X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

برگزیدگان جشنواره «شعر فجر» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز در تالار وحدت معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی شعر فجر صبح امروز در تالار وحدت با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مصطفی اراضی جلالی، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد.

در این مراسم، مریم جلالی دبیر علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر درباره این رویداد ادبی گفت: جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکی از مهمترین جشنواره های ادبی کشور است. این رویداد فرهنگی از سال ۸۵ تاکنون هرساله آینه ای برای انعکاس طرحی نو در شعر بوده است.

وی افزود: بی تردید جشنواره بین‌المللی شعر فجر امانتدار شعر نو و کهن فارسی است شعری که تجلی دلاوری های مردان و زنان ایران زمین است. این رویداد فرهنگی فرصتی برای نشان دادن این است که چگونه می توان با واژه ها زیبا دید. کمیته علمی و داوران امسال ایستاده اند برای اینکه بگویند هرکس به سهم خود چه در بخش آثار رسیده چه در کسوت زیبای شعر و نقد و نظریه های آن نشان داد شعر امروز به جنسیت و چهارچوب های سنی محدود نشده است.

در این مراسم مصطفی اراضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر درباره این جشنواره ادبی بیان کرد: امسال فرهنگ و ادبیات کشور و به تبع آن شعر روند سختی را پشت سر گذاشته و پایش آثار در دبیرخانه با دقت انجام شد. کتاب ها بررسی و خوانده شد حتی برخی کتاب ها را چند بار خواندند.

وی افزود: برگزار کنندگان جشنواره بین‌المللی شعر فجر به اهمیت استقلال داوران این رویداد فرهنگی اعتقاد داشتند و دارند. ده ها استاد ادبیات فارسی به دبیرخانه و هیئت علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر مشاوره دادند.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر ادامه داد: بخش ویژه جشنواره بین‌المللی شعر فجر به شعر دفاع مقدس اختصاص داشت. خبرنگاران حوزه کتاب چهره های برتر شعر دفاع مقدس را انتخاب کردند و افتتاحیه این رویداد فرهنگی با پاسداشت شهید فخری زاده و شهید سلیمانی برگزار شد برای اینکه بگوید از دشمنان آن ها بیزار هستند آیین پایانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر به مدافعان جان مردم و مدافعان سلامت تقدیم می شود و امیدوارم قرن جدید قرن سلامتی، درخشش و شکوفایی بیشتر شعر فارسی باشد.

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند.

شایسته تقدیر:

کتاب «چهارده شب» سروده آقای مجید صالحی، انتشارات شانی

شعر بزرگسال، بخش شعر نو

هیات داوران شعر بزرگسال پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر نو از میان مولفان کتاب‌های نامزد شده، بر خود فرض می‌داند از دو شاعر پیشکسوت که پس از چند دهه فعالیت ادبی، آثارشان در سطح اوّل  شعر معاصر درخشیده و به این مرحله از جشنواره نیز راه یافته است تجلیل کند:

استاد «م. موید» به احترام پنج دهه شاعری موثّر و توجّه به فرهنگ شیعی در شعر نو و استاد محمدباقر کلاهی اهری به احترام بیش از چهار دهه سرودن و تاثیرگذاری در جریان بی‌حاشیه‌ این گونه از شعر.

برگزیدگان مشترک:

کتاب «امان‌نامه» سروده آقای سیداکبرمیرجعفری، نشر قو

کتاب «پرنده بی‌آسمان» سروده آقای محمدرضا روزبه، نشر آریاشهر

شعر بزرگسال، بخش شعر کلاسیک

هیات داوران شعر بزرگسال پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ضمن آرزوی موفقیت برای همه نامزدها، آرای خود را به شرح ذیل اعلام می‌کند:

اثر شایسته تقدیر:

کتاب «مرور پنجره‌ها» سروده سید وحید سمنانی، انتشارات شهرستان ادب

برگزیدگانِ مشترک:

کتاب «دلم برای خزر شور می‌زند» سروده سجاد حیدری قیری، انتشارات مرکز فرهنگی ادبستان

کتاب «نورَهان» سروده محمدرضا تقی‌دُخت، انتشارات سوره مهر

  بخش جوان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر که برگزاری آن به زمان دیگری موکول شده بود به دلیل گسترش بیماری کرونا ممکن نشد. دبیرخانه جشنواره ضمن پوزش از برگزیدگان دوره‌های چهاردهم و پانزدهم شعر فجر در بخش جوان، اعلام می‌دارد نشان، جوایز و لوح‌های تقدیر برندگان این دو دوره که همگی در استان‌های مختلف کشور ساکن هستند، با هماهنگی انجام شده برای آنان ارسال خواهد شد.  

برگزیدگان این بخش به ترتیب حروف الفبا:

 نرگس اسمعیلی

محمدرضا امینی

ملیحه بهادران

 ابوالفضل جِبِلّه

 محمدجواد قیاسی

این برگزیدگان از اعضای برگزیده پایگاه نقد شعر هستند که در طول چهار سال فعالیت از بین حدود چهار هزار عضو انتخاب شده‌اند. دو نفر از منتقدان پایگاه به عنوان پرتلاش‌ترین مدرّسین این پایگاه معرفی می‌شوند:

 محمدجواد آسمان

مجتبی صادقی

بخش شعر کودک و نوجوان

هیات داوران بخش شعر کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه آثار معرفی شده به عنوان نامزد ارج نهاده و از بین آن‌ها دو اثر را به عنوان برگزیده مشترک معرّفی می‌کند:

کتاب «باران در خودم می‌بارد» اثر حسین تولّایی، انتشارات علمی و فرهنگی

کتاب «لباس پرپری» اثر مریم هاشم‌پور، انتشارات سروش 

بخش درباره شعر

هیات داوران بخش درباره‌ شعر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه آثار معرفی شده به عنوان نامزد ارج نهاده و از بین آن‌ها دو اثر را به عنوان برگزیده مشترک معرّفی می‌کند:

کتاب «زندگی سعدی شیرازی» نوشته دکتر جواد بشری، نشر خاموش

کتاب «سرّ سخنانِ نغزِ خاقانی» نوشته دکتر محمدرضا تُرکی، انتشارات سَمت

بخش ویژه چهلمین سال دفاع مقدس

برگزیدگان بخش ویژه دفاع مقدس(به ترتیب حروف الفبا) :

 حسین اسرافیلی 

 مرتضی امیری اسفندقه

 عباس باقری

 عباس براتی‌پور

 پرویز بیگی حبیب آبادی

۶- محمدحسین جعفریان

 عبدالرضا رضایی‌نیا

 قادر طهماسبی (فرید)

 محمدرضا عبدالملکیان

 علیرضا قزوه

 عبدالجبار کاکایی

 علی‌محمد مودب

 یوسفعلی میرشکاک

 سیمین‌دخت وحیدی

بخش نفس‌های شعر در روزگار کرونا

 محمودرضا اکرامی‌فر

 مریم حائری

 محمدکاظم کاظمی

 محمد میلان‌لک

 محمدحسین نعمتی

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *