X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«سازمان صدا و سیما» باید پوست‌اندازی کند و باید از افراد جدیدی بهره ببرد/هنوز هم «رسانه ملی» محترم‌ترین رسانه در دنیاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین رفیعی ـ بازیگر و مجری ـ که این روزها در سریالی با عنوان «فراری» همکاری دارد، با بیان اینکه متولد شده صداوسیماست و نمک‌شناسی حکم می‌کند با رسانه‌ای که دیده شده فعالیتش را ادامه دهد، چنین می‌گوید: سعی کردم نه هیچ هزینه‌ای برای آنها داشته باشم و نه هیچ دوره‌ای قهر کردم که بگویم می‌آیم یا نمی‌آیم.

به گزارش سینماپرس، حسین رفیعی در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به حضورش در «فراری» که سریالی در ژانر کودک است، اظهار می‌کند، عاشق کار کودک است و هر کاری در این حوزه پیشنهاد شود، علاقمندانه آن را می‌پذیرد.

گله برای آدم‌های ضعیف است

رفیعی درباره فعالیت خود در این روزها در تلویزیون و همچنین مدیوم‌های دیگر نیز بیان کرد: من کارم هنر است، این کار را بلدم، برای آن زحمت کشیدم و تحصیلاتش را دارم بنابراین تا وقتی که بخواهم کار می‌کنم و اگر هم نخواهم مشخص است که با این سلیقه جور نیستم و در مدیوم دیگری کارم را بدون هیچ مشکلی ادامه می دهم. ولی هیچ وقت گله نمی کنم چراکه معتقدم گله برای افرادی است که احساس ضعف می‌کنند.

محکوم شدم به اینکه چرا یک بازیگر باید مجری شود

وی درباره‌ی اینکه آیا او را به عنوان مجری بپذیریم یا بازیگر؟ توضیح می‌دهد: من بازیگر بودم که سمت اجرا آمدم و روزهای اول هم حتی محکوم شدم به اینکه چرا یک بازیگر باید مجری شود، خیلی از کارها را هم از دست دادم. ولی در این سال‌های اخیر می‌بینم خیلی از دوستانی که نقد می‌کردند بازیگر نباید مجری شود، خودشان اجرا می‌کنند و اصلا اشکالی هم ندارد. این مرزبندی‌ها اشتباه است. من در آن سال‌هایی که اجرا می‌کردم به موازات آن در تئاتر و فیلم هم کار می‌کردم. بیش از ۳۰ سال است فعالیت می‌کنم و رشته‌ی تحصیلی‌ام هم حوزه کودکان است. عاشق کارم هم هستم.

چرا «نیمرخ» تکرار نشد؟

وی در پاسخ به اینکه آیا دلتنگ برنامه‌هایی که سال ۷۷ از جمله «نیمرخ» در تلویزیون داشته، نشده است؟ می‌گوید: سال ۷۷ من برنامه‌ «نیمرخ» را داشتم که برای نوجوانان بود. من و امیرحسین مدرس بعد از این برنامه قریب به ۱۰ سال در این حوزه کار کردیم. در شبکه جهانی جام جم، شبکه یک و همچنین شبکه‌های دیگر. فضا به گونه‌ای شد و به جایی رسید که علاقه‌ای به کار کودک این‌چنینی نبود و نشد و کسی در این حوزه دیگر فعالیت نکرد. دلم برای آن برنامه‌ها تنگ می‌شود، نسلی که کار می‌کردیم شبیه به فوتبالیست‌های دهه‌ی ۶۰ ـ ۷۰ هستیم که با دستمزدهای بسیار پایین اما با عشقی که به تیم و کشور داشتند توی زمین می‌آمدند و کارهاهای عجیب و غریب انجام می‌دادند. اما حالا همه چیز بر پایه پول است.

بعضی دستمزدها علمی ـ تخیلی است

به باور وی امروزه بعضی دستمزدها علمی ـ تخیلی است که برای فردی مثل او که در حوزه سینما و تلویزیون کار کرده، چنین چیزی نبوده. او در عین حال می‌گوید: هیچ وقت هم گله نداشتم چرا که معتقدم بخش اعظمی از مخاطبان تلویزیون در شهرستان ها و روستاها هستند، برای افرادی که تنها امیدشان و مامن‌شان برای گذراندن اوقات فراغت، همین تلویزیون است. در شهرستانها سینما به آن معنا نیست آدم‌ها نیز خیلی به دنبال فضای مجازی و پلتفرم‌ها به دلیل هزینه‌های آن نیستند، پس در نتیجه تلویزیون خانه‌ی اول و آخری است که دوست دارند بنشینند و برنامه مورد علاقه‌شان را ببینند. من افتخار می کنم سالها در رسانه ملی برای این قشر کار کردم و هیچ کاری انجام ندادم که از آن پشیمان باشم. من متولد شده صداوسیما هستم و نمک شناسی می گوید با رسانه‌ای که دیده شدی فعالیتت را ادامه دهی. بنابراین سعی کردم نه هیچ هزینه‌ای برای آنها داشته باشم و نه هیچ دوره قهر نکردم که بگویم می‌آیم یا نمی‌آیم.

تلویزیون باید پوست‌اندازی کند

این بازیگر حوزه تخصصی کودکان در پاسخ به اینکه تلویزیون در حوزه کودک تا چه اندازه از برنامه‌های برند خود محافظت کرده است؟ گفت: من ۳۰ سال است در سازمان صداوسیما کار می‌کنم و معتقدم سازمان باید پوست‌اندازی کند و باید از افراد جدیدی بهره ببرد. این که مجریان قدیمی نیستند بخشی از آن به اتمسفری که حاکم است و اینکه چه برنامه‌هایی قرار است تولید شود، برمی‌گردد. از طرفی زمانی که بودجه‌ی صداوسیما دچار مشکل می شود برای تولید برنامه‌هایش به سمت اسپانسر می‌رود. اسپانسر هم به دلیل پولی که می‌دهد حق دارد مجری اش را خودش انتخاب کند. به نظرم برخی از جوانانی که تازه مشغول اجرا در حوزه کودک شده‌اند بسیار مستعد هستند و آمدند که آزمون و خطا کنند و چه اشکالی دارد.

هنوز هم رسانه ملی محترم‌ترین رسانه در دنیاست

او در ادامه مطلب بالا با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای در صداوسیما و تلویزیون دنیا قائم به فرد نیست و شما نمی‌توانید بگویید اگر این برنامه را از فلان فرد بگیرید تلویزیون سقوط می‌کند، می‌گوید: ما یاد گرفتیم در کار کودک هر چیزی که منجر به اضطراب، تشنج و دلشوره نوجوان‌ها می‌شود، الزما نباید صریح گفت. نقد خوب است اما منطقی و نباید همدیگر را تخریب کنیم. با شرایطی که در حال حاضر در صداوسیما وجود دارد و در حال حاضر تلاشش را می‌کند و اتفاقا مخاطب خودش را هم دارد، خیلی از افراد هستند که آرزو دارند در تلویزیون دیده شوند. آرمان‌گرایی خوب است اما مخاطبان تلویزیون بیشتر است و رسانه‌ ملی جزو شاخص‌ترین رسانه‌ها در دنیاست و ما یادمان نرود که چه قشر از جامعه را پوشش می‌دهیم. به عنوان مثال اگر یک مجری یا هنرپیشه برنامه‌های خانواده تلویزیون با یک هنرپیشه درجه یک سینما به روستایی بروند، همه مردم روستا به سمت این فرد تلویزیونی می‌روند، چون در روستا همه تلویزیون نگاه می‌کنند و کسی سینما نمی‌رود. میزان مخاطب تلویزیون بیشتر است و معتقدم هنوز هم رسانه ملی محترم‌ترین رسانه در دنیاست.

فضای مجازی آمده که ما را به سمتی که می‌خواهد ببرد

رفیعی درباره طرفداران خود در فضای مجازی با طرح این پرسش که دنبال‌کنندگان میلیونی چقدر می‌تواند معیار باشد، می‌گوید: معتقدم فضای مجازی آمده که ما را به سمتی که می‌خواهد ببرد، نه آن چیزی که صلاح است. به عنوان مثال من در فضای مجازی N میلیون دنبال‌کننده دارم اما باید پرسید چه تعداد از این افراد واقعی است و چقدر می ‌تواند برای من معیار باشد.

مخاطبان از تلویزیون اشباع شده‌اند

رفیعی در مقایسه‌ای درباره پخش آثار تلویزیونی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ با امروز، معتقد است مخاطبان دیگر اشباع شده‌اند و یادآوری می‌کند: برای نسل ما که از دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ بودیم، تلویزیون از ساعت ۱۴ شروع می‌شد. همه می‌دانستند چه ساعتی باید بنشینند و چه برنامه‌ای ببینند. ساعت دو برنامه‌ها آغاز می‌شد. اول تصویر افراد گم شده را نشان می دادند، سپس یکی می‌آمد و اعلام برنامه می‌کرد. در ادامه تیتراژ برنامه کودک می‌رفت. ۱۴ تا ۱۸ برنامه کودک بود، سپس اذان مغرب، ۱۹ تا ۲۲ سریال‌ها و فیلم‌ها پخش می شد و ۲۲ خبر می گفتند و پایان. الان تلویزیون ۲۴ ساعته برنامه می‌رود. هر شبکه‌ای را که روشن می‌کنی، تکرار یک سریال پخش می‌شود و بعد در ماهواره هم این سریال‌ها تکرار می شود و بنابراین مخاطبان اشباع شده اند.

امروزه آرشیو هر فرد در خانه‌اش بیش از آرشیو صداوسیماست

به باور این بازیگر در حال حاضر آرشیو هر فرد در خانه‌اش بیش از آرشیو صداوسیماست و می‌گوید: نسل ما آن موقع می نشست تا سال تحویل شود تا کارتون «رابین هود» و «والت دیزنی» را ببیند یا ساعت ها منتظر می ماند تا «زورو» را ببیند و یا مثلا شب سال نوی میلادی همه می گفتند آهنگ «برنادت» حتما پخش می شود و همه در انتظار دیدن آن می نشستند و یا در میلاد پیامبر اکرم حتما فیلم حضرت «محمد(ص)» را می دیدند و اینها برنامه های جذابی برای مردم بود و مخاطبان آن را دنبال می کردند.

هنرمندان زیادی در حوزه کودک کار کردند و هیچگاه از یادها نمی‌روند

او در عین حال می‌گوید: امرزه ذائقه مخاطب به سمتی رفته که دیگر برنامه ها برایش تکراری است و تکرار برنامه دلیلش این است که ما تولیدات نداریم. در حالی که ما می‌توانیم تولید خوب داشته باشیم مخاطبان را هم جذب کنیم و تا قیام قیامت صداوسیمای ما می‌تواند برای همه جذاب باشد. من می‌روم بعد از من هم هزاران نفر دیگر می‌آیند و مخاطب پیدا می‌کنند و در قاب جادویی دیده می‌شوند؛ کما اینکه بسیاری از مدیران آمدند و رفتند. هنرمندان زیادی در حوزه کودک کار کردند و هیچگاه از یادها نمی‌روند. هنرمندانی که برخی ها از آنها توسط پنج نسل دیده شده‌اند و در ذهن همه حک شده است و به عنوان نمونه آقای شهرام لاسمی ـ قلقلی ـ یا عموهای فیتیله را بچه‌ها یادشان نیاید اما اینها همه در یاد مردم حک شده‌اند.

این بازیگر که این روزها سریال فراری در قالب نقش جدیدی حضور دارد و به گفته خود پیشنهادهایی به وی شده است قرار است در آینده نزدیک عملی شود.

رفیعی در پایان گفت‌وگوی خود، درباره نقشی که در سریال «فراری» با نام قبلی «هادی» ایفا می‌کند، نیز توضیح داد: در این سریال نقش شخصیت دستیار یک کارگردان را برعهده دارم که به دنبال این است شخصیت اصلی قصه را که نام آن هادی است، سوپراستار کند، این کاراکتر را دوست دارم و امیدوارم خوب از آب دربیاید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیما» با برنامه‌ریزی مفصل حال و هوای جشن میلیونی تهران و مهمانی کیلومتری در دیگر استان‌ها را به منازل مردم منتقل خواهد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست هماهنگی رسانه‌ای جشن بزرگ عید غدیر با حضور معاون سیما و اعضای شورای مدیران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست هماهنگی رسانه‌ای جشن بزرگ عید غدیر با حضور معاون سیما و اعضای شورای مدیران این معاونت و سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر و دیگر دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

محسن برمهانی در این نشست گفت: دومین تجربه برگزاری جشن ده کیلومتری غدیر می‌طلبد تا با هم افزایی همه دستگاه‌ها و رسانه شاهد برگزاری هر چه با شکوه‌تر این جشن بزرگ و حماسه حضور ارادتمندان مولا علی (ع) و عاشقان ولایت باشیم. ما به سهم خود در رسانه تلاش داریم تا پیام والای غدیر و حق این جمعیت میلیونی را به شایستگی منعکس کنیم.

وی با تاکید بر لزوم بهره بردن از ظرفیت‌های این جشن عظیم افزود: ان شاالله و با عنایت حضرت امیر المومنین (ع) حاشیه و متن این جشن باشکوه مردمی و سوژه‌های بکر و خرده داستان‌ها را ثبت و ضبط می‌کنیم تا به فراخور از شبکه‌ها پخش شود.

معاون سیما خاطرنشان کرد: شبکه‌های سیما در تعامل با مخاطبان تلاش دارد ظرفیت‌های مردمی را برای نقش آفرینی و مشارکت در برگزاری هر چه بهتر این جشن فعال کند.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در جشن خیابان ولیعصر (عج) تهران در سال گذشته خاطرنشان کرد: سیما با برنامه ریزی مفصل حال و هوای جشن میلیونی تهران و مهمانی کیلومتری در دیگر استان‌ها را به منازل مردم منتقل خواهد کرد تا علاقه مندانی که به هر دلیل امکان حضور ندارند از فضای معنوی این جشن بهره ببرند.

ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر هم در این نشست با ارائه گزارشی از تمهیدات جشن امسال گفت: سال گذشته ۳ میلیون نفر مخاطب جشن غدیر بودند که بی سابقه بود. امسال آمادگی برای حداقل ۴ میلیون نفر در جشن غدیر وجود دارد.
در این نشست همچنین علی فروغی مدیر شبکه سه و مسئول کمیته جشن غدیر سیما، مداحی معاون سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده شهرداری تهران گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند.

استقرار ۸ واحد سیار در مسیر ده کیلومتری

حاجی سیدرضی رییس مرکز تولید و فنی سیما درباره تمهیدات برگزاری جشن ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: مرکز تولید و فنی سیما برای ۱۷ نقطه تمهیداتی در نظر گرفته و ۱۷ مسیر انتقال سیگنال داریم.

سیدرضی تصریح کرد: ۸ واحد سیار در مسیر جشن ۱۰ کیلومتری در طول مسیر از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی مستقر خواهد شد که از این تعداد، ۴ پایگاه (استیج) داریم و ۴ واحد دیگر هم محدوده موکب‌ها را پوشش خواهند داد. ۹ دستگاه پخش زنده اینترنتی مرکز تولید و فنی سیما هم رویدادهای جشن غدیر را به صورت نقطه به نقطه نشان خواهند داد.

رئیس مرکز تولید و فنی سیما تصریح کرد: ۳ عدد کوادکوپتر (ریزپرنده ها) و یک بالگرد در این جشن تصاویر هوایی را دریافت می‌کنند تا از طریق این مرکز در اختیار پخش شبکه‌ها نیز قرار بگیرد.

سیدرضی همچنین از حضور بیش از ۲۵۰ تن از همکاران مرکز تولید و فنی سیما برای پوشش برگزاری جشن ۱۰ کیلومتری غدیر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از «کاپیتان» تا «در آغوش درخت»/ ۱۲ فیلم بلند داستانی به «حوا» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا فهرست فیلم‌های سه بخش بلند داستانی، کوتاه داستانی و مستند منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه این رویداد در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا فهرست فیلم‌های سه بخش بلند داستانی، کوتاه داستانی و مستند را منتشر کرد.

فهرست آثار راه‌یافته به این بخش‌ها به شرح زیر است.

فیلم‌های بلند داستانی

۱) «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی و تهیه‌کنندگی سیدمجتبی طباطبایی و جعفر ادیب

۲) «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی و بنیاد سینمایی فارابی

۳) «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نصب

۴) «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ زاده و بنیاد سینمایی فارابی

۵) «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی

۶) «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیه‌کنندگی پگاه احمدی

۷) «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری

۸) «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه

۹) «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور

۱۰) «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

۱۱) «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور

۱۲) «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سید صابر امامی و بنیاد سینمایی فارابی

فیلم‌های کوتاه داستانی

۱/ «۳۲۳ ماه چند هفته و چند روز» به کارگردانی پیمان فلاح

۲/ «اتاق عقد» به کارگردانی حسن حبیب‌زاده

۳/ «اسماء» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرید حاجی عباسی

۴/ «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی

۵/ «پرتاب ناگهانی یک فیل» به کارگردانی نازنین چیت ساز

۶/ «تی یره» به کارگردانی مصطفی مهربان

۷/ «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی

۸/ «گجو» به کارگردانی سینا محمدیان

۹/ «لیلا» به کارگردانی مجتبی اسپنانی

۱۰/ «محافظ» به کارگردانی حسین دارابی

۱۱/ «مرگ پروانه» به کارگردانی سیدمحمد حسین حسینی

۱۲/ «نشنیدن» به کارگردانی احمد صمیمی

۱۳/ «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی

۱۴/ «یک به توان بی‌نهایت» به کارگردانی علیرضا صادقی

۱۵/ «یک حلقه معمولی» به کارگردانی نوا رضوانی

فیلم‌های مستند

۱) «کل فاطمه» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری

۲) «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست

۳) «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور

۴) «چشم‌ها و دست‌ها» به کارگردانی پناه برخدا رضایی

۵) «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری

۶) «گالین» به کارگردانی عزت‌الله پروازه

۷) «من کدا هستم» به کارگردانی فرح زارع

۸) «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری

۹) «دیوارهای نخی» به کارگردانی عباس عمرانی بیدی

۱۰) «مقصد المپیک» به کارگردانی مرسده فلاح‌نژاد و یاسر خمسی

۱۱) «واهگ» به کارگردانی حدیث جان‌بزرگی

۱۲) «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط در کشور برای جهش فرهنگی فراهم است/جمهوری اسلامی ایران به رشد بالقوه در همه بخش‌ها و نقطه ثقل دست یافته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرایط برای جهش فرهنگی در کشور فراهم است، و هنرمندان ما سفیران فرهنگی و مایه مباهات مردم هستند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی در نشست با هنرمندان و فعالان صنایع دستی و خلاق اعزامی به مسکو برای شرکت در هفته فرهنگی ایران و روسیه که شامگاه دوشنبه برگزار شد، گفت: شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، فرصت‌های خوبی را برای توسعه مناسبات ایران با دیگر کشورها به ویژه همسایگان فراهم کرده است. مأموریت مهم اهالی فرهنگ این است که در جهت تببین، تسهیل و تعمیق این ارتباطات تلاش کنند.

وی با قدردانی از تلاش سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلیل برگزاری این رویداد مهم ادامه داد: شرایط در کشور برای جهش فرهنگی فراهم است. جمع‌بندی دولت مردمی، توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و تقویت ارتباطات برای پر کردن خلاءهاست، باید تلاش‌ها در این عرصه با نگاه فرهنگی همراه باشد.

اسماعیلی گفت: پایداری مناسبات دوجانبه با دیگر کشورها در گرو پیوند خوردن روابط با عنصر فرهنگ و افکار عمومی است. امروز با توجه به سطح راهبردی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، همراهی و نقش‌آفرینی اهالی فرهنگ و هنر گامی در راستای تأمین منافع ملی و مناسبات پایدار با این کشور همسایه در دریای خزر و دیگر کشورها خواهد بود.

از استعمار فکری ۲۰۰ ساله رنج می‌بریم

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های داخلی گفت: شاید برخی سخن از بزرگی دستاوردهای انقلاب اسلامی در شرایطی که مردم درگیر مشکلات روزمره هستند را اغراق تلقی کنند. اما بی‌تردید خارج از جغرافیای کشور قدرت و عظمت ایران به وضوح درک و مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به سفرنامه‌های سیاحان ایرانی در دوره قاجاریه که با نگاه حیرت‌آور به غرب نگاه می‌کردند، گفت: ما از استعمار فکری ۲۰۰ ساله به یادگار مانده از آن دوران رنج می‌بریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اهداف انقلاب اسلامی را زدودن این استعمار فکری عنوان کرد و تصریح کزد: در حوزه فرهنگ و هنر نیاز داریم که هم در تعاملات خود و هم در پیوند با رخدادهایی که در کانون تحولات منطقه در ایران رخ داده است، عظمت و تغییر هندسه قدرت را درک کنیم. چرا که امروز جمهوری اسلامی ایران به رشد بالقوه در همه بخش‌ها و نقطه ثقل دست یافته است.

اسماعیلی با اشاره به استقبال پرشور مردم و جوانان کشور ونزوئلا از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر به آمریکای لاتین گفت: سخنرانی بیش از یک ساعته آیت‌الله دکتر رئیسی در اجتماع بزرگ مردم و جوانان در سالن مرکزی کاراکاس با تشویق و همراهی مداوم حاضران در این آیین همراه بود.

وی افزود: در آیین رونمایی از کتاب «سلول شماره ١۴» رهبر معظم انقلاب به زبان اسپانیولی نیز استقبال پرشور و کم‌نظیر مردم کاراکاس را از کتاب، نمایشگاه و حضور ایران شاهد بودم. مردمی که کشتی‌های اقیانوس‌پیمای ایرانی که در شرایط تنگنای ونزوئلا و با وجود مخالفت‌ها و کارشکنی‌های آمریکا، برای این کشور محموله بنزین آوردند را در ذهن دارند که این‌ها نقطه عطف و قله افتخارآمیز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این رخداد در بیش از ۱۲ هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران، گویای عظمت انقلاب اسلامی و اقتدار کشور ما است و از این رو باید برخی نگاه‌ها در داخل تغییر کند.

وی برخورد متفاوت جریان مدعی روشنفکری با وقایع اخیر روسیه و رخدادهای کنونی فرانسه را یادآور شد و گفت: در حالی که این جریان درباره رخدادهای روسیه، مواضعی بر خلاف توسعه مناسبات با این کشور داشت، اما در قبال تحولات فرانسه که با در آتش کشیده شدن چند هزار خودرو همراه بود، موضع خاصی اتخاذ نکرد که امروز با این وضعیت در کشور مواجه هستیم و باید در قبال آن روشنگری کنیم.

مسئولیت روشنگری با اهالی فرهنگ و هنر است

اسماعیلی با بیان این‌که مسئولیت اصلی روشنگری در این عرصه با اهالی فرهنگ و هنر است، با اشاره به مزیت‌های مناسبات با روسیه برای رونق تولید داخلی، به برخی از فرصت‌های بازار روسیه برای محصولات فرهنگی و هنری نیز ایران اشاره کرد.

وی تاکید کرد: یک پویانمایی ایرانی در روسیه فروش ۲.۵ میلیون دلاری را تجربه کرده است و یک بازی رایانه‌ای، چندین هزار نصب در ماه‌های آغازین ارائه. در روسیه داشت. اگر فیلم‌های ایرانی بتوانند وارد چرخه اکران سینمای روسیه شوند، درآمد حاصل از آن می‌تواند بر اقتصاد سینمای ایران تأثیرگذاری بسیار مطلوبی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استمرار و مانایی مناسبات ایران و روسیه در گرو تغییر فکر و نگرش افکار عمومی است، بر تلاش در این زمینه تأکید کرد و گفت: به عنوان نمونه، درآمد ترانزیتی ایران از راهگذر شمال – جنوب می‌تواند نیاز ایران را از بخش زیادی از درآمد نفتی برطرف کند و با بهره گیری از ظرفیت‌های این مسیر، تحریم‌ها معنایی نخواهند داشت.

هفته‌های فرهنگی ایران و میزبانی از رویدادهای متقابل

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری آیین‌های اخیر هفته‌های فرهنگی ایران در تاجیکستان، ترکمنستان و رویداد کنونی در روسیه گفت: در کشورهای محور مقاومت همانند لبنان، سوریه و عراق نیز برنامه‌های مفصلی را برگزار کرده ایم و به زودی شاهد برگزاری رویداد هفته فرهنگی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس با تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی نیز خواهیم بود.

در تاریخ نمی‌توانیم زندگی کنیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست نقش هنرمندان را در توسعه مناسبات دوجانبه تهران–مسکو بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در شرایطی که جریان رسانه‌ای مسموم و تحلیل‌های نادرست مدعیان روشنفکری برای تخریب این مناسبات همگام با خواست کشورهای غربی تلاش می‌کنند، انتظار است هنرمندان اثرگذاری لازم را در جامعه داشته باشند تا ملت ایران از مزایای توسعه مناسبات با روسیه سود برد.

کاظم جلالی با اشاره به فرصت‌های صادرات کالا به روسیه، گرفتن سهم از بازار این کشور را به مثابه حرکت در راستای توسعه، اشتغالزایی و رونق اقتصاد ملی دانست و افزود: تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته برای توسعه مناسبات تهران–مسکو، در زمانی پایدار خواهد ماند که در عرصه فرهنگی، تعاملات و رفت‌وآمدهای نخبگان و دانشگاهیان دو کشور نیز شاهد گام‌های مثبتی باشیم.

وی با بیان اینکه کار خوب دولت سیزدهم در برداشتن گام‌های جدی در تکمیل کریدور شمال‌–‌جنوب را نمی‌توان انکار کرد، گفت: رویکرد این دولت در راستای جبران عقب ماندگی در مناسبات با همسایگان را نباید به عنوان حرکت در مسیر بلوک شرق تعبیر و تفسیر کرد.

جلالی از تلاش رایزن فرهنگی ایران در روسیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برپایی رویداد مهم و تاثیر گذار هفته فرهنگی ایران در روسیه تقدیر و تشکر کرد.

در این نشست، شماری از هنرمندان و فعالان صنایع دستی و خلاق ایران در فضایی صمیمی به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه پاسخگوی مباحث طرح شده بود.

هفته فرهنگی ایران و روسیه منجر به افزایش روابط فرهنگی مردم دو کشور می‌شود

بیژن نوباوه افزود: برگزاری برنامه‌هایی مانند هفته فرهنگی ایران و روسیه سبب افزایش شناخت مردم دو کشور نسبت به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی یکدیگر می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه همکاری‌ها با روسیه به مزایای راهگذر شمال–جنوب برای ایران و بهره‌مندی کشورمان از درآمدهای مربوط به حمل و نقل کالا در این مسیر اشاره کرد و ادامه داد: غربی‌ها نفع ایران را نمی‌خواهند و از این رو هر اقدام و تبلیغاتی با هدف تخریب مناسبات ایران و روسیه انجام می‌دهند تا این پروژه به اهداف خود دست نیابد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید به سمت اصلاح این تفکر در جامعه حرکت کنیم تا روابط تهران–مسکو در راستای منافع دو ملت شکل گیرد و ارتقاء یابد و تلاش هنرمندان نیز در این جهت می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.

نوباوه تاکید کرد: جریانی در کشور قصد دارد که شرق را به عنوان دشمن تلقی کند. در حالی که این پرسش مطرح است که آیا آمریکا و دیگر کشورهای غربی خدمت کرده‌اند؟

وی افزود: در مدت افزون بر ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، به اندازه حدود یکصد سال جهش علمی در کشور صورت گرفته و امروز جهان به خوبی با قدرت و توانایی ایران آشناست.

گفتنی است، بیژن نوباوه به عنوان یکی از اعضای هیئت فرهنگی ایران برای حضور در برنامه‌های هفته فرهنگی ایران و روسیه همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عازم مسکو شده است.

در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامه‌های گوناگونی از حوزه‌های نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشست‌های فرهنگی و اکران فیلم و انیمیشن تدارک دیده شده که در طول ۶ روز اجرا می‌شود.

بیژن نوباوه نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع و فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کنند.

این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور پس از ۴ سال وقفه ناشی از شیوع کرونا، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران، از سوی اداره کل همکاری‌ها و تنظیم‌گری محصولات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده و از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد برگزار می‌شود.

دوره پیشین رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه از ۱۸ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۸ به میزبانی شهرهای تهران و قزوین برگزار شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نشست خبری جشنواره فیلم حوا


عکس / نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با حضور مهدیه سادات محور دبیر جشنواره، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی مجلس و استان‌های سازمان سینمایی و مرضیه فرزعلیان مدیر روابط عمومی جشنواره صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیر برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی» رئیس شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره‌ هنرهای تجسمی جوانان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده را به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره‌ هنرهای تجسمی جوانان منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری طی حکمی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی را به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره‌ هنرهای تجسمی جوانان منصوب کرد.

متن حکم معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به خراسانی زاده بدین شرح است: «جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در طی سالیان متمادی برگزاری خود، رویداد مهمی برای شناسایی استعدادهای درخشان هنری جوانان عزیز ایران اسلامی می‌باشد. به همین منظور و با عنایت به سوابق مدیریتی و هنری جناب‌عالی به عنوان «رییس شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان» منصوب می‌شوید. امید است در سایه الطاف الهی، توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و با همفکری و همکاری سایر اعضا و بهره‌گیری از تمام توان و قابلیت‌های مرکز هنرهای تجسمی نسبت به برگزاری هرچه بهتر این رویداد موفق و مؤید باشد.»

خراسانی‌زاده اکنون مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران است.

وی متولد سال ۱۳۶۴ و دانش آموخته دکترای «تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی» از دانشکده هنر دانشگاه شاهد و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. تدریس دروس هنر و راهنمایی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، نگارش ۱۲ مقاله علمی پژوهشی در زمینه‌های هنر و رسانه، داوری مقالات، پایان‌نامه‌ها و جشنواره‌های هنری نیز از دیگر فعالیت‌های اوست.

خراسانی‌زاده علاوه بر طراحی صنعتی، در حوزه گرافیک به عنوان طراح و مدیر هنری فعالیت داشته است. وی پیش از این سوابق اجرایی همچون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر شوراهای فرهنگ عمومی و اطلاع‌رسانی این استان، معاون آموزش و امور استان‌های سازمان فضای مجازی سراج، دبیر و سخنگوی چهار دوره نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی و… را برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محور: رویکرد اصلی ما حمایت از خانواده و پرداختن به زن عفیف است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» با حضور مسئولان این رویداد در محل سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مهدیه سادات محور دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در یک نشست رسانه‌ای با همراهی مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره به تشریح جزییات این رویداد پرداخت.

محور در ابتدا ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو و تسلیت بابت درگذشت فریماه فرجامی بازیگر سینما، گفت: پیش‌تر مرحوم سیف اله داد جشنواره‌ای مشابه جشنواره حوا برگزار کرده بود اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد و فراموش شد. حالا این جشنواره مورد استقبال قرار گرفته و شاهد ارسال آثار زیادی هستیم. رویکرد اصلی ما حمایت از خانواده، لزوم شناساندن تصویر زن، بازنمایی زن مسلمان در سینمای ایران و جهان و پرداختن به زن عفیف است. در همین راستا نشست‌های تخصصی هم با محوریت زن و خانواده خواهیم داشت.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارش آماری از آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد و معرفی آثار بلند سینمایی، کوتاه داستانی و مستندهای راه یافته به جشنواره، درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: در بخش بین‌الملل ۱۹ اثر در جشنواره داریم که از کشورهایی نظیر تایوان، عراق و… بوده است. همچنین طول جشنواره ما شاهد اکران آثار در استان‌ها خواهیم بود.

دبیر این رویداد افزود: هفته‌های فیلم‌ها را نیز در کشورهای دیگر خواهیم داشت که از جمله در چین، روسیه، تونس و… به زبان مقصد کارهایی ارائه می‌شود که در این برنامه آثار کشور مقصد و ایران اکران خواهد شد.

محور درباره حمایت سازمان‌ها و نهادها هم توضیح داد: در طول جشنواره از کمک نهادها و سازمان‌های خوبی برخوردار بودیم، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن سینمای جوانان ایران، شهرداری، سازمان سینمایی، مرکز گسترش، فارابی و… به ما کمک کردند.

سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی هم در این جلسه درباره برگزاری نشست‌های پژوهشی جشنواره توضیح داد: این جشنواره به خانواده و زنان می‌پردازد. سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد و این موضوع جزو اولویت‌های آن است. در معاونت توسعه هم تحکیم خانواده و نقش زن و مادر جزو اولویت‌های ما بود. در این جشنواره ۶ نشست تخصصی خواهیم داشت که از روز ۱۶ تیرماه تا ۲۰ تیرماه ادامه می‌یابد و با حضور اندیشمندان لبنان، سوریه، تونس و… برگزار خواهد شد.

وی افزود: سعی کردیم از کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند و سینما و خانواده را می‌شناسند استفاده کنیم. ما به ۶ عنوان رسیدیم که روی آنها تاکید داریم. مقایسه زن در اسلام و غرب، راه‌کارهای تقویت تحکیم خانواده در فرایند جهانی شدن و ضرورت الگوی خانواده ایرانی اسلامی، بررسی نقش خانواده و زن در جامعه، بررسی وضعیت زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب، بررسی نقش زن در سینمای دفاع مقدس و بررسی نقش و جایگاه خانواده در سینمای ایران عناوین این نشست‌هاست.

محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی مجلس و استان‌های سازمان سینمایی هم درباره برگزاری جشنواره حوا در استان‌ها نیز توضیح داد: دبیر جشنواره ابتکاری به خرج داد و برخلاف برخی جشنواره‌ها که بدون هماهنگی سازمان سینمایی و مدیران ارشاد استانی برگزار شده و محوریت ارشاد را نادیده می‌گیرند اما ما بر اساس درخواست دبیرخانه مرکزی جشنواره مبنی بر اینکه گستره جشنواره از تهران به سمت شهرستان‌ها برود این موضوع را با مدیران کل استان‌ها مطرح کردیم و با توجه به زمینه‌ای که وجود دارد و با توجه به موضوع جشنواره که متمرکز بر مقام زن و خانواده است، این جشنواره مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: غالب جشنواره‌ها در نیمه دوم سال برگزار می‌شود و برگزاری جشنواره در تابستان به ویژه در مناطق گرمسیری واقعاً کار سختی است لذا ما اولویت‌بندی کردیم و قرار شد دوره اول جشنواره در ۱۴ استان همزمان با تهران برگزار شود. در این رویداد تمام فیلم‌های منتخب در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا متناسب با ظرفیت استان‌ها به نمایش گذاشته شود. رویکرد جشنواره جریان‌سازی فرهنگی و خاستگاه این جشنواره حرکت فرهنگی است. ما در حوزه سینما در ارشاد آنچه که امکانات و وظیفه داریم استفاده از ابزار خلاق و سینماست. خانواده در فرهنگ ما یک مزیت نسبی و رقابتی است اینکه نتوانیم از غنای فرهنگی خودمان به درستی استفاده کنیم، اشتباه است. غنای فرهنگی مثل یک معدن باید کشف شود. البته در سال اول جشنواره خیلی نمی‌شود حوزه تولید را بالا برد اما امیدوارم دبیرخانه جشنواره به سمت تولید برود به همین ترتیب دو برنامه افتتاحیه و اختتامیه را در استان‌ها هم داریم که در آن از زنان و خانواده‌های موفق قدردانی می‌شود. ما امیدواریم مجموع نشست‌ها به تولیدات ختم شود. بزرگترین خلایی که ما احساس می‌کنیم فیلمنامه است، از آنجایی که حوزه فرهنگ حوزه اقناع است امیدوارم این حوزه جدی گرفته شود.

جواهرساز مدیر بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا نیز هم مطرح کرد: از کشورهای ایرلند، فرانسه و … آثاری داریم که از میان آنها ۱۹ فیلم بلند، ۱۲ فیلم مستند و…از این کشورها رسیده است.

سوقندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: ما پنج فیلم را با حمایت جوانی جمعیت و… در سال گذشته تولید کردیم. اینکه ما به سمت تولید مبتنی بر واقعیت و نیاز مخاطب برویم خوب است. وقتی جشنواره رویکرد تولیدی داشته باشد در واقع یک رویکرد جدید را پیگیری کرده است.

قادر آشنا بیان کرد: فرهنگ غرب با فرهنگ ما فاصله زیادی دارد. از کسانی دعوت کردیم که به حوزه تحکیم خانواده معتقد هستند.

محور هم گفت: همه جای جهان به مسأله خانواده اهمیت می‌دهند. نگاه ما به زنان نگاه زن حمایتگر موثر است. مبنای ما رویکرد درستی است که به زنان و خانواده داریم و در تلاش هستیم آن را ترویج دهیم.

محور درباره برگزاری این جشنواره با توجه به حوادث سال گذشته عنوان کرد: موضوع زن و خانواده همیشه برای جامعه ایرانی موضوع مهمی بود و هست. مرحوم آقای داد هم چنین جشنواره‌ای داشتند جشنواره زنان هم در بسیاری از جاهای دنیا وجود دارد. اینکه تلاشی برای تداوم برگزاری جشنواره و تولیدات داریم دلیلی است که به این کار مبادرت کردیم. دغدغه جشنواره و سازمان‌ها این است که حوزه خانواده و زن در تولیدات بازنمایی شود عدم بازنمایی تصویر درست از زن باعث می‌شود تصاویر سلبی پررنگ شود. اگر بازنمایی درست از نقش حمایتگر خانواده و زن کنش‌گر، فعال اجتماعی داشته باشیم آن تصویر نامطلوب در سینما کم‌رنگ می‌شود.

در پایان از پوستر ملی و بین‌المللی این رویداد رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نه با آمدنی معجزه‌ای شده نه با رفتی فاجعه‌ای رخ داده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن یزدی مدیر شبکه مستند در صفحه مجازی‌اش درباره رفتنش از این شبکه تلویزیونی، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن یزدی پس از چند روز به شایعات اخیر درباره رفتنش از شبکه مستند واکنش نشان داد.

وی در صفحه مجازی خود نوشت: «هر آمدنی رفتنی دارد. نه با آمدنی معجزه‌ای شده نه با رفتی فاجعه‌ای رخ داده است. شانس من این است که دوستان، همکاران و هم صنف‌های بزرگواری دارم که عیوبم را نمی‌بینند وگرنه خودم بیشتر از دیگران به این عیوب واقفم و هیچگاه متوهم نشده‌ام.»

یزدی در بخش دیگری نوشت «در سازمان صدا و سیما تغییراتی رخ داده و طبعاً افراد بر اساس این تغییرات انتخاب می‌شوند. حق خودم می‌دانم که بر مواردی پافشاری کنم و حق دوستان هم این است که برای پیشبرد اهداف خود انتخاب دیگری داشته باشند ولو اینکه من به این خط مشی‌شان نقد داشته باشم که دارم. شبکه مستند هم با زحمات مدیران قبلش به یک سطح کیفی رسید. تلاش من هم این بود شبکه را در همان سطح نگه دارم و اگر توانستم چیزی به آن بیفزایم. به گمانم باید نقد کرد اما اگر مبنای این نقد، تغییر یک مدیر باشد، تنها صدا و سیما را بی‌مورد محافظه‌کار می‌کند که در این صورت ما هم در جهت تضعیف مهمترین رسانه کشور قدم برداشته‌ایم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قهرایی: سینمای کودک متزلزل شده است/ تولید فیلم برای کودکان تحقیق و پژوهش مفصل می خواهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیرحسین قهرایی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینمای کودک متزلزل شده و باید تدبیری عاجل برای رفع این بحران اندیشه کنند.

امیرحسین قهرایی کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: مسئولیت سینمای کودک بر عده بنیاد سینمایی فارابی است؛ من نمی دانم مدیران این نهاد چقدر با بچه ها ارتباط دارند و اصلاً تا چه میزان با فضای سینمای کودک آشنا هستند اما آنچه مهم است اینکه آن ها باید بدانند سینمای کودک متزلزل شده و باید تدبیری عاجل برای رفع این بحران اندیشه کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «علی و غول جنگل» و «بازیوو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شخصاً خیلی از فیلم هایی که به اسم سینمای کودک تولید می شود را دوست ندارم؛ بچه های امروزی با بچه های ۳-۴ دهه قبل تفاوت های بسیاری کرده اند اما متأسفانه گویا برخی مدیران سیاست گذار و فیلمسازان این مسأله را درک نکرده اند.

وی ادامه داد: تولید فیلم کودک سختی ها و مرارت های خاص خود را دارد چرا که در وهله اول باید کاری کرد که مخاطب هدف این گونه فیلم ها از آن استقبال کند، از سوی دیگر باید تدبیری اندیشه کرد تا سرمایه گذار بتواند شاهد بازگشت سرمایه اش باشد و این با سلیقه کودکان امروزی که در دنیای دیگری به غیر از دنیای ما زیست می کنند مشقات جدی را برای فیلمساز به همراه دارد.

قهرایی تأکید کرد: به علاوه بنده نوعی به عنوان یک فیلمساز وقتی اثری را به اسم فیلم سینمایی تولید می کنم باید تلاش کنم تا با این اثرم به فرهنگ کشورم کمک کنم. من باید به بحث مهم آموزش در فیلمم توجه کنم آن هم به صورت زیر پوستی چرا که اگر بچه ها متوجه شوند که من می خواهم در فیلمم چیزی را به آن ها یاد بدهم و فیلمم نوعی کلاس درس برای آن ها محسوب شود آن را پس می زنند.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه تولید فیلم برای کودکان تحقیق و پژوهش مفصل می خواهد تصریح کرد: ساختن فیلم برای کودکان بسیار سخت است و تمرکز بسیار می خواهد و اینکه عده ای در لحظه تصمیم می گیرند که فیلم کودک بسازند و بلافاصله وارد تولید می شوند کار درستی نیست و همین باعث می شود ما با محتوای نازل و سردستی در بسیاری از فیلم ها روبرو باشیم که قصه های آن به درد کودکان امروز نمی خورد.

کارگردان مجموعه های تلویزیونی «علی کوچولو» و «چاق و لاغر» متذکر شد: فیلمساز کودک برای ساخت فیلم کودک باید مرتب به مدارس و مهدکودک ها سرکشی کند، به پارک ها و فضای بازی بچه ها برود و با آن ها زیست کند و دنیای آن ها را درک کند و تا این اتفاق رخ ندهد قطعاً نمی تواند اثری تولید کند که مخاطب کودک را جذب نماید.

وی سپس به برخی مشکلات سینمای کودک در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: معضل ما در سینمای کودک تنها در حوزه فیلمنامه و قصه گویی نیست ما در بسیاری بخش های دیگر مانند بخش «سی جی آی» نیز بسیار ضعیف هستیم و متأسفانه به دلیل گران بودن آن اغلب به صورت باری به هر جهت و سردستی از کنارش عبور می کنیم.

قهرایی در همین رابطه یادآور شد: فیلم «بازیوو» که خودم ساخت آن را بر عهده داشتم نیز به دلیل ضعف در همین بخش «سی جی آی» نتوانست آنچنان که باید در اکران مورد اقبال واقع شود. تازه جالب آنجا است که ما برای این فیلم تحقیقات بسیاری داشتیم و با کودکان بسیاری تعامل کردیم و بر اساس سلیقه آن ها فیلم مان را ساختیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: به هر صورت سینمای کودک سینمایی به شدت لب مرز است؛ ممکن است یک فیلم به راحتی مورد توجه کودکان قرار بگیرد و فیلم دیگر اصلاً نتواند آن ها را جذب کند. به علاوه اینکه فیلم های رئال معمولاً چندان مورد توجه کودکان امروزی نیستند و آن ها ترجیح شان این است که آثار انیمیشن را دنبال کنند و به همین علت است که فیلم های انیمیشن در این اواخر با استقبال بیشتری از سوی کودکان روبرو شده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهمیت شفاف‌سازی درآمد حاصل از فروش بلیت «موزه سینما» پررنگ شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازدید از موزه سینما در روز جمعه ۱۶ تیرماه وبه مناسبت «عید غدیر» در شرایطی رایگان اعلام شد که با توجه به عدم شفاف سازی مالی، سایه ابهام بر این مجموعه و نحوه هزینه کرد درآمدهای آن از محل فروش بلیط در روزهای عادی بسیار مهم است.

به گزارش سینماپرس، همزمان با «عید غدیر» در روز جمعه ۱۶ تیرماه بازدید از تالارهای موزه سینما رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸:۳۰ به این مجموعه تاریخی- فرهنگی در خیابان ولیعصر، باغ فردوس مراجعه کنند.

تالارهای موزه سینمای ایران دارای بخش‌های معاصران، بین‌الملل، کودک، دفاع مقدس، تماشاخانه، نام‌آوران و خانه فرهاد است؛ این تالارها نمایانگر سیر سرگذشت و تحولات سینمای ایران از آغاز این هنرصنعت تا به امروز است.

بازدیدکنندگان این موزه با آغازگران سینمای ایران، نخستین تجهیزات سینمایی و افتخارات بین‌المللی آشنا شده و از مجموعه جوایز، یادگارها، تصاویر و اسناد شخصی و تندیس هنرمندان بازدید خواهند کرد و در ادامه بازدید در سالن تماشاخانه که مدل بازسازی‌شده سینماهای دهه‌های گذشته است به تماشای گزیده‌ای از فیلم‌های تاریخ سینمای ایران خواهند نشست.

عمارت موزه سینمای ایران قدمتی حدود ۲۰۰ ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی پایتخت است که در سال‌های اخیر عواید مالی خاص و بدون حساب و کتابی را تولید نموده است.

مشاهده خبر از سایت منبع