X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

آنها با برنامه دارند جوان های عاشق ساخت فیلم را تحریک می‌کنند/ما هم مراقبت هایمان را چند برابر کردیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: امیدوارم توزیع فیلم‌های قاچاق از طرف دست اندرکاران فیلم و صاحبان آثار نباشد و یک بی‌احتیاطی باشد. اگر این گونه باشد، قطعا می‌تواند با مجازات سختی مواجه شود. چون حیثیت سینمایی را به خطر انداختن اقدام مناسبی نیست.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اتهام توزیع فیلم‌های قاچاق توسط نهادهای دولتی توضیح داد: با یکی دو نفری که مستقیما چنین اتهامی را به دولت و سازمان سینمایی زده‌اند برخورد قانونی خواهیم کرد. از این ها شکایت خواهیم کرد تا بگویند با چه استنادی این اتهام را زده اند.

وی با اشاره به پیشینه قاچاق فیلم‌های سینمایی گفت: در یک دوره هایی نسخه ای از فیلم به سازمان سینمایی داده می شد که روی فلش یا دی وی دی بود. به ندرت از سوی وزارت فرهنگ بی احتیاطی صورت می گرفت که البته هیچ وقت ثابت نشد. الان به همه سینماگران اعلام کردیم که باید دی سی پی فیلم را با کی دی ام به سازمان سینمایی بدهند. مشخص است که چه روز و چه ساعتی فیلم به سازمان سینمایی رسیده است. به لحاظ فنی امکان کپی و نشر آن وجود ندارد. مگر این که یک نفر از روی پرده فیلمبرداری کند.

آقایی در پراگ نشسته و با پول های خاص مبارزه با جمهوری اسلامی رسما ویدئو منتشر می کند که بروید این کارها را بکنید و این طوری ویدئو بگیرید و با مجوز یک نفر دیگر تقلب کنید

ایل‌بیگی افزود: فیلم های قاچاق امسال با کیفیت بالا عرضه شده اند. به غیر از دست اندرکاران فیلم و عوامل لابراتوارها و استودیوها و جشنواره های خارجی و عرضه کنندگان فیلم در داخل و خارج، متریال فیلم در اختیار هیچ کس دیگری نیست. آن متریال دست همین عوامل است که ارتباط مستقیمی با مالکان فیلم دارند.

وی با اشاره به قاچاق فیلم «تفریق» ساخته مانی حقیقی تاکید کرد: تفریق پخش کننده جهانی و اکران بین‌المللی داشته است. البته هنوز فیلم به مرحله «وی‌ او دی» نرسیده است. فیلم برادران لیلا هم وقتی در «وی‌ او دی» ها پخش شد، طبیعی بود که پخش بشود. البته شبکه های ماهواره ای متریال اصلی فیلم را داشتند. آنها از روی وی‌اودی کپی نکرده بودند. چون کپی کیفیت فنی را کاهش می‌دهد. عوامل فیلم تفریق می خواستند در تابستان نمایشش بدهند. نظر ما این بود که در ماه های بعد مثلا فصل پاییز اکران شود که شرایط بهتری وجود داشته باشد.

ایل‌بیگی با بیان این که فیلم‌های تفریق و بی‌رویا پروانه نمایش داشته‌اند اظهار داشت: در چند ماه گذشته چندین بار گفته‌ایم بیایید بی رویا را اکران کنید. اما تهیه کننده و سرمایه گذار گفته اند ما به دلیل هزینه های بالای اکران، فیلم را به یک «وی‌ او دی» واگذار کرده ایم.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی افزود: همان طور که آقای وزیر گفته‌اند این فیلم‌ها قبل از مساله‌دار شدن عوامل ساخته شده و همه تشریفات قانونی را طی کرده اند. پروانه ساخت و نمایش گرفته‌اند و اصلاحات را انجام داده اند. اکران حق طبیعی شان است. حق طبیعی سازندگان نباید ضایع شود. این که فیلم با متریال خوب لو رفته، برای ما هم جای سوال است. چند روز پیش، نماینده ای از سازمان سینمایی جلسه ای با پلیس فتا داشته است. آنها قول داده اند که به لحاظ فنی پیگیری کنند که منشا لو رفتن فیلم کجا بوده است. ما به دادستانی هم برای پیگیری این موضوع نامه نوشتیم.

دشمنان فیلمسازان را به ساخت فیلم های بدون مجوز و مخفیانه و بدون حجاب تشویق می‌کنند. بالاخره بودجه های میلیون دلاری که در آمریکا و اسرائیل برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی تصویب می شود، یک جایی باید خرج بشود. یک بخشی اینجا خرج می شود

ایل بیگی ادامه داد: در چند ماه اخیر فیلمی لو رفته که سرمایه گذار خارجی داشته است. وقتی لو رفت هیچ کس هیچ ادعایی نداشت. یک بار به ما اعلام نکردند که چرا دنبال نمی کنید. من فکر می کنم خودخواسته بوده است. آنها می خواهند فیلم ها فقط در ایران دیده شود.

وی با اشاره به لو رفتن فیلم ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا گفت: کارگردان فیلم که یکی از سرمایه گذاران است، چندین بار اعلام کرده بود من این فیلم را پخش می کنم. ما داریم موضوع را بررسی می کنیم. ولی وقتی خودش اعلام کرده، باید به موضوع دیگری فکر کرد؟ اولین فرضیه این است که سازنده اش منتشر کرده است. دومین فرضیه این است که به یک جایی فیلم را فروخته‌اند. این ها احتمالات است. الان شاید جاهایی این فیلم‌ها را به دلیل حضور برخی بازیگران بخرند و پخش کنند. در این شرایط شاید برای شارژ کردن یک موضوعاتی این فیلم‌ها پخش بشود. این احتمالات در ستاد صیانت بررسی می شود.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اظهار امیدواری نسبت به این که توزیع غیر قانونی این فیلم‌ها از طرف دست اندرکاران فیلم و صاحبان آثار نباشد بیان کرد: یک نفری می‌تواند رسما و مردانه اعلام کند که من فیلمم را پخش می‌کنم و فیلمش را نمایش دهد. الان با وجود کانال های تلگرامی این امکان برایشان وجود دارد. ولی این که فیلم را پخش کنند و لورفتن آن را گردن نگیرند اقدام مناسبی نیست.

وی درباره اقدامات سازمان سینمایی برای جلوگیری از ساخت فیلم‌های زیرزمینی گفت: ما گزارش‌های مختلفی در این رابطه داریم که دنبال می کنیم. آقایی در پراگ نشسته و با پول های خاص مبارزه با جمهوری اسلامی رسما ویدئو منتشر می کند که بروید این کارها را بکنید و این طوری ویدئو بگیرید و با مجوز یک نفر دیگر تقلب کنید. ما هم اینجا هماهنگی هایمان را با تمام نهادهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی انجام می دهیم تا از حریم سینمای ایران مراقبت کنیم. آنها با برنامه دارند جوان های عاشق ساخت فیلم را تحریک می‌کنند. ما هم مراقبت هایمان را چند برابر کردیم.

خودشان گفتند قرار بوده کلک بزنیم

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با تاکید بر این که فیلم کاباره مجوز ساخت نداشت بیان کرد: کارگردان و تهیه کننده فیلم، خانم خالقی اعلام کردند که ما مجوز داشتیم و با اطلاع وزارت ارشاد کار می کردیم. این حرف‌شان کاملا غیر واقع است. در جلسه ای که اینجا آمدند هم صراحتا گفتند ما داشتیم با پروانه ساخت یک فیلم کوتاه دیگر کار می‌کردیم. این کار تخلف است. در درخواست پروانه ساختی که ارائه کردند، بخشی از فیلمنامه را نیاورده بودند. این کار یک تقلب و پنهان کاری است. خودشان حضورا شفاف و واضح گفتند قرار بوده کلک بزنیم. هم فیلم را بدون حجاب ضبط کردند و هم از بازیگری کشف حجاب کرده استفاده کردند.

وی با تاکید بر این که دشمنان ما از هر چیزی استفاده می کنند و توجه به سینما از سوی دشمنان بسیار زیاد است گفت: آنها شبانه روزی دارند کار می ‌کنند. دشمنان فیلمسازان را به ساخت فیلم های بدون مجوز و مخفیانه و بدون حجاب تشویق می‌کنند. بالاخره بودجه های میلیون دلاری که در آمریکا و اسرائیل برای مبارزه با نظام جمهوری اسلامی تصویب می شود، یک جایی باید خرج بشود. یک بخشی اینجا خرج می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *