X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

از همان مقطع سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب بسیاری از نقش‌های مادر شهید را من بازی می‌کردم/همه این شهیدان عزیزان ما بودند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زهره صفوی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ضمن مرور بخشی از خاطرات و تجربیات خود از سال‌های بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها، می‌گوید اگر یک بار دیگر به دنیا می‌آمد، دیگر سراغ بازیگری نمی‌رفت!

به گزارش سینماپرس، زهره صفوی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: بعد از حضور در سریال «آکتور» که چند روزی در آن ایفای نقش داشتم، در سریال دیگری به کارگردانی محمد احتشامی در اصفهان حضور داشتم اما در حال حاضر نزدیک به ۲۰ روزی می‌شود که در منزل هستم و کاری ندارم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر از سمت سریال‌های تلویزیونی سفارش کار داشته است، گفت: خودم علاقه‌مند به کار در سینما و تئاتر هم هستم و کار هم کرده‌ام اما بیشتر پیشنهادها پیش‌تر از سمت کارهای تلویزیونی بود که تولیدات تلویزیونی هم اخیراً کمتر شده است. در حال حاضر بیشتر از تولیدات شبکه نمایش خانگی پیشنهاد دارم و آن‌ها را قبول می‌کنم. دو سه سالی می‌شود که سریال تازه‌ای در تلویزیون پیشنهاد نداشته‌ام. متأسفانه تولیدات نمایشی تلویزیون خیلی کم شده و مردم بیشتر برای اذان و اخبار سراغ تلویزیون می‌روند و لابه‌لای آن هم مدام تبلیغات فرش و فروشگاه لوازم خانگی می‌بینند!

این بازیگر باسابقه گفت: زمانی پیشنهادهای خوبی برای ایفای نقش‌های خوب داشتیم اما گویی این روزها دیگر فیلمنامه‌نویسی نداریم که بتواند شخصیت‌هایی مانند مادربزرگ و پدربزرگ و حتی خاله و عمه را براساس سنت‌هایی که در خانواده‌های قدیمی داشته‌ایم بنویسد. همه بازیگران فیلم‌ها و سریال‌های شده‌اند دختران و پسران جوان. فیلمنامه خوب باید آنقدر محکم باشد که مخاطب پای آن بنشیند؛ مانند «پدرسالار»، «شور زندگی» و خیلی کارهای دیگر.

برای مردم سوال است که چرا دیگر بازی نمی‌کنم

صفوی درباره مواجهه خود با مردم در کوچه و خیابان گفت: همین دیروز در خیابان بود و به سمت خانه‌ام که در شهرک است می‌رفتم. جایی مردم جمع شده بودند، یکی از آن‌ها می‌گفت خانم صفوی خدا شما را حفظ کند که سالیان سال با همین روسری که روی سر دارید مهمان خانه‌های ما بودید. او می‌گفت نمی‌دانید چقدر ما شما را دوست داریم و برایش سوال بود که چرا دیگر بازی نمی‌کنم. من هم پاسخ دادم دیگر کاری نیست که برای آن به ما مراجعه بشود، دور، دور دخترها و پسرهای جوان است!

وی در پاسخ به اینکه مردم او را با کدام نقش‌ها و سریال‌ها بیشتر به یاد می‌آورند، توضیح داد: سریال‌هایی مثل «رستگاران» را به یاد دارند که در آن نقش خواهر آتیلا پسیانی را ایفا می‌کردم که از آن شازده‌های خشن بود! کارهای زیاد دیگری مثل «جدال با سرنوشت» را هم مردم به یاد دارند. خیلی سریال‌ها و نقش‌ها را مردم به یاد دارند که شاید خودم نامشان را به یاد نیاورم. بالاخره بالای ۷۰ سال است که مشغول کار هستم و در سینما، تئاتر و تلویزیون نقش‌های متعددی را بازی کرده‌ام. زمانی بود که مردم هم خیلی بیشتر وقتی نقش‌آفرینی‌های ما را می‌دیدند، از ما استقبال می‌کردند.

زهره صفوی در نمایی از سریال «آکتور»

این بازیگر باسابقه گفت: این روزها وقتی مردم ما را می‌بینند خیلی خوشحال می‌شوند و می‌خواهند تجدید خاطره کنند. گاهی هم که سراغ می‌گیرند که چه کارهایی انجام می‌دهم، می‌گویم در شبکه نمایش خانگی نقش‌هایی بازی کرده‌ام. جالب اینکه برخی افراد بیشتر من را از روی صدایم می‌شناسند! گاهی کسی ناگهان از پشت‌سرم می‌گوید خانم صفوی سلام! وقتی می‌گویم تو که مرا ندیده بودی، می‌گوید از روی صدای شما شناختم! مردم بیشتر لحن صدا و چهره مادرانه‌ام را دوست دارند. همه بازیگران در کار خود خوب و دوست‌داشتنی هستند اما بالاخره هر کسی ویژگی‌های خاص خودش را هم دارد.

وی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها کمتر نقش منفی پذیرفته است گفت: غیر از سریال «رستگاران» که کاراکتر خشک و خشنی را ایفا می‌کردم، بیشتر نقش‌هایی که داشته‌ام معمولاً مادرانه و مثبت بوده است. به‌طور خاص خیلی نقش مادران شهدا را ایفا کرده‌ام. از همان مقطع سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب، بسیاری از نقش‌های مادر شهید در فیلم‌ها و سریال‌ها را من بازی می‌کردم و این نقش‌ها را هم خیلی دوست داشتم. گاهی مانند مادران شهید، گریه می‌کردم. همه این شهیدان عزیزان ما بودند.

از ورود به بازیگری پشیمانم، دخترم هم!

این بازیگر که تجربه بازی مشترک با دخترش زهرا اویسی را هم داشته است، درباره حضور فرزندش در حرفه بازیگری گفت: او در حال حاضر کار وکالت را دنبال می‌کند و اگر پیشنهاد بازی هم داشته باشد، بازیگری را هم همچنان دنبال می‌کند. واقعیت این است که زهرا ۳ سالش بود که او را وارد دنیای بازیگری کردیم و فکر می‌کنم اشتباه بود چرا که او هنوز هم بابت این اشتباه از من گله‌مند است! می‌گوید مادر این چه کاری بود که ما را به سمت آن بردید؟ او بچه بود که در فیلم «کیمیا» در کنار مرحوم خسرو شکیبایی بازی کرد و بعدها در سنین مختلف نقش‌های دیگری را هم بازی کرد.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهید حس واقعی‌ام را به بازیگری بدانید می‌گویم اگر امکانش بود که باردیگر متولد شوم و زندگی کنم، هرگز سراغ بازیگری نمی‌رفتم. پشیمانی بسیار زیادی دارم و با وجود تمام خاطراتی که داشته‌ام می‌گویم این حرفه خوب نیست. اینکه در یک شغل به‌واسطه پیری و جوانی و یا چاقی و لاغری، آینده‌ات تحت‌تأثیر قرار بگیرد، یعنی حرفه ماندگاری نیست. مدام هم دست روی دست می‌آید! خانم‌های پیر را با گریم جوان می‌کنند و آن یکی بازیگر جوان را با گریم پیر می‌کنند تا بتواند نقش مادر را بازی کند! من از ورود به بازیگری پشیمانم و دخترم هم همین گله را از من دارد. خیلی از بازیگران بابت ورود به این حرفه، همین حس را دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه «فیلم سینمایی مشترک» با موضوع حمل و نقل دریاییِ متقابل میان «ایران» و «ونزوئلا» در دستور کار قرار گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا، ساخت فیلم سینمایی مشترک با موضوع حمل و نقل دریاییِ متقابل بین دو کشور را دستور کار قرار دادند.

به گزارش سینماپرس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاع رسانی ونزوئلا، در سه حوزه «ارتباطات فرهنگی»، «رسانه و اطلاع رسانی» و «کتابخانه ملی» تفاهم‌نامه امضا کردند و گفت وگوها برای سرمایه‌گذاری ایران در بازار کاغذ آمریکای جنوبی هم انجام شد.

علاوه بر سه تفاهم نامه، تهیه فیلم سینمایی مشترک با موضوع حمل و نقل دریاییِ متقابل میان ایران و ونزوئلا در دستور کار قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از راه‌اندازی دفتر رایزنی فرهنگی ایران در ونزوئلا و برزیل خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چنانچه نهادی ملاحظه‌ای درباره اجرای یک برنامه فرهنگی هنری دارد آن را پیش از صدور مجوز به «وزارت ارشاد» اعلام کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حواشی به‌وجود آمده برای برخی از کنسرت‌های موسیقی، بر لزوم احترام به مجوزهای صادرشده از سوی وزارت ارشاد تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر انتشار برخی حواشی منسوب به نحوه برگزاری برخی از کنسرت‌ها توضیح داد: اکثریت علاقه‌مندانی که جهت اجرای زنده گروه هنری مورد نظر خود در سالن‌ها حاضر می‌شوند، هنرشناس و مبرای از حاشیه و حاشیه‌سازی و معتقد و عامل به ضوابط و مقررات قانونی و پرهیز از هنجارشکنی هستند. در مقابل، اکثر هنرمندان ارجمند نیز که با اخذ مجوز قانونی، تازه‌ترین تولیدات هنری خود را پیش چشم مخاطبانشان در اجراهای زنده عرضه می‌کنند از رفتار حاشیه‌ای و هنجارشکنانه پرهیز می‌کنند.

وی تاکید کرد: رعایت حجاب، عفاف و شئونات اسلامی از مواردی است که نظارت بر رعایت آن، در حین صدور مجوز اجرای صحنه‌ای هم به برنامه‌گذاران و هم به سالن‌های برگزاری تاکید شده و هم در بلیط‌های خریداری شده از سوی مخاطبان، رعایت آن الزام و تکلیف شده است. در این چارچوب فعالیت‌های هنری صرفاً در چارچوب قوانین و ضوابط اعلام‌شده مجاز به انجام است و چنانچه از سوی معدودی از گروه‌ها و افراد مورد غفلت قرار گیرد، برابر ضوابط، اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره لغو برخی از کنسرت‌های دارای مجوز توسط برخی از نهادها و مجموعه‌ها هم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان نهاد رسمی صدور مجوز فعالیت‌های فرهنگی و هنری، زمانی اقدام به صدور مجوز می‌کند که هماهنگی لازم با برگزارکنندگان و نهادهای ذی‌ربط در موضوع به عمل آمده است. لذا لازم است چنانچه نهادی ملاحظه‌ای درباره اجرای یک برنامه فرهنگی هنری دارد، آن را پیش از صدور مجوز، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کند تا پس از صدور مجوز و در حین اجرا، شاهد آرامش در اجرای برنامه فرهنگی هنری و بهره‌مندی مخاطبان از برنامه‌ها در فضایی آرام و همچنین احترام به مجوز صادره برای فعالیت قانونی و در چارچوب ضوابط، باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علیرضا استرابی» و «احمدرضا نصری» جایگزین «داوود مرادیان» و «محمد محمدی» شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از طرف ریاست بنیاد فرهنگی روایت فتح مدیران جدید گروه مستند و روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شدند.

به گزارش سینماپرس، عصر امروز شنبه ۲۷ خرداد در مراسمی علیرضا استرابی به‌عنوان مدیر جدید گروه مستند و احمدرضا نصری به عنوان مدیر جدید روابط عمومی این بنیاد معرفی شدند.

علیرضا استرابی متولد ۱۳۶۱ دارای مدرک کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه که پیش از این به عنوان قائم مقام این گروه مشغول به فعالیت بوده دارای سوابقی همچون مدیر اداره کتاب سازمان بسیج مستضعفین، معاون فرهنگی و هنری سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و دستیار ویژه مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح است.

از جمله سوابق احمدرضا نصری متولد ۱۳۶۴ که دارای مدرک کارشناس ارشد مدیریت دولتی است می‌توان به دبیری سی و امین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، مدیریت دفتر جهادی بنیاد فرهنگی روایت فتح، اجرا و کارگردانی در صدا و سیما، سردبیری اخبار فرهنگی هنری شبکه اصفهان، خبرنگاری و دبیری سرویس فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان و مدیریت مرکز آفرینش‌های بسیج استان اصفهان اشاره کرد.

در این مراسم سید محمد نادری ریاست بنیاد فرهنگی روایت فتح با برشمردن برخی از خدمات شایان مدیران پیشین، پیشرفت چشمگیر این دو بخش را مرهون تلاش‌های شبانه روزی داوود مرادیان و محمد محمدی مدیران سابق گروه مستند و روابط عمومی این بنیاد دانست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی» بدون دعوت از رسانه‌های تخصصی «نشست خبری» برگزار کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در اولین نشست خبری خود، روند کاری این اداره کل و فرآیند بررسی طرح‌ها و فیلمنامه‌های رسیده را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، راه‌اندازی اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی از جمله اتفاقاتی بود که سال گذشته در ساختار جدید صداوسیما رقم خورد. حسین اسدی‌زاده مدیرکل این دفتر صبح امروز شنبه ۲۷ خرداد اولین نشست خود را با اهالی رسانه برگزار کرد.

اسدی‌زاده در ابتدای این نشست گفت: در شهریورماه سال گذشته از ما خواسته شد این دفتر را راه‌اندازی کنیم و این تصمیم تحت سیاستی بود که قرار شد برمبنای آن متن را از تولید جدا کنیم و نگارش متن‌ها مستقل، تولید مستقل و پخش هم مستقل باشد.

وی ادامه داد: بنابراین ذیل معاونت سیما دفتر فیلمنامه تشکیل شده است و ماموریتش این است که همه متون مرتبط با مجموعه‌های تلویزیونی را رصد و ارزیابی کند.

اسدی‌زاده تصریح کرد: طی این سال‌ها در عرصه نگارش فیلمنامه گرفتار سلیقه بوده‌ایم و سعی شده در فرآیند رصد متون تأثیر سلیقه را پایین بیاوریم. در این راستا اولین ماموریت ما هم پایش و ارزیابی طرح‌ها بود.

بیش از ۱۰۰ طرح به مرحله نگارش فیلمنامه رسیده است

وی اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ طرح تا امروز به دست ما رسیده که بررسی شده است. در فرآیند دریافت آثار هم همه مکاتبات کاغذی را حذف کرده‌ایم و همه اتفاقات به صورت دیجیتال بررسی می‌شود. از میان این طرح‌های دریافتی هم تا کنون بیش از صد طرح وارد مرحله نگارش فیلمنامه شده است.

مدیر اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی تصریح کرد: در فرآیند بررسی این طرح‌ها از اولویت‌های موضوعی و مضمونی هم تبعیت کرده‌ایم اینکه کارها ریشه در باورهای انقلاب اسلامی داشته باشد و در عین حال تکراری نباشد.

وی درباره پروسه به تولید رسیدن طرح‌ها هم اظهار کرد: در حال حاضر در آغاز مسیر نگارش فیلمنامه‌ها هستیم. البته کارهای مختلفی هم در حال نگارش بوده و هست. سعی کردیم نگاه ما مبتنی‌بر بی‌طرفی باشد و هرکسی بخواهد برای صداوسیما طرحی بفرستد می‌تواند براساس این آیین‌نامه آن را ارسال کند تا بعد از بررسی طرحش وارد فرآیند گردش نگارش فیلمنامه می‌شود.

اسدی‌زاده در ادامه درباره بخش اقتباس در این اداره کل هم یادآور شد: در بخش ایده و اقتباس قرار است چنین آثاری سامان یابد البته نه اینکه پیش‌تر نبوده است اما می‌خواهیم سامان بهتری یابد. در بخش پژوهش هم قرار است رابطه مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی و فیلمنامه‌ها روشن شود.

فیلم‌نامه‌نویسان کل کشور را شناسایی می‌کنیم

وی با اشاره به دورنمای این اداره کل تصریح کرد: هدف این است که فیلمنامه‌نویسان در کل کشور شناسایی شوند. پروژه‌ای به نام «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران» هم تعریف شده است. کارگروه‌های متعددی هم در استان‌های مختلف برای همین منظور راه‌اندازی شده است.

اسدی‌زاده همچنین به شناسایی فیلمنامه‌نویسان در ایران و در مراحل بعد از آن در جهان اسلام، منطقه و جهان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم که به یک بنگاه واقعی نگارش متن تبدیل شویم. حدوداً روزی ۶ طرح به ما می‌رسد اما خیلی از آن‌ها به موقعیت ایران امروز و مردم ارتباطی ندارد یا تکراری است. همه دوستان مرا به فعالیت در حوزه فیلمنامه می‌شناسند و تلاشمان این است که فیلمنامه را هویت ببخشیم.

مدیر اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی تصریح کرد: خواهشم این است که همه فیلمنامه‌نویسان به ما کمک کنند. کار سختی به ما سپرده شده است اما فکر می‌کنم اتفاق خوبی رخ خواهد داد. تعهد ما این است که هفته‌ای دو فیلمنامه را شروع کنیم و حدود ۲۰ تا ۳۰ هفته طول می‌کشد که یک فیلمنامه در مرحله متن به خروجی برسد.

هیچ ممیزی غیرحرفه‌ای وجود ندارد

وی با اشاره برخی حواشی عنوان کرد: هیچ توقفی در کارها وجود ندارد هیچ ممیزی غیرحرفه‌ای وجود ندارد. حتماً کار ما هم نقایصی دارد اما همه واسطه‌ها و شوراهای غیرکارشناسی کنار رفته است.

اسدی‌زاده تصریح کرد: از اینکه فیلمنامه‌ها و سریال‌ها به شخصیت‌ها، روایت‌ها و موقعیت‌های خاص محدود شده خیلی ضربه خورده‌ایم. می‌خواهیم مردم بیشتری مخاطب ما باشند. پروژه‌ای متوقف نشده، یعنی بی‌دلیل متوقف نشده و نخواهد شد. اگر احساس شده تلویزیون در زمینه تولید کند شده یک دلیلش این است که تلویزیون به لحاظ مالی دستش خالی است. در همین فضا اما فیلمنامه‌های «سعدی»، «خواجه‌نصیر» و «پوریای ولی» نوشته شده اما تلویزیون به لحاظ مالی و بودجه‌ای نمی‌تواند اینها را تولید کند که اگر بتواند اتفاق خوبی است. البته همه سیستم‌های برودکست در جهان در مرحله گذار هستند.

وی اضافه کرد: ما که این بخش‌ها را تحویل گرفتیم اینگونه نبود که در اوج باشد و کارها خیابان را خلوت کند. ما عهده‌دار این مسئولیت هستیم که توقع مخاطب را جواب بدهیم و اینها جز با متن و فیلم و سریال خوب رخ نمی‌دهد.

هنوز فکر می‌کنیم مردم بر سر ارثیه دعوا می‌کنند!

اسدی‌زاده در ادامه یادآور شد: بیشتر طرح‌هایی که به من رسیده مربوط به خانواده و دعوای خانوادگی است و هنوز فکر می‌کنیم مردم سر ارثیه با هم دعوا می‌کنند. در کشور ما یک اتفاق سیاسی مثل اغتشاشات رخ داده است و شاید طرح‌های مورد ارتباط با اغتشاش به ۱۰ تا هم نمی‌رسد. بخش زیادی از طرح‌هایی که می‌رسد در آنها نوشته شده است براساس فلان سریال اما از آنها ضعیف‌تر است مثلاً اگر می‌نویسد براساس گیم اوترونز، می‌بینید از آن ضعیف‌تر است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انجمن سینمای جوانان ایران» درگاه تایید عضویت در «صندوق اعتباری هنر» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین انجمن سینمای جوانان ایران و صندوق اعتباری هنر، از این پس انجمن نیز یکی از درگاه‌های معرفی هنرمندان برای اعطای تسهیلات صندوق اعتباری هنر شد.

به گزارش سینماپرس، تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن سینمای جوانان ایران و صندوق اعتباری هنر منعقد شد. در راستای این تفاهم‌نامه از این پس انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان یکی از درگاه‌های تایید عضویت در صندوق اعتباری هنر شده و خانواده سینمای کوتاه ایران می‌توانند برای استفاده از تسهیلات و خدمات صندوق اعتباری هنر از طریق انجمن اقدام کنند.

صندوق اعتباری هنر حامی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است که وظیفه ساماندهی در حمایت از جامعه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و تبدیل حمایت‌های مقطعی متکی بر منابع مالی مردمی و غیر دولتی، حمایت از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فرهنگ‌وهنر و شناسایی، جذب و هدایت استعدادها در حوزه فرهنگ‌وهنر، تامین منابع مالی جدید برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ‌وهنر، توسعه مرحله‌ای کمیت و کیفیت حمایت‌ها منطبق با اولویت بندی اعضاء و نیازها را دارد.

از آنجا که انجمن سینمای جوانان ایران در سال گذشته موفق به راه اندازی کانون دانش آموختگان انجمن شده، این تفاهم‌نامه که فرصتی برای فراهم ساختن شرایط جذب و شکوفایی استعدادها، گسترش زمینه ایجاد اشتغال و تضمین خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی و تامین رفاه اجتماعی و معیشتی آنان است، فراهم می‌کند.

به‌زودی آیین‌نامه و ضوابط ثبت نام خانواده سینمای کوتاه ایران در صندوق اعتباری هنر اعلام می‌شود و هنرمندان فرهیخته می‌توانند باتوجه به این قوانین اقدام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جبلی: از حکمرانی فرهنگی در کشور باید یک صدا بلند شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صدا و سیما بر ضرورت تداوم تعامل و همکاری با سازمان سینمایی کشور تاکید کرد و گفت: از حکمرانی فرهنگی در کشور باید یک صدا بلند شود. با دوسویه بودن، کاری پیش نمی‌رود.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در دیدار با محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه دو حوزه صداوسیما و سازمان سینمایی، از همدیگر جدا نیستند و ما هم‌خانواده‌ایم، افزود: از نظر هدف و آرمان نیز افق‌های ما در این دوره مدیریتی رسانه ملی و دولت انقلابی سیزدهم، مشترک است. برگزاری جشنواره فیلم فجر گذشته، کاری جهادی بود.

جبلی ادامه داد: در رویدادهای بزرگی چون جشنواره فیلم فجر که برگزاری آن به خصوص در سال گذشته به خودی خود یک کار جهادی بود، با وزارت ارشاد همراهی داشتیم. ما اهمیت، حساسیت و سختی چنین کارهایی را کاملا درک می‌کنیم، زیرا در حوزه نمایش و سایر حیطه‌ها با فرصت‌ها و چالش‌های مشابهی روبه‌روییم؛ به‌ویژه در شرایط متفاوت سال گذشته و بعد از فتنه پاییز، حساسیت و اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر را درک می‌کردیم.

وی با بیان اینکه همان‌طور که پیش از این گفته شد، تعاریف و فرصت‌ها در این دوره مدیریتی صداوسیما با سینما نزدیک است و لازم است این تعامل و همکاری ادامه یابد، تأکید کرد که از حکمرانی فرهنگی در کشور باید یک صدا بلند شود.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از همکاری و تعامل رئیس سازمان صدا و سیما و همچنین، معاونین و مدیران رسانه ملی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما با همیاری و با حمایت و پشتیبانی فراز و نشیب های سال گذشته را با موفقیت و سربلندی پشت سر گذاشته اند.

وی ادامه داد: رسانه ملی رسالت و مسئولیت سخت و بزرگی در همه حوزه ها دارد و در مقیاس وسیع تری با طیف ها، اقشار، نهادها و دستگاه های مختلف سروکار دارد. با این حال نباید خدمات رسانه ملی را در حوزه سینما نادیده گرفت.

خزاعی با بیان اینکه دو دهه است که جریاناتی در صدد مخدوش کردن مشروعیت و مقبولیت رسانه ملی هستند افزود: تلاش های زیادی صورت گرفته تا رسانه ملی تحت تاثیر جوسازی‌ها و هجمه‌ها از ماموریت و اهداف اصلی خود فاصله بگیرد ولی موفق نشده‌اند. همواره، شاهد حملات ناجوانمردانه به رسانه ملی بوده و هستیم.

جبلی: از حکمرانی فرهنگی در کشور باید یک صدا بلند شود!

لزوم مرزبانی فرهنگی و اخلاقی و حفظ سرمایه های اجتماعی

وی با اشاره به تغییر و تحولات دیدگاهی و گفتمان مطلوب در صدا و سیما عنوان کرد: دو سازمان، در بسیاری از حوزه ها با چالش ها و مشکلات مشترکی مواجه هستند. ولی یادمان باشد مرزبانی فرهنگی و اخلاقی و نیز، بویژه امیدآفرینی و حفظ سرمایه های اجتماعی و فرهنگی کشور در شرایط امروز از مهم ترین مولفه های ماموریتی ماست.

خزاعی با بیان اینکه در دنیای امروز با چرخش سریع و تغییرات زودهنگام در جوامع روبروئیم بر لزوم هم افزایی دو سازمان در جهت ایجاد اتاق فکرهای مشترک برای بازنگری به حوزه تولیدات، بازشناسی و نوسازی محتوا در جهت پاسخ گویی به مطالبات جامعه و منافع ملی تاکید کرد.

وی ادامه داد: در این دوره اشتراکات گفتمانی کلان بین مدیریت دو مجموعه وجود دارد که انتظارها را بالا می برد پس باید از آن به مثابه یک فرصت مغتنم استفاده کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جریان اپوزیسیون داخلی و خارجی تلاش می‌کند فضای یاس آلودی را برای سیاه نمایی و از بین رفتن منافع ملی و سرمایه های اجتماعی بوجود بیاورد. نیاز است برای تعالی و رشد حوزه فرهنگ طرح ها و ایده‌های جدید ارائه بدهیم و با هم افزایی تخصص‌ها و ظرفیت‌ها در مسیر منافع ملی گام برداریم.

خزاعی تاکید کرد: باید این چندگانگی سیاست‌های فرهنگی درعرصه تصویر از بین برود. چرا که باعث می‌شود با نسلی مواجه شویم که کم کم احساس تعارض فرهنگی و بلاتکلیفی کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت ها به گسترش تعامل دو مجموعه بویژه در زمینه: حمایت از فیلمسازان از طریق خرید حقوق فیلم‌ها به قیمت بالاتر و افزایش عادلانه و منطقی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید فیلم، مشارکت در تولیدات و ارائه بسته تسهیلات حمایتی در زمینه تبلیغات فیلم‌ها اشاره کرد و افزود: سینما این روزها حال خوبی دارد- که البته این راضی مان نمی کند- و نیاز داریم تا شاهد حضور گسترده مردم برای استفاده از همه نوع فیلم های سینمایی در گونه ها و سلیقه های مختلف باشیم و برای اینکه فضای سینما رونق بیشتری پیدا کند و اقتصاد سینما متناظر به مولفه های فرهنگی متحول شود تلویزیون می تواند حمایت وکمک جدی تری داشته باشد.

جبلی: از حکمرانی فرهنگی در کشور باید یک صدا بلند شود!

خلاء ظرفیت های تبلیغاتی توسط شبکه های ماهواره ای پر نشود

وی با اشاره به فضای تبلیغات ماهواره ای عنوان کرد: اگر چه شاهد همراهی و حمایت خوب رسانه ملی از تولیدات سینمایی هستیم و تبلیغات رایگان پیش بینی شده به سینماها کمک کرد ولی در عین حال، نیاز است با بازنگری در این زمینه تلویزیون و حتی، شهرداری ها، بیش از گذشته به یاری سینما بیایند تا خلاء ظرفیت های تبلیغاتی توسط شبکه های ماهواره ای پر نشود.

به گفته وی، رسانه ملی در حوزه های مختلف از جمله تبلیغات گسترده تر فیلم ها در سطح ملی و استانی، افزایش رایت خرید پخش آثار، توجه ویژه به آثار کوتاه و مستند، همکاری در زمینه تولیدات مشترک، حمایت برای ارتقای جایگاه مراکز سینمای جوان در استان ها و همراهی و حمایت از رویداد های ملی و بین المللی در حوزه سینما چه در داخل و خارج از کشور به سینما کمک کند.

جبلی: از حکمرانی فرهنگی در کشور باید یک صدا بلند شود!

بنابراعلام روابط عمومی سازمان صدا و سیما، معاونان دو سازمان در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در راستای تقویت همکاری‌ها پرداختند که از جمله آنها می‌توان به تقویت و جدی تر شدن فعالیت کارگروه یا کمیته مشترک برای توسعه تعاملات، بهره‌مندی از ظرفیت‌ شبکه‌های بین‌المللی برون‌مرزی، پیگیری تقویت زیرساخت‌ها، ساخت شهرک تولید محتوای دیجیتال، استودیوی انیمیشن و… در قالب یک همکاری مشترک، به‌روزرسانی و اصلاح قراردادهای پخش و فروش محتوا، لزوم هم‌افزایی و کمک معاونت برون‌مرزی رسانه ملی برای پوشش رویدادهای بین‌المللی حوزه سینمای ایران و اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری برروی کاراکترهای معروف تلویزیونی کودک و نوجوان اشاره کرد. جبلی: از حکمرانی فرهنگی در کشور باید یک صدا بلند شود!

این نشست با حضور معاونین و مدیران دو سازمان از جمله : وحید جلیلی، محسن برمهانی، احمد نوروزی، مجتبی رضایی، غلامرضا نوری، علی بخشی زاده، سعید مقیسه، مهدی مجتهد و مصطفی محمدی از معاونین و مدیران سازمان صدا و سیما و نیز، قادر آشنا، اصغر فارسی، یزدان عشیری، سید مهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، محمدرضا سوقندی، سید صادق موسوی از معاونین و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فسیل» بعد از ۳ ماه همچنان در صدر جدول فروش/ شکست فیلم های جدید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «فسیل» بعد از ۳ ماه که از اکرانش می گذرد همچنان در صدر جدول فروش قرار دارد و این اتفاق در حالی است که فیلم های جدید اکران شده با شکست در گیشه روبرو شده اند.

به گزارش سینماپرس «فسیل» به کارگردانی کریم امینی با ۲۷۰ هزار مخاطب طی هفته گذشته پرمخاطب ترین فیلم در حال اکران است؛ نکته قابل تأمل اینکه فیلم سینمایی «شهر هرت» که کارگردانی آن را نیز امینی بر عهده داشته با ۱۳۹ هزار مخاطب رتبه دوم جدول فروش را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۸:۳۰ جمعه بیست و ششم خردادماه مابقی فیلم های در حال اکران شکست سهمگینی را در گیشه تجربه کرده اند به نحوی که میزان مخاطب هیچ یک از آن ها حتی به رقم ناچیز ۵۰ هزار نفر هم نرسیده است!

«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی ۴۰ هزار مخاطب، «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی ۳۱ هزار مخاطب و «عروسی مردم» ساخته مجید توکلی تنها ۲۷ هزار مخاطب را رهسپار سالن های سینما کردند.

بر اساس این گزارش «آهنگ دونفره» به کارگردانی آرزو ارزانش ۲۶ هزار بیننده و «سه کام حبس» سامان سالور تنها ۱۵ هزار مخاطب داشته است.

قابل تأمل اینکه سایر فیلم های در حال اکران آنقدر مخاطبان اندکی داشتند که شاید اصلا توجه به آن ها در جدول فروش هفتگی نادرست باشد! به عنوان مثال فیلم جدید رضا میرکریمی با عنوان «نگهبان شب» ۸ هزار نفر و «تصور» علی بهراد تنها ۶ هزار مخاطب داشته اند!

«بابا سیبیلو» ادوین خاچیکیان و «دسته دختران» منیر قیدی هر یک ۵ هزار مخاطب داشتند و «عروس خیابان فرشته» مهدی خسروی و «یقه سفیدها» شهرام مسلخی هریک حدود ۲ هزار نفر تماشاگر به خود اختصاص داده اند.

اما «غریب» محمدحسین لطیفی، «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی، «ارثیه فامیلی» حامد رضی و… زیر هزار مخاطب داشتند که نشان از شکست سنگین و سهمگینی برای این آثار است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تأکید بر جلوگیری از استمرار فعالیت فیلمسازان دشمن نظام تا انتقاد از بی توجهی مدیران به گفتمان انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با درگذشت زنده یاداسماعیل سلطانیان بازیگر پیشکسوت و برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور برآن شدیم تا با بازنشر چند گفتگوی وی طی سال های اخیر با خبرگزاری سینماپرس ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این سینماگر فقید نظرات وی را در رابطه با وضعیت کنونی سینمای ایران، گذران روزها در ایام بیماری و آینده سینمای کشور مجدد از نظر بگذرانیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس زنده یاد اسماعیل سلطانیان سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دوره شش‌ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند.

سلطانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «شکار شکارچی» آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ها روی صحنه برد. از دیگر آثار سلطانیان می‌توان به بازی در «پایتخت ۲» «یوسف پیامبر»، «مرد هزارچهره»، «ستایش» و «قورباغه» اشاره کرد.

«کافه ترانزیت»، «همسر دلخواه من»، «بر بال فرشتگان»، «شعله های خشم»، «دیده بان» و… از جمله فیلم های سینمایی هستند که این هنرمند پیشکسوت در آن نقش آفرینی کرده بود.

در ذیل این نوشتار برخی از گفتگوهای این هنرمند ارزنده که گلچین شده و خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس این گفتگوها را به صورت اختصاصی با زنده یاد اسماعیل سلطانیان انجام داده اند، بازنشر شده است.

*********************************

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: به جرأت می توانم این نکته را عنوان کنم که ما امروزه مسیر درست را گم کرده ایم و در تاریکی به سر می بریم؛ بنده بسیار متأسفم که سینمای جمهوری اسلامی ایران تاکنون نتوانسته جوابگوی عظمت انقلاب اسلامی، خون شهیدان و دردهایی که حضرت امام (ره) برای به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی کشیده اند باشد. ما در سینمای کشور نیاز به حضور مدیرانی داریم که درک کاملی از انقلاب اسلامی داشته بانشد و اهل دل بوده و دردکشیده و دردمند باشند تا بتوانند از تولید آثار ارزشمند در رابطه با وقایع انقلاب و زندگی شخصیت های بزرگ انقلابی مانند حضرت امام (ره) حمایت کنند. انقلاب اسلامی سرشار از شخصیت های تأثیرگذار و وقایع تاریخی است که هریک از آن ها می تواند دستمایه ای برای تولید آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی باشد و ما نباید از این نکته غافل شویم. جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در پی پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه سرلشکر قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش و تأکید ایشان مبنی بر عدم غفلت از دشمن و انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا گفت: امیدوارم برای اولین بار مسئولان و مدیران فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری را به درستی بفهمند و آن را عملی کنند چرا که این اولین باری نیست که ایشان نسبت به انجام امور فرهنگی بصیرت افزا هشدار می دهند اما مسئولان با بی تفاوتی از کنار این فرمایشات می گذرند! هبر فرزانه انقلاب اسلامی با تدبیر، درایت و هوشمندی به صورت کاملاً آگاهانه بارها در رابطه با مسأله فرهنگی در کشور هشدار داده اند اما اسفا که مسئولان همیشه و همواره با بی تفاوتی از کنار دغدغه مندی و فرمایشات ایشان گذر کرده اند و هیچ تلاشی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه، ترویج دین و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی از طریق کارهای فرهنگی و… انجام نداده اند. جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: جای هنرمندان دغدغه مند، متعهد و بزرگی همچون زنده یاد «فرج الله سلحشور» به شدت خالی است و به همین دلیل امروزه دچار نوعی انفعال در عرصه تولید آثار تاریخی، دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون شده ایم. این وظیفه ما است که در هر رشته هنری اعم از سینما، تجسمی، ادبیات، تئاتر و… با زبان شیوا و جذاب هنر موضوعات دینی، ملی، تاریخی و مذهبی را بیان کنیم البته تمامی این بیانات باید به دور از هرگونه شعارزدگی باشند؛ در واقع هنرمندی که می خواهد این نوع مسائل را بیان کند و به این قبیل موضوعات بپردازد باید از جان و دل اعتقاد و ایمان قلبی راسخ داشته باشد تا اثرش بتواند تأثیرگذاری های لازم را در جامعه داشته باشد. یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: شیوع کرونا بهترین موقعیت برای عیارسنجی سلبریتی ها بود؛ ما در این ایام شاهد بودیم که بسیاری از سلبریتی های سینما در سراسر جهان که درآمدهای هنگفتی داشتند بخشی از زندگی و پول شان را برای کمک به مردم و رفع بحران کرونا اختصاص دادند اما متأسفانه سلبریتی های سینمای ایران بار دیگر ثابت کردند که دغدغه ای برای رفع بحران های زندگی هم میهنان و حتی همکاران شان ندارند. نه تنها سلبریتی های میلیاردر که متأسفانه مسئولان تنها نهاد صنفی سینماگران نیز قدم شایسته و مثبتی برای رفع بحران زندگی سینماگران برنداشته است؛ سوأل بنده این است که خانه سینما چرا هیچ کار شایسته ای برای رفع بحران معیشتی زندگی سینماگران انجام نمی دهد؟ این خانه برای چه دایر شده؟ برای چه خود را جامعه اصناف سینمای ایران می داند وقتی در چنین روزهای بحرانی نمی تواند کاری درخور برای سینماگران انجام دهد؟ سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: مسئولان به سینمای دینی به عنوان کالای تاریخ مصرف گذشته نگاه می کنند و متأسفانه این دیدگاه غلط شان باعث افت تولید در این سینمای مهم و ارزشمند شده است. این باعث تأسف و شرمساری است که باید عنوان کنم مسئولان سینمایی ما فقط به فکر پست و میز خودشان هستند و هرگز به فکر ارتقای سینما و جامعه و نوع خوراک فرهنگی که به جامعه می دهند نیستند. گویا آقایانی که پست و میزهای مدیریتی را اداره می کنند اصلاً هنوز باور نکرده اند که در چه جایگاهی نشسته اند و گویا اصلاً مسأله هنر برای آن ها مسأله ای علی السویه و بیگانه است! گویا بودن یا نبودن هنر برای آن ها هیچ اهمیتی ندارد و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: متأسفانه اینک بعد از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان باید بگوییم سینما در جمهوری اسلامی ایران از مسیر درست، اصولی و متعهدانه خارج و دچار کجروی و انحراف شده است و تمامی این اتفاقات به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی، بی دغدغه بودن و عدم تعهد آن ها نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی است. در ایران اسلامی هنرمندان دغدغه مند، ولایتمدار و متعهد بسیاری وجود دارند که با تمام وجودشان می خواهند در راستای اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی کار و فعالیت داشته باشند اما متأسفانه از این قبیل هنرمندان هیچ حمایتی نمی شود و سینما به دست کسانی سپرده شده که یا مروج روشنفکرمآبی هستند یا گسترش دهنده ابتذال! دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

اسماعیل سلطانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: شوراهای پروانه ساخت و نمایش به عنوان گلوگاه های مهم سازمان سینمایی نباید اجازه دهند فیلمسازانی که اجیر و برده دشمنان نظام و انقلاب هستند با موذی گری دست به تولید اثر بزنند و آب در آسیاب دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بریزند. متأسفانه برخی افراد بدون اینکه خودشان بدانند کارگر و اسیر دشمنان شده اند و تنها برای خوشامد آن ها و جشنواره های غربی دست به تولید آثاری می زنند که هیچ قرابت و سنخیتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی و اهداف و آرمان های انقلاب ندارد، جای این فیلمسازان و این فیلم ها در سینمای ایران نیست و باید با آن ها مقابله شود. سینمای ایران نیازمند نظارت تخصصی و درست است. نظارتی فارق از سلیقه و جناح بندی های سیاسی! مدیران سینمایی و اعضای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش موظفند اجازه ندهند تا آب گل آلود و کثیف وارد حوض زلال و پاک سینما شود و فرهنگ و هنر را کریه و زننده به تصویر کشد. دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

اسماعیل سلطانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با شب های قدر و ایام سوگواری شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع) گفت: من متأسفم که سینما و تلویزیون ما امروزه از تولیدات دینی و مذهبی تهی شده و ابتذال جای آن را گرفته است؛ بی توجهی مدیران فرهنگی به مسائل دینی در سینما و تلویزیون گام نهادن در مسیر شیاطین است و اگر مدیری باورمند، دغدغه مند، متعهد و با دیانت است باید هرچه سریع تر تغییر روش و منش دهد و در راه راست که به نفع جامعه اسلامی است گام بردارد. تمام تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید بر محور دین استوار باشند؛ چه صدا و سیما و چه سینما باید سرشار از تولیدات دینی و مذهبی باشند. در هر فیلم و سریالی باید رگه های دینی و مذهبی وجود داشته باشد. برنامه های تلویزیون هر ثانیه اش باید با محوریت دین باشد و اگر هر چیزی غیر از این در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد اصلاً پذیرفتنی نیست. دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

روحش شاد و یادش گرامی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیری: متأسفانه مسئولان از تولید ژانرهای مختلف حمایت نمی کنند/ تهیه کنندگان به سراغ ساخت کمدی می روند تا اندکی سود کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما گفت: متأسفانه مسئولان از تولید فیلم در ژانرهای مختلف حمایت نمی کنند.

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: متأسفانه مسئولان از تولید فیلم در ژانرهای مختلف حمایت نمی کنند، هیچ یارانه خاصی به سینماگرانی که تمایل داشته باشند در ژانری به جز اجتماعی و کمدی مبادرت به ساخت فیلم کنند تعلق نمی گیرد و همین باعث شده تا دست سینمای ایران از ژانرهای متنوع تهی باشد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بادام های تلخ» و «حادثه در کندوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شخصاً تهیه کننده ای هستم که بیشترین کارهایم در حوزه کمدی و طنز بوده؛ البته این دلیل نمی شود که به ژانرهای دیگر تعلق خاطر نداشته باشم! اتفاقاً به صورت کاملاً پیگیر فیلم های روز دنیا در ژانرهای گوناگون را دنبال می کنم و لذت می برم.

وی در همین راستا ادامه داد: اگر من نوعی جرأت نمی کنم به سمت ساخت فیلم ترسناک بروم به دلیل آن است که هم هزینه ها بسیار سرسام آور شده، همه تولید این قبیل آثار سخت تر است، هم دولت هیچ حمایت ویژه ای از این فیلم ها نمی کند و هم ریسک استقبال مردم از این قبیل فیلم ها بسیار بالا است.

وزیری با بیان اینکه تجربه ثابت کرده بسیاری از فیلم ها در ژانرهایی به غیر از کمدی امکان با خاک یکسان شدن شان در زمان اکران بالا است اظهار داشت: تهیه کنندگان به سراغ ساخت کمدی می روند تا حداقل اندکی سود کنند! تجربه ثابت کرده که این فیلم ها در هر شرایطی حداقل مخاطب را دارند اما ممکن است فیلم های دیگر حتی تعداد مخاطبان شان به ۵۰۰ هزار نفر هم نرسد و این اتفاق یک شکست بزرگ از نظر اقتصادی محسوب می شود.

این سینماگر در ادامه تصریح کرد: البته کمدی هم با کمدی فرق دارد! مثلاً همین فیلم «فسیل» را اگر بنده تهیه کرده بودم یا پخش آن دست من بود اینقدر نمی فروخت! اگر این فیلم امروز می فروشد به دلیل آن است که پخشش در دست فردی مانند علی سرتیپی است که اغلب سالن های سینما را در اختیار دارد و بهترین سانس ها را به این فیلم داده! ما همین الآن فیلم خوب کمدی دیگری مثل «عروس خیابان فرشته» را هم روی پرده داریم که متأسفانه فروش اندکی داشته! پس نتیجه می گیریم شرایط خاصی باعث می شود یک فیلم پر مخاطب شود یا نه!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سایه های غم» و «حالا چه شود» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مدیران سینمایی باید برنامه ریزی ویژه ای داشته باشند تا در تمام گونه ها فیلم ساخته شود و مخاطبان بتوانند بر اساس نظر و سلایق شان به هر نوع فیلمی دسترسی داشته باشند. دولت در همین راستا موظف است یارانه خاصی را در اختیار سازندگان ژانرهای متنوع قرار دهد تا آن ها تولید فیلم در ژانری به غیر از کمدی را برای خودشان و سرمایه شان ریسک تلقی نکنند و بتوانند با طیب خاطر مبادرت به ساخت این نوع فیلم ها کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع