X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

برومند: ما برخلاف سال‌های دهه ۶۰ خیلی پشت هم هستیم و از یکدیگر حمایت می‌کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر فریماه فرجامی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون امروز سه شنبه در میان حزن و اندوه دوستداران هنر و حضور خانواده سینما از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) خاکسپاری شد.

به گزارش سینماپرس، تعدادی از دوستداران زنده‌یاد فریماه فرجامی صبح سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در مقابل خانه هنرمندان گردهم آمدند تا با بازیگری که سال‌ها از عرصه هنری به شکل جدی دور شده بود اما نقش و جایگاهش در سینما فراموش‌شدنی نیست، وداع کنند.

این مراسم پس از پخش چند قطعه موسیقی با صدای محمدرضا و همایون شجریان و با اجرای احترام برومند آغاز شد.

برومند با اشاره به این‌که امروز همه صاحب عزا هستیم گفت: ما او را خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌کردیم در اوج زیبایی و پختگی و مهربانی و صمیمیت از دست دادیم. به این ویژگی‌ها استعدادش در بازیگری را هم باید اضافه کنیم تا بشود فریماه فرجامی که خیری از زندگی ندید ولی لب‌ به گله نگشود.

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما به عنوان نخستین سخنران این مراسم با اشاره به این‌که تمایلی به صحبت نداشته گفت: به من گفتند چون مدیرعامل خانه سینما هستم باید صحبت کنم ولی اتفاقا می‌پرسم که چه مدیرعامل و خانه سینمایی که مدام عزا برگزار می‌کند؟ پس جشن کو؟

او افزود: از دیشب وقتی به فریماه فکر می‌کردم نام پریچهر هم همزمان به یادم می‌آمد که دخترعمه من بود و بسیار زیبا بود و به طرز مشکوکی از دنیا رفت تا جایی که خواهرانش همیشه او را آبجی ناکام صدا می‌زدند. این شباهت با سرنوشت فریماه فرجامی برای من عجیب است چون فریماه آبجی و ستاره ناکام ما بود که قربانی مناسبات سینمای دهه ۶۰ شد؛ زمانی که هنوز جریانات سینمای قبل از انقلاب بر آن غالب بود. او بیشتر قربانی زیبایی و هنرش شد.

برومند گفت: فریماه فرجامی مدارج ستاره شدن را به سرعت طی کرد ولی ما خیلی زود از حضور او در صحنه‌های تئاتر و پرده‌های سینما محروم شدیم. سرگذشت او باعث شد نسل بعدی دقت بیشتری کند. آن‌ها همیشه کنار مردم بودند. روسری سر کردند و نقش کارگر کارخانه رب را بازی کردند. مقنعه سر کردند و نقش همسر و کارمند را بازی کردند. چادر سر کردند و نقش مادر و همسر شهید را بازی کردند. این‌ها در قلب مردم ستاره هستند. هنرمند امروز کنار مردم است و مناسباتش را با حکومت، مردم تعیین می‌کند. ‌من این را از روی درد و خیرخواهی می‌گویم که نمی‌توان مانع فعالیت آن‌ها شد چون هنرمندان نقش خود را به جا گذاشته‌اند. ما سیاسی نیستیم ولی همواره با مردم هستیم.

احترام برومند در این بخش بیان کرد که قرار بود رخشان بنی‌اعتماد در این مراسم حضور داشته باشد و صحبت کند ولی برخی همکاران به دلایلی در محافل عمومی حضور پیدا نمی‌کنند.

در ادامه مسعود فروتن خاطراتی را از همکاری با این هنرمند تعریف کرد و بعد ایرج راد رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر گفت: فریماه فرجامی دختر تئاتر بود. در اداره هنرهای دراماتیک و دانشگاه درس تئاتر خواند و با بزرگان این هنر کار کرد. تئاتر کار سختی است و جسم سالم و تمرین‌های بدنی نیاز دارد. البته بیشتر وقت‌ها درباره فعالیت‌های سینمایی فرجامی صحبت می‌شود ولی او در تئاتر نقش‌های ماندگاری داشت.

او افزود: فریماه فرجامی سادگی‌ای داشت که باعث شد او را دوره کنند تا کار به جایی برسد که نباید می‌رسید. ‌ او توانایی داشت که کارهای زیادی در این عرصه داشته‌ باشد ولی حتی کسانی که از مصائب او آگاه بودند دست او را نگرفتند. این سرمایه‌ای بود که ما از دست دادیم در حالی که می‌توانست باعث افتخار بیشتری باشد. امیدوارم تراژدی فریماه فرجامی برای هنرمندان تکرار نشود.

در بخشی دیگر ابوالفضل پورعرب در سخنانی گفت: در مورد خانم فرجامی باید بگویم که آفاق بود و آفاق رفت. غمگین بود و غمگینانه رفت. در سال‌هایی که کار می‌کردیم دوستی‌ای بین ما شکل گرفت و هر از گاهی سراغ می‌گرفتم ولی نمی‌دانم چه شد که این تنهایی اتفاق افتاد.

این بازیگر افزود: اولین‌بار است که می‌بینم مردم برای عکس گرفتن نیامده‌اند بلکه آمده‌اند تا ببینند این هنرمند را تا کجا باید همراهی کنند. ‌ مردم همیشه همراه بودند و در این سال‌ها ما پیر شدیم و مو سفید کردیم. ان‌شاءالله در شادی‌ها برای مردم جبران کنیم. ‌

پورعرب در پایان گفت: نگذاشتند ما در بیمارستان ایشان را ملاقات کنیم چون آدرسی ندادند ولی امیدوارم دیگر از این غم‌ها نباشد.

در ادامه قطب‌الدین صادقی گفت: مرگ حق است ولی ابلهانه است اگر به استقبالش برویم. دوستان جرات نکردند بگویند ولی من می‌گویم و اسم آن را هم خودتخریبی می‌گذارم.

این هنرمند تئاتر افزود: سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان سه دسته‌ای هستند که در جامعه دیده می‌شوند و اگر کسی در این مسیر خودتخریبی کند به باور فرهنگی جامعه آسیب می‌زند. فریماه فرجامی فقط در همین بخش کم آورد که توسط دوستان ناجوانمرد اتفاق افتاد. من همه چیز را می‌دانم ولی لازم نیست این‌جا نام کسی را ببرم.

صادقی گفت: کانت کتابی به نام “خرد محض” دارد و می‌گوید اخلاق یک چیز لایتغیر است و تغییر نمی‌کند؛ ارتباطی هم به سواد، نژاد و فرهنگ ندارد. او معتقد است هرجا نفسانیات چیره شد اخلاق از بین می‌رود و هر جا منافع جمع باشد اخلاق هم هست. باید برای حفظ باورهای جمع بکوشیم. نگاه کنید بازیگران چلغوز آمریکایی که چه بدن‌های ورزیده‌ای دارند ولی همکاران ما در این‌جا تا به جایی می‌رسند فن و بیان و تمرین را هم رها می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: یکی از بدترین تربیت‌های ما همین حفظ نکردن سلامت جسمی است و سرنوشت‌ فریماه فرجامی باید الگویی باشد برای همه کسانی که می‌خواهند در این وادی قدم بردارند.

در ادامه صبحت‌های او احترام برومند یادآور شد: هنرمندان به دلیل روحیه حساسی که دارند برخلاف سیاستمداران اول خود را می‌شکنند نه این‌که به دیگران آسیبی بزنند. ضمن این‌که ما برخلاف سال‌های دهه ۶۰ خیلی پشت هم هستیم و از یکدیگر حمایت می‌کنیم. ‌

افسانه چهره‌آزاد، بازیگر نیز از رسیدگی مالی و معنوی خانواده فرجامی به او صحبت و تاکید کرد: برخلاف برخی صحبت‌های مطرح‌شده فریماه فرجامی تنها نبود ولی خانواده تمایلی نداشتند او خیلی در محافل باشد و ما باید به این موضوع احترام می‌گذاشتیم.

در این بخش از مراسم پیکر فریماه فرجامی به محوطه خانه هنرمندان ایران آورده شد تا خانواده و همکارانش با او وداع کنند.

سپس فرهاد فرجامی از حاضران در مراسم و خانه‌های سینما و تئاتر برای برپایی مراسم قدردانی کرد.

همچنین پس از نماز میت، اعلام شد که جمعه ۱۶ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد الرضا مراسم ترحیم این بازیگر برگزار می‌شود.

علی دهکردی عضو هیأت مدیره خانه سینما، محمد شیری، مهوش وقاری، اصغر همت، محمود پاک‌نیت، پژمان بازغی رییس انجمن بازیگران خانه سینما و کوروش سلیمانی از جمله دیگر حاضران در این مراسم بودند.

فریماه فرجامی حدود دو ماه قبل دچار سکته مغزی شد و پس از بهبود نسبی درمان را تحت نظر پزشک در منزل ادامه داد اما دو هفته قبل دوباره براثر سکته راهی بیمارستان شد و حدود چند روز را در کما به سر برد تا این‌که شامگاه جمعه ۹ تیرماه خبر درگذشت این بازیگر در سن ۷۱ سالگی به طور رسمی اعلام شد.

«خط قرمز» و «سرب» مسعود کیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها» ی داریوش مهرجویی، «مادر» علی حاتمی، «پرده آخر» واروژ کریم‌مسیحی و «نرگس» رخشان بنی‌اعتماد از جمله فیلم‌های این بازیگر بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جمیله وفاکیش» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمیله وفاکیش هنرمند نقاش روز سه‌شنبه ۶ تیرماه در یکی از بیمارستان‌های دماوند دارفانی را وداع گفت و در سکوت خبری به خاک سپرده شد.

به گزارش سینماپرس، ترانه صادقیان هنرمند نقاش و از دوستان نزدیک جمیله وفاکیش در گفتگو با مهر با تأیید خبر فوت این هنرمند بیان کرد: جمیله وفاکیش روز سه‌شنبه ۶ تیرماه در یکی از بیمارستان شهر دماوند درگذشت. وی مدت‌ها بود که بیماری ریوی داشت و از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کرد. گویا ضعف ریه و کمبود اکسیژن روی قلبش اثر گذاشته بود. حدود شش ماه پیش در وضعیت خطرناکی قرار می‌گیرد و مجبور می‌شوند برای قلبش باتری کار بگذارند. بعد از آن بسیار ضعیف شده بود. روز سه‌شنبه حالش بد و به بیمارستان منتقل می‌شود اما در آنجا دوام نمی‌آورد و فوت می‌کند و پیکرش در بهشت رضوان بومهن به خاک سپرده می‌شود.

وی درباره اینکه چرا درگذشت این هنرمند خبری نشده بود، گفت: همسرش که از هنرمندان عکاس است، خواست در تنهایی و به دور از هیاهو مراسم تشییع و خاکسپاری را انجام دهد و بعد خبر فوتش منتشر شود. ما هم به خواسته او در این شرایط دشوار احترام گذاشتیم.

صادقیان درباره دوست دیرینه‌اش توضیح داد: جمیله وفاکیش متولد ۱۳۳۱ در تهران بود و در رشته نقاشی هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی (دانشگاه هنر کنونی) تحصیل کرد و در هر دو مرکز، بهترین شاگرد بود. دوستی ما از هنرستان شروع شد و تا آخرین روزهای زندگی‌اش ادامه داشت اما چون در جایی دور از دسترس ساکن شده بود، چند سال پایانی عمرش، نتوانستم او را زیاد ببینم. او بسیار نقاشی می‌کرد.

جمیله وفاکیش هنرمند نقاش درگذشت/ زندگی و مرگی دور از هیاهو

نمونه‌ای از آثار جمیله وفاکیش

وی در مورد ویژگی‌های کارهای هنری جمیله وفاکیش بیان کرد: جمیله سبک نقاشی منحصر به خودش را داشت و به اعتقاد من، او نقاشی تمام و کمال و کارش خاص بود. وی در بازنمایی، سبک و ساختار زیبایی‌شناسانه خودش را داشت. با نقاشی مدرن کاملاً آشنا بود و آن را به کار می‌گرفت. همراهی تخیل بی انتهای او کارش را در زمره نقاشان «رئالیسم جادویی» قرار می‌دهد.

صادقیان که خود از شاگردان هانیبال الخاص است، در ادامه به فعالیت‌های گذشته جمیله وفاکیش اشاره کرد و گفت: جمیله به حیوانات توجهی ویژه داشت. او وقت زیادی صرف پرستاری از گربه‌ها می‌کرد. این توجهش به حیوانات در آثارش نیز مشهود است. در آثار نقاشی جمیله، همچنین وجه و حالتی اساطیری نیز دیده می‌شود که این خصلت و سبک ویژه‌اش او را در زمره نقاشان پست مدرن قرار می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید جریان مهم بازی‌های رایانه‌ای را در حکمرانی فرهنگی به یک فرصت تبدیل کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین افتتاحیه مرکز پایش کیفیت بازی‌های رایانه‌ای در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح مرکز پایش کیفیت بازی‌های رایانه‌ای و رونمایی از پوستر هشتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران تصریح کرد: امروز بازی‌های رایانه‌ای یک سرگرمی مهم به شمار می‌رود که از اوقات فراغت عبور کرده است. مسئله مهمی که در پیمایش سال گذشته اتفاق افتاد آماری بود که قابل توجه است. ۳۴ میلیون در کشور بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند که ۵ میلیون از آنها بازیکن حرفه‌ای که ۳۱ ساعت در هفته مشغول به این فعالیت‌ هستند. یعنی در واقع بعد از موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای بیشترین مصرف فرهنگی در کشور را به خودش اختصاص می‌دهد.

وی افزود: ما باید از جریان مهم بازی‌های رایانه‌ای در حکمرانی فرهنگی به یک فرصت تبدیل کنیم. به همین خاطر و ناظر به این اهمیت، بعد از چند سال وقفه، مسابقه یک میلیون نفری از عید قربان تا ۱۷ ربیع الاول طراحی شد تا نوجوانان و جوانان بدرخشند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اولا به دنبال اهتمام به ساخت بازی‌های رایانه‌ای هستیم و در وهله بعدی از مسئولین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این درخواست را دارم مراقب ناهنجاری‌ها در این حوزه باشند و اتفاقات درست پیش برود. از طرفی دیگر بحث رده‌بندی را جدی دنبال می‌کنیم و برای این منظور سامانه‌های برخطی طراحی شده‌اند و در اختیار اولیای بچه‌ها است که در جریان بازی‌ها باشند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: مطلوب ما در وزارت ارشاد این است که نصب بازی‌های خوب ایرانی به وفور انجام شود و شاهد بازی‌های محتوایی خوب تولید ایران باشیم. خانواده‌ها به نظام وارداتی ما اعتماد کنند.

وی در پایان گفت: من به اعضای هیات مدیره گفته‌ام در بحث تولید و ساخت محدودیتی نداریم و اینجا هم اعلام می‌کنم بنیاد در خدمت همه فرزندان ایران زمین است، همه کسانیکه که در این حوزه دستی بر آتش دارند. بنیاد برای حمایت و نظارت به وجود آمده است. همچنین مرکز رشد را تأسیس کردیم که ایده‌های خوب را جمع‌آوری کند و از بهترین‌هایش بهره ببرد. خوشبختانه در ۸ استان به طور متمرکز این فرآیند در حال انجام است و نتایج خوبی در این راستا بدست آمده و به این واسطه بیش از ۸۰۰ نفر آموزش دیدند.

محمدامین حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره آخرین اقدامات مرکز بنیاد بازی‌ها گفت: طبق جلساتی که هفته اخیر با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورها داشتیم، توانستیم مشکلات زیرساختی بعضی از بازی‌سازان ایرانی را رفع کنیم؛ چراکه دچار اختلال شده بودند. در نتیجه، گیمرها و بازیکن‌های ایرانی توانستند با کیفیت بهتری بازی‌های ایرانی را تجربه کنند

حاجی‌هاشمی ادامه داد: بازی‌سازی یکی از مشاغلی است، که می‌تواند با سرمایه اندک شغل ایجاد کند. بازی‌سازی برای بانوان شغل مناسب شناخته می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: از این هفته مسابقه یک میلیون نفری بازی‌های رایانه‌ای شروع بکار کرده است. بازیکن‌ها با مراجعه به سایت https://baazico.ir/ وارد مسابقه شوند. در این مسابقه ۲۰ بازی ایرانی بر روی تلفن همراه وجود دارد. این ۲۰ بازی یک میلیون مخاطب فعال دارند، که به‌طور روزانه بازی می‌کنند. به همین دلیل اسم مسابقه را یک میلیون نفری گذاشتیم، تا در ایام تابستان بیش از یک میلیون نفر در مسابقه شرکت می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه واردها در شبکه افق

سریال «تازه وارد» از امشب ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه افق می‌رود؛ محور اصلی این مجموعه تلوزیونی افزایش سن جامعه می‌باشد و به مساله فرزندآوری می‌پردازد. شیوه تولید این سریال ۱۱ قسمتی کمی از دیگر سریال‌ها متمایز است و ۸ کارگردان قسمت‌های مختلف آن را کارگردانی کرده اند.

محمدجواد موحد تهیه‌کننده سریال یازده اپیزودی «تازه وارد» درباره آخرین وضعیت این اثر عنوان کرد: تصویر برداری این مجموعه ۶ ماه زمان برد و در باشگاه فیلم سوره تولید شده و محصول خانه تولیدات جوان صداوسیما است.

حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی هشت فیلمساز تازه‌نفس این اثر هستند که ساخت اپیزود‌های مختلف را برعهده داشتند تا بتوانند خود را در عرصه سریال‌سازی محک بزنند.

بازیگرانی، چون رضا بنفشه‌خواه، امیرمحمد زند، سپیده خداوردی، آشا محرابی، هادی دیباجی، سهی‌بانو ذوالقدر و زهرا داوودنژاد به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند.

در سریال «تازه وارد» حدود ۳۶ بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان تازه وارد را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیت‌های داستانی بسیار عنوان کرد.

از این‌لحاظ کارگردانی سریال «تازه وارد» با توجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آن‌ها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا رضا کشاورزی به‌عنوان کارگردان و به‌عنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری تازه وارد توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند و بازی‌های درخشانی را نمایش دهند؟

از دیگر بازیگران سریال «تازه وارد» می‌توان به مریم خدارحمی، شیوا خنیاگر، محمد جواد طاهری، شیوا خسرو‌مهر، مهری آل‌آقا، نیلوفر هوشمند، سونیا سنجری و محمد نادری اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سگ‌ها دیشب نخوابیدند» را از ابتدا برای اکران در ایران نساختیم/اکران‌های جشنواره‌ای این فیلم با واکنش‌های منفی مواجه نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به اینکه در شرایط فعلی فیلم تازه‌ای را در دست تولید ندارد، از عدم اکران فیلم قبلی خود با نام «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» در ایران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: مدتی است که فعالیت خاصی ندارم و شرایط سینما به گونه‌ای است که بازار در اختیار جنسی از فیلم‌ها قرار دارد که من علاقه‌ای به آن‌ها ندارم و سرمایه‌گذاران هم بیشتر علاقه به سرمایه روی همین جنس کارها دارند که البته حق هم دارند.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه تولید و به‌خصوص دستمزد بازیگران، با هزینه شخصی هم نمی‌توان فیلم ساخت و به همین دلیل فعلاً پروژه تازه‌ای ندارم. دو فیلم هم از قبل دارم که هنوز اکران نشده است. یکی فیلم «خون خدا» ساخته مرتضی‌علی عباس‌میرزایی است و یکی دیگر هم فیلم «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» ساخته رامین رسولی که البته این دومی را از ابتدا برای اکران در ایران نساختیم.

حقیقی توضیح داد: فیلم رامین رسولی اساساً داستانش در افغانستان می‌گذرد. فیلم هم محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان است که قصد اکران آن در داخل کشور را ندارم. مگر اینکه بخواهیم به‌صورت محدود در گروه هنروتجربه اکران کنیم. در کشور افغانستان هم که اساساً سالنی برای اکران وجود ندارد. فیلم «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» فعلاً در حال حضور در جشنواره‌های جهانی است. فیلم روایتی علیه طالبان دارد و امروز در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل مسائل دیپلماتیک مجبور به پذیرش این گروه شده‌اند. البته در خارج از چارچوب‌ها دیپلماتیک، بعید است از منظر فکری کسی بتواند این گروه را تأیید کند، به همین دلیل هم اکران‌های محفلی و جشنواره‌ای این فیلم با واکنش‌های منفی مواجه نمی‌شود.

این تهیه‌کننده افزود: در کنار حضورهای جشنواره‌ای در تلاش هستیم در یکی دو کشور که افغانستانی‌ها در آن‌ها حضور پررنگ‌تری دارند هم فیلم را اکران کنیم. البته این اکران‌ها هم به‌معنای اکران گسترده در چندین سالن نیست و صرفاً منظور نمایش‌های محدود است.

وی درباره شرایط نامناسب عرضه این فیلم هم گفت: تولید فیلم «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» درست در مقطعی تمام شد که کرونا شروع شد و عرضه آن تحت تأثیر قرار گرفت. البته در فرآیند حضور فیلم در جشنواره‌ها اختلال چندانی به‌وجود نیامد و در حال حاضر هم این حضورهای جشنواره‌ای ادامه دارد و اتفاق‌های بدی هم برای آن نیفتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پررونق‌ترین بهار سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و هنر رقم خورده/گوش شنوا برای شنیدن انتقادها داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه حضور در جشنواره تئاتر عروسکی ضمن اشاره به تامین بودجه لازم و آغاز ساخت و ساماندهی حریم تئاتر شهر، گفت برای حمایت از برنامه‌های تئاتری هیچ محدودیتی ندارند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز یکشنبه ۱۱ تیر برای تماشای نمایش «میرزامحمد» از بوشهر نوشته عقیل جماعتی و کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد که در قالب نمایش‌های بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در سالن سایه اجرا شد، به مجموعه تئاتر شهر آمد.

وی در پایان اجرای این اثر نمایشی از عوامل برگزاری جشنواره و هنرمندان تشکر کرد و گفت: حضور ما در نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران -مبارک برای گفتن خداقوت به برگزارکنندگان جشنواره و هنرمندان بود. نمایشی هم که به تماشای آن نشسته بودیم یکی از داستان‌های ممتاز تاریخی بود که روایتی از ایستادگی شیرزنان ایرانی برابر دشمنان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: خدا را شکر امسال جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک با استقبال خوبی مواجه شده است و امیدواریم این رونق در حوزه تئاتر و بخش‌های هنری را بیشتر داشته باشیم.

اسماعیلی درباره کمبود بودجه تئاتر نیز بیان کرد: در اولین روزهای مسئولیت بنده در وزارت ارشاد به هنرمندان تئاتر قول دادیم تا مشکلات بودجه رفع شود. با این حال سال گذشته، تئاتر پررونق‌ترین دوران خودش را سپری کرد و در جشنواره تئاتر فجر ما این استقبال را دیدیم. برنامه اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از تئاتر به صورت ویژه حمایت شود در این راستا نه‌تنها تهران بلکه همه شهرستان‌ها نیز مورد حمایت قرار گرفتند که نمونه بسیار خوب آن برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای بود.

وزیر ارشاد ادامه داد: به همکاران‌مان در معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی گفتم که هیچ محدودیتی در حمایت از برنامه‌های تئاتری نداریم تئاتر نشان‌دهنده عظمت تاریخی و فرهنگی این کشور است.

اسماعیلی درباره صحبت‌های دبیر جشنواره عروسکی تهران – مبارک که به تحقق بودجه جشنواره اشاره کرده بود، واکنش نشان داد و گفت: هادی حجازی‌فر از هنرمندان خوب تئاتر و سینما و تلویزیون ایران است. ما تلاش‌مان را کردیم که به وظیفه‌مان عمل کنیم و امیدواریم همیشه به وعده‌های‌مان عمل کنیم و در کنار هنرمندان باشیم.

به‌زودی مراحل ساخت حریم مجموعه تئاتر شهر اتفاق خواهد افتاد

اسماعیلی همچنین درباره وضعیت حریم مجموعه تئاتر شهر که مدت‌هاست بحث آن مطرح است و به دغدغه فعالان و هنرمندان عرصه تئاتر کشور تبدیل شده، گفت: الحمدالله بودجه لازم فراهم شده است و اولین اقدامی هم که صورت گرفته است، ساماندهی اطراف مجموعه تئاتر شهر بود که توسط شهرداری در حال انجام است. همچنین در ارتباط با این موضوع با وزارت میراث فرهنگی توافقاتی انجام شده است. به‌واسطه تاریخی بودن این مجموعه تمهیدات لازمه از محل اعتبارات وزارتخانه صورت گرفت و مراحل قانونی آن را پشت سر گذاشتیم و به‌زودی مراحل ساخت حریم مجموعه تئاتر شهر اتفاق خواهد افتاد.

اسماعیلی درباره هجمه‌هایی که در این مدت به وزارت ارشاد وارد شده و در پاسخ به این پرسش که این هجمه‌ها از سوی چه کسانی و با چه اهدافی انجام می‌شود، عنوان کرد: من نیت‌خوانی نمی‌کنم ولی به هر حال ما تلاش می‌کنیم که فضای فرهنگی و هنری کشور به حالت عادی برگردد و فعالیت‌ها در شرایطی دور از تنش و در حالت عادی انجام شود. پررونق‌ترین بهار سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و هنر رقم خورده و حالا ممکن است از سوی عده‌ای اشکالاتی مطرح شده باشد؛ ما گوش شنوا برای شنیدن انتقادها داریم.

در این بازدید، محمود سالاری معاون امور هنری، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، هادی حجازی‌فر دبیر جشنواره عروسکی و سیدمحمدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افزایش ساعت پخش رادیو ورزش بانوان

علی اصغر احمدی مدیر رادیو ورزش ضمن تبریک دهه مبارک ولایت گفت: با توجه به اینکه رادیو ورزش بخشی از برنامه‌های خود را به رویداد‌های ورزشی می‌پردازد مانند سنوات گذشته امسال هم با توجه به مسابقات مهمی مانند مسابقات هانگژو، پاراآسیایی و جام ملت‌ها به پیشواز این رویداد‌های مهم می‌رویم و برنامه‌ی از این سو تا هانگژو از اواخر تیر ماه به روی آنتن می‌رود که به نحوه آماده سازی تیم‌ها و ورزشکار‌ها و نحوه حضور آن‌ها خواهد پرداخت.

احمدی ادامه داد: بقیه برنامه‌های شبکه رادیویی ورزش با توجه به سند تحول و رادیو ورزش و تغییر رویکرد منعطف می‌شود به مولفه‌هایی که به آن تاکید شده است مثلاً برنامه ایران خاک دلیران به استان‌ها، روستا‌ها و شهرستان‌ها می‌پردازد. با توجه به اینکه مدال آوران ما فقط در تهران نیستند و در همه استان‌ها هستند در راستای ورزش همگانی و قهرمانی به تمام استان‌های کشور می‌پردازیم و برنامه‌های جدید در تابستان درباره اوقات فراغت و تابستان و جوانان و تغییر رویکرد موضوع جمعیت به آن پرداخته می‌شود.

مدیر رادیو ورزش تصریح کرد: با توجه به اینکه کشتی یک رشته مدال آور و ملی است و همچنین فوتبال رشته صنعت جهانی و هیجان آور است و قواعد ساده‌ای دارد مخاطبان زیادی را جذب کرده است، اما رسالت این نیست که فقط به فوتبال و ورزش‌های مدال آور بپردازیم ما به همه رشته‌ها والیبال هندبال وزنه برداری رزمی و … حتی به صورت لحظه‌ای و خبری خواهیم پرداخت.

احمدی درباره انتخاب کارشناسان رادیو ورزش گفت: ما در انتخاب کارشناسان که از بدنه ورزش هستند به صورت تخصصی ورود می‌کنیم و از کارشناسانی که سابقه فرهنگی و نویسندگی در مطبوعات دارند و همچنین نیرو‌های جوانتر با توجه به نحوه آموزش و آشنایی با تکنولوژی و فن‌آوری نوین و نگاه جدیدتر به فراخور موضوعات استفاده می‌کنیم.

مدیر رادیو ورزش درباره رادیو ورزش بانوان گفت: از مسابقات المپیک و پارالمپیک که مسابقات بانوان پخش شد و با توجه به نگاه ویژه به بانوان ایرانی این بستر از معاونت صدا و مدیریت قبلی شبکه ورزش فراهم شد تا کانال ویژه رادیو برای بانوان به منظور پوشش مسابقات و رویداد‌های بانوان تاسیس شود و از بیست و پنجم تیر ۱۴۰۲ رادیو ورزش بانوان از ۴ ساعت به ۸ ساعت تبدیل می‌شود.

احمدی درباره ویزا ندادن به برخی اعضای تیم ملی والیبال از طرف آمریکا اظهار کرد: وظیفه تمام چهره‌های ورزشی و فرهنگی هست که به این موضوعات بپردازند و رسالت ما نیز چنین است که به این موضوع در شبکه پرداخته شود.

مدیر شبکه رادیو ورزش در آخر ضمن تشکر از تمام همکاران و پیشکسوتان ورزشی اصافه کرد: رادیو ورزش نیاز به یک پوست اندازی دارد، آموزش و جذب نیرو‌های جوان به خصوص در بخش بانوان و نیاز به کیفی شدن برنامه‌ها و گونه‌های جدید و مستندسازی در دستورکار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از رادیو چیز‌های زیادی آموختم

اختتامیه دومین جشنواره «آیین سخن» (ویژه پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا) با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، مهدی آذرمکان مدیر شبکه رادیو ایران، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیران شبکه‌های رادیویی و رایزنان فرهنگی کشور‌های فارسی‌زبان در استودیوی شماره یک معاونت صدا برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره ضرورت پاسداشت زبان فارسی گفت: زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ما ایرانیان است. ایران را به زبان فارسی می‌شناسند. از وقتی که کشور ما با تاریخ دیرینه‌اش وجود داشته، با زبان فارسی بوده است. از جمله می‌توان به فارسی باستان، فارسی میانه، فارسی نو و فارسی امروز اشاره کرد، که گاهی آن را فارسی دری یا فارسی تاجیکی می‌نامند.

حداد عادل ادامه داد: زبان، شناسنامه ملت ایران است. زبان سرمایه بزرگ ماست و میراث فرهنگی گران‌سنگ ما محسوب می‌شود. این زبان سپهر فرهنگی ما را می‌سازد. زیست محیط فرهنگی و هویتی ما با زبان فارسی پیوند عمیق دارد. زبان فارسی ما را با نیاکانمان آشنا می‌کند. ما می‌فهمیم چگونه آن‌ها جهان را می‌دیدند، چه احساسات، افکار و دغدغه‌ای داشتند. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اگر زبان نتواند با گذشتگان پیوند برقرار کند، ما حافظه تاریخی خود را از دست می‌دهیم. البته ارتباط فقط ارتباط طولی با پیشینیان نیست، ارتباط افقی با معاصران هم هست. من بر این باورم که هرجا زبان فارسی حضور دارد، ایران در آنجا حضور دارد. گسترش زبان فارسی در جهان گسترش هویت ایرانی در جهان امروز است.

به گفته وی، رسانه‌ها می‌توانند پاسدار زبان فارسی باشند، آن هم در روزگاری که تحولات سیاسی و اجتماعی می‌تواند آسیب‌رسان زبان فارسی باشد. در میان رسانه‌ها رادیو با زبان و ادب فارسی سازگارتر است. چون رادیو ارتباط بی‌واسطه با گوش دارد و همیشه زبان از راه گوش منتقل می‌شود. به قول مولانا آدمی فربه شود از راه گوش. با آمدن تلویزیون و سایر رسانه‌ها رادیو منسوخ نشده است. چون کسانی هستند که جزء با رادیو نمی‌توانند با رسانه دیگری انس باشند. 

حداد عادل با بیان اینکه رانندگان کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و … باید شب‌ها چشمشان به رادیو باشد، توضیح داد: این افراد انس‌شان با رادیوست. رادیو معلم آن‌هاست. امثال بنده به دورانی تعلق دارد، که هنوز تلویزیون اختراع نشده بود. من از رادیو چیز‌های زیادی آموختم. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بار دیگر از صداوسیما خواهش کرد تا در کنار تلاش جداگانه همکاران صدا و سیما برای پاسداشت زبان فارسی، یک مرکزیت ساختار‌یافته برای نظارت زبان فارسی و برنامه‌های زبان و ادبی صداوسیما در این سازمان ایجاد شود.

در ادامه محمدجعفر محمدزاده، مدیر سابق رادیو ایران درباره دومین جشنواره «آیین سخن» گفت: پیشنهاد می‌کنم این جشنواره برای سال‌ها آینده فراتر از جشنواره ملی باشد و مجموعه ایران فرهنگی و پارسی‌گویان جهان را دربرگیرد. گواهی می‌دهم که کیفیت برنامه‌ها افزایش یافته است. چون تمام برنامه‌های راه یافته به جشنواره «آیین سخن» را شنیدم. 

برنامه‌سازان اهمیت توجه به زبان فارسی را فهمیده‌اند 

محمدزاده ادامه داد: زبان را باید با گوش شنید. من شنیدم و گواهی می‌دهم برنامه‌سازان ما فهمیدند چرا باید زبان فارسی را پاس بدارند. پاسداری از زبان فارسی پاسداری از هستی تاریخی ماست. زیرا آنچه به ما هویت بخشیده، در زبان فارسی ثبت شده است. به تعبیر فلاسفه جایگاه زبان هم شان عقل و هستی است. پاسداری از زبان فارسی مساوی است با پاسداری از هستی ما. 

مدیر سابق رادیو ایران افزود: جشنواره امسال با نام نظامی گنجوی آراسته است. این فرصت گرانبها را جشنواره به ما داد و برنامه‌های ساخته شده در بخش نظامی گنجوی بسیار ارزشمند بود. نظامی در شعرش واژه پارسی را به دو معنا بکار برد؛ در یکجا به معنای کشور ایران است و در جای دیگر به معنای زبان فارسی بکار می‌برد. آنجا که نظامی گنجوی می‌گوید: به آیین ملوک پارسی عهد، بخوابانید خسرو در آن مهد.

در ادامه مراسم از برگزیدگان اختتامیه دومین جشنواره «آیین سخن» (ویژه پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا)  تقدیر شد.

برندگان بخش کوتاه و تبلیغی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به پادکست سایه / فاطمه ترسا / رادیو تهران
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به مینی فیچر زبان مادری / سارا اکبری /خراسان رضوی

 برندگان بخش ویژه
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند ایران /وحید بیات / رادیو ایران
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به شب چراغ / طیبه رضوانی/مرکز قم
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی / پارسیگویان / زهرا صالحی / ایران

 برندگان بخش مسابقه
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به کلجدک / فاطمه حسینی فر / مرکز خراسان جنوبی
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به مسابقه هفت خوان / اکرم رضایی آقامیرلو /مرکز آذربایجان شرقی

 برندگان بخش نمایش
فقط تقدیر
لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش زندگی خصوصی مشاهیر / وحید کمالی زاده /رادیو صبا

 برندگان بخش گفتگو محور
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به ایران امروز / وحید بیات / رادیو ایران
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به میدان فرهنگ / نیکو یوسفی /رادیو تهران

 برندگان بخش گفتار محور
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به بشنو از نی / آرش امجدی / رادیو گفتگو
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به ترجمان رضا / محمد فرنام /مرکز اردبیل
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه زبان نیاکان/ زینب بیات / رادیو دری

 برندگان بخش مستند
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند ننه قمر / امیر اکبری / رادیو صبا
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند ققنوس / امین حسین زاده /مرکز خوزستان

 برندگان بخش ترکیبی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه استاد جلال الدین همایی/ فاطمه عسکری/ رادیومعارف
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه شکوه آیه‌ها / سمیرا قنبری /رادیو قرآن
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه در دری /مریم مردانی / رادیو فرهنگ

 برندگان بخش فضای مجازی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد جعفر نوروزی شاد / مرکز کیش

۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به احسان باقریان /رادیو ایران

 برندگان بخش مردمی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی تفکری برای برنامه آرامگاه نظامی
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به عارفه فتحی برای برنامه صدای فردوسی
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد صادق صمدی برای ترانه‌ی فارسی
۴- لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد امین امیدیان برای هنر فارسی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه های هفته «امامت و ولایت» از رادیو

برنامه «عید تا عید» با محوریت غدیر و با حضور حجت الاسلام محسن زاده مروری بر واقعه غدیر و درس‌های آموزنده این واقعه تاریخی، از چهارشنبه ۷ تیر ماه، ساعت ۲۲ از رادیو ایران پخش می‌شود.

