X

دفتر سینمایی

نمایش :سیزیف

نویسنده: محمد صادق گلچین عارفی
کارگردان: محمد برهمنی
بازیگران: مهدخت مولائی، اسماعیل گرجی
تهیه کننده: نوید محمدزاده

مدیر پروژه: روح‌‌اله زندی فرد
مشاور کارگردان: محسن ابوالحسنی
دستیار کارگردان: مصطفی صابونی
دستیار تولید: محسن نجفی‌نیا
منشی صحنه: شهرزاد رحمانی
مدیر صحنه: مریم افشار
نقاش تبلیغات: مریم دیهول
عکاس: شاهین آزما، مریم دیهول
موسیقی: حانیه موسوی
طراح صحنه: محمد موسوی
طراح نور: رضا خضرایی
طراح لباس: هدی میرزایی
طراح پوستر و بروشور: فرانک ایرانی
طراح گریم: ساچلین مهدی لو
پوستر و بروشور: فرانک ایرانی

با “محمد صادق گلچین عارفی” به بهانه نویسندگی نمایش “سیزیف”

پس از تماشای نمایش سیزیف که واقعا شما را درگیر درک حرکات، گفتار و بازی زیبای بازیگرانش میکند گپی دوستانه را به این بهانه با  نویسنده این نمایشنامه پرطرفدار داشتیم، ارتباط صمیمی و دوستانه با جناب گلچین عارفی، حسی آشنا به من القا کرد که با توجه به سالها دوری از صحنه تئاتر حس کنم هنوز هم علاقمندی های بسیار نسبت به این هنر دارم.

جناب عارفی همراه با تشکر از نوشتن این نمایش زیبا و درگیر کننده به خوانندگان ما بفرمایید این نمایشنامه از کجا سرچشمه گرفته و چطور شروع شد :

این نمایش درباره بازیگریست که در یکی از نقش‌هایی که بازی کرده، گیر کرده است و زندگی حرفه‌ای و شخصیش را تحتِ تاثیر قرار داده. ایده این نمایش برگرفته از اتفاقی است که برای “ویوین لی”بعد از بازی در فیلم “اتوبوسی به نام هوس” که برای ایشان دومین اسکارزندگی سینمایی اش را به همراه داشت رخ داد. این بازیگر به لحاظِ روانی بهم ربخته بوده و همیشه بیان میداشت که “بلانش بود که این بلا را بر سر من آورد”،  محمد برهمنی پیشنهاد نوشتنِ این نمایشنامه را به من داد. با او و گروه بازیگران روی این موضوع کار کردیم. من هرچه بییشتر جلو میرفتم اطلاعات بیشتری در باره “ویوین لی” کسب میکردم و سعی می‌کردم آن‌ها را در نمایشنامه وارد کنم. نقطه‌ی عزیمتِ این کار، مسئله‌ی بازی و بازیگری است.

استقبال تماشاگر از این نمایش چطور بود:

استقبال خیلی خوب بوده، هرچند به نظر میرسد این نمایش پیچیده و سخت فهم است،ولی استقبال تماشاگران هم در اجرای مهر و آبان ۹۷ در تماشاخانه ایرانشهر خوب بوده  و هم در این اجرا در تئاتر مستقل، به نظر من دیدن این نمایش تماشاگری میخواهد که ذهنی چالاک داشته باشد، چون داستان مانند نمایشهایی که میبینم خط مستقیمی را طی نمیکند و از روشهای مرسوم داستان‌گوی پیروی نمی‌کند.

سبک نگارش این نمایشنامه  در چه قالب نمایشی گنجانده میشود :

از نظر من بهتر است که قالب نگارشی یا اجرایی خاصی برای این نمایش در نظر نگیریم تا تماشاگر با پیش فرض فکری به تماشا ننشیند بلکه با حضور در سالن نمایش، به لحاظ ذهنی درگیرِ تجربه‌ی تماشایِ سیزیف شود.

این چندمین کار نویسندگی شما  در عرصه تئاتر میباشد ؟ :

در عرصه تئاتر اولین کار است و من بیشتر فیلمنامه نویسی کردم .

صحبت خاصی با خوانندگان  ما دارید :

کسانی که علاقمند به دنیای بازی و بازیگری هستند به نظر من لذت دوچندانی از این نمایش میبرند و امیدوارم که کار بچه های  گروه بالن را ببینند و نکته دوم اینکه در حین اجرا صبر پیشه کنند و مطمئن باشند که دست خالی از تماشای این نمایش برنخواهند گشت.

پیمان طالبیان”دفتر سینمایی”

تمام .

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *