X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«آشپزی با مامان» برنامه‌ای با طعم شیرین آشپزی با مامان‌ها

برنامه‌هایی با مضمون «رقابتِ آشپزی» در همه جای دنیا مخاطبانی در رده‌های سنی مختلف دارد. مقوله غذا و دست‌پخت می‌تواند دستمایه جذب مخاطب برای تلویزیون قرار گیرد، اما چگونگی استفاده از این ظرفیت است که بین برنامه‌هایی با مضمون مشابه تمایز ایجاد می‌کند.

در فصل سوم «آشپزی با مامان» به تهیه‌کنندگی علیرضا خوش‌بیان که روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه حوالی ساعت ۲۱:۰۰ با اجرای لاله صبوری از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود تکریم مقام مادر و یادآوری نقش و جایگاه حمایتی او در خانواده به عنوان رویکرد اصلی تولید این رقابت تلویزیونی مورد توجه قرار گرفته‌است. ارتباطی ما بین دو نسل مختلف در حین پخت غذا که هیجان یک رقابت به آن شیرینی مضاعفی می‌بخشد.

 «آشپزی با مامان»؛ غریبه با کلیشه‌ها

ملاحت کامیار، سردبیر، مربی آشپزی و کارشناس برنامه‌هایی با مضمون پخت‌و‌پز است. یکی از محققان آشپزی معتقد است آشپزیِ ایران از اولین فرهنگ‌ها و مکاتب آشپزی جهان است. کامیار که علاوه بر داوری، در اتاق فکر مسابقه «آشپزی با مامان» نیز حضور دارد ادای دین به مادر و ارتباط صمیمانه مادر و فرزند را خط محوری این برنامه می‌داند.

ملاحت کامیار با اشاره به رقابت هم‌زمان دو گروه شرکت‌کننده متشکل از مادر و دختر در فضایی با نشاط و دوستانه گفت: این نکته برای ما مهم بود که با چه اتفاقی می‌توانیم دو نسل مختلف را کنار هم قرار دهیم که به انجام دادن یک کار مشترک در قالب رقابتی شیرین رسیدیم.

وی ادامه داد: از متقاضیان شرکت در این مسابقه خواستیم تا از انجام دادن کاری در کنار هم برای ما فیلم بفرستند. بعد از آن دیدیم لحظاتی که مادر با فرزندش صحبت می‌کند و راهکار می‌دهد خیلی بهتر از مواقعی است که خودش آن کار را انجام می‌دهد؛ بنابراین قرار شد مادران در این اتفاقِ اشتراکی نقش هدایتگری داشته‌باشند.

این مربی آشپزی با اشاره به اینکه فرزندانی که محبت و احترام ویژه‌ای به مادرشان داشتند حتی اگر دست‌پخت معمولی هم داشتند برای ما برنده مسابقه محسوب می‌شدند، تصریح کرد: می‌خواستیم نقش مادر و حمایت‌هایش را به صورت عملی تصویر کنیم. حتی در زمانی که فرزند خودش مادر بود اگر به دقت به نکته‌های مادرش گوش می‌داد برنده مسابقه می‌شد.

این کارشناس ادامه داد: احترام به مادر برای ما در «آشپزی با مامان» کلیدواژه‌ای بود که به صورت کلیشه‌ای عنوان نشد، ولی در رقابت مورد توجه قرار گرفت. کسی که در همه لحظات با مادرش ارتباط محترمانه و صمیمانه‌ای داشت و به این فکر نمی‌کرد که مادرش فقط نقش هم‌گروهی را برایش دارد، در امتیازدهی برای ما برجسته می‌شد.

 دیده نشدن عشق و تلاش مادران بی‌انصافی است

کامیار با بیان اینکه خط محوری «آشپزی با مامان» ادای دین به مادران است، اظهار داشت: در اواخر فصل اول این مجموعه بینندگان در تماس‌هایی که می‌گرفتند از داشتن لحظات خوبی با مادران‌شان می‌گفتند. در برخی قسمت‌ها یادم هست که مادری با عصا وارد می‌شد و ما برایش صندلی می‌گذاشتیم، چون خیلی مسن بود، اما فرزندش تصمیم گرفته بود برای ثبت این لحظه‌ها هفت، هشت ساعت زمان صرف کند و خاطره‌ای به یادماندنی برای مادر به جای بگذارد و بعد از پایان فیلم‌برداری مادرش را بغل کرد و به گریه افتاد. وی ادامه داد: اغلب شرکت‌کنندگان این برنامه متوجه می‌شدند یک مادر چقدر در خانه زحمت می‌کشد و برای یک وعده غذا چه زمانی باید اختصاص دهد. شاید گاهی این زحمت نتیجه قابل قبولی هم نداشته‌باشد، اما دیده نشدن این همه عشق و زحمت بی‌انصافی است. به جرئت می‌توانم بگویم بیش‌تر کسانی که در این مسابقه شرکت کرده‌بودند متوجه زحمات و دینی که به مادرشان حس می‌کردند، شدند.

غذا‌های ایرانیِ سهل‌الوصول!

کامیار در ادامه به برخی از ویژگی‌های انتخاب غذای مورد رقابت در این مسابقه اشاره کرد و گفت: سریع حاضر شدن غذا‌ها یکی از ویژگی‌هایی است که افراد را به سمت آشپزی سوق می‌دهد؛ بنابراین سعی کردیم راه‌هایی را آموزش دهیم که غذا‌های ایرانی هم در کم‌ترین زمان ممکن آماده شوند. کار گروهی و استفاده بهینه و بجا از لوازم آشپزی و رعایت نظافت هم در این مسابقه امتیاز دارد.

این کارشناس ادامه داد: مورد بعدی استفاده بهینه از مواد مصرفی بود به نحوی که برای یک وعده غذایی باید به اندازه تعداد نفرات غذا حاضر می‌شد. بیش‌تر پختن در این مسابقه مزیتی ندارد. همچنین استفاده از حداقل مواد برای آماده کردن یک کنارغذایی بود که خلاقیت و تنوع را در آشپزی نشان می‌دهد. این قسمت برعهده مادر بود که از ابتدای مسابقه نقش هدایتگر را داشت و فرزندش فرآیند آشپزی را به سرانجام رسانده‌بود.

کامیار تاکید کرد: تکریم مادران، ایجا حس اتکا به نفس در نوجوانان، رقم زدن لحظاتی خوش و پرهیجان برای شرکت‌کنندگان و بینندگان، اهداف آموزشی و توجه به اتفاقی ساده مثل آشپزی که تأثیر زیادی در زندگی تک تک افراد خانواده دارد از اهدافی بود که ما در این برنامه دنبال کردیم.

 آشپزی، فرصتی برای نزدیک شدن افراد خانواده

لاله صبوری، بازیگر و نویسنده‌ای است که در زمینه اجرای برنامه‌های تلویزیونی در سبک‌های مختلف هم کارنامه پر و پیمانی دارد. صبوری که این شب‌ها با اجرای مسابقه «آشپزی با مامان» در شبکه پنج سیما دیده می‌شود اجرای برنامه آشپزی دیگری به نام «آشپزی خودمونی» را در کنار حسین رفیعی در پیشینه خود دارد. مادری هم مثل آشپزی برای او شیرین است؛ بنابراین حضورش با خط محوری این برنامه بسیار همخوان است. او معتقد است اجرا، سَبک دارد و همه برنامه‌ها قرار نیست با یک سبک مشخص اجرا شوند. 

مجری این برنامه با بیان اینکه اجرایی که مورد نظر دوستانِ جوان گروه تهیه و کارگردانی «آشپزی با مامان» بود اجرایی مثل سایر برنامه‌ها نبود، ادامه داد: من در فعالیت‌های حرفه‌ای خودم، هم اجرای زنده داشته‌ام و هم تولیدی. در اجرا رابطه بی‌واسطه‌ای که با مخاطب اتفاق می‌افتد برایم جذاب است و اینکه فقط بنشینم گپ بزنم مورد نظرم نیست. ضمن اینکه نمی‌خواهم موضع از بالا به پایین با مهمان یا شرکت‌کننده داشته‌باشم. برایم مهم است که حتماً در مورد موضوعی که می‌خواهم صحبت کنم مطالعه داشته‌باشم و دست پر بروم. در مورد اجرای مسابقه «آشپزی با مامان» هم سعی کرده‌ام اجرای صمیمانه‌ای را با توجه به فضای مفرح برنامه دنبال کنم.

صبوری در ادامه افزود: در ارتباطی که دارد شکل می‌گیرد آشپزی یک فرصت است. اصل ماجرا نقش و جایگاه مادر و در عین حال پرداختن به رابطه مادر – دختری است. البته به دلیل اقتضائات ضبط برنامه تلویزیونی، درگیر شدن در رقابت و قرار گرفتن جلو دوربین ممکن است کاملاً به این هدف نرسیم و افراد واکنش‌های مختلفی نشان دهند. اما خط محوری، مادر است و کار‌هایی که در خانه می‌کند و جایگاهی که دارد.

 اجرا از بازیگری سخت‌تر است

این بازیگر تلویزیون در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای حرفه‌ای هم نوعی بازیگری محسوب می‌شود، گفت: بله، اما اینکه بتوانی در اجرا عکس‌العمل درست نشان بدهی به نظرم آن را از بازیگری سخت‌تر می‌کند. اگر بخواهی مجری سَبک‌داری باشی مسئله دشوارتر هم می‌شود. چون در بازیگری به نقشی که باید ایفا کنی مدت‌ها فکر می‌کنی، متن را می‌خوانی، با بازیگر روبه‌رو هماهنگ می‌شوی، او را می‌شناسی و کسی هست که هدایتت می‌کند، اما در اجرا حداقل این است که با طرف مقابل تمرین نکرده‌ای، او را نمی‌شناسی و بسیاری از موقعیت‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

صبوری ادامه داد: اگر بزنگاه‌ها و لحظات خاص را بتوانی در اجرا پیدا کنی و ادامه‌شان دهی اجرای تو را متفاوت می‌کنند. اجرا حضور ذهن و سرعت انتقال بالایی می‌خواهد و اینکه کاملاً با همه ذهنتان در آن مکالمه و صحنه حضور داشته‌باشید.

 مهارت گوش دادن؛ بزرگ‌ترین امتیاز مجری

مجری برنامه «آشپزی با مامان» ادامه داد: بزرگ‌ترین امتیاز مجری که شاید به نظرتان بدیهی بیاید این است که گوش دادن بلد باشد. به نظر می‌آید که همه گوش می‌دهند، اما ضعف گوش دادن بسیار زیاد است، حتی در مکالمات و ارتباطات شخصی و اجتماعی ما. در بسیاری موارد طرف مقابل دارد صحبت می‌کند، اما ما جواب خودمان را داریم آماده می‌کنیم. این باعث می‌شود گفتگو به نتیجه نرسد و سوءتفاهم به وجود بیاید.

وی در توضیحی بیش‌تر گفت: این اتفاق وقتی به اجرا می‌رسد آن را از مسیر خارج می‌کند. یعنی طرف مقابل دارد پاسخ می‌دهد و شما در ذهنت سؤال بعدی را آماده می‌کنی، یا اینکه با خودتان می‌گویید بعد از آن چه پاسخی بدهم. این اتفاق باعث می‌شود آن لحظات خاص از دست برود و گفت‌وگوی درستی شکل نگیرد.

صبوری درباره بازخورد‌هایی که از این برنامه گرفته، گفت: معمولاً کسانی که دیده‌اند خوششان آمده و سؤال می‌پرسند که مثلاً این‌ها واقعاً برنده می‌شوند یا فلان بخش مسابقه را شما به آن گروه رساندید؟ رقابت در قالب آشپزی با حضور دو نسل مختلف معمولاً برای مخاطب جذاب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استقبال مخاطبان از دومین جشنواره ملی «آیین سخن»

دومین «جشنواره ملی آیین سخن» در هفته بزرگداشت حکیم نظامی، ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو، با حضور برنامه‌سازان، مدیران رسانه و مهمانانی از شورای پاسداشت زبان فارسی و انجمن مفاخر فرهنگی آغاز به کار کرد. 

 محوریت محتوایی دومین «جشنواره ملی آیین سخن» حکیم نظامی است و این جشنواره در دو بخش تخصصی شبکه‌های رادیویی و صدای استان‌ها و بخش مردمی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت ارسال آثار به این جشنواره را داشتند و حالا هم جشنواره روز‌های پایانی خود را طی می‌کند. بحیرایی مدیر کمیته داوران جشنواره ملی آیین سخن گفت: استقبال مخاطبان از بخش مردمی دومین جشنواره ملی «آیین سخن» قابل تقدیر است. 


وی با اعلام این خبر افزود: بسیار خرسندیم که دومین دوره جشنواره «آیین سخن» مورد توجه برنامه سازان مردمی و علاقه‌مندان به زبان فارسی از اقصا نقاط کشور قرار گرفته است.


مدیر کمیته داوران دومین جشنواره ملی «آیین سخن» ادامه داد: در این دوره شرکت کنندگان آثار خود را به دفتر جشنواره ارسال کردند که پس از بررسی اولیه ۴۴ اثر که استاندارد‌های لازم را برای حضور در جشنواره داشت، پذیرفته شد و به مرحله داوری راه یافت.


بحیرایی افزود: از مهم‌ترین ویژگی آثار ارسالی به دومین جشنواره «آیین سخن» توجه شرکت کنندگان به کیفیت آثار است به گونه‌ای که بعضی از آثار به لحاظ پژوهش و ساخت با آثار برنامه سازان حرفه‌ای رادیو برابری می‌کند.

همچنین، ابوذرابراهیم مدیر کمیته فضای مجازی دومین جشنواره «آیین سخن» گفت: در راستای تبلیغ اثربخش و ماندگار، کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های #من_نگهبان_زبان_فارسی_هستم، #آیین_سخن، #فارسی_را_پاس_بداریم و #هر_ایرانی_نگهبان_زبان_فارسی را به همراه محتوای با کیفیت در فضای مجازی داغ و فراگیر کرده‌ایم. 



ابراهیم گفت: در ابتدا از مخاطبان رادیو ایران دعوت شد تا برای کلمات بیگانه، واژه فارسی پیشنهاد دهند و برای بهره گیری بهتر از فرهنگ ایرانی، نام‌های زیبای بومی و ایرانی را جهت نام‌گذاری محصولات به صاحبان مشاغل و کارخانه‌ها معرفی کنند؛ این پویش با هدف اصلاح به‌کارگیری کلمات بیگانه و نادرست در رادیو ایران برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی شنونده‌ها روبرو گشت. 


وی افزود: این حرکت ادامه پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱ به جشنواره تبدیل شد. دومین جشنواره ملی «آیین سخن» امسال در چهار بخش در حال برگزاری است؛ بخش برنامه سازی رادیویی، بخش فضای مجازی، بخش مردمی و بخش ویژه که مربوط به «نظامی گنجوی» است. جشنواره ۱۴۰۲ از هفته نظامی در اسفند سال قبل کلید خورد و اختتامیه آن در تیر ماه برگزار خواهد شد. 


مدیر کمیته فضای مجازی جشنواره آیین سخن استقبال مردم از جشنواره به ویژه در بخش فضای مجازی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تعداد آثار ارسالی در این بخش در مقایسه با دیگر بخش‌ها قابل توجه بوده است. تولید محتوا برای صفحات اجتماعی، پادکست، گرافیک متحرک، تیزر و بنر‌های گرافیکی، تولید محتوا برای کانال تلویزیونی رادیونما، ساختار‌های مورد تایید در بخش فضای مجازی جشنواره آیین سخن است که آثار رسیده، از سوی کارشناسان این حوزه داوری شده اند.


ابراهیم، روش‌های تبلیغ و معرفی جشنواره «آیین سخن» را مکمل و به موازات آنتن شبکه عنوان کرد و گفت: از بهمن سال گذشته تبلیغات و اطلاع رسانی اخبار جشنواره در پایگاه، رادیونما و صفحات رادیو ایران در شبکه‌های اجتماعی همسو و همزمان با آنتن رادیو ایران انجام شده است تا علاوه بر شنوندگان، دنبال‌کنندگان خلاق و ایده‌پرداز شبکه را به تولید محتوا برای جشنواره ترغیب کنیم. از سوی دیگر بستر دریافت آثار ارسالی مردم و برنامه سازان رادیو در پایگاه رادیو ایران به نشانی بوده است که مرتب و به موقع رصد و بهینه‌سازی شده تا بدون کمترین مشکلی شرکت‌کننده بتواند اثر خود را بارگذاری و ارسال نماید. 
افرادی که در فضای مجازی صفحاتی با دنبال‌کننده‌های بالا دارند، محتوایی را تولید کنند تا به مخاطب خود بیاموزند که از کلمات بیگانه استفاده نکنند.


مدیر فضای مجازی رادیو ایران ادامه داد: در راستای تبلیغ اثربخش و ماندگار، کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های #من_نگهبان_زبان_فارسی_هستم، #آیین_سخن، #فارسی_را_پاس_بداریم و #هر_ایرانی_نگهبان_زبان_فارسی را به همراه محتوای با کیفیت در فضای مجازی داغ و فراگیر کرده‌ایم تا توانسته باشیم «آیین سخن» را به بهترین شکل به همه معرفی کنیم. پاسداشت زبان، خط و ادبیات فارسی نیازمند هم‌افزایی و همکاری گسترده است که شبکه رادیویی ایران می‌کوشد تا این حرکت مهم را ماندگار کند.



ابراهیم در پایان متذکر شد: در تلاش هستیم تولید و انتشار محتوا به همراه این برچسب‌ها را در طول سال داغ نگه داریم. مخاطب هدف ما جوان‌های دهه هفتادی و دهه هشتادی هستند؛ کسانی که حضور پررنگ‌تری در شبکه‌های اجتماعی دارند و می‌کوشیم با محتوای جذاب توجه‌شان را جلب کنیم تا ایشان هم به جمع پاسداران و نگهبانان زبان، خط و ادب فارسی بپیوندند؛ افرادی که در فضای مجازی صفحاتی با دنبال‌کننده‌های بالا دارند، محتوایی را تولید کنند تا به مخاطب خود بیاموزند که از کلمات بیگانه استفاده نکنند یا کلمات فارسی را با تلفظ درست و با املای صحیح به کار گیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسانه ملی، منادی ایمان و امید

رهبر معظم انقلاب در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، «ایمان» و «امید» را دو عامل کمک‌کننده به امام در ایجاد تحول‌های عظیم در سطح کشور، امت و جهان برای طول تاریخ دانستند و فرمودند که آماج دشمن همین ایمان و امید است و امروز ترویج ایمان و امید و زنده نگاه داشتن آن، وظیفه همگان اعم از نخبگان، هسته‌های انقلابی، صاحبان جایگاه‌های اجتماعی و مجموعه‌های سیاسی است.

روابط عمومی رسانه ملی جایگاه و وظیفه رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در تقویت دو عامل ایمان و امید را از استادان حوزه ارتباطات جویا شد و با معاونان سیما و صدای رسانه ملی در باره راهبرد‌های رسانه‌ای و سیاست‌هایی که لازم است در این زمینه اتخاذ شود گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

 نقطه‌های روشن امید و ترسیم آینده الهام‌بخش

محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی درباره راهبرد رسانه‌ای معاونت متبوعش پیرامون تقویت دوعنصر ایمان و امید می‌گوید: رهبر فرزانه انقلاب همواره در تلاش بوده‌اند که با تبیین اصول بنیادی، مسیر پیش روی مسئولان را در حوزه فرهنگ روشن کنند. ایشان پیش‌تر نیز همواره بر دو عنصر ایمان و امید تأکید و آن را از مسئولان فرهنگی کشور مطالبه کرده‌اند. همان‌طور که ۱۷ سال پیش یکی از وظایف صداوسیما در کنار سایر دستگاه‌های فرهنگی حاکمیت را تقویت ایمان و امید دانستند.

وی می‌افزاید: تبیین ایشان در ادوار مختلف در خصوص لزوم گسترش ایمان و امید در جامعه حاوی نقشه راهی است که توجه به آن می‌تواند صداوسیما و به‌خصوص معاونت سیما را در دوران تحول به پیش بیندازد.

معاون سیما با بیان اینکه باید توجه داشت که ایمان و امید دو کلمه ساده نیستند که به‌سادگی بتوان از آن‌ها گذر کرد، عنوان می‌کند: سال‌ها اندیشه و استمرار نظری در خصوص این دو کلمه در اندیشه رهبر فرزانه انقلاب موج می‌زند و از این جهت باید هم‌زمان با اقدام، مفهوم بسیط ایمان و امید در منظومه فکری ایشان احصا شود تا بتوان آن‌ها را در تمام حوزه‌های برنامه سازی دخالت داد. برنامه‌های نمایشی، برنامه‌های ترکیبی، گفتگو‌های تلویزیونی، قطعات کوتاه، برنامه‌های کودک و نوجوان و… همگی ظرف مناسبی برای ترویج ایمان و امید در جامعه هستند.

برمهانی ادامه می‌دهد: از آنجاکه ایمان در رسانه بنا بر فرمایش حضرت آقا می‌باید بر اساس ایمان روشن‌بینانه باشد مهم‌ترین راهبرد سیما تبیین مفاهیم بنیادین در منظومه گفتمانی قرآن و عترت به شیوه‌ای جذاب و متناسب با ظرفیت‌های مخا‌طبان است.

وی می‌افزاید: همچنین راهبرد سیما در حوزه امید مبتنی بر سند تحول بر پایه سه‌گانه هویت‌محوری، عدالت‌گستری و شتاب‌دهی به پیشرفت، همسو با گام دوم انقلاب است که می‌تواند برای جامعه مخاطبان، ترسیمی از آینده‌ای الهام‌بخش، قابل دسترس و در مسیر تمدن اسلامی‌باشد. از سوی دیگر راهبرد ما خط سبز و خط قرمزی خواهدبود. بدین معنا که ترویج ایمان و امید از یکسو و جلوگیری مطلق از پراکنش ناامیدی و بی‌ایمانی از سوی دیگر در دستور کار است. براین اساس حتی اگر نقدی در حوزه مشکلات و کمبود‌ها هم می‌شود باید به گونه‌ای هوشمندانه و توأم با ارائه راهکار باشد که ضمن بیان کاستی‌ها و دغدغه‌های جامعه، همان نقد نیز در دل مردم بذر امید بکارد.

برمهانی

نقطه‌های روشن امید

وی درباره مؤلفه‌های امیدآفرینی و تقویت ایمان در رسانه ملی و در معاونت سیما می‌گوید: در خصوص مؤلفه‌های امیدآفرینی، تقویت ایمان و نقاط امیدآفرین در این حوزه ما به این درک رسیده‌ایم که تمام شئون زندگی بشر می‌تواند دو عنصر ایمان و امید را شامل شود. در واقع ایمان و امید ممزوج است با سبک زندگی و هر آنچه در زندگی روزمره انسان می‌گذرد. از این باب است که می‌توان تبلور آن را حتی در خرید روزانه یک بانوی ایرانی برای خانه نیز مشاهده کرد. ما از یک‌سو قله‌های ایمان و امید معاصر را داریم که در رأس آن حضرت امام خمینی (ره) است و بازنمایی صحیح و دقیق از تمام شئون شخصیت ایشان در زندگی روزانه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

معاون سیما ادامه می‌دهد: از سوی دیگر مردم جامعه را داریم که اعمال روزمره آن‌ها در کشاکش مشکلات زندگی و گذر از رنج‌ها و کمبود‌ها نمایان‌کننده ایمان و امید در دلشان است که بازنمایی صحیح آنان نیز برای مخاطب مؤثر خواهدبود. زمانی که از بازنمایی پیشرفت‌های نظام سخن می‌گوییم، دستاورد‌های شکوهمند انقلاب را با تمام دشواری‌های مسیر طی شده‌اش به نمایش می‌گذاریم که می‌تواند برای جامعه و خصوصاً نسل جوان امید‌آفرین باشد.

برمهانی پیرامون چگونگی پیاده سازی و عملیاتی کردن این مولفه‌ها می‌گوید: برای اجرایی و عملیاتی‌سازی این مؤلفه‌ها، طراحی و تولید بر اساس محور‌های دوازده‌گانه سند تحول و بر مبنای گسترش ایمان و امید امری حیاتی است. تشکیل اتاق فکر برای برنامه‌ها به گونه‌ای که بتوان پیش از تولید، خروجی نهایی را متصور شد و از هرز روی منابع تولید جلوگیری کرد، رویکرد اساسی در تولیدات سیماست.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال زمانی که دستاورد بزرگی، چون سفر ناوگروه ۸۶ در تلویزیون بازنمایی می‌شود، مردم با قهرمانان واقعی کشور آشنا می‌شوند و این موضوع در ارتقای عزت و خودباروی ملی بسیار نقش‌آفرین است.

معاون سیما با بیان اینکه مطالبه‌گری سازنده و پیش‌برنده نیز از دیگر شیوه‌هایی است که می‌تواند برای مخاطبان امید‌آفرین باشد تصریح می‌کند: زمانی که موضوعی در تلویزیون به عنوان مطالبه مردمی در دستور کار قرار می‌گیرد و با پیگیری رسانه به سرانجام می‌رسد، مردم و رسانه در کنار هم قرار می‌گیرند و در یک تعامل هم‌افزا به رفع مشکلات و مسائل کشور می‌پردازند. این تعامل، حس مشترک و مؤثری در ساختن و آبادانی کشور ایجاد می‌کند.

اینجا چراغی روشن است

برمهانی ادامه می‌دهد: درحوزه تقویت ایمان نیز، از آنجا که جامعه ایرانی جامعه‌ای دینی و خداباور در مسیر تاریخی خود بوده‌است، معاونت سیما با ایجاد برنامه‌های متنوع همواره در تلاش است تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌های خود با تولید برنامه‌های متعدد در زمان‌های مناسب و ارتباط مستمر با اماکن مذهبی، به تقویت و روشن نگاه داشتن چراغ ایمان مخاطبان بپردازد.

وی تاکید می‌کند:، اما مهم‌ترین مسئله در پیاده‌سازی این دو عنصر، رشد و گسترش امید و ایمان در درون مجموعه سیماست. قطعاً اگر مجموعه‌ای خودش امید و ایمان نداشته‌باشد هرگز نخواهد توانست این دو گزاره را در سطح جامعه ترویج دهد. به لطف خدا در سیما با همکارانی روبه‌رو هستیم که امید و ایمان در دلشان موج می‌زند و روزافزون است.

 برنامه‌های شاخص سیما در دوره تحولی رسانه

معاون سیما در باره برنامه‌های شاخص تولید شده در این دو حوزه در دوره تحولی رسانه می‌گوید: در زمینه امیدآفرینی و بازنمایی پیشرفت‌های علمی‌کشور می‌توان به برنامه‌هایی مانند «ایران امروز» و «رویان» در شبکه یک، مستند «دستاورد» و کار‌های کوتاه «صعود» در شبکه نسیم و «رویانیوم» در شبکه سه اشاره کرد. همچنین برنامه «سندباد» در شبکه دو به دنبال بازنمایی تصویر ایران از زبان افراد غیر ایرانی است که خود به نوعی واقعیت‌ها و زیبایی‌های ایران و انقلاب را ترسیم می‌کند.

برمهانی ادامه می‌دهد: در حوزه گفتگو برنامه «شیوه» در زمان اوج اغتشاشات توانست فضای بازی را برای تعامل برخی از معترضان در رسانه فراهم سازد. در حوزه عدالت‌گستری و شناسایی استعداد‌های گوناگون برنامه‌هایی، چون «هماهنگ» در حوزه سرود، «معلی» در مداحی، «بگو و بخند» در عرصه هنری، «جشنواره عروسی کودک» در شبکه امید، «تهمتن» و «قهرمان» در شبکه ورزش و … امکان فضای رقابتی در پهنه همه اقوام و نقاط کشور فراهم‌کرد. تلاش در راستای عدالت آموزشی نیز با ایجاد «مدرسه تلویزیونی» و «مدرسه کنکور» در شبکه آموزش دنبال شده‌است.

به گفته وی برنامه‌هایی چون «محفل» و «زندگی پس از زندگی» در کنار برنامه‌های خوب گذشته، چون «سمت خدا» توانسته فضای معنوی و نشاط دینی برای مخاطبان ایجاد کند. این برنامه‌ها در کنار برنامه‌های مداحی که بیش‌تر به عواطف و احساسات مخاطبان توجه دارد، به ارتقای ایمان روشن‌بینانه مخاطبان می‌پردازد و به نیاز مخاطبان در حوزه اعتقادی و معرفتی پاسخ می‌دهد.

از معاون سیما درباره سیاست‌ها و برنامه‌های آتی سوال می‌کنیم که در پاسخ می‌گوید: علاوه بر ادامه برنامه‌های موفق تولید شده، تولیداتی مبتنی بر سند تحول رسانه ملی در عرصه‌هایی مانند توجه به روستا، عشایر و اقوام در برنامه صبحگاهی شبکه یک، برنامه‌های ویژه حوزه زنان موفق و بازنمایی آنان در شبکه دو، تولیدات کوتاه نمایشی در حوزه مسائل جوانان و برنامه «یک ماه مانده» با موضوع حضرت حجت (عج) در شبکه سه، مستند «رصدخانه ملی ایران» در حوزه پیشرفت، «کارآفرینان جوان» در شبکه پنج و در قرارگاه طراحی سازمان برنامه‌هایی با رویکرد امیدآفرینی و تقویت ایمان در دست طراحی است.

برمهانی ادامه می‌دهد: همچنین در بخش تولیدات نمایشی نیز فعالیت‌هایی در دست اقدام است که برخی در مرحله نگارش فیلمنامه و برخی در مرحله پیش‌تولید و تولید قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سریال «خواجه نصیرالدین طوسی» اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که کارویژه شما برای تقویت امید و ایمان در شبکه‌های تخصصی کودک و نوجوان چه هستند، می‌گوید: نسل‌های جوان و رو به‌رشد یکی از مهم‌ترین مخاطبان ما برای گسترش امید و تقویت ایمان هستند. از این جهت این مخاطبان همواره مسئله و دغدغه اصلی ما بوده‌اند و افزایش سهم آنان به‌خصوص نوجوانان در شبکه‌های اصلی نیز یکی از سیاست‌های مهم سازمان است.

معاون سیما ادامه می‌دهد: به طور مشخص در شبکه کودک و با محور امیدآفرینی، باید به مجموعه نمایشی «برپا» با موضوع معرفی پیشرفت‌های انقلاب اسلامی، «شگفت انگیزان» با موضوع معرفی کودکان مستعد، «دورت بگردم ایران» با موضوع معرفی ظرفیت‌های مردمی‌شهر‌های مختلف کشور و «بزن بریم» با موضوع معرفی ظرفیت‌های روستا‌های کشور اشاره کرد. در این شبکه، برنامه‌هایی نیز با محوریت ایمان تهیه شده که از جمله آن‌ها می‌توان «سرسفره خدا» با موضوع تبیین معارف قرآنی برای کودکان، «جشن فرشته‌ها» با موضوع معرفی آداب مکلف شدن به دختران تازه مکلف و «آذین» با محوریت آشنایی کودکان با نماز است.

برمهانی با بیان اینکه در شبکه امید نیز در زمینه امیدآفرینی برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده‌است که از بین آن‌ها باید از مسابقه «کهکشان» با موضوع نشان دادن گذشته افتخارآمیز و آینده امیدوارکننده با محوریت رویاسازی سفر ایرانیان به فضا، برنامه «باشگاه امید» با محوریت معرفی نوجوانان برگزیده و اخبار امیدوارکننده فعالیت‌های نوجوانان در سراسر کشور، برنامه «هم ارتفاع» با محوریت معرفی دستاورد‌های انقلاب اسلامی‌به نوجوانان، جشن «ایران آینده» با محوریت رویاسازی برای نوجوانان راجع به آینده ایران و برنامه «برو پی کارت» با محوریت جهت‌گیری تخصصی و هدایت تحصیلی نوجوانان نام برد، می‌گوید: برنامه‌هایی چون «نسل قاسم» با موضوع ترویج روحیه کار جهادی و معرفی نوجوانان مؤمن و انقلابی در سراسر کشور، «نورا» با محوریت افزایش معرفت نوجوانان با اهل بیت (ع)، «الهیه» با محوریت آداب سحرگاه برای نوجوانان نیز با محوریت ایمان، تدارک دیده شده‌است.

 قرارگاه‌های تخصصی در پی تقویت ایمان و امید

رسانه رادیو باتوجه به کارکرد‌های اختصاصی، مخاطبان وفادار و ظرفیت‌های قابل توجهی که دارد، در جریان‌سازی فرهنگی اثرگذار است و از این حیث می‌تواند با اتخاذ راهبردهایی، در راستای ترویج ایمان و امید ایفای نقش کند. این درحالی است که رادیو به عنوان رسانه‌ای پویا و همراه از ابتدای انقلاب نقشی مهم در تبیین و روشنگری اهداف انقلاب و مقابله با هجمه‌های رسانه‌ای دشمن داشته است. راهبرد‌های معاونت صدا در ترویج دوگزاره مورد تاکید مقام معظم رهبری را از علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان جویا شدیم.

بخشی زاده

 علی بخشی‌زاده، معاون صدا نیز از راهبرد‌های رسانه‌ای این معاونت برای ترویج ایمان و امید می‌گوید: از منظر کارکرد قرارگاهی رسانه تلاش می‌کنیم نقش راهبری و حامی رسانه‌ای خود را برای شناسایی، معرفی و هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های فرهنگی ایجاد کنیم. همچنین با پشتیبانی تمام قرارگاه‌های ده‌گانه تخصصی معاونت به کمک احیای نقش مردمی مساجد به‌عنوان کانون‌های ارتقای ایمان، امیدافزایی، تقویت وحدت ملی، اعتماد به نفس و کارآمدی جوانان خواهیم آمد.

وی می‌افزاید: از منظر کارکرد دانشگاهی رسانه نیز اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی، معرفت‌افزایی، تبیین و تشریح ابعاد، مولفه‌ها و آثار ایمان انقلابی و برکات و دستاورد‌های نظام مقدس اسلامی در حوزه‌های مختلف را در دستورکار خود قرار داده‌ایم.

معاون صدا با بیان اینکه از منظر کارکرد آوردگاهی رسانه نیز برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و پاسخگویی به اهم شبهات، ابهامات و سوالات معارفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عموم مردم تلاش می‌کنیم، می‌گوید: از منظر کارکرد آسایشگاهی رسانه، افزایش نشاط و شادابی جامعه را با تولید و پخش برنامه‌های طنز و سرگرمی فرح‌بخش و برجسته‌سازی زیبایی‌های ایمان و امیدافزایی با تکیه بر خلاقیت‌ها و مهارت‌های هنرمندان فرهیخته و خوش‌ذوق رادیو در دستورکار داریم.

 چهار مولفه تقویت ایمان

وی درباره مولفه‌های امیدآفرینی و تقویت ایمان در رسانه ملی و در معاونت صدا تصریح می‌کند: ما چهار مولفه ایمان را محور کار خود قرار داده‌ایم: نخست تقویت ایمان به خدا و وعده‌های الهی است، ایمان به اینکه خداوند به وعده‌های خود حتما عمل می‌کند. محور دوم، ایمان به اسلام است، اسلامی‌که اسلام امام باشد و مخالف اسلام سرمایه‌داری، التقاطی روشنفکرنما‌های بی‌اطلاع و اسلام افراد متحجّر باشد. محور سوم، ایمان به مردم است، ایمان به انگیزه مردم، ایمان به رای و عمل مردم و در نهایت ایمان به راه مبارزه، ایمان به درست بودن مسیر و راهی که برای مبارزه انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: ابعاد و مولفه‌های امید که در معاونت صدا در دستور‌کار قرار داده‌ایم عبارتند از: امنیت یا احساس امنیت، کارآمدی در ابعاد حکمرانی، اعتماد اجتماعی، رضایت عمومی، نشاط، شادابی و ایمان امیدبخش. برای ارتقای مولفه‌های فوق در بعد عملی امیدآفرینی مسئولان باید اقدامات جدی انجام دهند و در بعد نظری و احساسی امیدآفرینی، کافی است رسانه دستاورد‌های انقلاب اسلامی را به مردم معرفی کند.

وی در ادامه به برخی از این دستاورد‌ها که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته‌اند و دشمن سعی در پنهان کردن یا کوچک انگاشتن آن‌ها داشته اشاره و اظهار می‌کند: پیشرفت‌های کشور در عرصه علم و فناوری، پیشرفت‌های کشور در ایجاد زیرساخت‌های صنعتی و کشاورزی، پیشرفت‌های کشور در ایجاد ساختار‌های مهم حمل و نقل، پیشرفت‌های کشور در تربیت نیروی انسانی، پیشرفت‌های کشور در کشاندن فعالیت‌های عمرانی به نقاط محروم، پیشرفت‌های کشور در سیاست بین‌المللی، پیشرفت‌های کشور در اعتلا و عزت ملی، پیشرفت‌های کشور در اقتدار نظامی و دفاعی از این جمله هستند.

 لزوم هم‌گرایی میان نیرو‌ها و تقویت قرارگاه‌های تخصصی

وی درباره چگونگی پیاده‌سازی و عملیاتی کردن این مولفه‌ها می‌گوید: با هم‌گرایی بین نیرو‌ها و از طریق تقویت قرارگاه‌های تخصصی به عنوان مرکز عملیات و اتاق فکر در موضوعات تخصصی و با استفاده از ابزار‌های جدید رسانه‌ای همچون علوم شناختی و کاربرد آن در اقناع و تبیین در رسانه، ارتباط با مخاطبان و جذب مشارکت مخاطبان در مدیریت رسانه، می‌توان این مولفه‌ها را در رسانه پیاده کرد.

وی برنامه‌های شاخصی را که در این دو حوزه در دوره تحولی رسانه تولید شده‌اند نیز به این شرح معرفی می‌کندو می‌گوید: تقریبا همه شبکه‌های رادیویی بر اساس سند تحولی سازمان تلاش کرده‌اند این مولفه‌ها را در برنامه‌های خود ساری و جاری کنند.

 برنامه‌های شاخص صدا در دوره تحولی رسانه

وی می‌افزاید: به عنوان نمونه رادیو اقتصاد مستند «ما می‌توانیم» و «موج ثروت»، رادیو ایران، برنامه‌های «ایران امروز»، «نمودار»، «رهاورد» و «ایرانشهر»، رادیو پیام و آوا، برنامه‌های «پیام همزیستی» و «پیام خدمت»، رادیو تهران، برنامه‌های «بر بلندای همت»، «شهر آفتاب»، «علم بهتر است»، «پل مدیریت»، «تهران من»، رادیو جوان برنامه‌های «نبض»، «راهی که رفته‌ایم»، «امروز و فردا»، «بازی‌باز»، «جیک و پیک»، «رادیوم»، «جوان ایرانی سلام» و «خط آزاد»، رادیو سلامت، برنامه‌های «به زندگی سلام کن»، «افق روشن»، «چشم‌انداز» و «نیم‌نگاه»، رادیو صبا برنامه‌های «دستاوردها»، «کار خوب» و «همپای صبا»، رادیو فرهنگ برنامه‌های «مسیر پیشرفت»، «ایران‌دخت»، «صبح به وقت فرهنگ»، «پویش»، «سرزمین من»، رادیو گفتگو برنامه‌های «ضرب سکه»، «انعکاس»، «حیات خلوت»، «روزنه»، «ترنج» و «رویداد»، رادیو قرآن برنامه‌های «گلدسته»، «نشان»، «در مکتب وحی»، «تفسیر مطهر»، «درسنامه صحیفه سجادیه»، «درسنامه نهج‌البلاغه»، «فهم زبان قرآن»، «سروش هدایت»، «نشان»، رادیو معارف برنامه «سلام بهار»، رادیو ورزش برنامه‌های «به اضافه ورزش»، «همیشه با ورزش»، «فردا روشن است»، «ایران خاک دلیران» و «بانوی ایرانی» مشخصا به مولفه‌های امید و ایمان می‌پردازند.

وی درباره سیاست‌ها و برنامه‌های آتی نیز می‌گوید: یکی از وظایف هر رسانه جمعی به‌خصوص در دوران بحران تهیه و ارائه بسته‌های خدماتی امیدآفرین است. در جامعه ما این امر باید با هدف تبیین فعالیت‌های امیدآفرین دولت و سایر نهاد‌های کشوری و لشکری در زمینه مدیریت افکار عمومی داخلی و خارجی و مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان انقلاب و افزایش رضایت در جامعه صورت پذیرد.

وی تاکید می‌کند: رسانه ملی و به تبع آن معاونت صدا و شبکه‌های رادیویی برای سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در این زمینه برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای دارند. برنامه‌ها و بسته‌های امیدآفرین پیشنهادی شبکه‌های رادیویی دارای سه ویژگی «فراگیری»، «قابلیت بازدهی در بازه زمانی سه ماهه» و به‌وجودآورنده «رضایت» در بخش مهمی از جامعه هستند.

وی در پاسخ به اینکه کارویژه شما برای تقویت امید و ایمان در شبکه‌های رادیویی تخصصی چه هستند، گفت: به عنوان یک کارویژه اصلی تلاش خواهیم کرد نقش مسجد را به عنوان کانونی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، ایمان انقلابی و امیدافزایی در جامعه تقویت کنیم و با ایجاد و توسعه یک شبکه مردمی از جوانان مومن و انقلابی و مسجدی هسته‌های مردم‌نهادی برای جهاد تبیین با هدف امیدافزایی و ترویج سبک زندگی مومنانه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برای این منظور قرارگاه مرکزی صدای مردم را که شامل ۱۰ قرارگاه تخصصیِ اجتماعی، معارفی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، سلامت، تفریحات، تاریخی و علم و فناوری است راه‌اندازی کرده‌ایم که تمام این قرارگاه‌ها با طراحی و اجرای عملیات رسانه‌ای مشترک تلاش خواهندکرد با سازماندهی مردمی جهاد تبیین را در عرصه‌های تخصصی با محوریت مساجد محقق کنند. در واقع هر یک از مدیران شبکه‌های رادیویی، متولی یکی از قرارگاه‌های مذکور هستند و با رویکرد تحولی هم‌افزایی؛ تمام ظرفیت‌های موجود را شناسایی، بسیج و هماهنگ خواهندکرد تا زمینه لازم برای حرکت‌های جهادی مردم جهت تقویت امید و ایمان جامعه فراهم شود.

 چرا ایمان؟ چرا امید؟

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: سازمان صداوسیما یک دستگاه فرهنگی و تریبون عمومی است که فراتر از اطلاع‌رسانی، یک رسالت فرهنگی دارد و باید براساس آن هدف‌گذاری، برنامه‌سازی و فرهنگ‌سازی کند.

وی افزود: لازم است جلوه‌های مثبت خدماتی که تمام ارکان جمهوری اسلامی‌به آحاد مردم از جامعه شهری گرفته تا روستایی ارائه می‌دهند نمایش داده‌شود. این تمرکز و توجه از سوی رسانه ملی باید روی همه قشرها، طبقات و گروه‌ها باشد، نه اینکه خودش را معطوف به یک گروه یا جامعه خاص کند؛ به عبارتی از شهروند تهرانی تا روستانشینی که در دورترین نقاط کشور در مرز‌ها زندگی می‌کند باید این جریان‌سازی را حس کند و از مجرای اطلاع‌رسانی صحیح و همه‌جانبه، خدمات جمهوری اسلامی‌برای آحاد مردم تبیین شود.

نماینده مردم فریمان، سرخس، بخش‌های احمدآباد و رضویه خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت توزیع اخبار خوب و مثبت در جهت امیدآفرینی اظهار داشت: مخصوصا در قبال نسل جوان که ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، دهه هفتادی‌ها، دهه هشتادی‌ها و حتی دهه نودی‌ها مسئولیت داریم. رسانه ملی باید گروه‌های مختلف جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان را در برنامه‌سازی‌ها مورد توجه قرار دهد و برنامه‌های متنوعی بسازد به گونه‌ای که تقویت روحیه خودباوری، وطن‌دوستی و نگاه دیندارانه و اخلاق‌مدارانه را در کشور در پی داشته‌باشد.

وی ادامه داد: باید یک رویکرد مهم در برنامه‌سازی‌ها تقویت ایمان واقعی، پرورش ارزش‌های اخلاقی- دینی و توجه به ارزش‌های اجتماعی در مردم ایران باشد.

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه کمبود، خلا، اشکال و موضوعات یاس‌آور در کشورمان وجود دارد و اگر بخواهیم بر نیمه الی لیوان تمرکز کنیم این نقاط در جا‌های مختلف مشاهده می‌شوند، گفت:، اما بزرگ‌نمایی این اشکالات و ارائه تحلیل‌های غیرراهکارگرا، نباید موجب شود که به نقاط امیدآفرین نپردازیم.

این عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما، تاکید کرد که صداوسیما رسالت سنگینی دارد؛ آن چیزی که اکنون در جامعه ما موج می‌زند تزریق مسائل منفی، یاس‌آلود و مواردی است که منجر به ایجاد سرخوردگی عمیق اجتماعی به‌خصوص در نسل نوجوان و جوان ایرانی می‌شود. این القائات در فضا‌های تبلیغی که معاندان به وجود می‌آورند، در ماهواره‌ها و در فضای مجازی گسترده می‌شوند و در این بین اگر صداوسیما نگاه هنرمندانه، دقیق و موشکافانه داشته‌باشد و با یک دید هنری و با ساخت تولیدات خوب و با کیفیت بتواند مخاطب حداکثری را پای رادیو و تلویزیون بنشاند و بیان دلنشین و اثرگذاری برای آحاد مردم ایران داشته‌باشد، می‌تواند تقویت‌کننده ایمان و امید باشد.

 امیدآفرینی از دریچه اخبار

عباس اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به اینکه ایمان و امید دو کلیدواژه فرمایش‌های رهبری در روز چهاردهم خرداد امسال بود، به امیدآفرینی در پوشش اخبار اشاره کرد و گفت: رسانه ملی می‌تواند با انتشار اخبار مثبت از پیشرفت و توسعه، این امید را در جامعه زنده و مردم را به آینده امیدوار کند.

وی افزود: هرچقدر این اخبار بیش‌تر در باره امید، پیشرفت و رفع مشکلات مردم باشد اثرگذاری بهتری خواهند‌داشت. هرقدر بیش‌تر به مشکلات پرداخته شود و مردم احساس کنند که حرفشان شنیده می‌شود، نسبت به نظام و آینده کشور امیدوار می‌شوند و انگیزه بیشتری برای همراهی با نظام پیدا می‌کنند، اما اگر رسانه بخواهد به طور مرتب حذف کند، مسئولان را به نقد نکشاند و قصور‌ها را مطرح نکند مردم متوجه می‌شوند که صدایشان شنیده نمی‌شود و انگیزه و امیدشان را از دست می‌دهند.

اسدی با تاکید بر اینکه صداوسیما باید در این زمینه با دقت نظر بیش‌تری عمل و عاملان و بانیان مشکلات را معرفی کند و از آن سو اخبار مثبت را در اختیار مردم بگذارد، گفت: حتی اگر مشکلی هست باید ابعاد آن موشکافانه بررسی و برایش راهکار ارائه شود.

این استاد ارتباطات ادامه داد:، اما صداوسیما در سایر مقوله‌ها می‌تواند موسیقی‌های امیدوارانه و مجموعه‌های نمایشی شادی‌آفرین پخش کند و بسیاری اقدامات از این دست را که در جهت تقویت امید باشد، انجام دهد. همچنین بر تقویت بُعد دینی در رسانه باید بیش از این‌ها تمرکز شود. البته منظور از ایمان، ایمان دینی به تنهایی نیست، بلکه ایمان مردم به نظام و کشور هم مطرح است. ایمان دینی یکی از ابعاد ایمان است و رسانه باید همه ابعاد ایمان را درنظر بگیرد.

وی با تاکید براینکه تلویزیون به تولید محتوای مطلوب، مجموعه‌های نمایشی خوب و برنامه‌های سازنده و جذاب نیاز دارد، اظهار داشت: صداوسیما باید در برنامه‌سازی‌ها خلاقیت به خرج بدهد و یک بعدی به موضوعات نگاه نکند؛ در این صورت است که می‌تواند در زمینه ایمان و امید به‌خوبی کار کند. فهمی‌که رسانه ما از امید دارد، لزوما صحیح نیست. رسانه تصور می‌کند امید یعنی تنها به اخبار مثبت پرداخته شود درحالی که اخبار منفی باید طوری مطرح شوند که نقطه امید هم در آن‌ها یافت شود و اخبار را در فضای خاص خودش منتشر کند که دو کلیدواژه رهبری را پوشش دهد.

وقتی «امید» دست‌یافتنی می‌شود

امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات و رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره نیز مولفه‌های پرداختن به امید و ایمان در رسانه ملی را برشمرد و در این باره گفت: نخستین مولفه در ایجاد امید، بیان توانمندی‌های جوانان، زنان و مردان جامعه است. اگر در سطح جهان نگاه کنید، به عنوان مثال در ناسا که مهم‌ترین مرکز فضایی دنیاست، اگر مهندسان ایرانی نباشند، کار با دشواری روبه‌رو می‌شود. ایرانیان از بهترین برنامه‌نویسان و متخصصان در حوزه‌های مختلف هستند و در داخل هم توفیقات بسیاری از جمله در عرصه فناوری نانو و موشک‌های ابر فراصوت داشته‌ایم که در دنیا بی‌نظیر است. ما استعداد‌های بسیاری داریم که باید به آن‌ها در رسانه بپردازیم.

وی افزود: مولفه دوم ایمان و اراده است. ایرانیان در دنیا به بااراده بودن، شهره‌اند و این دو مولفه‌ای مهم هستند که باید حتما در باره آن‌ها کار کنیم. فرزندان ما با کم‌ترین امکانات، بزرگ‌ترین دستاورد‌ها را برای نظام و انقلاب رقم زده‌اند.

مسعودی مؤلفه سوم را ابتکار دانست و گفت: مصادیق آن را در دوران دفاع مقدس شاهد بوده‌ایم. پس از آن فرهنگ ماست. فرهنگ ایرانی ایجاد امیدواری می‌کند و یاس هیچ‌گاه در فرهنگ ایرانی راه نداشته‌است، در فرهنگ اسلامی هم همین‌گونه است، چون هر دو فرهنگ، توحیدی هستند و تکیه‌گاه دارند. فرهنگ ما نشاط‌آور و امیدآفرین است و انسان در چنین فرهنگی هیچ‌گاه احساس تنهایی نمی‌کند.

این استاد ارتباطات ادامه داد: مشکلی که اکنون در دنیای غرب وجود دارد همین تنهایی است و وقتی محور همه چیز قرار می‌گیرد خودش باید به خودش اتکا کند، در حالی که از آن عاجز است و انسان‌گرایی باعث می‌شود بسیار زود سرخورده شوند.

وی یکی دیگر از مولفه‌های موثر در تقویت ایمان و امید را توجه به ادبیات و زبان فارسی دانست و تصریح کرد: به زبان فارسی کم توجه شده است، ما یک کشور تنها نیستیم و شماری از همسایگان ما هم‌زبان ما هستند یا فرهنگ مشترک اسلامی‌با آن‌ها داریم. جوانان ما می‌توانند به‌عنوان یک ایرانی مسلمان نه‌تن‌ها در داخل، بلکه در این کشور‌ها نیز تحول ایجاد کنند. باید به‌قدری امیدآفرینی کنیم و توانمندی‌هایشان را به آن‌ها یادآوری کنیم که به سفیران انقلاب اسلامی تبدیل شوند.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره ادامه داد: متاسفانه کشور‌های معاند و رسانه‌های بیگانه به قدری روی ذهن فرزندان ما کار می‌کنند که آن‌ها را به‌عنوان مهاجر درمانده در کشور‌های اروپایی و امریکایی می‌پذیرند و این اصلا برای ما خوب نیست. مردم باید ثمره این استعداد‌ها را در داخل ببینند یا اگر به خارج از کشور می‌روند دستاوردهایشان در داخل کشور مورد استفاده قرار بگیرد. باید ویژندسازی را به فرزندانمان بیاموزیم و اگر به همه این‌ها در رسانه ملی توجه کنیم، «امید» دست یافتنی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک هنرمند واقعی هیچ‌وقت چشم از جهان نمی‌بندد/ هنرمند همواره در روح و جان یک جامعه حضور دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جهانبخش سلطانی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود به مرور خاطراتی از سال‌های حضور در فیلم‌ها و سریال‌های خاطره‌ساز پرداخت.

به گزارش سینماپرس، جهانبخش سلطانی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: قرار بود کار جدید آقای حسن اکلیلی که فصل تازه «آقای گرفتار» است، در اصفهان کلید بخورد که ما به همین دلیل راهی اصفهان شدیم اما به دلایلی کار متوقف شد. همه قرارداد هم بسته بودیم اما به دلایلی ناگهان اعلام کردند که کار نیاز با بازنویسی بیشتر دارد و کار متوقف شد. من هم که بیش از ۴۰ سال است در تهران ساکنم، از اصفهان به خانه برگشتم!

وی در پاسخ به اینکه آیا بیشتر به حضور در پروژه‌های تلویزیونی تمایل دارد، توضیح داد: تمایل اصلی ما که کار در سینماست و بیشتر هم ترجیح می‌دهم در کارهای سینمایی حضور داشته باشم، اما وقتی کاری در سینما نباشد دیگر تفاوتی ندارد که با چه پیشنهادی سرکار بروم. بیشتر به دلیل گذران امور در این دوران سخت، در پروژه‌ها حضور داریم. احتمالاً برای اغلب بازیگران هم حضور در سینما در اولویت باشد چرا که فیلم‌های سینمایی در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و به‌واسطه نقد و بررسی ماندگاری بیشتری هم پیدا می‌کنند. بازیگران نقش اصلی فیلم‌های سینمایی معمولاً بیشتر در معرض نقد و پرسش قرار می‌گیرند و به همین دلیل بیشتر احساس می‌کنند که حضور مؤثری در صحنه دارند.

سلطانی در عین حال با تأیید مخاطبان بیشتر سریال‌های تلویزیونی نسبت به فیلم‌های سینمایی گفت: قطعاً مخاطبان تلویزیون هم حرمت و احترام دارند اما برای بازیگری که در انتظار پیشنهاد جدید است، حضور در یک پروژه سینمایی و همکاری با کارگردانان بزرگ جذابیت بیشتری دارد. جشنواره‌های فجر هر سال از حضور مخاطبانی سرشار می‌شود که علاقه دارند فیلم‌های جدید بازیگران را ببینند و از زوایای مختلف کار آن‌ها را نقد کنند.

هیچ‌گاه از ورود به بازیگری پشیمان نمی‌شوم

این بازیگر باسابقه درباره اینکه آیا هیچ‌گاه از ورود به عرصه بازیگری پشیمان شده است یا خیر هم گفت: واقعیت این است که ما از روی دانش و آگاهی ورود به این عرصه را انتخاب کرده‌ایم و اصلاً مسئله پشیمانی برای‌مان موضوعیت ندارد. اگر بازیگر نمی‌شدیم سراغ چه کار دیگری می‌رفتیم؟ آهنگری؟ بالاخره کار هنری هم اوج و فرود دارد و میزان فعالیت و پیشنهاد کاری، به پارامترهایی مثل سن و سال ما هم بستگی دارد. مهم است که آیا فیلمسازان در بستر روایت دراماتیک خودشان آیا نقشی متناسب با سن و سال ما دارند که بتوانیم در آن مانا و ماندگار شویم؟ قطعاً اگر به عقب بازگردم بازهم همین حرفه را انتخاب می‌کنم.

شاید بتوانم با این شعر حس و حالم به این حرفه را بیان کنم که «یک قصه بیش نیست غمِ عشق، وین عجب. کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است» زمانی هم که بخواهیم اعتراضی به شرایط کنیم، می‌گوئیم: «به کام اهل هنر روزگار باید و نیست، به طبع بی‌هنران آسمان نباید و هست!» دیگر چه می‌توان گفت؟

سلطانی گفت: من امروز روی این حرفه مسلط هستم و نسبت به ابعاد مختلف آن اشراف دارم. شاید بتوانم با این شعر حس و حالم به این حرفه را بیان کنم که «یک قصه بیش نیست غمِ عشق، وین عجب. کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است» زمانی هم که بخواهیم اعتراضی به شرایط کنیم، می‌گوئیم: «به کام اهل هنر روزگار باید و نیست، به طبع بی‌هنران آسمان نباید و هست!» دیگر چه می‌توان گفت؟

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون درباره ماندگارترین تصویری که مردم از نقش‌آفرینی‌های او به یاد دارند، گفت: اغلب کارهایی که من در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده‌ام در میان جامعه مخاطبان جایگاه ویژه‌ای داشته است. از فیلم‌های مرتبط با هشت سال دفاع مقدس می‌توانم به «افق» مرحوم ملاقلی‌پور اشاره کنم تا «حماسه مجنون» و «شب دهم» ساخته جمال شورجه. در آن سال‌ها حدود ۴ سال در آبادان و اهواز مشغول کار در فیلم‌های دفاع مقدسی بودیم و در منطقه دارخوین شب‌ها در چادر شهید خرازی می‌خوابیدیم. آن سال‌ها با عشق و علاقه در فیلم‌های دفاع مقدسی بازی می‌کردیم و مردم هم خیلی دوست داشتند.

وی افزود: در قاب تلویزیون هم تجربه همکاری با مرحوم پوراحمد در مجموعه‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» را داشتم. فیلم سینمایی «شرم» هم در قالب همین همکاری شکل گرفت که بابت حضور در آن در جشنواره فیلم فجر و در رقابت با اکبر عبدی و فرامرز قریبیان، سیمرغ بهترین بازیگری نقش مکمل مرد را دریافت کردم. خیلی از مردم پس از سال‌ها هنوز بنده را با «قصه‌های مجید» و «سرنخ» به یاد می‌اورند. زمانی برای ساخت «سرنخ ۲» راهی اصفهان هم شدیم اما آن پروژه هم به سرانجام نرسید.

مردم تعجب می‌کنند که اینقدر موهایم سفید شده است!

سلطانی گفت: خیلی از مردم من را با نقش‌های دفاع مقدسی هم می‌شناسند، به‌خصوص که به تازگی فیلم «افق» در چند نوبت از تلویزیون بازپخش شده است و برخی مردم ابراز تعجب می‌کنند که من در آن فیلم حضور داشته‌ام! فیلمی که نشان‌دهنده قدرت نیروهای ما در جنگ بود و برای ساخت آن چیزی در حدود ۸ ماه زیر آب بودیم! داستان فیلم هم سرشار از عشق و حماسه بود. بعد از این سال‌ها مردم تعجب می‌کنند که اینقدر موهای ما سفید شده است. مردم قهرمانی را که دوست دارند، می‌خواهند برای همیشه همان شکلی باقی بماند و هیچ تغییری نکند.

وی درباره واکنش‌های خاص مردم در کوچه و خیابان نسبت به خود هم گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، مردم نسبت به ما لطف دارند. اساساً هنرمند واقعی همیشه ماناست و هیچ‌گاه نمی‌میرد، چرا؟ چون هنرمند همواره در روح و جان یک جامعه حضور دارد. جامعه سرشار از خاطرات هنرمندان است و چون مردم این خاطرات را به یاد دارند و با آثارشان زندگی می‌کنند، می‌توانیم بگوییم یک هنرمند واقعی هیچ‌وقت چشم از جهان نمی‌بندد.

این بازیگر باسابقه ادامه داد: برخی از مردم گاهی بابت نقش ناظم که در «قصه‌های مجید» بازی کرده بودم، از من گلایه می‌کنند که چرا با جوانی که سر پرشوری برای زندگی داشت، اینگونه رفتار می‌کردی و آزارش می‌دادی! من هم در جواب می‌گفتم در یکی از قسمت‌ها که از بچه‌ها خواستم درباره مفیدترین شغل بنویسند و انتظارم از مجید این بود که درباره ما ناظم‌ها بنویسد، او درباره شغل «مرده‌شور» نوشت! من چه رفتاری باید می‌داشتم؟ (می‌خندد)

سلطانی درباره ارتباط با مجید باقربیگی بازیگر نقش «مجید» هم گفت: من ارتباطی با او نداشتم اما بعد از آن سریال هم کسی سراغش نرفت و این اصلاً شوخی نیست که یک نوجوان در اوج شهرت رها شود. مجید هم در آن سریال خیلی درخشید. همان سال‌ها من خودم سراغش رفتم. تله فیلمی را نوشتم و با تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودم هم ساختم و نقش یک آن را به مجید سپردم تا در کنار خودم بازیگری را باردیگر تجربه کند. آن سال‌ها تلویزیون اصفهان هم در این زمینه مساعدت کرد.

از حافظه پوراحمد تعجب می‌کردم

بازیگر فیلم «قصه‌های مجید» با ذکر یاد کیومرث پوراحمد گفت: مرگ حق است و هر چه خدا بخواهد، همان می‌شود. ما همه ابزار و وسیله‌ایم و کاش در زندگی‌مان بتوانیم ابزار خیر شویم. ما خیلی با هم دوست بودیم و منزل‌شان فقط ۱۰ دقیقه تا منزل ما فاصله داشت. معمولاً پیش او می‌رفتم و سناریو و کتاب می‌خواندیم. حتی خاطراتی را از زمان انتخاب من به یاد داشت که من به یاد نداشتم. روزی عکسی به من نشان داد و گفت این عکس را به یاد داری؟ گفتم نه. گفت این مربوط به همان زمانی است که من از نجف آباد به اصفهان می‌آمدم و تو مدام اصرار می‌کردی که نقشی به تو بدهم! تعجب کردم که اینقدر دقیق آن خاطره‌ها را به یاد داشت.

این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا نقشی هست که هنوز علاقه‌مند باشد که به او پیشنهاد شود، گفت: من در کارنامه‌ام نقش‌های متنوعی را بازی کرده‌ام. خدا را شکر که بستر آماده بود و توانستم از نقش‌های تاریخی تا نقش‌های دفاع‌مقدسی، اجتماعی و حتی کمدی در کارنامه‌ام داشته باشم. یادم هست فیلم «مهریه بی‌بی» که در آن مقابل آقای خمسه بازی می‌کردم، در گیشه قیامت کرد.

سلطانی در پایان با ذکر خاطره‌ای از حضور در فیلم کمدی «مهریه بی‌بی» گفت: من در آن سال‌ها قهرمان فیلم‌های دفاع مقدسی بودم. اکبر عبدی قرار بود در کنار خمسه در این فیلم بازی کند اما به دلایلی اختلاف پیش آمده بود و عبدی از کار کنار رفته بود. رضا بانکی که پیش‌تر به‌عنوان فیلمبردار با من کار کرده بود و می‌دانست در پشت صحنه اهل شوخی و مزاح هستم، من را به این پروژه معرفی کرد. ابتدا هم کارگردان مخالفت کرده بود که من در نقش کمدی بازی کنم اما وقتی بازی کردیم کار آنقدر در گیشه گرفت که بعدها علیرضا خمسه نفرینم کرد! گفتم چرا؟ گفت از وقتی تو مقابل من نقش کمدی بازی کردی، هیچکس دیگر به من پیشنهاد نقش کمدی نداد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آژانس شیشه‌ای» را در یک سکوت خبری کار کردیم/تا افتتاحیه جشنواره فیلم فجر کسی حتی عکسی از فیلم ندیده بود و این خوب بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» گفت: فرود هلیکوپتر در مرکز شهر برای فیلم‌برداری آژانس شیشه‌ای جزو مواردی بود که تا آن زمان کسی تجربه نکرده بود؛ تعهدات عجیب و غریبی را پذیرفتیم تا آن پلان گرفته شد.

به گزارش سینماپرس، مهدی کریمی در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: مهرمادری و آژانس شیشه ای خاطره انگیزترین و راحت ترین تولیدات ما در سینمای ایران بود نه از باب حمایت یا بضاعت مالی چون اتفاقا شرایط مالی پروژه با مشکلات متعدد بود اما صادقانه این که هجمه روی عوامل اجرایی نبود و اصلا در سینما کسی امید نداشت در حوزه تهیه کنندگی اثر این تجربه بخواهد موثر واقع شود.

کریمی خاطرنشان کرد: همیشه بخشی از حواشی، زحمت تولید را ضایع می کند اما آن زمان کسی توجهی به تولید دو فیلم نمی کرد. امروز اصحاب رسانه همواره به سراغ پروژه هایی می روند که اطلاع رسانی خبری دارد یا گزارش دارند و یا تصاویر تولیدشان را می دهند اما ما آژانس شیشه ای را در یک سکوت خبری کار کردیم و تا افتتاحیه جشنواره فیلم فجر کسی حتی عکسی از فیلم ندیده بود و این خوب بود. امروز با توجه به دسترسی ساده رسانه ای و اطلاعاتی که وجود دارد چنین کاری (تولید در سکوت خبری) غیرممکن است.

وی بیان کرد: لذتی که در سال ۷۶ از تولید این آثار بردیم و آن انگیزه جمعی و انرژی که همه بچه ها یکدست برای این کار کشیدند برای ما یک امتیاز بزرگ بود.

تهیه کننده فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای ادامه داد: آن سالها مانند این سالها نبود که وقتی فیلمی می فروشد روی پرده می ماند و از این دست اتفاقات و پایین کشیدن از پرده در تمام این سالها کم اتفاق نیفتاده است.

کریمی در پاسخ به این پرسش که چرا آژانس شیشه ای در آن زمان درخشید، بیان کرد: این فیلم زمانی ساخته شد که تنوع کم بود و حرفش جدید بود. آژانس شیشه ای در دوره ای دیده می شود که جامعه ملتهب گفت وگوست و فضای رسانه ای آنقدر باز و بی در و پیکر نبوده است. آن زمان بردن یک فریم از فیلم از مرز کشور هزار مسئله داشت یا حتی دیدن یک فیلم که از آن ور آب می آمد هزار مکافات داشت.

تهیه کننده فیلم سینمایی لیلی با من است (کمال تبریزی ۱۳۷۴) یادآور شد: مانند دوره ای است که گشنه و تشنه سپری می کنید و به یک غذای مناسب می رسید و مزه این غذا بسیار زیاد در ذهن شما می ماند. حتی شاید این غذا در مقایسه با بسیاری دیگر از غذاها کم و کسری داشته باشد اما خاطره اش در ذهن می ماند.

کریمی با اشاره به علت ماندگاری آژانس شیشه ای توضیح داد: این فیلم یکی از کارهای شاخص آقای ابراهیم حاتمی کیا در بحث تکنیک و کارگردانی و متن است و این را نمی شود کتمان کرد. این فیلم هم مقبولیت منتقدان را داشت و هم اقبال مردمی را. دلیل اصلی آن هم این بود که هسته و گروهی که در کنار همدیگر آژانس شیشه ای را خلق کردند یعنی بازیگران، کارگردان، نویسنده، تیم های تولید و اجرا و همه اعضای تیم تولید خوب بودند.

وی افزود: این اثر به لطف تمام اعضای تیم خلق شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی مهر مادری (کمال تبریزی ۱۳۷۶) در پاسخ به این پرسش که ساخت آژانس شیشه ای چقدر زمان برد، گفت: فیلم نرمالی بود اساسا کارهای آقای حاتمی کیا معمولا دوماهه فیلمبرداری می شد و آژانس شیشه ای هم زیر دوماه فیلمبرداری شد.

کریمی در ادامه توضیح داد: لوکیشن فیلم فضای بسته اما پربازیگری بود؛ در یک لوکیشن محدود زحمت اجرایی و کارگردانی و میزانسن و متنوع درآوردن کار بسیار پرمرارت بود اما اگر به تیتراژ آژانس شیشه ای نگاه کنید الحمدالله بخشی از ذخایر امروز سینمای ایران از آژانس شیشه ای متولد شدند؛ چه در حوزه بازی، چه در حوزه کارگردانی، چه در حوزه نویسندگی و مجموعه تولید و همه چیز.

تهیه کننده لیلی با من است (کمال تبریزی ۱۳۷۴) افزود: همان سال ۱۳۷۶ اواخر بهار مهر مادری آقای کمال تبریزی را کار کرده بودیم و آژانس شیشه ای در دل آن فیلم اتفاق اتفاد یعنی آخر تابستان شروع شد و پاییز تمام شد. آن زمان دقت ها بیشتر و انرژی ها برای زمانبندی و تولید متمرکزتر بود.

کریمی در توضیح بی مهری هایی که به فیلم سینمایی آژانس شیشه ای روی داد، بیان کرد: آژانس شیشه ای در اوج فروش بود اما از پرده پایین آمد آن هم به این بهانه که فیلم های دیگر باید دیده شوند؛ فیلم آژانس شیشه ای را برداشتند که اکران دو زن (تهمینه میلانی ۱۳۷۷) عقب نیفتد و آژانس شیشه ای آن سال با کف فروش به ۶ میلیون تومان رسید یعنی حتی سینماداران هم از این پایین کشیدن فیلم از روی پرده ناراضی بودند اما چون ابلاغی بود چاره ای جز انجامش نبود.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این پرسش که چه کسانی چنین تصمیم گرفتند، آیا همکاران سلحشور (اشاره به نیروی امنیتی آژانس شیشه ای با بازی رضا کیانیان) چنین تصمیمی گرفتند؟ اظهار داشت: اتفاقا آن زمان همکاران سلحشور بر مسند قدرت بودند و حتی در آن دوره و سال ها فیلم های دفاع مقدسی در بحث مواد خام و تولید از سوی نهادهای فرهنگی حمایت می شدند اما آن زمان می گفتند چون این فیلم جایزه گرفته (رکورد سیمرغ های فجر را زده بود) است، همان حمایت را هم از این فیلم نکردند.

تهیه کننده فیلم سینمایی رنگ خدا (مجید مجیدی ۱۳۷۷) در پاسخ به این پرسش که کدام خاطره از آژانس شیشه ای و تولید این اثر در ذهنش ماندگار شده است، گفت: فرود هلیکوپتر در مرکز شهر برای گرفتن یک پلان در آژانس شیشه ای جزو مواردی بود که تا آن زمان کسی تجربه نکرده بود و بسیار هم پرخطر بود اما پس از دو ماه دوندگی های مختلف و تعهدات عجیب و غریب که همه گونه خسارت از سقوط هلیکوپتر تا شکسته شدن شیشه را پذیرفتیم و همه تعهدات را امضا کردیم تا آن پلان گرفته شد.

کریمی در توضیح محل فیلمبرداری این سکانس یادآور شد: خیابان کریم خان زند، سرخیابان خردمند جایی که داروخانه ۱۳ آبان هست.

وی تاکید کرد: مهارت خلبانی که آنجا نشست نکته مهمی بود چون گروه های پروازی مختلفی را آوردیم که هرکدام نظراتی داشتند اما دوستانی از گروه پروازی هلال احمر بودند که آمدند و آن پلان و سکانس را خلق کردند و اگر جرئت و جسارت آنها نبود ما نمی توانستیم این پلان را بگیریم و در نهایت آنچه خلق شد و در خاطره ها ماند، خلق نمی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشن بزرگ «محفلی‌ها» در مشهد مقدس برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشن بزرگ محفلی‌ها روز پنج شنبه ۸ تیر مصادف با عید سعید قربان ساعت ۱۹:۳۰ با اجرای حامد سلطانی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، جشن بزرگ محفلی‌ها روز پنج شنبه ۸ تیرماه، مصادف با عید سعید قربان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. این ویژه برنامه با حضور میزبانان برنامه محفل، میهمانان ویژه و با اجرای حامد سلطانی ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه ۳۰هزار نفری امام رضا (ع) برپا می‌شود.

جشن بزرگ «محفلی‌ها» در مشهد مقدس برگزار می‌شود

به گفته روابط عمومی «برنامه محفل»، علاقه مندان جهت حضور در جشن بزرگ محفلی‌ها با ارسال عدد ۸ به ۳۰۰۰۱۱۷۱ ثبت نام خود را انجام دهند. ثبت نام جهت حضور در این رویداد از طریق لینک https://survey.porsline.ir/s/RHGFbCAV نیز امکان پذیر است.

قرار است پس از قرعه کشی، پیامک تایید نهایی ثبت نام کنندگان برای آن‌ها ارسال شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحقق عدالت فرهنگی مستلزم تمرکززدایی است/«شهرک تولید محتوای قزوین» فرصتی ملی و بین‌المللی برای این استان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصحاب تئاتر در یک سال اخیر با حضور اثرگذار در جشنواره‌های مختلف نقش مهمی در تثبیت انسجام، وحدت و همگرایی اجتماعی داشتند و تلاش‌های دشمنان برای خاموش کردن فضای فرهنگ و هنر کشور را خنثی کردند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در آیین پایانی بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر صاحبدلان قزوین اظهار کرد: سال گذشته حوادث تلخی را در کشور داشتیم و عده‌ای به دنبال این بودند فضای فرهنگی و هنری کشور خاموش شود. اما هنرمندان تئاتر با حضور فعال‌شان در صحنه نقش مؤثری در روشن ماندن چراغ هنر کشور و تزریق امید به جامعه داشتند.

وی افزود: از اصحاب تئاتر تشکر می‌کنم که قدرتمندانه وارد صحنه شدند و در طول جشنواره تئاتر فجر و جشنواره‌های منطقه‌ای درخشیدند تا تئاتر باعث انسجام، وحدت و همگرایی شود. این مسئولیت ما را در حوزه تئاتر مضاعف می‌کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این‌که عدالت فرهنگی راهبرد اصلی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم است، گفت: تحقق عدالت فرهنگی مستلزم تمرکززدایی و برگزاری رویدادهای فاخر فرهنگی و هنری در همه استان‌هاست.

تحقق عدالت فرهنگی مستلزم تمرکززدایی است/«شهرک تولید محتوای قزوین» فرصتی ملی و بین‌المللی برای این استان است

اسماعیلی افزود: از هنرمندان، اهالی تئاتر، پیشکسوتان، داوران، مهمانان خارجی و همه کسانی که در گمنامی کار مهم فرهنگ و هنر کشور را پیش می‌برند قدردانی می‌کنم و امیدوارم با توجه به نزدیکی قزوین به تهران و همگرایی و همراهی مسئولان این استان بتوانیم این گونه جشنواره‌های فرهنگی و هنری بین‌المللی را بیشتر در قزوین برگزار کنیم.

اسماعیلی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه ایجاد اولین شهرک تولید محتوای کشور در قزوین اظهار کرد: شهرک تولید محتوای قزوین فرصتی ملی و بین‌المللی برای این استان است و پیگیر هستیم تا در سفر آتی رئیس‌جمهور به این استان برای تسریع در اجرای این پروژه تصمیم‌گیری شود تا بتوانیم گام‌های خوبی برای حوزه فرهنگ و هنر قزوین برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان سخنانش، با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین به واسطه همراهی، تلاش و میزبانی این استان از رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان تقدیر کرد.

حضور ۵۰ مهمان خارجی در قزوین

محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم در سخنانی گفت: «رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان منور به نام شریعت مقدس اسلام با محتوا و مضمونی برپایه دین و شریعت است که این موضوع، اسباب مباهات ماست.»

او در ادامه ضمن ابراز خشنودی از میزبانی تئاتر صاحبدلان و تشکر از تمامی همکاران و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد هنری توضیح داد: «ما در طی ۵ روز میزبان حدود ۵۰ مهمان خارجی از ۴ گروه نمایشی بودیم. در این مدت حدود ۴۲ برنامه نمایشی، آموزشی و اجرایی برگزار شد و مردم حال و هوای نمایش را از نزدیک حس کردند.»

تولید بیش از هزار اثر در ۱۲ دوره تئاتر صاحبدلان

محمود فرهنگ، دبیر تئاتر صاحبدلان، دیگر سخنران مراسم اختتامیه بود که ضمن ارائه آمار و ارقامی از آثار اجرا شده در طول یک سال برگزاری این رویداد هنری گفت: «از سال ۱۳۸۹ و زمان آغاز به کار تئاتر صاحبدلان، تاکنون این رویداد بزرگ تئاتری شاهد تولید ۸۰۰ نمایش صحنه‌ای، ۲۵۰ نمایش خیابانی، ۱۰۰ اثر در قالب نمایشنامه‌خوانی و ده‌ها اثر ارزنده دیگر بوده است.»

او ادامه داد: «حدود ۶۰ اثر از کشورهای مسلمان به دبیرخانه تئاتر صاحبدلان رسید که درنهایت با حضور چهار گروه نمایشی از عراق و عمان، بخش بین‌المللی این رویداد به کار خود پایان داد.»

دبیر رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان تاکید کرد: «با توجه به زیرساخت‌های استان قزوین یک کار نشدنی در این استان اتفاق افتاد.»

فرهنگ در پایان سخنانش گفت: «استان قزوین نیازمند تئاتر شهر است و امیدوارم که با همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به زودی شاهد ساخت این مجموعه که
زمینی هم برای آن در نظر گرفته شده است، باشیم.»

تجلیل از جلیل فرجاد

تقدیر از خانواده شهیدان امیرحسین علیخانی و حجت‌الله اسدی از دیگر برنامه‌هایی بود که در مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری این وزارتخانه انجام شد.

در ادامه هم، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور) و محمود فرهنگ (دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان)، از جلیل فرجاد، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به پاس سال‌ها تلاش در این عرصه تجلیل کردند.

محمد بخشی‌نیا آقازانی، پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی و تعزیه‌خوان دیگر هنرمندی بود که در این مراسم با حضور محمدمهدی اعلایی (استاندار قزوین) و محمدحسین فائزی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین)، مورد تقدیر قرار گرفت.

تقدیر از هنرمندان خارجی

همچنین از گروه‌های نمایشی «فقط یک پرتره» به کارگردانی عدی شفری از عمان، «نیمه‌ها» کارِ معتمد یافعی از عمان، «جعبه سیاه» به کارگردانی ماجد دراندیش از عراق و «شهدا وارد بهشت نمی‌شوند» به کارگردانی سجاد جوزری از عراق تقدیر شد.

در ادامه از عبدالکریم عبود، مدرس تئاتر و مدیر دانشکده هنرهای دراماتیک بصره و همچنین مسلم قاسمی مدرس و هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران به عنوان مدرسان کارگاه‌های آموزشی این رویداد هنری تجلیل به عمل آمد.

معرفی برگزیدگان

در بخشی دیگر از این مراسم، چندین گروه و هنرمند ایرانی به عنوان برگزیده رویداد تئاتر صاحبدلان، به شرح زیر معرفی شدند:

نمایشنامه‌نویسی

بابک والی، روزبه حسینی و علی میرزاعمادی، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بخش نمایشنامه‌نویسی را به دست آوردند.

در این بخش از ندا ثابتی، کیانوش احمدی، محمدرضا شاه‌کرمی و محسن رحمانی تقدیر شد.

کارگردانی

در بخش کارگردانی، شهاب راحله (به پاس ده سال تلاش در رویداد صاحبدلان)، مصطفی بوعذار (کارگردان اجرای نمایش‌های خیابانی در ایام اربعین در استان‌های کشور)، محسن متین‌وفا (کارگردان نمایش‌های صحنه‌ای) و سعید ذبیحی (کارگردان نمایش خیابانی) مورد تقدیر قرار گرفتند.

بازیگری صحنه‌ای

در این بخش از محمدصادق علاقه‌بندان و سارا یزدانی تقدیر شد.

نمایش خیابانی

مرتضی وکیلیان و پروین ملک‌اعلایی به عنوان بازیگران مرد و زن برگزیده در نمایش‌های خیابانی معرفی شدند.

مریم عبدی دیگر هنرمندی بود که برای ارائه طرح و ایده نمایش خیابانی مورد تقدیر قرار گرفت.

رادیو تئاتر

در بخش رادیو تئاتر، قدیر تیزرو (کارگردان)، محمدرضا قبادی‌فر (افکتور) و سید معین بوی افراز (تهیه کننده)، تقدیر شدند.

نقالی و تعزیه

حسن بصیری، ابوالفضل ورمزیار و اسماعیل مجللی در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش جنبی

همچنین، سعید چگینی، فاطمه علمشاهی، محمد عباسی، رضا داداشی، امیر قاسمی، طناز رشوندی‌نژاد و محمد رفیع شیخی، هنرمندانی بودند که در بخش جنبی اولین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان حضور داشتند و در آیین اختتامیه از آن‌ها تجلیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روند دریافت مجوزها مثل گذشته نیست/نمایشنامه‌هایی که مورد تایید وزارت ارشاد است دیگر نیاز به بازخوانی نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت دریافت و تسهیل در روند صدور مجوزهای تئاتری توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان مطرح شد که برخی از دوستان تئاتری برای دریافت مجوز نمایشنامه‌هایی که در گذشته حداقل یکبار روی صحنه تئاتر رفته‌اند یا متن اثر نمایشی قبلا به چاپ رسیده است؛ دچار مشکلاتی شده اند.

به گفته برخی از کارگردان‌های این آثار نمایشی، برای دریافت مجوز نمایش‌هایی که چندین بار روی صحنه اجرا رفته‌اند دچار مشکلاتی شده‌ایم که مجبور به تاخیر زمان اجرای نمایش شده‌ایم و کار برایمان سخت شد. از این رو جهت بررسی روند دریافت مجوزهای نمایشی به گفت‌وگو با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی پرداخته‌ایم.

کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی درباره وضعیت پروانه نمایشنامه‌های تئاتری که در گذشته حداقل یکبار روی صحنه اجرا رفته اند، گفت: برای اثر نمایشی که چندین بار روی صحنه اجرا رفته به هرحال امکان اینکه متن نمایشنامه دچار دستکاری و تغییر شده باشد بسیار است و از این جهت متن نمایش برای دریافت مجوز اجرا مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما اگر نمایشنامه دچار تغییر نشده باشد و کارگردان یا تهیه‌کننده برای دریافت مجوز اقدام کنند، تنها یک روز برای دریافت مجوز کافی است و پس از اقدام آن‌ها یک روز بعد مجوز نمایش را خواهند گرفت، مگر اینکه نمایشنامه را دراماتوژیک کرده باشند یا نویسنده، کارگردان یا فردی کنار آن اثر نمایشی دیدگاه‌هایی دارد که متن را بر مبنای آن دیدگاه دچار تغییراتی کرده است که از این جهت مجوز را نسبت به آن صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت مسئله دریافت مجوز نمایش این نوع نمایشنامه‌ها آنطور که دوستان ما کاگردان‌ها، نویسندگان و یا دیگر عوامل یک گروه نمایشی می‌گویند خیلی پیچیده نیست و ما نمایشنامه‌هایی را که مورد تایید وزارت ارشاد و اسلامی است و بارها و بارها به چاپ رسیده و در ادامه اجرا شده است را در دوره جدید دیگر مثل گذشته نیست و می‌گوییم اگر این‌ موارد را دارند دیگر نیاز به بازخوانی نیست.

نظری افزود: اگر دیالوگ‌ها و فضای اجرای نمایشنامه دچار تغییراتی شده باشد، مستلزم این است که نمایشنامه باید به مرحله ارزش یابی برود و مورد بررسی قرار گیرد اما روند دریافت مجوزها مثل گذشته نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ارکستر ملی ایران» نخستین اجرای عمومی خود را برگزار کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر ملی ایران از مجموعه‌های وابسته به بنیاد رودکی سرانجام بعد از مدت‌ها توقف در فعالیت‌های مرتبط با اجراهای زنده، تازه‌ترین کنسرت خود را به رهبری آرش امینی در تالار وحدت تهران برگزار کرد.

به گزارش سینماپرس، کنسرت ارکستر ملی ایران شامگاه روز جمعه دوم تیرماه ۱۴۰۱ در حالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که این مجموعه موسیقایی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی از مدت‌ها پیش اجرای عمومی را پیش روی مخاطبان قرار نداده بود و این کنسرت به نوعی اولین اجرای عمومی ارکستری بود که پس از برگزاری چند کنسرت ارگانی به علاقه‌مندان ارائه شد. کنسرتی که در آن علاوه‌بر اجرای آثار شنیده نشده فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر صاحب نام موسیقی کشورمان و آهنگسازان دیگر، در برگیرنده نکات جالب توجه دیگری هم بود.

«ارکستر ملی ایران» که طی سال‌های گذشته در قالب عناوین دیگری چون «ارکستر موسیقی ملی ایران» هم فعالیت داشته، از جمله مجموعه‌های مهم موسیقی کشورمان در حوزه دولتی است که در سال ۱۳۷۷ به همت فرهاد فخرالدینی پس از مدت‌ها پیگیری و برنامه‌ریزی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. فخرالدینی بنیانگذار ارکستر ملی ایران، این ارکستر را با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، بربط و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده است.

ارکستر ملی ایران طی سال‌های گذشته رپرتوارهای مختلف و متنوعی از آثار آهنگسازان شهیر موسیقی ایرانی را در قالب آثار بی کلام و با کلام موسیقی ایرانی به صحنه برده است. کنسرت‌هایی که در آن ابتدا خوانندگان معتبر و تراز اولی چون محمدرضا شجریان و بعدها هنرمندانی چون شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، علیرضا قربانی، همایون شجریان، محمد معتمدی، سالار عقیلی، وحید تاج، حسین علیشاپور، پوریا اخواص، حمید خزاعی و تعدادی دیگر در آن به عنوان خواننده حضور داشتند و از این مجموعه، ارکستری را به جامعه هدف خود معرفی کردند که توانست در بسیاری از رویدادهای مهم داخلی و خارجی به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایندگان فرهنگی کشورمان نقش ایفا کند.

شرایطی که هم در حوزه جذب مخاطب و هم در حوزه‌های دیگر کیفی و موسیقایی توانست دربرگیرنده حس و حال جالب توجهی در حوزه موسیقی جدی باشد. فرآیندی که اگرچه در این سال‌ها به دلیل مشکلات و مسائل مختلفی که گریبان گیر این ارکستر مهم شد، نتوانست مسیر ثابتی را برای خود داشته باشد، اما بدون تردید نمی‌توان از حضور و وجود این ارکستر در جریان سازی توجه مخاطب به مقوله موسیقی ملی به راحتی گذشت.

به هر حال در کنسرت شب گذشته ارکستر ملی ایران که به رهبری مهمان آرش امینی از هنرمندان شناخته شده کشورمان که چندی پیش هم از رهبری دائم ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما استعفا داده بود، پیش روی مخاطبان قرار گرفت، آثاری از مرتضی حنانه، جواد معروفی، کامبیز روشن روان، بهزاد عبدی و آثار منتشرنشده فرهاد فخرالدینی در قالب بخش‌های مختلف اجرا شد.

«هزاردستان» به آهنگسازی مرتضی حنانه براساس ملودی از مرتضی نی داود، «سوئیت دشتی» به آهنگسازی جواد معروفی، «سوئیت برای قانون و ارکستر در سه قسمت» به آهنگسازی بهزاد عبدی در قالب قطعات «پرواز»، «سکوت» و «قفس» با تک نوازی قانون مژگان محمد حسینی و تک نوازی ویولن مازیار ظهیرالدینی، «هشت بهشت» به آهنگسازی کامبیز روشن روان براساس ملودی از حسن کسایی با تک نوازی پوریا شیوا فرد، «سوئیت برای قیچک و ارکستر در سه قسمت» به آهنگسازی بهزاد عبدی در قالب قطعات «کامران»، «چشمون مریم»، «به یاد ابوالحسن صبا» با تک نوازی قیچک شیما شاه محمدی و «کنسرتو برای ویولن و ارکستر در سه قسمت» به آهنگساز فرهاد فخرالدینی و تک نوازی ویولن امین غفاری قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن و کنسرت مایستر، مژگان محمدحسینی تک نواز قیچک، پوریا شیوا فرد تک نواز نی، امین غفاری تک نواز ویولن، شیما شاه محمدی تک نواز قیچک، مسیح تحویلداری، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی نوازندگان تار، علی عابدین نوازنده سنتور، آرمین قضاتی، آذین نصرتی، علیرضا خلج اسماعیلی، موژان میرزایی، رمیصا نفیسی، سینا علیمحمدی نوازندگان ویولن یک، هادی آرزم، سانوا عندلیبی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، منصور صفاییان، محمدعلی غریبی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی نوازندگان ویولا، محمد حسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، آوا پویا کاشانی، نهال سادات ساجدی نوازندگان کنترباس، غزاله میرزاده نوازنده پیکولو، شهرام رکوعی و روشنک نوشی نوازندگان فلوت، آرین قیطاسی و فربد هوشنگی نوازندگان ابوا، سایوری شفیعی و محمد ملکی نوازندگان کلارینت، امیرحسین محمدیان و امیرملکی زاده نوازندگان فاگوت گروه نوازندگان ارکستر ملی ایران در کنسرت شب گذشته را تشکیل می‌دادند.

از نکات قابل توجهی که در تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران علاوه‌بر حضور فرهاد فخرالدینی در جمع تماشاگران به عنوان مهمان بیشتر به چشم آمد، استقبال حداکثری مخاطبان از جدیدترین کنسرت مجموعه‌ای بود که طی ماه‌های گذشته بیشتر اوقات کاری خود را معطوف به اجراهای ارگانی و سازمانی کرده بود. اجرایی که هم‌نشینی سازهای ایرانی در کنار سازهای جهانی در قالب‌های مختلفی که برای برنامه در نظر گرفته شده بود، فضای جذاب، تماشایی و شنیدنی را برای مخاطبان فراهم کرده بود.

این در حالی بود که بخش زیادی از صندلی‌های سالن هم طی فرآیند فروش بلیت پر شده بود. به نظر می‌آید وقت آن رسیده که مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی به‌عنوان متولی اصلی هدایت و رهبری اداری و اجرایی ارکسترها درباره فرآیند فروش و آمار تماشاگران این کنسرت‌ها به صورت رسمی گزارش‌های رسانه‌ای را منتشر کنند تا شبهات و حرف و حدیث‌هایی که در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.

اگر وضعیت فعلی ارکسترهای دولتی از جمله ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران در حوزه مدیریتی با شرایط صحیح‌تر و آرام تری هدایت شود، قطعاً می‌توانیم منتظر نتایج بهتری از آنچه پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد، باشیم. فضایی که در تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران رنگ و بویی از آن مشاهده شد و نشان داد اگر فضای با کیفیتی از رپرتوار انتخابی با تمام انتقادها و نقطه نظرات درست و اصولی هدایت شود، می‌توان دوباره به احیای این ارکستر امیدوار بود.

طبیعتاً حضور مجدد خوانندگان تراز اول موسیقی کشورمان که به دلایل مختلف حاضر به همکاری با ارکسترها نیستند و همچنین دعوت از نوازندگان ترک کرده، اخراج شده یا کنار گذاشته شده ارکسترها که حضورشان برای هر مجموعه‌ای غنیمتی بود، می‌تواند شروع کننده جریان تازه‌ای در مسیر پیش روی ارکسترهای دولتی باشد.

به هر حال طی روزهای گذشته حواشی متعددی از درون ارکسترهای دولتی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی شنیده شد که به نظر می‌آید با توجه به نزدیکی ایام ماه‌های محرم و صفر که مخاطبان شاهد اجراهای کمتری از کنسرت‌ها هستند، می‌توان فرصت برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی برای ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران فراهم آورد.

انتخاب مدیر هنری و رهبر دائم، انتشار برنامه سالانه یا فصلی کنسرت‌های پیش رو، ارائه توضیحات کامل و شفاف از انتخاب نوازندگان ارکسترها توسط شورای فنی ارکسترها، دعوت از نوازندگان سرشناس، بهبود شرایط استخدامی نوازندگان، ارائه گزارش‌های آماری رسمی در حوزه میزان مخاطب و فروش کنسرت‌های مرتبط با ارکسترهای دولتی و نکات متعدد دیگر از جمله این موارد هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاه‌حسینی: امیدواریم توفیق یابیم در مسیر «هنر اسلامی ایرانی انقلابی» قدم برداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس جدید فرهنگستان هنر در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور و معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معارفه شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تکریم و معارفه رئیس فرهنگستان هنر و معرفی ۱۰ نفر از اعضای جدید و پیوسته فرهنگستان هنر بعدازظهر شنبه سوم تیرماه با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور، دکتر علیرضا مرندی، علی اکبر صالحی، حجت‌الاسلام خسروپناه، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمدعلی رجبی دوانی و … برگزار شد.

محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره اجرای این مراسم را برعهده داشت و این جلسه را به مثابه یک پنل علمی برشمرد و بیان کرد: فرهنگستان هنر حدود ۲۴ سال قبل در ۲۵ اسفندماه سال ۷۷ با هدف پاسداری از میراث و هنر ملی ایران و پیشنهاد دهنده سیاست‌ها و ارتقای فرهنگ و هنر اسلامی، تأسیس شد و امیدواریم که با حضور آقای شاه حسینی این اهداف به منصه ظهور نزدیک‌تر شود.

فرهنگستان هنر باید با مقتضیات جامعه ایرانی همسو باشد

محمدعلی رجبی دوانی از هنرمندان و پژوهشگران پیشکسوت به عنوان اولین سخنران بیان کرد: فرهنگستان هنر از روزی که تأسیس شد افت و خیزهای زیادی داشت، چرا که ما به دنبال یک فرهنگستان بومی بودیم؛ روز اول اساسنامه فرهنگستان‌های دیگر کشور را دیدیم متوجه شدیم که آنها جوابگوی نیازهای ما نیستند، چراکه باید با مقتضیات کشور ایران همسو باشد و به همین دلیل سعی شد از حضور بزرگان هنر و فرهنگ کشور بهره گرفته شود.

وی گفت: وقتی قرار است سخن از هنر به میان آید، باید به مباحث نظری و عملی دقیقی ارجاع شود و فقط نیز نباید به مباحث نظری اکتفا کرد و هنرمندان بزرگی هستند که مسائل و مشکلات را می‌شناسند و رسیدن به این مسائل ساده نبود. یکی از این اقدامات این بود که توانستیم نظام آموزشی استاد شاگردی را تدوین کنیم. برخی فکر می‌کردند که در زمان مدرن نباید از این شیوه بهره گرفت و دنبال چنین رویکردی نبودند اما ما نظام استاد شاگردی را با کمک همه جانبه استاد فرشچیان نوشتیم. شیوه آموزش استاد شاگردی در دولت‌های قبلی مورد حمایت واقع نمی‌شد اما دولت آقای رئیسی چنین نشد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین روشی را تأیید کرد و امروز مورد تصویب قرار گرفت. اتخاذ چنین شیوه آموزشی در دانشگاه‌ها، از جمله کارهای فرهنگستان است.

رجبی دوانی با اشاره به دوران بهمن نامور مطلق توضیح داد: فرهنگستان، فرهنگستان نشد مگر زمانی که آقای نامور مطلق آمد؛ مشکلات فراوان بود و تمام و وقت و نیروی‌شان را روی انجام درست کارها گذاشتند و مقاصدی را دنبال کردند که می‌توان آن از جمله آنها به حمایت از تحقیقات بنیادی و تألیفات علمی که جهتی به تالیفات جامعه هنری داده شد، اشاره کرد. همچنین مشارکت با سازمان‌های علمی و آموزشی از جمله مهمترین کارهای نامور مطلق است که جوانان، فرهنگستان را مرکزی جدا به حساب نیاورند. بزرگترین کار او به زعم من این بود که فرهنگستان هنر را به عنوان نهادی علمی و به دور از سیاست‌زدگی نگه داشت که می‌گفت «نباید نام فرهنگستان در زبان رسانه‌های بدنام بیفتد.»

وی با اشاره به مشکلات نظام آموزشی در کشور، اظهار کرد: از جمله دیگر کارهایی که در فرهنگستان هنر انجام شده است می‌توان به تحقیق و تفحص در زمینه هنرهای سنتی اشاره کرد. ما هر چه داریم از هنرهای سنتی داریم و هیچ تمدنی با ترکیب درست نشده است.

رجبی بیان کرد: خوشبختانه بعد از ریاست نامورمطلق، شخصیت بزرگ و فرهیخته دیگری بر این مسند خواهد آمد که قدر مسلم دغدغه‌های این بزرگوار نیز موارد مذکور خواهد بود و از هنر دفاع خواهد کرد. امیدوارم با حضور پر برکت آقای شاه‌حسینی فرهنگستان مشکلاتی را شاهد نباشد و به عنوان یکی از اعضای این خانواده از آقای نامور به خاطر زحماتشان خداقوت می‌گویم.

چرا پس از ۴۰ سال هنوز پی اچ دی رشته‌های هنری ایرانی و اسلامی نداریم؟

در ادامه، حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: فرهنگستان هنر یکی از چهار فرهنگستان کشور است که یکی از دستگاه‌های حاکمیتی مؤثر برشمرده می‌شود. برخی فکر می‌کنند فرهنگستان هنر ارگانی است که سیاسی و حزبی است اما طبق تعریف و مصوبه، فرهنگستان هنر یک دستگاه حاکمیتی و نه حزبی است؛ آفت یک مجموعه حاکمیتی این است که حزبی و سیاست‌زده بشود و از یک گروه خاص یکجا جمع شوند و ناظر به نیاز آن حوزه از اندیشمندان استفاده کنند. کسانی در فرهنگستان هنر مشغول هستند که دغدغه‌مندی هنر را دغدغه دارند و هنر ایران اسلامی را مهم می‌دانند، البته به آن معنی نیست که هنر و علم در حصار می‌گنجد و ما از هنرهای دیگر کشورها نیز بهره می‌گیریم اما تاکید بر هنر اسلامی ایرانی داریم.

وی بیان کرد: هنر اسلامی ایرانی مبتنی بر حکمت است و از آن مسائلی است که درباره آن کم سخن گفتند. فلسفه اسلامی مصداقی از حکمت است و هنر اسلامی نیز مصداقی از حکمت است اما حکمت علم نافع کارآمد مبتنی بر خرد ناب است. هنر اسلامی ایرانی مبتنی بر حکمت است و همه اقسام هنر مصداق حکمت هستند، از هنرهای تجسمی و نمایشی و موسیقی گرفته تا سنتی و سازهای موسیقی ایرانی.

خسروپناه در سخنانش بر نقش مؤثر فرهنگستان هنر اشاره و تاکید کرد: فرهنگستان هنر میراث دار این ظرفیت عظیم هنر اسلامی و در سیاستگذاری هنر کشور مؤثر است. آثاری که درباره هنر اسلامی منتشر می‌شود، گاهی بیشتز از اینکه داخلی باشند، بین‌المللی هستند که باید احیا و معرفی شوند.

وی با بیان اینکه جوانان باید حکمت هنر ایرانی را فراگیرند، توضیح داد: به‌زعم بنده، وضعیت داشنگاه‌های هنر وضع مطلوبی نیست! چرا باید بیش از چهار دهه گذشته باشد اما یک پی اچ دی رشته‌های هنری ایرانی اسلامی نداشته باشیم؟ در حوزه معماری رشد خوبی داشتیم. همین طرح استاد شاگردی که به تازگی مصوب شده اما هنوز فرآیندی در وزارت علوم به نتیجه مطلوب نرسیده است یعنی باید شش سال دیگر صبر کنیم تا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق شود. تا کی باید منتظر باشیم که پیشکسوتان هنر پر پر شوند و نتوانند یک شاگرد تربیت کنند!؟ اساتید هنر نیاز به تکریم و احترام دارند که باید در رفتار نشان دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان از نامور مطلق درخواست کرد که مشاوری دبیر شورای انقلاب فرهنگی را قبول کند و گفت: فرهنگستان هنر کاری فراتر از یک گعده علمی دارد چراکه سیاستگذاری هنر را برعهده این فرهنگستان گذاشته‌اند.

خداحافظی نامورمطلق از فرهنگستان هنر و بازگشت به دانشگاه فرشچیان

بهمن نامور مطلق رئیس سابق فرهنگستان هنر و رئیس دانشگاه استاد فرشچیان نیز در سخنانی گفت: هیچوقت بنا نداشتم در مراسم تودیع شرکت کنم اما چون فرهنگستان هنر برای من خانه دوم محسوب می‌شود، در این مراسم شرکت کردم. وقتی آمدم، معتقد به لشگرکشی نبودم و بیشتر به تغییر عملکرد تاکید داشتم نه به تغییر افراد. گزارشی از عملکرد دوساله من در سایت قرار گرفته است و دوستان می‌توانند مراجعه کنند و ببینند. در این جلسه از مشکلات نیز نمی‌خواهم صحبت کنم اما می‌خواهم بگویم اعتباری که به ما تعلق می‌گرفت کمتر از حقوق بچه‌های اینجا بود.

وی خطاب به حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد: حالا که یک نفر از خودتان به ریاست فرهنگستان هنر درآمد، دستش را باز بگذارید تا کارهای کیفی انجام دهد. من گله‌مند نیستم و ممنونم که بار سنگینی را از دوش من برداشتید. از لطف آقای خسروپناه نیز متشکرم اما می‌خواهم به دانشگاه فرشچیان برگردم و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را انجام دهم.

بودجه گرفتن مثل آب از علقمه آوردن است؟

مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «فرهنگ» جبهه و عرصه جهاد نرم است و از دوستانش که این عرصه را به من سپردند، متشکرم. افتخارم معلمی است و یکی از ناراحتی‌های من همین است که شاید نتوانم با این بار مسئولیت به معلمی بازگردم و خیلی برای آقای نامورمطلق خوشحالم که به این بهشت برمی‌گردد.

وی بیان کرد: تعاریف مختلفی از تاریخ گفته‌اند و فیلسوفان می‌گفتند «تاریخ» فاصله بین جنگ‌هاست و اگر پذیرفته‌ایم که وظایفی داریم، باید به این وظایف در قبال فرهنگ و هنر رسیدگی کنیم و نباید سلیقه‌ای برخورد کنیم و امیدواریم توفیق یابیم در مسیر «هنر اسلامی ایرانی انقلابی» قدم برداریم. از همه کسانی که در فرهنگستان هنر منشأ خدمات بوده‌اند تشکر می‌کنم.

شاه حسینی در ادامه با اشاره به سخنان نامورمطلق گفت: آنچنان که آقای نامور مطلق گفتند، مثل اینکه من باید آب را از علقمه بیاورم! سال‌ها قبل حکیم سنایی سرود:

«گوگرد سرخ خواست ز من سبز من پریر / در پیشش ار نیافتمی روی زردمی

خود سهل بود سهل که گوگرد سرخ خواست / گر نان خواجه خواستی از من چه کردمی»

طبق این سروده سنایی، مثل اینکه بودجه گرفتن گاهی آب از علقمه آوردن است! اما در هر حال امیدوارم آن طور که در شأن فرهنگستان هنر است، خدمت کنم.

در پایان مراسم لوح تقدیر و هدایایی به بهمن نامور مطلق اهدا شد. همچنین حکم ریاست مجید شاه حسینی نیز به وی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحمید قدیریان، محسن مؤمنی شریف، داریوش ارجمند، محمدحسین ایمانی خوشخو، حسن بلخاری، محمدرضا پور جعفر، محمدرضا حسنایی، ابوالفضل رکن آبادی، علیرضا عندلیب و عبدالحمید نقره‌کار به عنوان اعضای پیوسته فرهنگستان هنر معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع