X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«جشنواره منطقه‌ای یاسوج» هیأت انتخاب و داوری خود را در «بخش عکس» شناخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عکاسان راه‌یافته به رقابت شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا و هیأت انتخاب و داوری بخش «عکس» معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، اعضای هیأت انتخاب و داوری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا همزمان با عکاسان راه‌یافته به رقابت این رویداد معرفی شدند.

جواد پورصمد، حسن غفاری و رئوف محسنی شرق هنرمندان باسابقه‌ای هستند که عکس‌های متقاضی حضور در شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا را انتخاب کرده و آثار راه‌یافته به رقابت این بخش را داوری می‌کنند.

جواد پورصمد

جواد پورصمد متولد ۱۳۳۸ در ارومیه و دارای درجه یک هنری از ارزشیابی هنرمندان کشور (معادل دکتری هنر عکاسی) است.

این عکاس، مدرس عکاسی و فیلم‌برداری، عضو هیئت داوران دو جشنواره سراسری عکس سینمای جوان ایران، هیئت داوران طلای سرخ مشهد، هیئت داوران جشنواره سراسری عکس فیروزه تبریز، هیئت داوران جشنواره عکس زلزله بم و دبیر پنج دوره جشنواره سراسری عکس جوانان ایران بوده است.

عکاسی مستند اجتماعی، سینما، تئاتر، تبلیغاتی و پرتره، فیلم‌برداری و تصویربرداری چندین فیلم مستند و سریال‌های تلویزیونی، رئیس انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر ارومیه (۱۳۷۰-۱۳۸۹)، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مجارستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، جمهوری آذربایجان و ترکیه، برپایی نمایشگاه انفرادی عکس با عنوان مرز سرگردانی گالری دنا، کتاب مصور عکاسی آذربایجان غربی، کتاب مصور باغ‌شهر ارومیه و کتاب مصور باغ بهشت، از جمله فعالیت‌های هنری این هنرمند است.

پورصمد تاکنون مدال ویژه پنجاه‌ودومین، شصت‌ودومین، شصت‌وسومین و شصت‌وپنجمین دوره مسابقه بین‌المللی آساهی شیمبون، برنده جایزه ویژه کاپسوار مجارستان، برنده جایزه اولین جشنواره جهانی هنر نیایش، برنده جایزه بین‌المللی ادیان توحیدی، جایزه اولین و دومین جشنواره بین‌المللی عکس کودک، برنده جایزه عکس جشنواره عاشوراییان و برنده جشنواره‌های عکس دوسالانه موزه هنرهای معاصر ایران را دریافت کرده است.

حسن غفاری

حسن غفاری متولد ۱۳۴۸ در یاسوج و دارای مدرک درجه یک هنری در رشته عکاسی مستند اجتماعی و کارشناس ارشد عکاسی است.

وی ‌مدرس عکاسی، عضو انجمن‌عکاسان ایران، عضو هیأت مؤسس انجمن‌عکاسان میراث فرهنگی است و فعالیت‌های او در حوزه نشر و پژوهش شامل؛ «عکاسان و عشایر ایران»، «جلوه‌های جهانگردی عشایر»، «رویای سرزمین چهار فصل چهار نگاه»، «گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد» است و نمایشگاه‌های انفرادی که برگزار کرده است هم عبارتند از؛ «فرهنگ ما»، «دو نگاه» (زندگی و طبیعت)، «نگاه آشنا»، «دریچه‌ای بر دیوار ایل بویراحمد: یک نگاه از درون»، «همراه با روبان قرمز»، «نگاه سوم»، «دو نگاه موازی»، «نگاه نزدیک»، «عکس‌های سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز پرستویی»، «پای خسته صورت خندان»، «معیشت چند هزارساله»، «عکس‌هایی از ایلات و عشایر ایران» و «باور».

برگزیده هفته فرهنگی بم، دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای میراث فرهنگی، برگزیده اولین نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا، برگزیده دهمین نمایشگاه دوسالانه عکس ایران در بخش پرتره، برگزیده سوم نخستین جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی، هشتمین جشنواره فیلم دفاع مقدس، برای عکس‌های «روبان قرمز»، لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو، مسابقه عکس مرکز فرهنگی آسیایی یونسکو، ژاپن، جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین، دومین جشنواره بین‌المللی سینمای جوان، بخش عکاسان آزاد، بخش عکس پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان استان فارس، نخستین نمایشگاه دوسالانه عکس ورزشی ایران، چهارمین جشنواره سینمای جوان یاسوج، بخشی از حضور جشنواره‌ای این هنرمند و عکاس است.

رئوف محسنی شرق

رئوف محسنی شرق متولد ۱۳۵۹ در اردبیل است و تحصیلات خود را در مقطع کاردانی در رشته گرافیک و در مقطع کارشناسی در رشته عکاسی به پایان رساند.

وی که لوح افتخار جشنواره هنرهای تجسمی را دریافت کرده، عضو انجمن ملی عکاسان مطبوعات ایران، مسئول خانه عکاسان حوزه هنری اردبیل، عکاس خبری خبرگزاری مهر و دبیر عکس خبرگزاری فارس بوده است و تاکنون در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه عکس، آثار او به نمایش گذاشته شده است.

بر این اساس، ۳۴ عنوان عکس و ۶ مجموعه عکس به شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا راه پیدا کرده‌اند و اسامی عکاسان راه‌یافته به این بخش از جشنواره به شرح زیر است:

«رسانه»؛ عکاس: حمیدرضا مجیدی از اراک

«کوهستان»؛ عکاس: ذبیح‌الله حسنوند از نهاوند

«بازار» و «بی‌راهه»؛ عکاس: رامین محمدی از ارومیه

«برف شادی»؛ عکاس: سارا صادقی از یاسوج

«تنورسازی سنتی» و «طبیعت»؛ عکاس: سعیدرضا مقصودی از شازند

«شنیار»؛ عکاس: سیدحسین چراغی از دره‌شهر

«ژیان»؛ عکاس: سیدمدیار شجاعی‌فر از اهواز

«آینده» و «شهر»؛ عکاس: سیدمهرداد شریفی از اراک

«انتظار»؛ عکاس: سید نیاوش مقدسی از اراک

«جاده»؛ عکاس: صادق رودشتی از یاسوج

دو تک عکس؛ عکاس: صمد قربان‌زاده از ارومیه

«بازار اراک» و «محرم»؛ عکاس: علی اصغر یوسفی از اراک

«عروسی بختیاری»؛ عکاس: علی سراج همدانی از اهواز

«ناکجا»؛ عکاس: علیرضا عباسی از شیراز

«نخل»؛ عکاس: غلام‌رضا حیدرپناه از آباده

«روستای هزاوه»؛ عکاس: فاطمه ملکی از ساوه

«مسافران تابستانی دریاچه ارومیه»، «ناف دریاچه»؛ عکاس: مجتبی اسماعیل زاد از ارومیه

«ییلاق سرد»؛ عکاس: محسن دانشور بیری از شیراز

«خاک و پرنده» و «خاک و کیمیا»؛ عکاس: محمد آهنگر از اهواز

«قلب بختگان»؛ عکاس: محمد جواد آرمان مهر از شیراز

«بیاد غلام‌حسین مظلومی»؛ عکاس: محمد عباسی از آبادان

«هبوط»؛ عکاس: محمدرضا شکیبایی از آباده

«خانواده‌ی ما»؛ عکاس: مریم ایزدپناه از یاسوج

«مادر»؛ عکاس: مهرناز رحیمی از یاسوج

«رویا»؛ عکاس: میثم عبدلی از ملایر

«کلاس آبی»؛ عکاس: میلاد فرهانیان از شادگان

«پرتقال فروش»؛ عکاس: یوسف ندیم‌پور آذر از ارومیه

مجموعه عکس‌ها:

«رویای گوزن»، عکاس: صمد قربان‌زاده از ارومیه

«مبلمان شهری و نقاشی دیواری»، عکاس: سارا صادقی از یاسوج

«دریاچه تعطیل است»، عکاس: سیما حسن‌زاد از ارومیه

«روزهای اجباری»، عکاس: رامین محمدی از ارومیه

«خانه امن»، عکاس: حمیدرضا حمزه‌پور از ارومیه

«پدربزرگ، مادربزرگ من»، عکاس: محمدرسول حاتم‌آبادی از اراک

شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا، طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود در تاریخ ۱۰ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار شود که به دلیل سفر استانی رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، این رویداد سینمایی به تاریخ ۲۲ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۲ موکول شد.

شصت‌ و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان دنا، ۲۲ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر یاسوج و به دبیری امین درخشان در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما مردمی ترین هنر دنیا است چون می‌تواند گفتمان‌‍سازی کند و سوژه‌گی مخاطبان را شکل دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد تقی فهیم گفت: یکی از ابزارهای اصلی امریکا برای رونق در بازار تسلیحات، سینمای اوست. امریکا با سینما نخست اذهان مردم خود و سپس مردم جهان را به میانجی سینما اقناع می‌کند که دستگاه نظامی امریکا یک نهاد انسان دوست است! امریکا با کمک رسانه سینما، جنایت‌هایش را گونه‌ای بازنمایی می‌کند که حمله‌هایش به دیگر کشورها در راستای رهایی بخشی به ملت‌هاست و نقش نجات دهنده را بازی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، این روزها بیش از پیش اهمیت یگانه فرهنگ در جهت دهی به جامعه و جایگاه ویژه سینما در فرهنگ‌سازی خود نمایی می‌کند. پیرامون این جریان به گفت‌وگو با محمدتقی فهیم منقد نام آشنای سینما نشسته‌ایم. فهیم جزو محدود منتقدانی است که نگاهی چند بعدی و میان رشته‌ای به سینما و هنر دارد، هم میدان سینمای کشور را خوب می‌شناسد و هم آگاه به سینمای دنیا است. بخش نخست این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

فارس: یکی از بخش‌هایی که آن‌گونه که شایسته و بایسته آن است و ما نتوانستیم به اندازه ضرورت بر روی آن کار کنیم فرهنگ و هنر است. به عنوان نمونه این کم داشت خود را در اغتشاشات اخیر نشان داد، چون بیش‌تر اغتشاشاگران که جوان بودند، از سویه فرهنگی دچار ضعف و دلبسته فرهنگ غرب گشته بودند، شما در دید کلان نخست این کم داشت را در کار فرهنگی و سپس در سینما چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فهیم: این موضوع بسیار وسیع و گسترده است، در نتیجه من تلاش می‌کنم نخست یک توضیح کلی بدهم و بعد وارد نسبت سینما با موضوع بحث، بشوم. ما در تمامی این سال‌ها آن‌گونه که باید به فرهنگ توجه نکردیم و این بحث امروز و دیروز نیست، با توجه به اهمیت موضوع، ما در تمامی چهل سال گذشته به اندازه اهمیت و نقش فرهنگ بر روی آن کار نکردیم. بر خلاف مارکسیست‌ها که زیربنا را اقتصاد می‌دانستند و همه چیز را ذیل آن تعریف می‌کردند.

انقلاب ما از آغاز بر بنیاد این که با اندیشه‌های اسلامی تعریف می‌شد، از اساس فرهنگ را اصل می‌شمرد و در تکاپوی ایجاد یک جامعه فرهنگی بود. اما متاسفانه به دلایل گوناگون هر چه جلو آمدیم فرهنگ و هنر به حاشیه رفتند و از اهمیت جایگاه شان غفلت شد.
همه چیز جهان امروز در سایه اقتصاد قرار گرفته است و حتی جنگ‌ها دیگر، جنگ اقتصادی هستند. اما از یاد نبریم که امروز کشورها برای آن که بتوانند در اقتصاد موفق باشند و ثبات‌مند گردند، نیازمند این هستند که کار فرهنگی کنند و با فرهنگ سازی پیش روند.

فارس: نقش سینما را به عنوان مردمی‌ترین هنر و در نتیجه قابلیت اثر گذاری آن در فرهنگ چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به هر حال از سوی تعداد مخاطب و گستره حضور مردم تمامی هنرها با هم قابل مقایسه با سینما نیستند.

فهیم: همان کشورها که گفتم اکنون حتی جنگ‌ها را به شکل اقتصادی ایجاد می‌کنند به «فرهنگ» بسیار اهمیت می‌دهند، مانند امریکا که شدید در راستای تحمیل اندیشه‌هایش با تاثیر فرهنگی تلاش می‌کند و در این پروژه، تمرکز اصلیش بر روی سینماست.
یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی در امریکا؛ نظامی‌گری آن است. تولید و فروش جنگ افزار یکی از سه حوزه پردرآمد اقتصاد امریکا است. یکی از ابزارهای اصلی امریکا برای رونق در بازار تسلیحات، سینمای اوست.

امریکا با سینما نخست اذهان مردم خود و سپس مردم جهان را به میانجی سینما اقناع می‌کند که دستگاه نظامی امریکا یک نهاد انسان دوست است! امریکا با کمک رسانه سینما، جنایت‌هایش را گونه‌ای بازنمایی می‌کند که حمله‌هایش به دیگر کشورها در راستای رهایی بخشی به ملت‌هاست و نقش نجات دهنده را بازی می‌کند.

به عنوان نمونه پیش از حمله به عراق و افغانستان با ساختن فیلم اذهان را آماده می‌کنند که آن جا «جهنم» است و تنها راه نجات انسان‌ها مداخله بشردوستانه امریکا است!

فارس: به عنوان نمونه یاد «فیلم تک تیرانداز» امریکایی ساخته «کلینت ایستود» می‌افتم که از کسی به گفته پنتاگون حداقل ۱۶۰ نفر را کشته قهرمان سازی می‌کنند و او را چونان نجات دهنده نشان می‌دهند.

فهیم: امریکا دقیق این رفتار را پیش‌تر درباره ویتنام کرده بود. در آن رخداد هم به یاری سینما جای متجاوز را عوض کردند. دقیق بر خلاف سینمای ما که با وجود تاکید مسئولین در مقابل جریان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و امپریالیسم امریکایی بسیار کم کار بوده و حتی می‌توان گفت بی‌تفاوت بوده! شما حتی کره جنوبی را نگاه کنید که زیر نفوذ مستقیم امریکا است، در دوهه گذشته دقیق در این نقش دارد ظاهر می‌شود از راه فیلم و سریال سازی. برای خود تاریخ جعلی می‌سازد و خود را تحت حمایت امریکا نجات یافته و نجات دهنده نشان می‌دهد. سینمای کره جنوبی، اکنون آلترناتیو سینمای اروپا شده و به رقیبی جدی برای هالیوود و بالیوود بدل گشته است.

دلیل آن هم این است که هیچ هنر-رسانه‌ای مخاطب سینما را ندارد یا به شکل مخاطب تخصصی دارند مانند نقاشی و دیگر هنر های تجسمی یا مخاطب خاص دارند مانند تئاتر. به زبانی ساده تر سینما مردمی ترین هنر دنیا است چرا که عموم مردم از طریق سریال ها یا آثار سینمایی با آن در ارتباط هستند. بر عکس تئاتر یا هنرهای تجسمی که مخاطبی خاص‌تر دارند. از این رو است که تا این حد سینما مهم شده است. چون می‌تواند گفتمان‌سازی کند و سوژه‌گی مخاطبان را شکل دهد.

خود تئاتر هم به هیچ عنوان با سینما قابل مقایسه نیست از سویه تماشاگر. سینما و سریال مهم‌ترین رسانه اثر گذار هستند بر مردم و توجه نکردن به این موضوع و حتی می‌شود گفت رها کردن این عرصه مهم، بزرگترین ضعف فرهنگی مدیرتی هنر و در راس آن سینماست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الماسی: نیازمند تبیین یک استراتژی قدرتمند هستیم تا هیچ سفارتی جرأت مداخله در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما را نداشته باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما گفت: دست روی دست گذاشتن و شعار دادن هیچ فایده ای ندارد! ما در حال حاضر نیازمند تبیین یک استراتژی قدرتمند هستیم تا هیچ سفارتی جرأت مداخله در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما را نداشته باشد.

بازیگر فیلم های سینمایی «پشت پرده مه» و «کمیته مجازات» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این وظیفه یکایک دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری است که با اقتدار جلوی عملکرد نادرست سفارتخانه های غربی ایستادگی کنند؛ از سوی دیگر سیاستمداران کشور باید مسئولیت های خود را به خاطر آورند و با دیپلماسی مانع از دخالت غربی ها در حوزه فرهنگ و هنر کشور شوند! کار یک سیاستمدار چیست؟ اینکه مدام مسافرت های خارجی برود؟ خیر، قطعا! این گونه نیست!

الماسی با تأکید بر اینکه ما ایرانی ها در طول تاریخ همواره سرشار از شرافت، صداقت، اصالت، پاکدامنی و راستگویی بوده ایم اظهار داشت: ما باید با تکیه بر این ارزش ها به پیش برویم؛ ما نباید بگذاریم غربی ها که مرتب به دروغ و نیرنگ متوسل می شوند بتوانند سینماگران ما را فریب داده و در امور فرهنگی کشورمان دخالت کنند. البته در این میان نقش خود سینماگران هم مهم است و باید به جای خودتحقیری به خودباوری برسند.

این سینماگر برجسته سپس با اشاره به فیلم های نازلی که به ویژه طی سال های اخیر تولید شده اند تصریح کرد: تولیدات سطحی، احمقانه و ابلهانه در سینما بیداد می کند! کدامیک از این فیلم هایی که در حال حاضر اکران شده اند تصویر واقعی از مردم ایران اسلامی را نشان می دهند؟

وی یادآور شد: سینماگران ایرانی در پی چه چیزی هستند؟ آیا ما باید در پی هنر اصیل باشیم یا هنر سطحی؟ معنی هنرمند چیست؟ پدیده های امروز جشنواره های غربی چه کسانی هستند؟ زهرا امیرابراهیمی که خود را عریان می کند و روابط جنسی خود را به تصویر می کشد؟ وقتی در تمامی دین ها اخلاقیات تبلیغ و ترویج می شود متوسل شدن به این حرکات مشمئزکننده چرا باید انجام گیرد؟ اخلاق چیزی است که تا امروز بشریت را از سقوط و انحطاط حفظ کرده است. آیا باید اتفاق قوم لوط برای ما بیفتد تا باور کنیم؟

بازیگر فیلم های سینمایی «شبح کژدم» و «افسانه آه» متذکر شد: مسئولان فرهنگی و نهادهای امنیتی و نظارتی باید روی کسانی که از داخل کشور با سفارتخانه ها و جشنواره های غربی همکاری می کنند نظارت داشته باشند. باید روی این اشخاص مطالعه شود!

الماسی تأکید کرد: سینما عنصر مهم فرهنگی است. مسأله این است که ما از کدام پوزیشن استفاده می کنیم. آیا به عنوان یک وسیله فرهنگ ساز به سینما نگاه می کنیم؟ آیا به عنوان وسیله ای آگاهی بخش نگاه می کنیم؟ مدیران فرهنگی ما باید در ابتدا تعریف خود را از سینما ارائه کنند تا تکلیف همه سینماگران روشن شود.

وی سپس داشتن موضع ضعف در مقابل کشورهای غربی را نادرست توصیف و در این باره خاطرنشان کرد: کارگزاران ما دیپلماسی و نوع گفتگو را نمی شناسند. موضع شان ضعف است. موضع در دیپلماسی باید چشم در برابر چشم باشد. وقتی برخی افراد مشروعیت نظام را زیر سوأل می برند باید با جدیت مقابل شان ایستاد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در خاتمه این گفتگو افزود: این ها در مهره چینی های طرف مقابل وا می مانند. معمولاً معضلات را به گردن خودی ها می اندازند و آن ها را محکوم می کنند. بدیهی است امروزه در دنیا همه کشورها بر حسب منافع اقتصادی و سیاسی و موقعیت دیپلماتیک شان دست به کارهای مختلف می زنند. مهم بهره برداری آن ها است. ما باید جلوی بهره برداری آن ها را بگیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کارول هیگینز کلارک» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کارول هیگینز کلارک» بازیگر چندین فیلم تلویزیونی و نویسنده مجموعه پرفروش «ریگان ریلی» در ۶۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، خانواده کلارک به نیویورک تایمز اعلام کردند که او پس از مبارزه با سرطان آپاندیس در لس‌آنجلس از دنیا رفته است.

کلارک، دختر نویسنده پرفروش «مری هیگینز کلارک» معروف به ملکه تعلیق بود که در سال ۲۰۲۰ در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

«کارول» در ۲۸ ژوئن ۱۹۵۶ در شهر نیویورک به دنیا آمد و پس از فارغ‌التحصیلی از کالج مانت هولیوک در سال ۱۹۷۸، به تحصیل در رشته بازیگری در خانه نمایش بورلی هیلز ادامه داد.

او بعدها راه خود را برای تبدیل شدن به یک نویسنده پیدا کرد. برخی از موفق‌ترین رمان‌های او حول محور کارآگاه خصوصی «ریگان ریلی» بود که نامزد جایزه آگاتا در سال ۱۹۹۲ و جایزه آنتونی برای بهترین رمان اول شد. تعدادی از کتاب‌های این مجموعه نیز به فیلم های تلویزیونی تبدیل شدند که او در آن‌ها ظاهر شد.

کلارک همچنین چندین رمان با مضمون کریسمس را با همکاری مادر فقیدش نوشت. او در برخی از فیلم‌های تلویزیونی بر اساس کتاب‌های مادرش، از جمله «بخواب زیبای من»، «و گهواره فرومی‌افتد» و «فریادی در شب» نقش‌هایی را ایفا کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینماهای سراسر کشور تا سانس ساعت ۱۸ فردا تعطیل می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران درباره تعطیلی سینماها در روز شهادت امام محمدتقی(ع) توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با مهر درباره تعطیلی سینماها در روز شهادت امام محمدتقی (ع) گفت: سینماهای سراسر کشور فردا دوشنبه ۲۹ خردادماه از صبح تا سانس ساعت ۱۸ تعطیل هستند.

وی در پایان گفت: تمامی سینماها فردا از سانس ۱۸ فعالیت عادی خود را از سر خواهند گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهادری جهرمی: این جشنواره بزرگداشت هفته افشای حقوق بشر آمریکایی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی دولت درباره آخرین اقدام ایران علیه اقدام تروریستی شهادت سردار سلیمانی گفت: طبیعتا پاسخ این اقدام تروریستی تنها از منظر حقوقی نخواهد بود و پشتیبانی دستگاه‌های دولتی هم در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سینماپرس، علی بهادری جهرمی در حاشیه نشست ششمین جشنواره افشای حقوق بشر آمریکایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا اظهار داشت: این اقدام تروریستی ایالات متحده که خودشان هم مسئولیت آن را پذیرفتند به نوعی تیر خلاص بر پیکره ایالات متحده از منظر ظاهرسازی و مخفی شدن در عناوینی چون حمایت از حقوق بشر، صلح یا مقابله با تروریسم بود و عیان شد که این دولت تروریستی است.

وی افزود: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران هم اقدام‌های متقابل را نسبت به این اقدام در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار داده که یکی از این اقدام‌ها در حوزه حقوقی است.

بهادری جهرمی گفت: هم در محاکم داخلی پرونده‌هایی با توجه به قوانین داخلی ما برای این مساله تشکیل شده که شاهد برگزاری اولین جلسه آن در مجموعه دستگاه قضایی بودیم. هم خانواده سردار سلیمانی با وکلایی که مشخص کردند در مراجع منطقه‌ای و جهانی پیگیر استیفای حقوق سردار سلیمانی هستند.

وی افزود: طبیعتا پاسخ این اقدام تروریستی تنها از منظر حقوقی نخواهد بود و پشتیبانی دستگاه‌های دولتی هم در دستور کار قرار دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ششمین جشنواره افشای حقوق بشر آمریکایی‌ در پاسخ به این سوال که آیا این جشنواره مانند جشنواره فیلم فجر آثار و تولیدات مختص خود را دارد و یا این که مانند دیگر جشنواره‌ها یک سری موازی‌کاری‌هاست و آثار متعدد در آن جایزه می‌برند، گفت: این جشنواره، بزرگداشت هفته افشای حقوق بشر آمریکایی است.

بهادری جهرمی افزود: طبیعتا یکی از محورهای این جشنواره تقدیر از کسانی است که در طول سال آثاری در حوزه روایت‌گری روشن و تبیین درست ماهیت حقیقی از حقوق بشر آمریکایی و در برابر حقوق بشر اسلامی دارند که شامل تولیدکنندگان این آثار فاخر می‌شود و یا اقدام‌هایی موثر در برابر اقدام‌های ضد حقوق بشری داشته‌اند.

وی افزود: بخشی از جشنواره هم شامل آثار تولیدی آن است که چه به سفارش و چه در رقابت به دست دبیرخانه جشنواره رسیده و از آنها رونمایی می‌شود.

بهادری جهرمی با اشاره به تجربه حضور در دوره‌های پیشین جشنواره گفت: اساسا رونمایی‌هایی از برخی آثار صورت می‌گیرد که برای اولین بار در جشنواره واصل و یا تولید شده است.

سخنگوی دولت همچنین درباره تاثیرگذاری این جشنواره در افشای ماهیت واقعی آمریکا با توجه به این که سیاست دولت سیزدهم ارتباط بیشتر با همسایگان بدون دخالت آمریکا است اظهار داشت: یکی از هنرهای ایالات متحده این است که از ابزارهای مختلفی برای مخفی کردن حقیقت کاذب خود استفاده کند.

وی توضیح داد: به این معنا که ما استثمار و استعمار و آغاز به جنگ‌ها را در ادوار مختلف داشتیم که ایالات متحده با ابزارهای مختلف حقیقت را وارونه جلوه داده، معکوس و یا ظاهرسازی کرده و ملت ایران این را خیلی بیشتر به خاطر دارند. مثلا جنگ تحمیلی هشت ساله تا سال‌های سال با همین ابزارها و روش‌ها مخفی می‌شد که چه کسی آغازگر جنگ بوده است؛ سال‌های سال زمان برد و مقاومت طلبید تا نمایش داده شود که آغازگر جنگ رژیم بعثی صدام بوده است.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه‌ها و ظاهرسازی‌های حقوق بشری هم چنین است که ایالات متحده خود را تحت عناوین به ظاهر زیبایی که باطن زشتی دارند پنهان می‌کند.

وی با اشاره به مفهومی که از خانواده در ذهن هر انسان آزاده‌ای در سطح جهان صرف نظر از دین و اعتقادش وجود دارد اظهار داشت: تحت عنوان خانواده مفاهیم ضد بشری را می‌بینیم که ایالات متحده و هم پیمانان فکری و روشی و همفکران آن چگونه ترویج و تبلیغ و بنیان انسانیت را زیر سوال می‌برند.

بهادری جهرمی گفت: روشنگری‌های در برابر این اقدامات ضد انسانی حتما پیروز خواهد بود چرا که حق راهی جز پیروزی و باطل راهی جز شکست ندارد. وقتی که نور حقیقت تابیده شود تاریکی ظلمات خودبخود به کنار می‌رود. فقط کافی است که بتوانیم دست در دست هم دهیم.

وی افزود: بویژه با کمک اهالی رسانه، نخبگان و روشنفکران داخلی و خارجی سعی کنیم که نور را بتابانیم. خودبخود این ظلمات و تاریکی باطل و ادعاهای باطلی که امثال ایالات متحده و همپیمانانش دارند روشن می‌شود.

سخنگوی دولت تاکیدکرد: روشنگری‌هایی که مثلا در خصوص گروه‌های دسته‌جمعی صورت گرفت. یا در خصوص بمب‌های اتمی و یا بمب‌های متعددی که آمریکا استفاده کرده و یا حمایت‌های تسلیحاتی نظامی که از تروریست‌های مختلف در سطح جهان داشته و یا اقدام‌هایی که در ایجاد و تقویت داعش داشته، هر کدام باعث روشن شدن بخشی از حقیقت می‌شود.

وی گفت: اگر این اقدام‌های روشنگرانه نبود چه بسا کسی از خیلی از این موضوعات و حقایق اطلاعی نداشت. حتما این مسیر می‌تواند به روشن شدن ابعاد و زوایای حقیقی حقوق بشر واقعی و حقوق بشر آمریکایی کمک کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به داد «تئاتر شهر» برسید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا نعیمی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر از مسئولان شهری خواست تا هرچه زودتر نسبت به پاکسازی و بهسازی حریم مجموعه تئاتر شهر اقدامات لازم را انجام دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نشست خبری ششمین جشنواره افشای حقوق بشر آمریکایی


سینماپرس : نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی صبح امروز یکشنبه ۲۸ خرداد با حضور علی بهادری جهرمی سخنگو دولت و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، اسماعیل آجرلو دبیر جشنواره، جواد تمدنی مدیر روابط عمومی، حامد فخری زاده فرزند شهید فخری زاده در خانه اندیشه ورزان ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاه بازی نمایش ملی ماست و ما می‌توانیم آن را ثبت جهانی کنیم/بارها گفته‌اند شما سیاه‌ها را مسخره می‌کنید در صورتی که اصلاً اینطور نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت کشورمان که بیشتر با نام «عبدلی» شناخته می‌شود این روزها یک تئاتر صحنه‌ای دارد. او از تلویزیون و رادیو گله دارد و می‌گوید: چرا از هنرمندانی که علاقه‌مند به کارشان هستند و می‌خواهند در خدمت مردم باشند سوء استفاده می‌شود؟ انصافی تاکید می کند: دوست داریم آقای جبلی حرف هایمان را بشنوند.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر و کارگردان قدیمی عرصه تئاتر، تلویزیون و رادیو از فعالیت‌های این روزهایش در عرصه تئاتر و تلویزیون و همچنین انتشار کتاب جدیدش گفت. انصافی در گفت و گویی که با ایسنا انجام داد با گله از بی‌توجهی برخی مسوولان از دلایل کناره‌گیری‌اش از یک برنامه رادیویی سخن گفت.

دیگر به رادیو نمی‌روم

او ابتدا درباره قطع همکاری‌اش با برنامه «صبامک» رادیو صبا می‌گوید: متاسفانه دیگر در رادیو فعالیتی ندارم. مدت‌ها بود برنامه «صبامک» را برای رادیو صبا با آقای محمد اوزی داشتیم که با موضوع تاثیر خنده و شادی بر سلامتی روی آنتن می رفت و به نحوی فضای نوستالژیک عبدلی و اوستا را یادآوری می کرد. آقای اوزی از تهیه‌کنندگان قدیمی سازمان هستند و تاکنون چندین بار نسبت به دستمزدهای ما به مسوولان انتقاد و تاکید کردند که این دستمزدها برای ۱۰ سال پیش است و واقعاً دیگر مقرون به‌صرفه نیست اما گوش شنوایی نبود. من هم به عنوان اعتراض گفته بودم اگر تغییری در دستمزدها ایجاد نشود دیگر نیستم.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: از این هفته دیگر به برنامه نرفتم و ارتباطم را قطع کردم چون متاسفانه مسوولان به فکر نیستند. دستمزد من بسیار خنده‌دار است. اگر بگویم به حال ما گریه می‌کنید اما می‌گویم. درست است که ما در یک روز چندین برنامه ضبط می کنیم ولی برای هر برنامه رقمی که در نظر گرفته می‌شد چیزی حدود ۶۰ الی ۱۰۰ هزار تومان بود! من وقتی می‌خواستم از محل زندگی‌ام سر ضبط بیایم هزینه زیادی می کردم چون ماشین های سازمان به لواسان نمی‌آیند و خارج از محدوده است.

وی ادامه می دهد: من با ۲۰۰ هزار تومان می‌آمدم و ۲۰۰ هزار تومان برمی‌گشتم. یعنی تمام دستمزدم خرج رفت و آمدم می شد! واقعاً باعث تاسف است. به راحتی به تهیه‌کننده ما گفتند ما همین قدر بودجه داریم. به نظرم با این رفتار از هنرمندان و آنهایی که به کار علاقه‌مند هستند و دوست دارند کار کنند، سوء استفاده می‌کنند. من دلم برای جوانان می‌سوزد چون آنها مجبورند و کار می کنند ولی من دلیلی ندارم دیگر مفتی کار کنم. نمی‌دانم آقای جبلی رئیس محترم سازمان صداوسیما از این اتفاقات مطلع هستند یا خیر.

این بازیگر پیشکسوت در ادامه درباره فعالیت‌های این روزهایش در تلویزیون توضیح می‌دهد: اکنون مشغول بازی در یک سریال به نام «مهیار عیار» به کارگردانی آقای سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی آقای مفید هستم، یک کار تقریباً درام که حالت قدیمی و فرم عیاری دارد. خودم سریال را دوست دارم و به نظرم کار عظیمی است.

نقشم در «مستوران» حذف شد

او سپس درباره حضورش در سریال «مستوران ۱» و سانسور قسمت‌هایی از بازی‌اش که قرار بود ادامه داشته باشد هم چنین می‌گوید: «مستوران» آخرین کار تلویزیونی‌ام بود و تا جایی در این سریال حضور داشتم که آقای سیدحاتمی به عنوان کارگردان حضور داشتند چون از اواسط کار کارگردان تغییر کرد. قرار بود در همان فصل اول به بارگاه شاه عباس برویم و من نقش دلقک شاه عباس به نام «کل عنایت» را بازی کنم که حتی تحقیق هم کرده بودیم و خودم به نویسنده اطلاعات داده بودم اما کلا کنسل شد و ما هم دیگر حضور نداشتیم چون دعوتی هم از من نشد؛ ضمن اینکه فضای قصه کلا تغییر کرد.

این نویسنده و کارگردان درباره فعالیت های تئاتری اش هم توضیح می دهد: یک تئاتر صحنه‌ای به همراه پسرانم دارم که در جشنواره آیین های سنتی اجرا شده بود اکنون می خواهیم اجرای عمومی داشته باشیم و احتمال زیاد به زودی اتفاق بیفتد. این تئاتر یک کار خیلی شاد و مفرح با عنوان «عبدلی و اوستا در عروس فراری» است که در واقع نوستالژی دهه ۶۰ را یادآوری کرده‌ایم. کارگردان و نویسنده این تئاتر خودم هستم و آقای پارسی هم در کنارمان هستند و نقش اوستا را دارند. حسن این نمایش این است که درواقع تلفیقی از فضای نمایش سیاه بازی و نمایش های زنانه است که من به اتفاق همسرم خانم فروغ یزدان نیز دو کتاب در این زمینه داریم که در رابطه با نمایش‌های زنانه ایران است.

انتظار داریم آقای جبلی حرف هایمان را بشنود

بازیگر سریال‌های «اشک‌ها و لبخندها»، «مدرسه ما» و «میوه ممنوعه» در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه به عنوان یک هنرمند قدیمی آیا صحبتی خطاب به رئیس سازمان صداوسیما دارید؟ خاطرنشان می‌کند: در وهله اول انتظار داریم به هنرمندان احترام گذاشته شود و حرف‌هایشان شنیده شود. یکی از مشکلاتی که الان وجود دارد این است که نمایش ملی‌مان (سیاه بازی) متاسفانه هنوز به ثبت نرسیده است و باید از طریق صداوسیما، ارشاد و میراث فرهنگی ثبت شود. این نمایش به طور غیرمستقیم زیر سوال است؛ یعنی اینکه نمی‌دانیم به یک دلیل واهی در تلویزیون اجازه داده نمی‌شود کار شود و بارها گفته‌اند شما سیاه‌ها را مسخره می‌کنید! در صورتی که اصلاً اینطور نیست و اتفاقاً بازیگران سیاه ما افراد باهوش، بسیار چشم پاک و بذله‌گویی هستند. چطور چنین آدمی می‌تواند مسخره باشد؟ نمی‌دانم دلایل دیگری هم دارند که نمی‌گویند ولی ما عملاً در تلویزیون سیاه‌بازی نداریم.

انصافی تصریح می کند: من از آقای جبلی می خواهم حداقل یک جلسه بگذارند ما بیاییم و دفاع کنیم و بگوییم که اینطور نیست و هرکسی هم که مدعی است ما مسخره می کنیم من حاضرم بیایم و دلایل علمی بیاورم. ما یکسری موضوعات ایرانی را داریم که کشورهای دیگر به نام خودشان ثبت کرده‌اند. چرا باید این اتفاق بیفتد. در صورتی که مثلاً سیاه بازی نمایش ملی ماست و ما می‌توانیم آن را ثبت جهانی کنیم برای کشورهای فارسی زبان.

بازیگر برنامه قدیمی «صبح جمعه با شما» در عین حال تاکید می کند: توقع دیگرم این است که حداقل در دانشگاه های ما اعم از دانشگاه صداوسیما، دانشکده هنر و دانشگاه تهران چهار واحد نمایش سیاه بازی بگذارند تا دلمان خوش باشد. ما چطور می توانیم این هنر را به نسل آینده منتقل کنیم. امیدوارم آقای جبلی صحبت‌های ما هنرمندان را بشنود و در جریان مشکلات مان قرار بگیرد.

انتشار یک کتاب جدید

جواد انصافی در پایان صحبت‌هایش از انتشار کتاب جدیدش خبر می دهد و می گوید: کتابی که چهار سال است روی آن کار کرده‌ام به زودی قرار است منتشر شود. این کتاب با عنوان «سامبولی بلیکم» و نام دیگرش «طنازان و شادی آفرینان کل ایران» تمام طنازان ایران را دور هم جمع کرده است، همه آنهایی که این سال ها کار طنز، سیاه بازی و نمایش های کمدی انجام داده اند. من خودم استان به استان با همه صحبت کرده‌ام و آنها را در کتابم معرفی کرده‌ام. همه چیز برای انتشار آماده است و ان‌شاءالله بعد از غلط گیری نهایی به زودی به مرحله چاپ می‌رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه کریستال به «۲۷» رسید/«یونیفورم ما» جایزه ژان لوک زیبراس را گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که «مرغ برای لیندا!» و «رویاهای روباتیک» مهم‌ترین جوایز فیلم‌های بلند جشنواره انسی ۲۰۲۳ را کسب کردند، جایزه بهترین فیلم کوتاه اول هم به «یونیفورم ما» ساخته یگانه مقدم از ایران رسید.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، انیمیشن شگفت‌انگیز کیارا مالتا و سباستین لادنباخ با عنوان «مرغ برای لیندا!» که با دست نقاشی شده است، شب پیش در اختتامیه جشنواره انیمیشن انسی ۲ افتخار بزرگ کسب کرد و هم جایزه اصلی جشنواره یعنی جایزه کریستال بهترین فیلم و هم جایزه بنیاد گان برای توزیع را به دست آورد.

این فیلم فرانسوی زبان، داستانی تلخ و شیرین از دوران کودکی است که با زبان طنز از عزاداری و مالیخولیا می‌گوید. این فیلم انیمیشن ماه پیش در بخش جانبی ACID جشنواره کن مورد تحسین قرار گرفت و در حین حضور در انسی پخش‌کننده‌ای برای آمریکای شمالی به دست آورد.

کیارا مالتا یکی از کارگردان‌های این فیلم، گفت: به دنبال چیزی خنده‌دار و تأثیرگذار بودیم. این دو عنصر هرگز در تضاد نبودند، زیرا ما فیلم را برای کودکان ساختیم و در عین حال که زبان آنها را پذیرفتیم، خود را در دیدگاه آنها قرار دادیم.

سباستین لادنباخ دیگر کارگردان فیلم هم گفت: ما یک به هم ریختگی شاد می‌خواستیم. این فیلم غم‌انگیز و خنده‌دار است. پر از انرژی و احساس است و در سبک گرافیکی نیز پویا است.

آرون گودر مجارستانی برنده جایزه هیات داوران برای «چهار روح کایوت» شد که ترکیبی از انیمیشن دوبعدی و سه بعدی است و افسانه خلق بومیان آمریکا را به عنوان یک ماجراجویی حماسی با وجدان زیست‌محیطی بازگو می‌کند. این فیلمساز مجارستانی پیش از این برای کمدی «ناحیه!» در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه اصلی انسی شده بود.

در بخش مسابقه اصلی همچنین توموهیسا تاگوچی کارگردان انیمیشن ژاپنی «تونلی به تابستان، خروج خداحافظی» که اقتباسی از مانگای واقع گرایانه جادویی درباره ۲ نوجوان است که تونلی خارق‌العاده را کشف می‌کنند که هر آرزویی را برآورده می‌کند، جایزه پل گریمولت را دریافت کرد.

جوایز برتر در بخش رقابت موازی به «رویاهای روباتیک» از پابلو برگر اسپانیایی رسید که در کن هم حضور داشت و داستانی تلخ و شیرین از دوستی بین یک ربات و یک سگ در نیویورک دهه ۱۹۸۰ است.

فیلم «تونی، شلی و نور جادویی» ساخته فیلیپ پوشیواچ محصول مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی جایزه هیات داوران این بخش را دریافت کرد و فیلم افتتاحیه جشنواره «سیروکو و پادشاهی جریان‌های هوایی» به کارگردانی بنوا چیو جایزه تماشاگران را از آن خود کرد.

در بخش فیلم‌های کوتاه هم جایزه کریستال به «۲۷» ساخته فلورا آنا بودا محصول فرانسه و مجارستان رسید و جایزه هیات داوران به «دریف» ساخته لوی استوپس از بلژیک اهدا شد.

جایزه ژان لوک زیبراس برای اولین فیلم کوتاه هم به «یونیفورم ما» ساخته یگانه مقدم از ایران اهدا شد. این اثر ترکیبی از انیمیشن دوبعدی و استاپ‌موشن است.

امسال انیمیشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک در جمع ۱۱ اثر بخش مسابقه اصلی حضور داشت و انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر در بخش آثار در حال ساخت و انیمیشن «آتش‌ها» ساخته محمد باباکوهی محصول فرانسه هم در بخش آثار دانشجویی به نمایش درآمدند.

شصت و سومین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی از ۱۱ تا ۱۷ ژوئن (۲۱ تا ۲۷ خرداد) برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع