X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

برنامه «منحصر‌به فرد» به دنبال جنجال نبود

قاسم اورنگی، تهیه‌کننده برنامه «منحصر‌به فرد» رادیو جوان درباره سرنوشت این برنامه تخصصی که با هدف بیان نگاه‌های منحصر‌به فرد جوانان انقلابی روی آنتن می‌رفت، گفت: حدود دو ماهی می‌شود که «منحصر‌به فرد» ضبط نمی‌شود. ضبط نشدن آن هم به دلایل شخصی برمی‌گردد.

اورنگی ادامه داد: دو قسمت از برنامه در ردیف پخش هست و گفتگو با آقای آذری جهرمی هنوز از شبکه پخش نشده است. این گفتگو برای حدود دو ماه پیش بود، که صحبت‌های خوبی رد‌وبدل شد.

تهیه‌کننده برنامه «منحصر‌به فرد» درباره ادامه پخش این برنامه بیان کرد: نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که این برنامه ادامه دارد. چون تولید برنامه‌هایی با این سبک به یکسری مسائل نیاز دارد، تا در کنار هم قرار گیرد. 

منحصر به فرد

اصلاً به دنبال جنجال نبودیم

وی در پاسخ به این سوال که اگرچه برنامه «منحصر‌به فرد» با مهمانان بی‌پرده و صریح صحبت می‌کرد، ولی جنجالی در کار نبود، افزود: ما اصلاً به دنبال جنجال نبودیم. چون موضوع این برنامه درباره گفتمان انقلاب اسلامی بود. اینکه از سال ۱۳۵۷ تا الان جوانانی متولد شدند، که درحال حاضر زمان باردهی‌شان است. اکنون این جوانان به سن ۴۰ سالگی رسیدند و خیلی از آن‌ها علاوه‌بر تحصیلات بالا، دغدغه و تفکری را پی می‌گیرند. بعضی از این جوانان وزیر و معاون شدند و برخی دیگر به سطوح مدیریتی کشور دست یافتند. واقعیت این است که تعدادی از آنان دغدغه ۱۰، ۱۵ ساله را دنبال می‌کنند. یکی دغدغه حوزه آب را دارد، دیگری دغدغه حوزه زنان را دارد. مهمان دیگری در حوزه کتاب و مطالعه دغدغه دارد و. وقتی هم که مهمان برنامه را دعوت می‌کردیم، آقای مفتاح مجری – کارشناس برنامه با سیاق خودش با مهمانان صحبت می‌کرد.

منحصر به فرد

دغدغه شخصی صاحب‌نظران برای ما مهم بود

تهیه‌کننده برنامه «منحصر‌به فرد» با بیان اینکه بنا نبود در این برنامه گفتگو بین مجری و مهمان شکل گیرد، توضیح داد: قرار بود مجری برنامه هدایتگر و تسهیل‌گر این گفتگو باشد، تا ما دغدغه‌های آن افراد را بشنویم. در بعضی از موارد مهمان برنامه معاون فلان وزیر بوده، ولی درباره دغدغه شخصی خود صحبت کرده است، که دغدغه‌اش برای ما مهم‌تر بود. به همین دلیل ذاتاً مهمانان را براساس مسئولیتشان را دعوت نمی‌کردیم.

برای انتخاب مهمانان ۴ سنگ محک داشتیم

به گفته وی، از ۱۲ بهمن سال ۱۴۰۰ «منحصر‌به فرد» شروع شد و آخرین پخش‌مان در اردیبهشت بود. حدود ۵۰ شخصیت به برنامه دعوت شد، که وزیر اقتصاد، معاون، سخنگوی قوه قضائیه، سخنگوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و … بودند. به جناح افراد هم کار نداشتیم و به دنبال آن بودیم که مهمانان جوان باشند، زیر ۵۰ سال باشند، دغدغه ۱۰، ۱۵ ساله‌ای را دنبال کنند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

منحصر به فرد

برنامه‌های رادیو جوان خط‌شکنی می‌کند

اورنگی درباره سبک برنامه‌سازی در رادیو جوان که با سایر شبکه‌ها متفاوت است، گفت: از سال ۱۳۷۹ تا الان که با رادیو جوان کار می‌کنم، این فضا در برنامه‌سازی وجود داشت. از برنامه‌های خودم که «روی خط جوانی»، «پارازیت»، «جوونی به وقت فردا» و «اینجا شب نیست» بودند تا سایر برنامه‌ها خط‌شکنی وجود داشت. این خط‌شکنی هم به دلیل برنامه‌سازان جوان است. 

این برنامه‌ساز رادیویی با بیان اینکه گاهی هم همکاران در لب پرتگاه حرکت می‌کنند که یک لحظه غفلت منجر به سقوط آزاد آنان می‌شود، خاطرنشان کرد: تقریباً برای بچه‌های رادیو جوان که قدیمی بودند اتفاق افتاده که گفتند برای مدتی برنامه نسازند؛ آن هم بخاطر اینکه از برنامه‌سازشان حمایت کنند، توصیه کردند که مدتی نباشند، یا چراغ خاموش برنامه بسازند. این جسارت رادیو جوان از نیروی جوان آن نشأت می‌گیرد. وگرنه سایر شبکه‌ها هم برنامه‌ساز قدیمی و کارکشته دارند، ولی مانند رادیو جوان جسارت ندارند. 

وی با اشاره به اینکه اگر دست بنده بود آن بخش از گفت‌وگوی قبل از ضبط «منحصر‌به فرد» را روی آنتن می‌بردم، گفت: آن بخش از گفتگو‌ها برنامه را جذاب‌تر می‌کرد. اما وقتی میکروفن یا دوربین روشن می‌شود ناخودآگاه افراد آدابی را رعایت می‌کنند.

جنس گفت‌وگو‌های  «شاهد عینی» از «منحصر‌به فرد» سخت‌تر بود

اورنگی ادامه داد: من در سال ۱۳۹۲ با دکتر یامین‌پور برنامه «شاهد عینی» را ساختم که از این برنامه فعلی سخت‌تر بود. قرار بود از همه گروه‌ها، سران و چهره‌های مطرح دعوت شوند، اما نپذیرفتند. گفتگو‌هایی در برنامه «شاهد عینی» می‌شد، که در آن تاریخ برای اولین‌بار به زبان گفته می‌شد. 

 رسانه‌های معاند به دنبال نشان دادن ضعف هستند

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر شما برنامه‌ای را بسازید، که یک مجموعه‌ای بهم بریزد، یا حرفی گفته شود که نتوان جمعش کرد، حسن نیست، تصریح کرد: شما برنامه می‌سازید، که گره را مشخص کنید و راهکار بیرون آمدن از مشکلات و نظرات کارشناسان را بیان کنید. تفاوت برنامه‌سازی رسانه‌های خارج از کشور با رسانه‌های داخل کشور مشخص است. آن‌ها گفتگو می‌کنند، تا ضعف را نشان دهند. همکارانم در صداوسیما بیشتر از بچه‌های ایران اینترنشنال از نظر فن آگاه، با تجربه و کار بلد هستند.

ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم

وی افزود: ما در داخل کشور زندگی می‌کنیم و از مشکلات بیشتر خبر داریم. اما ما وارد این داستان‌ها نمی‌شویم، که بخواهیم مچ کسی را بگیریم. در همین گفتگو‌ها پیش آمده که نماینده مجلس جمله‌ای گفته، که منِ تهیه‌کننده از او خواستم جمله اش را اصلاح کند؛ نه اینکه حرف بدی بزند، بلکه به این خاطر که رادیو جوان در شهر‌های مختلف شنیده می‌شود و نمی‌دانی که مخاطبت در چه وضعیتی قرار دارد. چون برد رسانه خطرناک است.

اورنگی بیان کرد: همانطور که برنامه «منحصر‌به فرد» ضبط می‌شد، روی آنتن می‌رفت و ممیزی به آن نخورده است. مهمان برنامه کسانی بودند، که بلد بودند حرف بزنند.

درحال حاضر نمی‌توان به یکسری از موضوعات نزدیک شد

مستندساز رادیو و تلویزیون در پاسخ به این سوال که چقدر جای برنامه‌هایی مانند «شاهد عینی» و … در شبکه‌های رادیویی خالی است، بیان کرد: فضای عمومی کشور و فضای رسانه تغییر کرده است. اگر یکسری صحبت‌ها را می‌توانستیم ۱۰ سال پیش بگوییم، الان نمی‌توانیم به زبان بیاوریم؛ چراکه فضای اجتماعی جامعه تغییر کرده است. الان نمی‌توان به یکسری از موضوعات نزدیک شد؛ چون این حرف‌ها از طرف مردم، حاکمیت و رسانه پذیرش ندارد. نمی‌دانم که واقعاً جای این برنامه‌ها در شبکه خالی هست یا نه. چون باید مخاطب به این درک برسد، که آیا به این جنس برنامه‌ها نیاز دارد؟ آیا باید در همه شبکه‌ها این جنس برنامه وجود داشته باشد؟

اورنگی معتقد است رسانه‌ها بخصوص رادیو و تلویزیون کارکرد سرگرم‌کنندگی خود را فراموش کرده است و مخاطب را دانش‌آموزی فرض کرده که مجبور است هر روز راس ساعت به کلاس‌های درس رسانه گوش کند. رسانه‌ها محکوم به سرگرم کردن مخاطبشان هستند و برای این کار به آدم‌هایی نیاز دارند که اول این اصل را درک کنند، بعد توانایی اجرای آن را داشته باشند.

گفت‌وگو از نفیسه خلیلی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی صدای قدم بازیگر هم مهم می‌شود!/ از لذت سوران تا التهاب مصلحت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

آرش قاسمی صداگذار سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی «مصلحت» را روی پرده سینما و سریال «سوران» را در حال پخش از تلویزیون دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: واقعیت این است که در یک سال گذشته و بعد از سریال «جیران» کار تازه‌ای نداشتم و دلیلش هم این است که اساساً این روزها تولیدات در سینما کاهش پیدا کرده و متأسفانه خیلی از پروژه‌ها یا هنوز کلید نخورده‌اند یا اگر وارد مرحله تولید شده‌اند، به بخش صداگذاری نرسیده‌اند. به همین دلیل این روزها غیر از چند فیلم کوتاه، کار دیگری را در دست ندارم.

وی درباره رونق تولید در شبکه نمایش خانگی هم گفت: حتماً ما هم دوست داریم در این عرصه کار کنیم اما مشکلی که وجود دارد این است که پلتفرم‌ها هنوز قصد ندارند در بخش‌های فنی، دستمزدها را واقعی کنند. بالاخره بچه‌های صنف صدا دوست دارند روی اعداد و ارقام مصوب پایبند باشند اما پلتفرم‌ها می‌گویند ما باید رقم همکاری را تعیین کنیم و معمولاً هم ارقام پایینی پیشنهاد می‌دهند که پذیرش آن اصلاً برای ما توجیه اقتصادی ندارد.

این صداگذار ادامه داد: این درست است که می‌گویند ارقام پرداختی از سوی پلتفرم‌ها بهتر از حوزه‌های دیگر است اما واقعیت این است که همین ارقام هم با تورم موجود هم‌خوانی ندارد. تهیه‌کنندگان و مدیران تولید برای افزایش دستمزدها در سال جدید، مقاومت زیادی می‌کنند و همین هم باعث می‌شود که باسابقه‌ترها حاضر به همکاری نشوند و آن‌ها سراغ افراد کم‌سابقه‌تر و بی‌تجربه بروند. اکثراً هم خیلی حساسیتی روی مباحث کیفی ندارند و فقط می‌خواهند کارشان راه بیفتد.

وی افزود: خیلی از هم‌کاران شناخته‌شده ما به دلیل مباحث مالی مجبور می‌شوند پیشنهادات کاری خود را رد کنند و پروژه‌ها هم سراغ افراد بی‌تجربه می‌روند. خود من هم بعد از «جیران» هیچ پروژه‌ای نگرفتم. در تلویزیون هم دو سریال «آتش و باد» و «سوران» را داشتم که پخش اولی تمام شد و دومی به تازگی روی آنتن رفته است. در کنار «سوران» هیچ کار جدی دیگری این روزها ندارم.

توجه ویژه به جزئیات صوتی و تصویری در «سوران»

قاسمی با اشاره به سریال «سوران» توضیح داد: تجربه کار در این سریال برای من بسیار خوب بود چراکه درباره آن مقطع تاریخی خود من کمتر کار کرده بودم و تجربه آن را نداشتم. کارگردان و تهیه‌کننده این پروژه هم در زمان تولید به‌گونه‌ای به جزئیات توجه کرده بودند که کار برای من به‌عنوان صداگذار بسیار ساده شده بود. آنقدر جزئیات را در تصویر به‌خوبی رعایت کرده‌اند که من هم می‌توانم مابه‌ازای صوتی آن را استفاده کنم.

وقتی صدای قدم بازیگر هم مهم می‌شود!/ از لذت سوران تا التهاب مصلحت
نمایی از سریال «سوران»

وی افزود: از طرف دیگر فضای داستان «سوران» هم مربوط به منطقه کردستان است و از موسیقی و اصوات آن منطقه هم استفاده کردم و تلاش کردم بافت شنیداری همان منطقه را برای مخاطب ایجاد کنم. این موارد را نمی‌توان به‌عنوان چالش دید و به‌نظرم بیشتر جزو جذابیت‌های کار ما محسوب می‌شود. درباره «سوران» کار به‌صورتی بود که می‌توانم بگویم لااقل در تلویزیون کمتر شاهد این میزان توجه و رعایت نسبت به جزئیات بوده‌ایم. از نظر صداگذاری هم به نظرم تجربه خیلی خوبی بود که در کارنامه خودم هم کار خوبی شده، این اتفاق خوب هم محصول حضور تهیه‌کننده و کارگردان خوب است. اگر تهیه‌کننده در رعایت جزئیات با کارگردان همراهی نمی‌کرد شاید فضای سریال به این خوبی نمی‌توانست بازتاب دهنده فضای آن سال‌ها باشد.

«صدا» می‌تواند جغرافیا و تاریخ ایجاد کند

صداگذار «مصلحت» درباره تفاوت صداگذاری در فیلم‌های مربوط به مقاطع تاریخی به نسبت فیلم‌هایی که داستان روز دارند هم گفت: ما در عرصه صداگذاری می‌گوئیم صدا می‌تواند برای ما یک دوره تاریخی را ایجاد کند. این یکی از اصول کاری ما است. ما معتقدم «صدا» می‌تواند در یک فیلم جغرافیا و تاریخ ایجاد کند و ما می‌توانیم این جغرافیا و تاریخ را از طریق صدا به مخاطب فیلم القا کنیم.

وی افزود: در فیلمی مانند «مصلحت» آنچه اهمیت پیدا می‌کند این است که ما بدانیم در آن دوره تاریخی با چه صداهایی مواجه بوده‌ایم. قاعدتاً فضا صوتی در دهه ۶۰ با فضا صوتی در دهه ۱۴۰۰ متفاوت بوده است. من هم تلاشم را کردم که سراغ صداهای آن دوره بروم و این مهمترین چالش برایم بود. به‌عنوان مثال صدای بلندگوها و یا پخش مارش‌های نظامی و سرود در آن سال‌ها به تواتر به گوش می‌رسید. صدای زنگ تلفن در آن سال‌ها بسیار متفاوت از سال‌های اخیر است. حتی صدای آژیر یک آمبولانس در خیابان متفاوت از صدای آمبولانس‌های امروزی بوده است.

وقتی صدای قدم بازیگر هم مهم می‌شود!/ از لذت سوران تا التهاب مصلحت
نمایی از فیلم سینمایی «مصلحت»

این صداگذار تأکید کرد: این فیلم در خیابان‌های سال ۹۹ تصویربرداری شده و ایجاد آمبیانس (صدای محیط) مناسب با دهه ۶۰ هم برای صدابردار و هم برای صداگذار یک چالش است. من در فضاسازی باید به گونه‌ای عمل می‌کردم که صدای فیلم برای مخاطب تداعی‌کننده حال و هوای دهه ۶۰ باشد.

قاسمی درباره تأثیر رویکرد محتوایی یک فیلم برای طراحی فضای صوتی آن هم گفت: طبیعتاً ما به‌عنوان صداگذار وقتی فیلمنامه را می‌خوانیم به یک فضای صوتی در ذهن خود می‌رسیم و باید آن را با کارگردان چک کنیم. اگر فیلم حال و هوای مذهبی داشته باشد، یک فضاسازی نیاز دارد و وقتی فیلم لحن سیاسی پیدا می‌کند باید این ملاحظه را در صداگذاری فیلم هم مدنظر داشته باشیم. به‌عنوان مثال می‌توانم به صدای پای بازیگران اشاره کنم که می‌تواند برای مخاطب ایجاد استرس کند. شاید در یک فیلم معمولی وقتی بازیگر به‌صورت عادی قدم می‌زند، ما صدایی برای قدم زدن‌های او نگذاریم اما وقتی قرار است فیلم فضایی پرتنش و ملتهب داشته باشد، صدا هم باید در خدمت همین فضاسازی باشد و در همین راستا ما هم صدای قدم زدن کاراکترهای را از حالت عادی بالاتر می‌بریم.

وی در پایان گفت: وقتی قرار است در لحظاتی از فیلم التهاب ایجاد کند، صداگذار با استفاده از تمهیداتی مانند صدای لولای در و تشدید صداهایی مانند صدای فیزیکی یک اسلحه و یا خیلی صداهای جزئی‌تر، تلاش می‌کند این التهاب را بیشتر به مخاطب منتقل کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همراه با شبکه دو سیما در روز شهادت امام جواد(ع)

در سالروز شهادت امام نهم، برنامه‌های «سخنرانی مذهبی»، «مداحی و نوحه‌سرایی» و «سخنرانی ویژه استاد رحیم پورازغدی» از شبکه دو خواهد شد و همچنین برنامه «صبحانه ایرانی» به طور ویژه به شهادت این امام همام خواهد پرداخت.

برنامه «سخنرانی مذهبی» کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو، دوشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۶ صبح از حرم مطهر امام رضا (ع) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عالی و موضوع «تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها» روانه آنتن می‌شود. در این برنامه، حجت‌الاسلام عالی پیرامون زندگی امام جوادالائمه (ع) و یکی از خصائص آن بزرگوار که تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها در زندگی‌شان بود صحبت خواهند کرد.

مجله صبحگاهی «صبحانه ایرانی» کاری از گروه اجتماعی و اقتصاد شبکه دو با اجرای المیرا شریفی مقدم، وحید رونقی، فاطمه افشاریان و جواد یحیایی علاوه بر پخش آیتم‌هایی پیرامون شهادت نهمین اختر آسمان امامت و ولایت، با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی طباخیان (کارشناس مذهبی برنامه) پیرامون سیره زندگی علمی و عملی آن امام همام صحبت کرده و به جنبه‌های مختلف زندگی باب الحوائج خواهند پرداخت.

در فواصل برنامه‌های شبکه، مداحی و نوحه‌سرایی از مداحان و ذاکران اهل بیت (علیهم‌السلام) حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری از حسینیه چهاردهم معصوم فراجا و حسینیه شهید محلاتی میدان شهدا پخش خواهد شد.

«سخنرانی استاد رحیم پورازغدی» یکی دیگر از برنامه‌های تدارک دیده شده در گروه معارف اسلامی شبکه دو سیماست که دوشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۷ روانه آنتن می‌شود. در این برنامه استاد پورازغدی در جمع دانشجویان تشکل‌های فعال نهاد دانشگاه فردوسی مشهد، پیرامون خصائص امام جواد (ع) مطالبی را عنوان خواهند کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پای هویت‌محوری و عدالت‌گستری ایستاده‌ایم

پیمان جبلی، در آیین تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی  «آتش و باد»، به دست‌اندرکاران و عوامل خلق این اثر دستمریزاد گفت.

وی با بیان اینکه ما نقش خود را در این دوره از مدیریت رسانه ملی جدی می‌بینیم و عزممان در این دوره جزم است که پای عهدمان بر توجه به دو موضوع بنیادی هویت‌محوری و عدالت‌گستری بایستیم، بیان کرد: امیدواریم همکاران و هنرمندان که پیام آفرینان اصلی آثار فاخر رسانه‌ای‌اند نیز برای آفرینش آثاری همانند آتش و باد با ما عهد و پیمان ببندند و به‌کمک آنان به سراغ آثاری برویم که هویت ارزشمند، فرهنگ فاخر ایرانی و ارزش‌های ایران بزرگ را ترسیم کنند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اهداف برگزاری این آیین تجلیل و بیان اینکه آتش و باد جزو اولین کار‌هایی بوده که او از پشت صحنه‌شان بازدید کرده.   اظهار کرد: وظیفه اخلاقی بنده و همکارانم، خداقوت‌گفتن به شما بود. وی با اشاره به اینکه با همه ارزش هنری و زیبایی شناختی که این اثر داشت و سختی‌هایی که این تیم متحمل شدند، چند برداشت از این کار داشتیم، عنوان کرد: نخست اینکه آتش و باد به هویت‌های فراموش‌شده در ایران، آداب و سنن و عادات زیبای عشایر و ایلات ایرانی و یادآوری ارزش‌های بلند خرده فرهنگ‌ها توجه داشت.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین به ارزش والایی که مفهوم وطن برای اقوام و ایلاتِ همواره پاسدار مرز‌های ایران عزیز دارد، پرداخت و به تلاش دشمنان برای تجزیه، تفرقه‌افکنی، ایجاد اختلاف و در نهایت چپاول ثروت مردم در سال‌های دور اشاره و تأکید  کرد: این مجموعه نمایشی نشان دهنده این واقعیت تاریخی بود. تبدیل تاریخ به یک درام جذاب باعث شد نسل جدید دریابد وارث چه میراث تمدنی عظیمی است و بداند که این دشمنی‌ها پایان نیافته‌اند. این مجموعه توانست این سیر تاریخی را برای نسل امروز به روشنی به نمایش بگذارد.

در ادامه محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی با بیان اینکه درامی‌که با یک حماسه شکل می‌گیرد، درام جذابی است و مخاطب آن را دوست دارد، گفت: به‌ویژه اگر قهرمان این درام مظلوم باشد، دیگر از یاد‌ها نمی‌رود. در فرهنگ ما نیز در متعالی‌ترین سطح متصور، واقعه عاشورا همواره زنده است. اینکه این سریال مخصوصاً قسمت‌های پایانی اش یادآور و تصویر یک قهرمان مظلوم بود، به دیده‌شدن و به‌یادماندنش کمک می‌کند.

مجتبی راعی، کارگردان مجموعه نمایشی  «آتش و باد» نیز با اشاره به سختی‌های تولید اثری با این وسعت و گستردگی گفت: گروه تولید آتش و باد با پایمردی، از جانشان مایه گذاشتند و این اثر را به ثمر رساندند و به همین مناسبت، از تک‌تک همکارانم قدردانی می‌کنم.

حسن نجاریان، تهیه کننده مجموعه نمایشی «آتش و باد» هم با بیان اینکه من همانند کارمند بدون بازنشستگی صداوسیما هستم، چراکه کار‌های بسیاری در تلویزیون ساخته ام، گفت: تلویزیون را دوست دارم و مایلم اتفاقات خوبی برایش بیفتد.

منصور براهیمی، نویسنده مجموعه نمایشی آتش و باد نیز با اشاره به شرایط نویسندگی برای این مجموعه و اینکه برخی نقش‌ها در حین کار کامل یا اصلاح و یا برخی صحنه‌های جنگی بازنویسی شده‌اند، یادآور شد: ما باید علاوه بر روند تولید به روند پخش نیز بیندیشیم.

وی افزود: پخش هم ادامه کار است. علاوه بر کمیت تماشاگر، اینکه کار چگونه دیده شده و چه تاثیری بر روی تماشاگر گذاشته نیز بسیار مهم است و باید بررسی شود.

براهیمی در پایان، از همه عوامل سریال که نگاشته‌های وی را به نتیجه رسانده‌اند، قدردانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از کمال متنفرم/برای بازیابی روحیه انسان به چیزهایی نیاز است که ساخته دست بشر باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گی‌یرمو دل تورو فیلمساز مکزیکی با حضور در مستر کلاسی یک ساعته در جشنواره انسی ۲۰۲۳، به نکات مهمی درباره انیمیشن پرداخت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، گی‌یرمو دل‌تورو که به تازگی جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند سینمایی را برای استاپ موشن «پینوکیو» دریافت کرده است، با شرکت در مستر کلاسی در جشنواره انیمیشن انسی گفت: استاپ موشن، به نظر من، زیباترین شکل انیمیشن است، زیرا صمیمی‌تر است و به معنای واقعی کلمه از ارتباط بین انیماتور و یک مدل فیزیکی شکل می‌گیرد.

وی در حالی که استاپ موشن را به عنوان نزدیک‌ترین چیز به بازی با اسباب بازی تشبیه کرد، خطاب به سازندگان انیمیشن‌های استاپ موشن که در جمع حاضر بودند، گفت: ما آدم‌های عجیب و غریب این اتاق هستیم، خانواده شما فکر می‌کنند شما بی‌فایده هستید و همین خوب است.

دل تورو در ادامه گفت: همه انیماتورها عجیب و غریب هستند، اما انیماتورهای استاپ موشن عجیب‌تر از همه هستند. آنها در جناح خشن و دیوانه جای می‌گیرند. چرا؟ زیرا در حال اجرای فرمی هنری هستند که بسیار کند و بسیار دردناک است و از دنیای قدیم می‌آید.

وی با بیان اینکه همواره سعی می‌کند تا حد امکان از مجموعه‌ها و افکت‌های دیجیتال پرهیز کند، تاکید کرد برای بازیابی روحیه انسان به چیزهایی نیاز است که ساخته دست بشر باشد.

وی افزود: عاشق چیزهایی هستم که دست ساز به نظر می‌رسند؛ از کمال متنفرم.

در این دوره شنواره انسی که به انیمیشن مکزیکی ادای احترام می‌شود، دل تورو اولین «کینگ کونگ»، آثار هایائو میازاکی و ری هریهاوزن از جمله «هفتمین سفر سندباد»، «جیسون و آرگونات‌ها» را از جمله آثاری خواند که بر وی و دیگران تأثیر زیادی گذاشته‌اند.

وی با یادآوری اینکه ترجیح می‌دهد بیش از حد از انیمیشن‌های سه بعدی و جلوه‌های دیجیتال کامپیوتری در کارهای خود استفاده نکند، تاکید کرد نیاز به انواع انیمیشن وجود دارد؛ درست مثل منویی که بشود از آن غذای تند یا کمی تند سفارش داد و گفت: ما شبیه هم هستیم و همه با هم فرق داریم.

دل تورو به مخاطبانش یادآوری کرد که اکنون ۵۸ ساله است و در ۳۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود در ۱۷ سال غیرفعال بوده است.

او با بیان اینکه امیدوار است بتواند استاپ موشنی برمبنای یک درام فانتزی بزرگسالان را که در دست ساخت دارد، بسازد، گفت: من ۱۲ فیلم ساخته‌ام اما ۴۴ فیلمنامه نوشته‌ام، بنابراین اگر این را در نظر بگیرید، تنها توصیه‌ای که می‌توانم به شما بکنم این است که میزان بهره‌وری شما در مقابل تلاش‌تان به طرز ناامیدکننده‌ای سخت و طولانی خواهد بود و همیشه با احمق‌ها روبرو خواهید شد. تمام کار من این بوده که هیچ اهمیتی به آنها ندهم و به تلاش خود برای انجام آن ادامه خواهم داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تابلوی نقاشی «جواد الشهید» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن روح‌الامین هنرمند نقاش از اثر تازه خود با عنوان «جواد الشهید» با موضوع شهادت امام جواد علیه السلام رونمایی کرد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با فرارسیدن شب شهادت امام جواد علیه السلام، حسن روح‌الامین هنرمند متعهد کشورمان تابلوی نقاشی را از آن حضرت نقش کرده و به پیشگاه ایشان تقدیم کرد.

این تابلوی نقاشی با عنوان «جواد الشهید» و با موضوع شهادت حضرت امام جواد علیه السلام است که در ابعاد ۱۴۰*۱۰۰ سانتی متر با تکنیک رنگ و روغن روی بوم نقش بسته است.

حسن روح الامین در کنار انتشار این تابلوی نقاشی نوشته است: «هدیه به پیشگاه مقدس حضرت جواد الائمه علیه‌السلام به امید گوشی چشمی. امیدواریم به جود و کرم آقا جانمان تا گره از مشکلات مردم ایران عزیز با دستان مبارکشان بگشایند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه کسانی که فیلم را دیدند می گفتند که این فیلم واقعاً سینماست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «آبادان، یازده ۶۰» گفت: نسل جدید سنخیتی با سینمای جنگ ندارد و با آن آشنا نیست و بعضاً تصورشان از فیلم جنگی، فیلمی با صحنه‌های خونریزی و خسته کننده است.

به گزارش سینماپرس، مهرداد خوشبخت در گفت وگو با ایرنا و در توضیح فعالیت های متاخر خود بیان کرد: این روزها درگیر آماده کردن نسخه نهایی فیلم سینمایی گل‌های باوارده (۱۴۰۱) بودم که اسم آن به پالایشگاه تغییر کرد.

وی افزود: زمان جشنواره این فیلم را بسیار سریع و با عجله آماده کردیم به همین دلیل هم اصلاح رنگ ما آماده نبود و هم بخش های ویژوال افکت. حتی میکس صدا را مجدد انجام دادیم و همه این موارد مرتفع شد و فیلم رفت تا آماده اکران شود.

کارگردان فیلم سینمایی تک تیرانداز (۱۳۹۹) در پاسخ به این پرسش که آیا همانگونه که زمزمه‌هایی در ایام جشنواره به گوش رسید هدف از تغییر زمان اکران این فیلم به بهانه آماده نبودن جنسی حواشی برای بیشتر دیده شدن این فیلم بود، بیان کرد: نه این گونه نبود فیلمبرداری ما دیر شروع شد و به تبع آن کارهای انجام فیلم تاخیر داشت و دیر انجام شد و زمان کم داشتیم. هرکسی فیلم را روی پرده دید متوجه شد که مشکلات تصویری و اصلاح رنگ و … برای فیلم وجود دارد.

مهرداد خوشبخت-کارگردان فیلم سینمایی پالایشگاه

خوشبخت تاکید کرد: لزومی نداشت که این کار را کنیم. خداراشکر با همه این موارد نقد بدی روی فیلم نبود و همه کسانی که فیلم را دیدند می گفتند که این فیلم واقعاً سینماست.

کارگردان دوم فیلم سینمایی به وقت شام (۱۳۹۶) در مورد علت نامگذاری گل‌های باوارده تصریح کرد: اسم فیلمنامه ما پالایشگاه بود و یک سکانس به آن اضافه شد که در منطقه باوارده در آبادان رخ می داد که در مورد گلهای کاغذی حرف زده می شد و بار عاطفی داشت و به دلیل عرقی که به آبادان داشتم دوست داشتم که اسم گل های آن منطقه یعنی باوارده روی فیلم گذاشته شود اما وقتی فیلم را در جشنواره نمایش دادیم خودم هم مانند دیگران دیدم که سخت با این اسم ارتباط برقرار می کنم.

وی ادامه داد: بعد از آن فکر کردیم که این موضوع ممکن است روی تبلیغات فیلم هم اثر بگذارد. البته دلیل نامگذاری قبلی فیلم هم این بود که به نظرم رسید که اسم پالایشگاه برای مضمونی که فیلم قصد انتقال آن را دارد زیادی صنعتی است.

«پالایشگاه» با نام قبلی «گل‌های باوارده»

این کارگردان در توضیح وضعیت کنونی فیلم سینمایی پالایشگاه یادآور شد: این فیلم برای ارسال به برخی از جشنواره ها زیرنویس و کارهایش انجام شده و احتمالاً در هفته دفاع مقدس و پس از شهریور اکران می شود.

کارگردان فیلم سینمایی عقاب صحرا (۱۳۹۱) اظهار داشت: ما دور روز آخر در جشنواره بودیم و سانس ظهر فیلم ما پخش و دیده شد و در عمل تنها یک سانس فرصت داشتیم و همان تعداد مخاطبان کمی که فیلم را دیدند برایشان جالب و برخوردشان همانند فیلم آبادان، یازده ۶۰ (۱۳۹۸) بود. همچنان که آبادان یازده ۶۰ تا انتها جزو ۵ فیلم مردمی بالا آمد آن هم بدون هیچ تبلیغ و هزینه بالایی؛ آبادان یازده ۶۰ فیلم ارزانی بود اما این فیلم گران و بزرگ بود و سینما بود و موضوعش موضوعی مردمی بود.

خوشبخت بیان کرد: فیلم سینمایی پالایشگاه مانند آبادان یازده ۶۰ که رادیو نفت را نشان می داد، قصه ای واقعی داشت و درباره آدم های پالایشگاه و برای مردم بسیار جالب بود.

کارگردان فیلم سینمایی صدای پای من (۱۳۸۹) در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم های دفاع مقدسی فروش موفقی در گیشه ندارند، بیان کرد: زمان قدیم داشته ایم. مثلاً آبادان یازده ۶۰ که فیلم کوچک و ارزانی هم بود هزینه خودش را درآورد؛ یک اکران کوچک سینمایی داشت و بعد به دلیل همزمانی با کرونا آن را اکران آنلاین کردیم که خرج خودش را درآورد و اگر اثر خوب و جذاب باشد پیش می آید که خوب بفروشد و موفق باشد.

وی ادامه داد: مردم ارتباط زیادی با فیلم جنگی برقرار نمی کنند و طبیعی هم هست. نسل جدید سنخیتی با سینمای جنگ ندارد و با آن آشنا نیست و بعضاً تصورشان از فیلم جنگی، فیلمی با صحنه های خونریزی و خسته کننده است.

«آبادان، یازده ۶۰»

خوشبخت در پاسخ به این پرسش که بر این اساس چرا فیلم های دفاع مقدس به شکلی که برای مخاطبان جذاب باشند ساخته نمی شوند، گفت: این موضوع به ما فیلمسازان برمی‌گردد مثلاً من سوژه ای مانند آبادان یازده ۶۰ را پیدا و کار کردم یا پالایشگاه را ساختم که اگرچه جنگی است اما در شهر اتفاق می افتد و هیچ تانک و توپ و خاکریزی ندارد و همه چیز داخل شهر است و قهرمانانی دلچسب و واقعی دارد.

کارگردان فیلم سینمایی جای او دیگر خالی نیست (۱۳۸۴) با تاکید بر اهمیت ساخت آثار دفاع مقدس، بیان کرد: دفاع مقدس جزئی از تاریخ ماست. من بسیار تلاش کردم تا این دو فیلم را بسازم چون اگر این اتفاقات به تصویر در نمی آمد و ثبت نمی شدند این واقعیات رو به فراموشی می‌رفت. اینها تاریخ شفاهی ای بودند که باید ثبت می شدند. یک قصه در بستر دراماتیک است که اثر می گذارد.

وی افزود: بچه های جوانی که آبادان یازده ۶۰ را می دیدند همه وقتی از سالن بیرون می آمدند می پرسیدند که مگر جنگ این گونه هم بوده است؟ و این اتفاقات برایشان جالب بود.

کارگردان مجموعه تلویزیونی گشت پلیس (۱۳۹۷) در پاسخ به این پرسش که اگر فیلم دفاع مقدسی دیده نمی‌شود چرا ساخته شود، تصریح کرد: چرا دیده می شوند. به هرحال سلیقه های مختلف وجود دارد. نباید هرچیزی صرفاً بفروشد که ما تولیدش کنیم. بخشی حمایت های فرهنگی است و دولت باید حمایت کند و اینها باعث می شود که سلیقه های مختلف درنظر گرفته شوند. فیلم اجتماعی بفروش هم زیاد نیست اما ساخته می شود.

خوشبخت در توضیح اینکه آیا فیلم بعدی وی هم در ژانر دفاع مقدس خواهد بود، گفت: از اول این فیلم ها سه قصه بود آبادان یازده ۶۰، پالایشگاه و سومی درباره جنگ ذوالفقاری در آبادان. جنگ ذوالفقاری ماجرایی مردمی واقعی است که مردم جنگیدند و نگذاشتند که آبادان به دست عراقی ها بیفتد. فیلمنامه این فیلم آماده است اما مسئله این است که امروز شرایط فیلم سازی جنگی سخت شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدون پول نمی‌شود صحنه‌های مد نظر کارگردان را خلق کرد/باید هزینه و سرمایه‌گذاری کرد تا سینمای ما بتواند در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که آخرین نقش‌آفرینی او به سریال «گیسو» (منوچهر هادی ۱۳۹۹) برمی‌گردد، گفت: فیلم ساختن، پول می‌خواهد و نمی‌شود بدون پول مقابل دوربین معجزه کرد.

به گزارش سینماپرس، حسین دالمن در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا سینمای ما به مرحله‌ای رسیده که بتواند در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد؟ اظهار داشت: انگشت‌شمار بازیگرانی در کشور داریم که بازی آنها را می‌شود با بازی بازیگران خارجی تا حدودی هم‌تراز دانست اما سینمای ما در حال حاضر قابل قیاس با سینمای جهان از جمله هالیوود نیست و در ابتدا پول لازم است و هر کسی برخلاف این می‌گوید صادق نیست.

انگشت‌شمار بازیگرانی در کشور داریم که بازی آنها را می‌شود با بازی بازیگران خارجی تا حدودی هم‌تراز دانستبازیگر سریال هیولا(مهران مدیری ۱۳۹۸) می‌گوید: بدون پول نمی‌شود صحنه‌های مد نظر کارگردان را خلق کرد. باید هزینه و سرمایه‌گذاری کرد تا سینمای ما به نقطه‌ای برسد که بتواند در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

برخی از چهره‌ها را اصلا بازیگر نمی‌دانم

بازیگر سریال ۰۲۱ (سید جواد رضویان و سیامک انصاری ۱۳۹۹) همچنین در این باره که در بیشتر آثار بویژه در سینما صرفا از یکی سری بازیگر شناخته شده و به اصطلاح چهره استفاده می‌شود و دیگر بازیگران را نادیده می‌گیرند، این کار را درست ندانست و گفت: من خودم کسی نیستم ولی برخی از این‌هایی که در عمده آثار سینمایی می‌بینم بازیگر نمی‌دانم.

وی تصریح کرد: این‌ها به طور مرتب در فیلم‌های مختلف بازی کردند و چهره شدند. عده‌ای هم به کارهایشان می‌خندند. کارهایشان خنده‌دار است.

تئاتر را سرآغاز ورود به سینما نمی‌دانم

دالمن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا صحنه تئاتر سرآغاز ورود به تلویزیون و سینماست، با رد این باور گفت: خیلی از بازیگرها هستند که اصلا تئاتر هم کار نکرده‌اند.

خیلی از بازیگرها هستند که اصلا تئاتر هم کار نکرده‌اندبازیگر سریال سفر در خانه(بهمن گودرزی ۱۳۹۶) اظهار داشت: تمامی موفقیت‌های یک بازیگر، به توانایی او و آموزش‌هایی که فرا می‌گیرد، برمی‌گردد. برخی هم ذاتا بازیگرند.

این پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: کسانی هستند مانند حامد بهداد و پارسا پیروزفر که اصلا نمی‌شود راجع به بازی این‌ها صحبت کرد.

مرحوم علی انصاریان به دادم رسید

دالمن همچنین درباره سخت ترین سکانس‌هایی که تاکنون تجربه کرده گفت: در فیلم سینمایی عشق و خیانت (محمد عبدی‌زاده ۱۳۹۶) که با مرحومه ماه‌چهره خلیلی و مرحوم علی انصاریان در لواسان بازی داشتم از بالای تپه پرت می‌شوم و مرحوم انصاریان من را نجات می‌دهد که اگر علی نبود پاهایم به طرز فجیعی دچار شکستگی می‌شدند.

بازیگر فیلم سینمایی خانه دختر (شهرام شاه‌حسینی ۱۳۹۳) همچنین از نقش‌آفرینی در اثر سینمایی منحط به کارگردانی محمدرضا سروستانی که قرار است در جشنواره لوکارنو حضور داشته باشد خبر داد و گفت: این کار هم‌اینک در مرحله تهیه پوستر و تدوین است.

ماجرای آسیب‌دیدگی در صحنه اعدام

وی خاطرنشان کرد: در این فیلم صحنه اعدامی بود که در این صحنه دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه پا شدم.

بازیگر فیلم سینمایی جمشیدیه (یلدا جبلی ۱۳۹۷) گفت: سکانس خیلی سختی بود. در صحنه‌ای من را که در دوران جوانی دچار خطایی شده بودم قرار است اعدام کنند که از بالای چهارپایه افتادم و پایم دچار آسیب دیدگی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کره‌ای‌ها این بار با «بیمارستان» به آنتن «رسانه ملی» می‌آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال جدید «بیمارستان» با گویندگی ۳۵ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما دوبله شد. سریال بیمارستان از امشب ساعت ۲۱:۱۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این سریال پزشکی ۱۲ قسمتی محصول کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ و از امشب ساعت ۲۱:۱۰ از شبکه دو سیما پخش شود.

مدیر دوبله این سریال ناهید امیریان است که به همراه مهناز آبادیان، رضا آفتابی، رضا الماسی، دانیال الیاسی، ناهید امیریان، فاطمه برزویی، محمد بهاریان، کریم بیانی، علی بیگ محمدی، ارسلان جولائی، محمدرضا حسینیان، شراره حضرتی، امیر حکیمی، جمیله رستگاران، حسین سرآبادانی، لادن سلطان پناه، ابوالفضل شاه بهرامی، مریم شاهرودی، پریا شفیعیان، خشایار شمشیرگران، سعید شیخ زاده، محمد صادقیان، سحر صحامیان، میلاد فتوحی، پویا فهیمی‌شروین قطعه ای، امیربهرام کاویانپور، امیرصالح کسروی، نسرین کوچک خانی، ابوالقاسم محمدطاهر، علی منصوری راد، امیر منوچهری، مریم مهاندوست، علیرضا ناصحی و صنم نکواقبال این اثر را دوبله کرده اند.

این سریال که پربیننده‌ترین سریال کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ اعلام شده است، داستان پزشکان و پرستاران شاغل در مرکز پزشکی یولجه را روایت می‌کند. این مجموعه بر روی پنج پزشک متمرکز است که از زمان ورود به دانشکده پزشکی در سال ۱۹۹۹ با یکدیگر دوست بوده‌اند.

سریال بیمارستان از امشب ساعت ۲۱:۱۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود. بازپخش این مجموعه، ساعت ۰۱:۲۰، ۱۰ و ۱۶:۱۵ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلبریتی اغتشاش طلب» با «ویلای ساحلی» به سینماهای کشور باز می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با پایان مراحل فنی فیلم سینمایی «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری و تهیه‌کنندگی رضا رخشان اولین تصویر رسمی این فیلم منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، «ویلای ساحلی» با نام قبلی «رکر» جدیدترین ساخته کیانوش عیاری است که فیلم‌برداری آن در یکی از شهرهای شمالی کشور به پایان رسید.

تهیه‌کننده «ویلای ساحلی» رضا رخشان است که فیلم قبلی او «هزارپا»، پرمخاطب‌ترین فیلم دهه ۹۰ و از پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران است.

رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ریما رامین‌فر، فرگل فربخش، یوسف خسروی، علی پناهی با معرفی شووار کریم‌زاده، با حضورعلی سرتیپی و زنده‌یاد کیومرث پوراحمد گروه بازیگران «ویلای ساحلی» را تشکیل می‌دهند.

دیگر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: داریوش عیاری، دستیار اول فیلمبردار : بابک ابرغانی، دستیار اول کارگردان: رضا مسعودی، مدیر صدابرداری: محمود خرسند، صدابردار: سهیل متولی، طراح چهره پردازی: عباس عباسی، طراح صحنه: سیامک کاری نژاد، طراح لباس: زهرا صمدی، تدوین: کیانوش عیاری.

شرکت کنزاکس حامی مالی «ویلای ساحلی» است و پخش سینمای این فیلم توسط شرکت «فیلمیران» انجام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع