که این همه هیاهو و معطلی برای چه چیزی بوده است و مسئولان سازمان سینمایی چرا تا این حد وقت کشی کردند!؟ سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷

اما در پی بستری شدن داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در بیمارستان ایرانمهر تهران و بی توجهی مدیران سینمایی، اهالی رسانه و هنرمندان به این مسأله سینماپرس طی یادداشتی با عنوان «روزهای تنهایی یک بازیگر در یکی از بیمارستان های تهران/ وقتی مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی پیشکسوتان را زینت المجالس می خواهند!» به این مسأله واکنش نشان داد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: اتاق ۳۰۷ یکی از بیمارستان های شمال تهران جایگاهی برای تنهایی های مردی شده که سالها در عرصه فرهنگ و هنر فعال بوده است؛ مردی که امروز هیچ یک از مسئولان سینمایی و خانه سینما حتی یادی از وی نمی کنند.

سوأل اینجا است که متولیان خانه سینما به عنوان تنها نهاد به اصطلاح صنفی سینماگران، مسئولان و مدیران سازمان سینمایی، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کجا هستند و چرا یادی از اسدزاده نمی کنند؟ همکاران وی کجا هستند؟ کجا هستند بازیگران جوانی که اگر امثال اسدزاده ها نبودند و جاده های فرهنگی و هنری کشور را هموار نمی کردند شاید امروز هیچ نام و نشانی از آن ها وجود نداشت؟ سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷

در پی گسترده تر شدن ابعاد آنچه توسط کارشناسان، منتقدان و فعالان سینما ابتذال در سینمای ایران نامیده می شود برآن شدیم تا از اقشار مختلف مردم درباره انتظارات شان از سینما، سینماگران و مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی سوأل کنیم و نظر آن ها را در زمینه ابتذال در سینما جویا شویم. این مطلب تحت عنوان «گزارش سینماپرس از انتظار شهروندان در قبال سینماگران و مدیران/ تقلید، کلیشه و حضور یکی دو بازیگر خاص و شوخی های جنسی در برخی فیلم ها شایسته سینمای ایران نیست» منتشر شد. چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷

سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس یادداشتی با این عنوان نوشت: «انتقاد به جایگزینی روابط و مناسبات به جای ضوابط و به کارگیری مجریانی کم‌سواد و ظاهرگرا/ به حرمت ها و فرهنگ سازی در رسانه ملی توجه شود!»در بخشی از این یادداشت آمده بود: انتقادها از رسانه ملی مدت های طولانی است که از زبان مردم، کارشناسان و منتقدان شنیده می شود؛ از انتقاد نسبت به سیاست های صدا و سیما در قبال موسیقی های ایرانی گرفته تا انتقاد از تولیدات نمایشی و سریال های ضعیف و سطحی؛ برخی در این میان از عدم انتقال سبک زندگی اسلامی ایرانی در برنامه های تلویزیونی و حتی تبلیغات آن گلایه مندند و برخی دیگر از برخوردهای سلیقه ای و سانسورهای عجیب در پخش مسابقات ورزشی! خلاصه هرچه که هست انتقاد است و انتقاد! به نحوی که بسیاری از آمارهای غیررسمی نشان از آن دارد که مخاطبان رسانه ملی طی سال های اخیر ریزش کرده اند!

اما هرچه که هست اخیراً یکی از برنامه های رسانه ملی با عنوان «من و شما» که با اجرای یکی از مجریان کارنابلد این رسانه پخش می شود سر و صدای بسیاری ایجاد کرد به نحوی که طبق دستور مدیران رسانه ملی آرش ظلی پور مجری این برنامه تا اطلاع ثانوی از حضور و اجرا در برنامه‌ «من وشما» منع شد.  

این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از کاربران شبکه های مجازی و بسیاری از منتقدان مطرح سینما خواستار تعلیق دائمی اشخاصی مانند ظلی پور در تلویزیون هستند؛ این افراد با بیان اینکه اگر مسعود فراستی منتقدی خوب و موثر نیست چرا به عنوان یک منتقد به برنامه ای دعوت می شود و اگر منتقد خوبی است چرا مجری برنامه به خودش اجازه می دهد با برخی اشارات خاله زنک مآبانه و قطع مرتب و بیادبانه حرف های منتقد دعوت شده از سوی همان برنامه باعث بی احترامی به برنامه خود و مردمی که ممکن است خواستار شنیدن آن حرف ها باشند بشود؟

سوأل اینجا است که رسانه ملی تا چه زمانی می خواهد با حضور کارنابلدان آزمون و خطا کند و روز به روز از ارزش و اعتبار خود بیشتر و بیشتر بکاهد؟ چرا یک مجری که نه لحن مناسبی دارد نه پرسش های کاربردی و نه حتی بلد است زبان بدن را درست به کار بگیرد و به نوعی مروج یک لمپنیسم آشکار است برای اجرای برنامه ای در رسانه ملی به کار گرفته می شود؟

اما  در پی مشکلات به وجود آمده در یکی از برنامه های تلویزیونی تعدادی از کارشناسان و منتقدان با انتقاد از مدیران سازمان صدا و سیما تأکید کردند: جایگزینی روابط و مناسبات به جای ضوابط باعث حضور مجریانی کم‌سواد و ظاهرگرا در رسانه ملی شده و این افراد باعث شده اند حرمت ها و فرهنگ سازی در رسانه ملی به طور کلی از بین برود و نوعی لمپنیسم در جامعه اشاعه و ترویج شود. در همین راستا نظر ۳ تن از منتقدان مطرح سینما و تلویزیون و کارشناسان رسانه آقایان: محمدتقی فهیم و جبار آذین و خانم: سارا طالبی زاده را جویا شدیم. یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷

*****************

جدا از سوژه ها و یادداشت ها، سینماپرس طی فصل پاییز گذشته تک گفتگوهای مهمی با برخی اهالی سینما داشت که مهمترین آن ها برای یادآوری مخاطبان گرامی در ذیل بازنشر شده است.

داود توحیدپرست کارگردان سینمای کشور که چندی است با مسئولات بنیاد سینمایی فارابی به شدت درگیر است و مدعی است که مسئولان این بنیاد حق وی را خورده اند طی گفتگویی با تیتر «بنیاد سینمایی فارابی را با دروغ و دغل و فریب و رانت خواری بنا کرده اند/ آقایی که به واسطه «ژن برتر» مدیر سینمایی شدی دست از سر ما بردار!» گفت: بنیاد سینمایی فارابی را با دروغ و دغل و فریب و رانت خواری بنا کرده اند و متأسفانه در این بنیاد خبری از عدالت خواهی نیست؛ نگاه انسانی مدیران دولت دهم کجا و نگاه غیر انسانی و ما قبل قرون وسطایی مدیران فعلی کجا!؟ من می خواهم به آقایی که به واسطه «ژن برتر» و زدو بندهای آنچنانی مدیر سینمایی شده بگویم که دست از سر ما بردار! سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که مدتی است جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «پیشونی سفید ۲» در مقام کارگردان روی پرده رفته است با انتقاد از شرایط اکران فیلمش طی گفتگویی با تیتر «سینمای کودک مهجور است و سال ها است که منکوب شده است/ بچه ها رغبتی برای تماشای فیلم های «درباره کودک» ندارند/ مرتباً از این پس فیلم کودک می سازم» اظهار داشت: بحث اکران همواره بحث داغی در سینمای ایران است؛ متأسفانه ما در سینما همواره با محدودیت ها و مشکلات زیادی روبرو هستیم که بخشی از این اتفاقات به لابی های خاص و بخش دیگر به شرایط خاص کشور ما برمی گردد. من دوست داشتم فیلمم در عید نوروز یا ایام تابستان اکران شود و اگر اینطور می شد آمار فروش فیلم من ۲ برابر می شد اما اینک در زمانی فیلم من روی پرده رفته که به دلیل ایام خاص عزاداری در بسیاری از روزها ما حتی اجازه اکران نداریم. دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷

حمید بهمنی کارگردان سینما که مدتی است جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «گام های شیدایی» روی پرده رفته است با انتقاد از شرایط اکران فیلمش طی گفتگویی با تیتر «جریان «برجام» مانع از اکران «گام های شیدایی» می شد/ سینمای ایران که زمانی لقب پاک ترین سینمای دنیا را داشت امروز چطور می تواند سربلند باشد؟» گفت: جریان «برجام» مانع از اکران «گام های شیدایی» شد چرا که برخی افراد فکر می کردند آمریکا دست از خصومت با ملت ایران بر می دارد و روابط صمیمانه ای میان ایران و آمریکا شکل می گیرد! دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷

زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن که به تازگی انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» به کارگردانی وی روی پرده سینماها رفته است با انتقاد از شرایط فعلی سینمای انیمیشن در کشور در گفتگویی با تیتر «نه دولت از انیمیشن حمایت می کند نه پخش کننده‌ها! / مشکلات شدید اقتصادی در کشور باعث شده تا حوزه فرهنگ و هنر بیش از همیشه مهجور واقع شود» اظهار داشت: تأسفانه نه دولت از انیمیشن حمایت می کند نه پخش کننده ها!؛ قطعاً زمانی که حمایت در کار نباشد هر اثری با سختی ها و مشکلات زیادی روبرو می گردد و افسوس که از انیمیشن کمتر حمایتی صورت نمی گیرد. سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش چهارم/زمستان ۹۷ باشید…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینماهای کشور ۱۲ فروردین تعطیل است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با شهادت امام موسی کاظم (ع)، سینماهای سراسر کشور دوازدهم فروردین تعطیل است.

به گزارش سینماپرس، همزمان باشهادت امام موسی کاظم (ع)  و برگزاری مراسم عزاداری این حضرت،  غلامرضا فرجی کارگروه اکران فیلم‌های سینمایی از تعطیلی تمامی سینماهای کشور در روز دوازدهم فروردین تا ساعت ۱۷  خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش شاعران به نامگذاری سال۹۸ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برخی از شاعران در پی نامگذاری سال ۹۸ با عنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری سروده‌هایی با این مضمون را منتشر کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، برخی از شاعران در پی نامگذاری سال ۹۸ با عنوان رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری سروده‌هایی با این مضمون را منتشر کرده‌اند.

* رضا خوش تراش پسندیده

هر چرخه‌ای از جهاد خواهد چرخید
بازارِ بد و کساد خواهد چرخید

امید به آینده شود کشورمان…
با رونق اقتصاد خواهد چرخید

* محمد مهدی عبداللهی

ای کاش که زینت بهارت باشیم
در شادی و غم همیشه یارت باشیم
با رونق تولید در این سال جدید
آرامش قلب بی قرارت باشیم

*
آرامش این بهار افزونتر شد
لبخند نسیم سهم نیلوفر شد
امروز چه حس دلپذیری داریم
عشق آمد و حال و روزمان بهتر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محدودیت‌های عروسک‌گردانی «جناب خان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عروسک‌گردان «جناب خان» معتقد است گروه خوب و حرفه‌ای «خندوانه» توانست این عروسک را تا این اندازه محبوب کند.

به گزارش سینماپرس، «مهدی برقعی» عروسک‌گردان عروسک جناب خان در برنامه «خندوانه» در گفت‌وگو با فارس، درباره حضور ویژه جناب خان در نوروز و تغییراتی که این عروسک در این ایام دارد، گفت: همانطور که دیدید جناب خان در اغلب برنامه‌های نوروزی خندوانه حضور داشت و فقط در چند برنامه به خاطر محتوای آنها نبود.

وی با اشاره به موضوع‌هایی که برای حضور این عروسک در برنامه انتخاب می‌شود، ادامه داد: ما در اتاق فکری که قبل از ضبط هر برنامه داریم، سعی کردیم برای نوروز موضوع‌های خوبی انتخاب کنیم که مردم آنها را دوست داشته باشند.

این عروسک‌گردان با اشاره به رفتار و حرکت جدیدی که این عروسک برای این ایام دارد، گفت: برای هر فصل از این برنامه نوع و مدل حرکتی جناب خان را بر اساس متن در برخی فضاها تغییر می‌دهیم، اما خب محدودیت‌هایی هم در این زمینه داریم

وی با بیان این محدودیت‌ها نیز ادامه داد: جناب خان دو عروسک‌گردان دارد، من سر و بدن و حامد ذبیحی دست‌های جناب خان را بازی می‌دهد و به همین دلیل عروسک‌گردانی در این پوزیشن محدودمان می‌کند، اما با تمام این تفاسیر همیشه برای طراحی حرکت‌های جناب خان برنامه‌ریزی کرده و انجامش می‌دهیم.

برقعی ضمن بیان اینکه این عروسک در کارنامه کاریم جایگاه ویژه‌ای دارد، بیان داشت: واقعا باید بگویم یکی از پر خاطره‌ترین و بهترین دوران عروسکیم را در برنامه خندوانه و در کنار دوستانم می‌گذرانم. همکاری با گروه حرفه‌ای خندوانه برایم بسیار جالب و پرتجربه بود.

این عروسک‌گردان در ادامه نیز گفت: ما به واسطه حضور در کنار جناب خان با بسیاری از سلبریتی‌ها آشنا شده و در این ارتباط تجربه‌های فراوانی را بدست آوردیم. همچنین علاقه و اشتیاق سلبریتی‌ها به دیدن و حرف زدن با جناب خان برایم بسیار جذاب است تا جایی که برخی مهمان‌ها به محض دعوت به خندوانه می‌گویند اگر جناب خان نباشد ما نمی‌آییم!

وی با اشاره به دلیل ماندگاری و جذابیت این عروسک نیز گفت: دلیل‌های بسیار و متنوعی دارد که باید به تفصیل درباره آنها گفت. اما یکی از مهم‌ترین دلیل‌هایش وجود محمد بحرانی است که توانسته به ما آزادی عمل بدهد و با بداهه پردازی، درست و به جا استفاده کردن از جمله‌هایش بر اساس شناخت تماشاچی و بیننده این عروسک را جلو ببرد.

عروسک‌گردان عروسک «داداش گُلُم» در مجموعه کلاه قرمزی نیز در پایان نیز افزود: رامبد جوان و گروه خندوانه آزادی عمل زیادی در این برنامه به ما دادند و هر نوع ایمنی که لازم داشتیم را در اختیارمان قرار دادند. بارها برایمان پیش آمده بود که در سایر برنامه‌های عروسکی چنین امکاناتی را خواسته بودیم اما موافقت نکردند، اما در خندوانه برای گروه عروسک‌گردانی دکورسازی کردند تا ما دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشیم. معتقدم یک گروه خوب و حرفه‌ای توانست این عروسک را تا این اندازه محبوب کند. از امیر سلطان احمدی گرفته تا هدیه هاشمی عروسک‌ساز و …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت زندگی «مهران رجبی» در مستند «آن سوی آبی ها» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قسمت دهم از مجموعه مستند پرتره «رخ» با موضوع زندگی «مهران رجبی» روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش سینماپرس، قسمت دهم از مجموعه مستند پرتره «رخ» به تهیه‌کنندگی «سیدمازیار هاشمی» امروز با موضوع زندگی «مهران رجبی» روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

بنا بر این گزارش، دهمین قسمت از این مجموعه که «آن سوی آبی ها» نام دارد، به نویسندگی و کارگردانی مهدی بوستان پرور ساخته شده و امروز -۹ فروردین ماه- ساعت ۱۵ پخش می‌شود. این قسمت به زندگی «مهران رجبی» هنرمند پیشکسوت می‌پردازد.

او در این مستند گفت: یادم هست سال ها پیش به من پانزده هزار تومان بن کالا دادند آن موقع پیکان داشتم هر چی با آن بن توانستم خریدم تا جایی که دیگر توی ماشینم جای نشستن نبود.

بنا بر این گزارش، این مجموعه در ١٧ قسمت ٦٠ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده و به زندگی و آثار هنرمندانی همچون حسن فتحی، سیروس الوند، ثریا قاسمی، همایون اسعدیان، بیژن بیرنگ، امین تارخ، سیروس گرجستانی، حبیب دهقان نسب، شهره سلطانی، سعید نیکپور، سیاوش طهمورث، میکائیل شهرستانی، احمد نجفی، جمشید گرگین، رضا بنفشه‌خواه، قاسم زارع و مهران رجبی می‌پردازد.

کارگردانی این مجموعه آثار را سهیل سلیمی، بهزاد خداویسی، مهدی زنگنه، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، سعید عباسی، روح اله مهرابی، مهدی بوستان پرور و سیاوش گرجستانی بر عهده داشته‌اند.

مجموعه مستند پرتره «رخ» در ایام نوروز هر روز ساعت ۱۵ به روی آنتن می‌رود و تکرار آن ساعت ۲۴ پخش خواهد شد.  

مشاهده خبر از سایت منبع