بازتاب جشن مهمانی ده کیلومتری غدیر از رادیو تهران

ویژه برنامه «تا انتهای هدایت» به مناسبت گرامیداشت عید غدیر خم و پوشش جشن مهمانی ده کیلومتری غدیر روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود. 

شبکه رادیویی تهران همچون سال‌های گذشته در روز عید غدیر خم به همت چهار گروه برنامه ساز شبکه؛ گروه فرهنگ، جامعه و سلامت، گروه دانش و اقتصاد، گروه ورزش و تفریحات و گروه تاریخ و معارف از آغاز صبح تا پایان شب با تدارک ویژه برنامه «تا انتهای هدایت» روی آنتن می‌رود.

گروه تاریخ و معارف با محوریت انعکاس جشن مهمانی ده کیلومتری غدیر که از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی است، را از ساعت ۱۴ تا ۲۰ تقدیم مخاطبان خواهد کرد. گزارشگر مستقر در مسیر با شهروندانی که در این مراسم حضور دارند، گفتگو می‌کنند و آن‌ها از حال و هوای این جشن می‌گویند. ارتباط تلفنی زنده با مسئولان ستاد مردمی مراسم و مسئولان شهرداری در طول برگزاری جشن گرفته خواهد شد.

«من غدیری ام» در رادیو معارف 

همزمان با فرا رسیدن ماه ذی‌الحجه و بزرگداشت واقعه عظیم غدیر خم و شناخت مقام و منزلت امیرمؤمنان امام علی (ع) ویژه‌برنامه «من غدیری‌ام» مهمان مخاطبان این رسانه دینی می‌شود.

این برنامه که از سه شنبه ۳۰ خرداد هر روز ساعت ۱۱:۱۰ به روی آنتن می‌رود به تبیین اثبات امامت و ولایت و بیان فضایل امام علی علیه السلام می‌پردازد. برنامه من غدیری ام با حضور کارشناسان و خطیبانی همچون آیت الله نجم الدین طبسی وحجج اسلام نظری منفرد، میرباقری، فرحزاد، رفیعی، حسینی قمی و … تقدیم شنوندگان رادیو معارف خواهد شد.

رادیو قرآن با «طعم آفتاب»» طعم آفتاب» با موضوع سبک زندگی بر اساس آیات قرآن کریم از شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح شنیده می‌شود.

دست افشانی عید تا عید رادیو صبا

«دست افشان» ویژه برنامه‌ای شاد و مفرح که به مناسبت گرامیداشت شب‌های عید، از قربان تا غدیر تدارک دیده شده است، این برنامه با شعار از عید قربان تا غدیر، قدسیان در عرش دست افشانی کنند در ایام دهه امامت و ولایت تقدیم شنوندگان می‌شود.

این برنامه یک مجله‌ای ترکیبی نمایشی است که به بهانه‌های شادی در زندگی می‌پردازد. «دوستی، خانواده، وجدان آسوده و برادری» از موضوع‌های این برنامه است که هر شب در بخش‌های مختلف به یک موضوع پرداخته می‌شود. «دست افشان» از عید قربان تا غدیر هر شب ساعت ۲۰ تقدیم شنوندگان می‌شود.

رادیو پیام با «پیام غدیر»

ویژه برنامه «پیام غدیر» با موضوع اهمیت امامت و ولایت در بیان بزرگان در ساعات پخش شناور به مدت دو دقیقه، از این شبکه رادیویی شنیده می‌شود.

رادیو نمایش و جایگاه ائمه در جامعه اسلامی

ویژه برنامه «تجلی ولایت» ساعت ۸:۳۰ روز جمعه ۱۶ تیر به گویندگی مهرناز شعبانی، فرزام رنجبر با سرفصل‌های شاد و مفرح ضمن پرداختن به موضوع امامت به جایگاه ائمه در جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد.

ایرانصدا و کتاب گویای «ولایت، ولی الله»

کتاب گویای «ولایت، ولی الله» با موضوع فلسفه‌ی ولایت و انواع آن در قرآن و احادیث به نویسندگی شفیعی سروستانی، تهیه کنندگی احمد خدابنده سلطانی و راوی حسن سلطانی در ایرانصدا بارگذاری شده است.

«عیدانه» رادیو ورزش 

ویژه برنامه‌های روز جمعه (عید غدیر) ساعت ۱۰ با عنوان «عیدانه» ساعت ۱۶ با عنوان «عیدانه پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ در دهه ولایت 

برنامه «خطابه دریا» از ۱۳ تا ۱۶ تیر از ساعت ۱۴ به خوانش و روایت خطبه پیامبر (ص) در عید غدیر خم خواهد پرداخت. مجله زنده رادیویی «هفت کوچه» در روز‌های ۱۵ و۱۶ تیرماه با موضوع “جلوه‌های آیینی عید غدیر در فرهنگ مردم ایران”، برنامه زنده با موضوع “عید غدیر در فرهنگ نواحی مردم ایران” ساعت ۹صبح پخش می‌شود.

ویژه برنامه زنده «صبح به وقت فرهنگ» ساعت ۶:۳۰صبح به موضوعات فرهنگ غدیر و سبک زندگی، آیین‌ها و مناسک عید غدیر، ولایت محوری و وحدت اسلامی اختصاص دارد.

همچنین مجله رادیویی زنده «سرزمین من» از ساعت ۱۳، به “اهمیت و جایگاه ولایت؛ از، ولی تا علی (ع) روز شمار دهه امامت و ولایت” می‌پردازد. در برنامه «قرار آدینه» به تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری جمعه ۱۶ تیر از ساعت ۱۱:۳۰ به موضوع “ولایت مداری در نماز، نقش اعتقادات در قبولی عبادات، ولایتمداری شرط قبولی نماز” می‌پردازند.

«جوانه ها» در ۱۴ تیر با محوریت”آموزه‌های اخلاقی عید غدیر برای بچه‌ها و تبیین واقعه غدیر برای نوجوانان”از ساعت ۱۲:۳۰ پخش خواهد شد.

در عید بزرگ غدیر سه ویژه برنامه «دریا در غدیر»، «بر بلندای غدیر» و «خطابه دریا» از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. در فواصل مختلف برنامه‌ها گزارشگران شبکه جشن بزرگ ولایت و راهپیمایی عید غدیر را اطلاع رسانی خواهند کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عبدالعلی زاده: فیلمساز کاربلد، قصه خوب و مخاطب سینمای کودک همه در دسترس است اما بودجه تولید نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی عبدالعلی زاده کارگردان سینما و تلویزیون گفت: تجربه در دنیا ثابت کرده که تولیدات فانتزی همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی کودکان روبرو می شوند.

علی عبدالعلی زاده کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: فیلمساز کاربلد، قصه خوب و مناسب و مخاطب هدف سینمای کودک همه در دسترس است اما بودجه ای برای تولید این آثار وجود ندارد و همین باعث شده تا نتوانیم طی سال های گذشته با تولیدات قوی و کودک پسند روبرو شویم.

کارگردان فیلم های سینمایی «تارزن و تارزان» و «سرتو بدزد رفیق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تجربه در دنیا ثابت کرده که تولیدات فانتزی همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی کودکان روبرو می شوند اما خلق دنیای فانتزی امکانات و بودجه زیادی می خواهد که در سینمای ما بضاعتش موجود نیست. آیا مدیران سینمایی الآن ۵۰ میلیارد برای یک کار فانتزی هزینه می کنند؟ شما تردید نکنید اگر چنین هزینه ای شود هم فیلم خوب ساخته می شود و هم مخاطب انبوه برای آن وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: کار فانتزی هزینه بر است و نه بخش خصوصی توان پرداخت هزینه های آن را دارد و نه بخش دولتی تمایلی به پرداخت چنین هزینه هایی برای فیلم کودک دارد و سیاست گذاران ترجیح می دهند به جای خرج زیاد برای تولید یک فیلم کودک بودجه آن را برای تولید فیلم های استراتژیک مصرف کنند.

عبدالعلی زاده متذکر شد: اینکه برخی فکر می کنند ذائقه کودکان امروزی با ذائقه کودکان ۳-۴ دهه قبل فرق کرده به نظر من برداشت و نگاهی غلط است؛ کودک امروز با کودک دیروز تفاوتی ندارد؛ او تازه پا در این دنیا گذاشته و قطعاً با هر اثری ارتباط برقرار می کند. اگر کار خوب تولید شود قطعاً مخاطب خوب نیز خواهد داشت کما اینکه همچنان شاهد آن هستیم که وقتی آقای طهماسب اثری را با همان عروسک های قدیمی مانند «کلاه قرمزی» تولید می کنند آن اثر برای کودکان امروزی هم دارای جذابیت است و با اشتیاق به تماشای آن می نشینند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه اشراف فیلمساز روی ساخت فیلم، نحوه و بیان سینمایی و سیاست ها و نگاه مسئولان و سیاست گذاران است که به سینمای کودک جهت می دهد اظهار داشت: همه چیز در سینما به قصه و نوع روایت و شخصیت پردازی ها برمی گردد. داستان یک اثر کودک جدا از اینکه عروسکی یا رئال باشد باید برای مخاطب هدف که کودکان هستند جذاب باشد. البته همه می دانیم که انسان ها سلایق مختلف دارند و ممکن است یک فیلم به مذاق یک کودک خوش بیاید و کودک دیگر اصلاً با آن ارتباطی برقرار نکند.

کارگردان سریال های تلویزیونی «دانی و من» و «دردسرهای بزرگ» خاطرنشان کرد: نکته مهم اینجا است که سینمای کودک در هر جایی که ایستاده به دلیل نگاه سیاست گذاران این سینما بوده است. چه در سینمای ما چه در رسانه هایی مانند تلویزیون و… همیشه سیاست گذار تعیین کننده بوده؛ در جشنواره های کل دنیا نیز مسیر سینما را سیاست گذار ترسیم می کند، پس نباید نقش سیاست گذاران نیز به فراموشی سپرده شود.

وی متذکر شد: پیدا کردن فیلمسازانی که همچنان می توانند آثار درخشان برای سینمای کودک و نوجوان خلق کنند دشواری ندارد و کار آسانی است اما احتمالاً سیاست، سیاست گذاران سینمای کودک و نوجوان این نیست که از این فیلمسازان برای تولید فیلم های کودک بهره ببرند.

عبدالعلی زاده تأکید کرد: اینکه چرا کارهای کودک در سینما و تلویزیون به اینجا رسیده که دیگر کمتر کودکی از آن ها استقبال می کند را باید از مدیران پرسش کرد چون از کارهای ارزشمند حمایت نمی کنند.

این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: این مدیران و سیاست گذاران هستند که افراد مستقر در شوراها را انتخاب می کنند؛ قطعاً وقتی سلیقه خاصی در شوراهای فیلمنامه حاکم باشد تولیدات نیز بر اساس آن سلیقه خواهند بود. اگر ما سال ها است با تولیدات کم مخاطب در سینمای کودک و نوجوان روبرو هستیم به دلیل آن است که افرادی در شوراهای تأیید فیلمنامه حضور دارند که سلیقه و نگاه خاص خود را حاکم کرده اند؛ البته در مورد مدیران جدید فارابی ما همچنان منتظر برگزاری جشنواره فیلم کودک هستیم و بعد از آن می توانیم بگوییم آیا آن ها توانسته اند در کارشان موفق عمل کنند یا خیر؟ بعد از جشنواره مشخص می شود که آیا ماحصل تولیدات سینمای کودک با وعده ها و شعارهای مدیران سینمایی همخوانی داشته و یا هیچ ارتباطی با آن وعده ها نداشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع