X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

تجلیل از یک عمر مجاهدت حجت‌الاسلام قرائتی

به منظور تجلیل از مقام شامخ معلم و مفسر قرآن کریم «حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی»، مراسمی با حضور شنوندگان رادیویی برنامه «تفسیر راهی به سوی نور» رادیو بنگلای معاونت برون مرزی در داکا کشور بنگلادش برگزار شد.

این مراسم با حضور مهمانان، کارشناسان و مخاطبان پر شور رادیو بنگلا با عنوان تجلیل از معلم و مفسر قرآن کریم حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی به پاس یک عمر مجاهدت در نشر فرهنگ قرآنی روز جمعه دوم تیرماه ۱۴۰۲ با مشارکت رادیو بنگلای معاونت برون مرزی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش، برگزار شد.

این مراسم با حضور دکتر «علیزاده موسوی» به عنوان نماینده دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور بنگلادش، دکتر «سید رضا میرمحمدی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش و دکتر «شهاب الدین مشایخی» نماینده دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی در بنگلادش آغاز شد و جمعی از افراد برجسته علمی و شنوندگان بنگلازبانان از شهر‌های مختلف بنگلادش نیز در این گردهمایی حضور یافتند. دکتر علیزاده موسوی در سخنان خود ساده زیستی را یکی از ویژگی‌های ارزشمند حجت الاسلام محسن قرائتی برشمرد.

وی افزود: حجت الاسلام قرائتی منشاء خدمات بسیار ماندگار در انقلاب اسلامی هستند. ترجمه تفسیر قرآن ایشان به زبان‌های گوناگون مورد توجه مخاطبان بین المللی از جمله بنگلا زبانان بوده است. ایشان به اقدامات برجسته حجت الاسلام قرائتی، در زمینه گسترش فرهنگ نماز در مدارس، نهضت سواد آموزی و ساخت مساجد متعدد در ایران اشاره کردند. آقای میرمحمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا نیز در این گردهمایی گفت: استاد قرائتی در واقع تفسیر قرآن را از حالت تخصصی به میان مردم و عموم و خانواده برده اند. این از ویژگی‌های بارز «تفسیر راهی به سوی نور» است. درس‌هایی از قرآن و مباحث قرآنی جناب آقای قرائتی که سال‌ها از تلویزیون و رادیوی ایران پخش می‌شد، سرمایه عظیمی است که برای آیندگان قابل استفاده است.

دکتر شهاب الدین مشایخی «حجت الاسلام محسن قرائتی» را یکی از بزرگترین مبلغان دینی جهان اسلام معرفی کرد و افزود: به قول یکی از علمای برجسته ایران بنام «آیت الله استادی»، ما شاید درطول تاریخ مبلغ دیگری از لحاظ کمی و کیفی نداشته باشیم. ایشان در امر تبلیغ، در سنگر تبلیغ یک مبلغ مجاهد و مبلغ بسیار سخت کوشی هستند که عمر خود را در تبلیغ قرآن سپری کرده است.

دکتر «سیف الاسلام خان» در مطلع سخنانش از برگزاری چنین گردهمایی‌هایی با حضور مقامات و دست اندرکاران معاونت برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و گفت: من زمانی که برای ادامه تحصیل در ایران بودم، خیلی مشتاق بودم ایشان را زیارت کنم (حجت الاسلام محسن قرائتی)، اما به خاطر مشغله فرصت نشد. من پیشنهاد دارم پس از آنکه ترجمه برنامه «راهی بسوی نور» توسط رادیو بنگلا به اتمام رسید، نسخه مکتوب این تفسیر گرانبها منتشر و در مساجد سراسر بنگلادش توزیع شود.

«سراج الاسلام»، روزنامه نگار برجسته بنگلادشی در سخنانی گفت: ما از این تریبون شهادت می‌دهیم، برنامه «راهی بسوی نور» جناب قرائتی، توانسته است افراد زیادی را در سراسر جهان به راه قرآن و راه حق و حقیقت هدایت کند. ما می‌توانیم شهادت بدهیم، «حجت الاسلام قرائتی» در کار خود موفق است. تا آنجایی که من می‌دانم نه فقط مردم بنگلادش بلکه افراد زیادی از مردم بنگلا زبان ایالت‌های همجوار بنگلادش در هند برنامه «راهی بسوی نور» را گوش می‌دهند و به زندگی خود از طریق نور قرآن روشنایی می‌بخشند.

«شهادت حسین»، استاد دانشکده دولتی «گورودایال» و از شنوندگان دائمی رادیو بنگلا در این مراسم گفت: همه ما امروز برای گفتگو در باره یک برنامه رادویی در این مکان حاضر شدیم. این برنامه به مدت ۲۵ سال است که از رادیو بنگلا پخش می‌شود. من از دوران نوجوانی رادیو‌های خارجی زیادی گوش کردم، اما برنامه‌ای به قدمت و سابقه برنامه «راهی بسوی نور» سراغ ندارم. این یک اتفاق بسیار زیباست که باید به فال نیک بگیریم.

وی ادامه داد: حضار محترم، بنده از سال ۱۹۸۲ میلادی یعنی از بدو تاسیس رادیو بنگلا، شنونده این رادیو هستم. برنامه تفسیر قرآن آقای قرائتی سال هاست که از رادیو بنگلا به صورت مستمر پخش می‌شود. نوای ملکوتی قرآن کریم که به عنوان «آرم» برنامه «راهی به سوی نور» پخش می‌شود همیشه در ذهن من هست و من همیشه آنرا زمزمه می‌کنم. «محمد مخلص الرحمان»، از شنوندگان قدیمی رادیو بنگلا نیز در این مراسم گفت: من از روستای دور افتاده استان «کوشتیا» بنگلادش هستم و تقریبا ۴ دهه پیش، یک روز به دنبال جستجو کردن امواج کوتاه رادیویی، بطور اتفاقی رادیو بنگلای معاونت برون مرزی جمهوری اسلامی ایران را پیدا کردم و از آن به بعد یک شنونده منظم و روزانه این رادیو هستم. تمام برنامه‌های رادیو بنگلا اطلاعات فراوان و کاربردی برای زندگی مردم دارد. یکی از این برنامه‌های زیبای این رادیو «تفسیر راهی بسوی نور» نام دارد. من بار‌ها شده که با شنیدن برنامه جذاب و دلنشین «راهی بسوی نور» با خود فکر کردم که اگر می‌توانستم مفسر این برنامه را از نزدیک ببینم، به خاطر این کار بزرگ و ارزشمند، دستشان را می‌بوسیدم و از ایشان قدردانی می‌کردم.

در ادامه این گردهمایی «شاه نواز طبیب»، یکی دیگر از شنوندگان قدیمی رادیو بنگلا و معلم ریاضی مدرسه انگلیسی گفت: تفسیر قرآن به زبان بنگلا از اقدامات خوب جمهوری اسلامی ایران برای تقریب مذاهب و همدلی مسلمانان است. برای همه آن‌هایی که برای این برنامه زحمت می‌کشند، از نویسنده آن گرفته تا مترجم، ویراستار و عوامل ضبط و پخش برنامه آرزوی دعای خیر دارم.

در ادامه مراسم «محمد اشرف الرحمان»، از کارشناسان رادیو بنگلا گفت: در ۲۵ سال گذشته شنوندگان زیادی از طریق نامه، ایمیل و پیام الکترونیک واکنش خود را نسبت به برنامه راهی بسوی نور ابراز کردند که در بین آن‌ها شنوندگان هندو هم زیاد هستند.

«زکریا چودری جوباراج»، از شنوندگان رادیو بنگلا و رئیس کانون هواداران رادیو بنگلا در بنگلادش در این گردهمایی گفت: ما امروز در اینجا جمع شدیم تا از آقای «استاد قرائتی» تشکر کنیم و به ایشان خسته نباشید بگوییم. من در زندگی پر مشغله خودم هر وقت فرصت می‌کنم برنامه «راهی بسوی نور» را گوش می‌کنم. من یک تاجر هستم و در کار‌های تجاری دروغ و ریاکاری یک امر مرسوم است. اما من با گوش کردن برنامه راهی بسوی نور درک کردم که در کار من نباید دروغ و ریاکاری وجود داشته باشد و سعی می‌کنم که این رفتار ناپسند را انجام ندهم و به همین دلیل از آقای «استاد قرائتی» تشکر و قدردانی می‌کنم و دست ایشان را می‌بوسم. «شاگار میان»، شنونده رادیو بنگلا از استان «کیشورگنج» در این مراسم احساس خود را چنین بیان کرد: در بنگلادش با توجه به اکثریت اهل تسنن، این برای اولین بار بود که یک مفسر شیعه تفسیری از قرآن کریم ارائه کرده که مورد استفاده مراکز دینی و مذهبی بنگلادش قرار گرفته است. همیشه در بنگلادش این سوال در میان مردم بود که آیا قرآن کریم مورد استفاده شیعیان، با قرآن مورد استفاده اهل سنت متفاوت است، اما کار ارزشمند «استاد قرائتی» در روایت آیات قرآن نشان داد که هیچ تفاوتی میان قرآن شیعه و سنی وجود ندارد بلکه همان کلام وحی است که همه مسلمانان را به وحدت ترغیب می‌کند. در پایان این مراسم، ضمن تجلیل از مقام شامخ مفسر و معلم قرآن کریم «حجت الاسلام قرائتی»، از شنوندگان و مخاطبان رادیو بنگلای معاونت برون مرزی قدردانی و هدایایی به ایشان اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *