X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

تدارک بسته‌های هویتی عاشورایی مختص کودکان و نوجوانان در رسانه ملی

محمدصادق باطنی مدیر شبکه‌هاى کودک و امید طی یادداشتی در خصوص لزوم ارائه پاسخ‌های هویتی به کودکان و نوجوانان تاکید کرد. 

یادداشت مدیر شبکه کودک و امید بدین شرح است: 

«یکی از بزرگ‌ترین دیونی که ما باید برای نسل جدید ادا کنیم، ارائه بسته‌های هویتی در جهت ارائه پاسخ‌های هویتی به آنهاست. کودکان و نوجوانان ما درگیر محتوا‌های فرهنگی شرق و غرب شده‌اند و ما در این شرایط باید محتوای هویتی خودمان را ارائه کنیم.

امام‌حسین (ع) با میراث فرهنگ عاشورایی و حسینی سال‌های بسیاری است که این خلأ را میان شیعیان پر کرده است و همه‌ساله می‌بینیم کودکان و نوجوانان وارد این وادی هویتی می‌شوند که ابا‌عبدا… پایه‌گذار آن بودند. ساختار هویتی که از رنگ لباس و نوع پوشش و آوا‌های محرمی و اشعار و ادبیات ویژه خودش شروع می‌شود تا آیین‌ها و مراسم و خوراک ویژه این حضور و حتی حوزه‌های نمایشی مثل تعزیه ادامه پیدا می‌کند.

امسال در دو شبکه کودک و امید ما تلاش کردیم تا در حد بضاعت خودمان آنتن رسانه‌ملی را در دو حوزه کودک و نوجوان متصل به این بسته هویتی حسینی حفظ کرده و نگهداری کنیم.

در شبکه کودک برنامه «سر سفره خدا» که یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های معارفی حوزه کودک صداوسیماست و توفیقات فراوانی را کسب کرده که البته بیشتر به ماه مبارک رمضان شناخته می‌شود، اما در ماه محرم و اربعین هم ساخته شده و روی آنتن رفته است.

امسال هم این برنامه به‌صورت ویژه برای ایام محرم آماده شده است که از شب اول محرم آغاز شده و تا ۱۱ محرم ادامه خواهد داشت که در هر قسمت از برنامه احسان مهدی و حامد مدرس به تهیه‌کنندگی علی خواجه در موقعیت‌های مختلف هیات‌ها قرار می‌گیرند و از خادمان کودکان در این هیات‌ها مستند‌هایی می‌سازند و آن‌ها را به مجموعه‌هایی از میان‌برنامه‌ها از جنس نقالی و مداحی و آیین‌های محرمی مزین می‌کنند. این برنامه هر روز ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در شبکه امید هم ما امسال برنامه «نسل قاسم» را به میدان بردیم و هر روز از شب ششم محرم تا هفتم حضرت امام‌حسین (ع) یک صحنه عاشورایی در فرهنگسرای رازی تهران داریم که یک هیات نوجوانانه است و قرار است تعزیه‌خوان‌ها و نوجوانان خادم اهل‌بیت هر شب از ساعت ۹ تا ۱۰ شب ویژه برنامه زنده روی آنتن بفرستند.

این برنامه نخستین هیات نوجوانانه تلویزیونی است. برنامه «احلی من‌العسل» هم عنوان برنامه دیگری است که همه‌ساله به‌عنوان یک سنت برگزار می‌شود و امسال در ششم محرم پوشش ویژه‌ای از آن خواهیم داشت. مجموعه برنامه‌های دیگری هم خواهیم داشت که به‌صورت نماآهنگ و ویژه‌برنامه‌های کودک و نوجوان و هیات‌های مختص آنها، آنتن را مزین خواهیم کرد. امیدواریم ما هم به‌قدر خودمان بتوانیم واسطه فیضی برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از هویت حسینی باشیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *