X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

در اقدامی عجیب علیرغم اعلام اسامی داوران و کاندیداهای بخش ملی، نام داوران و فیلم های بخش بین الملل با تاخیر مضاعف اعلام شد/ انتقاد نسبت به کاندیداها! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دهمین روز جشنواره چهل و یکم نیز همچون روزهای دیگر با حواشی متعددی همراه بود؛ شاید مهمترین اتفاق اعلام دیرهنگام اسامی داوران و کاندیداهای بخش ملی توسط دبیر جشنواره بود اما علیرغم آنکه این رویداد سینمایی عنوان «بین المللی» دارد و دست اندرکاران جشنواره مدعی حضور بسیاری سینماگران سرشناس خارجی در این رویداد شده اند، نام داوران و فیلم های بخش بین الملل با تاخیر فراوان اعلام شد تا انتقاد اهالی رسانه و متخصصان سینما نسبت به سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی بالا بگیرد و بسیاری انتقاد دارند که بی تدبیری مدیران باعث کمرنگ شدن این جشنواره می شود.

به گزارش سینماپرس نمایش فیلم «آن ها مرا دوست داشتند» در سانس اول روز دهم در سینمای رسانه ها با انتقادات جدی از سوی کارشناسان سینما و منتقدان روبرو شد. این فیلم تصویری به شدت کریه و سیاه از جامعه نشان می داد و برخی بر این باور بودند که سیاهی نمایش داده شده در این فیلم و همچنین فیلم «وابل» می تواند به مذاق جشنواره های غربی که از آثار ضد ایرانی حمایت می‌کنند خوش بیاید! منتقدان با اعلام تعجب از اینکه چطور این فیلم های سیاه پروانه ساخت و نمایش گرفته و با نظر هیأت انتخاب به جشنواره فجر انقلاب اسلامی راه پیدا کرده اند خواهان ارائه توضیح و شفاف سازی از سوی مسئولان جشنواره شدند.

اما نشست فیلم «آن ها مرا دوست داشتند» نیز با حواشی متعددی همراه بود؛ ایرج رحمانی خطاب به برخی بازیگران که آن‌ها را فقط به واسطه صفحات اینستاگرامی مطرح می‌دانست، گفت: دوره شما تمام شده است. آقای ایکس که الان پز روشنفکری گرفته برای چند روز از من سه میلیارد می‌خواست. ‌ چرا تحریم می‌کنید؟ مگر کسی فرهنگ را تحریم می‌کند؟ چرا دستمزد آدم‌ها با تورم بالا می‌رود ولی فیلم من حتی کپی رایت نمی‌تواند داشته باشد؟ یک بازیگر تئاتر می‌آید و ۲۰ میلیون می‌گیرد و بَرده است ولی بازیگر دیگر جور دیگری رفتار میکند. الان اصلا سوپراستارهای سینما کجا هستند؟ من معترض بازیگری هستم که برای حضور در نشست دستمزد ۲۰۰ میلیونی طلب میکند. من برای حضور بازیگران جدید در این فیلم باج دادم. من به ساختار بازیگر سالار معترض هستم.

اعلام نام اسامی داوران و کاندیداهای بخش ملی جشنواره توسط مجتبی امینی در حالی صورت گرفت که پیش بینی کیوان کثیریان منتقد سینما درست از آب درآمد! کثیریان پیش از این اسامی ۶ تن از اعضای هیأت داوران را علنی و شفاف سازی کرده بود در صورتی که مسئولان جشنواره در سکوت مطلق بودند! تنها نام محمدتقی فهیم منتقد سینما جدیدترین اسمی بود که به عنوان داور بخش سودای سیمرغ اعلام شد.

اما اسامی کاندیداها موجی از انتقادات را در پی داشت؛ بسیاری از اهالی سینما و رسانه در فضای مجازی بی توجهی به فیلم سینمایی «غریب» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج که بخشی از رشادت های شهید بروجردی می پردازد را غیرمنصفانه دانستند و از نامزدی برخی فیلم های سطح پایین که با بودجه دولت تولید شده اند انتقاد کردند.

اما قبل از اعلام اسامی کاندیداها و در شرایطی که به صورت رسمی مشخص نشده بود صاحبان کدامیک از فیلم های خارجی جشنواره در ایران حضور دارند، دست‌اندرکاران جشنواره یک نشست خبری برای اهالی رسانه در پردیس ملت ترتیب دادند تا با مهمانان خارجی جلسه‌ای برای طرح پرسش داشته باشند!

تهیه‌کننده فیلم «شرافت»، کارگردان فیلم «گل‌های دیگری»، کارگردان فیلم «شیواما»، کارگردان فیلم «اقبال»، تهیه‌کننده فیلم «بدون ایوان دفنم نکن» و مدیر فیلم‌برداری فیلم «موهبت الهی» از جمله افراد حاضر در این نشست بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *