X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حداد عادل: شنونده رادیو فرهنگ هستم

مراسم بیست و هفتمین سالگرد رادیو فرهنگ در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو با حضور مدیر شبکه رادیو فرهنگ، قائم مقام معاونت صدا، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پیشکسوتان، گویندگان و اهالی رادیو فرهنگ برگزار شد.

سید مرتضی کاظمی دینان، مدیر رادیو فرهنگ به عنوان میزبان این مراسم گفت: در بیست و هفت سالگی رادیو فرهنگ برنامه‌های شاخص شبکه ارتقا یافت تا به اهداف سند ملی تحول نزدیک‌تر شود. 

کاظمی دینان ادامه داد: برنامه «پویش» برای مطالبه‌گری خواسته‌های فرهنگی و اجتماعی مردم راه‌اندازی شد. این برنامه نتایج مثبتی در حل مشکلات مردم داشت. برنامه‌های جدید «هنرنامه»، «کتاب فرهنگ»، «سرگذشت»، «رنج‌ها و نبردها»، «صدای شاعر»، «گلبانگ سربلندی»، «رهنمون»، «خیابان فرهنگ» و «بنیان فردا» پخش شد. همچنین در ماه رمضان برنامه‌های «دست دعای بهار» و «چشمه نوش» شنیدنی بود.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان سخنران بعدی مراسم گفت: به سهم خودم از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم که به داشتن فرهنگ توجه دارد. 

حداد عادل ادامه داد: بنده از شنوندگان رادیو فرهنگ هستم. وقتی هم مجلس بودم، رادیو فرهنگ گزارشگر برنامه‌های مجلس بود. توفیق داشتم در برنامه‌های رادیو فرهنگ شرکت کنم. اگر کسی نداند بنده را جزو کارمندان رادیو فرهنگ می‌داند، من هم به چنین مسئولیتی افتخار می‌کنم. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: بیست و هفت سال برای رادیو سن خوبی است. در دنیا رسم است که بیست پنج سالگی یک موسسه را جشن می‌گیرند، پنجاه سالگی را جشن می‌گیرند، ۱۰۰ سالگی را هم جشن می‌گیرند. 

به گفته وی، جشن ۲۵ سالگی را جشن سیمین و نقره‌ای می‌نامند. جشن ۵۰ سالگی را جشن زرین و طلایی می‌گویند. جشن ۱۰۰ سالگی را جشن الماس می‌نامند. رادیو فرهنگ جشن سیمین و نقره‌ای خود را پشت سر گذاشته و رو‌به رو پنجاه سالگی حرکت می‌کند. جنس رادیو فرهنگ اندیشه است. جنس این شبکه علم، فکر، ادب، هنر و در یک کلمه فرهنگ است.

حداد عادل با بیان اینکه اگر واقع‌بین باشیم و به فرمایش مقام معظم رهبری آرمان‌گرایی را در مدیریت  با واقع‌بینی همراه کنیم، تصدیق می‌کنیم در جامعه مردم متنوع هستند، بیان کرد: هرکسی برحسب طبیعت و تربیت خودش به چیزی علاقه‌مند است. صداوسیما باید در عین آرمان‌گرایی واقع‌بین هم باشد. انواع مردم را درنظر بگیرد و مراعات همه را بکند. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی توضیح داد: بعضی از امور مورد علاقه یک عده است و دیگران علاقه‌ای به آن موضوعات ندارند. تنوع شبکه‌های رادیویی و سیما در هر کشور نشانه توجه به واقعیت‌هاست. به معنای دیگر نشانه احترام به شعور شنوندگان و بینندگان متنوع است. 

به گفته وی، خیلی‌ها در کشور ما به موضوعات فرهنگی علاقه دارند. رادیو فرهنگ چنین مخاطبینی دارد. اشکالی ندارد تعداد شنوندگان آن از رادیوی دیگر کمتر باشد. اصلاً کمیت مطرح نیست. اینکه ملاک ارزیابی ما عدد باشد و هر شبکه‌ای که مخاطب بیشتری داشت، ملاک تصمیم‌گیری ما باشد غلط است. 

حداد عادل با بیان اینکه هر کدام از حواس پنجگانه ظاهری جایگاهی دارند، توضیح داد: کاری که چشم انجام می‌دهد، گوش نمی‌کند و برعکس. چشم دیدنی‌ها را منتقل می‌کند. چشم حس پایه است، ولی گوش با عقل سروکار دارد. در آموزش چشم خیلی موثر است؛ ولی کاری که گوش انجام می‌دهد، مهمتر از چشم است. 
ما در تاریخ دانشمند نابینا زیاد داشتیم، ولی تقریباً کسی را نداشتیم که از طریق ناشنوایی دانشمند شده باشد. به قول مولوی آدمی فربه شود از راه گوش.

شاهید مظفری، قائم مقام معاونت صدای سازمان صداوسیما در جشن بیست و هفت سالگی رادیو فرهنگ گفت: در جلسه‌ای که خدمت مدیر رادیو فرهنگ و همکاران بودیم، صحبت بر این شد که تصویر ذهنی که می‌توان از رادیو فرهنگ تصور شد، چیست؟ یا برند رادیو فرهنگ چیست؟ 

مظفری ادامه داد: اگر بخواهیم رادیو فرهنگ را به عنوان یک انسان درنظر بگیریم، این انسان چه ویژگی‌هایی دارد؟ امروز که این انسان بیست و هفت ساله شد، باید در ذهن ما جوان آراسته‌ای بیاید که از نظر من حکیم باید باشد. یعنی حکمت اصالت فرهنگی ما در ایران زمین است. فرهنگ ما برگرفته از حکمایی است که به مسائل نگاه عمیق دارند. 

قائم مقام معاونت صدا افزود: آنچه ما به عنوان غنای فرهنگی داریم، دستاورد حکیمانی بوده که در طول سال‌ها تلاش کردند و اندیشه‌ورزی کردند. الحمدالله ما از زحمات آن‌ها بهره‌مند هستیم. بنظرم باید رادیو فرهنگ برای خود الگویی ترسیم کند. باتوجه به اینکه سالگرد تاسیس رادیو فرهنگ با شهادت شهید مطهری مصادف شده، پیشنهادم این است شخصیت تراز شهید مطهری را به عنوان الگوی رسانه‌ای درنظر بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *