X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی است/جوّسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: برخی شبهه مطرح می‌کنند اگر فضای شبکه نمایش خانگی رونق پیدا نکند به‌دنبال آن رجوع مردم به ماهواره‌ها اتفاق خواهد افتاد، قطعاً این مصوبه در راستای تقویت نمایش خانگی است.

به گزارش سینماپرس، شامگاه سی‌ام خردادماه خبری در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد که مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای به‌ریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان تشکیل داد؛ در این جلسه به سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر (ساترا) پرداخته شد. براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، به‌عهده سازمان صداوسیماست.

البته این جمله را چندی پیش عبدالحسین خسروپناه به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرده بود که همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صداوسیما دراین‌باره هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.

به‌خلاف همه حواشی‌ای که در فضای مجازی مطرح می‌شد و موضوع اختلافات میان وزارت ارشاد و صداوسیما را دراین‌باره مطرح می‌کردند، اما اصل ۱۷۵ قانون اساسی، سازمان صداوسیما را به‌عنوان مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است. تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی که به‌منزله قانون اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد در سال ۱۳۷۹ دستورالعمل‌ها را به‌صورت مطلق تفسیر کرده است و در واقع حکمرانی در آنجا هم به‌عهده صداوسیماست.

آیین‌نامه تخلفات نمایش خانگی در راه

اما این نقص در موضوع تخلفات و آیین‌نامه تخلفات وجود دارد، تکلیف این نقیصه را هم پیمان جبلی رئیس صداوسیما در اولین اظهارنظر خود بعد از تثبیت مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، روشن کرد. او گفت: ساترا به‌نمایندگی از صداوسیما مسئول تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست، این مبنا به‌علاوه مبانی قانونی دیگری که دارد، باید دنبال شود. ما در حال پیگیری آیین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.

انتقاد وزیر ارشاد

اما در همان روز اظهارنظر دیگری بازتاب‌های زیادی را به‌دنبال داشت. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی واکنش نشان داد و گفت: آنچه در افکار عمومی و برخی از رسانه‌ها دراین‌باره منتشر شده، درست نیست چرا که بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است و بنا داریم تنظیم‌گری حوزه حکمرانی فرهنگی به‌صورت واحد انجام شود.

گفته می‌شود وزارت فرهنگ بر مجوزهای مربوط به حوزه‌های سینما، تئاتر، بازی و سرگرمی و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغات و… مدیریت می‌کند.

اما این فضای تناقض از همان روزِ اعلام مصوبه در دستور کار کانال‌های مجازی و برخی رسانه‌ها قرار گرفت، حتی پس از گفت‌وگوی رئیس رسانه ملّی با خبرنگار تسنیم، برخی از بازیگران و هنرمندان در صفحه مجازی‌شان بعضاً مدعی شدند “در اثر این مصوبه مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای روی می‌آورند”.

به همین خاطر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کردیم که او درباره این مصوبه توضیحاتی داد:

واکنش به شبهه‌ها و جوّسازی‌های بعد از اعلام مصوبه

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه معنای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این نیست که صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد، به خبرنگار تسنیم گفت: مصوبه‌ای که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داشته دقیقاً مصوبه‌ای در راستای قانون اساسی است، یعنی در وهله اول، قانون اساسی مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را به‌عهده صداوسیما گذاشته است؛ بنابراین اگر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی غیر از این مصوب می‌کرد خلاف قانون اساسی بود. نکته دوم این مصوبه، اصلاً معنایش این نیست صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد و یا اجازه فعالیت ندهد؛ به هیچ وجه این طور نیست.

وی در واکنش به شبهه‌ها و جوّسازی‌های بعد از اعلام مصوبه، خاطرنشان کرد: برخی شبهه مطرح می‌کنند “اگر فضای شبکه نمایش خانگی رونق پیدا نکند به‌دنبال آن رجوع مردم به ماهواره‌ها اتفاق خواهد افتاد. “، قطعاً این مصوبه در راستای تقویت نمایش خانگی است، یعنی در واقع باید این پلتفرم‌ها رشد و توسعه پیدا کنند و در راستای نیازهای فرهنگی مردم فیلم و سریال بسازند، به‌هرحال مهمترین ابزار فرهنگ‌سازی فیلم و سریال است و این حوزه نباید تضعیف بشود.

ما به مردم‌سالاری دینی در حوزه فرهنگ قائلیم/ هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با ابراز اینکه “ما در حوزه فرهنگ به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است قائلیم”، تأکید کرد: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی است. این جوّسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامده است، دوستان بخوانند ببینند به‌نفع‌شان است یا به‌نفع‌شان نیست، این جوّسازی‌ و فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است، هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه ۶ بند دارد و در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش خانگی مدون شده است و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد، چرا که ما به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و در راستای نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است، در حوزه فرهنگ قائلیم.

هیچ محدودیتی در کار نیست/ باید نمایش خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ای داشته باشد

او به دوره نزاعی اشاره کرد که میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند؛ او در ادامه افزود: حتماً باید فعالیت‌های فرهنگی در بخش خصوصی تقویت شود؛ چرا که دولت در توانش نیست همه حوزه‌های فرهنگی را دنبال کند، اما طبیعتاً باید نمایش خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ای داشته باشد، چرا که قبلاً نزاعی میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و این نزاع باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند، بنابراین قطعاً این مصوبه به‌نفع پلتفرم‌ها و نمایش خانگی است و در راستای توسعه و گستره بیشتر خواهد بود نه اینکه برخی می‌گویند قرار است در این فضا محدودیت ایجاد شود.

آیین‌نامه تخلفات و تقسیم کار بین ارشاد و صداوسیما

حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به این مطلب که آقای جبلی اشاره کردند آیین‌نامه تخلفات نمایش خانگی در دولت و مجلس پیگیری می‌شود و تقسیم کار میان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما، خاطرنشان کرد: تقسیم کار وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما کاملاً در این مصوبه آمده است و بعد از ابلاغ مصوبه توسط ریاست محترم جمهور، حتماً به سمع و نظر همگان خواهد رسید و همه در جریان این تقسیم کار قرار خواهند گرفت، اما این نکته حائز اهمیتی است که این مصوبه در راستای تسهیل‌گری است، البته از طرفی دیگر به‌طور مثال یک درصد و دو درصد پلتفرم‌ها در برخی از سریال‌ها تخلفی کرده باشند طبیعتاً آیین‌نامه تخلفات هم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای قانون اساسی است؛ دوم تأکید سیاستگذاری کلانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه فرهنگ مصوب شده است و اگر غیر از این بود یک نوع خلاف قانون تلقی می‌شد. نکته دیگر عمده این مصوبه در راه تسهیل‌گری برای تولید و ذی‌نفعان نمایش خانگی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصوبه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» اعلان عمومی و شکل‌گیری اتحاد بود تا به نفع مردم «سالم‌سازی فضای مجازی» و جلوگیری از «ولنگاری» صورت گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مقیسه گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلان عمومی سالم‌سازی فضای مجازی است، تا فضای مجازی به محیط امن تبدیل شود.

به گزارش سینماپرس، سعید مقیسه، رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با حضور در استودیوی شبکه خبر درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تقسیم وظایف بین ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی داد.

مقیسه گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای مسئولیت نظام، مسئولیت حاکمیت و مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت اجرای ماموریت ویژه برنامه‌ریزی کلان رسانه‌های کشور انجام شد. در این مصوبه تفکیک وظایف و اتحاد بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت.

رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ادامه داد: در گذشته مسئولیت صدور مجوز برای انتشار کتاب به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وقتی کتاب به کتاب صوتی تبدیل می‌شد، یا در صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شد، در محدوده مسئولیت ساترا و صداوسیما قرار می‌گرفت. کسب‌وکارها با دو نهاد مجوزدهی روبه‌رو بودند. برای تسهیل دریافت مجوز کسب‌وکارها، کل مباحثی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع می‌شد، ادامه روال مجوزدهی آن به وزارتخانه ارشاد واگذار شد.

مقیسه

به گفته وی، در بند دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که تنظیم دستورالعمل‌ها و ضوابط با توافق صداوسیما انجام شود، ولی وزارت ارشاد آن را اجرا کند؛ چون کسب‌وکارها خیالشان راحت باشد، که با یک نهاد روبه‌رو هستند. در مقابل وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی چه صوتی و چه تصویری، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های زنده، رسانه‌های کاربرمحور یا ناشرمحور به عهده صداوسیماست. در این زمینه نمایندگانی از وزارت ارشاد در شورای انتشار و شورای مجوز تولید صداوسیما حضور دارند.

مقیسه با اشاره به اینکه از مدت‌ها پیش زمینه حضور نمایندگان وزارت ارشاد در صداوسیما مهیا بود، افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلان عمومی و شکل‌گیری اتحاد بود، تا به نفع مردم سالم‌سازی فضای مجازی، جلوگیری از ولنگاری و حمایت از کسب‌وکارها صورت گیرد. یعنی یک کسب‌وکار نیاید تا حق دیگر فعالین این عرصه را پایمال کند.

رئیس ساترا درباره وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌ریزی کلان برای رسانه‌های کشور است. ممکن است شرح وظایفی که به رسانه‌های مختلف ابلاغ می‌شود، به دلیل تغییرات محیطی، تغییرات تکنولوژیکی و تغییرات رسانه‌ها تداخل و همپوشانی داشته باشد، که نیازمند برنامه‌ریزی مستمر برای رسانه‌هاست.

به گفته وی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقومی برای شرح وظایف قبلی صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعه‌های مسئول در زمینه رسانه‌های کشور بود. نهاد تنظیم‌گر سه ماموریت اصلی دارد. این نهاد باید بتواند حقوق مردم را پاس بدارد، باید به حقوق فعالان، ذی‌نفعان و تولیدکنندگان کسب و کار توجه کند و در عین حال از حقوق نهادهای مسئول به عنوان حامیان منافع ملی حمایت کند.

مقیسه توضیح داد: به عنوان مثال، مردم حق تقاضای محتوای سالم را دارند. مخاطبان حق دارند رده‌بندی سنی را مطالبه‌گری کنند، تا رسانه‌ها محتوای غیر متناسب با سن مخاطب را به نمایش نگذارند. مردم حق دارند خواهان رعایت حریم خصوصی خود باشند و حق دارند قیمت منصفانه خدمات ارائه شده را مطالبه‌گری کنند. نهاد تنظیم‌گر هم وظیفه دارد که به روش‌های مختلف این حق را محقق کند.

رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بیان اینکه شدت حجم محتوای فضای مجازی امکان ممیزی و بررسی‌های پیشینی را به تمام محتواها نمی‌دهد، بیان کرد: قسمتی از ممیزی‌ها پسینی است و به تذکر و اطلاع مخاطب سپرده می‌شود. پس مخاطب برای برخورداری از حق خود باید به محض مشاهده نکات نامناسب به ما اعلام کند. محتواهای فضای مجازی مانند صداوسیما نیست، که تمام محتوا قبلش بازبینی و بررسی شده است.

وی بیان کرد: فعالان صنعت و کسب‌وکارها هم مانند مخاطبان حقوقی دارند. باید بین آن‌ها رقابت عادلانه شکل گیرد. باید از فرایندهای تنظیم‌گری مطلع باشند و زمینه حمایت و تسهیل‌گری کسب‌وکارشان فراهم شود. البته باید به حقوق همکارانشان توجه کنند و قوانین کشور را رعایت کنند. نهادهای مسئول هم باید از منافع ملی دفاع کنند، باید از کلان داده‌های کشور حفاظت کنند و باید بتوانند جلوی سیاه‌نمایی رسانه‌ها را بگیرند. آن‌ها باید قوانین رسانه‌ها را به‌طور دقیق به مردم و کسب‌وکارها مشخص کنند، تا کسب‌وکارها بدانند چگونه مجوز بگیرند و چه فرایندی را باید طی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«واژه سیاه‌نمایی» از ادبیات مسئولان و «واژه‌های نکبت و فلاکت» از ادبیات فیلمساز باید حذف شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم کت چرمی در اظهارنظری جالب و در پاسخ به سوالی درباره سیاه نمایی این فیلم گفت: قبلاً هم گفته‌ام، دو واژه باید از ادبیات مسئولان و سینماگران ما حذف شود. اول واژه سیاه‌نمایی از ادبیات مسئولان و دوم واژه‌های نکبت و فلاکت از ادبیات فیلمساز باید حذف شود. اگر این واژه‌ها از ادبیات سینماگران و مدیران حذف شود. در این صورت سینمای ایران این ظرفیت را دارد که به شکل گسترده‌ای به آسیب‌های اجتماعی بپردازد!

به گزارش سینماپرس، فاطمه امجدیان مجری این مراسم ضمن خوشامد گویی به حاضرین، سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) را تبریک گفت و عنوان کرد: روز بسیار خوبی برای برگزاری این برنامه انتخاب شده است چرا که خانواده مهمترین رکن جامعه است و بهترین خانواده از این ازدواج آسمانی شکل گرفت.

در ادامه این برنامه دکتر زهرا میرزایی دبیر سلسله نشست‌های «پلان زندگی» با تشریح دلایل برگزاری این نشست‌ها توسط بنیاد سینمایی فارابی گفت: نقش خانواده در سینما بر هیچ کس پوشیده نیست. امیدواریم این جمع پر برکت آغازی خوب برای اتفاقات بهتر باشد.

همچنین دکتر ابوالفضل اقبالی متخصص حوزه خانواده و دبیر علمی جشنواره گوهرشاد نیز در این برنامه گفت: معمولاً آن تصویری که از خانواده در سینمای ایران، تصویر شده، تصویر متزلزل و آسیب‌پذیر است که خیلی چیزها در جایگاه خودش قرار ندارد.

او ادامه داد: جایگاه مرد و پدر در سینمای ایران هم قابل تأمل است و اوج نگاه تخریبی به مردان و ضدیت با این جایگاه را اخیراً در یک فیلم دیده‌ایم. این تصویر خیلی غیر منصفانه است.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: تصاویر مشابه دیگری در فیلم‌های دیگری از سینمای ایران دیده‌ایم مردی که چه در جایگاه شوهر و چه در جایگاه پدر، نقش مفید و سازنده را ایفا نمی‌کند و حتی در یک فضاهایی به خانواده و همسرش ظلم می‌کند و یا خیانت می‌کند. متأسفانه تصویر غالب از مردان در سینمای ایران اینگونه است.

او افزود: در این سال‌ها به یک دوگانه عجیب دامن زده شده است و گرفتار دوگانه زن مظلوم و مرد ظالم در فیلم‌ها شده‌ایم. این دوگانه‌ها و این صورت‌بندی تقابلی بین زن و مرد را در این سال‌ها در تعدادی از فیلم‌ها دیده می‌شود.

اقبالی افزود: معمولاً فیلمی مثل «یک حبه قند» که یک خانواده گسترده را روایت می‌کند یک اتفاق و استثنا است. تصویر غالب، تصویر یک خانواده هسته‌ای تک فرزند است. آن چیزی که سینمای ایران اصرار دارد روایت کند از یک خانواده ایرانی، یک خانواده هسته‌ای است نه یک خانواده گسترده‌ای که در آن کودک وجود دارد و پدر بزرگ و مادر بزرگ در آن هست.

او تأکید کرد: عشق در سینمای ایران، در یک فضای غالباً فراخانواده‌ای اتفاق می‌افتد و ما عشق زن و شوهری در سینمای ایران نداریم و یا اگر داریم کم است. این در حالی است که عشق زن و شوهری قابلیت دراماتیک دارد و عشق‌هایی که در سینما می‌بینیم عشق بی‌سر و سامانی است. عشق‌هایی که عموماً ما در سینما شاهدش هستیم، عشق‌های یا قبل از ازدواج و یا عشق‌های دوست دختر و دوست پسری هستند.

اقبالی همچنین افزود: سینمای ایران به درستی و با انصاف، خانواده ایرانی را روایت نکرده است وکارنامه قابل قبولی در این زمینه نداشته است. شما نمی‌توانید خدمتی که خانواده به اجتماع و فرهنگ کرده نایده بگیرید.

حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم کت چرمی نیز در این نشست در پاسخ به سوالی درباره سیاه نمایی در این فیلم گفت: ما در فیلم کت چرمی تأکیدی بر سیاه‌نمایی نداشتیم. قبلاً هم گفته‌ام، دو واژه باید از ادبیات مسئولان و سینماگران ما حذف شود. اول واژه سیاه‌نمایی از ادبیات مسئولان و دوم واژه‌های نکبت و فلاکت از ادبیات فیلمساز باید حذف شود. اگر این واژه‌ها از ادبیات سینماگران و مدیران حذف شود. در این صورت سینمای ایران این ظرفیت را دارد که به شکل گسترده‌ای به آسیب‌های اجتماعی بپردازد.

او تأکید کرد: سینمای اجتماعی سایه روشن است. نه باید سیاه سیاه و نه باید سفید سفید باشد. سینمای اجتماعی یک جاهایی تلخ و یک جاهایی شیرین است.

او افزود: قهرمان فیلم کت چرمی در فیلم، دو سفر انجام می‌دهد. یک سفر برای پیدا کردن پشت پرده ماجراها و اتفاقاتی که در فیلم رخ می‌دهد و دیگری سفر درونی و آشتی کردن با خود است.

او در پاسخ به سوالی که این حس در فیلم وجود دارد که گویا می‌خواسته به همه آسیب‌های اجتماعی بپردازد، تاکید کرد: ما قصد نداشتیم همه آسیب‌های اجتماعی را در فیلم بریزیم و در حد توان به چند آسیب مهم پرداختیم.

کارگردان فیلم «کت چرمی» همچنین در پاسخ به سوالی درباره شباهت این فیلم و فیلم «مرد بازنده» گفت: بارها این نکته را عنوان کردم وقتی فیلمنامه را بردم دفتر کامران حجازی، هنوز خبری از «مرد بازنده» نبود. وجود مثلث جواد عزتی، محمد حسین مهدویان و کامران حجازی شاید به این شائبه شبیه بودن «کت چرمی» و «مرد بازنده» دامن زده است وگرنه این فیلم هیچ ربطی به مرد بازنده ندارد.

او افزود: ما تنوع ژانری در سینمای ایران نداریم و این نداشتن تنوع ژانری باعث شده اگر دو تا فیلم از نظر موضوعی شبیه به هم باشند، این شائبه به وجود بیاید که شباهت محتوایی دارند. زبان بصری من و محمدحسین مهدویان باهم فرق دارد و تفاوت‌های بسیار زیادی بین «مرد بازنده» و «کت چرمی» وجود دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره پرداختن به خانواده مطلوب گفت: فیلمنامه فیلم بعدی‌ام به خانواده مطلوب می‌پردازد.

کارگردان فیلم «کت چرمی» در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در صحبت‌هایی که با مدیر فیلمبرداری فیلم داشتم تصمیم گرفتیم یک زبان تصویری دیگری را برای فیلم انتخاب کنیم به خاطر همین، سراغ دوربین روی دست و لنزهای تله و… نرفتیم و نخواستیم کارگردانی و تصویر را به رخ بکشیم و یک داستان تعریف کنیم و فقط قصه یکی بود و یکی نبود را بگوییم.

او افزود: من سینما را در خارج از ایران خوانده‌ام. تز دکترای من تأثیر فستیوال‌های غربی بر سینمای خاورمیانه بود. یکی از معضلات سینمای ایران فستیوال‌های غربی هستند. من ۶۰ الی ۷۰ فستیول غربی رفته‌ام، ولی هیج گاه نخواستم بر اساس ذائقه آن‌ها فیلم بسازم. معیار آن‌ها برای پذرش فیلم‌ها در جشنواره‌ها این است که هرچه قدر بدبخت‌تر و تو سری‌خورتر باشی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. هیچ وقت نخواستم با معیارهای جشنواره‌های غربی بسازم.

در ادامه سارا حاتمی بازیگر زن فیلم «کت چرمی» که به خاطر بازی در این فیلم موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد، در سخنانی گفت: انسجام هر خانواده‌ای به دلایلی مختلف چه منطقی یا منطقی، ممکن است از بین برود، ولی مهر هر خانواده‌ای که بین افراد آن است به نظرم مهم‌تر است نسبت به انسجام آن. انسجام ظاهری یک خانواده ارزشی ندارد نسبت به مهر یک خانواده که ممکن است به فرزندشان داشته باشد.

او افزود: برای بازی در این فیلم آدم‌های مختلفی دیدم و با مدل زندگی آن‌ها آشنا شدم. من در این فیلم رابطه ثریا و مادرش را خیلی دوست دارم و رابطه بسیار قشنگی بود و اگرچه دور از هم بودند، ولی یک خانواده بودند.

سارا حاتمی در ادامه اظهارات خود گفت: برای بازی در این فیلم با تعداد زیادی از افراد شبیه شخصیتم در فیلم، ارتباط گرفتم و با آن‌ها دوست شدم. شاید زندگی آن‌ها با من خیلی فاصله داشته باشد، اما سعی کردم آن‌ها را درک کنم شاید، چون واقعیت زندگی خیلی از آدمهاست.

براساس این گزارش در پایان این برنامه، از کارگردان و بازیگر فیلم «کت چرمی» تقدیر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالن‌های نمایشی روزهای یکشنبه و دوشنبه اجرایی نخواهند داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سالن‌های نمایشی کشور به مناسبت فرارسیدن شهادت امام محمدباقر (ع) به مدت دو روز اجرایی نخواهند داشت.

به گزارش سینماپرس، تمامی تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر کشور در روزهای یکشنبه (۴ تیر) و دوشنبه (۵ تیر) به مناسبت فرارسیدن شهادت امام محمدباقر (ع) اجرایی نخواهند داشت.

اجرای آثار نمایشی از روز سه شنبه (۶ تیرماه) از سرگرفته خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فسیل» همچنان یکه تاز گیشه/ ۱۲ فیلم در حال اکران تنها ۱۱۵ هزار مخاطب داشتند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استقبال مخاطبان از فیلم های روی پرده طی هفته اخیر پایین تر از انتظار بود اما «فسیل» همچنان بعد از نزدیک به ۴ ماه که از اکرانش می گذرد یکه تاز گیشه ها بود و توانست چراغ سالن های سینماها را روشن نگه دارد.

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی با حدود ۲۷۴ هزار مخاطب پرفروش ترین فیلم در حال اکران است! البته همین میزان مخاطب نشان از یک‌فاجعه بزرگ دارد و نشان می دهد حتی نیم درصد از مردم جامعه هم به تماشای پرفروش ترین فیلم در حال اکران نمی نشینند!

اما میزان فروش سایر فیلم ها قابل قبول نیست! «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی طی یک هفته تنها ۳۰۷ قطعه بلیت در سراسر کشور فروخته؛ یعنی حدود نیمی از یک سالن متوسط سینما!

«جنگ جهانی سوم» هومن سیدی حدود ۵۷۰ نفر مخاطب داشته و تنها حدود ۱۳۰۰ نفر از «یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی استقبال کرده اند.

«عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی حدود ۱۹۰۰ بلیت فروخت، «معجزه عشق» محمدرضا ممتاز حدود ۲۸۰۰ مخاطب داشت و «بابا سیبیلو» ادوین خاچیکیان نیز تنها ۴ هزار مخاطب داشت و «تصور» علی بهراد هم تنها توانست حدود ۴۲۰۰ مخاطب داشته باشد.

«نگهبان شب» رضا میرکریمی ۷۸۰۰ و «سه کام حبس» سامان سالور تنها حدود ۱۲۸۰۰ مخاطب داشت. «آهنگ دونفره» آرزو ارزانش تنها ۲۱ هزار مخاطب و «مصلحت» حسین دارابی تنها ۲۸ هزار بیننده داشت. «عروسی مردم» مجید توکلی نیز تنها توانست حدود ۳۰ هزار مخاطب را به سینماها بکشاند.

میزان اندک فروش فیلم ها و اینکه ۱۲ فیلم در حال اکران تنها حدود ۱۱۵ هزار مخاطب داشتند مسأله ای بغرنج در سینمای کشور است و نشان از وضعیت نامطلوب این هنر-صنعت دارد. البته مدیران سینمایی گویا همچنان هیچ تدبیری برای این اوضاع بحرانی ندارند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هاشمی: زمانی می توانیم از عدالت دم بزنیم که بستر عادلانه ای برای تمامی فیلم ها در اکران فراهم کرده باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدضیاء هاشمی تهیه کننده سینما گفت: متاسفانه این روزها شاهد فیلم سوزی همکاران مان در اکران عمومی هستیم.

سیدضیاء هاشمی تهیه کننده سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: ما زمانی می توانیم از عدالت دم بزنیم که بستر عادلانه ای برای تمامی فیلم ها در اکران فراهم کرده باشیم. بطور مثال بگوییم همه فیلم ها از ۱۵ سالن سینما و ۴ هفته اکران برخوردار هستند، همه فیلم ها از این تعداد تیزر تلویزیونی و تبلیغات شهری و امثالهم برخوردارند. آن وقت درحالی که توامان کف فروش فیلم را دولت تضمین کرده که به صاحبان سینما ها خسارتی وارد نشود در تبلیغات نیز بالسویه از فیلم ها حمایت کند.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در پاسخ به این پرسش که این روزها شاهد اکران گسترده فیلم ها که عملاً منجر به فیلم سوزی شده هستیم، در این شرایط وظیفه مدیران سازمان و ارشاد برای صیانت از سرمایه گذاران و تهیه کنندگان فیلم ها چیست؟ اظهار داشت: در ابتدا باید بر پیش فرض سوال شما صحه بگذارم، بله متاسفانه این روزها شاهد فیلم سوزی همکاران مان در اکران عمومی هستیم. اما چرا؟ معتقدم بعد از بحران کرونا که منجر به شرایط سخت اقتصادی برای همه مشاغل شد سینمای ایران نیز دستخوش همین وضعیت قرار گرفت و ازآنجایی که مثل الباقی مشاغل در کشور وابسته به سیاست ها و دستورالعمل های دولتی بود؛ به دلیل آنچه من، بی تجربگی، عدم درایت و نبود شناخت از مسائل و مشکلات سینما می نامم، آثار تخریبی این بحران همچنان سایه اش بر سینمای ایران حاکم مانده و متاسفانه نتایج تخریبی آنرا نیز این روزها شاهدیم.

وی ادامه داد: متولیان وقت آن دوران و بعدها مدیران فعلی نتوانستند آنچنان که باید با اتخاذ راهکارهای مطمئن، ضریب این خسارات را پایین بیاورند. یکی از مصادیق عدم کفایت تدبیرها، تغییر صرفاً شکلی ساختار شورای صنفی اکران است. تصور دوستان در سازمان سینمایی این بود که با تغییر شکلی ساختار شورای صنفی می توانند در خروجی های شورا نیز تغییر ایجاد کنند لذا با تدوین آیین نامه ای جدید و ایجاد شورایی بالادستی برای شورای صنفی درصدد تغییراتی برآمدند ولی غافل از آنکه صرفا ماهیت صنفی بودن شورا را به دولتی تغییر داده اند و بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی سینما، بر همان سیاق گذشته حرکت کردند.

هاشمی در همین راستا متذکر شد: این شد که شورای صنفی بدون در نظر گرفتن وضعیت بغرنج سینما، انتظار بیش از صدها فیلم در نوبت اکران و ظرفیت محدود سالن ها، با همان فرم و سیاق گذشته مبادرت به تصمیم گیری و اکران فیلم ها نمودند. این شد که صاحبان فیلم ها به دلیل عدم مشوق های تاثیر گذار و واقعی، انگیزه ای برای اکران فیلم های شان نداشتند و به ناچار فیلم هایی که در شرایط عادی از مجال و فرصت کمتری برخوردار بودند پیشتاز اکران شدند، این فیلم ها نه در مخاطب ایجاد انگیزه می کرد نه چراغ سینما را روشن نگه می داشت، لذا با استمرار وضعیت انفعال با بحران های جدی تری در چرخه اقتصادی سالن های سینما روبرو شدیم تا جایی که صاحبان سالن ها حتی در تامین حق الزحمه کارمندان خود هم به تنگنا افتادند. طبیعی بود وقتی مقادیر زمان و مکان را در تصمیم گیری هایمان نادیده می گیریم و دولت بجای مشوق های جدی و تضمین امنیت اکران ، صرفا در بعد نظارتی و اعمال سلیقه بسنده می کند، باید شاهد چنین وضعیتی می بودیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شوکران» و «روز فرشته» در پاسخ به این پرسش که با اینکه در هفته های اخیر حدود ۱۰ فیلم جدید به چرخه اکران اضافه شده اند اما همچنان شاهدیم که بخش اعظمی از سالن های سینما تنها به یک فیلم خاص که زمستان سال گذشته روی پرده رفته اختصاص دارد، چرا مدیران سینمایی علیرغم شعارهایی که در خصوص عدالت طلبی می دهند از اجرای عدالت در اکران عاجز مانده اند؟ تصریح کرد: ببینید ما تا مادامی که در اکران فیلم های سینمایی از نسخه های نخ نما شده بی تاثیر پیروی کنیم و سراغ طرحی نو که نفس تازه به فضای سینما بدهد نرویم، در برهمان پاشنه اکران سنتی خواهد چرخید. تصور می کنیم با فروش چشمگیر یک فیلم چرخه اقتصادی سینما را به حرکت در آورده ایم، در صورتی که این آمارها فقط برای ارائه در جلسات مدیران به مقامات بالادستی کارکرد دارد و ولا غیر. کجا با یک گل بهار شده که در سینما شود؟

وی خاطرنشان کرد: ما بدون توجه به وضعیت عمومی سینما نمی توانیم شاهد رشد و توسعه پایداری باشیم. فیلم هایی مثل «دینامیت» و «فسیل» تنها منجر به تعطیل نشدن سالن های سینما شد و این به معنای استمرار حیات سالن های سینما نیست. این به معنای رشد اقتصادی در سینما نیست؟ این به معنای رونق چرخه اکران نیست؟ از قضا زنگ خطری ست که اگر درست و آگاهانه و مدبرانه شنیده نشود، از خطری بزرگ خبر آورده. خبری که حکایت از حذف و فیلم سوزی های گسترده می کند. این یعنی در سال ۲ تا ۳ فیلم پرفروش و الباقی شکست در اکران را تجربه خواهند کرد.

هاشمی تأکید کرد: و اما عدالت که در سوال شما مطرح شده در این چرخه معیوب کجاست؟ معتقدم این نگاه دستوری در حوزه فرهنگ یا باید در همه شئون متجلی شده و از طرفی هزینه فرهنگ دستوری را هم دولت برعهده بگیرد یا باید اجازه بدهیم مبتنی بر اقتصاد آزاد در کنار اقتصاد حمایتی جریان سینما به حیات خودش ادامه دهد. این وضعیت آشفته بازار از هیچ الگو و مدل اقتصادی پیروی نمی کند. نه صدردصد دولتی ست و نه تماماً خصوصی. تلفیقی شلخته که به قواره این سینما نمی آید.

این تهیه کننده پیشکسوت ادامه داد: ما زمانی می توانیم از عدالت دم بزنیم که بستر عادلانه ای برای تمامی فیلم ها در اکران فراهم کرده باشیم. بطور مثال بگوییم همه فیلم ها از ۱۵ سالن سینما و ۴ هفته اکران برخوردار هستند، همه فیلم ها از این تعداد تیزر تلویزیونی و تبلیغات شهری و امثالهم برخوردارند. آن وقت درحالی که توامان کف فروش فیلم را دولت تضمین کرده که به صاحبان سینما ها خسارتی وارد نشود در تبلیغات نیز بالسویه از فیلم ها حمایت کند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پرونده هاوانا» و «عروس» در همین راستا افزود: از اینجا به بعد فیلم، محتوای فیلم و خوش ساختی و شناخت از سلیقه مخاطب است که تعیین کننده استمرار اکران فیلم خواهد بود. در غیر این صورت در وضعیت فعلی حاصلی جز هدررفت سرمایه های همکاران مان را بدست نمی آید. پس به صرف شعار و تبلیغات و سخنرانی و پوستر نه عدالت، نه رفع تبعیض و نه حذف رانت محقق نخواهد شد. معتقدم دولت باید بجای اینکه تمام سرمایه گذاری خود را معطوف به تولید فیلم های هم راستا با اهدافش کند، باید به عنوان متولی و مسئول سینمای کشور حمایت و سرمایه گذاری اصلی را از مخاطب سینما بعمل آورد. در مدلی که تماشاگر تشویق به سینما رفتن شود و درعین حال هزینه های مالی سینما رفتن برای او کاهش یافته باشد. نمی توان همه ی بار را روی دوش سینما گر و سالن سینما و مخاطب سینما گذاشت و دولت تنها در موفقیت ها سهیم باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر وضعیت اکران با همین منوال ادامه پیدا کند چه چشم اندازی را برای آینده سینمای کشور متصور هستید؟ گفت: من ترجیح می دهم به آینده امیدوار و خوش بین باشم اما به شرطها و شروطها؛ به نظرم فرهنگ موضوع مهمی برای دولت و حکمرانی ست و این اهمیت باعث شده با مداخلات ریز و درشت وضعیت فعلی را حاکم کند. وضعیتی که نه اهالی فرهنگ از آن راضی هستند و نه انتظارات و هدف گذاری های حکمرانی در کشور را تامین کرده است. لذا دولت ها باید در یک تعامل جدی با حکمران و تعیین انتظارات و خط مشی های واقعی و به رسمیت شناختن استقلال هنرمندان، به یک راهبرد مشخص و متقن برسند که هم هنرمندان و هم دولت برسرآن به وفاق برسند.

هاشمی تأکید کرد: حکمرانی فرهنگی تا مادامی که عرصه فرهنگ را دستوری و هنرمندان را کارمندان دولت بداند، ما شاهد وضعیت بهتری که نخواهیم بود هیچ روز به روز شاهد انفعال در این حوزه هم خواهیم بود. سینمای ایران هم جزئی از همین تغییر نگرش است. متاسفانه سینمای ایران نه تماما دولتی است و نه تماماً خصوصی ست. ممکن است آقایان سینمای مستقل، خصوصی و توانمند و عزت مدار در عرصه های داخلی و بین المللی نمی خواهند خب چه ابایی از اعلام آن دارند؟ این بلاتکلیفی حاصلی جز انفعال و بی انگیزگی و ناامیدی نخواهد داشت. لااقل یک طرف موازنه از خروجی راضی خواهد شد. این سیاست یکی به نعل و یکی به میخ در حوزه فرهنگ منجر به ناکارامدی در همه شئون می گردد.

این تهیه کننده در پایان این گفتگو افزود: به قول فقها و حقوق دان ها، اذن در شی ء اذن در لوازم آن هم هست. یعنی اگر دوستان معتقد به سینمای صددرصد دولتی هستند باید به ابزار و لوازم آن هم پایبند باشند. باید هزینه آنرا هم بپردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به هر میزان که رویکرد تهاجمی انقلابی‌مان را کند کرده و به لاک دفاعی ورود کرده‌ایم اثرگذاری‌مان کمتر و هزینه‌های زیادی را نیز داده‌ایم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر رادیو تبیین درباره اهداف و رویکردهای این شبکه رادیویی که پخش برنامه‌های خود را از ابتدای خردادماه آغاز کرده است، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، رضا کوچک‌زاده مدیر رادیو تبیین درباره ضرورت راه اندازی این شبکه و اهداف آن به مهر بیان کرد: امروزه ما در وسط یک معرکه تمام عیار از جنگ ترکیبی قرار داریم که بخش گسترده‌ای از آن را نبرد رسانه‌ای تشکیل می‌دهد. نبردی که در آن دشمن تلاش می‌کند تا با وارونه‌نمایی از واقعیت‌ها اذهان و افکار عمومی جامعه، خاصه نسل‌های جوان را مورد هدف قرار بدهد.

راهبرد رادیو تبیین عبور از رویکردهای انفعالی است

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری، با مطرح کردن کلان راهبرد «جهاد تبیین»، مسیر مهمی را پیش روی سپهر رسانه‌ای انقلاب اسلامی قرار داده است تا ضمن تبیین درست و روایت صحیح از حقایق، به صورتی پیشدستانه، کنشگری دشمن در این عرصه خنثی شود. در چنین فضایی و به جهت تمرکز بر رویکرد تبیینی و ایجابی رسانه برای مقابله با نبرد رسانه‌ای دشمن، رادیو تبیین راه اندازی شد. هدف اصلی هم عبور از رویکردهای انفعالی است و این شبکه مبتنی بر جهت‌گیری تهاجمی در برابر جبهه رسانه‌ای دشمن، ضمن تولید روایت اول نسبت به بسیاری از موضوعات، از دامنه تحریف دشمن خواهد کاست.

مدیر رادیو تبیین درباره «راهبرد تهاجمی» تصریح کرد: ما به هر میزان که رویکرد تهاجمی انقلابی‌مان را کند کرده و به لاک دفاعی ورود کرده‌ایم، اثرگذاری‌مان کمتر و هزینه‌های زیادی را نیز داده‌ایم. در عرصه رسانه‌ای نیز، پیش از هجوم دشمن به باورها، ارزش‌ها و اصول انقلابی، دینی و ملی ملت ایران بایستی با اقدام‌های پیشدستانه زمینه هر نوع کنشگری را از آن‌ها سلب کنیم. ضمن اینکه نباید صرفاً به دفاع از داشته‌ها، عقاید و اندیشه‌های خودی پرداخت بلکه، در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، عدالت، حقوق بشر، زنان و … باید ادعاهای دروغین غرب را مورد هجوم قرار داد و به تبیین و افشاگری بپردازیم.

پرده‌برداری از شبهات و تحریفات

وی درباره مزیت این شبکه رادیویی اظهار کرد: در رادیو تبیین، همه ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصاد، علم و فناوری، و غیره مورد توجه است و شنونده با پیگیری برنامه‌های شبکه سطح مناسبی از اطلاعات را دریافت خواهد کرد. در این فرایند، بسیاری از شبهات و تحریف‌ها برای شنونده شکافته شده و واقعیت بسیاری از امور توضیح داده می‌شود. رادیو تبیین هم از جهت رویکردی جامع به تبیین موضوعات مهم و هم به جهت ساختار به هم پیوسته و مجله‌ای این شبکه، واجد مزیت است.

به گفته کوچک زاده، زمان فعالیت این شبکه ۲ ماهه در نظر گرفته شده و از ۶ خردادماه تا اواخر تیر ۱۴۰۲ و همزمان با شروع رادیو محرم در دسترس شنوندگان رادیو خواهد بود.

مدیر رادیو تبیین در پایان با بیان اینکه راهنمای مسیر در این فرایند، دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که در قاب «جهاد تبیین» ارائه فرموده‌اند، اظهار کرد: رادیو تبیین کوشش می‌کند گوشه‌ای از این دغدغه‌ها را برای تبیین حقایق و ارائه چشم انداز امید بخش و نشاط افرین از گام دوم انقلاب اسلامی را به جامعه ارائه کند. ما باید در این مسیر، هویت واقعی اصول، اهداف، بایسته‌ها، واقعیت‌ها و عملکرد و کارامدی ۴۴ ساله جمهوری اسلامی را به صورتی بدون روتوش برای شنوندگان روشنگری کنیم و از طرف دیگر، حواسمان به تحریف و شایعه پراکنی دشمن نیز باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه‌کننده فیلم مشکل‌دار «مصلحت»: نمی‌دانم چه کسی فیلم ما را سه سال توقیف کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مصلحت» با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند ساخت این فیلم و سه سال بلاتکلیفی آن تا زمان اکران عمومی پرداخت. فیلمی که متاسفانه با داستانی غیرمستند، ناخواسته در مسیر روایتی مورد پسند منافقان از سال‌های ابتدایی انقلاب حرکت کرده است!

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی شب گذشته جمعه ۲ تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» درباره ساخت این اثر سینمایی گفت: رسیدن به تصمیم برای سخت یک فیلم فرآیند پیچیده و چندلایه ذهنی است و شاید من هم باید به این فکر کنم که چه شد «مصلحت» را ساختیم اما به حسب ظاهر و اگر بخواهم داستان یک خطی آن بگویم، این است که حسین دارابی برای ساخت فیلم اولش به مشکل خورد و با وجود آنکه ما در پیش‌تولید بودیم، سر بزنگاه کار لغو شد.

وی ادامه داد: همان زمان فیلمنامه‌ای به اسم «مصلحت نظام» داشتیم که راکد مانده بود. به حسین دارابی پیشنهاد کردم فیلمنامه را بخواند و نظرش را بگوید. بعد از مدتی ایشان گفت که داستان را دوست دارد اما اگر بخواهد اثری خوب بسازد، باید روایت خود را بنویسد. در نهایت ایشان داستان را تبدیل به فیلمنامه «مصلحت» کرد و این اثر ساخته شد.

تهیه‌کننده «مصلحت» درباره هجمه‌های اخیر به فیلم و دلیل توقیف سه ساله آن مطرح کرد: من تصور می‌کنم ما سینما را درست در کشورمان نفهمیدیم. چه آن‌ها که دلسوز سینما هستند و اهمیت آن را درک کردند و چه کسانی که سینما را مزاحم می‌دانند و به دنبال آن هستند از شر آن خلاص شوند. بخشی از کسانی که اهمیت سینما را متوجه شدند و هم نگاه با ما هستند اگرچه عمدتاً خودشان فیلم نمی‌سازند، اما آن قدر برای سینما اهمیت قایل می‌شوند که اکران شدن یا نشدن آن را در حد یک مساله امنیت ملی بزرگ می‌کنند.

شفاه ادامه داد: بخش دوم کسانی هستند که به ساحت فرهنگ از نگاه امنیتی توجه می‌کنند یعنی فکر می‌کنند در فرهنگ باید همان چارچوب‌هایی حاکم باشد که درباره مسایل امنیتی حاکم است. هر زمان این اتفاق در حوزه فرهنگ رخ داده است، با یک فروبستگی مواجه شدیم. مورد بسیار عجیب این است که فیلمسازان حوزه انقلاب و مضامین مربوط به آن بیشتر دچار این وضعیت می‌شوند. در حقیقت در دولت‌های مختلف با نگاه‌های مختلف کسانی که فیلم جدی ساختند، همه دچار مشکل شدند.

وی تاکید کرد: مساله «مصلحت» حاصل بی‌صبری و بی‌تابی‌های اضافی است. انگار در کشور ما نمی‌شود درباره یک مشکل حرف زد و اگر صحبتی هم بشود، می‌گویند سیاه‌نمایی است در حالی که این مساله درباره «مصلحت» صدق نمی‌کند. عده‌ای به اثر قبلی من یعنی «دیدن این فیلم جرم است» منتقد بودند و می‌گفتند چرا نشان ندادم که سیستم می‌تواند موفق عمل و مشکل را حل کند. در «مصلحت» سیستم این کار را می‌کند اما کمتر از «دیدن این فیلم جرم است» تحمل شد یعنی یکسال بیشتر توقیف بوده، عجیب است که فیلم با چه مصیبت‌هایی روی پرده آمده است و در حال حاضر درباره توقیف آن حرف می‌زنند.

تهیه‌کننده «مصلحت» در پاسخ به این پرسش که یک فیلمساز چگونه باید دغدغه‌اش را به نمایش بگذارد تا دچار مشکل نشود، گفت: ما با مساله و بحران اعتماد کردن مواجه هستیم. مشخص نیست ما به چه کسی اعتماد داریم و چه فرد مورد اعتمادی در سینما هست؟ دولت‌ها تغییر می‌کنند اما این مساله سر جای خود باقی مانده است. ما چرا باید با لشکر سایه‌ها مواجه شویم؟ در حقیقت امر من نمی‌دانم چه کسی فیلم ما را سه سال توقیف کرد. می‌دانم در قوه قضاییه بخشی هست که فیلم را نپسندیده است اما چه کسانی کارسازی و تصمیم‌سازی کرده‌اند؟

وی تاکید کرد: ما برای این کشور دلمان می‌سوزد و طرفدار انقلاب اسلامی هستیم. من به مضمون‌های مرتبط با انقلاب اسلامی علاقه و فیلمنامه‌هایی در این زمینه دارم اما به سراغ هیچکدام نمی‌توانم بروم. حتماً باید اثر کمدی بسازم؟ متاسفانه تمام چهل سال گذشته فیلمسازان جدی انقلاب و همه آثار درجه یک سینمای انقلاب با مشکل مواجه شدند. باید کلاه خود را قاضی کنیم و ببینیم آیا از سینمای انقلاب جز همان فیلم‌هایی که رفتارهای متفاوت با آن شد، سند افتخار ما هستند یا نه؟

در ادامه حسین دارابی کارگردان «مصلحت» در پاسخ به این پرسش که فیلمنامه اولیه چه قدر تغییر کرد، اظهار کرد: کلیت قصه و اصل آن باقی مانده است اما در فیلمنامه رویکرد، پایان‌بندی و پرداخت شخصیت‌ها به گونه‌ای که برداشت کردم و سلیقه‌ام بود، تغییر کرد و متفاوت شد.

وی با بیان اینکه مطمئن بوده است که «مصلحت» با مشکل مواجه می‌شود، مطرح کرد: ما به همه جوانب اثر فکر و به نشانه‌ها دقت کرده بودیم. شاید فیلم ما خیلی هم سیاسی نباشد چراکه درباره مساله کلانی صحبت می‌کند که بسیار مهم است و می‌تواند دغدغه جوامع مختلف باشد اما برخی می‌خواهد اثر را به یک جریان و حزب ارتباط دهند.

کارگردان «مصلحت» درباره پایان‌بندی فیلم تصریح کرد: در زمان نگارش فیلمنامه زیاد به پایان‌بندی فکر می‌شود اما ما در پیش تولید به این نتیجه رسیدیم که پایان‌بندی اینگونه باشد. این پایان به سلیقه شخصی من بیشتر نزدیک است و برای ما به عنوان عوامل سازنده مهم بود که مخاطب را با حال خوب از سینما خارج کنیم حتی اگر درباره موضوع تلخی صحبت می‌کنیم.

دارابی با اشاره به اینکه فیلمساز نباید خسته شود و باید حرفش را بزند، گفت: «مصلحت» دغدغه ما بود. انقلاب یک‌سری آرمان داشت که هنوز وجود دارد و عده‌ای همچنان برای آن هزینه می‌دهند. امیدوارم صحبت درباره آن تاب آورده شود چراکه یک‌سری افراد با نابلدی‌ها، کارسازی‌هایی می‌کنند تا فیلم را با مشکل مواجه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار و نمایشنامه‌هایی که در حوزه‌های دینی تعریف می‌شوند و شریعت‌محورند در «جشنواره صاحبدلان» شرکت می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم اختتامیه تئاتر صاحبدلان از اهمیت توجه به ترجمه و نشر نمایشنامه‌های دینی به زبان‌های مختلف دنیا گفت.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در اختتامیه جشنواره صاحبدلان به سؤالات آنان پاسخ داد.

سالاری درباره رویکرد حاضر در جشنواره صاحبدلان بیان کرد: آثار و نمایشنامه‌هایی که در حوزه‌های دینی تعریف می‌شوند و شریعت‌محورند، در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی با توجه به بخش بین الملل این جشنواره گفت: امسال این جشنواره برای اولین بار به صورت بین المللی برگزار شد و ما از کشورهای عراق و عمان مهمانانی از هنرمندان و اساتیدی که به ایران آمدند داشتیم که در جریان برگزاری دوره‌ها همراه مسئولین و هنرمندان ما بودند.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: خوشبختم که اعلام کنم که این جشنواره امسال برای اولین دوره با حضور کشورهای مختلف به صورت بین المللی برگزار شد. این جشنواره در مدت زمان یک سال رخ داد و امشب اختتامیه آن در شهر قزوین برگزار شد. در طول این یک سال اتفاقات مبارکی افتاد که آثار آن در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در زمینه تئاتر قابل بررسی است.

سالاری گفت: این جشنواره بر خلاف جشنواره‌های دیگر یک ماهه و ۱۰ روزه نیست بلکه در طول یک سال برگزار می‌شود و شامل بخش‌های مختلف و متعددی مانند رادیو نمایش، نمیاشنامه نویسی، اجرای صحنه‌ای و نمایش‌های خیابانی است. اما بخش مهمی که باید به آن توجه شود ترجمه آثار دینی و نمایش‌نامه‌ها به زبان‌های گوناگون دنیا است که در کشورهای مختلف باید چاپ و نشر شود. این بخش در گسترش فرهنگ نمیاش‌های دینی تاثیر خواهد داشت.

او در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد کشورهای حاضر بیشتر نبود بیان کرد که امسال سال اولی بود که این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شد و برای همین تعداد کشورهایی که در این رویداد شرکت کردند فراوان نبود اما در سال‌های بعد حتما تعداد آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گربه نره و روباه مکار» در ۲۶ روز به ۵۳۵ میلیون تومان دست یافت/ «سیندرلا» ۱۳ روزه ۴۸۱ میلیون تومان فروخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های تئاتر شهر و تالار هنر اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر و همچنین تالار هنر تا پایان روز جمعه دوم تیر ماه ۱۴۰۲ تفکیک اجراها اعلام شد.

نمایش «گربه نره و روباه مکار» به کارگردانی اوشان محمودی که از روز ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان آغاز کرده، تا پایان روز جمعه ۲ تیر ماه با مجموع ۲۱ اجرا و میزبانی از ۴ هزار و ۷۳۰ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۵۳۵ میلیون ۸۹۶ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «خدای جهنم» به کارگردانی سیاوش جامع که از روز پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان روی صحنه رفت، روز جمعه ۲ تیر ماه با مجموع ۲۳ اجرا و یک هزار و ۲۵۶ تماشاگر و فروشی معادل ۸۷ میلیون ۸۴۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به اجراهای خود پایان داد.

نمایش ـ «بی صورت فلکی» به کارگردانی مریم باقری نیز که از روز ۸ خرداد ۱۴۰۲ اجرای خود در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان آغاز کرد، روز جمعه ۲ تیر ماه ۱۴۰۲ با مجموع ۲۰ اجرا، یک هزار ۸۳۸ تماشاگر و فروشی معادل ۱۶۴ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) از تئاتر شهر خداحافظی کرد.

نمایش «نقطه ویرگول» به کارگردانی امیر سفیری هم که از روز ۳ خرداد ۱۴۰۲ اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۹۰ هزار تومان آغاز کرد، روز جمعه ۲ تیر ماه ۱۴۰۲ با ۲۴ نوبت اجرا، مجموع یک هزار و ۱۸۷ تماشاگر و فروشی معادل ۷۷ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به اجرای خود در این تالار پایان داد.

نمایش «زوج ناجور» به کارگردانی محمد حسین پیوندی نیز که از روز ۲ خرداد ۱۴۰۲ اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان آغاز کرد، سرانجام روز جمعه ۲ تیر ماه ۱۴۰۲ با ۲۵ نوبت اجرا، مجموع یک هزار و ۹۰۷ تماشاگر و فروشی معادل ۱۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به اتمام رسید.

نمایش «قصه‌های درگوشی» به کارگردانی حسین حیدری پور هم که از روز ۲ خرداد ۱۴۰۲ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر اجرای خود را آغاز کرد، روز جمعه ۲ تیر ماه ۱۴۰۲ با ۲۵ نوبت اجرا، مجموع ۹۷۵ تماشاگر و ۶۴ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به اجرای خود پایان داد.

نمایش «پروانه و یوغ» به کارگردانی امیر محمد دشتگلی نیز که از روز ۴ خرداد ماه ۱۴۰۲ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان روی صحنه رفته بود، روز جمعه ۲ تیر با مجموع ۲۳ اجرا، ۸۹۴ تماشاگر و ۵۱ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان فروش (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به اجرای خود پایان داد.
نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» به کارگردانی ملیکا رضی هم که از روز ۲۱ اردیبهشت در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان روی صحنه رفت، روز جمعه ۲ تیر ماه با مجموع ۳۲ اجرا، ۷۷۷ تماشاگر و ۳۷ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان فروش (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) از این تالار نمایشی خداحافظی کرد.
نمایش «درگوشی» به کارگردانی نرگس اصغری هم که از روز ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۲ نفر و قیمت بلیت ۵۴ هزار و ۵۰۰ هزار تومان روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۳۱ اجرا و ۲ هزار و ۱۴ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۸۰ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۷۲۵ تومان دست یافته است.
نمایش «سیندرلا» به کارگردانی مریم کاظمی نیز که از روز ۲۰ اردیبهشت ماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۲ نفر و قیمت بلیت ۶۰ و ۷۰ هزار هزار تومان روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۳۴ اجرا و ۷ هزار و ۹۲۹ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۴۸۱ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۴۸۰ تومان دست پیدا کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع